حکم سرباز فراری چیست

خواص دارویی و گیاهی

حکم سرباز فراری چیست
حکم سرباز فراری چیست

آدرس : تهران – خیابان دکتر شریعتی -چهار راه شهید قدوسی

صندوق پستی: 1639673114

پست الکترونیکی:info@imj.ir

دورنما: 82902190-021

شماره پیامک:300082900

حکم سرباز فراری چیست

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد

هدف بخش

«سایت‌خوان دنیای اقتصاد»

گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.

در این نشست که قضات دادسرای نظامی، رئیس بازرسی انتظامی و رئیس رسیدگی به شکایات بازرسی انتظامی استان همچنین فرمانده دژبان تیپ ۲۳۰ شهید متاجی حضور داشتند، دادستان نظامی استان گلستان گفت: ضابطان قضایی با دستگیری سربازان فراری و مشمولان غائب کمک بزرگی به مجموعه نیروهای مسلح خواهند کرد.

 

رحیم رحیمی با بیان اینکه ماده ۶۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری نیروی انتظامی و دژبان نیروهای مسلح را موظف به دستگیری سربازان فراری نموده، گفت: بازرسی انتظامی، نامه‌ای به همه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سراسر استان ارسال تا برای دستگیری سربازان فراری اقدام عاجل بنمایند.

 

حکم سرباز فراری چیست

رحیمی تأکید کرد: رئیس بازرسی انتظامی استان، روسای بازرسی شهرستان‌ها را توجیه و مسئول نظارت دقیق بر اجرای این مصوبه است و برای یگان‌های ساعی تشویق و برای یگان‌های بی تفاوت یا کم کار، تنبیه در نظر گرفته شود.

 

دادستان نظامی استان با اشاره به ماده ۶۳ قانون مکرر نظام وظیفه گفت: این قانون به‌کارگیری سربازان و مشمولان فراری را از سوی کارخانه ها، شرکت‌ها، کارگاه‌ها، مغازه‌ها، تعمیرگاه‌ها و سایر مشاغل ممنوع اعلام کرده ولی اکثر صاحبان مشاغل از این تکلیف قانونی آگاه نیستند.

 

وی افزود: در همین قانون برای افرادی که سربازان فراری را به‌کار بگیرند مجازات شدیدی در نظر گرفته شده است لذا نیروی انتظامی استان از طریق مدیریت نظارت بر اماکن عمومی و یا پلیس پیشگیری، موضوع را به اطلاع صنوف برساند.

 

همچنین در این جلسه مقرر شد تا دژبان تیپ ۲۳۰ نسبت به جلب سربازان فراری خود اقدام و برای دستگیری سربازان فراری سایر یگان های ارتش نیز با کلانتری ها و پاسگاه های سراسر استان همکاری لازم را بنماید.

 

رئیس بازرسی و شعبه حقوقی و قوانین تیپ۲۳۰ نیز مسئول نظارت دقیق بر این موضوع تعیین شدند. 

 

دادستان نظامی استان همچنین خواستار اجرایی شدن دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح به منظورکاهش جرم فرار از خدمت شد و تصریح کرد: با تلاش ضابطان و اجرای این دستورالعمل، امیدواریم تا آخر امسال شاهد کاهش ۵۰ درصدی جرم فرار از خدمت در استان باشیم.

 

در پایان مقرر شد که رئیس بازرسی انتظامی استان موضوع تشکیل دژبان واحد را که در سال گذشته به تصویب فرماندهان ارشد استان رسید، پیگیری و جلسه ای با حضور روسای بازرسی، شعبه حقوقی، نیروی انسانی و دژبان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی تشکیل و ضمن بررسی موضوع، نتیجه را گزارش نماید.

 

گروه نشریات دنیای اقتصاد

درباره ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

۲ ماه حبس در انتظار سربازان فراری است

اخبار اجتماعی ایران/ سردار موسی کمالی درباره طرح جریمه ریالی سربازی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح این طرح را تبعیض آمیز می‌داند و از ابتدا با اجرای این طرح موافق نبود و پیشنهاد داده، این طرح در سال آینده حذف شده و اجرا نشود.

وی با بیان اینکه ستاد کل موافق استمرار طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده نیست، تصریح کرد: این طرح با دو هدف حل مشکلات مشمولان غایب بود تا با این قانون مشکل سربازی مشمولان غایب حل و تعیین تکلیف شوند. همچنین قرار بود این طرح منبع درآمدی برای سربازان شاغل باشد.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به هدف اول این طرح خاطرنشان کرد: هدف اول یعنی تعیین تکلیف مشمولان غایب با اجرای این طرح تحقق پیدا نکرد، چراکه تعداد قابل توجهی از این طرح استقبال نکردند، در حقیقت نه تنها تعداد غایبان کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش هم پیدا کرد؛ یعنی تعدادی از جوانان به امید اینکه از این جریمه بتوانند استفاده کنند، تعمدا غیبت می‌کنند، بنابراین اجرای طرح با هدف آن مغایرت داشت. همچنین از آنجا که از این طرح به خوبی استقبال نشد، هدف منبع درآمد برای سربازان شاغل نیز محقق نشد.

سردار کمالی با بیان اینکه این طرح تنها تا پایان سال ۹۷ اجرا خواهد شد، تاکید کرد: ستاد نظر مثبت درباره اجرای این طرح ندارد و اقدامات لازم را برای توقف این طرح انجام داده است.منتظر هستیم تا دولت و مجلس نیز در این خصوص نظر بدهند.

حکم سرباز فراری چیست

وی ادامه داد: متاسفانه همانطور که گفتم برخی جوانان به عمد غیبت می‌کنند تا بتوانند از این قانون استفاده کنند یا اینکه دانشجو هستند و از ادامه تحصیل انصراف می‌دهند تا غیبت‌ از زمان مدرک تحصیلی قبلی‌اش برایشان محاسبه شود و بتوانند در شمول این طرح قرار بگیرند. متاسفانه اجرا و ادامه این طرح محلی برای دور زدن قانون می‌شود. اگر چنین قانونی نباشد، دیگر امیدی برای عده‌ای از جوانان بوجود نمی‌آید و خود را به مشکل نمی‌اندازند.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح طبق قانون کسانی که غیبت دارند با یکسری محدودیت‌های اجتماعی از جمله ممنوعیت استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی، ممنوعیت تحصیل، ممنوعیت خروج از کشور، ممنوعیت دریافت جواز برای راه‌اندازی شرکت و ممنوعیت اخذ وام یا تسهیلات روبه رو هستند و نیروی انتظامی نیز می‌تواند هم افراد غایب را دستگیر کند و هم افرادی را که به این مشمولان غایب کار یا تسهیلات داده‌اند را به مراجع قضایی معرفی کند و این افراد در دفعه اول هزینه یک سرباز و در صورت تکرار، هزینه بیش از دو سرباز را باید پرداخت کنند. میزان این جریمه از ۶ میلیون تومان شروع می‌شود و سال به سال نیز تغییر خواهد کرد.

سردار کمالی همچنین در خصوص نهست یا سربازانی که در حین خدمت غیبت می‌کنند، گفت: به افرادی که در حین خدمت سربازی مرتکب غیبت می‌شوند، نهست گفته می‌شود. این افراد در صورتی که غیبت آنها کمتر از ۶۰ روز باشد به عنوان غایب شناخته می‌شوند و به ازای هر روز غیبت دو روز اضافه خدمت برای آنها در نظر گرفته می‌شود. فرماندهان یگان می‌توانند با تشکیل هیاتی در یگان تمام یا بخشی از این اضافه خدمت را ببخشند.

وی ادامه داد: در صورتی که غیبت این سربازان بیش از ۶۰ روز باشد، یا برای بار دوم حتی کمتر از ۶۰ روز غیبت داشته باشند، فراری محسوب می‌شوند در این صورت به مراجع قضایی که همان دادسرای نظامی است، معرفی شده و دادسرای نظامی برای این افراد حداقل دو ماه حبس را در نظر می‌گیرد./ ایلنا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بلامانع است

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از بازداشت سربازان غایب و فراری خبر داد. البته پیش از این هم اعلام شده بود که کلانتری ها می توانند سربازان غایب و فراری را بازداشت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ قانون جدید سربازی، عملا زندگی بدون کارت پایان خدمت را برای مشمولان سخت کرده است. نه اینکه غیر ممکن باشد، اما سخت است. گواه را هم می توانید از نظراتی که مخاطبان خبرآنلاین زیر خبرهای مرتبط با سربازی می گذارند، ببینید. مثلا اینجا، اینجا و اینجا.

البته همه می دانند که سربازان غایب و فراری اجازه تحصیل، خروج از کشور، دریافت وام و درخواست معافیت کفالت را ندارند.

اما این سختی وقتی بیشتر می شود که بدانید قانون به سازمان نظام وظیفه اجازه داده است که درخواست بازداشت سربازان غایب و فراری را به کلانتری ها بدهد. پیش از این هم دریاره اطلاع رسانی شده بود.

دراین باره سردار حمید صدرالاسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به خبرآنلاین می گوید: مشمولانی که وارد دوران غیبت خدمت وظیفه شوند براساس ماده 58 قانون سربازی، این سازمان وظیفه شناسایی و برخورد قانونی با آنها را دارد. به دلیل اینکه ما متوجه غیبت مشمولان یا فرار از خدمت می شویم پیگیری های لازم را براساس قانون انجام می دهیم.

حکم سرباز فراری چیست

به گفته او کلانتری ها در قانون جدید در صورت اعلام مکان مشمول غایب موظف هستند برای بازداشت این فرد وارد عمل شوند: البته قبل از دستگیری برگه اخطار قرمز از طریق کلانتری محل برای فرد غایب ارسال می شود.

سردار صدرالاسادات درباره احتمال موازی کاری با دژبانی هم گفت: این قانون نافی وظیفه دژبانی نیست. آنها هم وظیفه خود را انجام می دهند. اما ما به کلانتری مشخصات مشمولان غایب و فراری را می دهیم و آنها برای بازداشت اقدام می کنند.

آنطور که رییس سازمان وظیفه عمومی می گوید، اطلاعات مشمولان غایب و فراری برای این سازمان مشخص است: ما می دانیم چه کسانی غایب یا فراری هستند. اطلاعات آنها را از مراکز مختلف داریم. قبلا هم این اتفاق می افتاده است، اکنون هم می افتد، در آینده هم غایبان و فراری ها بازداشت می شوند.

اما چه کسی غایب و چه کسی فراری است؟ طبق قانون جدید نظام وظیفه مشمولانی که سه ماه بعد از ورود به سن مشمولیت، تکلیف سربازی یا معافیت از آن را مشخص نکنند غایب محسوب می شوند. به ازای این سه ماه هم، سه ماه باید اضافه خدمت داشته باشند.

اگر این مدت به 6ماه برسد، شش ماه اضافه خدمت وجود دارد. غیبت بیش از 6 ماه هم آن مشمول را فراری محسوب می کند و علاوه بر 6 ماه اضافه خدمت، دادگاه هم درباره او تصمیم گیری می کند.

4747

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، متأسفانه برخی از جوانانی که در خدمت سربازی هستند به دلایلی نظیر کلافگی، خستگی و عادی شدن زندگی روزمره در دوران خدمت سربازی اقدام به فرار از خدمت می‌کنند لذا نهادهای نظامی با ایجاد برنامه‌های ویژه و کارساز برای سربازان باید به هر نحوی که شده از فرار سربازان جلوگیری کنند چرا که این اقدام توسط سربازان تبعات سختی را برای آن‌ها خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، طبق قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح  هرگاه سربازی در زمان صلح بیش از 15 روز ‌متوالی مرتکب غیبت شود و دلیل موجهی نیز برای غیبت خود نداشته باشد فراری محسوب می‌شود؛ این فرد بعد از دستگیری، به‌دلیل فرار از خدمت سربازی به حبس از سه ماه تا یک سال یا سه ماه تا یک سال اضافه خدمت ‌محکوم خواهد شد.

بر همین اساس، قطعاً فرهنگ‌سازی و آگاه کردن سربازان از قوانین موجود در حین سربازی می‌تواند جلوی این اقدام را بگیرد.

انتهای پیام/4110/

حکم سرباز فراری چیست

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا می باشد

بنابر اطلاعیه سازمان نظام وظیفه، مشمولان مشغول خدمت و سرباز فراری ها می توانند از قانون جریمه مشمولان غایب استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سربازان حین خدمت که قبل از اعزام به خدمت سربازی و تا تاریخ ۲۹ اسفند ۹۵ بیش از ۸ سال غیبت داشته باشند در شمول این مقررات قرار می گیرند.

مثال۱: مشمول متولد ۱۵ اسفند سال ۶۷ که در تاریخ ۳۱ خرداد ۸۵ موفق به اخذ دیپلم شده و پس از آن نیز ادامه تحصیل نداده است؛ چنانچه از تاریخ ۱۹ آبان ۹۳ مشغول به خدمت شده باشد، غیبت وی از ۱/۱۲/۸۵ محاسبه شده و تا تاریخ ۱۹/۸/۹۳ دارای بیش از ۸ سال غیبت خواهد بود و در شمول  این معافیت قرار  می گیرد.

سربازان حین خدمت در صورتی که به خدمت اشتغال دارند، پس از احراز شرایط و گذراندن مراحل رسیدگی، از خدمت ترخیص خواهند شد. 

سربازان  فراری

حکم سرباز فراری چیست

سربازان فراری که از آخرین تاریخ فرار از خدمت آنان بیش از ۸ سال گذشته باشد و تاکنون نیز مشغول به خدمت نشده باشند، در شمول این مقررات قرار خواهند گرفت، لازم به توضیح است که مدت فرار آنان تا پایان سال ۹۵ محاسبه می شود.

سربازان فراری که از آخرین تاریخ فرار از خدمت آنان بیش از ۸ سال نگذشته باشد در صورت اشتغال و یا عدم اشتغال به خدمت، غیبت آنان از زمان ورود به غیبت تا پایان سال ۹۵ محاسبه خواهد شد و چنانچه از زمان ورود به غیبت آنان تا پایان سال ۹۵ بیش از ۸ سال بوده، در شمول معافیت قرار خواهد گرفت.

مثال۲: مشمول متولد ۵ تیر ۶۸ با مدرک تحصیلی سوم دبیرستان که در تاریخ ۱۹ مرداد ۸۵ با غیبت به خدمت اعزام و در تاریخ ۲۲ دی ۸۹ از خدمت فرارکرده، در این صورت غیبت وی از آخرین تاریخ مهلت معرفی (۱۹/۴/۸۶) تا تاریخ پایان سال ۹۵ بیش از ۸ سال بوده و در شمول معافیت قرار خواهد گرفت.

آدرس : تهران – هفت تیر – خیابان قائم مقام فراهانی – ضلع شمالی میدان شعاع – پلاک 108


تلفن : 42710210

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری اقتصادنیوز می‌باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع بلامانع است

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

هستند کسانی که به دلایلی نمی‌توانند به خدمت سربازی اعزام شوند. قصد دفاع از این دسته افراد نیست اما واقعیت این است که صرف‌نظر از ذهنیت برخی سیاستگذاران نظامی، هستند کسانی که دلایلی قابل توجیه برای نگذراندن خدمت سربازی دارند؛ دلایلی که حداقل کاری که می‌‌توان در موردشان کرد این است که به آن گوش کرد. به دلایلی نمی‌‌توانیم نام این عزیز را ذکر کنیم. همین قدر می‌گوییم که او به جد از مسوولان سازمان وظیفه عمومی یا مسوولان ستادکل نیروهای مسلح درخواست کمک داشت. این مشمول فراری مصرانه از ما می‌خواست تا به نحوی کمکش کنیم.

    
چقدر درس خوانده‌ای؟
تا کلاس پنجم ابتدایی درس خوانده‌ام.
زمانی که مشمول شدی چه اتفاقی افتاد که نرفتی خدمت؟
در سن پایین یعنی سن ۱۷ سالگی ازدواج کردم و یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات زندگیم را مرتکب شدم. نمی‌خواهم توجیه کنم اما پدر و مادر خودم و پدر و مادر خانمم واقعا مقصر بودند.
چرا؟
پدر و مادر همسرم نباید وقتی خدمت نرفته بودم دخترشان را به من می‌دادند و پدر و مادر خودم نیز نباید برای من خواستگاری می‌کردند. واقعا هم نباید این کار را می‌کردند.
حتما خودت هم اصرار کردی؟
خب جوان بودم. پدر خانمم هم گفته بود من نمی‌توانم دخترم را نگه دارم. اگر می‌خواهی عقد کنی باید زود عروسی بگیری و این یکی دیگر از اتفاقاتی بود که من را در این داستان انداخت.
چرا بعد از ازدواج خدمت نرفتی؟
بعد از ازدواج اصلا نمی‌توانستم بروم چون دنبال شغل بودم. عشق و عاشقی هم برای من پیش آمده بود. در آن زمان خیلی‌ها به من می‌گفتند یا اصلا خدمت نکن یا اگر رفتی باید تا آخر زمان سربازی ادامه دهی، چون اگر برگردی سرباز فراری محسوب می‌شوی و می‌آیند در خانه‌ات و این تفکر یکی دیگر از دلایلی بود که سربازی نرفتم.
الان مشغول به چه کاری هستی؟
کاشی‌کاری و بنایی. زیر دست استاد بنا کار می‌کنم.
درآمدت در ماه چقدر است؟
میانگین یک ماه را حساب کردیم شد معمولا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان. چون کارگر ساده و زیر دست کار می‌کنم و کارم همیشگی نیست.
در شهرستان زندگی می‌کنی؟
بله.
مستاجری یا صاحبخانه؟ اگر مستاجری چقدر اجاره می‌دهی؟
مستاجرم. ۱۰ میلیون رهن دادم و ماهی ۳۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهم که این یکی از مشکلات بزرگم است و من را تحت فشار قرار داده است. دو دختر هم دارم.
دخترانت چند ساله هستند؟
یکی ۶ ساله و دیگری ۷ ساله.
زود ازدواج کردی اما وقتی شرایطت این‌طور بود چرا زود بچه‌دار شدی؟
من بچه روستا هستم و این فرهنگ در ما جا نیفتاده که پدر و مادرها از ما بچه نخواهند. حتی یه چیزی هم جالب بود. من بعد از چهار سال بچه‌دار شدم. آن زمان خیلی‌ها در روستا به من گفتند اگر زنت مشکل دارد برایت همسر دیگری بگیریم و بعضی‌ها هم به همسرم گفته بودند اگر شوهرت مشکل دارد طلاق بگیر. می‌خواستند برای من زن بگیرند چون می‌گفتند بچه‌دار نمی‌شوی.
در حال حاضر مشکل شما برای اعزام به خدمت سربازی چیست؟
در روزنامه‌ها خوانده‌ام که سربازان متاهل در محل زندگی‌شان خدمت خواهند کرد. مشکل اما این است که حتی یک روز هم نمی‌توانم سرکار نروم چون مشکل مالی دارم. کار من شل‌کن سفت‌کن است. چون یک روز هست و یک روز نیست. حساب کردم اگر در یک ماه چند روز سر کار نروم در آن ماه حتما به مشکل می‌خورم.
پس مشکل شما مالی است؟
صددرصد.
یعنی اگر زمان خدمت ماهی ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت کنی که حداقل حقوق از لحاظ قانون کار است، حاضری به خدمت سربازی بروی؟
بله، چرا نروم؟ بچه‌های من پس‌فردا بزرگ می‌شوند و اگر من بیمه داشته باشم می‌توانند از آن استفاده کنند. من نهایتا ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر می‌توانم بنایی کنم.
یعنی در حال حاضر بیمه نیستی؟
نه، چون کارگر روزمزد هستم.
پس اگر فرزندانت بیمار شوند چه می‌کنی؟
آزاد می‌برم‌شان دکتر.
سخت نیست؟
واقعا سخت است. حتی الان گفته‌اند که قرار است یارانه‌ها را برای مشمولانی که فراری هستند یا غیبت دارند قطع کنند. یک چیزی را صادقانه و از ته دل می‌گویم. من دیگر هیچ آرزویی ندارم. فقط دلم به حال بچه‌هایم می‌سوزد. اگر بچه‌هایم ضرر نمی‌دیدند حاضر بودم بروم خدمت. این دنیا برای من از زندان بدتر شده است. من را ببرند زندانی کنند اما بگویند خرج زن و بچه من را می‌دهند. حاضرم بمیرم اما فرزندانم در آسایش زندگی کنند، من برای خودم هیچی نمی‌خواهم. مدت زمان زیادی است که آرزوهای خودم تمام شده است. حرف من این است که الان جرم من را مشخص کنند. الان من را می‌خواهند چه کار کنند؟
طبق قانونی که اعلام شده است اگر شما خودت را تا پایان شهریورماه معرفی کنی تمام مدتی که غیبت داشتی بخشیده می‌شود. اگر شرایطی فراهم شود که خدمت را در همان شهری که هستی بگذرانی، آیا حاضری به خدمت بروی؟
بالاخره که باید دو سال خدمت را بروم. مشکل اینجاست که من نمی‌توانم کار نصف‌روز برای بنایی پیدا کنم تا در کنار کسب درآمد به خدمت سربازی هم بروم.
خلاصه راه‌حل چیست؟
نمی‌دانم به خدا.
شما معتقدی با شرایطی که داری نمی‌توانی به سربازی بروی و این حرف شما ظاهرا در شرایط فعلی قابل قبول است. از طرفی سازمان وظیفه عمومی یا ستادکل نیروهای مسلح هم می‌گوید شما در هر شرایطی باید خدمت سربازی را انجام دهی. اگر خدمت نروی، گواهینامه رانندگی نمی‌توانی بگیری. نمی‌توانی از کشور خارج شوی. نمی‌توانی بیمه شوی و یارانه‌ات را هم قطع می‌کنیم. حتی ممکن است دادگاهی هم بشوی یعنی مجرم خواهی بود و باید زندان هم بکشی جریمه هم می‌شوی و بعد اضافه خدمت هم می‌گیری. پس باید به‌گونه‌ای این شرایط را حل کرد. راه‌حل شما چیست؟
من حرفم این است که چرا من را طرد می‌کنند؟ چرا برخی مواقع مثل رای‌گیری مرا به حساب می‌آورند؟ برای درس خواندن که یک اولویت است نمی‌توانم اقدام کنم. اما چرا نمی‌توانم بدون سربازی رفتن بسیاری از کارها را انجام دهم؟ راه‌حل من این است که من و امثال بنده را که زن و بچه داریم، معاف کنند یا مثلا به قول شما اگر ماهی ۴۰۰ هزار تومان ستاد نیروهای مسلح به من پرداخت کنند چرا به سربازی نروم؟می‌خواهم راه‌حل بدهم. یکی از مقامات اعلام کرده است معاف کردن سربازان متاهل راه را برای سوءاستفاده و لوث شدن ازدواج باز می‌کند اگرنه ما برای معاف کردن آنها بی‌میل نیستیم. حرف من این است که من الان ۳۴ سالم است و ۱۴ سال از ازدواج من گذشته چطور می‌توانم ازدواج صوری کرده باشم؟ چرا ماهایی که بچه داریم را معاف نمی‌کنند. اگر حقوق سربازی را برای امثال من زیاد کنند من از خدا می‌خواهم که بروم سربازی. حتما می‌روم.
آخر مشکل این قضیه این است که ممکن است با ماهی ۴۰۰ تومان زندگی شما بچرخد ولی ممکن است بسیاری از افراد با ماهی یک میلیون تومان هم نتوانند گذران زندگی کنند. در این صورت هزینه سرسام‌آوری به نیروهای مسلح تحمیل می‌شود؟
آن موقع ماها باید طمع نکنیم. شرایط من و امثال من عادی نیست پس باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم.
فرض کن شما می‌روی پیش معاون نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح و شرایط خود را برای وی تشریح می‌کنی، اگر او معتقد باشد که در هر صورتی شما خودت مقصر هستی، آن موقع که باید خدمت می‌رفتی نرفتی، حالا باید تبعات آن را نیز بپذیری. پاسخ شما چیست؟
آن زمان من جوان و خام بودم. آن زمان عقل و منطقی در کار نبود. در چنین شرایطی پدر و مادرم باید من را راهنمایی می‌کردند و پدر زن و مادر زنم راضی به ازدواج من با دخترشان نمی‌شدند. آن موقع که من جوانی کردم کسی جلوی من نایستاد. کارهای خودم را توجیه نمی‌کنم. من الان منتظر یک پیشنهاد هستم چون حس می‌کنم لب پرتگاه هستم و بار زندگی خیلی سنگین است. دلسرد و ناامیدم. از مردم گریزان هستم. از همه بدتر اینکه دو دختر دارم، شاید اگر این دو فرزند پسر بودند، خودشان در آینده سراغ زندگی‌شان می‌رفتند. برای بچه‌هایم استرس دارم من نمی‌دانم دو دختر را چطور بزرگ کنم. باور کنید فقط همه سختی‌ها را به خاطر دو دخترم تحمل می‌کنم، اگرنه خانمم را می‌فرستم شهرستان پیش پدر و مادرش. باور کنید که عرضه دزدی ندارم اگر عرضه کار خلاف داشتم شاید این کار را می‌کردم چون لبه پرتگاه هستم. با این وضعیتی که من دارم و کارت پایان‌خدمت ندارم، زندگی‌ام فلج شده چون دو تا دختر دارم. دختر نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر دارد نمی‌توانم همین‌طور ول‌شان کنم.
تا به حال به این فکر کردی که بروی و همین شرایط را برای یکی از مسوولان توضیح دهی؟
یک بار تا پل چوبی رفتم اما گفتند ما هیچ‌کاره هستیم و طبق برگه می‌توانیم کاری را انجام دهیم. نمی‌گذارند داخل بروم باید شماره داشته باشم. می‌ترسم مراجعه کنم وضع بدتر شود و من را بگیرند چون پیش از این نیز یکی، دوبار من را دستگیر کردند اما با گریه و التماس فرار کردم.
چطور دستگیر شدی؟
یک بار در گیلاوند و یک بار در فیروزکوه موقع برگشتن از شهرستان من را گرفتند. آن زمان جوان بودم که در خیابان کارت پایان‌خدمت از من خواستند. من را بردند کلانتری و بازداشتگاه و همسر و دو فرزند من آمدند و گفتم واقعیتش من کارت پایان‌خدمت ندارم چرا دروغ بگویم. تا صبح من را نگه داشتند اما صبح آزاد شدم. دو دخترم همراه همسرم آمدند کلانتری آنها هم دل‌شان به حالم سوخت و رهایم کردند. خدا شاهد است زندگی خیلی به من چک و لگد زده است. سوال من این است که با وجود معافیت‌هایی که برای خیلی‌ها در نظر گرفته می‌شود مثل معافیت کفالت و دو برادری و… چرا فکری هم به حال من و امثال من نمی‌شود. یک قانونی هم برای امثال من بگذارند. من حاضرم به خدمت سربازی بروم اما همسر و فرزندانم حقوقی را دریافت کنند. شاید پسر تربیت نخواهد اما دختر تربیت می‌خواهد. البته خودم برای خودم یک راه‌حل دارم؛ آخرین راه‌حل برای خودم این است که کلیه خود را بفروشم حتی کسی را پیدا کردم که گفت سه میلیون کلیه من را می‌خرد در این صورت می‌توانم بالای سر دخترانم باشم.
فکر می‌کنی این کارها درست است؟ بعد از فروختن کلیه می‌خواهی بروی خدمت سربازی؟ آخر آدم عاقل چنین کاری می‌کند؟
من برای دخترهایم و خانواده‌ام همه جور کاری می‌کنم. بچه‌هایم چند وقت دیگر باید بروند مدرسه. شاید با فروختن کلیه از رفتن به سربازی معاف شوم.
چه کسی گفته معاف می‌شوی؟
در روزنامه‌ها نوشته بودند که با «دادن کلیه از خدمت معاف شوید.» وقتی می‌توانم این‌گونه مشکل خود را حل کنم چرا این کار را انجام ندهم؟
شما فرض کن کارت پایان‌خدمت داری چه کاری انجام می‌دهی؟
اول اینکه یک کار دائم در یکی از کارخانه‌هایی که این دور و بر هست، پیدا می‌کنم. در این صورت مطمئنم تا زمانی که کار خلافی انجام نداده‌ام من را بیرون نمی‌کنند. اگر کار دائم داشته باشم بازنشستگی هم خواهم داشت. چون سنی ندارم و می‌توانم سی سال دیگر کار کنم. نداشتن کارت پایان‌خدمت باعث شده که من هیچ‌وقت کار دائم نداشته باشم.
همسرت در مورد فروختن کلیه چه می‌گوید؟
همسرم اصلا راضی به فروختن کلیه نیست. البته خانم من داخل اجتماع نیست و نمی‌داند و متوجه شرایط من نیست.
پس همسرت از تو عاقل‌تر است. فکر می‌کنی بعد از فروختن کلیه می‌توانی به راحتی کار کنی؟
دو ماه استراحت می‌کنم و بعد از آن می‌توانم مشغول به کار شوم.
فکر می‌کنی با یک کلیه می‌توانی مثل حالا کار کنی؟ فروختن کلیه راه‌حل نیست چون بعد از آن نمی‌توانی به راحتی زندگی کنی و کار کنی. یک اشتباه را نباید با یک اشتباه دیگر جبران کرد. توصیه می‌کنم با یکی از مسوولان صحبت کنی.
یعنی مسوولان وقت خود را صرف گوش دادن به حرف‌های من می‌کنند؟ من امتحان کردم. حاضر نیستند به حرف‌های من گوش کنند. چه کسی از این مسوولان نظامی وقتش را در اختیار من قرار می‌دهد؟
شاید شما از راه درست وارد نشدی؟
من تعجب کردم که اصلا شما به من زنگ زدی و درد دل من را می‌شنوی.
حاضری با تضمین من با یکی از مسوولان صحبت کنی؟
این را از خدا می‌خواهم. من وقتی می‌بینم بچه‌هایم دارند زجر می‌کشند ناراحت می‌شوم. چطور وقتی چیزی را از من می‌خواهند بگویم ندارم؟ شما خودت حتما بچه داری. کاش راهی جلوی پای من بگذارند، دیگر واقعا بریده‌ام و ممکن است دست به خودکشی بزنم.
همسرت می‌گوید به سربازی بروی یا خیر؟
خانمم هیچی نمی‌گوید. نه پدر و مادرم و نه خانمم. هیچی نمی‌گویند. من واقعا خواهش می‌کنم که مسوولان ستادکل نیروهای مسلح یک راهی جلوی پای من بگذارند و به من کمک کنند که از این وضعیت نجات پیدا کنم. خانمم فقط می‌گوید که دعا کن شاید خدا به تو کمک کند. حالا امیدوارم که خدا لطفی به من بکند و مشکلم را حل کند. کاش در روزنامه‌تان بنویسید چرا پدر و مادرها بچه‌هایشان را به عقد کسانی درمی‌آورند که خدمت سربازی نرفته‌اند. حتی به نظر من این مشکل درخصوص ازدواج‌های دانشجویی هم هست. اینها که این کار را می‌کند وای به حال ما که درس‌خوانده نیستیم و چیزی سرمان نمی‌شود. من فقط می‌خواهم بالای سر دخترانم باشم. اگر مطمئن باشم که زندگی خانوادگی‌ام با مشکل مواجه نمی‌شود حتما می‌روم خدمت و هیچ مشکلی با خدمت سربازی ندارم.

ارسال نظر


نظرات شما ( 30 نظر )

چهارشنبه 12 تیر 1392 16:12

حکم سرباز فراری چیست

یکشنبه 23 تیر 1392 13:29

یکشنبه 5 آبان 1392 15:04

چهارشنبه 6 آذر 1392 10:12

دوشنبه 9 دی 1392 09:33

یکشنبه 27 بهمن 1392 15:13

دوشنبه 12 اسفند 1392 12:26

یکشنبه 31 فروردین 1393 12:42

جمعه 11 مهر 1393 12:24

یکشنبه 23 آذر 1393 14:47

ضمیمه این هفته

حکم سرباز فراری چیست
حکم سرباز فراری چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *