خواص خوردن کدو تنبل




خانه

موبایل

اسمش کدوتنبل است! البته به آن کدو حلوایی هم می‌گویند. قد و قواره‌ای ندارد: گرد و قلمبه و بامزه است. اما زیر آن پوست کلفت و نارنجی رنگ دنیایی از خاصیت وجود دارد که سلامتی را تضمین می‌کند اما اینکه چرا اسمش را تنبل گذاشته‌اند فلسفه‌اش را نمی‌دانم. کدوتنبل منبع فوق‌العاده‌ی بتاکاروتن است که برای سلامت چشم‌ها و پروستات مفید است و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. با ما باشید تا با دنیای این کدو آشنا شوید.تخمه‌ی کدو برای پروستاتالبته نباید انتظار معجزه داشت اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تخمه‌ی کدو تأثیر مثبتی روی سلامت پروستات دارد. در طب سنتی از تخمه‌ی کدوتنبل برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌کنند. ترکیبات موجود در تخمه‌ی کدو روی ادرار کردن تأثیر می‌گذارد اما روی حجم پروستات تأثیری ندارد. البته نتیجه‌ی پژوهش دیگری که در سال 26 روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که مصرف تخمه‌ی کدو روی این ارگان تأثیر مثبت دارد.کدوتنبل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهدکدوتنبل تقریباً به اندازه‌ی هویج حاوی کاروتنوئید است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا آفتاب‌سوختگی موثرند. نتایج پژوهش‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد رابطه‌ای بین مصرف سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها و کاهش سرطان به ویژه سرطان پروستات، سینه و کولون وجود دارد.

خواص خوردن کدو تنبل

علاوه بر این کریپتوگزانتین و آلفا کاروتن دو نوع دیگر از این کاروتنوئیدها هستند که قادرند از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که مصرف کاروتنوئیدهای غذایی خیلی بهتر از مصرف مکمل است. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی نارنجی را در بره‌ی غذایی‌تان بگنجانید.کدوتنبل برای مقابله با پیری چشم‌هاکدوتنبل حاوی لوتئین و زآگزانتین است. این دو رنگدانه‌ی کاروتنوئیدی برای سلامت چشم‌ها مفیدند. این رنگدانه‌ها مانند فیلتری در برابر نور آبی اشعه‌های خورشیدی عمل می‌کنند که برای سلامتی سلول‌های شبکیه مضر هستند. در سال 21 یک گروه از محققان فلوریدا ثابت کردند افرادی که میزان این دو رنگدانه‌ی بدنشان زیاد است 82 درصد کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد لوتئین و زآگزانتین چه از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این رنگدانه چه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان این دو رنگدانه‌ی شبکیه را بالا می‌برد.

 

کدوتنبل و قند خونسال پیش محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ی کدوتنبل می‌تواند به کاهش قند خون حیوانات و انسان کمک کند. اثرات مثبت کدو به کاروتنوئیدها و برخی از پُلی‌ساکاریدهای آن مربوط می‌شود. البته واقعیت این است که کدوتنبل می‌تواند به طور جزیی قند خون را بالا ببرد که در این مورد هم جای نگرانی نیست.کدوتنبل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و ریه‌هامحققان آمریکایی بررسی‌های گسترده‌ای روی بتاکاروتن انجام داده و به این نتیجه رسیدند علاوه بر این که این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی دارند بلکه می‌توانند به عملکرد برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن کمک کنند. برای همین هم باعث تقویت این سیستم می‌شوند.اگر سیگار می‌کشید نیز می‌توانید به خواص مفید کدوتنبل اعتماد کنید. به خاطر اینکه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن به سلامت ریه‌ها خدمت زیادی می‌کنند. توجه داشته باشید که برای سیگاری‌ها مصرف بتاکاروتن موجود در مواد غذایی مفید می‌باشد و این افراد باید از مصرف مکمل بتاکاروتن بپرهیزند. به خاطر اینکه این مکمل‌ها خطر ابتلا به سرطان را در این افراد بالا می‌برد.مقایسه‌ی ارزش غذایی هویج و کدوتنبلهویج نیز مانند کدوتنبل جزو سبزیجات نارنجی و سرشار از بتاکاروتن می‌باشد. در جدول زیر مقایسه‌ی ارزش غذایی این دو ماده‌ی غذایی ارزشمند و پرخاصیت را ملاحظه می‌کنید. 

 

35

34

کالری

,76

1,1

پروتئین

,18

,28

لیپیده

5,52

5,19

گلوسید (g)

2,7

2,9

فیبر

8332

694

بتاکاروتن (mg)

3776

4795

آلفاکاروتن (mg)

14

12

ویتامین B9 (mg)

,645

,367

ویتامین B3 (mg)

,232

,4

ویتامین B5 (mg)

خواص خوردن کدو تنبل

,44

,54

ویتامین B2 (mg)

,66

,24

ویتامین B1 (mg)

,153,6

,56

ویتامین B6 (mg)

3,6

4,2

ویتامین C (mg)

18

16

ویتامین K (mg)

1,3

1,6

ویتامین E (mg)

3

26

کلسیم (mg)

,34

1,39

آهن (mg)

1

23

منیزیم (mg)

3

35

فسفر (mg)

235

26

پتاسیم (mg)

58

5

سدیم (mg)

,2

,17

زینک (mg)

,17

,17

مس (mg)

,155

,149

منگنز (mg)

,7

,4

سلنیوم (mg)

 

منبع : tebyan.net


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کدو حلوایی همان‌طور که از ش پیداست به خانواده‌ی کدو تعلق دارد. رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد. این کدو اشکال متفاوتی دارد اما معمولا قسمت پایینی آن از سرش بزرگ‌تر است. اندازه‌ی این میوه ممکن است خیلی بزرگ باشد. بزرگ‌ترین کدو حلوایی دنیا ۸۰۰ کیلوگرم وزن داشته است. کدو حلوایی طعم شیرینی دارد و می‌توانید خوراکی‌های متنوعی با آن درست کنید.

خواص خوردن کدو تنبل

سوپ کدو حلوایی، پوره‌ی کدو حلوایی، خورشت کدو حلوایی، کیک و انواع شیرینی با طعم‌های جذاب و شیرین، همگی خوردنی‌های متنوع و پرخاصیتی هستند که می‌توانید با کدو حلوایی درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. همان‌طور که می‌دانید کدو حلوایی جزو سبزیجات پاییزی و زمستانی است که در حال حاضر به وفور در بازار وجود دارد. پس حیف است که از خیر خواص آن بگذریم و این مجموعه‌ی نارنجی‌رنگ سرشار از عناصر قدرتمند و مفید برای سلامتی، مخصوصا سلامت قلب را نادیده بگیریم!

با ما و این مقاله همراه باشید، می‌خواهیم برخی از خواص کدو حلوایی را با هم مرور کنیم. حتما بخوانید: خواص سیب؛ ۱۴ خاصیتی که سلامتی شما را بیمه می‌کند

یک فنجان کدو حلوایی پخته یا پوره‌ی کدو حلوایی، بیش از ۲۰۰ درصدِ نیاز روزانه بدن به ویتامین A را دو دستی تقدیم شما می‌کند. این میزان ویتامین برای داشتن دید قدرتمند، حتی در نور کم هم کافی است.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدهاست. ترکیباتی که سبب رنگ نارنجی کدو حلوایی می‌شوند؛ ترکیباتی مثل بتاکاروتن که بدن آنها را به‌صورت ویتامین A برای تقویت و محافظت حس بینایی به‌کار می‌گیرد.

نمی‌دانم می‌دانستید یا نه، اما کدو حلوایی هم یکی از پرچم‌داران فیبر است که متأسفانه چندان خوش‌‌اقبال نبوده است و نتوانسته مشهور شود. هر فنجان کدو حلوایی ۳ گرم فیبر و فقط ۴۹ کالری انرژی دارد. رفاقت با کدو حلوایی به نفع شما خواهد بود، چون برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و لازم نیست نگران کالری دریافتی خود باشید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر زود سیرتان می‌کند و نمی‌گذارد آن‌قدر غذا بخورید که بلافاصله عذاب وجدان بگیرید و چه موهبتی بهتر از این برای لاغر شدن سراغ دارید؟! مطالعه‌ای مربوط به سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد افرادی که قبل از ناهار یک سیب کامل میل می‌کنند (می‌دانید که پوست سیب هم فیبر دارد) نسبت به کسانی ‌که ترجیح می‌دهند دسر سیب یا آب آن را مصرف کنند، کالری کمتری از غذای‌شان دریافت می‌کنند.

آجیل‌ و تخمه‌ها از جمله‌ تخمه‌ی کدو حلوایی، به‌طور طبیعی سرشار از برخی ترکیبات گیاهی و شیمیایی به‌ فیتواسترول هستند که کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. وقتی چربی خون‌تان نرمال باشد، از این بابت خطری قلب شما را تهدید نمی‌کند.

کدو حلوایی هم مانند سایر رفقای نارنجی رنگ خود از جمله سیب‌زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل، آنتی‌اکسیدانی به بتاکاروتن را مدام به رخ همتایان دیگر خود می‌کشد و البته حق هم دارد چون این آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد منابع غذایی بتاکاروتن‌دار بیش از یک مکمل یاری‌رسان هستند و این بزرگ‌ترین دلیل فراوانی کدو حلوایی به‌عنوان یک سبزی‌ مفید است. از طرفی استرول‌های گیاهی تخمه‌ی کدو حلوایی اسلحه‌ی قدرتمند دیگری است که در مبارزات تن‌به‌تن با سلول‌های سرطانی خاص به یاری بدن می‌آید.

حالا معلوم شد چرا خانم‌ها علاقه‌ی بیشتری به کدو حلوایی و طعم آن دارند. همان قدرتی که رادیکال‌ها‌ی آزاد را خنثی می‌کند، یعنی همان کارتنوئیدهای دوست‌داشتنی موجود در کدو حلوایی که تن‌وبدن سلول‌های سرطانی را به لرزه درمی‌آورند، به جلوگیری از چروک پوست هم کمک می‌کنند.

غیر از خود کدو حلوایی، تخمه‌ی آن هم خوراکی مفرحی است. از آنجا که آجیل‌ و تخمه معمولا یکی از ملزومات معاشرت‌های فامیلی و دوستانه‌ی ما ایرانی‌هاست، باید یک خبر خوب به شما بدهم و آن هم این است که خوردن تخمه‌ی کدو حلوایی نیز می‌تواند حال ما را خوب کند! تخمه‌ی کدو حلوایی تریپتوفان آمینواسید دارد که خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. هرچند محققان معتقدند که پرخوریِ بعد از غذا از آرامش حاصل از تریپتوفان باعث خواب‌آلودگی بعد از خوردن غذا می‌شود اما این آمینواسید در تولید سروتونین (یکی از مهمترین نقش‌آفرینان در چگونگی خلق‌وخوی ما) نقش مهمی دارد. یک مشت تخمه‌ کدو‌ی بوداده می‌تواند شما را خوشحال نگه دارد. می‌توانید امتحان کنید.

درست است که موز به‌عنوان منبع انرژی طرفداران زیادی دارد اما خوب است بدانید که در این مورد یک فنجان کدو حلوایی با ۵۴۶ میلی‌گرم پتاسیم از موز که ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد پیشی گرفته است. پتاسیمِ به بازگرداندن تعادل کامل الکترولیت‌ها‌ی بدن بعد از ورزش یا کارهای سنگین کمک می‌کند و عملکرد عضلات را در بهترین حالت خود نگه می‌دارد.

کدو حلوایی می‌تواند شما را روئین‌تن کند. هرچند اینکه آیا واقعا ویتامین C سرماخوردگی را دور می‌کند یا نه، هنوز هم جای بحث دارد اما به هر حال کدو حلوایی سبزی است که منبع نیرومند این ویتامین و مواد مغذی ضروری به شمار می‌رود. یک فنجان کدو حلوایی پخته حاوی بیش از ۱۱ میلی‌گرم مواد مغذی است و نزدیک به ۲۰ درصد از ۶۰ میلی‌گرم مواد مغذی ضروری را که یک زن روزانه به آن نیاز دارد، تأمین می‌کند. این مقدار برای مردان حدود ۷۵ میلی‌گرم در نظر گرفته شده است.

برگرفته از: huffingtonpost

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

سلام سرکار خانم جباری ضمن عرض خسته نباشید تشکر اینجانب از شما بابت مصالب مفید وگرانقدر شما که برای اینجانب بسیار مفید بوده وهست

سلام
ممنونم از اینهمه انرژی خوب شما و خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده ما از داشتن همراهانی مثل شما به خودمون می بالیم.
سپاس

عالي بود واقعا زحمت كشيدي هدي جون من قبلا از كدو بدم ميومد اما الان همينطوري خام هم ميخورمش:)

سلام
ممنونم از انرژی خیلی خیلی خوبتون که واقعا به ما انگیزه میده و خوشحالم که همراه چطور هستید. خیلی عالیه که براتون مفید بوده.
سپاس ?

خواص خوردن کدو تنبل

خوب بود تشکر

سلام
ممنونم از حسن توجهتون و خوشحالم که مفید بوده

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

خواص چای کوهی؛ ۱۱ خاصیت اعجاب‌انگیز، عوارض و طرز تهیه آن

جوش صورت نوزاد؛ عوامل، راه‌های تشخیص و درمان

مطالب سخنرانی‌مان را با چه ترتیبی ارائه دهیم؟

علائم کبد چرب؛‌ هر مرحله از کبد چرب چه نشانه‌هایی دارد؟

فروش آنلاین لباس با ۱۹ توصیه که موفقیت‌تان را تضمین می‌کند

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *