خواص داروی گیاه پنیرک

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]




خانه

موبایل

دم کرده گل ها یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان برطرف کننده تورم دهان و گلو مصرف می شود.خواص درمانی :طبیعت: از نظر طب سنتی ایران این گیاه طبیعتی معتدل و تا حدودی سرد و تر دارد.خواص:- دمنوش گل پنیرک برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی موثر است.

– دمنوش آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند، توصیه می‌شود.خواص داروی گیاه پنیرک

– دم کرده گل ها یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان برطرف کننده تورم دهان و گلو مصرف می شود.

– انسداد مجاری کبد را باز می کند و موجب ازدیاد ترشح ادرار می شود.

– همچنین تأثیر آن در درمان سرماخوردگی تأیید شده است.موارد منع مصرف:- افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.- بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد.طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری گل پنیرک را در یک قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم که به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.مشخصات :پنیرک گیاهی است علفی ، پایا و چند ساله که ارتفاع آن به ۶۰ سانتی متر نیز می‌رسد. برگ‌های آن این گیاه خودرو و حالت دایره ای و دندانه دار دارد و گل‌های آن بنفش رنگ و کوچک هستند. قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ و گل آن می‌باشد.دمنوش گل پنیرک با طعمی ملایمی که دارد میتواند بدون شیرین کننده هم اغلب ذائقه ها را راضی کند. این بسته به سلیقه ی شماست. البته به علت اینکه خواص دارویی دارد بهتر است که با عسل شیرین شدود.

 

منبع:farateb.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

از خواص پنیرک باید به خواص گل و خواص برگ گیاه پنیرک به طور جدگانه اشاره کرد. این گیاه که به سبز توله معروف است دارای فواید بی شمار زیبایی و دارویی می باشد.

از فواید گل پنیرک در زیبایی پوست و از خاصیت برگ پنیرک برای درمان دردها و التهابات و رفع عفونت استفاده می کنند. خواص پنیرک را در ادامه این مطلب همراه ما مرور کنید.

گیاه پنیرک با علمی malva sylvestris در زبان عربی به خبازی یده می شود. پنیرک یک گیاه علفی به ارتفاع 6 سانتی متر و پایا می باشد. این گیاه هم به صورت خودرو می روید و هم برای بهره برداری های دارویی آن را کشت می کنند. گل و برگ پنیرک در این گیاه مورد استفاده می باشد که بهره مندی از گل پنیرک از برگ این گیاه می باشد. پنیرک در ایران نمی روید و یک نوع گیاه با   M.neglecta  که گونه ای نزدیک به پنیرک است به مصرف می رسد. این گونه به بلندی پنیرک اصلی نیست و به حالت خوابیده 4 سانتی متر ارتفاع دارد. از برپگ های دندانه دار به حالت دایره ای و گل های بنفش کوچک برخوردار هست. در ایران از گل های خشک شده پنیرک که در ارتفاعات البرز، اطراف تهران، شمال ایران، آذربایجان، آستارا، اصفهان، نواحی مرکزی ایران، خراسان، سمنان، دامغان، جنوب ایران، کرمان، بلوچستان استفاده می کنند.

از جمله مهمترین خواص پنیرک می توان به ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، خلط آور، تقویت کننده رحم، ملین و ادرار آور و قابض بودن آن اشاره کرد.خواص داروی گیاه پنیرک

گل پنیرک از ده درصد موسیلاژ دارد و همچنین از مقدار کمی تانن هم برخوردار هستند. یک دهم درصد لوکوآنتیسیانین و هفت دهم درصد هم آنتوسیانین در گل پنیرک موجود می باشد.

گل پنیرک را اگر به صورت دم کرده مصرف کنند به خاطر داشتن داشتن موسیلاژ در درمان سرفه بسیار تاثیرگذار است. برای درمان زکام، تورم  دهان و گلو نیز از گل پنیرک استفاده می شود. به علت داشتن خاصیت قابض کنندگی آن در درمان اسهال هم مفید است. برای برطرف کردن مشکلات مثانه از این گل ضماد تهیه می کنند و بر روی محل زخم برای التیام قرار می دهند. از رنگ آنتوسیانین های گل پنیرک برای رنگ مواد غذایی بهره می گیرند.

دو گرم گل پنیرک را در یک لیوان آب سرد بریزید و به مدت پنج دقیقه بجوشانید و یا در یک لیوان آب جوش دو گرم گل پنیرک بریزید و بعد از پانزده دقیقه صاف کنید و بنوشید.

گل پنیرک چون حاوی موسیلاژ می باشد، چای آن باعث درمان سرفه و رفع گرفتگی صدا می شود. همچنین از دیگر خواص چای گل پنیرک به درمان کم خونی هم اشاره شده است.

گفته شده است که در برگ پنیرک هشت دهم درصد موسیلاژ و مقداری هم تانن و فلانوئید موجود می باشد.

از برگ پنیرک برای درمان قسمت های بالایی راه تنفسی و گلو، درمان تورم های روده ای و معده ای استفاده می کنند. از برگ پنیرک برای از بین بدن علائم سرماخوردگی مانند سرفه بهره می گیرند.

پنج گرم برگ پنیرک را در یک لیوان آب سرد بریزید و به تایم پنج دقیقه بجوشانید و یا همین مقدار از برگ پنیرک را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از گذشت پانزده دقیقه آن را صاف کنید و میل بفرمایید. از این دم نوش در روز سه الی چهار بار می توان استفاده کرد. در ضمن اگر در هربار مصرف کمی عسل به آن بیفزایید، خواص آن چند برابر می شود.

در طب سنتی گفته شده است که گیاه پنیرک معتدل است و از خواص دارویی پنیرک در جهت رقیق کردن اخلاط غلیظ و معتدل کردن اخلاط بسیار رقیق استفاده می شود. از دیگر خواص پنیرک می توان به درمان شکستگی اعضا اشاره کرد برای این کار پنیرک را می سابند و بر روی مکان مورد نظر قرار می دهند. پنیرک را با روغن زیتون مخلوط می کنند و برای برطرف کردن نیش عقرب و سوختگی از آن استفاده می کنند. جوشانده برگ و گل پنیرک را با شکر مخلوط می کنند و برای رفع گرفتگی صدا از آن مصرف می نمایند.

از جمله خواص پنیرک به دارا بودن ویتامین های A، B و C می توان اشاره کرد که در درمان التهاب های تنفسی و جوش های پوستی تاثیر فراوان دارد و به علت داشتن این ویتامین ها در برطرف کردن بیماری های کلیه و مثانه مورد استفاده قرار می گیرد. پنیرک ضد سرفه و مرهم سینه است. برگ و ریشه این گیاه را به شکل ضماد در می آورند و از خواص پنیرک در جهت سریع تر سر باز کردن دمل و کورک بهره مند می شوند.

اگر هریک از مشکلات و عارضه های زیر را دارا هستید، از خواص پنیرک به طریقی که در ادامه این مطلب ذکر شده است، بهره مند شوید:

نکته پایانی: برای بهره مند شدن از خواص پنیرک این گیاه را از پنج دقیقه نجوشانید و بعد از این عمل گل های پنیرک را خوب فشار دهید تا تمام موسیلاژ آن خارج شود و بعد تفاله آن را دور بریزید.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



چگونگی بزرگ کردن باسن با تزریق چربی


تور رافتینگ استانبول یک هیجان فوق العاده در انتظار شما





اپرای دبی مکانی تماشایی در شهر دبی + عکس


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

خواص داروی گیاه پنیرک


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک




دکتر علی کربلایی خانی جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی ترمیمی



1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *