تفاوت قرص متورال با متوپرولول

خواص دارویی و گیاهی


URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-275-fa.html

  زمینه و هدف : نارسایی قلبی یکی از شایعترین بیماریهای قلبی- عروقی با میزان بالای مرگ و میر و ناتوانی می‌باشد. بتابلوکرها یکی از ارکان اساسی درمان این بیماران محسوب و موجب کاهش مرگ و میر و بهبود علائم و عملکرد بطن چپ می‌شوند. با توجه به شیوع روزافزون این بیماری در کشور، مطالعه حاضر با هدف تعیین مقایسه‌ای متوپرولول و کارودیلول در درمان بیماران با نارسایی قلبی انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که از فروردین سال 1384 لغایت خرداد سال 1385 انجام شد، تعداد 73 بیمار با نارسایی قلبی پیشرفته (35-3%EF) و در فانکشنال کلاس 1 تا 3 به مدت شش ماه مورد بررسی شدند. از این تعداد 38 بیمار با متوپرولول تارترات و 33 بیمار با کارودیلول تحت درمان قرار گرفتند. دوز مصرفی متوپرولول 75 میلیگرم روزانه (2 بار در روز) و دوز کارودیلول 25 میلیگرم روزانه (2 بار در روز) بود. علائم بالینی بیمار و شاخصهای عملکرد سیستولیک بطن چپ دراکوکاردیوگرافی قبل و پس از مطالعه در پرسشه ثبت شد و سپس با کمک نرم‌افزار آماری (5/11) SPSS این تغییرات مورد مقایسه قرار گرفتند.

  یافته‌ها: میانگین سنی بیماران در گروه متوپرولول 6/6 ± 57 و در گروه کارودیلول 3/7 ± 8/56 سال بود. کاهش ضربان قلب و فشارخون با درمان در دو گروه مشابه بود. فانکشنال کلاس بیماران در دو گروه به اندازه یک کلاس بهبود داشت (1/&gtP). درگروه متوپرولول�LVEDD به میزان 78/8 میلیمتر (1/&gtP) و LVESD به میزان 33/2 میلیمتر کاهش داشت (1/ P). مقدار LVEDV 3/4 سی‌سی و LVESV 3/7 سی‌سی کاهش داشت (به ترتیب 8/ P و 1/&gtP) و متوسط LVEF 3/3% افزایش داشت (1/ P ). در گروه کارودیلول مقدار LVEDD 78/2 میلیمتر و LVESD 57/1 میلیمتر کاهش داشت (به ترتیب با 1/&gtP و 45/P). مقدار LVEDV به میزان 3/2 سی‌سی (53/ P ) و LVESV به میزان 3/7 سی‌سی (7/ P ) کاهش داشت و متوسط LVEF 2/2% افزایش داشت (4/ P ). مقایسه این تغییرات در دو گروه با هم تفاوت آماری قابل توجهی نداشت.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه در بیماران با نارسایی قلبی و فانکشنال کلاس 1 تا 3، تجویز متوپروپرولول تارترات و کارودیلول سبب بهبود علائم بیمار و عملکرد بطن چپ می‌شود و تفاوت مهمی بین این دو دارو از این نظر وجود ندارد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | Journal of Birjand University of Medical Sciences

بررسی کامل قرص متورال و عوارض جانبی قرص متورال یا متوپرولول یک بتا بلاکر است که بر قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان ها و وریدها) تاثیر می گذارد. این دارو برای درمان آنژین صدری یا درد قفسه سینه و فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین قرص متورال برای پیشگیری و درمان از حمله قلبی نیز تجویز می شود. در این مطلب به موارد مصرف و مکانیسم این قرص به همراه عوارض جانبی آن آشنا می شویم.


 


 


موارد مصرف و مکانیسم قرص متورال


 

قرص متورال یکی از داروهای درمان فشار خون بالا, نارسایی قلبی و درد قفسه سینه می باشد. کاهش فشار خون به پیشگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. این دارو با مسدود کردن عمل مواد خاص شیمیایی طبیعی در بدن مانند اپی نفرین بر قلب و رگ های خونی تاثیر می گذارد منجر به کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار وارد شده بر قلب می شود. همچنین این دارو ممکن است برای تنظیم نظمی ضربان قلب, پیشگیری از سردردهای میگرنی و پس از حملات قلبی برای بهبود عملکرد قلب استفاده شود.


 

در صورت ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند قلب مسدود شده, ضربان قلب آهسته, مشکلات شدید گردش خون, نارسایی شدید قلب و یا سابقه ی پایین امدن ضربان قلب ناشی از غش و نباید از قرص متورال استفاده نمود. همچنین در صورت آلرژی به این دارو و دیگر داروهای مسدود کننده بتا مانند آتنولول، کارودیلول، لابتالول، نادولول، پروپرانولول، سوتالول و نباید از آن ها استفاده نمود.


 

همچنین به منظور اطمینان از ایمن بودن قرص متورال در صورت داشتن بیماری هایی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه ، اختلالات خواب، اختلال در تنفس؛ دیابت؛ بیماری کبد؛ نارسایی احتقانی قلب؛ مشکلات مربوط به گردش خون؛ بیماری های تیروئید یا فئوکروموسیتوم (تومور غده آدرنال) قبل از مصرف متورال, پزشک را از بیماری های خود مطلع نمایید.


 


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 


عوارض جانبی قرص متورال


 

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال و کاهش سرعت ضربان قلب در اثر استفاده از این دارو ممکن است برای فرد ایجاد شود. قرص متورال به ندرت موجب کاهش توانایی جنسی می شود. در صورت تشدید و یا باقی ماندن این عوارض توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین برای کاهش خطرات سرگیجه و سبکی سر, توصیه می شود از حالت نشسته و یا خوابیده به آرامی به حالت ایستاده تغییر حالت دهید.


 

مصرف قرص متورال ممکن است جریان خون را در دست ها و پاها کاهش دهد و منجر به سردی آن ها شود. سیگار کشیدن می تواند این عارضه را تشدید نماید. به همین دلیل به افرادی که از این دارو استفاده می کنند توصیه می شود لباس گرم بپوشند و از استعمال دخانیات اجتناب نمایند.
 


 


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 


عوارض جانبی متورال

    ضربان قلب بسیار کند
    سرگیجه شدید
    غش
    مشکل تنفس
    بروز علائم حمله قلبی و یا تشدید آن ( علائمی مانند: تورم پا, خستگی شدید, تنگی نفس, افزایش ناگهانی و غیر طبیعی وزن, تغییرات خلق و خو)


 

با توجه به مطالب بیان شده, قرص متورال حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و استفاده از این دارو بدون دستور پزشک ممکن است سلامتی فرد را به خطر اندازد و موجب بروز عوارض جانبی جدی در او شود.


 


 


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 


سوال

 سلام پدرم برای فشار خون داروی متورال 5 مصرف میکنهمیشه درباره عوارض این دارو توضیح بدین2 وعده مصرف نکرده باشه باید به دکتر مراجعه کنه؟


 

پاسخ
با سلام
متوپرولول (متورال ۵۰)
متوپرولول دردرمان آنژین صدری مزمن ،کنترل افزایش فشارخون (به تنهایی یاهمراه باسایرداروهای کاهنده فشارخون )وپیشگیری ازانفارکتوس مجددمیوکاردمصرف می شود.

مواردمنع مصرف :
این دارودرشوک قلبی ،نارسایی آشکارقلب ،بلوک قلبی درجه دویاسه دهلیزی –بطنی ،برادی کاردی سینوسی وکاهش فشارخون سیستولیک به کمتراز۱۰۰میلی مترجیوه (برای پیشگیری ازانفارکتوس مجددمیوکارد)نبایدمصرف شود.
هشدارها:
۱-مصرف این دارودرمواردزیربایدبااحتیا ط فراوان صورت گیرد:سابقه آلرژی ،آسم نایژه ای ،آمفیزم یابرونشیت غیرآلرژیک ،نارسایی احتقانی قلب ،دیابت ،پرکاری تیروئید،افسردگی روانی یاسابقه ابتلاءبه آن .
۲-مقدارمصرف این دارودرسالمندان بایدبراساس پاسخ بیمارتعیین شود،زیراازیک طرف به علت کاهش حساسیت این بیماران به اثرداروممکن است افزایش مقدارمصرف لازم باشدوازطرف دیگربه علت کاهش توانایی متابولیسم ودفع دارو،کاهش مقدارمصرف ممکن است ضرورت یابد.
۳-دربیماران مبتلابه عیب کارکلیه ،مقادیرمصرف متوپرولول بایدکاهش یابد.
۴-درصورت بروزافسردگی ناشی ازاین دارو،مصرف آن بایدقطع شود.
۵-اگربعدازیک دوره درمان طولانی بااین داروقطع مصرف آن ضرورت پیداکند،بایدبتدریج وحداقل طی سه روزتادوهفته مصرف داروقطع شود.درطول این مدت ،بیماربایدازفعالیتهای شدیدبدنی پرهیزکندتاخطربروزانفارکتو س میوکاردیاآرتیمی به حداقل برسد.اگرپس ازقطع مصرف دارو،علایم قطع مصرف بروزکرد،بایدمصرف دارورابه طورموقت مجددا”شروع نمودوبه دنبال بهبودبیمار،مصرف دارورابااحتیاط قطع کرد.
۶-درطول مصرف این دارو،پیگیری عملکردقلب ،تعیین نبض ،اندازه گیری فشارخون وثبت نوارقلبی واندازه گیری ضربان قلب ضروری است .


 


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 


عوارض جانبی

برادی کاردی علامتی (سرگیجه ) ،اسپاسم برونش (اشکال درتنفس یاخس خس سینه )،نارسایی احتقانی قلب (تورم مچ پاواندامهای تحتانی ،تنگی نفس )،افسردگی روانی وکاهش گردش خون محیطی (سردی
دستهاوپاها)بامصرف این داروگزارش شده است .


 


نکات قابل توصیه :

۱-هیچیک ازنوبتهای مصرف این دارونبایدفراموش شود،بخصوص اگرروزی یک بارمصرف می شود.
۲-این دارو،زیادی فشارخون رادرمان نمی کند،بلکه آن راکنترل می نماید.مصرف آن ممکن است تاپایان عمرضروری باشد.
۳-مصرف داروحتی درصورت احساس بهبودی ،بایدادامه یابد.
۴-درصورتی که یک نوبت مصرف داروفراموش شود،به محض به یادآوردن آن نوبت بایدمصرف شود.ولی اگرتازمان مصرف نوبت بعدی ۴ساعت باقیمانده باشد،ازمصرف آن نوبت بایدخودداری شده ومقدارمصرف بعدی نیزدوبرابرنگردد.
۵-دربیماران مبتلابه دیابت ،بامصرف این داروعلائم کمی قندخون ممکن است پوشانده شودیاغلظت قندخون افزایش پیداکندیاکاهش قندخون طولانی شود.
۶-ازمصرف این داروباسایرداروها،بویژه داروهای مقلدسمپاتیک که نیازبه نسخه پزشک ندارند،بایدخودداری شود.
۷-قبل ازقطع مصرف دارو،بایدباپزشک مشورت شود.
۸-به علت احتمال بروزسرگیجه ،خواب آلودگی ومنگی ،هنگام رانندگی یاکارباوسایلی که نیازبه هوشیاری دارند،بایداحتیاط نمود


 


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 

 فشار خون درمان فشار خون بالا متورال لوزارتان قرص فشار خون


 

فشار خون یک بیماری بسیار جدی است که اگر درمان نشود می تواند سبب آسیب به اندام های مختلف بدن از جمله قلب، کلیه ها، رگ ها، مغز و حتی سبب بروز سکته مغزی و یا قلبی گردد. (متورال، لوزارتان)

 بسیاری از افراد که به فشار خون مبتلا می باشند هیچ علائمی را تجربه نمی کنند از اینرو توصیه می شود همه افراد هر چند ماه یکبار فشار خون خود را اندازه گیری کنند تا اگر به این بیماری مبتلا می باشند در مراحل اولیه و به موقع درمان لازم را انجام دهند.

برای اندازه گیری فشار خون نیاز نیست حتما به پزشک مراجعه کنید، دستگاه های کوچک و ساده اندازه گیری فشار خون را می توانید از اکثر داروخانه ها تهیه و در منزل فشار خون خود را در هر زمان بوسیله آن ها اندازه گیری کنید. این دستگاه ها، ارزان قیمت و استفاده از آن ها بسیار ساده می باشد. (درمان فشار خون، قرص متورال و قرص لوزارتان)


زمان مناسب برای اندازه گیری فشار خون:

بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون صبح بعد از صرف صبحانه است، قبل از اینکه فشار خون خود را اندازه گیری کنید برای چند دقیقه آرام و بدون تحرک نشسته و سپس اقدام کنید.


 


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 


فشار خون طبیعی:


 

فشار خون ایده آل باید در حدود 12/8 میلیمتر جیوه باشد، اگر فشار خون بیش از این عدد و کمتر از 14/9 میلیمتر جیوه  است به آن فشار خون خفیف گویند و البته بیماری محسوب نمی شود، دلایلی از قبیل استرس، تغذیه ناصحیح، بی خوابی و یا کم خوابی، عصبانیت و فشارهای روانی، فعالیت های شدید بدنی و غیره می توانند بطور مقطعی سبب افزایش فشار خون شوند.


 

حال اگر فشار خون بین 14/9 تا 159/99 میلیمتر جیوه باشد، به آن بیماری فشار خون گفته می شود و چنانچه بیش از عدد 16/1 میلیمتر جیوه باشد فرد دارای فشار خون بسیار بالا است که خطرناک بوده و می تواند سبب بروز ناراحتی های کلیوی، قلب و عروق و غیره گردد و باید در اسرع وقت درمان مناسب انجام شود.


 

داروهایی که معمولا برای درمان فشار خون و یا بهتر است بگوییم برای کنترل فشار خون توسط اکثر پزشکان تجویز می شوند عبارتند از : قرص متورال و قرص لوزارتان و غیره که درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.


 


علل فشار خون:


 

در بیش از 9% از موارد، به فشار خون Essential Hypertension گفته می شود، به این معناست که علت افزایش فشار خون شخص است و پزشک نمی تواند آنرا تشخیص دهد و صرفا برای کاهش فشار خون قرص های کاهنده فشار مانند  متورال و لوزارتان و غیره تجویز و به بیمار نیز گفته می شود مصرف نمک را کاهش دهد و یا آنرا بطور کامل از بره غذایی خود حذف کند.


 

در حقیقت با تجویز قرص های کاهنده فشار خون از قبیل متورال و لوزارتان، فشار خون کنترل می شود و نه درمان و عواملی که سبب افزایش فشار خون شده اند کماکان در بدن باقی می مانند. همچنین قطع مصرف نمک به طور کامل از بره غذایی تصمیمی درست نمی باشد، بدن حدود 15 میلیگرم سدیم در روز نیاز دارد و کمبود این ماده معدنی خود سبب بروز مشکلاتی دیگر می شود. جهت کسب اطلاعات لطفا مقاله نمک و نقش آن در سلامت را مطالعه کنید.


 


فشار خون و رابطه آن با مواد معدنی:


 

یکی از علل اصلی در بروز فشار خون عدم توازن مواد معدنی در بدن است. عناصر کلسیم، پتاسیم، منیزیم و روی سبب کاهش فشار خون می شوند و عناصر مس، آهن، سدیم، منگنز، سلنیوم و غیره سبب افزایش فشار خون می گردند و در نتیجه کمبود و یا ازدیاد هر کدام از این مواد در بدن می تواند منجر به افزایش و یا کاهش فشار خون گردد. همچنین برخی از فلزات سمی از قبیل آلومینیوم، کادمیوم و سرب سبب سفت و سخت شدن شریان ها و رگها می گردند که نتیجه آن افزایش فشار خون می شود و به همین دلیل است اشخاصی که تنباکو، سیگار و یا قهوه بیش از حد مصرف می کنند به مرور زمان دچار فشارخون می شوند، فلز کادمیوم به میزان زیاد در تنباکو، سیگارها و قهوه وجود دارد. جهت کسب اطلاعات لطفا مقاله مواد معدنی و نقش آن ها در سلامت را مطالعه نمایید.


سایر دلایل متداول و مرتبط با بیماری فشار خون:

1. مشکلات کلیوی: زمانی که کلیه ها بدرستی عمل نکنند توازن بین الکترولیت های کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم در خون حفظ نمی شود، به عبارتی کلیه ها نمی توانند سدیم مازاد را از طریق ادرار دفع کنند و سبب احتباس آب و نمک در جریان خون و به دنبال آن افزایش حجم و فشار خون می گردد.


 

2. پرکاری غدد فوق کلیوی و تیروئید: پر کاری غدد فوق کلیوی و یا غده تیروئید سبب افزایش سرعت متابولیزم بدن می گردند، یعنی باعث می شوند اندام های حیاتی مانند شش ها، قلب، کبد، پانکراس و غیره با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند که یکی از عوارض آن افزایش فشار خون می باشد، از سایر علائم می توان به بی قراری، سردرد، بی خوابی و عدم توانایی در تمرکز اشاره کرد.


 

3. تغذیه ناصحیح: استفاده بیش از حد از مواد محرک از قبیل نمک، الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای سبب دفع پتاسیم، منیزیم و کلسیم از بدن می گردند، این عناصر نقش مهمی در تنظیم و کاهش فشار خون ایفا می کنند.

4. گرفتگی رگ ها: زمانی که رگ های بدن بویژه شریان های قلب و کلیه ها دچار گرفتگی شوند، کلیه ها و قلب با شدت بیشتری مجبور به پمپ خون می باشند تا عمل خون رسانی به اندام های بدن صورت گیرد، همین امر سبب افزایش فشار به جداره رگ ها و افزایش فشار خون می گردد.


5. ازدیاد وزن و بی تحرکی:


6. دیابت:

7. استرس: حین استرس هورمون هایی از قبیل کورتیزول و آدرنالین ترشح می شوند که سبب افزایش فشار خون می گردند.

8. عوارض جانبی بعضی از داروها از قبیل قرص های ضد بارداری و ضد افسردگی، استروئید ها و غیره


 


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 


 درمان فشار خون:

برای درمان فشار خون ابتدا باید با انجام آزمایشات خون میزان الکترولیت ها و عناصر معدنی در بدن سنجیده شود سپس با اصلاح بره غذایی و استفاده از مکمل های غذایی میزان و توازن آن ها تنظیم گردد، خوشبختانه بیماری فشار خون به راحتی با تنظیم میزان و توازن مواد معدنی در مدت زمان کوتاهی قابل درمان است و نیازی به استفاده از قرص های کاهنده فشار خون که دارای عوارض جانبی بوده نمی باشد مگر صرفا برای کسانی که فشار خونشان بیش از حد بالاست آن هم فقط برای مدتی کوتاه تا متابولیزم و عناصر بدن تنظیم گردند. (درمان فشار خون بالا متورال لوزارتان قرص فشار خون)


قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

قرص متورال یا متوپرولول دارویی هاست که به تنهایی و یا با دارو های دیگر برای درمان فشار خون استفاده می شود. کاهش فشار خون میتواند خطر سکته قلبی و مغزی و همچنین آسیب های کلیه را در افرادی که فشار خون دارند کمتر کند. قرص متورال همچنین برای درمان درد های قلبی یا پس از سکته قلبی استفاده می شود.

قرص متورال مربوط به دسته ای از دارو ها به اسم بتابلاکر ها می باشد که با مهار کردن اثرات موادی مانند اپی نفرین موجب شل شدن رگ های خونی و متعاقب آن کاهش فشار خون می شود.

 

موارد استفاده 

قرص متورال به طور معمول برای کنترل فشار خون استفاده می شود. ولی گاها ممکن است پزشک متورال را برای شرایطی از جمه موارد زیر تجویز کند. توجه داشته باشید که خودسرانه این دارو را استفاده نکنید.

 

نحوه مصرف قرص متورال

توجه داشته باشید که قرص متورال دهانی بوده و به همراه و یا بلا فاصله بعد از هر وعده غذایی یک عدد مصرف شود.1 میلی گرم روزانه در شروع برای 3 روز و سپس 35 میلی گرم روزانه باید مصرف شود . پزشک شما در این مورد شما را راهنمایی خواهد کرد.

برای کاهش عوارض دارو ممکن است پزشک شما قرص متورال را با دوزهای پائین شروع کرده و به تدریج دوز آن را افزایش دهد. نکته ای که وجود دارد این است که قرص متورال را به صورت منظم مصرف کنید تا نتایج حاصل از درمان مطلوب باشد. همچنین نباید دارو را به صورت ناگهانی قطع کنید چرا که موجب بالا رفتن شدیدو ناگهانی فشار خون می شود.

با شروع مصرف دارو ممکن است در ابتدا فشار خون شما خیلی تغیر نکند ولی باید این دارو را چند هفته مصرف کنید تا اثرات آن مشخص شود. همچنین پس از بهبود فشار خون نیز نباید دارو را قطع کنید حتی اگر علائم فشار خون از بین برود چرا که فشار بالای خون معمولا علائم مشخصی ندارد.

در مواردی که دارو برای پیشگیری از حمله قلبی و یا میگرن استفاده می شود باید به این نکته توجه داشت که باید برای اثرات مطلوب منظم مصرف شود و در هنگام حمله حاد قلبی یا سردرد اثری ندارد و در این مواقع باید از دارو هاییی مانند نیتروگلیسرین استفاده کرد.

عوارض جانبی قرص متورال

 

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال و کاهش سرعت ضربان قلب در اثر استفاده از این دارو ممکن است برای فرد ایجاد شود. قرص متورال به ندرت موجب کاهش توانایی جنسی می شود. در صورت تشدید و یا باقی ماندن این عوارض توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین برای کاهش خطرات سرگیجه و سبکی سر, توصیه می شود از حالت نشسته و یا خوابیده به آرامی به حالت ایستاده تغییر حالت دهید.

 

مصرف قرص متورال ممکن است جریان خون را در دست ها و پاها کاهش دهد و منجر به سردی آن ها شود. سیگار کشیدن می تواند این عارضه را تشدید نماید. به همین دلیل به افرادی که از این دارو استفاده می کنند توصیه می شود لباس گرم بپوشند و از استعمال دخانیات اجتناب نمایند.  

 

قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت

 

عوارض جانبی متورال

    ضربان قلب بسیار کند     سرگیجه شدید     غش     مشکل تنفس     بروز علائم حمله قلبی و یا تشدید آن ( علائمی مانند: تورم پا, خستگی شدید, تنگی نفس, افزایش ناگهانی و غیر طبیعی وزن, تغییرات خلق و خو)

 

با توجه به مطالب بیان شده, قرص متورال حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و استفاده از این دارو بدون دستور پزشک ممکن است سلامتی فرد را به خطر اندازد و موجب بروز عوارض جانبی جدی در او شود.

 

 

قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت

 

سوال

 سلام پدرم برای فشار خون داروی متورال ۵۰ مصرف میکنهمیشه درباره عوارض این دارو توضیح بدین۲ وعده مصرف نکرده باشه باید به دکتر مراجعه کنه؟

 

پاسخ با سلام متوپرولول (متورال ۵۰) متوپرولول دردرمان آنژین صدری مزمن ،کنترل افزایش فشارخون (به تنهایی یاهمراه باسایرداروهای کاهنده فشارخون )وپیشگیری ازانفارکتوس مجددمیوکاردمصرف می شود.

مواردمنع مصرف : این دارودرشوک قلبی ،نارسایی آشکارقلب ،بلوک قلبی درجه دویاسه دهلیزی –بطنی ،برادی کاردی سینوسی وکاهش فشارخون سیستولیک به کمتراز۱۰۰میلی مترجیوه (برای پیشگیری ازانفارکتوس مجددمیوکارد)نبایدمصرف شود. هشدارها: ۱-مصرف این دارودرمواردزیربایدبااحتیا ط فراوان صورت گیرد:سابقه آلرژی ،آسم نایژه ای ،آمفیزم یابرونشیت غیرآلرژیک ،نارسایی احتقانی قلب ،دیابت ،پرکاری تیروئید،افسردگی روانی یاسابقه ابتلاءبه آن . ۲-مقدارمصرف این دارودرسالمندان بایدبراساس پاسخ بیمارتعیین شود،زیراازیک طرف به علت کاهش حساسیت این بیماران به اثرداروممکن است افزایش مقدارمصرف لازم باشدوازطرف دیگربه علت کاهش توانایی متابولیسم ودفع دارو،کاهش مقدارمصرف ممکن است ضرورت یابد. ۳-دربیماران مبتلابه عیب کارکلیه ،مقادیرمصرف متوپرولول بایدکاهش یابد. ۴-درصورت بروزافسردگی ناشی ازاین دارو،مصرف آن بایدقطع شود. ۵-اگربعدازیک دوره درمان طولانی بااین داروقطع مصرف آن ضرورت پیداکند،بایدبتدریج وحداقل طی سه روزتادوهفته مصرف داروقطع شود.درطول این مدت ،بیماربایدازفعالیتهای شدیدبدنی پرهیزکندتاخطربروزانفارکتو س میوکاردیاآرتیمی به حداقل برسد.اگرپس ازقطع مصرف دارو،علایم قطع مصرف بروزکرد،بایدمصرف دارورابه طورموقت مجددا”شروع نمودوبه دنبال بهبودبیمار،مصرف دارورابااحتیاط قطع کرد. ۶-درطول مصرف این دارو،پیگیری عملکردقلب ،تعیین نبض ،اندازه گیری فشارخون وثبت نوارقلبی واندازه گیری ضربان قلب ضروری است .

 

قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت

 

عوارض جانبی

برادی کاردی علامتی (سرگیجه ) ،اسپاسم برونش (اشکال درتنفس یاخس خس سینه )،نارسایی احتقانی قلب (تورم مچ پاواندامهای تحتانی ،تنگی نفس )،افسردگی روانی وکاهش گردش خون محیطی (سردی دستهاوپاها)بامصرف این داروگزارش شده است .

 

نکات قابل توصیه :

۱-هیچیک ازنوبتهای مصرف این دارونبایدفراموش شود،بخصوص اگرروزی یک بارمصرف می شود. ۲-این دارو،زیادی فشارخون رادرمان نمی کند،بلکه آن راکنترل می نماید.مصرف آن ممکن است تاپایان عمرضروری باشد. ۳-مصرف داروحتی درصورت احساس بهبودی ،بایدادامه یابد. ۴-درصورتی که یک نوبت مصرف داروفراموش شود،به محض به یادآوردن آن نوبت بایدمصرف شود.ولی اگرتازمان مصرف نوبت بعدی ۴ساعت باقیمانده باشد،ازمصرف آن نوبت بایدخودداری شده ومقدارمصرف بعدی نیزدوبرابرنگردد. ۵-دربیماران مبتلابه دیابت ،بامصرف این داروعلائم کمی قندخون ممکن است پوشانده شودیاغلظت قندخون افزایش پیداکندیاکاهش قندخون طولانی شود. ۶-ازمصرف این داروباسایرداروها،بویژه داروهای مقلدسمپاتیک که نیازبه نسخه پزشک ندارند،بایدخودداری شود. ۷-قبل ازقطع مصرف دارو،بایدباپزشک مشورت شود. ۸-به علت احتمال بروزسرگیجه ،خواب آلودگی ومنگی ،هنگام رانندگی یاکارباوسایلی که نیازبه هوشیاری دارند،بایداحتیاط نمود

 

قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت

 

 فشار خون درمان فشار خون بالا متورال لوزارتان قرص فشار خون

 

فشار خون یک بیماری بسیار جدی است که اگر درمان نشود می تواند سبب آسیب به اندام های مختلف بدن از جمله قلب، کلیه ها، رگ ها، مغز و حتی سبب بروز سکته مغزی و یا قلبی گردد. (متورال، لوزارتان)

 بسیاری از افراد که به فشار خون مبتلا می باشند هیچ علائمی را تجربه نمی کنند از اینرو توصیه می شود همه افراد هر چند ماه یکبار فشار خون خود را اندازه گیری کنند تا اگر به این بیماری مبتلا می باشند در مراحل اولیه و به موقع درمان لازم را انجام دهند.

برای اندازه گیری فشار خون نیاز نیست حتما به پزشک مراجعه کنید، دستگاه های کوچک و ساده اندازه گیری فشار خون را می توانید از اکثر داروخانه ها تهیه و در منزل فشار خون خود را در هر زمان بوسیله آن ها اندازه گیری کنید. این دستگاه ها، ارزان قیمت و استفاده از آن ها بسیار ساده می باشد. (درمان فشار خون، قرص متورال و قرص لوزارتان)

زمان مناسب برای اندازه گیری فشار خون:

بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون صبح بعد از صرف صبحانه است، قبل از اینکه فشار خون خود را اندازه گیری کنید برای چند دقیقه آرام و بدون تحرک نشسته و سپس اقدام کنید.

 

قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت

 

فشار خون طبیعی:

 

فشار خون ایده آل باید در حدود ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه باشد، اگر فشار خون بیش از این عدد و کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلیمتر جیوه  است به آن فشار خون خفیف گویند و البته بیماری محسوب نمی شود، دلایلی از قبیل استرس، تغذیه ناصحیح، بی خوابی و یا کم خوابی، عصبانیت و فشارهای روانی، فعالیت های شدید بدنی و غیره می توانند بطور مقطعی سبب افزایش فشار خون شوند.

 

حال اگر فشار خون بین ۱۴۰/۹۰ تا ۱۵۹/۹۹ میلیمتر جیوه باشد، به آن بیماری فشار خون گفته می شود و چنانچه بیش از عدد ۱۶۰/۱۰۰ میلیمتر جیوه باشد فرد دارای فشار خون بسیار بالا است که خطرناک بوده و می تواند سبب بروز ناراحتی های کلیوی، قلب و عروق و غیره گردد و باید در اسرع وقت درمان مناسب انجام شود.

 

داروهایی که معمولا برای درمان فشار خون و یا بهتر است بگوییم برای کنترل فشار خون توسط اکثر پزشکان تجویز می شوند عبارتند از : قرص متورال و قرص لوزارتان و غیره که درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

علل فشار خون:

 

در بیش از ۹۰% از موارد، به فشار خون Essential Hypertension گفته می شود، به این معناست که علت افزایش فشار خون شخص است و پزشک نمی تواند آنرا تشخیص دهد و صرفا برای کاهش فشار خون قرص های کاهنده فشار مانند  متورال و لوزارتان و غیره تجویز و به بیمار نیز گفته می شود مصرف نمک را کاهش دهد و یا آنرا بطور کامل از بره غذایی خود حذف کند.

 

در حقیقت با تجویز قرص های کاهنده فشار خون از قبیل متورال و لوزارتان، فشار خون کنترل می شود و نه درمان و عواملی که سبب افزایش فشار خون شده اند کماکان در بدن باقی می مانند. همچنین قطع مصرف نمک به طور کامل از بره غذایی تصمیمی درست نمی باشد، بدن حدود ۱۵۰۰ میلیگرم سدیم در روز نیاز دارد و کمبود این ماده معدنی خود سبب بروز مشکلاتی دیگر می شود. جهت کسب اطلاعات لطفا مقاله نمک و نقش آن در سلامت را مطالعه کنید.

 

فشار خون و رابطه آن با مواد معدنی:

 

یکی از علل اصلی در بروز فشار خون عدم توازن مواد معدنی در بدن است. عناصر کلسیم، پتاسیم، منیزیم و روی سبب کاهش فشار خون می شوند و عناصر مس، آهن، سدیم، منگنز، سلنیوم و غیره سبب افزایش فشار خون می گردند و در نتیجه کمبود و یا ازدیاد هر کدام از این مواد در بدن می تواند منجر به افزایش و یا کاهش فشار خون گردد. همچنین برخی از فلزات سمی از قبیل آلومینیوم، کادمیوم و سرب سبب سفت و سخت شدن شریان ها و رگها می گردند که نتیجه آن افزایش فشار خون می شود و به همین دلیل است اشخاصی که تنباکو، سیگار و یا قهوه بیش از حد مصرف می کنند به مرور زمان دچار فشارخون می شوند، فلز کادمیوم به میزان زیاد در تنباکو، سیگارها و قهوه وجود دارد. جهت کسب اطلاعات لطفا مقاله مواد معدنی و نقش آن ها در سلامت را مطالعه نمایید.

سایر دلایل متداول و مرتبط با بیماری فشار خون:

۱٫ مشکلات کلیوی: زمانی که کلیه ها بدرستی عمل نکنند توازن بین الکترولیت های کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم در خون حفظ نمی شود، به عبارتی کلیه ها نمی توانند سدیم مازاد را از طریق ادرار دفع کنند و سبب احتباس آب و نمک در جریان خون و به دنبال آن افزایش حجم و فشار خون می گردد.

 

۲٫ پرکاری غدد فوق کلیوی و تیروئید: پر کاری غدد فوق کلیوی و یا غده تیروئید سبب افزایش سرعت متابولیزم بدن می گردند، یعنی باعث می شوند اندام های حیاتی مانند شش ها، قلب، کبد، پانکراس و غیره با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند که یکی از عوارض آن افزایش فشار خون می باشد، از سایر علائم می توان به بی قراری، سردرد، بی خوابی و عدم توانایی در تمرکز اشاره کرد.

 

۳٫ تغذیه ناصحیح: استفاده بیش از حد از مواد محرک از قبیل نمک، الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای سبب دفع پتاسیم، منیزیم و کلسیم از بدن می گردند، این عناصر نقش مهمی در تنظیم و کاهش فشار خون ایفا می کنند.

۴٫ گرفتگی رگ ها: زمانی که رگ های بدن بویژه شریان های قلب و کلیه ها دچار گرفتگی شوند، کلیه ها و قلب با شدت بیشتری مجبور به پمپ خون می باشند تا عمل خون رسانی به اندام های بدن صورت گیرد، همین امر سبب افزایش فشار به جداره رگ ها و افزایش فشار خون می گردد.

۵٫ ازدیاد وزن و بی تحرکی:

۶٫ دیابت:

۷٫ استرس: حین استرس هورمون هایی از قبیل کورتیزول و آدرنالین ترشح می شوند که سبب افزایش فشار خون می گردند.

۸٫ عوارض جانبی بعضی از داروها از قبیل قرص های ضد بارداری و ضد افسردگی، استروئید ها و غیره

 

قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت

 

 درمان فشار خون:

برای درمان فشار خون ابتدا باید با انجام آزمایشات خون میزان الکترولیت ها و عناصر معدنی در بدن سنجیده شود سپس با اصلاح بره غذایی و استفاده از مکمل های غذایی میزان و توازن آن ها تنظیم گردد، خوشبختانه بیماری فشار خون به راحتی با تنظیم میزان و توازن مواد معدنی در مدت زمان کوتاهی قابل درمان است و نیازی به استفاده از قرص های کاهنده فشار خون که دارای عوارض جانبی بوده نمی باشد مگر صرفا برای کسانی که فشار خونشان بیش از حد بالاست آن هم فقط برای مدتی کوتاه تا متابولیزم و عناصر بدن تنظیم گردند. (درمان فشار خون بالا متورال لوزارتان قرص فشار خون)

قرص متورال , عوارض قرص متورال , سلامت

قرص متورال یکی از قرص های درمانی بیماری فشار خون بالا می باشد. همچنین از این دارو در درمان برخی از بیماری های قلبی نیز استفاده می شود. این دارو جزء داروهای مسدود کننده بتا محسوب می شود.

متورال یا متوپرولول یک بتا بلاکر است که بر قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان ها و وریدها) تاثیر می گذارد. این دارو برای درمان آنژین صدری یا درد قفسه سینه و فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین قرص متورال برای پیشگیری و درمان از حمله قلبی نیز تجویز می شود. در این مطلب به موارد مصرف و مکانیسم این قرص به همراه عوارض جانبی آن آشنا می شویم.

قرص متورال یکی از داروهای درمان فشار خون بالا, نارسایی قلبی و درد قفسه سینه می باشد. کاهش فشار خون به پیشگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. این دارو با مسدود کردن عمل مواد خاص شیمیایی طبیعی در بدن مانند اپی نفرین بر قلب و رگ های خونی تاثیر می گذارد منجر به کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار وارد شده بر قلب می شود. همچنین این دارو ممکن است برای تنظیم نظمی ضربان قلب, پیشگیری از سردردهای میگرنی و پس از حملات قلبی برای بهبود عملکرد قلب استفاده شود.

در صورت ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند قلب مسدود شده, ضربان قلب آهسته, مشکلات شدید گردش خون, نارسایی شدید قلب و یا سابقه ی پایین امدن ضربان قلب ناشی از غش و نباید از قرص متورال استفاده نمود. همچنین در صورت آلرژی به این دارو و دیگر داروهای مسدود کننده بتا مانند آتنولول، کارودیلول، لابتالول، نادولول، پروپرانولول، سوتالول و نباید از آن ها استفاده نمود.

همچنین به منظور اطمینان از ایمن بودن قرص متورال در صورت داشتن بیماری هایی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه ، اختلالات خواب، اختلال در تنفس؛ دیابت؛ بیماری کبد؛ نارسایی احتقانی قلب؛ مشکلات مربوط به گردش خون؛ بیماری های تیروئید یا فئوکروموسیتوم (تومور غده آدرنال) قبل از مصرف متورال, پزشک را از بیماری های خود مطلع نمایید.

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال و کاهش سرعت ضربان قلب در اثر استفاده از این دارو ممکن است برای فرد ایجاد شود. قرص متورال به ندرت موجب کاهش توانایی جنسی می شود. در صورت تشدید و یا باقی ماندن این عوارض توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین برای کاهش خطرات سرگیجه و سبکی سر, توصیه می شود از حالت نشسته و یا خوابیده به آرامی به حالت ایستاده تغییر حالت دهید.

مصرف قرص متورال ممکن است جریان خون را در دست ها و پاها کاهش دهد و منجر به سردی آن ها شود. سیگار کشیدن می تواند این عارضه را تشدید نماید. به همین دلیل به افرادی که از این دارو استفاده می کنند توصیه می شود لباس گرم بپوشند و از استعمال دخانیات اجتناب نمایند.

با توجه به مطالب بیان شده, قرص متورال حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و استفاده از این دارو بدون دستور پزشک ممکن است سلامتی فرد را به خطر اندازد و موجب بروز عوارض جانبی جدی در او شود.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



غار نیاح ساراواک مالزی



چطور با جراحی ترمیمی زیباتر شویم؟



چگونه از شر اختلالات خواب رهایی یابیم؟



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!



با بالون معده لاغر می شویم یا نه؟

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک


بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی


دکتر علی کربلایی خانی – جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی ترمیمی


دکتر ابوالفضل احیایی – درمان اختلالات خواب و ترک سیگار با جدیدترین روش

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *