جلوگیری از تشنج در طب سنتی

جلوگیری از تشنج در طب سنتی
جلوگیری از تشنج در طب سنتی




علل صرع شاید در فردی که به صرع مبتلا می‌باشد علت اولیه به وجود آورنده بیماری اهمیت خاصی نداشته باشد اما علل به جود آورنده صرع برای آموزش جامعه و پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت می‌باشد. علل صرع را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار دارد. علل اولیه به وجود آورنده بیماری صرع و علل بروز صرع و تشنج. در بررسی علل اولیه به وجود آورنده صرع گاهی یک اختلال ساختمانی کوچک در مغز به‌عنوان علت به وجود آورنده آن مطرح می‌شود.

اما در بسیاری از افرادی که به صرع مبتلا گشته‌اند هیچ علت خاصی یافت نمی‌شود و در دسته دیگری از افراد ضربه و فشارهای وارده به مغز، تومورها و ناراحتی‌های انتقالی ‌اندام‌ها به‌عنوان علل درگیر به وجود آورنده صرع بیان می‌گردند. همچنین علل بروز تشنج‌ها در افراد مختلف و در انواع مختلف صرع متفاوت می‌باشد. در دسته‌ای از افراد یک محرک حسی مانند مواجه با نورهای متفاوت، صداهای بلند، مواجه با سرما و یا گرمای شدید و در برخی دیگر افراد یک فشار عصبی ناگهانی و لحظه‌ای می‌تواند سبب بروز تشنج گردد. علل بروز تشنج از این لحاظ حائز اهمیت است که با شناخت و درک علت بروز تشنج در یک فرد مبتلابه صرع، با عدم مواجه فرد مبتلا با آن علت می‌توانیم جلوی بروز تشنج را در آن فرد بگیریم. البته این نکته نیز قابل‌ذکر است که در اکثر افراد مبتلا مجموعه‌ای از علت‌ها سبب بروز تشنج می‌گردد.جلوگیری از تشنج در طب سنتی

دماغ (مغز)از دیدگاه طب سنتی و بر طبق تقسیم‌بندی اعضای بدن مغز به همراه کبد و قلب جز اعضای رئیسه بدن می‌باشند که کنترل اعضای مرئوسه بدن (سایر اعضای بدن) را بر عهده دارند. بنابراین اگر اختلالی و مرضی به‌طور مستقیم متوجه اعضای رئیسه بدن باشد می‌تواند عملکرد سایر اعضای بدن نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. بیماری صرع یک بیماری است که به‌طور مستقیم با مغز و اعصاب در ارتباط می‌باشد. در بیماری صرع، بررسی مزاجی مغز ازآن‌جهت اهمیت دارد که هر عاملی سبب بر هم زدن تعادل مزاجی در مغز گردد می‌تواند سبب تشدید بیماری صرع در فرد مبتلا نیز گردد. بنابراین یکی از اولین اقدامات در کنترل بیماری صرع حفظ تعادل مزاجی مغز در مبتلایان است.

تنظیم ساعت خواببی‌خوابی و بد خیلی یکی از دلایل مهم و عمده‌ای است که مزاج  مغز افراد را به سمت خشکی می‌برد. بنابراین می‌بایست با بررسی علت بی‌خوابی و بدخوابی و رفع عوامل ایجادکننده آن به جلوگیری از تشدید حملات در مبتلایان به صرع کمک کنیم. تنظیم ساعت خواب بیماران مبتلا به صرع یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای کنترل حملات صرع و افزایش فواصل بین حملات و تشنج‌های ناشی از این بیماری است. استراحت کافی، خواب عمیق و آرام از مهم‌ترین نکاتی است که در تسکین حملات بیماران مبتلا به صرع از سوی درمانگران توصیه شده است. از علل اساسی بی‌خوابی رژیم‌های غذایی بد می‌باشد. معمولاً رژیم‌های غذایی خشک سبب تشدید حالت بی‌خوابی می‌گردند اما رژیم‌های غذایی تر به مدت زمان خواب کمک می‌کنند. همچنین نوع رژیم غذایی و تأثیری که رژیم بر روی گوارش فرد می‌گزارد نقش بسزایی در خواب دارد. باید توجه گردد که غذاهایی که سبب نفخ معده و همچنین کمک به یبوست و عدم دفع می‌گردند موجب تشدید حالت بی‌خوابی و بدخوابی می‌گردند. این نکته حتی در طب مدرن نیز ثابت گردیده است که افرادی که دارای دفع مناسب می‌باشند کمتر دچار بدخوابی و یا بی‌خوابی می‌گردند و بالعکس افرادی که دارای یبوست می‌باشند بیشتر دچار کم‌خوابی و بدخوابی می‌گردند. سنگینی و انباشتگی غذا در بدن نه‌تنها در موجب بی‌خوابی می‌گردند بلکه در کیفیت خوابی که فرد می‌بیند نیز تأثیر دارد تا آنجا که طب اسلامی نیز خواب‌های کابوسواری که پس از صرف یک وعده غذای سنگین دیده می‌شود را فاقد یک تعبیر دقیق می‌داند و علت آن‌ها را سنگینی ناشی از وعده غذایی می‌داند.


نکات طب سنتی برای مبتلایان به صرع* یکی از بهترین دم‌نوش‌ها برای مبتلایان به صرع دم‌نوش زنجبیل می‌باشد. دم‌نوش زنجبیل یکی از مفیدترین چای‌های گیاهی است که برای تسکین دردهای ناشی از بیماری صرع به بیماران توصیه می‌شود. بهتر است همراه با زنجبیل مقدار بسیار اندکی نیز زعفران همراه شود. اثر اصلی این دم‌نوش همان کاهش دردهای ناشی از صرع است. مصرف این دم‌نوش تا دو فنجان در روز مجاز می‌باشد.* بهارنارنج یکی از یکی گیاهانی است که برای کنترل سردردهای ناشی از صرع بسیار توصیه می‌گردد. بهارنارنج به هر صورتی که مصرف گردد (چه به‌صورت دم‌نوش، و چه به‌صورت عرق بهارنارنج و.) مفید است. اگر میزان و مقدار سردرد زیاد باشد می‌توان در دم‌نوش بهارنارنج از گیاه زوفا نیز کمک گرفت.* افراد مبتلا به بیماری صرع بهتر است از مصرف مواد و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اکیداً خودداری کنند. نوشیدنی‌های کافئین دار سبب بر هم زدن تعادل مزاجی مغز می‌گردند  و همچنین سرعت جریان‌های الکتریکی مغز را افزایش می‌دهند و از این طریق می‌توانند سبب فزونی طوفان‌های الکتریکی و تشنجی مغز گردند. درمانگران مکاتب درمانی مختلف نوشیدن چای، قهوه، نسکافه و انواع نوشابه‌های گازدار را برای افراد مبتلا به صرع جایز نمی‌دانند. این گروه همچنین استفاده از مواد خوراکی شیرین مانند قندوشکر و شیرینی‌ها را مناسب حال افراد مبتلا به صرع نمی‌دانند. علاوه بر این، توصیه شده بیماران مبتلا به صرع مصرف انواع غذاهای آماده، تخم‌مرغ‌های ماشینی و استفاده از انواع گوشت‌های قرمز، سس، گوجه‌فرنگی، عدس، سیب‌زمینی را کمتر در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنند.* ورزش ملایم و آرام و پیاده‌روی منظم و مرتب حداقل به مدت 3 دقیقه در طی روز برای این دسته از افراد توصیه می‌گردد.* استعمال انواع مواد مخدر و دخانیات برای مبتلایان به صرع ممنوع می‌باشد. ازآن‌جهت که استعمال انواع مواد مخدر سبب بر هم زدن جریان ثابت عصبی مغزی می‌گردد می‌تواند موجب بر هم زدن ریتم ثابت بیماری صرع نیز گردد. همچنین در افراد آلوده به مواد مخدر ترک اعتیاد می‌بایست حتماً زیر نظر یک متخصص صورت گیرد زیرا ترک‌های خانگی ممکن است با شوک‌های تشنجی شدیدی همراه باشند.* از خیره شدن مستقیم به انواع نورها، و در معرض صدای بلند قرار گرفتن، همچنین مواجهه با هوای سرد و یا گرم شدید می‌بایست اکیداً پرهیز شود.* مبتلایان به صرع می‌بایست در وعده‌های غذایی خود به‌طور ویژه از بادنجان استفاده کنند.

 

برخی از توصیه‌های غذایی برای مبتلایان به صرع به شرح زیر است:

* مصرف دارچین، مشک و هر چیز خوشبو و معطر.

* نوشیدن سکنجبین که در زمستان با آب گرم و در تابستان با آب سرد نوشیده شود.

* مصرف نان تهیه‌شده از گندم سفید و مناسب.

* مصرف گوشت جوجه، گنجشک، بزغاله، آهو، کبوتر.

* مصرف تخم‌مرغ، عسل، انجیر و گردو و پسته.

* پرهیز از نوشیدن آب یخ پس از استحمام.

* پرهیز از خوردن گوشت گاو و گوسفند و بز و ماهی.

* پرهیز از مصرف شیرینی و چربی.

* پرهیز از مصرف سبزی‌ها به‌ویژه کرفس.* پرهیز از شلغم، ترب، کلم و هویج.

منابع: زندگی آنلاین – مسعود رضوانی، کارشناس ارشد گیاهان داروییباشگاه خبرنگاران

 

مطالب مرتبط:تسکین دردهای مفصلی و سیاتیک با طب سنتی

نسخه ی طب سنتی برای پوکی استخوان

درمان کم خونی با طب سنتی درمان بیماری های گوش با طب مکمل درمان ریزش مو با طب سنتی رفع خشکی و خارش پوست با طب سنتی درمان بیماری های تنفسی با طب سنتی با طب سنتی نسخه سرماخوردگی را بپیچید درمان نفخ و ترش کردن معده با طب سنتی

 

                                                          تشنج (seizures) و درمان گیاهی آن

تشنج چیست؟

تشنج نمود ظاهری یک فعالیت نابه جا در مغز است. براساس آن­که این فعالیت نا به جا در کدام قسمت مغز ایجاد شده و تظاهر بیرونی آن به چه شکل باشد؛ تشنج­ها به انواع مختلف دسته­بندی می­شوند.جلوگیری از تشنج در طب سنتی

به اجمال می­توان گفت: تشنج­های جزیی یا موضعی در مواردی است که فرد بی­هوش نمی­شود. و امّا اگر فرد بی­هوش گردد، تشنج او از نوع عمومی خبزالیزه است.

در انواع مختلف تشنج موضعی، ممکن است فقط یک قسمت از بدن دچار حرکت­های بی­اختیار گردد، یا احساس خاصی را به شکل سوزن شدن یا سیخ شدن موها در قسمتی از بدن داشته باشد و یا ادعا کند صدایی را که وجود ندارد، شنیده است یا بوی خاصی را احساس کند و ، که این حملات بسیار کوتاه در حد کمتر­ از یک تا دو دقیقه است.

گاهی افراد به اشتباه تشنج موضعی را حالت روانی تلقی می­کنند و حال آن که در این نوع تشنج، فرد برای مدت کوتاهی ارتباط هوشیارانه خود را با محیط از دست می­دهد. به عبارت دیگر به خوبی متوجه اطراف خود نیست و در آن مدت ممکن است کارهای تکراری مثل پلک زدن مکرر، مالیدن دست­ها به هم، قدم زدن، چرخیدن و را داشته باشد که پس از پایان تشنج، اصلاً آن­ها را به یاد نمی­آورد. این تشنج معمولاً از نقطه­ای خاص در مغز منشأ می­گیرد و درمان نشدن آن می­تواند به اختلال حافظه منجر شود.

تشنج دیگری از جمله تشنج­های عمومی وجود دارد که به آن آبسانس به معنای نیاب گفته می­شود. این تشنج معمولاً از سنین کودکی تا نوجوانی شروع می­شود و بسیار کوتاه مدت در حد 1 تا 2 ثانیه ولی با تکرار زیاد است. کودک برای مدت بسیار کوتاهی هوشیاری خود را از دست می­دهد، ولی به زمین نمی­خورد و فقط حالت مات­زدگی پیدا می­کند. این تشنج خوش خیم است و معمولاً عوارض مغزی ندارد، ولی چون می­تواند بارها تکرار شود، ممکن است منجر به افت تحصیلی گردد. آموزگاران از جمله کسانی هستند که متوجه این اختلال در دانش­آموز خود می­شوند، زیرا وی کلماتی را در دیکته جا می­اندازد و یا هنگام صحبت کردن دچار مات زدگی یا مکث می­شود.

به تشنجی که بسیاری از افراد با آن آشنایی دارند و با سقوط، بی­هوشی، کبود شدن، خرخر کردن، سفت شدن عضلات و سپس حرکات منظم در بدن و سر و گردن خود را نشان می­دهد، گراندمال می­گویند. این تشنج بر خلاف شکل ظاهری آن که شدید است و اطرافیان را ناراحت می­کند، معمولاً به خوبی با دارو کنترل می­شود.

درمان گیاهی تشنج

مصرف دمكرده و تنطور و اسانس گشنیز براى تشنج و خستگى اعصاب مفید و مؤثر است.

طریقه ی مصرف دمكرده گشنیز بدین گونه است كه باید یگ قاشق قهوه خورى از تخم گشنیز را در یك فنجان آب داغ ده دقیقه دم كنند و بعد از هر غذا آن را بنوشند.

گشنیز را شرکت دارویی زردبند به صورت افشره تولید کرده و میتوان آن را به صورت 3 تا 5 قطره در یک لیوان آب مصرف کرد این افشره در داروخانه های کشور قابل دسترسی است.

اسانس یا همان افشره گشنیز را به مقدار یك تا سه قطره روى یك حبه قند ریخته و سه یا چهار بار در روز از صرف غذا مصرف مى كنند.

شبدر ضد تشنج است؛ وقتى تشنجات عضلانى و یا عصبى در بدن ظاهر گردید باید از شبدر كمك گرفت.

جوشانده برگ و گل سیب زمینى به مقدار سى گرم در یك لیتر آب براى اشخاصى كه دچار تشنج و حمله عصبى شده اند مفید است.

نعناع سبز در رفع دل بهم خوردگیهاى تشنجى و تشنجات عصبى مفید است.

نعنا فلفلی ضد تشنج است. مقدار مصرف آن ده تا بیست و پنج گرم در یك لیتر آب جوش است.

شاه پسند طبى ضد تشنج است. دمكرده آن، سى تا چهل گرم در یك لیتر آب است كه باید ده دقیقه جوشانده شود.

زیرفون ضد تشنج است. جوشانده‌اش به مقدار ده گرم در یك لیتر آب تهیه مى شود. دم كرده گل زیرفون به مقدار پانزده تا سى گرم در یك لیتر آب هم ضد تشنج اعصاب است.

همچنین دم كرده یا جوشانده این گیاهان براى رفع تشنج مصرف مى شود:

جلوگیری از تشنج در طب سنتی

سنبل ختائى – سرخ ولیك – زعفران – بابونه – آویشن – آویشن كوهى – انقوزه – انیسون – اسطوخدوس – مریم گلى – فرنجمشگ (براى تشنج معرق) – میوه گلپز.

مطالب مرتبط :گیاهان دارویی و درمان نازاییبیماری های ریوی و درمان گیاهی آندرمان گیاهی آسم و سرفه و برونشیتضعف قوای شهوانی (قوه باء) و درمان گیاهی آنلاغری و درمان آندیابت (بیمارى قند) و درمان گیاهی آنچاقى و درمان گیاهی آنتصفیه خون با گیاهان داروییبیماریهاى كبد و درمان گیاهی آنحساسیت (هیستامین) و درمان گیاهای آنكك و مك و درمان گیاهی آنمیخچه و زگیل و درمان گیاهی آنسیاتیك و درمان گیاهی آنتهوع و دل بهم خوردگى(استفراغ) و درمان گیاهی آنبهداشت زنان و درمان گیاهی مشکلات زنانههمورئید (بواسیر) و درمان گیاهی آنبیماریهاى قلبى و درمان گیاهی آنهموفیلى (عدم انعقاد خون) و درمان گیاهی آناسپری ضد آفت آویشن زردبندعفونتهاى داخلى و درمان گیاهی آناسهال و اسهال خونى و درمان گیاهی آناشتها و كم اشتهایى و درمان گیاهی آنآنژین – گلو درد و درمان گیاهی آندل درد و درمان گیاهی آنتشنج (seizures) و درمان گیاهی آننفخ و درمان گیاهی آنرماتیسم و درمان گیاهی آنكمر درد علت ها و درمان گیاهی آنسردرد و میگرن و درمان گیاهی آنکم خونی و درمان گیاهی آنفشار خون و درمان گیاهی آندرمان گیاهی بیماری های کلیهدرمان گیاهی تنگى نفسبی خوابی و درمان گیاهی آندرمان گیاهی گریپ – زكام – آنفلوانزاتب و درمان گیاهی آندرمان گیاهی بیماری های عصبیدرمان گیاهی ناراحتیهاى مجارى ادراردرمان گیاهی آسمدرمان گیاهی اگزما ،خارش پوست و حساسیت (آلرژی)درمان گیاهی یبوستدرمان گیاهی پسوریازیسعوامل ریزش مو و درمان آن

مطالب مرتبط :




مرحوم دکتر عبدالله خان احمدیه

مفهوم «تشنج» در طب سنتى با آنچه در پزشکى امروز از آن تعریف مى شود کاملا
مترادف نمى باشد. چنانچه اسپاسم روده، عطسه و سکسکه در طب دیرین یکى از
اقسام تشنج به شمار آمده است.


انواع تشنج:

جلوگیری از تشنج در طب سنتی

طب سنتى چندین علت را سبب «تشنج» دانسته و این عارضه را به سه نوع تقسیم کرده است:

1- تشنج رطوبی: سبب پیدایش این تشنج از وجود «رطوبت و
بلغم» است که گاهى هم «خون» در آن دخالت دارد. در این تشنج «ماده» داخل
تارهاى عضله شده و در آن متمکن مى گردد. بدان سبب پهناى عضله زیاد و درازاى
آن کم مى شود. این حالت را تقلّص (درهم کشیدگى) مى گویند. به جهت حرارت
ناشى از تب، رطوبت گداخته شده اندام را متشنج مى سازد.

گاهى علت تشنج از وجود «باد» است که غالبا زود زایل و برطرف مى گردد.
نشانه تشنج امتلائى (اسپاسم روده) «ازدیاد باد» است که در دستگاه گوارش
پدید آمده و موجب نفخ شکم و عوارض دیگر مى شود.

2- تشنج خشک: در اینجا به علت از دست رفتن رطوبت، عضله خشک و نحیف به نظر مى رسد.

3- تشنج عصبی: این نوع تشنج تشنجى است که علت آن نه از
غلبه «خشکى» و نه از «رطوبت» است، بلکه علت آن از تحریکى است که به عصب
وارد آمده و در نتیجه عضله به هم برآمده و جمع مى شود، همچنانکه معده به
سبب ماده بدى که بدان رسد ایجاد فواق نموده و یا استشمام بوى تند و تیز
موجب عطسه مى گردد.

گاهى به علت ترس و وحشت زیاد و در اثر تحریک روحى، عضلات به پیروى از آن دچار تشنج مى گردند.

کودکان به سبب آنکه رطوبت طبیعتشان بیشتر است و به علت ضعف دماغى و لطافت
عضلات و اعصاب، زود دچار تشنج شده و در اثر خستگى، بیخوابى و گریستن بسیار
با بروز تبى گرم به فوریت گرفتار تشنج مى شوند ولى چون معمولا کبد آنان قوى
مى باشد عارضه تشنج شان زودتر برطرف مى گردد. بسیار دیده شده است که کودک
پس از تب گرم دچار تشنج سختى شده و خلاصى یافته است. پس از سن هفت سالگى
تشنج کمتر اتفاق مى افتد مگر آنکه تبى سخت رخ دهد.

سبب بروز تشنج خشک، انواع استفراغ ها، تب هاى داغ و حرکات بدنى مى باشد.
همه انواع تشنج هاى خشک خطرناک هستند و خلاصى از آنها کمتر روى مى دهد.


تشنج پس از تب گرم:

تشنجى که پس از تب گرم رخ دهد بر دو گونه است. یکى آنکه با حرارت تب
«ماده»گداخته شده بر اعصاب و عضلات فرود مى آید. درمان این نوع تشنج آسان
تر خواهد بود، زیرا با قى و اسهال برطرف مى گردد.

دوم آنکه تب گرم مدت بیشترى دوام یافته و در نتیجه ماده رطوبى زایل و دماغ
و اعصاب سوخته مى شود. این تشنج از نوعى سخت بوده و خلاصى از آن کمتر
مشاهده شده است.


انغوزه:

اینجانب «انغوزه» را در رفع انواع تشنج و بسیارى از عوارض عصبى یکى از
بهترین داروهاى طبیعى یافته، بارها آن را در مورد بیمارانم به کار برده و
در افرادى که داراى طبیعت «بلغمى و سرد» بوده اند نتایج بسیار نیکو به دست
آورده ام.

توضیح آنکه انغوزه طبعى گرم دارد و کبد ایرانى ها نیز عموما داراى طبیعتى
گرم است. لذا باید رعایت طبیعت بیمار را نمود تا «گرمى» انغوزه موجب تحریک
کبد و ایجاد خفگى و خشکى دهان و عوارض دیگر نگردد. پس بهتر آنست که همان
گونه که ابو على سینا متذکر شده است دارو را با میوه ها و عصاره هاى «خنک»
مانند عصاره تخم خیار، تخم گشنیز، تخم خرفه، لیمو، پرتقال، آلو همراه
نمود.

قدما براى رفع تشنجات شکمى (کرامپ) مقدار یک مثقال انغوزه
را در سکنجبین حل مى کردند و کم کم به بیمار مى خورانیدند. این دارو رفع
تشنج، اضطراب، هراس و وحشت را در بیمار مى نمود و من خود بارها آن را به
کار برده و نتایج مطلوب به دست آورده ام.

Suspendisse at placerat turpis. Duis luctus erat vel magna pharetra aliquet. Maecenas tincidunt feugiat ultricies. Phasellus et dui risus. Vestibulum adipiscing, eros quis lobortis dictum. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Etiam mollis volutpat odio, id euismod justo gravida a. Aliquam erat volutpat. Phasellus faucibus venenatis lorem, vitae commodo elit pretium et. Duis rhoncus lobortis congue. Vestibulum et purus dui, vel porta lectus. Sed vulputate pulvinar adipiscing. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Etiam mollis volutpat odio, id euismod justo gravida a. Aliquam erat volutpat. Phasellus faucibus venenatis lorem, vitae commodo elit pretium et. Duis rhoncus lobortis congue. Vestibulum et purus dui, vel porta lectus. Sed vulputate pulvinar adipiscing. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

جلوگیری از تشنج در طب سنتی
جلوگیری از تشنج در طب سنتی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *