جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو

جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو
جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو

 

 

 

 

 

جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو

 

 

دیابت چیست؟

بیماری دیابت یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی است که در آن بدن توانایی تولید انسولین را از دست می دهد یا مقاومت در برابر انسولین بوجود آمده و سرعت و توانایی در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد. بنابر این میزان قند خون افزایش یافته با افزایش قند در دراز مدت عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند. همین موضوع باعث می شود که درمان دیابت از اهم موضوعات پزشکی قرار بگیرد.

 

سالها قبل دیابت به معنی مرگ زود هنگام بود. کمترین عارضه آن می توانست از دست دادن، دست و پا و بینایی و کلیه ها باشد. امروزه با پیشرفت های زیاد و جدید پزشکی و تکنولوژی گامهای بلندی در درمان دیابت برداشته شده است.

 

 

 

انواع دیابت:

۱- ديابت نوع ۱
۲- ديابت نوع ۲
۳- ديابت حاملگي
۴- ديابت همراه با بيماري‌هاي ديگر

 

دیابت نوع یک که به دیابت نوجوانان و دیابت وابسته به انسولین نیز شناخته شده است، یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است در این نوع دیابت، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود؛ پانکراس (لوزالمعده) میزان کمی انسولین ترشح میکند و یا اصلا انسولین ترشح نمی کند. علل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص باعث بروز این بیماری می گردد با اینکه دیابت نوع یک معمولا در کودکی و نوجوانی رخ می دهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد وسبب ایجاد علایم و مشکلات بسیاری از جمله خستگی می شود. و در ادامه روش های درمان دیابت را خواهیم گفت

 

 

 

 

دیابت نوع یک قابل پیشگیری نیست، درمان قطعی و خاصی هم برای آن وجود ندارد و اقدامات انسولین درمانی بدین جهت صورت می گیرد که گلوگز خون به دقت کنترل شود و کمک کند تا میزان قند خون تا حد ممکن به حد طبیعی برسد؛ که معمولا یا از طریق تزریق زیر پوستی یا از طریق پمپ انسولین به فرد تجویز می گردد. با کنترل قند خون و رساندن آن به حد طبیعی از بسیاری از مشکلاتی که سایر افراد دیابتی با آن مواجهند، پیشگیری به عمل خواهد آمد.

 

دیابت نوع دو که ۹۰–۹۵ درصد از بیماران دیابتی را شامل می‌شود، به دیابت شیرین، دیابت بزرگسالی یا غیروابسته به انسولین، معروف می باشد. وخطر ابتلا به این نوع دیابت با افزایش سن افزایش می یابد؛ البته شیوع این نوع دیابت در افراد جوان و حتی کودکان نیز در حال افزایش است.و باید روش مطمئنی برای درمان دیابت نوع ۲ کشف کرد. در دیابت نوع ۲ بدن به علت اضافه وزن، بی تحرکی یا کمبود فعالیت بدنی، همچنین عدم توانایی در تولید انسولین کافی و یا ناتوانی از استفاده ی بهینه از انسولین تولیدی، قادر به استفاده و ذخیره گلوگز نمی باشد و گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز گشته و سبب ایجاد علایم مختلف می گردد.
افزایش تجزیه لیپیدها در سلول‌های چربی، مقاوت در برابر اینسرتین و فقدان آن، سطح بالای گلوکاگون در خون، احتباس بالای آب و نمک توسط کلیه‌ها، و تنظیم ناسب سوخت و ساز بدن توسط سیستم عصبی مرکزی، از دیگر عوامل مهم و بالقوه ای است که می‌توانند باعث ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ و مقاومت انسولینی شوند.

 

 

 

دیابت نوع دومی تواند تا مدتها بطور خاموش در بدن بیمار وجود داشته باشد و افراد مبتلا تا سالها از این بیماری بی اطلاع باشند. از نشانه های آن می توان به:
تشنگی فراوان؛
عفونتهای بی شمار؛
مشکل بینایی؛
عدم و دیرکرد بهبودی زخمها؛
بی حسی و خواب رفتن دست و پا؛
تکرر ادرار؛
وغیره برد.
درصد شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است؛ بخصوص زنانی که سابقه قبلی دیابت بارداری دارند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 

درمان دیابت نوع ۲ شامل تنظیمات سبک زندگی، معیارهای مراقبت های فردی و داروها است که می تواند خطر دیابت و عوارض قلبی _عروقی را به حداقل برساند. رژیم غذایی مناسب ، انجام ورزش و عدم استعمال سیگار اساس درمان دیابت است. از آنجا که افزایش وزن دلیل اصلی این نوع دیابت است محققان معتقدند که می‌توان دیابت نوع دو را از طریق کاهش کالری مصرفی، ورزش و کنترل گلوکز، به ‌طور کامل درمان کرد.
متفورمین (گلوکوفاژ)، اولین داروی مصرفی در درمان دیابت نوع دو می باشد. زمانی که متفورمین کافی نباشد مصرف داروهای دیگر؛ همچنین انسولین تجویز می گردد.

 

 

 

دیابت حاملگی برای اولین بار در طول حاملگی تشخیص داده می شود. حدود ۳ تا ۵ درصد خانم‌های باردار، به خصوص در اواخر دوران حاملگی، به ديابت مبتلا مي‌شوند. این نوع دیابت معمولاً گذراست و بعد از اتمام حاملگی درمان دیابت خود به خود انجام می شود  و معمولاً سابقه خانوادگی در ابتلا به آن نقش دارد. اگر چه بعد از زايمان و به دنيا آمدن نوزاد، ديابت از بين می ‌رود اما ممكن است خانم‌های مبتلا به دیابت حاملگی بعداً در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار بگیرند. کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و محدود کردن دریافت قندهای خالص و افزایش تعداد وعده‌های غذا و کاهش حجم وعده‌ها از جمله عوامل بهبود بخش می‌باشند.

جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو

 

 

 

دیابت با علل متفرقه:

از علل متفرقه ی دیابت می ‌توان به بعضي از بيماري‌ها مانند: تالاسمي، بيماري‌هاي لوزالمعده، بيماري‌هاي غدد درون‌ريز و همچنین جراحی، داروها (مثل كورتیكواستروئیدها)، سوء تغذیه و عفونت اشاره كرد.به همین منظور است که باید دنبال بهترین و قوی ترین روش درمان دیابت بود

 

 

در کتاب قانون ابوعلی‌سینا مطرح شده است که تمام امراض قابل درمان هستند(درمان دیابت) و فقط مرگ است که چاره ندارد چرا که باب مذاکره با سلول همیشه باز است و سلول یا در حال حیات است یا ممات بنابراین در حال حیات قابل مذاکره و در حال ممات سلول پاسخگو نیست.
دیابت نیز که یک اعتصاب سلولی است در صورت مذاکره با سلول قابل درمان است؛ در همین زمینه مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد با تعادل مزاجی، این بیماری با طب سنتی قابل درمان است.
دیابت در خانمها از نوع دیابت سرد است و در مردان هم بیشتر از سردی است و در کمی از آنان ناشی از گرمی است.
اخلاط بدن می توانند درمانگر خوبی برای بیماریها باشند. بلغم در تن رسوب کرده، یخ می بندد و سودا می شود، همچنین زمانی که صفرا می سوزد تبدیل به سودا می شود.
پانکراس در اثر کمی صفرا سودایی می شود و انسولین ترشح نمی گردد، این سودای ناشی از بلغم بیشتر در اندام انتهایی بدن رسوب می کند و بخاطر نبودن گرما (صفرا) در آن قسمت زخم بوجود می آید. اگربتوان با تدابیر مزاجی صفرا را به آن قسمت رساند، درمان دیابت صورت خواهد گرفت

 

 

 

دیابت سرد:

این نوع دیابت در زنان و افراد چاق و سفید بیشتر دیده می شود و با استرس پدید می آید
این افراد مستعد افت قند هستند و علاقه زیادی به شیرینی دارند. با افت قند خونشان، ‌عصبانی می شوند و تمایل به گرمی دارند. برای درمان دیابت این گروه ، باید صفرا را بالا برد؛ همچنین خوردن عسل ناشتا و شبانگاه،‌ سرکنگبین،‌ گزنه،‌ زنجبیل و شنبلیله پیشنهاد می شود.

 

 

دیابت گرم:

دیابت گرم در افرادی دیده می شود که در دَمَشان گرمی باشد و نه گرمی صفرا، که معمولاً در افراد دموی و در مردها به وجود می آید. وقتی قند پایین بیاید بیمار دچار سستی،‌ بی حالی،‌ بی قراری و بی حوصلگی شدید می شود.
برای درمان دیابت این گروه ، سرکه و حجامت (۱۴ روز سرکه یا سرکنگبین بخورد و بعد حجامت بکند) و میوه بِه سین (به را در سرکه بپزید و له کنید و شب و صبح یک قاشق بخورید) توصیه می شود.

 

 

 

چند نمونه از داروهای سنتی:

 

– سقمونیا ، هل و سنبل‌الطیب و شقاقل و شاخه درخت بلسان و دانه بلسان و نارمشک و سلیخه پوست کنده و مصطکی و عاقرقرحا و دارچین از هرکدام دو مثقال (نه گرم)، همه آسیاب شود و همه الک شود به‌جز سقمونیا (سقمونیا فقط آسیاب شود و الک نشود) سپس همه باهم مخلوط شود و هشتاد و پنج مثقال شکر سجستان را در ظرف قرار داده و با حرارت ملایم آن را آب کنند و این داروهای آماده‌شده را با آن مخلوط کنند و به آن عسل کف گرفته‌شده اضافه کنند و آن را در یک ظرف شیشه‌ای یا کوزه سبز قرار دهند.این می تواند باعث درمان دیابت شود

 

 

– ترکیب دو مثقال اسفرزه و آسیاب شده دو مثقال تخم شنبلیله و یک مثقال از تخم هویج (زردک)، تخم ترب و سنبل الطیب؛ با هر وعده غذایی یک قاشق مربا خوری میل شود.
-جو بعنوان تنظیم کننده قند بسیار موثر است و باید در تمامی وعده های غذایی استفاده شود.
– شنبلیله
– کلاه بادمجان را بجوشانند و آبش را بخورند – با این روش قند ۶۰۰ به زیر ۱۰۰ می رسد.
– مصرف آب کدو

این روش ها می تواند باعث کنترل یا درمان دیابت شود

 

 

 

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها(درمان دیابت) به دورانی بازمی‌گردد كه هنوز پزشكی مدرن و كاركرد‌های مولكولی و سلولی كشف نشده بودند؛ لذا هرچند استفاده از گیاهان دارویی قدمت طولانی در درمان بیماری‌ها دارد اما هنوز تا پذیرفته شدن آن در طب مدرن و استفاده از خواص گیاهان دارویی در جریان اصلی پزشكی فاصله است با این وجود پزشكی سنتی و استفاده از گیاهان دارویی همچنان جذابیت زیادی برای مردم دارد

 

در گذشته برای برطرف كردن بسیاری از عوارض دیابت از گیاهان دارویی گوناگون استفاده می‌كردند. مثلا ابن‌سینا به وسیله سبزی‌ها و میوه‌های سردی ‌بخش و سرد مزاج این بیماری را درمان می كرد. البته این خوراكی‌ها نباید ادرار‌آور می بودند. به اعتقاد ابن‌سینا، فرد مبتلا به این بیماری باید در مكان‌های سردسیر و مرطوب زندگی كند.

 

عمده‌ترین تركیبات گیاهی كه در طول تاریخ برای درمان دیابت استفاده شده است؛ همچون شنبلیله، هندوانه تلخ، جینسینگ آسیایی، سیر، دارچین و نیز گزنه از چه تیره‌ای بوده‌اند.

 

بوقنان: گیاه بوقناق یا زول گیاهان خارداری هستند که در فارسی به باباخازن از آن یاد شده است عرق بوقناق بر غدد فوق کلیه اثر مفید و موثر دارد و در همکاری با کبد مفید برای افزایش انسولین و فعال کردن لوزالمعده و کاهش قند خون و درمان دیابت اثر شگفت آوری دارد.

 

 

شنبلیله: تخم شنبلیله حاوی مواد مؤثری است که باعث کاهش قند و حتی چربی خون می‌شود. مصرف ۱۵ تا ۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب باعث کاهش قند خون ناشتا و بعد از غذا و همینطور باعث کاهش چربی خون می شود. به علت طعم تلخ این پودر دربعضی از کشورها آن را به صورت قرص تولید کرده‌اند.نخم شنبلیله می تواند باعث کنترل یا درمان دیابت شود

 

 

هندوانه ابوجهل: هندوانه ابوجهل که در بعضی مناطق به آن خربزه روباه نیز گفته می‌شود در طب سنتی از جمله گیاهان درمانی کاهش قند خون محسوب می‌شود. میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل ‌تبلوری با طعم بسیارتلخ به کولوسنتین است؛ اگر هیدرولیز شود، گلوکز و ماده‌ ای به کولوسنتتین می ‌دهد که می تواند باعث کنترل یا درمان دیابت شود.

 

 

گیاه گالگا، گیاهی است که از آن به عنوان یک گیاه مدر، معرق، تب‌بر و ضدتشنج همچنین افزایش شیر مادران استفاده می‌شود. یکی از خواص مهم این گیاه، کاهش دادن قندخون افراد دیابتی است. این گیاه به صورت قرص در داروخانه‌ها عرضه می‌گردد.که می توانید برای درمان دیابت از گیاه گالکا استفاده کنید.

 

 

خار مریم: خار مریم اصالتا بومی ‌منطقه مدیترانه است. در طب سنتی این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول‌ ها به انسولین و کاهش قندخون می ‌شود و تا حدی در کاهش چربی خون نیز موثر است.

 

 

زنجبیل: زنجبیل گیاهی فوق‌العاده ای برای درمان دیابت است. مصرف روزانه ۳ گرم از این ادویه به تنظیم کلسترول، کنترل قند و وزن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند. مصرف زنجبیل زیاد برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می برند توصیه نمی شود

 

زردچوبه: زردچوبه ادویه ای است که به کاهش قند خون کمک می کند. همچنین ماده ی ضدالتهاب و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که برای سلامت قلب و کاهش وزن مفید است. نتایج بررسی ها نشان می دهند که زردچوبه برای افرادی که از اختلالات مربوط به کلیه ها رنج می برند نیز مفید است و همین طور می تواند باعث درمان دیابت شود

 

دارچین: مصرف دارچین همراه با غذا، التهابات را التیام بخشیده و در نتیجه‌ی کاهش کلسترول و افزایش سوخت و ساز بدن،درمان دیابت و منجر به کاهش وزن می‌شود. البته پختن دارچین فواید آن را خنثی می‌کند. بنابراین برای سوختن قند بهتر است به صورت پودر و خام استفاده شود.

 

 

زیره‌ی سبز: زیره‌ی سبز نوعی ادویه‌ از خانواده‌ی جعفریست زیره، قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهد. همچنین تاثیری مثبتی بر بیماری‌های مزمن ناشی از دیابت دارد.

 

گل قاصدک: برگ‌های سبز و تیره‌ی گل قاصدک بدن را مملو از موادی می‌کند که فشار خون را کاهش، کبد را درمان و ادرار را افزایش می‌دهند و بدین ترتیب، قاصدک به کاهش وزن کمک می‌کند، که برای اکثر دیابتی‌ها سودمند است.

 

شوید: شوید درحال حاضر به عنوان گیاهی موثر در درمان دیابت شناخته شده است. محققان ۷۰ ماده شیمیایی مختلف را در شوید که به مبارزه با دیابت کمک می‌کند ذکر کرده اند.

 

 

بیل‌بری: بیل‌بری نوع اروپایی بلوبری است. آنتی‌سیانین درون بیل بری با دیابت مبارزه می‌کند، همچنین تقویت‌کننده‌ی قلب و کاهش دهنده‌ی چربی خون و التهابات نیز می باشد.

 

رازیانه: هم سبزی و هم دانه‌ی رازیانه شامل ترکیباتی شیمیایی است که برای درمان دیابت توصیه می شود. آنتول، یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که مانع از عوامل التهابی در بدن می‌شود و با سرطان مبارزه می‌کند. اسانس‌های آن به شکل کپسول نیز در دسترس است.

 

سیر: سیر برای عملکرد قلب مفید است و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند، خاصیت ضدالتهابی را دارد و سرکوب کننده‌‌ی دیابت یا درمان دیابت می باشد.

 

چای سبز: مصرف روزانه دو تا سه فنجان دم کرده چای سبز نیز تاثیر مفیدی در کاهش قند خون دارد.

 

گزنه: گزنه یکی از بهترین داروهای کاهش دهندۀ قند خون است و خونساز است.

 

ریحان: ریحان، به طور خاص قند خون را کاهش می‌کند.

 

خیار تلخ، برگ گیاه قره قاط، برگ درخت گردو، برگ درخت زیتون، سماق، عدس، انار، کدوتنبل، جو و عناب، حنظل، سیاه‌دانه، عدس کوهی، گل انار، آلوئه‌ورا، و گلپوره، ریشه بابا آدم، ریشه قاصدک، سیب زمینی ترشی، آب شلغم خام، ترب مغز بادام، فندق، گردو، کدوی خام، کدوی آب پز شده، عناب، آب غوره، آلو، پیاز، موسیر، آب نارنج، هویج، سیب زمینی ترشی، پیازچه، فلفل سبز، کنگر، کلم، سبزیجات خام، شاهی، جعفری، اسفناج، شنبلیله،کاهو، کرفس، آلوئه ورا، لوبیا سبز، نخود فرنگی از گیاهان دارویی بوده که در درمان دیابت مفید می باشند.

 

 

بیشتر مواد موثر گیاهان یاد شده تاثیر تحریك ترشح انسولین یا اثر تقویتی در میزان تاثیر انسولین را دارند و هنوز ماده گیاهی‌ای به دست نیامده است كه نقش كامل انسولین را بازی كند و بیشتر آنها برای دیابت نوع یك موثر هستند. اما گزلین ماده موثری كه از گیاه گزنه بدست آمده است كاركردی كاملا شبه انسولین دارد که می تواند برای درمان دیابت موثر باشد.

 

 

 

با میه گیاهیست دارای گل های بزرگی که در نهایت به گیاه سبزغلاف مانند پر از دانه ای تبدیل می شود. طعم آن ملایم است و غلاف و دانه های آن خوراکی می باشند. از دیدگاه طب‌ سنتی بامیه سرد و تراست و مصرف آن برای افراد گرم‌مزاج مفید است؛ همچنین دربرطرف کردن بلغم، صفرا و سودا تاثیرگذار است. برگ ها و میوه ی بامیه، برای کاهش درد، به عنوان مرطوب کننده، درمان کننده ی اختلالات ادراری و کاهش دردها،درمان دیابت و خطرات زایمان استفاده می شده است.

 

در سال ۲۰۰۵ دانشمندان میریستین موجود در بامیه رابه موشهای صحرایی مبتلا به دیابت تزریق کردند، این درمان سبب افزایش جذب قند توسط ماهیچه های موش ها و کاهش قند خون آنها گردید. همچنین بر اساس مطالعات اخیر، بامیه علایم انواع دیابت که شامل دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری است، را کاهش می دهد. و می تواند در درمان دیابت موثر واقع شود.

 

 

فیبر موجود در بامیه به حفظ قندخون كمك می‌كند. همچنین سرعت جذب قند را كاهش می‌دهد، پس می تواند برای درمان دیابت بسیار مفید باشد. این سبزی سرشار از مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین‌های A، C و گروه B ازجمله اسیدفولیک، ۵B، ۲B، ۶B و عناصری ازقبیل منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر غذایی و ماده لزج است و همینطور بامیه فاقد چربی های اشباع یا کلسترول است و غنی از آنتی اکسیدان می باشد؛ بنابراین اثرات مثبت فراوانی بر سلامت انسان می‌گذارد. بامیه را می توان به ‌صورت مربا، ترشی، شور و کنسرو مصرف کرد. همچنین افرادی که دیابت دارند، می‌توانند هرشب یک بامیه الی دو بامیه را از وسط دو نیم کرده و داخل لیوان آب قرار دهند و صبح مايع ژله ای درون ليوان مانند را ناشتا، نیم ساعت قبل از صبحانه با شکم خالی ميل نمايند.

 

 

به نظر می رسد بامیه جذب متفورمین را متوقف کرده و تأثیر متفورمین را کاهش می دهد بنابراین نباید بامیه همزمان با خوردن متفورمین مصرف شود.در نظر داشته باشید، بامیه حاوی مقادیر زیادی اگزالات است و این ماده می تواند خطر سنگ کلیه را در افرادی که مستعد سنگ های کلیوی هستند، افزایش دهد.

 

 

متاسفانه شیوع روزافزون دیابت وعوارض جبران ناپذیر آن نیاز مبرم به درمان را بالا برده و بیماران دیابتی ‌ها در پی آنند که جدیدترین و کم‌ عارضه‌ ترین دارو را مصرف نمایند؛ بنابر این شرکتهای دارویی هر روزه نسل جدیدی از داروها را وارد بازار می نمایند.

 

قرص ‌های ضد دیابت صرفا به منظور کنترل قند خون در دیابت نوع ۲ مصرف می ‌شوند. درمان دیابت نوع ۲ در درجه اول، اصلاح شیوه زندگی است؛ چون دیابت نوع ۲، اساسا یک بیماری وابسته به شیوه زندگی است.
اگر اصلاح شیوه زندگی برای درمان دیابت، مقدور یا موثر نباشد؛ آن‌ گاه باید از داروهای خوراکی ضد دیابت استفاده نمود و اگر این داروها هم نتوانند قندخون را کنترل کنند و یا دیابت نوع ۲، با عوارض همراه شود آن‌ گاه ناچار هستیم به جای قرص از انسولین استفاده کنیم.

 

 

بیمارانی موفق به کنترل و درمان دیابت هستند که از همان ابتدا با اصلاح شیوه زندگی خود از حداقل دارو استفاده کنند و خود را وابسته به داروها نکنند. کنترل وزن، الگوی تغذیه صحیح، تحرک جسمانی، ورزش، ترک سیگار، کنترل فشار خون و ترک عادات و رفتارهای پُرخطر، می ‌تواند ما را از داروهای ضد دیابت نوع ۲، بی ‌نیاز کند.
قرص‌های ضد دیابت، بدون استثنا دارای عوارض جانبی هستند. داروهای ضد دیابت پُرمصرف به گروه‌های زیر تقسیم می ‌شوند:

 

 

 

 

هیچ راهی برای پیشگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد.تنها می توان با مراقبت های دیابتی و کنترل دقیق قند خون، مشکلات ناشی از دیابت را کاهش داد.
شایعترین داروی موثر در درمان دیابت نوع یک، تزریق انسولین می باشد که در درمان دیابت نوع دو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.نوع انسولین مورد مصرف بستگی به شدت نیاز بیمار دارد. ۵ نوع انسولین وجود دارد
انسولین کوتاه اثر:(Humulin و Novolin)
انسولین سریع الاثر:( (NovoLog، FlexPen) (Humalog)) (glulisine)
انسولین متوسط:( (Humulin N، Novolin N))
انسولین طولانی اثر: (Tresiba) (Levemir) (Toujeo)
انسولین ترکیبی:( NovoLog) مخلوط ۷۰/۳۰ (آسپارتات انسولین پروتامین – آسپارتات انسولین)
همچنین داروی AMYLINOMIMETICکه یک داروی تزریقی است که قبل ازغذا استفاده می شود که ترشح گلوکاگون را بعد از غذا کاهش و قند خون را پایین می آورد.

 

 

 

 

اکثر داروها برای کنترل و درمان دیابت نوع ۲ داروهای خوراکی هستند با این حال، تعداد کمی تزریقی هستند برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است نیاز به انسولین داشته باشند.
مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز: مانند آکاربوز و میگلیتول، این داروها که قبل از غذا استفاده شود؛ با شکستن مولکولهای نشاسته باعث کاهش قند خون می شود.
بیگوآنید: بیگوآنید مقدار قند کبد و قند روده را کاهش داده بدن به انسولین بیشتر حساس کرده و به ماهیچه های درجذب گلوکز کمک می کند رایج ترین بیگوآنید، متفورمینها می باشند.
بازدارنده DPP – ۴: مانند لیناگلیپتین، این داروها می توانند به پانکراس در ساخت انسولین کمک کنند
پپتید گلوکاگون :مانند لیراگلوتاید، این داروها شبیه به هورمون طبیعی به اینکرتین عمل می کنند. آنها رشد سلول B و مقدار انسولین بدن نیاز بدن را افزایش داده، اشتها و مقدار گلوکاگون مورد استفاده بدن راکاهش می دهند
مگلیتینیدها: این داروها مانند رپاگلیدین، سبب آزاد شدن انسولین در بدن می شوند، ممکن است قند خون را بیش از حد کاهش دهد.
مهار کننده (SGLT) 2 ناقل گلوکز سدیم: مانند داپاگلیبلوزین، این داروها از نگه داشتن گلوکز توسط کلیه ها جلوگیری وباعث می شود قند از طریق ادرار دفع شود.
سولفونیل اوره: مانند گلیمپراید، از قدیمی ترین داروهای دیابت است که امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرند و با تحریک لوزالمعده توسط سلول های بتا باعث ساخت انسولین بیشتر می شود.
تیازولیدین دیونها: مانند رزیگلیتازون، این داروها باعث کاهش گلوکز در کبد شده همچنین به سلول های چربی برای استفاده از انسولین کمک می کنند. استفاده از این داروها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به همراه دارد.
داروهای دیگر همراه داروی دیابت مانند: آسپرین برای سلامت قلب،داروهای برای کلسترول بالا،داروهای فشار خون بالا

 

 

 

تحولات جدید در درمان دیابت:

این روزها تبلیغاتی مبنی بر جراحی باریاتریک که منجر به از بین رفتن کامل دیابت و درمان دیابت می شود، شنیده می شود. این جراحی زمانی که بیماری با درمان دارویی قابل کنترل نباشد برای افراد بالغ با نمایه توده بدنی بیش از ۳۵ که دیابت نوع ۲ نیز دارند مناسب است. افرادی که عمل جراحی باریاتریک روی آن‌ها انجام می‌شودممکن است دچار کم خونی، کمبود ویتامین و املاح شوند و یا سلولهای لوزالمعده‌شان به دلیل تحریک دائمی دچار افت قند شوند ؛ بنابراین باید در تمام طول عمر تحت پایش مداوم طبی و حمایت از شیوه زندگی قرار بگیرند. یعنی طوری نیست که با انجام با این عمل جراحی فرد از بهبودی کامل برخوردار می‌شود
اعمال جراحی باریاتریک دو نوع هستند یا اعمالی‌ست که محدودکننده بوده و روی معده انجام می‌شود و معده را کوچک می‌کند، یا اعمالی است تحت عنوان بای پس و به برداشتن قسمتی از روده منجر می‌شود.

 

روش دیگر استفاده از سلول‌های بنیادین است سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که قابلیت تبدیل به انواع مختلف دیگر سلول‌ها را دارند. دانشمندان موفقیت‌هایی را در زمینه درمان دیابت نوع ۱ با این سلول‌ها داشته‌اند که در مراحل تحقیقاتی است. در روش جدید سلول های بنیادی مستقیماً در لوزالمعده کاشته می شوند. در مجموع تعداد افرادی که با استفاده از سلول‌ها بنیادین میزان مصرفشان به انسولین کاهش چشمگیری داشته، بسیار اندک است. شاید فقط ۲ یا ۳ درصد از بیماران کاملا در درمان دیابت موفق شوند

 

پیوند لوزالمعده می‌تواند برای عده‌ای از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مفید باشد.این پیوند می‌تواند به کنترل بهتر سطح قند خون یا در بعضی مواقع درمان دیابت کمک کند. مانند هر عمل پیوند دیگر، فردی که عضو را دریافت کرده است باید تا آخر عمر خود داروهایی را مصرف کند تا از پس زدن عضو دریافتی جلوگیری کند.

 

 

دانشمندان لوزالمعده مصنوعی ساختن که به هزاران شخص مبتلا به بیماری قند کمک خواهد کرد تا بدون تزریق مداوم انسولین یک زندگی نرمال داشته باشند. پژوهشگران همچنین امید دارند این ابزار بالاخره به مقابله با بیماری دیابت و درمان دیابت مرتبط با چاقی کمک کند. همچنین عمل جراحی پیوند لوزالمعده در افرادی صورت می‌گیرد که بیماریشان پیشرفته است.
پیوند سلول‌های بتا نیز از جمله درمان‌های آن هاست که به صورت تزریق صورت می‌گیرد و به علت تکنولوژی پیشرفته و محدودیت وپر هزینه بودن در همه جای دنیا قابل انجام نیست.

 

روش دیگر، پیوند سلول‌های ISLET است که باعث بهبود کیفیت زندگی فرد دیابتی می شود. سلول‌های ISLET سطوح قند خون را شناسایی می‌کنند و انسولین تولید می‌کنند. این سلول‌ها باید از یک اهدا کننده دریافت شوند و فردی که پیوند بر روی او انجام می‌شود باید به منظور جلوگیری از پس زدن سلول‌های اهدایی تا آخر عمر دارو مصرف کند.

 

 

 

وقتی که پیوند با موفقیت انجام شد، سلول‌های اهدایی در پاسخ به سطح قند خون شروع به ترشح انسولین می‌کنند. این روش، روش انعطاف پذیرتری از رعایت بره غذایی محسوب می‌شود و از بروز عوارض بلندمدت ابتلا به دیابت مانند بیماری‌های قبلی، سکته، بیماری‌های کلیوی، آسیب‌های عصبی و چشمی جلوگیری می‌کند. این فناوری جدیدی هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

 

 

 

تاکید براین است بیماران دیابتی قبل از هر تصمیمی با پزشک معالج خود مشورت کنند و همیشه به هر روش درمان دیابت  جدید که  ارائه می‌شود با دیده تردید بنگرند. یک درمان مناسب همیشه باید از آزمایشات بالینی متعددی با موفقیت خارج شود تا بتوان به آن اعتماد کرد. با این حال توسعه روش جدید با توجه به عدم موفقیت راهکارهای قبلی، خبر خوبی برای بیمارانی است که مجبورند با استفاده از مکمل ها و تزریق انسولین، قند خون خود را در حد نرمال کنترل کنند.

 

 

 

{lang: ‘fa’}

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جلوگیری از پیشرفت دیابت

۱۰ اشتباه رايج در مورد ديابت

توصیه هایی به افراد مبتلا به دیابت

توصیه های روزه داری به دیابتی ها

پیش دیابت

28426923-21

موبایل: 9125346922

:darmanediabet@gmail.com

آدرس: تهران-خیابان جمهوری – ساختمان آلومینیوم طبقه 8 واحد 321

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

اف دی ای یا اداره نظارت بر امور غذا و دارو در آمریکا، در شور اول، سما گلوتاید داروی جدید دیابت را برای کاهش وزن تایید کرد. این دارو که باید یکبار در هفته تزریق شود در مرحله آزمایشی موفق به کاهش ۵ کیلو وزن در کمتر از سه ماه شده است.منبع پخش – https://ir.voanews.com/a/health/4925

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Playlists werden geladen

جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو
جدیدترین روش درمان دیابت نوع دو
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *