حکم دست زدن به بدن نامحرم

حکم دست زدن به بدن نامحرم
حکم دست زدن به بدن نامحرم

نوع ماده:
کتاب فارسی

پدیدآورنده :
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 – 1369

محل نشر :
تهران
حکم دست زدن به بدن نامحرم

ناشر:
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) :
1392

زبان اثر :
فارسی

‏‏لمس بدن نامحرم‏

‏‏[سؤال 9952]‏‏ ‏ ‏ 5547‏

‏‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏‏عدّه ای از خانم ها برای آموزش کمک های اوّلیه کلاس می بینند و برای تجربه و‏‎ ‎‏تمرین آن به بیمارستان ها می روند تا مباشرت در تزریق و پانسمان داشته باشند،‏‎ ‎‏بدیهی  است وضع کنونی بیمارستان ها ایجاب نمی کند که این خانم ها تمرینات خود‏‎ ‎‏را  مخصوص بیماران زن قرار دهند و آن ها با بیماران مرد تماس پیدا می کنند. آیا‏‎ ‎‏برای  تمرین کنندگان، اقدام به این گونه تمرینات با علم به تماس با مردان جایز‏‎ ‎‏است  یا  نه؟‏

‏‏بسمه تعالی، از تماس با بدن نامحرم باید اجتناب کنند.‏

‏‏[سؤال 9953]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 2796‏

‏‏3. عده ای از خانم ها برای آموزش کمک های اولیه کلاس می بینند برای تجربه و‏‎ ‎‏تمرین آن به بیمارستان ها می روند تا مباشرت در تزریق و پانسمان داشته باشند و اکثراً‏‎ ‎‏با بیماران مرد تماس پیدا می کنند بدیهی است وضع کنونی بیمارستان ها رعایت‏‎ ‎‏نمی کنند که این خانم ها تمرینات خود را مخصوص بیماران زن قرار دهند آیا برای این‏‎ ‎‏تمرین کنندگان اقدام به این گونه تمرینات با علم به تماس با مرد جایز است یا نه؟‏

‏‏بسمه تعالی، از تماس با بدن نامحرم باید اجتناب کنند.‏

‏‏‎

‎‏[سؤال 9954]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 140‏

‏‏2. معمولاً خانم ها که دارای موهای بلند هستند، در سابق موهای خود را به چنین‏‎ ‎‏مؤسسه ها می فروختند که از این مو برای سر آقایان هم استفاده می شد.‏

‏‏بسمه تعالی، بنابر احتیاط از بافتن موی زن نامحرم به سر مرد باید اجتناب‏‎ ‎‏شود.‏

‏‏[سؤال 9955]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 140‏

‏‏3. آیا اگر برای مردم معلوم نباشد که موی بافته شده متعلق به زن است یا مرد‏‎ ‎‏اشکال دارد؟ مسح آن چه صورتی دارد؟‏

‏‏بسمه تعالی، مانع ندارد و حکم مسح در مسألۀ اول ذکر شد.‏

‏‏[سؤال 9956]‏‏ ‏ ‏ 5548‏

‏‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏‏سرور ارجمند، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی، دام ظله‏

‏‏پس از عرض سلام، از خداوند تبارک و تعالی درخواست عمر طولانی برای آن‏‎ ‎‏حضرت را داریم.‏

‏‏خدمت شما عرض کنم که مسأله ای برای ما پیش آمده هر جا که سؤال می کنیم از‏‎ ‎‏عهدۀ جواب آن بر نمی آیند. سؤال این است برادرهای ما که در جریان انقلاب مصدوم‏‎ ‎‏و معلول شدند، در حال حاضر معالجه می شوند و این بیمارستان هایی که برادرها‏‎ ‎‏بستری هستند احتیاج زیادی به نیروی انسانی دارد و چون موقعیت ایشان از نظر‏‎ ‎‏درمانی مختلف است و یکی از آن ها، ماساژ دادن بدن این برادرها است و چون کاری‏‎ ‎‏است بسیار ظریف، تنها از عهدۀ خواهران ما به خوبی بر می آید. خواستیم بدانیم که از‏‎ ‎‏نظر شرعی اشکالی دارد یا نه؟ خواهشمندیم لطف فرمایید و ما را در این زمینه‏‎ ‎‏راهنمایی کنید. بی نهایت از لطف آن حضرت متشکریم.‏

‏‏بسمه تعالی، از این عمل باید احتراز شود.‏

‏‏‎

‎‏[سؤال 9957]‏‏ ‏ ‏ 5549‏

‏‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏‏1. در بعضی از مناطق ایران در مورد ازدواج برنامه ای دارند و آن این است که از‏‎ ‎‏طرف مقامات مسئول دستور می دهند که ورقۀ آزمایش خون تهیه کنند. چنانچه دکتر‏‎ ‎‏زن برای این آزمایش وجود نداشته باشد، دکتر مرد می تواند این وظیفه را انجام دهد یا‏‎ ‎‏خیر؟ اگر دکتر زن وجود دارد، ولی در اثر بی توجهی یا غیره دکتر مرد انجام می دهد،‏‎ ‎‏اشکال دارد یا خیر؟‏

‏‏بسمه تعالی، اگر آزمایش مستلزم لمس یا نظر حرام باشد، جایز نیست. ‏حکم دست زدن به بدن نامحرم

‏‏[سؤال 9958]‏

‏‏2. جهت تعیین سن دختر باید پیش رئیس دادگاه بروند در صورتی که رئیس دادگاه‏‎ ‎‏مرد است و جسم دختر را لمس می کند آیا اشکال دارد یا خیر؟‏

‏‏بسمه تعالی، جایز نیست مگر آن که از پشت لباس باشد.‏

‏‏[سؤال 9959]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 5487‏

‏‏2. در بعضی دهات، طلبه ها که به تبلیغ می روند، زنان قوم و خویش، اصرار شدید‏‎ ‎‏می کنند که دست طلبه را ببوسند. آیا جایز است؟ در صورت عدم جواز اگر از روی عبا‏‎ ‎‏باشد چطور؟‏

‏‏بسمه تعالی، از روی عبا، با نبودن مفسده، مانع ندارد.‏

‏‏[سؤال 9960]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 607‏

‏‏2. تماس بدن زنان با مردان در حرم اشکال دارد؟‏

‏‏بسمه تعالی، باید حتی المقدور اجتناب کنند.‏

‏‏[سؤال 9961]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 5589‏

‏‏3. با توجه به این که کار در محیط های بیمارستانی ـ مانند کار دانشجویان پزشکی و‏‏‎

‎‏پرستاری و پرسنل بیمارستان ـ موجب اختلاط می شود. فتوای جناب عالی و تکلیف را‏‎ ‎‏از نظر شرعی، در مورد این اختلاط که موجب فساد می شود، معیّن کنید.‏

‏‏بسمه تعالی، اگر مفسده داشته باشد، باید احتراز نمایید و اگر مفسده ندارد،‏‎ ‎‏مانع ندارد.‏

‏‏[سؤال 9962]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 5589‏

‏‏4. آیا با توجه به عدم رعایت بعضی جهات شرعی ـ مانند نگاه، صحبت، لمس‏‎ ‎‏نامحرم و… ـ ادامه دادن در این رشتۀ تحصیلی و یا ماندن در این گونه شغل ها به‏‎ ‎‏خصوص در مورد خانم ها، از نظر شرعی صحیح است؟‏

‏‏بسمه تعالی، ادامۀ تحصیل مانع ندارد و باید وظایف شرعی را مراعات‏‎ ‎‏کنند.‏

‏‏[سؤال 9963]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 3208‏

‏‏3. در کردستان، بعضی از مادران بچه های کُرد، بچه های اردوی هجرت را موقع‏‎ ‎‏احوال پرسی بوس می کنند؛ چه حکمی دارد؟ ‏

‏‏بسمه تعالی، مانع ندارد؛ مگر نامحرم باشند یا فساد داشته باشد.‏

‏‏[سؤال 9964]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 333‏

‏‏6. آیا انسان می تواند با مادر زن یا با پدر شوهر خود دست بدهد؟ همچنین با‏‎ ‎‏خواهر زن و برادر شوهر؟‏

‏‏بسمه تعالی، با مادر زن یا پدر شوهر محرمند و دست دادن بدون ریبه و‏‎ ‎‏فساد مانع ندارد؛ ولی با خواهر زن و برادر شوهر جایز نیست.‏

‏‏[سؤال 9965]‏‏ ‏ ‏  ‏‏—->‏‏ ‏‏ 1428‏

‏‏7. آیا لمس زن هایی که بر انسان محرم هستند ـ مثل خاله ـ و لمس دختر نابالغ‏‎ ‎‏حرام است؟‏

‏‏بسمه تعالی، در غیر محارم جایز نیست و در محارم اشکال ندارد.‏

‏‏‎

‎‏[سؤال 9966]‏‏ ‏ ‏ 5550‏

‏‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 15 / 12 / 1360‏

‏‏محضر مبارک رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏‏ما دانشجویان رشته فیزیوتراپی دانشکده توان بخشی دانشگاه تهران هم اکنون در‏‎ ‎‏بیمارستان ها مشغول گذراندن دوره کارآموزی هستیم و چون در رابطه با درمان بیمار‏‎ ‎‏مرد با اشکالاتی مواجه شدیم از حضور محترمتان کسب تکلیف می نماییم. ‏

‏‏از آن جا که عده دانشجویان دختر در این رشته بیش از پسران است و از طرفی،‏‎ ‎‏بیمارانی که به کار ما مربوط می شوند اکثراً مردها و به خصوص مجروحین جنگی‏‎ ‎‏هستند، این مشکل برای ما به وجود آمده که در بعضی موارد، علی رغم گذاشتن‏‎ ‎‏دستکش، برای بیماران مشکلاتی به وجود می آید؛ چون کار ما به حرکت درآوردن‏‎ ‎‏اندام ها بعد از عمل جراحی یا گچ گیری است. کوتاه سخن در دو مورد از شما فتوای‏‎ ‎‏لازم را تقاضا می نماییم:‏

‏‏1. در دوران کارآموزی در بیمارستان ها این امر باید به چه ترتیب صورت گیرد تا‏‎ ‎‏دانشجویان هم علم بیاموزند و هم از نظر شرعی دچار مشکل نشوند؟‏

‏‏2. بعد از تحصیل در هر جایی که کار می کنند؛ آیا جایز است بیماران مرد را هم به‏‎ ‎‏صورتی که ذکر شد ببینند یا نه و اگر از دستکش استفاده کنند به چه صورت می باشد؟‏

‏‏بسمه تعالی، با مراعات حجاب و خودداری از لمس بدن اجنبی، اشکال‏‎ ‎‏ندارد و فرقی بین دوران کار آموزی و زمان اشتغال به کار نیست.‏

‏‎ ‎

‏‎


کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.


لمس و تماس بدنى


 


انگشتر خواستگارى

750. در دوران خواستگارى اگر داماد انگشترى را در دست عروس بنمايد، اشكال دارد؟

ج. اگر صيغه عقد خوانده نشده، به هم ديگر نامحرم هستند و لمس دست او بدون پوشش حرام است.حکم دست زدن به بدن نامحرم


 


لذت بردن از بدن دختران كوچك نابالغ

751. لذت بردن از اعضا و جوارح دختران نابالغ چه حكمى دارد؟


ج. حرام است.


 


لمس بدنى قبل از اجراى صيغه ازدواج

752. اگر مردى بخواهد با دخترى ازدواج نمايد، قبل از اجراى صيغه مى  تواند با او رفت و آمد كند و بدن او را لمس نمايد؟


ج. حرام است.


 


معاشرت هاى غير شرعى با همجنس

753. نگاه كردن، بوسيدن و بغل كردن هم جنس به قصد لذت و دوست داشتن او و يا در صورت خوف و ريبه چه حكمى دارد؟


ج. حرام است.


 


تماس بدنى به اقتضاى شغل

754. برخى از شغل ها به اقتضاى نوع كار، در آن تماس بدنى با نامحرم صورت مى  گيرد، مثل گرفتن كرايه و بليط از نامحرم يا تماس دست طلا فروش ها هنگام دست كردن النگو به دست مشترى و… چنين تماس هايى چه حكمى دارد؟ و در صورت اشكال، آيا كسب و درآمد آنان را دچار اشكال مى  كند؟

ج. آن تماس ها جايز نيست و در آن شغل ها بايد از موارد حرام دورى كنند، اگرچه درآمد از حرام نيست.


 


تماس بدنى در محيط هاى شلوغ

755. در محيط هاى بسيار شلوغ هم چون اتوبوس، بازار و… ممكن است بدن زن و مرد نامحرم از روى لباس با همديگر تماس پيدا كند، آيا اين عمل حرام است و در صورت علم به چنين برخوردهايى لازم است از ورود به چنين محل هايى پرهيز شود؟


ج. احتياط در اين موارد مطلوب است.


 


بوسيدن لب محارم

756. بوسيدن لب محارم هم چون خاله يا خواهرزاده و يا فرزند چه حكمى دارد؟


ج. اگر به قصد ريبه نباشد، اشكال ندارد.


 


بوسيدن لب

757. در برخى مناطق هنگام ديد و بازديد، رسم است كه مردان لب مردان ديگر يا زنان لب زن هاى ديگر را مى  بوسند، اگر اين عمل بدون قصد شهوت انجام شود، چه حكمى دارد؟


ج. اشكال ندارد.


 


معالجه و تماس با نامحرم

758. لمس و تماس دست دانشجوى پسر با دست زن موقع گرفتن نبض و معاينه و معالجه در مقام آموزش علمى كه از نظر استاد الزامى است، در هر دو صورت ضرورت و غير ضرورت چه حكمى دارد؟


ج. در غير مواقع ضرورت، جايز نيست.


 


آمپول زدن توسّط نامحرم


759. آمپول زدن زن توسّط مرد نامحرم چگونه است؟

حکم دست زدن به بدن نامحرم


ج. در غير موارد ضرورت، جايز نيست.

760. آيا خانم ها براى آموزش تزريقات مى  توانند با دستكش به فرد نامحرم آمپول تزريق كنند؟


ج. با وجود مرد، آمپول زدن زن خلاف احتياط است.


 


لمس بدن نامحرم در اتاق عمل

761. مسؤول اتاق عمل هستم و طبق قانون بايستى تمام بدن بيمار را قبل از عمل ببينم و گاهى لمس كنم، با توجه به اين كه بيمار نامحرم است، آيا اشكال ندارد؟


ج. در غير موارد ضرورت منحصره، جايز نيست.


 


آب كشيدن عورت بيماران

762. افرادى كه به علت بيمارى توان تطهير عورتين خويش را ندارند، چه وظيفه  اى دارند؟ اگر بيمارى آن ها دايمى باشد، مانند افراد قطع نخاع شده، تكليف چه مى  باشد؟


ج. همسرانشان آن ها را يارى دهند.


 


حرمت تماس با بدن نامحرم در بازرسى

763. در برخى بازرسى  هايى كه نيروى انتظامى يا ديگر مأموران انجام مى  دهند، گاهى موجب گرفتن زن ها و تماس و برخورد با آن ها مى  شود. آيا جايز است؟

ج. جايز نيست و در فرض جواز تفتيش كردن، فرد تفتيش كننده بايد هم جنس باشد و در صورت عدم تمكّن، از مورد اضطرار اجازه داده شده، تعدّى نشود.


 


محدوده لمس افراد

764. آيا افرادى كه به همديگر محرم هستند، مى  توانند به تمام بدن همديگر از روى لباس يا بدون پوشش دست بزنند؟

ج. در غير عورتين بدون قصد ريبه و لذت مانعى ندارد.


 


دست دادن با زن نامحرم


765. آيا مى  توان با دختر دايى خود دست داد؟


ج. جايز نيست.


766. دست دادن با دختر عمو و زن عمو چه حكمى دارد؟


ج. جايز نيست.


 


دست دادن زن با پيرمرد

767. آيا دست دادن زن به پيرمرد و فاميل كه براى دست دادن دست دراز مى  كند، گناه است؟


ج. بله.


دست دادن در عشاير

768. در مناطق غرب كشور خواهران و برادران مسلمان، هنگام احوال پرسى طبق آداب و رسوم عشايرى با يكديگر دست مى  دهند. با توجّه به تذكّراتى كه از سوى ائمّه  ى جمعه و جماعات داده شده ولى متأسفانه تأثيرى نداشته است. مراتب جهت اطّلاع و فتوى ارسال مى  گردد.

ج. حكم معلوم است كه لمس بدن نامحرم جايز نيست؛ مگر از پشت لباس و در مورد سؤال، بايد حكم شرعى تبليغ شود.

769. در بعضى مناطق به ويژه در بعضى از روستاها، زن ها خود را از برادر شوهر حفظ نمى  كنند و او را به منزله  ى برادر واقعى مى  دانند چنان چه متقابلاً او هم وى را خواهر خويش مى  داند و چه بسا مصافحه مى  كنند يا دست همديگر را مى  بوسند. اين عمل چون از روى سادگى و بدون قصد ريبه مى  باشد، آيا اشكال دارد؟ و بر فرض محذور داشتن، از روى پارچه حكمش چيست؟


ج. مثل نامحرم هاى ديگر است.


 


مصافحه در دانشگاه  هاى خارج

770. در محيط دانشگاه  هاى كشورهاى غربى، هنگام برخورد با اساتيد زن يا دانشجويان دختر، ناگزير از مصافحه هستيم، وگرنه حمل بر سوء ادب دانشجويان مسلمان مى  شود. تكليف چيست؟


ج. مصافحه از زير پارچه (دستكش) جايز است.


 


دست دادن نامحرم با دستكش

771. دست دادن زن به مرد نامحرم با دستكش چه حكمى دارد؟

ج. مسّ بشره ممنوع است نه غير آن، مگر چنين برداشت شود كه آن چه حرام است، آن را مرتكب شده است.


تماس با دست و بدن نامحرم

772. هنگام تبادل پول يا عبور از مكان هاى شلوغ، برخورد دست يا قسمت ديگرى از بدن با نامحرم چه حكمى دارد؟ نشستن زن و مرد نامحرم در صورت نبودن جا كنار يكديگر در مسافرت هاى طولانى چه حكمى دارد؟


ج. در موارد معرضيّت براى مفسده، اشكال دارد.

773. لمس نامحرم و بوسيدن او، اگر زن مقصر نباشد گناه است؟

ج. اگر اجتناب از مظنّه  ى آن نكرده است، گناه محسوب مى  شود.


 


تماس با بدن نامحرم براى نجات جان

774. تماس با بدن نامحرم براى نجات او چه حكمى دارد؟


ج. در موقع ضرورت جايز است.


 


بوسيدن دست نامحرم از روى پارچه

775. بوسيدن دست نامحرم از روى پارچه چه حكمى دارد؟


ج. اگر مفسده نداشته باشد، اشكال ندارد.


 


بوسه به دست نامحرم جهت احترام

776. بوسيدن دست پسرخاله يا پسر دايى توسط زن ميان سال به قصد احترام چه حكمى دارد؟


ج. جايز نيست.


 


تماس در حين آموزش

777. در هنگام آموزش دست مربى به دست و بدن من مى  خورد، اين چه حكمى دارد؟


ج. حرام است.


ازاله موى زايد توسط فرد ديگر

778. قبل از زايمان به لحاظ بهداشتى لازم است موهاى زايد زن زائو زايل گردد، و چون خود توانايى چنين كارى را ندارد، اين عمل توسط زن ديگرى انجام مى  شود، آيا اين عمل شرعا اشكال دارد؟

ج. اگر مستلزم نظر يا لمس عورت او باشد، جايز نيست.


 


نشستن زن و مرد در تاكسى كنار هم

779. در برخى شهرها، زنان مسافر به دليل نبودن جا، در صندلى جلوى تاكسى و در كنار مردان به صورت فشرده مى  نشينند، از لحاظ شرعى اين مسأله چه حكمى دارد؟


ج. تا ضرورت نباشد، جايز نيست.


 



   



هرگونه استفاده و لذت جنسی زن و مرد نامحرم از همدیگر (حتی نگاه شهوت آلود) حرام است . به همین دلیل است از نظر اسلام بودن مرد و زن نامحرم در جاى خلوت جایز نیست.[1] تا زمینه گناه و کار حرامی فراهم نشود. بنا براین در آغوش گرفتن از روی لباس و لمس دست و بدن زن و دختر نامحرم از روی شهوت و به خاطر لذت جنسی حرام است ولی حد شرعی ندارد اما حاکم شرع می تواند کسانی را که مرتکب چنین کاری شده اند تعزیر (مجازات کمتر از حد شرعی یا حبس و زندان و…) نماید. و زن و دختری که مورد اذیت و آزارهایی از این قبیل گرفته می تواند از متجاوز شکایت کند. ولی اگر در اثر نا آگاهی و جهالت و غلبه هوای نفس طرفین تن به این کار داده اند و  جز خدا کسی شاهد این ماجرا نبوده نباید خود را به حاکم شرع معرفی کنند و اجازه ندارند اسرار خود را فاش نمایند و آبروی خود را ببرند و همین که از عمل خود پشیمان شده و بین خود و خدای مهربان توبه نمایند کافی است. انسان باید همواره به بخشش و لطف خداوند امیدوار باشد؛ زیرا خداوند توبه پذیر  و مهربان است و توبه کنندگان را دوست دارد!


 

.[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 497، مسأله 889.


 

حکم دست زدن به بدن نامحرم

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید.


حاضرین در سایت :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.


Copyright 2018 – All Rights Reserved



با سلام جوانی هستم 30 ساله مدرک دیپلم مرجع تقلیدم ایت الله بهجت ومتاهل هستم در پی یک غفلت با یکی از همکارام که خانم بود کاری اشتباه کردم از قبیل بوسیدن لب و ودست زدن به قسمت سینه دست زدن به قسمت پایین وبغل کردن وی وبعد از اینکا احساس پشیمونی زیاد کردم توبه کردم اکنون میخواهم بدونم گناهم بخشیده شده یا نه واز طرف دیگر عذاب وجدان واسه خاطر همسرم شدم با توجه به قولها وقسمهایی که اول ازدواجم داده ام وچندبار میخاستم به ایشان بگویم ولی نتوانستم ایا اینکار صلاحیت دارد واینکه گناهم بخشیده شده است با تشکر

پرسشگر گرامي با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
هر گونه رابطه و ارتباط بدنی با نامحرم که خارج از حد شرعی باشد، جایز نیست .
کسی که مرتکب این اعمال شده (ارتباط با نامحرم خارج از حد شرعی، اعم از دست زدن،لمس کردن و …) باید توبه کند و در درگاه الهی از کرده خود ابراز پشیمانی کند و از خدا طلب آمرزش کند.
رسول اکرم فرمود :
«هر مرضی،دارویی دارد . داروی گناهان، استغفار و طلب عفو و آمرزش از خدا است». (1)
البته اگر توبه واقعی نماید و از صمیم قلب پشیمان بوده و قصد انجام دوباره آن را نداشته باشد.
زیرا حقیقت ‌توبه،‌پشیمانی قلبی است. پشیمانی در عمل خود را نشان ‌‏دهد که مهم‌ترین نُمود آن انجام واجبات و تدارک و قضای آن چه عمل نشده و ترک محرّمات است . با همین مقدار توبه تحقق پیدا می‌‏کند.
انسان بعد از توبه مورد عنایت خدا قرار می گیرد . حتی خدا وعده داده است که گناهان شخص توبه کار را نه تنها از ذهن کسانی که شاهد گناه او بوده اند ، پاک می کنم ، بلکه از یاد ملائکه مقرب هم می زدایم.
خداوند در قرآن می فرماید:
«قل یا عبادی الّذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله أنّ الله یغفر الذنوب جمیعاً، إنّه هوالغفور الرّحیم؛ (2)
بگو: ای بندگان من که (با گناه کردن) بر خود ظلم و ستم روا داشتید، از رحمت خداوند مأیوس و نا امید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد » . در آیه ای دیگر می فرماید : « توبوا الی الله جمیعاً ؛ (3) هر گناهکاری دعوت به توبه شده‏ است».
توبة از هر گناهی دو رکن اساسی دارد:
1- پشیمانی از گناه.
2- عزم بر ترک آن. امام علی(ع) می فرماید : “توبه به دل پشیمان شدن و به زبان آمرزش خواستن و به اندام ترک نمودن است”.(4) بر این اساس می توان گفت :
حقیقت توبه، پشیمانی از گناه و قصد و عزم جدی برای ترک آن است.اگر کسی به این حالت دست یافت ، حقیقت توبه در او محقق شده است. توبه هر گاه حقیقى و واقعى باشد و از اعماق جان برخیزد ، واقعاً از گناهى که مرتکب شده ،احساس خجلت و ندامت کند و خود را در پیشگاه خدا شرمنده ببیند و در صدد کسب رضاى حق تعالى باشد, مقبول درگاه احدیت واقع شده و آثار و برکاتش نمایان مى گردد. هر چند گناه بزرگ یا بسیار باشد.
چه زیبا سروده :
غرق گنه ناامید مشو ز دربار ما که عفو کردن بود در همه دم کار ما

بنابراین اگر از گناهی که انجام داده اید پشیمان بوده و قصد تکرار آن را نداشته اید و ندارید، امیدوار باشید که آمرزیده شده اید.زیرا بعد از توبه هیچ حالت انتظاری برای قبول توبه نیست.
نکته دیگر اینکه :
از بیان این مطلب برای دیگران حتی همسرتان جدا بپرهیزید و سعی کنید حتی آن را در ذهن خودتان نیز مرور نکنید.
نیز مراقب باشید، با توجه به اینکه این عمل زشت را در محل کارتان انجام داده اید، بار دیگر در دام شیطان نیفتید.

پی نوشت ها:

حکم دست زدن به بدن نامحرم

1. محمد محمدي ري‌شهري، ميزان الحكمه، دار الحديث، 1416 ه.ق، ج 2، ص 997، ماده “ذنب”،
2.زمر(39) آیة 53.
3. نور (24) آیه 31.
4. ميزان الحكمه، ج 2، ص 997، ماده “ذنب”،

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©



سلام

آیا توی قرآن به طور صریح ذکر شده که نامحرمان نباید هیچگونه ارتباط فیزیکی باهم داشته باشن؟
منظورم از ارتباط فیزیکی مثلا دست دادن هست
لطفا فقط از قرآن بگید.

منابع تشریع و قانون گذاری در اسلام فقط قرآن نیست، بلکه روایات اسلامی هم که از پیامبر و امامان معصوم نقل شده است، نیز یکی از منابع تشریع و قانون گذاری به شمار می آید.
برخی از احکام مانند حرمت دست دادن مرد با زن نامحرم در قرآن نیامده ، ولی در روایات اسلامی به حرمت آن تصریح شده است، و این از بدیهیات و ضروریات دین اسلام به شمار آمده است، که در این جا به دو مورد از آن ها اشاره می شود،پیامبر اسلام(ص) در این باره می فرماید:
من صافح امرئة تحرم علیه فقد باء بسخط من الله و من التزم امرئة …… (1) کسی که با زن نامحرم دست بدهد، زمینه غضب خدا را فراهم کرده است.
درحدیث دیگر از امام صادق(ع) آمده است :
أبي بصير عن أبي عبد اللّٰه (ع)، قال: قلت له: هل يصافح الرجل المرأة ليست بذات محرم؟ فقال: «لا، (2)
ابی بصیر می گوید: از امام پرسیدم: آیا مرد می تواند به زنی که محرم او نیست، دست دهد ،حضرت فرمود: نه .
البته در آیات ذیل به صورت کلی مطالبی بیان شده است که می تواند از مصادیق آن باشد:
1- « وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلاً ؛(3)و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهى است».
گناه بزرگی که در این آیه اشاره شده است زنا و عمل منافى عفت است.
در اين بيان كوتاه نمى‏فرماید زنا نكنيد، بلكه مى فرماید به اين عمل شرم‏آور نزديك نشويد، اين تعبير علاوه بر تاكيدى كه در عمق آن نسبت به خود اين عمل نهفته شده، اشاره لطيفى به اين است كه آلودگى به زنا غالبا مقدماتى دارد كه انسان را تدريجا به آن نزديك مى‏كند، چشم‏چرانى وتماس بخشی از بدن به نامحرم يكى از مقدمات آن است، برهنگى و بى حجابى مقدمه ديگر، كتاب هاى بدآموز و” فيلم هاى آلوده” و” نشريات فاسد” و” كانونهاى فساد” هر يك مقدمه‏اى براى اين كار محسوب مى‏شود.
همچنين خلوت با اجنبيه (يعنى بودن مرد و زن نامحرم در يك مكان خالى و تنها) عامل وسوسه‏انگيز ديگرى است.
2- «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ -وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ (4) به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براى آنها پاكيزه‏تر است،خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. – و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند(تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان)يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند،آنها هنگام راه رفتن پاى‏هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود.(و صداى خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد)و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان تا رستگار شويد».
اين سوره و آیات آن در حقيقت سوره عفت و پاكدامنى و پاكسازى از انحرافات جنسى و مبارزه با چشم‏چرانى و ترك حجاب است، و بحث هاى مختلف آن از اين نظر انسجام روشنى دارد، آيات مورد بحث كه احكام نگاه كردن و چشم‏ چرانى و حجاب را بيان مى‏دارد نيز كاملا به اين امر مربوط است و نيز ارتباط اين بحث با بحث هاى مربوط به اتهامات ناموسى بر كسى مخفى نيست.
پی نوشت:
1. شیخ صدوق، امالی،تهران، نشر اعلمی، ص 429.
2. شیخ حر عاملی ،وسائل الشیعه،موسسه آل البیت،سال1409ق ،كتاب النكاح، أبواب مقدمات النكاح،ج 20، ح 1.
3.اسراء (17) آیه 32.
4.نور (24) آيات 30 تا 31.

حکم دست زدن به بدن نامحرم

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

حکم دست زدن به بدن نامحرم
حکم دست زدن به بدن نامحرم
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *