خواص خوردن هلیله سیاه

هلیله سیاه که به های اهلیج، هلج، هاری تاکی، هلیله کابلی و هلیله سبز هم شناخته می شود، گیاهی دارویی از تیره ی گاروم زنگیان است که در هند، نپال و چین به دست می آید. درخت هلیله سیاه که به عنوان اکسیر طول عمر شناخته می شود، یک درخت مقدس در کشور چین می باشد.

هلیله سیاه فواید درمانی زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص دارویی هلیله سیاه را برای تقویت چشم، لاغری، یبوست و معده، بواسیر، پوست صورت و رفع سفیدی مو در طب سنتی شرح داده ایم.

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 2 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

هلیله سیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی بوده و می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

ماسک هلیله سیاه برای جوش صورت

خواص خوردن هلیله سیاه

مقداری پودر هلیله سیاه را در آب جوش بریزید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

هلیله سیاه می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست در برابر اشعه ی UV محافظت کند.

ماسک طبیعی ضد آفتاب

پودر هلیله سیاه را با آب یا شیر ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید، سپس با یک دستمال تمیز پاک کنید.

هلیله سیاه برای درمان سیاهی دور چشم مفید می باشد.

ماسک سیاهی دور چشم

برای برطرف کردن سیاهی دور چشم هلیله سیاه را با کف دریا مخلوط کرده با گلاب به صورت خمیر در آورید و دور چشم بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

هلیله سیاه دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی بوده و می تواند به درمان شپش سر کمک کند.

ماسک هلیله سیاه برای مو

میوه ی تازه هلیله سیاه را در مقداری روغن نارگیل بجوشانید تا عصاره ی آن در بیاید، این روغن را روزانه برای جلوگیری و درمان شپش بر روی مو های سر بمالید.

هلیله سیاه باعث بهبود جریان خون در پوست سر شده و به این ترتیب باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

مصرف روزانه مقداری هلیله سیاه به صورت خوراکی با پاکسازی و سم زدایی بدن و خون به درمان ریزش مو کمک می کند.

هلیله سیاه یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان شوره سر می باشد.

ماسک خانگی برای درمان شوره سر

4 میوه تازه هلیله سیاه را خرد کنید و در 1 گرم روغن نارگیل بریزید و بر روی اجاق بگذارید تا عصاره آن در بیایدریال این روغن را بر روی مو ها و پوست سر بمالید و به مدت 5 دقیقه خوب ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

برای جلوگیری و درمان سفیدی مو می توانید هر روز به مدت یکسال یک عدد هلیله سیاه را در دهان بمکید و یا یک عدد هلیله سیاه را بکوبید و با یک لیوان بزرگ آب بخورید.

در مورد خواص هلیله سیاه در طب سنتی نوشته های بسیاری از اطبای ب سنتی بجا مانده است. یکی از این خواص اشاره به پیشگیری از سفید شدن مو ها دارد. این خاصیت هلیله سیاه در دست نوشته های اطبای بزرگی همچون زکریای رازی، جالینوس و بوعلی سینا وجود دارد ولی هنوز هیچ دلیل علمی پشت این موضوع وجود ندارد. در دستور این روش درمان آمده است که افراد باید به مدت یک سال بعد از وعده غذایی از هلیله سیاه استفاده کنند.

اگر هلیله سیاه را در آب بخیسانید و از این آب برای شستشوی چشم ها استفاده کنید، بینایی را بهبود بخشیده و به درمان بیماری های چشمی از جمله آب مروارید و عفونت چشم کمک می کند.

روش خوردن هلیله سیاه : برای تقویت نور چشم آن را کوبیده به مدت سه الی چهار هفته هر صبح قبل از طلوع آفتاب ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را در دهان ریخته بلافاصله روی آن آب میل کنید. برای درمان ناراحتی های چشمی، با دم کرده آن بهتر است چشم شست و شو داده شود.

هلیله سیاه با بهبود سلامت دستگاه گوارش به سم زدایی کبد و روده ها کمک کرده و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

وقتی که هضم بهبود پیدا کند، اشتها و پرخوری در افراد چاق کاهش می یابد و لاغری و کاهش وزن در افراد دیده می شود. مصرف هلیله سیاه باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

طریقه مصرف هلیله سیاه : می توانید هر روز 1 تا نصف قاشق غذاخوری پودر هلیله سیاه را در یک لیوان بزرگ آب گرم ریخته و سپس میل کنید.

پودر هلیله سیاه به عنوان یک ملین ملایم شناخته می شود که با بهبود حرکات روده برای جلوگیری و درمان یبوست و بیماری همورئید یا بواسیر مفید می باشد.

نصف قاشق چای خوری پودر هلیله سیاه را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و دو ساعت بعد از ناهار و شام بخورید.

هلیله سیاه حساسیت به انسولین را کاهش داده و با کاهش گلوکز خون باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.

اگر از دارو های کاهش دهنده ی قند خون استفاده می کنید بهتر است قبل از مصرف هلیله سیاه با پزشک خود مشورت کنید.

هلیله سیاه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به پاکسازی و سم زدایی از کبد کمک کرده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

هلیله سیاه غنی از پلی فنول های آنتی اکسیدانی مانند اسید گالیک و اسید اللاژیک است که باعث کاهش میزان اسیدیته معده شده و با از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری عامل زخم معده، به درمان زخم معده، معده درد و سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند.

استفاده از هلیله برای تقویت معده و به تبع آن کارکرد صحیح دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش وزن اصولی است.

به این منظور، 3 گرم از دانه هلیله را کوبیده، به مدت سه روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را روی زبان ریخته روی آن مقداری آب گرم میل شود. مصرف هلیله سیاه به این روش، سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می کند.

هلیله سیاه خواص ضد عفونی کننده قوی دارد و برای درمان پوسیدگی دندان ها، زخم دهان و بیماری های لثه استفاده می شود.

در هند هلیله سیاه را در آب می جوشانند و از آن به عنوان دهان شویه برای پاک سازی دهان استفاده می کنند. اگر دندان ها را با پودر هلیله سیاه و آرد عدس مسواک کنید، دندان ها سفید می شوند.

از بین بردن بوی بد دهان : اگر از بوی بد دهان رنج می‌برید حتما این گیاه را امتحان کنید. به این منظور می‌توانید به مدت یک هفته یک دانه کوچک هلیله را در دهان بمکید. به مرور بوی بد دهان را از بین می‌برد.

گفته می شود که اگر دانه های هلیله سیاه را با آب گرم بشویید و روی پیشانی قرار دهید به درمان سردرد و میگرن کمک می کند.

هلیله سیاه، که در هند به اکسیر طول عمر معروف است، تقویت کننده حافظه است.

خواص خوردن هلیله سیاه

دوران بارداری و شیردهی : در طب آیورودا استفاده از این گیاه برای زنان باردار و شیرده منع شده است.

اسهال : مصرف بیش از حد پودر هلیله سیاه ممکن است باعث اسهال و مشکلات گوارشی مثل نفخ و گاز بیش از حد شود.

در طب آیورودا مصرف هلیله سیاه در دوران قاعدگی، افرادی که از خستگی رنج می برند و افراد خیلی لاغر توصیه نمی شود.

طبیعت هلیله سیاه سرد و خشک می باشد. هلیله سیاه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان، پلی فنول، تانن، فسفریک اسید، سوکسینیک اسید، کوئینیک اسید و شیکیمیک اسید می باشد.

در هند، اغلب میوه های خشک شده ی هلیله سیاه را در یک بطری آب به مدت یک شب می خیسانند تا عصاره ی آن در بیاید و به مدت 3 تا 7 روز می نوشند تا بیماری درمان شود.

اما در کشور هایی که میوه ی آن در دسترس نیست پودر دانه هلیله سیاه یا کپسول هلیله سیاه را استفاده می کنند.

میزان مصرف پودر هلیله سیاه : یک چهارم تا نصف قاشق چای خوری پودر هلیله سیاه را در یک لیوان آب گرم بریزید و بگذارید بماند، سپس یک و نیم تا دو ساعت پس از غذا خوردن و قبل از خواب آن را بنوشید.

میزان مصرف کپسول هلیله سیاه : دو تا چهار کپسول 5 میلی گرم هلیله سیاه را با لیوان بزرگ آب حدود دو ساعت بعد از شام مصرف کنید.

منابع : haritaki – superfoodprofiles – سایت بیتوته – سایت ستاره

در ادامه بخوانید : خواص دمنوش کاکوتی

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

هلیله سیاه در بین داروی های گیاهی معروف به اکسیر طول عمر است. طبع این گیاه دارویی سرد و خشک هست و در درمان بسیاری از بیماری ها موثره! و عملا چون بدن رو در حالت ایده آل نگه میداره مانع از پیری میشه. دقت کنید که اگه طبع بدنتون سرده باید ابتدا هلیله رو روی حرارت تفت بدید تا طبعش گرم بشه و بعد استفاده کنید تا براتون مشکل ایجاد نکنه، در ادامه از دلگرم براتون از خواص هلیله سیاه میگم.

در بسیاری از موارد مشکل کندی حافظه در بین خصوصا قشر جوان ناشی خلط غالبه. برای برطرف شدن این خلط از دستگاه گوارش میتونید این داروی گیاهی رو به کار ببرید و مثل گذشته به حافظه قوی داشته باشید و علاوه بر اون از خواب آلودگی هم رهایی پیدا کنید.

برای استفاده از این درمان میتونید مقداری از اون رو بطور روزانه و ناشتا بجوید، دقت کنید اگه طبعتون گرمه همونطور که از بازار تهیه میکنید استفاده کنید و اگه طبعتون سرده پیش از استفاده روی شعله گاز تفت بدید تا طبعش گرم بشه.علت و درمان خارش و حساسیت پوستی فصلی در طب سنتی حساسیت های پوستی که فصلی هستند، کاملا مرتبط با طبع بدن شماست. برای درمان ابتدا باید طبع خودتون رو بشناسید و تغذیه تون رو اصلاح کنید در غیر این صورت هر درمانی دوره ایست.

خوردن هلیله بطور مداوم برای برطرف کردن سیاهی دور چشم مؤثره و مانع از سفید شدن موها میشه. به این صورت که با تمیز کردن دستگاه گوارش از خلط های غالب و یا باکتریها و مشکلاتی از این دست، به جذب بهتر و مواد غذایی در بدن کمک میکنه و ضعف های جسمی برطرف میشه و با پاکسازی روده و کمتر و آسونتر شدن کارش فشار کمتری روی بدن میاد و از پیری جلوگیری میشه.

خواص خوردن هلیله سیاه

برای برطرف کردن سیاهی دور چشم هلیله سیاه رو با کف دریا مخلوط کنید و با گلاب به صورت خمیر در بیارید. برای استفاده ابتدا پوست دور چشم رو با صابون بشویید بعد خمیر رو اطراف چشم به مدت ۱۵ دقیقه بذارید و برای جلوگیری از سفیدی مو به مدت یک سال روزی یک عدد هلیله بکوبید و با مقدای آب میل کنید یا این که روزی یک عدد داخل دهان بذارید و بمکید. برای جمع شدن پوست یک قاشق چایخوری پودر هلیله سیاه رو در ۳۰ سی‌سی گلاب حل کنید و حدود یک ساعت بذارید بمونه سپس خوب هم بزنید صاف کنید و به پوست بمالید.


هلیله سیاه برای تقویت معده مفید و موثره و در سیستم گوارشی باعث هضم بهتر و سریعتر غذا میشه. از نفخ هم جلوگیری میکنه و اجازه نمیده سردی طبع غذا در حین هضم برای شما مشکل ایجاد کنه و با طبع گرم و خشکی که (نوع تفت داده اون) داره طبع غذاهای ما که غالبا سرده رو خنثی میکنه.

همچنین مصرف هلیله سیاه در کاهش اسید و سوزش سر دل مفید عمل میکنه برای درمان سوء هاضمه تا چهل شب، هر شب یک عدد هلیله بخورید که باعث درمانش میشه به این صورت که با مصرف هلیله سیاه بعد از غذا، اسید معده رو خنثی میشه و مانع از آسیب زدن به دیواره های معده میشه در این مورد هم در مورد طبع خودتون دقت کنید و بعد از هلیله ی تفت داده یا هلیله ی بازاری استفاده کنید.

یکی از گیاهان مفید برای درمان بیماریها که خاصیت لاغر کنندگی داشته و آن به همراه چند گیاه دیگر در زمره مواد چربی سوز و ضد چاقی مطرح است هلیله سیاه است. در طب سنتی اسلامی از هلیله سیاه، به عنوان کاهنده وزن بدن، پاکسازی و تصفیه خون، چربی‌سوزی و لاغر کننده یاد شده است که به طور کلی به سوخت و ساز بهتر چربی‌ها کمک می کنند. هلیله سیاه طبع سرد و خشک دارد. برخی خواص دارویی این گیاه علاوه بر لاغری، تقویت حافظه، تقویت کبد، تقویت چشم، جلوگیری و رفع سفیدی مو، رفع بوی بد دهان، درمان اسهال و بسیاری ناراحتی‌های دیگر است.


روش مصرف هلیله سیاه برای لاغری

از مهمترین خواص هلیله سیاه برای لاغری تقویت معده، درمان سستی معده، درمان یبوست و کوچک کردن شکم است. در واقع، مصرف هلیله سیاه موجب کارکرد صحیح معده می‌شود. در اینجا براساس مکانیسم اثر هلیله برای لاغری، روشهای مصرف ان آورده شده است:

روش اول: یکی از راه‌های مصرف هلیله سیاه برای لاغری استفاده از آن برای کاهش چربی‌های شکم و پهلو است. به این منظور، باید به مدت چهل شب هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده و شب اول یک عدد از آن را میل کنید و به ترتیب، شب‌های بعد یک دانه اضافه شود تا روز چهلم می شود چهل عدد. بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد که مجموعا هشتاد روز ادامه دارد.

روش دوم: استفاده از هلیله برای تقویت معده و به تبع آن کارکرد صحیح دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش وزن اصولی است. به این منظور، 3 گرم از دانه هلیله را کوبیده، به مدت سه روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را روی زبان ریخته روی آن مقداری آب گرم میل شود. مصرف هلیله سیاه به این روش، سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می کند.

روش سوم: یبوست‌ مزمن یکی از عوامل ایجاد کننده چاقی است و خود یک بیماری محسوب میگردد. برای برطرف کردن یبوست‌های مزمن می‌توانید به مدت چهل شب بدون وقفه از هلیله سیاه استفاده کنید. برای این منظور باید هلیله سیاه ریز و سفت را تمیز کرده سپس دویست گرم آن را کوبیده و بعد از هر شب به مدت چهل شب پنج گرم آن را روی زبان بریزید و بعد از آن آب بخورید.


پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

خواص خوردن هلیله سیاه

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

‏‎هلیله سیاه فواید درمانی زیادی برای بدن دارد که در این ویدیو خواص دارویی هلیله سیاه را برای تقویت چشم، لاغری، یبوست و معده و رفع سفیدی مو را مشاهده میکنید.

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Playlists werden geladen

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *