جرم فحاشی ناموسی پیامکی

جرم فحاشی ناموسی پیامکی
جرم فحاشی ناموسی پیامکی

آیا منظور از توهین ، فحاشی ناموسی است؟ وقتی که متن پیامک حاوی فحاشی ناموسی باشد مجازاتش چیست؟

توهین (از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک) است و  قذف (صرفا نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر) است، که این مسئله براساس محتوای مبادله شده مشخص می گردد. البته تحقق قذف نیاز به شرایط خاصی دارد، برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به فحاشی از طریق ارسال پیامک ( قذف 1) مراجعه فرمایید.

درخصوص مجازات هریک از جرایم مزبور نیز باید گفت؛

مجازات توهین؛ شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی

و حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است

جرم فحاشی ناموسی پیامکی

خوش آمدید !! به وبسایت مشاوره حقوقی در حوزه فضای مجازی

اینجا مکانی برای پاسخگویی به سوالات حقوقی شماست. لطفا سوالات خود در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق سایبر، جرایم رایانه ای، کپی رایت نرم افزارها، قراردادهای فناوری اطلاعات، ثبت اختراع و علایم تجاری، و تجارت الکترونیک را در اینجا مطرح نمایید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به “موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان” است.

خدمات حقوقی تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی (وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی)



از قدیم، زبان سرخ، متهم ردیف اول بسیاری از جرم‌ها بوده است. امروز نیز کم نیستند جرم‌هایی که به زبان سرخ منتسب‌ هستند. در این میان بعضی جرم‌ها از کجروی زبان می‌خیزند: فحاشی. مهم‌تر آن که طبقه‌بندی فحش نیز میان اعمال جرم‌انگاری شده بی‌نظیر است. مجازات فحاشی در قانون مجازات ایران درجات و سطوح مختلف و متفاوتی دارند.

در شرایط فعلی جامعه که مردم آستانه تحملشان پایین آمده و زود از کوره در می‌روند، کوچکترین کلمه‌ای ممکن است مصداق توهین محسوب شود و فرد با استناد به چنین ادعایی بخواهد اعاده حیثیت کند و فرد توهین کننده را مورد پیگرد قانونی و حقوقی قرار دهد.

البته در ایران به  دلیل اطاله دادرسی و عدم آشنایی مردم با حقوقشان این موضوع شاید چندان مصادق نداشته باشد اما در سایر کشورها قوانین در این زمینه سختگیرانه وضع می‌شود و حقیقتا فرد یا افرادی که دیگران را مورد توهین یا افترا یا هتاکی قرار می‌دهند، منتظر برخود قانونی برای مجازات فحاشی خواهند بود.

با این اوصاف چند سالی که با آگاه‌تر شدن مردم نسبت به حقوقشان شاهد برخوردهای حقوقی‌تر نسبت به جرم توهین هستیم.

جرم فحاشی ناموسی پیامکی

همانطور که جرایم علیه وضعیت جسمانی اشخاص سبب واکنش کسی که مورد ستم و جنایت واقع شده و جامعه در برابر مجرم می‌شوند، جرایم علیه اشخاص و شرافت افراد هم همینطور است زیرا این جرایم چنان آسیب روحی و روانی‌ای در پی دارد که در بسیاری از موارد مداوا و درمان آن بسیار سخت‌تر و دشوارتر از صدمات و ضررهای مالی و جسمی است.

برای تحقق جرایمی از جمله توهین یا افترا  باید ۳ رکن همزمان وجود داشته باشند؛ رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی.

توهین در لغت به معنای خوار کردن، سبک داشتن، خواری و خفت آمده است. البته جرم توهین دارای اقسامی نیز است:  توهین ساده عبارت است از توهین و اهانتی که به‌رغم دارا بودن وصف مجرمانه از هیچ کیفیت مشدده‌ای برخوردار نیست. این جرم در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ پیش‌بینی شده است که مقرر می‌دارد «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود»

برخی معتقدند توهین به اشخاصی که در قید حیات نیستند نیز مشمول ماده ۶۰۸ می‌شود. به‌نظر می‌رسد واژه« افراد» در ماده فوق به انسان‌های زنده اشاره دارد و در نتیجه توهین به مردگان تنها در صورتی می‌تواند مشمول ماده مذکور قرار گیرد که عرفاً توهین به بازماندگان تلقی شود و در واقع آنان بزه دیده محسوب می‌شوند. این موضع در تبصره ۲ ماده ۳۰ از قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۶۴ نیز پذیرفته شده است که به موجب آن «هرگاه انتشار مطالب مذکور در ماده فوق راجع به شخص متوفی بوده ولی عرفاً هتاکی به بازماندگان وی به حساب‌ آید هر یک از ورثه قانونی می‌تواند از نظر جزایی یا حقوقی طبق ماده و تبصره فوق اقامه دعوی نماید»

تنها گفتن فحشی که متضمن نسبت ناموسی ناروا باشد، قذف نیست. قانون می گوید چنانچه افرادی نزد مراجع قضایی به عنوان شاهد زنا یا لواط دیگران حاضر شوند، اما شهادت آنها مستند به مشاهده نباشد یا تعدادشان به حد نصاب لازم برای شهادت نرسد، عمل آنها نیز قذف و مستوجب مجازات ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود. نکته پایانی آن که قذف محدود به گفتن فحش ناموسی نیست، نوشتن آن یا درج الکترونیک (نظیر انتشار در اینترنت یا ارسال ایمیل) نیز طبق قانون جدید مجازات اسلامی جرم انگاشته شده است.

برخی معتقدند توهین به اشخاصی که در قید حیات نیستند نیز مشمول ماده ۶۰۸ می‌شود.

جز در مواردی که در قانون به آن اشاره شده است، علنی بودن توهین شرط تحقق آن محسوب نمی‌شود. در واقع اگر کسی هم در یک مکان خصوصی و بدون حضور شاهد به دیگری توهین کند مرتکب جرم می‌شود، حتی حضور مخاطب توهین هم شرط تحقق نیست، ممکن است شخصی به کسی که در میان جمعی حضور ندارد توهین کند. حال آیا منظور از حضور، حضور فیزیکی است بلکه همین که شخص مخاطب، مثلاً از طریق تلفن، الفاظ توهین‌آمیز را می‌شنود یا از طریق ارتباط اینترنتی حرکات توهین آمیز را مشاهده کند کفایت می‌‌کند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت جرم توهین مقید به نتیجه نیست و در واقع یک جرم مطلق است. اگر مخاطب روحیه بالایی هم داشته باشد حتی اگر عملاً از توهین ناراحت نشود باز هم مجازات فحاشی ، به صرف موهن بودن رفتار مرتکب از نظر عرف، محقق شده است.

مجازات فحاشی یک جرم عمدی است و ارتکاب غیرعمدی آن در حقوق جزا شناخته شده نیست یعنی مرتکب «عمد در ارتکاب رفتار موهن نسبت به دیگری» را داشته باشد در واقع این مطالب به دو مورد اشاره می‌کند:

گاهی ممکن است گفتار و رفتار توهین آمیز کسی نسبت به دیگری به‌ گونه‌ای باشد که به جای آنکه صرفاً موجب تخفیف شخصیت و تحقیر او شود ارتکاب عمل مجرمانه‌ای را به‌طور صریح به وی نسبت دهد که این نوع گفتار و رفتار موجب تشدید مجازات مرتکب در مقایسه با توهین ساده خواهد شد.

مستند قانونی مجازات فحاشی ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی است که در آن آمده: توهین یا اهانت عبارت از کاری ( اعم از قول، اشاره و عمل) است که متضمن اسناد و اخبار نبوده و به نحوی از انحاء در حیثیت متضرر از این جرم نوعی وهن وارد کند.

توهین در معنای اخص عبارت است از نسبت دادن هر امر وهن آور اعم از دروغ یا راست، به هر وسیله و طریقه‌ای که باشد یا انجام دادن هر فعل یا ترک فعل که از نظر عرف و عادت موجب کسر شان یا پست شدن طرف می شود.

با استناد به مواد قانونی ذکر شده نباید از نظر دور داشت که شاید بسیاری از رفتارهایی که روزانه رخ می‌دهد مصداق توهین محسوب می‌شوند و با علم به مجازاتهای قانونی منظور شده در قانون مجازات می‌توان فرد توهین کننده را مورد پیگرد قانونی قرار داد.


یاسا همان قانون است.

خیلی مسخره است.کلی خرج کنی شکایت و دوندگی بعدشم صد تومن جریمه اش میکنن

واقعا
حداقل ۸۰ ضربه شلاق نزنن ولی ۲۰ تا بزنن که دردش بیاد و دیگه راحت از این غلطا نکنه و دل شاکی هم خنک بشه
اگر هم باز تکرار کرد دیگه تخفیف بهش ندن

از مسخره هم اونورتره من ۶ ماه الاف شدم بعد میگم اقا طرف توهین کرده من چند میلیون خرج کردم از کارو زندگی افتادم اونوقت صد تومن جریمش کردید اونم به قانون سال ۱۳۷۵ پس نرخ تورم کو این یعنی نامردی در حق کسی که سال ۱۳۷۵ جریمه شده چون اون موقع صد تومن ارزش داشته اونوقت طرف بهم میخنده واقعا من که ازشون نمیگذرم

قضات بعضی هاشون بد دهانند وای به حال این دستگاه وای به حال مردم که شاکی ولی به حقشون نمی رسن

دعوا و فحاشی که به دادگاه ختم بشه قاضی کاری میکنه طرف خودش شکایتو بی خیال بشه …ینی میگه برو شاهد بیار ۳تا …مدرک بیار …حالا وسط جرو بحث کی میاد سه نفری شهادت فحش بده …تازه اگه بتونی ثابت کنی ۱۰۰تومن چیه اخه …مشخصه هر کی راحت فحش میده اونم چه فحشی …کو قانون..

تگر شاهد نداشته باشم،نمی توانم پیگیری کنم؟
بعد از تصادف که مقصر هم نبودم،راننده سروع به فحاشی کرده.

اگه فحاشی کنه ب صورت ارسال پیامک،
و تحمل نکنی ضرب جراحت ایجاد کنی ایا دفاعی از خودت داری

هر دو جرم قابل بررسی و تعقیب میباشد.

متاسفم برای این قانون،متاسفم برای این همه بی انصافی،یه جوری برخورد میکنن با مجرمی که تهدید و توهین و فحاشی و قذف کرده که انگار احوالپرسی کرده،اگر جدی با اینجور ادما برخورد شه دیگه جرات اینکارو ندارن

ب نظر من کسی تا وقتی ک پا روی دم کسی نذاره توهین بهش نمیکنن. پس اشخاصی ک توهین میخورن حتما لیاقتشون همون توهینه.

هیچ وقت زود قضاوت نکن من دوستم که یک سال نون ونمک من روخورد شب چون ازشهر غریب اومده بود جاو مکان و غذا بهش دادم صب هم هرچه پول توماشینم بود برداشت و رفت….زنگ زدم بهش شروع به فحش دادن کرد….هنوز اینجور آدم ها به پستت نخورده داداش که بفهمی دنیا چه خبره..که نون و نمکت بخوره و فحشتم بده…خداکنه برا هیچ کس پیش نیاد اون کسی که فحش میده بی دلیل یا بادلیل شخصیت نداره

سلام یکی پول منو خورده بهش فحش دادم گفته شکایت میکنه میتونه کاری کنه

به جرم فحاشی بله میتوانند شکایت کنند.

اونم فحش میداده؟؟؟

در این صورت شما نیز میتوانید شکایت کیفری کنید.

سلام ..چند روز پیش چند نفر ارازل اوباش با ماشین جلوی ماشین بنده را گرفته ومرا مقابل خانواده ام مورد ضرب و شتم قرار داده و کلی فحش رکیک و ناموسی ب من دادند چشم بنده دچار کبودی شده و متاسفانه طرف مقابل فرار کردند ولی شماره خودروی انها را برداشتم …سوالم اینه اگه از طریق قانون پیگیر شکایت بشم ..دادگاه چه جرمی بهشون میده درسته ک صد هزار جریمه و ۷۰شلاق .با این حال ارزش این همه دوندگی دو نداره ..لطفا راهنمایی کنید ..

به جرم فحاشی و ضرب و شتم میتوانید علیه ایشان شکایت کیفری کنید. لذا مجازات شلاق و حبس و دیه خواهد داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

جرم فحاشی ناموسی پیامکی

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)



فحاشی ناموسی یعنی اگر فحاشی به نحوی باشد که شخص به کسی یا کسانی از خانواده شاکی عناوین ناروا نسبت دهد. مانند آنکه بگوید، (مادر بدکاره) که قاضی باید احراز نماید اگر منظور متهم آن است که واقعاً نسبت زناکاری به مادر شاکی بخواهد بدهد باید حدّ قذف که 80 ضربه شلاق است و لیکن اگر همینطور فقط به لفظ توجه داشته است و نه به معنای آن کلمات، فقط به مجازات مقرر برای فحاشی و توهین محکوم می شود که طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا جزای نقدی محکوم می شود

بزه فحاشی بسیار ناپسند تلقی میگردد و از آن در ردیف جزایی مانند زنا ، قتل عمد و نوشیدن مشروبـات الکلی یاد شده است. البته به نحوه های مختلف این جرم اتفاق میافتد؛ در ابتدا اصطلاحات مربوط به این جرم را به اختصار معرفی میکنیم و سپس به مجازات های هر یک از آنها می‌پردازیم.


جرم فحاشی ناموسی پیامکی


فحاشی آن است که شخصی نسبت به شخص یا اشخاص دیگر الفاظ رکیک و زشت بکار ببرد که لازم به ذکر است که فحاشی از مصادیق توهین می باشد. که طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی، فحاشی و استعمال الفاظ رکیک اگر مستوجب حد قذف نباشد، به مجازات مرتکب فحاشی تا 74 ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم می گردد.


نظر به اینکه طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی اگر از طریق لوازم مخابراتی ایجاد به مزاحمت شود علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد. علی ایحال چنانچه از طریق پیامک فحاشی انجام شود مرتکب، به مجازات مزاحم تلفنی محکوم می گردد.


آن است که؛ در شرع مقدس اسلامی برای حفظ حرمت مؤمنین و مؤمنات لازم گردیده است اگر کسی زنا یا لواط را به کسی نسبت دهد و نتواند آنرا اثبات کند، به80 ضربه شلاق محکوم می شود که از حدود شرعی محسوب می گردد. لازم به ذکر است نوشـتن آن و درج الکترونیـکی آن و انتـشار آن در اینترنت و ایمیل و شبکه های اجتماعی نیز طبق قانون مجازات اسلامی 1392 جرم است.


آن است که شخص با نوشته یا درج در روزنامه ها و مجلات یا سخنرانی در مجامع یا با هر وسیله ای به کسی امری با صراحت را نسبت دهد و نتواند صحت آنرا ثابت نماید، این عمل افترا محسوب می گردد. به طور مثال: شخصی در نوشته ای که به تابلو اعلانات ساختمان نصب می نماید، مدیر را شخص خائن در اموال مال ساختمان قلمداد کند و نتواند آنرا ثابت نماید، مرتکب افترا گردیده است. در واقع افترا از فحاشیهایی است که اگر متضمن قذف نباشد مرتکب به یک ماه تا یک سال حبس و یا یک تا 74 ضربـه شلاق محکوم میشود.


نسبت دادن بزه و یا عمل مجرمانه از ناحیه شخص به دیگری در صورتی که نتواند آنرا اثبات نماید تهمت است. تهمت با افترا دارای یک معنا و کاربرد است.


توهین به وکلای دادگستری، شهردای، روسـای قوای سه گانه معاونان رئیس جمهور و وزراء ، نمایـندگان مـجلس، اعضای شورای نگهبان، قضات، اعضای دیوان محاسبات یا کارمندان دولت در حین انجام وظیفه 3 تا 6 ماه حبـس یا جزای نقدی خواهد داشت.

توهین و فحاشی به بانوان و اطفال در معابر عمومی طبق قانون مجازات به حبس از 2 تا 6 ماه و تـا 74 ضربـه شلاق محکوم خواهد شد.

آن است که شخصی به وسیله نوشته یا سرودن اشعار و یا خواندن مدیحه و روضه کسی را مورد حملات زبانی قرار دهد اقدام به هجو نموده است. و در واقع هجو نوعی توهین است و طبق ماده 700 هر کسی با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند یا هجوبه کند به حبس از 1 تا 6 ماه محکوم میشود.



تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم


مرضیه ملایری

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

سلام. حدود 3 ماه پیش به کارگر زیر دستم که اخراج کرده بودم، از طریق پیامک، فحش های غیر ناموسی مثل گورت رو گم کنی بهتره. دروغگوی پست فطرت رذل. آشغال عوضی. میخوای منو تلکه کنی؟ دادم. ایشون شریک من هم بودن و لی سر مسائل مالی عصبانی شدم، و بهش فحش دادم. این فحش ها صرفا توهین هست، یا افترا هم حساب میشه؟ با توجه به اینکه پزشک هستم و سوء سابقه کیفری هم ندارم، حکم دادگاه احتمالا چی میشه؟ آیا جز سوء پیشینه کیفری من، ثبت میشه؟

توهین میباشد نه افترا. لذا جزای نقدی خواهد داشت ولی سوء پیشینه منظور نخواهد شد.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت دریافت خدمات حقوقی با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۱ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

شوهرم تو اس ام اس به یه اقای فحش ناموسی داده میخواستم بدونم مجازاتش چیه چقد طول میکشه

تنها پیامک برای اثبات جرم کافی نمیباشد و به دلیل اینکه پیامک اماره محسوب میشود لذا فقط به علم قاضی کمک خواهد کرد و مجازات آن در صورت اثبات مجازات شلاق و حبس خواهد داشت.

موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

?

سئوال از خام سیما

جرم فحاشی ناموسی پیامکی

سلام- من برادری دارم که با خانومی کمتر از یک ساله
عقد کرده. این خانوم با حیله وارد خونواده ما شدند. بعد از شیش ماه زندگی تقاضای
طلاق کرد و…چیزی که جدیدا مد شده…داداشمو با اس ام اس تحریک میکرد و داداشم
چند بار بهش فحش داد…سیم کارتی که دست داداشم بوده به نام منه!!! چون دختره فکر
میکرده به نام داداشمه خیالش جمع بوده که میتونه علیه اون شکایت کنه و پرونده
طلاقشو به نفع خودش تموم کنه. حالا از دادسرا برای …

من احضاریه اومده!!! من رفتم و گفتم این خانوم چون عروس ما بودن و خونه ما میومدن سیم کارتو برداشتن و فحش و اینا کار خودشونه! حالا من میتونم این ادعامو ثابت کنم؟ و در ضمن هیچ صحبتی از داداشم نکنم؟

پاسخ از ما:

با توجه به متن سئوال و برداشت ما از آن:

1) دادش شما با استفاده از سیم کارتی که به نام شما بود به همسر خود فحاشی پیامکینموده است، که در این صورت مباشر جرم ایشان است و برابر ماده 691 قانون مجازات اسلامی مورد تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهد شد.

2) برابر استعلام انجام شده از مرجع صدور سیم کارت مشخص شد که مالکیت سیم کارت متعلق به شما است. مقام تحقیق دادسرا (دادیار یا بازپرس) شما را به عنوان مالک سیم کارت و برابر قاعده و عرف حاکم مبنی بر این که علی الاصول مالک هر مال خودش از آن مال استفاده می کند مگر خلاف آن ثابت شود،  شما را به عنوان مالک سیم کارت و متهم ظاهری پرونده احضار نمود.

چنانچه ثابت شود که شما سیم کارت را به بردادرتان به قصد این که او مبادرت به فحاشی به همسرش نماید، دادید، شما نیز به عنوان معاونت در فحاشی پیامکی مورد تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهید شد(ماده 726 قانون مجازات اسلامی ناظر بر ماده 641 این قانون) و اگر خلاف آن ثابت شود یعنی برادر شما که حق استفاده از سیم کارت شما داشته است، بدون هماهنگی قبلی با شما چنین کاری کرده باشد در این صورت  اتهامی متوجه شما نیست.

3) اظهارات شما در نزد قاضی محترم متضمن انتشاب دو جرم به عروستان است که در صورت شکایت ایشان مورد شما تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهید شد، زیرا، شما عروستان را متهم به سرقت سیم کارت و فحاشی از آن طریق برای خود نمودید تا با این کار بتواند برادر شما که شوهرش می باشد را متهم به فحاشی فوق نماید و  از این طریق در دعوی طلاق به عنوان یک اهرم فشار استفاده نماید. لذا در واقع شما اتهام افتراء (ساده) سرقت و افتراء عملی فحاشی را نیز به عروستان منتسب نمودید که هر دو عمل جرم و قابل مجازات است (مواد 697 و ماده 699 قانون مجارات اسلامی)

4) با توجه به مراتب فوق، اولاً: دفاع شما را به کیفیت بیان شده -حسب اقرارتان- به هیچ عنوان صحیح ندانسته و تأیید نمی کنیم و راهنمایی از سوی ما در جهت اثبات آن متصور نیست. تأکید می گردد که هدف ما کمک به نیازمندان مشاوره حقوقی در جهت احقاق حقوق تضییع شده آنان است و نه مساعدت آنان در نیرنگ به  قانون و ….

در پناه حق

زیرنویس:

1) ماده 641 قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 2/3/1375 : «هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تاشش ماه محکوم خواهدشد.»

2) ماده 726 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 3/2/1375: «هرکس در جرایم تعزیری معاونت نماید حسب مورد به حداقل مجازات مقرر در قانون برای همان جرم محکوم می شود.»

3) ماده 697 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 3/2/1375: «هرکس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید  یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز درمواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ( 74 ) ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهدشد.

تبصره – در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هرچند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهدشد.»

4) ماده 699 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 3/2/1375: «هرکس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد ، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص ، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا (74) ضربه شلاق محکوم می شود.

جرم فحاشی ناموسی پیامکی
جرم فحاشی ناموسی پیامکی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *