جدیدترین روش درمان هپاتیت c

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، هپاتیت B مزمن یا CHB بر اثر ویروس هپاتیت B بوجود می آید و در حال حاضر 25 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. محل عفونت این ویروس در کبد است و بیماران مبتلا مستعد سیروز کبدی و سرطان کبد می شوند. شایع ترین داروها برای درمان این عارضه Nucleoside/nucleotide analogues (NAs) هستند؛ ولی این روش درمانی فقط ویروس را سرکوب می کند و به ندرت منجر به ریشه کنی عفونت می شود و همین امر درمان را با مشکل مواجه می کند. مطالعات جدید محققان موسسه کارولینسکا در سوئد و مدرسه پزشکی هانوور در آلمان نشان می دهد یک روش برای ریشه کنی کامل بیماری، ایجاد وقفه در درمان NA است. محققان با بررسی 15 بیمار مبتلا دریافتند ایجاد وقفه در درمان با استفاده از NA، ظرفیت سلول های ایمنی را برای نابودکردن ویروس هپاتیت به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در واقع این روش سبب می شود سیستم ایمنی تجدید قوا کند. البته این مطالعه نیازمند بررسی است.به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود. تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند. نتایج این مطالعه در نشریه های Hepatology و Infectious Diseases منتشر شده است.علمی (6) ** 9259**144

علمی آموزشی

هپاتیت

سیروز کبدی

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

جدیدترین روش درمان هپاتیت c

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

هپاتيت مزمن ب به دنبال عفونت مزمن و مداوم با ويروس هپاتيت ب ايجاد مي گردد. عفونت مزمن با اين ويروس در بيماران مختلف سير متغيري داشته است و دهها سال پس از عفونت مداوم، در حدود يك سوم از بيماران به سيروز و تعدادي نيز به كارسينوم هپاتوسلولر مبتلا مي شوند. در حال حاضر شش دارو براي درمان هپاتيت مزمن ب مورد تاييد قرار گرفته است: اينترفرون آلفا، پگ اينترفرون آلفا، لاميوودين، آدفووير، انتكاوير، و تلبيوودين. اين داروها ويروس هپاتيت ب را به طور كامل از بدن ريشه كن نمي كنند، بلكه موجب سركوب ويروس در بدن مي شوند، تا زماني كه اين داروها بتوانند ويروس را به طور مداوم در بدن سركوب كنند، سودمند خواهند بود.با مصرف طولاني مدت داروهاي خوراكي ضد ويروس (آنالوگ هاي نوكلئوتيدي يا نوكلئوزيدي) احتمال ايجاد مقاومت دارويي زياد مي شود. در ضمن داروهاي جديدتر ويروس هپاتيت ب در ايران بسيار گران هستند و بسياري از بيماران توانايي مالي تهيه داروهاي جديدتر را ندارند. از آنجا كه درمان هپاتيت مزمن ب مشكل است و پزشكان محترم در نقاط مختلف كشور به شيوه هاي متفاوتي اين بيماران را درمان مي كنند، تهيه يك راهنماي درماني براي درمان هپاتيت مزمن ب در ايران به شدت مورد نياز بوده است. اين راهنماي درماني براساس بهترين يافته هاي علمي موجود و براساس نظر افراد متبحر، جهت درمان هپاتيب مزمن ب در ايران تهيه و توسط انجمن متخصصين گوارش و كبد ايران تاييد شده است.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

جدیدترین روش درمان هپاتیت c

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: بره جمهوری اسلامی ایران این است که بتواند تا سال 14، موارد جدید ابتلای به عفونت هپاتیت را 3 درصد و مرگ و میر ناشی از این بیماری را نیز به 1 درصد کاهش دهد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وبدا، دکتر محمدمهدی گویا ، درخصوص بیماری هپاتیت اظهار داشت: هپاتیت های ویروسی، دو گروه بسیار بزرگ هستند که یک گروه از آنها (هپاتیت A و E) از طریق آب و موادغذایی آلوده منتقل می شوند و گروه دیگر ( B، C و D ) که فراوانی بیشتری دارد، از طریق تزریقات با سرنگ آلوده و تماس جنسی منتقل می شود.

دکتر گویا درخصوص هپاتیت های ویروسی که از طریق تزریقات، خون و تماس جنسی منتقل می شود، خاطرنشان کرد: مهمترین نوع هپاتیت که از طریق تزریقات و تماس جنسی انتقال پیدا می کند، هپاتیت B و C است.

وی درخصوص آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت در جهان، گفت: در دنیا، تعداد ناقلین مزمن ویروس هپاتیت B، بالغ بر 248 میلیون نفر و تعداد مبتلایان به هپاتیت C نیز بالغ بر 71 میلیون نفر برآورد شده است و هرساله حدود 6 هزار در اثر هپاتیت B و 7 هزار نفر در اثر هپاتیت C جان خود را از دست می دهند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، اظهار داشت: تا حدود سه سال پیش، روند افزایش بیماری و مرگ ناشی از هپاتیت ها در دنیا روبه افزایش بود، اما از حدود سه سال پیش تاکنون با تحولاتی که در عرصه شناخت روش های درمان بیماری صورت گرفته است و روش های تشخیصی و درمانی جدید دریچه دیگری برای نظام سلامت در کشورها در مواجهه با این بیماری باز شد. در حال حاضر هپاتیت C به یک بیماری کاملا قابل درمان تبدیل شده است و انواع مزمن هپاتیت  B نیز با داروهای جدید و در نتیجه مراقبت و درمان در سال های طولانی قابل کنترل است.

دکتر گویا درخصوص راه های انتقال بیماری هپاتیت تصریح کرد: این بیماری عمدتا از طریق مادر به کودک، سرنگ آلوده، عدم غربالگری خون و فرآوره های خونی (در بعضی از کشورها)، تجهیزات دندانپزشکی آلوده، استفاده از وسایل آرایشی آلوده در آرایشگاه ها مانند تیغ ریش تراشی، انتقال از طریق زباله های عفونی و رفتارهای جنسی پرخطر به فرد دیگری انتقال پیدا می کند.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، بره حذف هپاتیت های ویروسی را تهیه کرده و با رویکردی جامع که بخش اصلی آن به واکسیناسیون هپاتیت B در کودکان و گروه های پرخطر  (در درجه اول، افرادی که در بخش های بهداشتی و درمانی کار می کنند و با بیمار سروکار دارند، افرادی که مشاغل خاص دارند، مانند آرایشگرها، آزمایشگاهیان، زندانیان، افرادی که رفتارهای پرخطر دارند) اختصاص دارد و قدم بعدی این بره، به آموزش و اطلاع رسانی به مردم و کسب دانش کافی توسط مردم برای اینکه چطور از خود مراقبت کنند، ارتباط دارد. گام سوم، بره غربالگری افرادی است که در معرض خطر ابتلاء به بیماری قرار دارند و بالاخره گام چهارم نیز، درمان بیماران است. 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بیان کرد: درحال حاضر بیماری که به هپاتیت C مبتلا است، می تواند با پروسه درمانی 3 ماهه بهبودی کامل به دست آورد، اما فردی که مبتلا به هپاتیت B است، چنانچه تحت درمان قرار گیرد، باید تا پایان عمرش درمان های فعلی را ادامه دهد و اگر این درمان ها به طور صحیح پیگیری شود، امکان داشتن عمر طبیعی برای بیمار وجود دارد و به عوارض بیماری مانند نارسایی کبد و سرطان کبد مبتلا نخواهند شد. 

دکتر گویا با بیان اینکه عزم جدی وزارت بهداشت بر حذف هپاتیت های ویروسی تا سال 141است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا با استفاده از چهار استراتژی که برده شد، بتواند تا سال 14، موارد جدید ابتلای به عفونت هپاتیت را 3 درصد و مرگ و میر ناشی از این بیماری را نیز به 1 درصد کاهش دهد. 

وی با بیان اینکه با بره واکسیناسیون، راه انتقال مادر به کودک بسته شده است، تصریح کرد: شایع ترین راه انتقال بیماری هپاتیت B، انتقال از مادر به کودک است، لذا واکسیناسیون سهم عمده ای در کاهش آن دارد. درحال حاضر افرادی که به هپاتیت B مبتلا می شوند، جزو گروه های دارای رفتارهای پرخطر هستند. 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درخصوص آمار ابتلا به هپاتیت در ایران گفت: در حال حاضر شیوع هپاتیت B در ایران به کمتر از 1.5 درصد و شیوع هپاتیت C نیز به کمتر از نیم درصد رسیده است و جزو کشورهای با شیوع پایین هستیم.

وی با بیان اینکه بره کشوری هپاتیت تهیه شده است، افزود: بره دیده وری در معتادان و زنان دارای رفتارهای پرخطر، دیده وری هپاتیت در زندانیان، راه اندازی مراکز مشاوره هپاتیت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، غربالگری هپاتیت در زنان باردار، پوشش بیمه ای داروها، تدوین پیش نویس بره حذف هپاتیت های ویروسی و ادغام بره هپاتیت در نظام شبکه بهداشتی کشور از جمله اقداماتی است که توسط وزارت بهداشت درحال انجام و پیگیری است.

دکتر گویا تصریح کرد: وزارت بهداشت از سال گذشته بره حذف هپاتیت را آغاز کرده و بیماریابی و درمان رایگان بیماری هپاتیت C نیز با مشارکت مرکز تحقیقات بیماری های کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران در زندان ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه این بره در استان های گلستان و البرز نیز برای زندانیان به طور آزمایشی آغاز شده است، یادآور شد: زندانیان بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به هپاتیت قرار دارند، لذا در سال گذشته، با کمک سازمان زندان ها، واکسیناسیون هپاتیت B را در تمام زندان های کشور برای افراد 25 تا 4 ساله انجام دادیم و حدود 13 هزار زندانی در سه نوبت واکسینه شدند.

وی درخصوص آمار مرگ و میر بیماری هپاتیت در ایران گفت: طبق آخرین اطلاعات، در سال 94 افرادی که در اثر هپاتیت مزمن یا عوارض آن (نارسایی کبد و سرطان کبد) جان خود را از دست دادند، 6449 نفر بوده اند که از همان سال با شروع بره درمانی هپاتیت، آمار مرگ و میر کاهش یافت.

دکتر گویا با بیان اینکه امکان ابتلا به بیماری هپاتیت در تمام گروه های سنی وجود دارد، عنوان کرد: افرادی که در سنین جوانی قرار دارند، بیشترین فراوانی را در ابتلا به بیماری هپاتیت دارند و شایع ترین راه انتقال این بیماری تزریقات و سرنگ آلوده و تماس های شغلی است. 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مورد مقایسه بیماری ایدز و هپاتیت، خاطرنشان کرد: در مورد بیماری ایدز، نگرانی های بیشتری وجود دارد، چراکه راه های انتقال آن اهمیت زیادی داشته، اما از طرفی، شانس اینکه یک فرد با تزریق آلوده به هپاتیت مبتلا شود، است. به عبارت دیگر، تزریق با سرنگ آلوده شانس ابتلا به هپاتیت را بیش از ایدز فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری ایدز پرعارضه تر بوده و درمان دشوارتر و پرهزینه تری دارد، گفت: فقط درصدی از افرادی که به هپاتیت مبتلا می شوند دچار عوارض بیماری می شوند، اما فردی که به ویروس ایدز دچار می شود، در طول زمان به فاز مزمن بیماری مبتلا خواهد شد و در صورت عدم درمان، عوارض بیماری برای آنها محتمل الوقوع است.

دکتر گویا گفت: آزمایش های تشخیصی هپاتیت در سراسر کشور موجود است و مدرن ترین دستگاه های تشخیصی در کشور موجود بوده و هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد.  تمام خون ها و محصولات خونی که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، از نظر هپاتیت بررسی می شوند و خون سالم به بیماران تزریق می شود. با همکاری سازمان انتقال خون کشور، بره واکسیناسیون دهندگان مستمر خون که بالغ بر 5 هزار نفر است، در کل کشور علیه ویروس هپاتیت B در سال 97 انجام می شود. در این راستا نیز تفاهم ه ای بین مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و سازمان انتقال کشور منعقد شده است.

وی درخصوص علائم بیماری هپاتیت، بیان کرد: علائم بیماری هپاتیت، متفاوت است و در اکثر موارد به خصوص در هپاتیت C علامت ظاهری ایجاد نمی شود، اما افرادی که دچار علائم بیماری می شوند، بیماری شان با علائمی همچون تب خفیف،  تهوع، استفراغ، زردی چشم و زیر زبان، ادرار تیره رنگ، خونریزی از بینی و لثه و علائم عصبی بروز پیدا می کند

حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از طب سنتی ایرانی، به توسعه آن کمک می‌کند

کلامی جزییات شیوه جدید توزیع گوشت تنظیم بازاری را اعلام کرد

چندین سرویس اطلاعاتی بر ضد ایران همکاری می کنند

جدیدترین روش درمان هپاتیت c

رشد 9 درصدی توسعه گلخانه ها در دولت تدبیر و امید

افزایش تولید و اشتغال با فعالسازی معادن کوچک

شرایط تحریم و جنگ اقتصادی را با تدبیر و همراهی مردم پیروزمندانه پشت سر می گذاریم

امضای تفاهم‌ه همکاری با ارزش ۷۵۰۰ میلیارد تومان در شهرهای جدید

نمایشگاه گردشگری و لزوم نگاه ویژه دولت برای تقویت زیرساخت‌های شهری در بم بعد از زلزله

آیین‌ه کنترل شهرسازی تدوین می‌شود

نقد دولت باید منصفانه باشد

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تغلیظ ایجو

تمامی حقوق این متعلق به دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت بوده و استفاده از منابع آن با ذکر
منبع بلامانع است.

© 216 Dolat.ir All rights reserved.

در مطالب قبل، درباره عوامل ایجاد کننده ، علایم و راه های تشخیص هپاتیت C مطالبی را برای شما بیان کردیم. حال راه های درمان آن را می گوییم.

درمان هپاتیت C با روش های مختلفی انجام می گیرد، ولی اساس و قسمت مشترک همه درمان ها، آمپولی است به اینترفرون. اینترفرون دارویی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث می شود تا فرد در از بین بردن ویروس ها قوی تر عمل کند.

البته دو نوع آمپول اینترفرون وجود دارد:

یک نوع اینترفرون استاندارد داریم که درمان قطعی هپاتیت C است که هفته ای سه بار به همراه قرص های مربوطه استفاده می شود. ولی این آمپول در کنار محاسن خود، عوارض زیادی برای بیمار دارد. همچنین اثر بخشی آن نسبت به داروی جدیدتر کمتر است.

نوع جدید اینترفرون را می توان هفته ای یک بار استفاده کرد و عوارض کمتری هم دارد. اثر بخشی آن 1/5تا 2 برابر انواع قبلی است.

جدیدترین روش درمان هپاتیت c

هر دو نوع این آمپول ها به همراه قرص استفاده می شوند که بیمار بر حسب وزن خود، روزی 4 یا 5 یا 6 عدد از آن ها را استفاده می کند. عیب بزرگ این داروها این است که فوق العاده گرانند و چون دوره درمان هپاتیت C طولانی است (بین 1 تا 6 سال بر حسب نوع درگیری و ویروس) ، هزینه زیادی بر بیمار تحمیل می شود، بنابراین اکثر بیماران نمی توانند به علت هزینه بالا از این دارو استفاده کنند.

البته جدیدا یک شرکت ایرانی این آمپول را به صورت آزمایشی تولید می کند، ولی فعلا به بازار عرضه نشده است. اگر این آمپول به بازار عرضه شود با توجه به قیمت کم آن، انتظار می رود مورد استفاده قرار گیرد. به خصوص اگر ترتیبی اتخاذ شود که هزینه آن با دفترچه ی بیمه قابل پرداخت باشد، درمان بسیاری از بیماران موثرتر و آسان تر خواهد شد.

آزمایشی وجود دارد که معمولا شش ماه بعد از پایان درمان برای بیمار انجام می شود و اگر این آزمایش نشان داد که ویروس هپاتیت در خون وجود ندارد، یعنی بدن از ویروس پاک شده است و با احتمال 99 درصد، دیگر آن بیماری هرگز برنمی گردد. ولی متاسفانه داروهایی که هم اکنون موجود می باشند، حتی بهترین دارویی که ذکر شد، از 6 درصد کارآیی ندارند و حدود 3 الی 4 درصد مواقع قادر نیستیم، ویروس را از بدن پاک کنیم.

البته فراموش نکنید مصرف دارو حتی اگر نتواند ویروس را از بدن پاک کند، ولی در جلوگیری از پیشرفت این بیماری بسیار موثر است.

می توانیم بگوییم که با بهترین شرایط و بهترین دارو، 6 الی 8 درصد ویروس ها کاملا از بین می روند، البته این آمار به نوع ویروس نیز بستگی دارد؛ مثلا در نوعی از ویروس ها، این داروها تا 8 درصد و در گروهی دیگر تا 9 درصد می توانند موثر واقع شوند. ولی متاسفانه در از بین بردن نوع دیگری از این ویروس ها که شایع نیز می باشند، تنها 5 الی 6 درصد کارآیی دارند.

اگر بیماری پیشرفت کند و به مرحله ی سیروز کبدی برسد، دیگر قابل درمان نخواهد بود، به خصوص اگر بیمار به مرحله ای برسد که خون استفراغ کند که در این مرحله درمان دارویی موثر واقع نمی شود و باید حتما پیوند کبد انجام گیرد.

اگر کسی هپاتیت C دارد، اگر دچار خونریزی شد باید مواظب باشد که خونش جایی نریزد و اگر قسمتی از بدنش زخم شد، باید آن قسمت را خوب بپوشاند.

حتما از تیغ اختصاصی یا یک بار مصرف استفاده کند و شانه و مسواک و ناخن گیر اختصاصی داشته باشد، چون موقع گرفتن ناخن یا مسواک زدن، امکان دارد ناخن گیر یا مسواک به خون آغشته شود.

این ها مواردی است که بیماران مبتلا به هپاتیت C باید  آنها را رعایت کنند.

بقیه افراد جامعه هم باید مسایل بهداشتی را رعایت کنند و از حجامت غیربهداشتی که ممکن است از سوزن مشترک استفاده شود، پرهیز کنند و اگر کار پزشکی انجام می دهند مانند جراحی یا دندان پزشکی، به آن پزشک اعتماد داشته باشند چون اکنون همه دندان پزشکان و پزشکان و جراحان دستگاه های مخصوص دارند و امکان انتقال هپاتیت C از این راه بسیار نادر است.

متاسفانه برای پیشگیری از هپاتیت C واکسنی وجود ندارد.

در مطلب بعدی، توصیه های لازم را برای مبتلایان به این بیماری بیان خواهیم کرد.

ادامه دارد

دکتر شاهین مرآت- فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد

رییس واحد تحقیقات هپاتیت C مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه تهران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

الفبای هپاتیت

هپاتیت، معضل جهانی

داوری ایرانی پگافرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت C

هپاتیت C

هپاتیت B را جدی بگیرید

كبد ، پالایشگاه بدن

مواد غذایی مفید برای کبد

رژیم درمانی در هپاتیت

کبد و بیماری های آن

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *