جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب
جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب

گرفتی عضلات پا موجب درد شدید در پای شما می‌شود که کمتر از یک دقیقه و گاهی به مدت طولانی شما را درگیر می‌کند، افراد معمولاً در هنگام شب در معرض گرفتگی عضله پا قرار می‌گیرند، برای درمان گرفتگی عضلات پا با دکتر نیم همراه باشید.

اگر تمرینات بدنی زیادی روی عضلات پا انجام می‌دهید، احتمال اینکه دچار گرفتگی عضلات پا شوید زیاد است.

سایر عوامل خطرساز شامل کمبود تغذیه، خستگی عضلانی، کم‌آبی بدن، الکل، نارسایی کلیه، مسائل مربوط به تیروئید، دیابت نوع 2، بیماری عروق، اضافه‌وزن، عدم تعادل الکترولیت‌ها، مشکل گردش خون، عدم تعادل هورمونی و اختلالات عصبی می‌تواند سبب گرفتگی عضلانی پا شوند.

دلیل گرفتگی عضلات پا انقباضی غیردائمی یا اسپاسم عضلات پای شما است که می‌تواند هرکدام از عضلات پا را تحت تأثیر قرار دهد.

افراد در سنین مختلف گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند اما زنان باردار و سالمندان بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرند.

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب

این نوع گرفتی اغلب به‌طور ناگهان اتفاق می‌افتد اما ممکن است قبل از احساس درد ناگهانی، علائم هشداردهنده ماندن سوزش و تورم داشته باشید.

برای درمان گرفتی عضلات پا و کاهش درد آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

 

لیست مطالب :

وقتی دچار گرفتگی عضلات می‌شوید بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است بلافاصله فعالیت‌های جسمانی انجام دهید. یک تمرین ساده مانند راه رفتن سبب کاهش درد می‌شود.

پیاده‌روی یک سیگنال به مغز شما می‌فرستد که الآن وقت استفاده از عضله است و سپس عضله از حالت انقباض بیرون می‌آید و ریلکس می‌شود و درد شما از بین می‌رود.

برای کاهش احتمال ابتلا به گرفتگی عضلات در شب، قبل از رفتن به رختخواب عضلات پای خود را بکشید. بهترین راه برای این کار استفاده از دوچرخه ثابت به مدت 10 دقیقه است.

علاوه بر این، باید سعی کنید روزانه ورزش کنید. ورزش منظم به عضلات کمک می‌کند تا به‌درستی عمل کنند و به‌نوبه خود باعث کاهش گرفتگی عضلات پا می‌شود.

اگر به باشگاه بروید یا زمان زیادی را برای انجام تمرینات سپری کنید، 30 دقیقه پیاده‌روی سریع در روز بهترین جایگزین برای شما است.

احتیاط: اگر با انجام حرکات کششی درد شما افزایش یافت، انجام آن را متوقف کنید.

ماساژ یکی از بهترین روش‌های درمان گرفتگی عضلات پا می‌باشد.

ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده باعث افزایش گردش خون در بافت می‌شود و در نتیجه سبب استراحت ماهیچه می‌شود.

بااین‌حال، قبل از استفاده از این درمان در نظر داشته باشید که ممکن است در ابتدا درد زیادی را ایجاد کنید اما به‌زودی از بین خواهد رفت.

حمام نمک اپسوم یک روش سالم برای درمان گرفتگی عضلات پا می‌باشد.

منیزیم موجود در نمک اپسوم سبب آرامش و بهبود عضلات می‌شود و ناراحتی گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

همچنین حمام نمک اسپوم یک‌راه ساده برای جلوگیری از کمبود منیزیم است که علت شایع التهاب می‌باشد.

توجه: افراد مبتلابه مشکلات قلبی، فشارخون بالا یا دیابت از این روش درمانی استفاده نکنند.

سرکه سیب نیز یک روش مؤثر برای درمان گیاهی گرفتگی عضلات پا می‌باشد زیرا غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم است که به کاهش درد کمک می‌کند.

به‌علاوه سرکه سیب به تعادل مایع در بدن کمک می‌کند که در نتیجه جلوگیری از کم‌آبی بدن می‌شود. کم‌آبی یکی از علت رایج گرفتگی پا است.

 

 

یکی دیگر از روش‌های درمان گرفتگی عضلات پا ملاس است. ملاس غنی از کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است که سبب باز شدن ماهیچه‌ها می‌شود و به‌نوبه خود ناراحتی ناشی از گرفتی پا را کاهش می‌دهد.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید به‌راحتی با مصرف یک قاشق خردل زرد از گرفتگی عضلات پای خود رهایی پیدا کنید.

دلیل دقیق اینکه خردل زرد چطور عمل می‌کند مشخص نیست اما طعم تلخ آن سبب تحریک عصبی تنظیم‌کننده عملکرد عصب می‌شود.

کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند سبب گرفتگی پا شود. پتاسیم یکی از الکترولیت‌ها است که با سدیم کار می‌کند تا بار الکتریکی سلول‌ها را حفظ کند. شارژ الکتریکی مناسب در سلول کمک می‌کند تا انقباضات عضلانی و عملکرد را کنترل کند.

هنگامی‌که مقدار پتاسیم در بدن کم است، سلول‌ها قادر به کنترل انقباض عضلات نیستند که منجر به گرفتگی عضلات می‌شوند.

مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود مقدار کافی پتاسیم دریافت می‌کنید.

کمبود منیزیم یکی از علل شایع گرفتگی عضلات پا می‌باشد. درواقع پزشکان معمولاً منیزیم را برای درمان گرفتگی عضلات پا به زنان باردار توصیه می‌کنند.

این ماده معدنی برای سلامتی عضلات مهم است. جذب کلسیم باعث حفظ ماهیچه‌های قوی و جلوگیری از گرفتگی عضلات می‌شود.

علاوه بر این منیزیم باعث جذب پتاسیم می‌شود که برای عملکرد عضلات مهم است. اگر شما اغلب در معرض گرفتگی لگن هستید، سطح منیزیم بدن خود را بررسی کنید.

اگر می‌خواهید یک مکمل مصرف کنید ابتدا با پزشک خود حتماً مشورت کنید.

یکی دیگر از علل رایج گرفتگی پا کمبود آب است. برای درمان گرفتگی عضلات پا خود مطمئن شوید روزانه مقدار کافی آب مصرف می‌کنید.

برای سلامتی عضلات خود حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید. در کنار آب، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا احتمال کمبود آب را کاهش دهید.

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب

همچنین از نوشیدن چای، قهوه، الکل و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید زیرا وضع شما را بدتر می‌کند.

نوشیدن، نوشیدنی‌های ورزشی با الکترولیت می‌تواند در جلوگیری از گرفتگی عضلانی پا مفید باشد.

کمبود ویتامین B می‌تواند باعث این مشکل باشد. برای دریافت این ویتامین تخم‌مرغ، گوشت ماهی، غلات کامل و حبوبات مصرف کنید.

کفش‌های مناسب در حین تمرین نیز از فشار آمدن بر روی عضلات پا و ایجاد زخم جلوگیری می‌کند.

نوشیدن چای زنجبیل و بابونه نیز برای درمان گرفتگی عضلانی پا مفید است.

 

آتیلا پیکرگلو هستم، علاقه مند به انگلیسی، برنامه نویس و همچنین علاقه مند به موضوعات پزشکی

نظر

وبسایت

گرفتگی پا در واقع درد مربوط به عضله ای در پا می باشد که دچار انقباض و سفت شدن ماهیچه می شود و معمولا در یکی از عضلات ساق پا که در پشت و زیر زانو قرار دارد بروز می کند اما ممکن است در هر یک از عضلات دیگر پا مثل قوزک پا ، ساق پا و ماهیچه ی چهارسر نیز رخ دهد ، و یا ماهیچه های کف پا که موجب خم شدن انگشتان پا به سمت عقب می شود.

۱-به شرایط کلی خود فکر کنید:

آیا به مورد پزشکی مثل فیبرومیالژیا و نوروپاتی دچار هستید که شما را بیشتر در معرض این مشکل قرار می دهد؟ آیا دارو مصرف می کنید؟ چرا که برخی داروها موجب گرفتگی عضله می شوند.

۲-از انجام درمان مناسب و مصرف داروی درست اطمینان حاصل کنید:

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب

گرفتگی های شبانه ممکن است تا مدت ها و به دفعات رخ دهد ، اما می تواند در نتیجه ی ابتلا به موارد پزشکی مثل دیابت یا فشارخون یا فیبرومیالژیا باشد و مصرف دارو و درمان مناسب قادر است احتمال بروز این مسئله را کاهش دهد.

۳-با پزشک خود در این مورد صحبت کنید:

به داروهای تجویزی خود توجه کنید ، برخی از این داروها موجب بروز این حالت و یا افزایش تعداد دفعات آن شودند ، که در این صورت شاید داروهای جایگزین قابل استفاده باشند اما اگر دیگر حالات گرفتگی را هم تجربه کردید جهت بررسی دیگر عوامل بروز آن با پزشک ملاقات کنید.

۴-با پزشک خود درباره ی شل کننده های عضلات صحبت کنید:

داروهای زیادی جهت درمان گرفتگی عضلات و یا جهت جلوگیری از این حالت وجود دارند اما بسیاری از این داروها موجب وابستگی فرد به مصرف دارو می شود ، پس برای جلوگیری از این اتفاق با پزشک مشورت کنید.

۱-تمرینات کششی انجام بدید:

تمرینات کششی در کل توصیه می شوند اما در این زمینه پزشکان معتقدند که این کار تاثیری دارد که دیگر راه های درمانی ندارند ، چرا که عوارضی ندارد.

۲-پاها را در حالت درستی قرار بدید:

رعایت این مورد بسیار توصیه می شود.
هرچند این مسئله تاثیری در درمان ندارد اما پزشکان معتقدند خوابیدن در حالتی که از کوتاه شدن و انقباض عضله ی ساق پا جلوگیری کند در پیشگیری از گرفتگی پا موثر خواهد بود.

۳- راه برید:

اگر دچار گرفتگی شدید راه برید ، چرا که این کار موجب منبسط شدن عضلات پا شده و گرفتگی را برطرف می کند.

۱-خود را گرم نگهدارید:

عضلات در صورت سرد شدن بیشتر در معرض منقبض شدن قرار می گیرند و حتی اگر هوا گرم باشد ، بدن در زمان خواب نسبت به سرما حساس تر خواهد بود و استفاده از یک رو انداز ساده گرما بدن را حفظ کرده و احتمال گرفتگی عضله را کاهش می دهد.

۱-از سلامت و مغذی بودن غذای مصرفی اطمینان حاصل کنید:

بیشتر از مواد سرشار از منیزیم ، پتاسیم و سدیم استفاده کنید.

۲-پس از مشورت با پزشک از مکمل های پتاسیم و منیزیم استفاده کنید:

کمبود هر یک از این مواد موجب بروز حالت گرفتگی عضله می شود .
این مکمل ها در اکثر داروخانه ها موجود هستند ، اما مراقب باشید که بیش از حد نیاز مصرف نکنید و در مورد میزان مناسب مصرف با پزشک صحبت کنید.

۳-گنه گنه مصرف نکنید:

گنه گنه ممکن است موجب بروز مشکلاتی از جمله وزوز گوش ، سرگیجه ، از دست دادن دقت ذهن و سردرگمی ، حالت تهوع ، اختلال در بینایی و کاهش شنوایی و یا حتی بیماری هایی مثل آریتمی قلبی ، حساسیت های شدید پوستی و ترومبوسیتوپنی(کاهش پلاکت های خون که باعث مشکل در لختگی خون و یا خونریزی های شدید می شود) و یا مشکلاتی دائمی مثل مشکل در بینایی و شنوایی ، هیوگلیسی ، مشکلات کلیوی ، آنافیلاکسی و یا حتی مرگ شود.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب


Current ye@r *


Leave this field empty

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این…

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در…

www.724press.com/social/7511

گرفتگی عضلات پا، مشکل بسیار شایعی است که می‌تواند تمام سنین را گرفتار خود کند. چه گرفتگی عضلات پای شما به صورت هر از گاهی و چه به صورت منظم باشد، در این مطلب به معرفی راهکارهایی پرداخته‌ایم که به رهایی از این درد کمک خواهد کرد.

هنگامی که عضلات پای شما دچار گرفتگی می‌شود، احساس آزردگی شدیدی پیدا می‌کنید که همین امر می‌تواند بر کیفیت خواب شما هم تاثیرگذار باشد. از این رو، یادگیری روش‌های مختلف درمان این عارضه از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین در این میان راهکارهای وجود دارد که می‌تواند در بلند مدت از وقوع این مشکل جلوگیری کند. هر چند که گرفتگی عضلات پا به طور کلی پیامد مضری محسوب نمی‌شود، اما بسته به فعالیتی که انجام می‌دهید‌ می‌تواند پیامدهای خطرناکی ایجاد کند.

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب

در هنگام گرفتگی عضلات پا، به ناگاه سفت شدن ناگهانی و اسپاسم عضلات را حس می‌کنید. در اکثر موارد، گرفتگی در ران اتفاق می‌افتد و می‌تواند کاملا دردناک باشد.  علاوه بر این، حتی پس از رفع گرفتگی هنوز هم نسبت به لمس پا حساسیت دارید و احساس درد عضلانی می‌کنید. در بسیاری از موارد، این گرفتگی در شب اتفاق می‌افتد؛ اما همیشه این طور نیست. در حالی که گرفتگی پا معمولا بی‌ضرر است، اما در صورت وقوع آن در انجام یک فعالیت خاص مانند رانندگی می‌تواند خطرآفرین باشد.

پس از گرفتگی، عضله سفت و متوقف می‌شود. این حالت کاملا ناگهانی است و شروع تدریجی ندارد. از طرفی گرفتگی ساق پا می‌تواند به سرعت هم برطرف شود؛ اما به احتمال زیاد پا درد آن تا چند ساعتی باقی می‌ماند. از طرفی، زمان این گرفتگی می‌تواند بین چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول بکشد.

دلایل زیادی در خصوص گرفتگی عضلات پا وجود دارد. شماری از این دلایل عبارت هستند از:

این موارد برخی از علل اصلی گرفتگی عضلانی هستند. بیماری‌های کبدی یا حتی مسئله‌ی دوران بارداری می‌تواند از دیگر دلایل گرفتگی عضلات پا شود. داروهایی مثل استاتین هم که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود می‌تواند عامل ایجاد گرفتگی در عضلات پا باشد.

وقتی عضلات پا دچار گرفتگی می‌شوند، سعی دارید که هر طور شده آن را متوقف کنید. گرفتگی عضلات پا همانند یک شوک به سیستم بدن شما وارد و ایجاد ناراحتی می‌کند.

 این شش راه حل می‌تواند به سرعت، گرفتگی عضلات را کاهش داده تا از درد و ناراحتی ناشی از آن خلاص شوید:

هنگام گرفتگی عضلات، سعی کنید چند حرکت کششی انجام دهید. کار پیچیده و سختی نیست. رو به دیوار بایستید و پشت پای خود را کشش دهید.

 استراحت دادن به ماهیچه هم به رفع گرفتگی آن‌ها کمک می‌کند. بسیاری از ما به طور غریزی برای رفع گرفتگی عضلات کارهایی می‌کنیم که می‌تواند آن را بدتر کنند. در عوض، به جای فشار وارد کردن به آن‌ها، سعی کنید که به عضلات استراحت دهید.

چنانچه دوستی همراه شما بود از او بخواهید که ناحیه‌ای که دچار گرفتگی شده است را ماساژ دهد. این کار می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات و مبارزه با درد ناشی از آن کمک کند.

 می‌توان ناحیه‌ی گرفته شده‌ی پا را گرم کرد. این کار باعث می‌شود که گرفتگی عضله‌ی شما سریع‌تر فروکش کند. علاوه بر این می‌توان از اسپری‌های گرم کننده هم استفاده کرد.

 یک روش بسیار ساده برای رفع گرفتگی عضلات، خم کردن انگشتان به بالا و پایین و نگه داشتن آن‌ها در این دو حالت به مدت چند ثانیه است.

 شاید به نظرتان این حرکت احمقانه باشد، اما راه رفتن روی پاشنه‌ی پا می‌تواند به شما کمک کند. این حرکت می‌تواند جریان خون را به عضلات پا رسانده و باعث تسکین سریع‌تر وضعیت شما شود.

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در آینده می‌تواند به علت و دلیل پیش آمدن این وضعیت مربوط باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات گرفتگی عضلات می‌تواند از عوارض یک دارو ناشی شده باشد که با مشاوره با پزشک خود می‌توانید آن را تغییر دهید. برخی از راهنمایی‌های عمومی برای پیشگیری طولانی مدت از گرفتگی عضلات پا عبارت هستند از:

www.724press.com/social/7511

تبلیغات حداکثر ۳۰۰ در ۳۰۰

تبلیغات | درباره ما | تماس با ما

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب
جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *