جلوگیری از سر و صدای شکم

جلوگیری از سر و صدای شکم
جلوگیری از سر و صدای شکم




 

یک متخصص طب سنتی با اشاره به این که مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، انواع فست‌فودها و ضعف سیستم هضم سبب ایجاد صداهای شکمی در افراد می‌شود، تصریح کرد: پرهیز از مصرف این نوع از غذاها و صرف غذا با حجم کم در وعده‌های غذایی معین و منظم و پرهیز از خوردن غذا قبل از سیری کامل موجب تقویت دستگاه هاضمه و به دنبال آن کاهش نفخ، خواهد شد.

جلوگیری از سر و صدای شکم

 

دکتر ریحانه معینی اظهار داشت: در صورتی که با وجود تلاش دستگاه گوارش باد ایجاد شده در شکم، از راه دهان و از راه مقعد دفع نشود در شکم به گردش درآمده و موجب تولید صدا می‌شود. به طوری که باد به وجود آمده در شکم حبس شده و با حرکت در طول روده‌ها به ویژه هنگام عبور از روده کوچک تولید صدا می‌کند.

 

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران با اشاره به این که درمان قراقر یا قاروقورشکم آسان‌تر از نفخ شکم بدون سر و صدا است، ادامه داد: با ورود باد از روده کوچک به روده بزرگ قراقر شکم نسبتاً آرام می‌گیرد و صدای آن بم‌تر می‌شود.

 

وی علل ایجاد قراقر در شکم را مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، مصرف غذاهای حجیم، استفاده از غذاهای فاقد کیفیت مناسب هم چون فست‌فودها، غذاهای کنسرو شده دانست و اظهار داشت: تغییر رژیم غذایی و مصرف گلاب گرم در زمان شدت علایم در درمان آن موثر است.

 

دکتر معینی در ادامه تصریح کرد: اگرچه غذا از نظر مقدار و کیفیت مناسب باشد بروز ضعف و سردی در روده‌ها و به دنبال آن ضعف هضم نیز می‌تواند فرد را دچار قراقر در شکم سازد. بهتر است این افراد غذا را در حجم کم استفاده کرده و برای تقویت و گرم کردن دستگاه گوارش و روده‌های خود، دم کرده زیره سبز یا انیسون را بعد از غذا مصرف کنند. هم چنین مراجعه این افراد به پزشک جهت بررسی کامل‌تر ضروری است.

 

وی با بیان اینکه در برخی از افراد صداهای شکمی هنگام گرسنگی افزایش می‌یابد، اظهار داشت: حرارتی که در زمان گرسنگی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، رطوبت‌های جمع شده در محیط را تبدیل به نفخ شکم می‌کند این افراد معمولاً دستگاه گوارش سرد و مرطوب دارند.

مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، انواع فست‌فودها و ضعف سیستم هضم سبب

ایجاد صداهای شکمی در افراد می‌شود


وی به افرادی که دچار قراقر شکمی هستند، توصیه کرد: از مصرف غذاهای نفاخ، آب و سایر مخلفات مانند سبزی، سالاد، دوغ، ماست و نوشابه همراه غذا بپرهیزند و با مصرف منظم غذاهای کم حجم در زمان معین، افزایش تحمل گرسنگی، دست کشیدن از خوردن پیش از احساس سیری کامل، جویدن کامل لقمه‌های غذا به افزایش تقویت دستگاه هاضمه خود بپردازند چرا که رعایت این موارد سبب کاهش نفخ و قراقر شکمی و بهبودی نفخ خفیف خواهد شد.


 

وی با تأکید بر این که بهتر است فرد در موارد با شدت متوسط یا بالا به متخصص طب سنتی مراجعه نماید، گفت: پزشک با بررسی عملکرد دستگاه گوارش، در صورت وجود رطوبت اضافی و یا حرارت و خشکی بیش از حد معمول، بیمار را مورد درمان قرار می‌دهد.

 

دکتر معینی در پایان با اشاره به همراهی مشکلات سردی کبد، اشکال در تولید و ریزش صفرا به روده و گاهی بروز یبوست، در کنار ابتلا به رطوبت و سردی معده و روده‌ها، خاطرنشان کرد: اکثر اوقات افراد مبتلا به این عارضه بیش از دیگران نیازمند بررسی دستگاه گوارش توسط پزشک متخصص هستند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایسنا

 

قاروقور شکم ربطی به گرسنگی ندارد

10 روش برای هضم بهتر غذا

صحیح و غلط‌هایی درباره‌ی گوارش غذا

توصیه‌هایی برای پیشگیری از احساس سنگینی و ورم معده

حل‌المسائل نفخ

اگر نفخ می‌کنید این‌ها را نخورید

با نفخ شکم چه کنیم؟

غذاهای نفاخ و رژیم ضد نفخ

نفخ کمتر با غذای پخته تر

نفخ شکم، مشکلی آزار دهنده

توصیه هایی برای کاهش نفخ

راه‏های کاهش نفخ معده

جلوگیری از سر و صدای شکم

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

تصور کنید در وسط یک آزمون هستید یا در یک جمع و یا دریک مکان عمومی که ناگهان معده تان تصمیم می گیرد یک آواز را برای عموم به اجرا در آورد!!! اگر شما به طور مکرر به خاطر صدای بلند غرغرکردن معده در کلاس و یا یک مکان عمومی شرمنده می شوید این مقاله که توسط رسانه دکتر سلامت تهیه شده برای شما مفید می باشد.

۱- بدانید که این طبیعی است

غرغر کردن معده تان به دلیل کارها و وظایفی است که سیستم گوارشی تان انجام می دهد مانند: ترکیب کردن غذاها، مایعات، شیره گوارشی و هل دادن آن ها به سمت منطقه روده ها. سروصدا ها زمانی اتفاق می افتد که دیواره های معده و روده شما عمل شل شدن و منقبض شدن را برای فشرده کردن همه چیز در روده هایتان انجام می دهد. حتی با داشتن یک رژیم غذایی سالم مناسب غرغر معده ممکن است گاهی رخ دهد و این نباید باعث شرمندگی شما شود.

۲- سعی کنید وعده های سنگین و بزرگ قبل از کلاس ویا حضور در مکان عمومی نخورید

جلوگیری از سر و صدای شکم

وقتی خیلی زیاد غذا می خورید باعث می شود سیستم گوارشی تان خیلی فعال شودو به این شکل غرغر معده احتمال بیشتری دارد رخ دهد چون تحرک بیشتری در روده ها ایجاد شده است.

۳- از معده خالی پرهیز کنید

وقتی که معده تان به مدت دو ساعت خالی باشد سروصدای غرغرها بلندتر خواهد بود. این به آن خاطر است که چیزهای کم و یا اصلا چیزی در معده نیست که صداها را جذب و یا خفه کند. وقتی که ساعت هاست که چیزی نخورده اید بدنتان هورمون هایی آزاد می کند که به معده فرمان می دهد الان زمانی است که باقی مانده مواد در معده پاک شده تا فضای کافی برای غذاهایی که می خواهند وارد شوند ایجاد شود.

۴- غذاهای غیر قابل هضم را محدود کنید

برخی از کربوهیدرات ها به هضم شدن مقاوم هستند. بطور کامل از آن دوری نکنید چون آن ها انرژی بدن را تامین و نقش اصلی در سلامت گوارش را دارند. تنها میزان متوسطی از آن ها استفاده کنید تا سلامت گوارش تان حفظ و احتمال غرغرها کمتر شود.

۵- به علائم گوارشی توجه کنید

به یاد داشته باشید که غرغر معده می تواند هم در زمانی که به تازگی غذا خورده اید هم زمانی که هنوز نخورده اید اتفاق بیفتد برای جلوگیری از پرخوری و غرغر زیادی معده زمانی که واقعا گرسنه هستید را دریابید. یادگیری یک نقشه و راهنمای زمانی برای رژیم غذایی نرمال بهترین راه پیگیری و پرهیز از خوردن بی رویه است.

۶- آهسته غذا بخورید و کامل بجوید

افرادی که هوای زیادی قورت می دهند معمولا غرغر معده بیشتری نسبت به دیگران تجربه می کنند اگرشما خیلی سریع غذا می خورید و یا در بین غذا خوردن زیاد حرف می زنید شما احتمالا هوای زیادی را قورت می دهید. برای جلوگیری از آن آهسته تر بخورید.

۱- داروهای مسکن برای گاز معده استفاده کنید

گاز زیادی در شکم سبب ایجاد غرغر بلند معده می شود. یک راه ساده برای جلوگیری از آن مصرف داروهای مسکن گاز معده که به صورت بدون نسخه به فروش می رسند می باشد. ضروری نیست که هر بار غذا می خورید از این قرص ها استفاده کنید. اما سعی کنید به یاد داشته باشید که قبل از خوردن غذا سبب می شود معده تان بسیار گاز دار شود.

۲- از غذاهایی که سبب پر گاز شدن معده تان می شود پرهیز کنید

غذاهای خاصی به دلیل پیچیدگی در شکسته شدن آن های طی فرایند گوارش ایجاد نفخ و گاز زیادی می کنند. پرهیز زیادی از این غذاها به کنترل غرغر معده تان کمک می کند.

۳- پیاده روی کنید

بعد از خوردن یک وعده غذا پیاده روی کنید. نیازی نیست بیش از نیم مایل باشد. پیاده روی به گوارش کمک و باعث می شود روده هایتان به شیوه سالم در تحرک باشد.

۱- به طور مداوم تمرین کنید

سبک زندگی بی تحرک سبب مشکلات زیاد برای معده شما خواهد شد. و ایجاد سروصدای زیادی در معده شما می کند. نداشتن تمرین سبب تاثیر منفی روی وزن و تب و تحمل بدنی نسبت به غذاهای خاص که باعث ایجاد نفخ معده، گاز و صداهای زیاد و شدیدی می شود.

۲- از بیماری های عصبی خود آگاه باشید

اگر به طور پیوسته عصبی و ناآرام و دلواپس هستید، عصب های شما پیام هایی را به معده تان می فرستد. این پیغام ها سبب ایجاد غرغر و صدای معده می شود. اگر متوجه شده اید که غرغر معده تان در طول روز به خاطر رژیم و یا تغییر در سبک زندگی تان نیست، احتمالا یک بیماری عصبی دارید که می تواند توسط پزشک شناسایی شود.

۳- علائم غذاهایی که بدن آن ها را تحمل نمی کند بشناسید

مصرف برخی غذاهای خاص می تواند عکس العمل های حساسیت زا که سبب آشفتگی و غرغر معده است را ، ایجاد کند. اگر متوجه ناراحتی معده تان پس از مصرف برخی از این غذاها شده اید از آن ها پرهیز کنید. اغلب این غذاها حساسیت به لاکتوز داشته و تحمل آن را ندارند. به این دلیل است که فراورده های لبنی سوزش و ناراحتی های معده زیادی به همراه دارد.

۴- به سوء هاضمه و رودل و همچنین اختلال هضم توجه داشته باشید

درد های بالای ناحیه شکمی، آروغ های بیش از حد، حالت تهوع، احساس سنگینی بعد از وعده کوچکی غذا، ورم شکم همگی علائم سوء هاضمه جدی است. اگر به طور مداوم این ها را تجربه می کنید ، توجهات و رسیدگی های پزشکی انجام دهید سوء هاضمه و رودل مسئله حاد و تهدید کننده زندگی نیست اما می بایستی شناسایی شود.

جلوگیری از سر و صدای شکم

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟…خوبه

عالی

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این…

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در…

یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان علت سر و صدای زیاد شکم را افزایش گازهای داخل روده برشمرد.

علی باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه قزوین، اظهار کرد: سر و صدای زیاد شکم ناشی از بلع بیش از حد هوا و افزایش تولید گاز داخل روده به علت سوء جذب موادغذایی و در مواردی عدم جذب گاز به علت انسداد روده است.

وی افزود: البته در برخی موارد، میزان گاز داخل شکم زیاد نبوده، بلکه تحمل فرد نسبت به میزان طبیعی گاز کاهش پیدا می‌کند که به آن سندروم روده تحریک پذیرگفته می‌شود.

جلوگیری از سر و صدای شکم

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تصریح کرد: جلوگیری از بلع هوا از طریق روش‌هایی مثل عدم جویدن آدامس، نکشیدن سیگار و قلیان، مصرف نکردن نوشابه‌های گازدار و همچنین عدم مصرف مایعات حین غذا خوردن از راهکارهای کاهش این عارضه است.

وی اضافه کرد: مصرف نکردن برخی موادغذایی که سبب تولید گاز می‌شوند نظیر حبوبات، سیر و پیاز، کاهو یا هر ماده غذایی دیگر که توسط خود فرد شناسایی می‌شود، روش موثر دیگری در کاهش سر و صدای شکم است. در کنار همه‌ این موارد، درمان‌های دارویی مثل استفاده از دایمتیکون و سایر داروها با نظر پزشک می‌تواند موثر باشد.

باستانی ادامه داد: در برخی موارد، عارضه سر و صدای شکم، ناشی از عدم جذب مناسب ماده غذایی خاص مثل لبنیات، گندم و برخی حبوبات است که اجتناب از مصرف این موادغذایی سبب بهبود مشکل می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در پایان یادآور شد: هر چند در بیشتر موارد افزایش گازهای داخل شکم، می‌تواند ناشی از علل تغذیه‌ای و عادات نامناسب غذایی باشد، اما اگر این مشکل، اخیرا در فردی تشدید شده است یا با سایر علائم مثل کاهش وزن، درد شکم و اسهال مزمن همراه باشد یا به درمان‌های معمول ذکر شده پاسخ نمی‌دهد، مراجعه به پزشک، ضروری است.


انتهای پیام

جلوگیری از سر و صدای شکم
جلوگیری از سر و صدای شکم
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *