جرم فحاشی در ملا عام

جرم فحاشی در ملا عام
جرم فحاشی در ملا عام


از قدیم، زبان سرخ، متهم ردیف اول بسیاری از جرم‌ها بوده است. امروز نیز کم نیستند جرم‌هایی که به زبان سرخ منتسب‌ هستند. در این میان بعضی جرم‌ها از کجروی زبان می‌خیزند: فحاشی. مهم‌تر آن که طبقه‌بندی فحش نیز میان اعمال جرم‌انگاری شده بی‌نظیر است. مجازات فحاشی در قانون مجازات ایران درجات و سطوح مختلف و متفاوتی دارند.

در شرایط فعلی جامعه که مردم آستانه تحملشان پایین آمده و زود از کوره در می‌روند، کوچکترین کلمه‌ای ممکن است مصداق توهین محسوب شود و فرد با استناد به چنین ادعایی بخواهد اعاده حیثیت کند و فرد توهین کننده را مورد پیگرد قانونی و حقوقی قرار دهد.

البته در ایران به  دلیل اطاله دادرسی و عدم آشنایی مردم با حقوقشان این موضوع شاید چندان مصادق نداشته باشد اما در سایر کشورها قوانین در این زمینه سختگیرانه وضع می‌شود و حقیقتا فرد یا افرادی که دیگران را مورد توهین یا افترا یا هتاکی قرار می‌دهند، منتظر برخود قانونی برای مجازات فحاشی خواهند بود.

با این اوصاف چند سالی که با آگاه‌تر شدن مردم نسبت به حقوقشان شاهد برخوردهای حقوقی‌تر نسبت به جرم توهین هستیم.

جرم فحاشی در ملا عام

همانطور که جرایم علیه وضعیت جسمانی اشخاص سبب واکنش کسی که مورد ستم و جنایت واقع شده و جامعه در برابر مجرم می‌شوند، جرایم علیه اشخاص و شرافت افراد هم همینطور است زیرا این جرایم چنان آسیب روحی و روانی‌ای در پی دارد که در بسیاری از موارد مداوا و درمان آن بسیار سخت‌تر و دشوارتر از صدمات و ضررهای مالی و جسمی است.

برای تحقق جرایمی از جمله توهین یا افترا  باید ۳ رکن همزمان وجود داشته باشند؛ رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی.

توهین در لغت به معنای خوار کردن، سبک داشتن، خواری و خفت آمده است. البته جرم توهین دارای اقسامی نیز است:  توهین ساده عبارت است از توهین و اهانتی که به‌رغم دارا بودن وصف مجرمانه از هیچ کیفیت مشدده‌ای برخوردار نیست. این جرم در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ پیش‌بینی شده است که مقرر می‌دارد «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود»

برخی معتقدند توهین به اشخاصی که در قید حیات نیستند نیز مشمول ماده ۶۰۸ می‌شود. به‌نظر می‌رسد واژه« افراد» در ماده فوق به انسان‌های زنده اشاره دارد و در نتیجه توهین به مردگان تنها در صورتی می‌تواند مشمول ماده مذکور قرار گیرد که عرفاً توهین به بازماندگان تلقی شود و در واقع آنان بزه دیده محسوب می‌شوند. این موضع در تبصره ۲ ماده ۳۰ از قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۶۴ نیز پذیرفته شده است که به موجب آن «هرگاه انتشار مطالب مذکور در ماده فوق راجع به شخص متوفی بوده ولی عرفاً هتاکی به بازماندگان وی به حساب‌ آید هر یک از ورثه قانونی می‌تواند از نظر جزایی یا حقوقی طبق ماده و تبصره فوق اقامه دعوی نماید»

تنها گفتن فحشی که متضمن نسبت ناموسی ناروا باشد، قذف نیست. قانون می گوید چنانچه افرادی نزد مراجع قضایی به عنوان شاهد زنا یا لواط دیگران حاضر شوند، اما شهادت آنها مستند به مشاهده نباشد یا تعدادشان به حد نصاب لازم برای شهادت نرسد، عمل آنها نیز قذف و مستوجب مجازات ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود. نکته پایانی آن که قذف محدود به گفتن فحش ناموسی نیست، نوشتن آن یا درج الکترونیک (نظیر انتشار در اینترنت یا ارسال ایمیل) نیز طبق قانون جدید مجازات اسلامی جرم انگاشته شده است.

برخی معتقدند توهین به اشخاصی که در قید حیات نیستند نیز مشمول ماده ۶۰۸ می‌شود.

جز در مواردی که در قانون به آن اشاره شده است، علنی بودن توهین شرط تحقق آن محسوب نمی‌شود. در واقع اگر کسی هم در یک مکان خصوصی و بدون حضور شاهد به دیگری توهین کند مرتکب جرم می‌شود، حتی حضور مخاطب توهین هم شرط تحقق نیست، ممکن است شخصی به کسی که در میان جمعی حضور ندارد توهین کند. حال آیا منظور از حضور، حضور فیزیکی است بلکه همین که شخص مخاطب، مثلاً از طریق تلفن، الفاظ توهین‌آمیز را می‌شنود یا از طریق ارتباط اینترنتی حرکات توهین آمیز را مشاهده کند کفایت می‌‌کند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت جرم توهین مقید به نتیجه نیست و در واقع یک جرم مطلق است. اگر مخاطب روحیه بالایی هم داشته باشد حتی اگر عملاً از توهین ناراحت نشود باز هم مجازات فحاشی ، به صرف موهن بودن رفتار مرتکب از نظر عرف، محقق شده است.

مجازات فحاشی یک جرم عمدی است و ارتکاب غیرعمدی آن در حقوق جزا شناخته شده نیست یعنی مرتکب «عمد در ارتکاب رفتار موهن نسبت به دیگری» را داشته باشد در واقع این مطالب به دو مورد اشاره می‌کند:

گاهی ممکن است گفتار و رفتار توهین آمیز کسی نسبت به دیگری به‌ گونه‌ای باشد که به جای آنکه صرفاً موجب تخفیف شخصیت و تحقیر او شود ارتکاب عمل مجرمانه‌ای را به‌طور صریح به وی نسبت دهد که این نوع گفتار و رفتار موجب تشدید مجازات مرتکب در مقایسه با توهین ساده خواهد شد.

مستند قانونی مجازات فحاشی ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی است که در آن آمده: توهین یا اهانت عبارت از کاری ( اعم از قول، اشاره و عمل) است که متضمن اسناد و اخبار نبوده و به نحوی از انحاء در حیثیت متضرر از این جرم نوعی وهن وارد کند.

توهین در معنای اخص عبارت است از نسبت دادن هر امر وهن آور اعم از دروغ یا راست، به هر وسیله و طریقه‌ای که باشد یا انجام دادن هر فعل یا ترک فعل که از نظر عرف و عادت موجب کسر شان یا پست شدن طرف می شود.

با استناد به مواد قانونی ذکر شده نباید از نظر دور داشت که شاید بسیاری از رفتارهایی که روزانه رخ می‌دهد مصداق توهین محسوب می‌شوند و با علم به مجازاتهای قانونی منظور شده در قانون مجازات می‌توان فرد توهین کننده را مورد پیگرد قانونی قرار داد.


یاسا همان قانون است.

خیلی مسخره است.کلی خرج کنی شکایت و دوندگی بعدشم صد تومن جریمه اش میکنن

واقعا
حداقل ۸۰ ضربه شلاق نزنن ولی ۲۰ تا بزنن که دردش بیاد و دیگه راحت از این غلطا نکنه و دل شاکی هم خنک بشه
اگر هم باز تکرار کرد دیگه تخفیف بهش ندن

از مسخره هم اونورتره من ۶ ماه الاف شدم بعد میگم اقا طرف توهین کرده من چند میلیون خرج کردم از کارو زندگی افتادم اونوقت صد تومن جریمش کردید اونم به قانون سال ۱۳۷۵ پس نرخ تورم کو این یعنی نامردی در حق کسی که سال ۱۳۷۵ جریمه شده چون اون موقع صد تومن ارزش داشته اونوقت طرف بهم میخنده واقعا من که ازشون نمیگذرم

قضات بعضی هاشون بد دهانند وای به حال این دستگاه وای به حال مردم که شاکی ولی به حقشون نمی رسن

دعوا و فحاشی که به دادگاه ختم بشه قاضی کاری میکنه طرف خودش شکایتو بی خیال بشه …ینی میگه برو شاهد بیار ۳تا …مدرک بیار …حالا وسط جرو بحث کی میاد سه نفری شهادت فحش بده …تازه اگه بتونی ثابت کنی ۱۰۰تومن چیه اخه …مشخصه هر کی راحت فحش میده اونم چه فحشی …کو قانون..

تگر شاهد نداشته باشم،نمی توانم پیگیری کنم؟
بعد از تصادف که مقصر هم نبودم،راننده سروع به فحاشی کرده.

اگه فحاشی کنه ب صورت ارسال پیامک،
و تحمل نکنی ضرب جراحت ایجاد کنی ایا دفاعی از خودت داری

هر دو جرم قابل بررسی و تعقیب میباشد.

متاسفم برای این قانون،متاسفم برای این همه بی انصافی،یه جوری برخورد میکنن با مجرمی که تهدید و توهین و فحاشی و قذف کرده که انگار احوالپرسی کرده،اگر جدی با اینجور ادما برخورد شه دیگه جرات اینکارو ندارن

ب نظر من کسی تا وقتی ک پا روی دم کسی نذاره توهین بهش نمیکنن. پس اشخاصی ک توهین میخورن حتما لیاقتشون همون توهینه.

هیچ وقت زود قضاوت نکن من دوستم که یک سال نون ونمک من روخورد شب چون ازشهر غریب اومده بود جاو مکان و غذا بهش دادم صب هم هرچه پول توماشینم بود برداشت و رفت….زنگ زدم بهش شروع به فحش دادن کرد….هنوز اینجور آدم ها به پستت نخورده داداش که بفهمی دنیا چه خبره..که نون و نمکت بخوره و فحشتم بده…خداکنه برا هیچ کس پیش نیاد اون کسی که فحش میده بی دلیل یا بادلیل شخصیت نداره

سلام یکی پول منو خورده بهش فحش دادم گفته شکایت میکنه میتونه کاری کنه

به جرم فحاشی بله میتوانند شکایت کنند.

اونم فحش میداده؟؟؟

در این صورت شما نیز میتوانید شکایت کیفری کنید.

سلام ..چند روز پیش چند نفر ارازل اوباش با ماشین جلوی ماشین بنده را گرفته ومرا مقابل خانواده ام مورد ضرب و شتم قرار داده و کلی فحش رکیک و ناموسی ب من دادند چشم بنده دچار کبودی شده و متاسفانه طرف مقابل فرار کردند ولی شماره خودروی انها را برداشتم …سوالم اینه اگه از طریق قانون پیگیر شکایت بشم ..دادگاه چه جرمی بهشون میده درسته ک صد هزار جریمه و ۷۰شلاق .با این حال ارزش این همه دوندگی دو نداره ..لطفا راهنمایی کنید ..

به جرم فحاشی و ضرب و شتم میتوانید علیه ایشان شکایت کیفری کنید. لذا مجازات شلاق و حبس و دیه خواهد داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

جرم فحاشی در ملا عام

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

ماده 608 قانون مجازات اسلامی – توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ( 74 ) ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

جرم فحاشی در ملا عام


” />

مجازات فحاشی در ملا عام

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که در خیابان مشغول عبور از جایی بوده اید و ناگهان جمعیتی را دیده اید که به دور عده ی دیگری جمع شده و شاهد دعوا و درگیری میان آن ها شده اند.مجازات فحاشی در ملا عام

فارغ از مباحث مربوط به زد و خورد و دعواهای خیابانی ؛ نکته ای که بسیار حائز اهمیت است ، همین فحاشی های با صدای بلند و در ملا عام است که می تواند موجب هتک حرمت فرد مقابل و هم چنین شاهدان موجود باشد.مجازات فحاشی در ملا عام

اما به گفته ی بهترین وکیل تهران ، چه نوع مجازاتی برای شخصی که فحاشی می کند در نظر گرفته می شود ؟ آیا شما هم قربانی چنین مسائلی بوده اید و اکنون کنجکاوید که چگونه می توان به حقوق خود دست پیدا کنید ؟مجازات فحاشی در ملا عام

جرم فحاشی در ملا عام

گروه وکلای سفیر صلح با همکاری بهترین وکلای شهر تهران ، مفتخر است که کلیه خدمات حقوقی را به شما موکلین عزیز ارائه کند.شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

۰۹۱۹۱۹۹۴۱۷۶

۲۶۶۴۳۹۰۸

مجازات فحاشی در ملا عام

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که فحاشی در ملا عام از جمله جرم هایی است که قانون گذار برای آن مجازاتی در نظر گرفته است که شامل جریمه نقدی و ۷۰ ضربه شلاق می باشد

اما یکی از مهم ترین چیزهایی که به هنگام مواجهه با پرونده های توهین و فحاشی باید در نظر بگیرید ، این است که شیوه ی اثبات آن به راحتی نخواهد بود و باید حتما از کمک های یک وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید.

متاسفانه با رشد چشم گیر زندگی مدرن و استرس هایی که به همراه ان به وجود می آید ، درگیر شدن با چنین مشکلاتی کاملا رایج و همه گیر شده است.

به نظر می رسد که با پایین آمدن آستانه تحمل جامعه ،میزان این فحاشی ها بیشتر شده است و علاوه بر این ظهور و گسترش فضاهایی مانند شبکه های اجتماعی و همه گیر شدن استفاده از اسمارت فون ها ، چنین بستری بیش از گذشته مهیا شده است و در نتیجه افراد بدون نگرانی بابت مجازات کارهای خود به راحتی شروع به فحاشی می کنند.

اما بهتر است در نظر داشته باشید که قانون برای فحاشی هایی که در فضای مجازی یا از طریق پیامک صورت می گپیرد نیز مجازاتی در نظر گرفته است

حتما برای شما هم پیش آمده است که به صورت پیامکی با شخص دیگری درگیر شده اید ، و پس از مدتی شروع به فحاشی نسبت به یکدیگر نموده اید و به تدریج کار بالا گرفته است.

اما برای این که به خوبی چنین مسئله ای را درک کنید باید بگوییم که امروزه به راحتی می توان از اشخاصی که به صورت پیامکی یا در شبکه های اجتماعی اقدام به فحاشی می کنند ، شکایت نمود.

در صورتی که جرم فحاشی از طریق پیامک صورت گرفته باشد ، کافیست به اداره مخابرات محل زندگی خود مراجعه کرده و پس از دریافت پرینت مکالمات و پیامک های خود به دادسرای محل مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

در صورتی که برای دادگاه محرز و واضح شود که دارنده و مالک سیم کارت همان شخصی است که به شما فحاشی کرده، در این صورت به جریمه نقدی و یا ضربه ی شلاق محکوم خواهد شد.

به همین خاطر توصیه می کنیم که حتی در ارتباطات مجازی خود دقت کرده و مراقب گفتار و کلام خود باشید چرا که به راحتی ممکن است درگیر پرونده های این چنینی گردید!!


اما اثبات فحاشی به چه صورت خواهد بود؟

برای این که اثبات نمایید فرد مقابل به شما فحاشی کرده است نیازمند برخی مدارک و شواهد خواهید بود.

البته باید ذکر کنیم که نوع این مدارک بستگی زیادی به محل وقوع جرم و هم چنین بستر انجام آن دارد.

به عنوان مثال در صورتی که این فحاشی در ملا عام صورت گرفته باشد ، شما به عنوان شاکی باید شهودی را جمع آوری کنید که حاضر باشند به وقوع این جرم شهادت بدهند.

در واقع یکی از مهم ترین و محکم ترین ادله ای که در این رابطه وجود دارد ، شهادت شهود به حساب می آید.

اما در صورتی که این جرم در فضای مجازی و هم چنین به صورت پیامک انجام شده باشد ، همان گونه که گفتیم می توانید با مراجعه به مخابرات ، مدارک و شواهدی را به دست آورید که اثبات نماید ، جرم فحاشی صورت گرفته است.

متاسفانه بیشتر افراد پس از مواجهه با چنین شرایطی ، تصمیم می گیرند به جای اقدام صحیح و متناسب، مقابله به مثل نموده و آن ها نیز شروع به فحاشی می کنند.

اما چنین کاری از اساس اشتباه است و فرصتی را برای شخص مقابل مهیا می سازد که او هم نسبت به شکایت متقابل اقدام نماید.

به همین خاطر بهتر است این گونه مسائل را جدی گرفته و پیش از این که هر کاری را انجام دهید ، با یک وکیل متخصص در امور حقوقی مشورت نمایید و بهترین راه کار ممکن را از وی جویا شوید.


گروه وکلای سفیر صلح با همکاری بهترین وکلای شهر تهران ، مفتخر است که کلیه خدمات حقوقی را به شما موکلین عزیز ارائه کند.شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

۰۹۱۹۱۹۹۴۱۷۶

۲۶۶۴۳۹۰۸

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌سایت

دیدگاه

تهران- خیابان شریعتی- روبروی خیابان دولت- کوچه امامزاده- پلاک14- طبقه3 -واحد9

جرم فحاشی در ملا عام

شماره تماس

021-26643908

0912-1994176

ساعات کاری
شنبه تا چهارشنبه : 10 صبح تا 9 شب

پنج شنبه : 10 صبح تا 6 بعد از ظهر

جمعه : تعطیل

انتشار اسکرین شات

ثبت اختراع

شرکت تضامنی


” />

مجازات فحاشی

در دنیای پر آشوب امروزی ؛ تنازعات و درگیری ها بسیار افزایش پیدا کرده است . آستانه تحمل افراد جامعه به علت های مختلف فرهنگی و البته اجتماعی پایین آمده و همین مسئله موجب بروز جرم هایی شده است که رسیدگی به آن ها وقت زیادی از دادگاه ها و دادسرا ها را گرفته است . در ادامه می خواهیم با کمک وکیل پایه یک دادگستری به مجازات فحاشی و توهین بپردازیم :

توهین و فحاشی و عواقب این توهین و فحاشی در قانون مجازات اسلامی ایران درجه ها و سطح های مختلف و متفاوتی دارند و در شرع هم یکی از صفات قبیح و زشت عنوان شده که در این مقاله به آن می‌پردازیم و عواقب و نکته های مختلف آن را از دیدگاه یک مشاوره حقوقی بر می شمریم :

توهین در فرهنگ دهخدا به معنای خوار کردن ، سبک کردن و خفت آمده است . اما در قوانین این مسئله جرم انگاری شده است که به دو نوع خواهد بود :
• توهین ساده
• توهین مشدد
توهین ساده : توهین و اهانتی است که گرچه وصف مجرمانه دارد اما چندان شدید نیست .
توهین مشدد به اعتبار مقام مخاطب : قانون گذار در برخی مواقع اعتبار اشخاص و مقام های مختلف را نیز گرامی می دارد و توهین و فحاشی به آنها را مشمول مجازات قرار می دهد . این اشخاص و مقامات عبارتند از :
• مقام معظم رهبری
• بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران
• کارمندان و مقامات دولتی
• مقام های سیاسی خارجی
• توهین و فحاشی به اصحاب مشاغل خاص

جرم فحاشی در ملا عام

برای اطلاعات بیشتر در زمینه جرایم توهین و فحاشی در جستجوی وکیل باشید تا بتوانید به راحتی به حقوق خود برسید.

 

دکتر مرتضی امیری وکیل دادگستری و رییس گروه وکلای سفیر صلح ، فارغ التحصیل حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس هستند . ایشان معتقدند وکیل باید قبل از پذیرش پرونده ، تمامی مستندات مربوطه را بررسی کند و زمانی که نظر کارشناسی خود را ابراز می نماید، باید با اطمینان و یقین صحبت کند و از اظهار نظرهای غیر کارشناسی و بی ربط خودداری کند .

شما هموطن عزیز می توانید برای مشاوره تخصصی با ایشان با شماره تلفن ۲۶۶۴۳۹۰۸ ـ ۰۲۱ و یا ۰۹۱۲۱۹۹۴۱۷۶ تماس بگیرید . 

 

موارد قانونی که به توهین و فحاشی در قانون مجازات اسلامی می‌پردازند عبارت است از :

« هر شخصی از طریق برگه های چاپ شده یا خطی یا از طریق درج در روزنامه و جراید یا سخنرانی در مجامع یا به هر طریق دیگری به شخصی مسئله ای را به صراحت نسبت دهد یا آنها را انتشار نماید که بر اساس قانون مسئله جرم به حساب آید و نتواند درستی آن را اثبات کند ، جز در مسائلی که منجر به حد می شود ، به یک ماه تا ۱۲ ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یک کدام از آن ها ، حسب مورد، محکوم خواهد شد .

تبصره : در مسائلی که نشر آن مسئله گسترش و اشاعه فحشا محسوب شود ، هرچند بتواند درستی اسناد و مدارک خود را اثبات نماید ، مرتکب ، به مجازات ذکر شده خواهد شد . »

هر فردی به‌ نیت اضرار به دیگری یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی از طریق نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر نوع برگه های چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را بگوید یا با همان نیت ها اعمالی را مخالف حقیقت شخصاً یا به ‌عنوان نقل ‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی ، به صورت صریح یا تلویحی نسبت دهد ، از جمله این ‌که از مجرای ذکر شده به گونه ای از انحاء ، زیان مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نه علاوه بر اعاده‌ حیثیت ، در صورت امکان ، بایستی به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود .

هر کس خود آگاهانه به‌ نیت متهم نمودن شخص دیگری ابزار و آلت های جرم یا چیزهایی را که پیدا شدن آن در تصرف یک شخص موجب اتهام او می شود ، بدون آگاهی آن فرد در خانه یا مکان کسب یا جیب یا اشیایی که در اختیار و تملک اوست بگذارد یا پنهان کند یا به گونه ای مال او قلمداد نماید و به خاطر این عمل فرد مزبور تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد ، بعد از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن فرد مرتکب از حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود .

هر شخصی با نظم یا نثر یا کتبی یا شفاهی فردی را مسخره کند یا هجویه ای را انتشار نماید به حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شود.

جرم توهین یک جرم عمدی است و مرتکب شدن به صورت غیر عمدی در حقوق جزا تعریف نشده است ؛ به این معنی که مرتکب « عمد در ارتکاب رفتار موهن نسبت به دیگری » را داشته باشد در حقیقت این نکته ها به دو مسئله اشاره دارد :
۱ ـ مرتکب در ارتکاب عمل خود عامد باشد ؛ به این معنی که در حالت خواب و هیپنوتیزم و مستی نبوده باشد و در واقع بدون هیچ گونه ای اراده مرتکب شده باشد .
۲ ـ مرتکب از توهین آمیز بودن سکنات و رفتار خود مطلع باشد ، به عنوان مثال برخی تفاوت‌های فرهنگی یا زبانی باعث عدم اطلاع او نباشد.

بر طبق قانون ، فحش دادن و توهین کردن به افراد دیگر جرم است و مستوجب مجازات می باشد . ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی ، مصوب ۱۳۹۲ ، صراحتاً عنوان می کند : « توهین به اشخاص از قبیل فحاشی و به کار بردن واژه های رکیک ، چنانچه منجر به حد قَذف نباشد ، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود . »

از دیدگاه  وکیل در تهران  فحاشی ناموسی به این معنی است که چنانچه فحاشی به گونه ای باشد که فرد به شخص یا اشخاصی از خانواده شاکی عنوان های زشت و ناروا نسبت دهد . به عنوان مثال آنکه بگوید : ( مادر بدکاره ) که قاضی ذیصلاح بایستی مشخص نماید اگر نیت متهم آن است که حقیقتاً نسبت زناکاری به مادر شاکی بخواهد بدهد باید حدّ قذف که ۸۰ ضربه شلاق است ؛ ولی چنانچه همین طور تنها به خود واژه توجه داشته است و نه به معنای واقعی آن واژه ، فقط به مجازات مقرر برای فحاشی و توهین محکوم می شود که طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جزای نقدی از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم می شود .

جهت تماس با گروه وکلای سفیر صلح می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید :

۲۶۶۴۳۹۰۸ ۰۲۱

۰۹۱۲۱۹۹۴۱۷۶

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌سایت

دیدگاه

تهران- خیابان شریعتی- روبروی خیابان دولت- کوچه امامزاده- پلاک14- طبقه3 -واحد9

شماره تماس

021-26643908

0912-1994176

ساعات کاری
شنبه تا چهارشنبه : 10 صبح تا 9 شب

پنج شنبه : 10 صبح تا 6 بعد از ظهر

جمعه : تعطیل

انتشار اسکرین شات

ثبت اختراع

شرکت تضامنی

خدمات دعاوی ملکیخدمات دعاوی تجاریخدمات دعاوی خانوادگیخدمات دعاوی کیفریخدمات ایرانیان مقیم خارج

توهینجرم توهین یکی از جرائم علیه حیثیت معنوی اشخاص محسوب می شود در اصطلاح به هر رفتاری اعم از فعل، گفتار، اشاره یا نوشتار دلالت دارد که بتواند به نحوی موجب سبک کردن یا خوار و خفیف کردن یا ضعیت کردن مخاطب توهین، در نظر افراد متعارف و معمولی جامعه شود. جرم توهین از اقسامی برخوردار است. توهین ساده عبارت از توهین و اهانتی است که علم رغم دارابودن وصف مجرمانه، از هیچ کیفیت مشدده ای برخوردار نیست.

(تلفن تماس با وکیل برای توهین: 88019244)

توهین ساده1- این جرم در ماده 608 قانون تعزیرات (1375) پیش بینی شده است؛ این ماده مقرر می دارد: توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. 

جرم فحاشی در ملا عام

2- این جرم در زمره جرائم قابل گذشت است که با شکایت شاکی خصوصی آغاز و با گذشت وی در هر مرحله متوقف می شود.

3- رفتار فیزیکی در جرم توهین می تواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و حتی انتشارات مختلف دست و چشم و نظایر آنها باشد .اگر چه طبق قانون، فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نمونه بارز توهین است اما این مصادیق تفصیلی هستند، بنابراین آب دهان بر روی یگری ریختن، هل دادن تحقیرآمیز دیگری یا برداشتن خشونت آمیز کلاه یا عمامه یا روسری از شخص محترمی و پرت کردن آن روی زمین به جهت آنکه عرفاً باعث تحقیر و تخفیف شخص می شود، میتواند توهین کیفری محسوب شود نکته اینجاست که برای کیفری محسوب شدن توهین، حتما باید فعل مثبتی از مرتکب سر زند.

بنابراین حتی اگر ترک فعل به قصد تحقیر شخص دیگر انجام شود، جرم توهین محقق نمی شود حتی توهین های متعدد مثل توهین به مقامات دولتی یا توهین به مقدسات یا توهین به رهبری نیز تنها با فعل مثبت رخ می دهد.

(تلفن مشاوره با وکیل افتراء: 88019243)

4- شرایط و اوضاع واحوال لازم برای تحقق جرم توهین:1-4 موهن بودن رفتار: تشخیص موهن بودن رفتار با عرف است که در این خصوص عواملی مثل زمان و مکان و طبقه اجتماعی و شخصیت مخاطب و موقعیت خاصی که رفتار مورد نظر در آن ارتکاب یافته است، در نظر گرفته می شود، در هر حال صرف خشنونت در کلام توهین محسوب نمی شود. عرف باید رفتار را توهین آمیز تلقی کند و صرف خلاف ادب تلقی کردن کفایت نمی کند.

2-4 وجود مخاطب معین: توهین به خود جرم نیست، همچنین توهین به یک گروه کلی بدون تعیین مصادیق نیز جرم محسوب نمی شود البته اگر مخاطب توهین تعداد افراد گروهی باشد که کم و قابل تشخیص هستند به طوری که توهین را بتوان متوجه تک تک آنها دانست، توهین کیفری تحقق می یابد؛ مثل توهین به همه دانش آموزان یک کلاس خاص یا توهین به همه اعضای هیئت مدیره یک شرکت بازرگانی.

3-4 شخص حقیقی بودن مخاطب: توهین به اشخاص حقوقی مشمول ماده 608 قانون تعزیرات نمی گردد؛ زیرا در این ماده از کلمه «افراد» استفاده شده است که دلالت بر شخص حقیقی دارد. بنابراین نمی توان کسی را به ارتکاب توهین علیه دولت یا اداره دولتی یا شرکت خصوصی، شهرداری نیروی مسلح قوه قضائیه و غیره محکوم کرد.

4-4 زنده بودن مخاطب: واژه افراد در ماده 608 دلالت بر زنده بودن مخاطب توهین دارد؛ زیرا توهین به مردگان درصورتی توهین محسوب می شود که عرفاً توهین به بازماندگان تلقی شود.

توهین به فوت شدگان:نکته 1: گاهی توهین به فوت شدگان به طور خاص جرم انگاری شده است مثل توهین به امام خمینی(ره) هر کس به حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان ا… علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء اهانت نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

نکته 2: اهانت به مردگان به شکل جنایت بر حسب قانون مجازات اسلامی مشمول پرداخت دیه خواهد بود.

نکته 3: همچنین نبش قبر بر اساس ماده 634 قانون تعزیرات جرم محسوب می شود:

ماده 634 قانون تعزیرات: هر کس بدون مجوز مشروع نبش قبر نماید به مجازات حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال محکوم می‌شود و هر گاه جرم دیگری نیز با نبش قبر مرتکب شده باشد به مجازات آن جرم هم محکوم خواهد شد.

5-4 حضوری یا علنی بودن توهین:

نکته 1: جز در موارد خاص قانونی مثل توهین به رئیس یا نماینده سیاسی کشور خارجی در ایران موضوع ماده 517 قانون تعزیرات، علنی بودن توهین شرط تحقق توهین نیست. لذا توهین در یک مکان خصوصی و بدون حضور شاهد هم قابل تحقق است.

نکته 2: حضور مخاطب توهین هم شرط تحقق نیست. ممکن است در میان دیگران به شخصی که در جمع حاضر نیست، توهین کند.

نکته 3: وجود یکی از دو شرط حضوری یا علنی بودن توهین برای تحقق آن لازم و کافی است.

نکته 4: منظور از حضوری بودن لزوماً حضور فیزیکی نیست لذا صرف ارتکاب توهین از طریق تلفن یا ارتباط اینترنتی یا پیام کوتاه کافی است.

نکته 5: منظور از علنی بودن، صرف حضور شاهد در محل نیست، بلکه ارتکاب توهین در محل معد برای حضور شاهد (مثل خیابان یا کوچه) هم علنی محسوب می شود حتی اگر در آن لحظه شاهد نباشد.

6-4 توهین باید صریح باشد: الفاظ یا حرکات مرتکب باید صراحت بر توهین داشته باشد و به اصطلاح تفسیربردار نباشد. در صورت عدم صراحت، مرتکب به جرم توهین محکوم نخواهد شد.

7-4 عدم لزوم ابتدایی بودن توهین: به این معنا اگر کسی در پاسخ به توهین دیگری مرتکب توهین شود وصف مجرمانه توهین از وی سلب نمی شود؛ در واقع لازم نیست حتما توهین ابتدائا از ناحیه شخصی صورت گیرد، بلکه پاسخ به توهین هم اگر واجد شرایط توهین باشد، توهین محسوب می شود. فقط شخصی که در پاسخ به توهین طرف، مرتکب توهین شده است، ممکن است از کیفیات مخففه برخوردار شود.

نکته: تنها در خصوص قذف، در قانون مجازات، قذف متقابل افراد به هم از موجبات سقوط حد است لیکن مجازات تعزیری سر جای خود است.

بند ث ماده 261 قانون مجازات در این خصوص مقرر می دارد: هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف نمایند، خواه قذف آنها همانند خواه مختلف باشد حد قذف ساقط و هر یک به سی ویک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم خواهند شد.

5- نتیجه حاصله (مطلق بودن جرم توهین): جرم توهین یک جرم مطلق است و مقید به نتیجه نیست، لذا حتی اگر مخاطب توهین از شخصیت والایی برخوردار باشد و عملاً از توهین متأثر نشود، باز جرم توهین به صرف موهن بودن رفتار مرتکب، از نظر عرف به ارتکاب یافته تلقی می شود.

6- سوءنیت در جرم توهین: تحقق جرم توهین مستلزم عمدی بودن آن است یعنی مرتکب باید عمد در ارتکاب رفتار موهن نسبت به دیگری داشته باشد. بنابراین اولاً مرتکب نباید در حالت خواب، بیهوشی، هیپنوتیزم، مستی و نظایر آنها باشد. دوماً باید به موهن بودن رفتار خود آگاه باشد نه آنکه به دلایلی مثل تفاوت فرهنگی یا زبانی مثل معنی برخی اشارات دست در برخی زبان ها و فرهنگ ها، نسبت به موهن بودن رفتار خود جاهل باشد.

نکته: انگیزه شرافتمندانه موجب زوال وصف کیفری جرم توهین نمی شود. مثلا کسی به انگیزه خنداندن شخص افسرده به وی توهین کند.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در مورد افتراء؛ توهین؛ فحاشی: 88019244 و 88019243

جرم فحاشی در ملا عام
جرم فحاشی در ملا عام
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *