جلوگیری از پیشرفت ناخنک چشم

جلوگیری از پیشرفت ناخنک چشم
جلوگیری از پیشرفت ناخنک چشم

ناخنک یك ضایعه مثلثی است كه از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) كشیده می شود. این ضایعه ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگ های ملتحمه است.

ناخنک معمولا ابتدا به صورت یك سفیدی روی ملتحمه ایجاد می شود كه به تدریج به سمت قرنیه رشد می كند.

به علت وجود رگ های زیاد، معمولا رنگ ناخنك صورتی یا قرمز است.

ناخنك گاهی ملتهب می شود و باعث سوزش، خارش و اشك ریزش می شود. گاهی اوقات هم رشد زیادی می كند و تا وسط قرنیه می رسد و جلوی دید فرد را می گیرد.

جلوگیری از پیشرفت ناخنک چشم

علاوه بر این، حتی ناخنك های كوچك تر هم می توانند با تغییر شكل قرنیه، باعث ایجاد آستیگماتیسم شوند و دید افراد را تار كنند.

اشعه ی ماورای بنفش خورشید (UV) در ایجاد ناخنک مؤثر است، بنابراین توصیه می شود افرادی كه در مناطق آفتابی زندگی می كنند و مدت زیادی در معرض تابش آفتاب هستند، از كلاه لبه دار و عینك آفتابی استفاده كنند. همچنین باد شدید و گرد و خاك ممكن است با تحریك چشم در ایجاد ناخنك مؤثر باشد.

در افرادی كه ناخنك دارند، معمولا ورود آب به چشم ها(در موقع شستن دست و صورت یا حمام كردن) باعث تحریك چشم و ایجاد سوزش و قرمز شدن چشم ها می شود. بنابراین این افراد باید دقت كنند كه حتی الامكان آب وارد چشم شان نشود.

اگر ناخنك كوچك باشد و ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشم ها نشود، نیاز به درمان خاصی ندارد.

اما اگر ناخنک گاهی ملتهب شود و موجب سوزش و قرمزی چشم شود، مصرف قطره های اشك مصنوعی به صورت مكرر موجب تسكین علایم می شود.

در مواردی كه ناخنک التهاب شدیدی دارد، می توان با نظر چشم پزشك، یك دوره ی درمانی با قطره های استروئیدی یا سایر قطره های ضد التهابی انجام داد.

در مورد ناخنک های بزرگ تر كه از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت دارند و یا با ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید شده اند، می توان با جراحی ناخنک را برداشت. البته اگر ناخنک به صورت ساده برداشته شود، احتمال عود آن زیاد است، به خصوص در افراد جوان و افرادی كه ناخنک ملتهب دارند، در نیمی از موارد عود دیده می شود. در این افراد بهتر است علاوه بر برداشتن ناخنک، از روش های تكمیلی مثل پیوند ملتحمه یا استفاده از داروهای خاص (مثلا میتومایسین) در حین جراحی استفاده شود.

در ناخنک های خیلی بزرگ كه وسط قرنیه را هم درگیر كرده اند، ممكن است لازم باشد علاوه بر اقدامات فوق، از پیوند قرنیه ی لایه ای برای اصلاح شكل قرنیه استفاده شود.

لازم به ذكر است كه برخی از تومورهای چشمی ممكن است در ابتدا با ناخنك اشتباه شوند. پس در مواردی كه ناخنك رشد خیلی سریعی دارد و یا مكررا عود می كند، حتما باید به چشم پزشك مراجعه كنیم.

نزدیک بینی

پف‌ کردگی چشم

حلقه سیاه اطراف چشم

پیرچشمی

کاتاراکت (آب مروارید) چیست؟

بیماری های چشم در پیری

افراد در معرض خطر نابینایی و کم‌ بینایی

تشخیص و درمان آب سیاه چشم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

ناخنک چشم (Pterygium) که در طب سنتی ظفره نامیده می شود یک بافت برجسته ، صورتی رنگ و مثلثی شکل است که بر روی قرینه رشد می کند.ناخنک معمولاً بصورت ضایعه ای گوشتی در بخش داخلی ملتحمه چشم نمایان می شود. ناخنک چشم ، یکی از شایع ترین عارضه های چشمی پس از کاتاراکت ( آب مروارید) است که باعث مراجعه بیماران به مراکز چشم پزشکی می شود.

ناخنک چشم تا قبل از تهاجم و ورود به گوشه قرینه ، پنیکولا نامیده می شود در واقع ناخنک ، فرآیند غیرطبیعی درملتحمه (غشای پوشاننده سفیدی چشم است) که بر روی قرینه رشد می کند.رشد بعضی از ناخنک ها بسیار کند و تا آخر عمر ادامه می یابد. بعضی از انواع ناخنک چشم نیز، پس از اینکه به اندازه خاصی رسیدند، فرآیند رشد در آ نها متوقف می شود. معمولاً به ندرت ، ناخنک چشم آنقدری رشد می کند که جلوی مردمک را بپوشاند و مانع دید کامل آن چشم شود.

ناخنک در شروع پیدایش درچشم ، به شکل یک بافت سفید رنگ در ملتحمه دیده می شود که به مرور زمان به سوی قرینه رشد خواهد کرد و وجود رگ های خونی زیاد باعث مشاهده ناخنک به رنگ صورتی یا قرمز می‌شود. ناخنک چشم در مناطق و شهرهای آفتاب خیز و دارای آب و هوای گرم وخشک شایع تر است و افرادی که در فضا و محیط های باز و غیر مسقف کار می‌کنند بیشتر به ناخنک چشم مبتلا می‌شوند.

شیوع ناخنک چشم در سن ۲۰ تا۴۰ سالگی بیشتر است . علت اصلی بروز ناخنک چشم تاکنون مشخص نشده است اما تحقیقات نشان داده است که اشعه فرابنفش خورشید می تواند در ایجاد آن نقش بسزایی داشته باشد .

جلوگیری از پیشرفت ناخنک چشم

نتایج برخی از تحقیقات نیز از تاثیر گرد و غبار و آلودگی ها در ایجاد ناخنک چشم حکایت دارند . یکی دیگر از دلایل پیدایش ناخنک درچشم ها، عوامل ژنتیکی می تواند باشد. میزان شیوع ناخنک درآقایان تقریباً دو برابر خانم ها است که شاید علت آن اشتغال به کار درصد بیشتری از آقایان در فضاهای باز نسبت به خانم هاست .

در بین مشاغل، ماهیگیران،کشاورزان و دامداران که عمده فعالیت آنها در معرض آفتاب است بیشتر به ناخنک چشم مبتلا می شوند.شیوع ناخنک در تابستان از سایر فصول بیشتر است زیرا شدت تابش نور خورشید در تابستان از سایر فصول بیشتر و مستقیم تر است.






متاسفانه مشاهده می شود که بسیاری از افراد با مشاهده ناخنک در چشم ها بصورت خود سرانه اقدام به خود درمانی کرده و از قطره های چشمی و ضد التهابی استفاده می کنند و این درحالی است که مصرف آنها بدون بررسی و تجویز چشم پزشک می تواند به رشد سریعتر ناخنک انجامیده و حتی درمان آن را غیر ممکن کند حتی ممکن است باعث ایجاد سایر اختلالات چشمی نیز در چشم بیمار شود لذا توصیه می شود هرگز سلامت بینایی چشم های خود را با درمان های خود سرانه با خطر مواجه نکنید زیرا خود درمانی می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشت.

لازم به ذکر است که برخی از تومورهای چشمی ممکن است در ابتدا با ناخنک اشتباه شوند. پس در مواردی که ناخنک رشد خیلی سریعی دارد و یا مکرراً عود می‌کند حتماً باید با چشم پزشک مشورت کنیم.


بیشتر بخوانید:


علل، تشخیص، پیشگیری و درمان فوری قرمزی چشم


9 راه ساده برای حفظ سلامت چشم ها

دلیل قرمز شدن چشم چیست و چطور میتوان آن را درمان کرد؟




گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

جلوگیری از پیشرفت ناخنک چشم
جلوگیری از پیشرفت ناخنک چشم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *