تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران

HOAC+RksZ2jRu9u

به استناد ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری ، مصوب 7/9/1347 و اصلاحات بعدی آن در شهر تهران از تاریخ اول فروردین ماه 1348 برای کلیه اراضی ، ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر عوارض نوسازی طبق مقررات این قانون تعیین خواهد شد و برقرار می گردد. طبق ماده 1 قانون نوسازی عوارض هر سال در اول فروردین ماه آن سال تحقق می یابد و باید حداکثر تا پایان همان سال به شهرداری پرداخت گردد و تبصره 1 ماده 1 از عوارض مودیانی که ظرف مدت مذکور عوارض متعلق به هر ملک را بپردازند 1% عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد. طبق ماده 14 قانون نوسازی عمران شهری اعلام میدارد: مودیانی که تا پایان هر سال عوارض مقرر در این قانون را نپردازند از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی نه (9%) زیان دیر کرد در سال به نسبت مدت تاخیر خواهند بود.

به استناد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، میزان عوارض هر یک از واحدهای صنفی در رسته های مختلف بر اساس پارامترهای گوناگون، مانند: قیمت پایه، ارزش منطقه ای و مساحت، محاسبه می گردد.پرداخت عوارض واحدهای کسبی به عهده صاحب پروانه و یا کسی که سند و اجاره ه به او تنظیم شده می باشد، مگر اینکه مالک شخصاً تصدی واحد مذکور را عهده دار باشدکه دراینصورت پرداخت عوارض به عهده اوخواهد بود.متصدیانی که نوع فعالیت فعلی آنها با نوع فعالیت مندرج در قبوض ارسالی به محل کسبشان مطابقت ندارد، می بایست جهت اصلاح آن به همراه مدارک ومستندات به اداره درآمد منطقه مربوطه مراجعه نمایند

بهای خدمات مدیریت پسماند براساس مفاد ماده 8 قانون مدیریت پسماند مصوب 2/2/1383 مجلس شورای اسلامی و آئین­ه اجرایی مصوب 1/5/1384 هیات محترم دولت و دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند شهری ، ابلاغی مورخ 17/7/1385 وزیر محترم کشور ، توسط شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 12/4/1386 تصویب و در بهمن ماه 1391 اصلاح و پس از طی مراحل قانونی ، جهت اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد .

پرداخت حضوری : مراجعه به یکی از بانکهای شهر – سپه –ملی- ملت – تجارت – صادرات – مسکن – پارسیان- اقتصاد نوین – سامان – سینا و پست بانک واقع در سطح شهر تهران و دستگاههای خود پرداز ATM – مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر – پرداخت غیر حضوری: پرداخت از طریق( اینترنت بانک ، تلفنبانک ، موبایل بانک )، کلیه درگاههای غیر حضوری بانکهای طرف قرارداد شهرداری تهران – سامانه تلفنی 137 شهرداری تهران و یا از طریق پرتال اینترنتی شهرداری تهران

تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران

عوارض خودرو یکی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران بوده و مقرر است مالکین محترم هر ساله نسبت به پرداخت آن براساس شاخص های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.سامانه ملی عوارض خودرو به منظور وصول عوارض خودرو بصورت کاملا مکانیزه با امکان اتصال به پایگاه های اطلاعاتی مرتبط از ابتدای سال 1394 در پرتال اینترنتی شهرداری تهران راه اندازی گردیده است.این پروژه بزرگ یکی از اقدامات تحقق شهر و دولت الکترونیک است و شهرداری تهران پیشگام در توسعه و اجرای این سامانه در سطح ملی است و با توجه به اتصال آن به سامانه های اطلاعاتی و عملیاتی مرتبط، امکان پرداخت و وصول الکترونیکی عوارض وصدور غیر حضوری مفاصاحساب پرداخت عوارض مهیا گردیده است و شهروندان محترم می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق این درگاه نسبت به پرداخت و اخذ مفاصاحساب اقدام نمایند و مفاصاحساب موتور در زمان نقل و انتقال خودرو قابل استناد می باشد . کلیه مالکان و شهروندان محترم می توانند با وارد کردن شماره شناسناسه خودرو ( VIN) نسبت به مشاهده پرداخت عوارض سالیانه خودرو اقدام نموده و مفاصاحساب اینترنتی اخذ نمایند . ضمن اینکه جهت اطمینان از اتصال مفاصاحساب های صادره شهروندان می توانند با مراجعه به وب سایت www.etax.ir و وارد نمودن کد پیگیری مندرج بر روی مفاصاحساب از اصالت آن اطمینان حاصل نمایند . تذکر: در صورت عدم پرداخت بموقع عوارض سالیانه خودرو، مالکین مشمول 2% جریمه دیرکرد بصورت ماهیانه خواهند شد که به مبلغ عوارض اضافه می گردد .

نکته مهم : درصورتیکه پس از ورود به سامانه،اطلاعات نمایش داده شده و یا میزان مبلغ بدهی اعلامی مغایر با اطلاعات وسیله نقلیه شما بود و یا با پیام خطا روبه رو شدید و اطلاعات و میزان بدهی وسیله نقلیه شما نمایش داده نشد ،با دردست داشتن مدارک مالکیت و اسناد پرداختی گذشته به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه فرمائید .همچنین در صورت وجود مشکل در سامانه شهروندان می توانند با مراجعه حضوری به یکی از نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک در سطح شهر تهران نسبت به مشاهده و پرداخت عوارض وسیله نقلیه خود اقدام نمایند .

سامانه جدید پرداخت الکترونیکی عوارض موتورسیکلت به منظور تحقق شهر الکترونیک ، از شنبه مورخ 18 مهر ماه 94 در شهرداری تهران به روز رسانی شد. سامانه مکانیزه نمودن پرداخت عوارض موتوسیکلت در راستای تحقق شهر الکترونیک ورفاه حال دارندگان موتورسیکلت به منظور تسهیل در پرداخت عوارض به صورت غیر حضوری بوجود آمده است وشهروندان، می توانند با مراجعه به پرتال اینترنتی شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir و با در اختیار داشتن یکی از کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب، نسبت به پرداخت عوارض موتورسیکلت ودریافت مفاصاحساب الکترونیکی اقدام نمایند.
براساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران اخذ عوارض سالیانه موتورسیکلت ها در محدوده شهرتهران از ابتدای سال 1383 اجرایی گردید و مالکان محترم موتورسیکلت می توانند به صورت غیر حضوری نسبت به پرداخت عوارض موتورسیکلت اقدام نمایند.چنانچه مشخصات موتورسیکلت مربوطه در سامانه موجود نباشد مالکان محترم می توانند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایند.

شهروندان محترم می توانند پس از پرداخت موفق کلیه قبوض عوارض ( اعم از مسکونی و مشاغل ، خودرو و.. ) با روش های حضوری یا غیر حضوری در صورت بروز هرگونه اشکال پس از انجام موارد فوق از طریق تماس با واحد قبوض مکانیزه عوارض به شماره تلفنهای 96176-961761و 961762 و یا پست الکترونیک این اداره کل به نشانی daramad@tehran.ir و سامانه پیامک به شماره 137821و یا  تلفن روابط عمومی اداره کل در ذیل  همین پرتال موضوع را پیگیری نمایند.

 

آدرس: تهران-خیابان وحدت اسلامی-خیابان بهشت(پارک شهر جنوبی) بعد از تماشاخانه سنگلج-ساختمان معاونت مالی و اقتصاد شهری
  روابط عمومی:9617465-9617467
Daramad@Tehran.ir 
137821 
1114794311

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به اداره کل تشخیص و وصول درآمد میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است


فصل اول :

مستندات قانونی و تعاریف

مستندات قانوني وضع عوارض و ساير مستندات قانوني مرتبط با عوارض

– آيين ه مالي شهرداري ها مصوب 1346

تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران

ماده 3- هر شهرداري داراي تعرفه اي خواهد بود كه در آن كليه انواع عوارض و بهاء خدمات و ساير درآمدهايي كه به وسيله شهرداري و مؤسسات تابعه و وابسته به آن وصول يا تحصيل مي شود، درج و هر عنوان تعرفه عوارض بهاء خدمات جديدي كه وضع و تصويب مي گردد يا هر تغييري كه در نوع و ميزان آن ها صورت مي گيرد در تعرفه مذكور منعكس مي شود.

-قانون تشكيلات ، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران با اصلاحيه هاي بعدي مصوب 1375

ماده 71- در وظايف شوراي اسلامي شهر:

بند16- تصويب لوايح برقراري يا لغو عوارض شهر و همچنين تغيير نوع و ميزان آن با در نظر گرفتن سياست عمومي دولت كه از سوي وزارت كشور اعلام مي شود.

ماده 77- (اصلاحي 27/8/1386) شوراي اسلامي شهر مي تواند نسبت به وضع عوارض متناسب با توليدات و درآمدهاي اهالي به منظور تامين بخشي از هزينه هاي خدماتي و عمراني مورد نياز شهر طبق آيين ه مصوب هيات وزيران اقدام نمايد.

بند-  این تعرفه عوارض، يك ماه پس از ارسال هر مصوبه وزارت كشور قابل وصول است . وزير كشور مي تواند در هر مقطعي كه وصول هر عنوان تعرفه عوارض را منطبق بر آيين ه مصوب نداند نسبت به اصلاح يا لغو آن اقدام نمايد.

– قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1387

ماده 5 بند 1- شوراهاي اسلامي شهر و بخش براي وضع هريك از عوارض محلي جديد، كه تكليف آن ها در اين قانون مشخص نشده باشد ، موظفند موارد را حداكثر تا پانزدهم بهمن ماه هر سال براي اجراء در سال بعد ،‌ تصويب و اعلام عمومي نمايند.

– قانون بره پنجم توسعه كشور:

ماده 181- به منظور ارتقاء نظام بره ريزي كشور با لحاظ نمودن دو اصل آمايش سرزمين و پايداري محيطي در كليه فعاليت هاي توسعه اي و سرمايه گذاري هاي ملي و استاني ،‌ايجاد هماهنگي بخشي ،‌منطقه اي و بخشي – منطقه اي و رعايت عدالت در توزيع منابع و فرصت ها ،‌توسعه متوازن مناطق ، ارتقاء توانمندي هاي مديريتي استان ها و انتقال اختيارات اجرايي به استان ها و تمركز امور حاكميتي در مركز ، ساز و كارها و شاخص هاي لازم به تصويب هيات وزيران مي رسد.

تبصره ذيل ماده 181-هرگونه تخفيف ، بخشودگي حقوق و عوارض شهرداري ها توسط دولت و قوانين مصوب منوط به تامين آن از بودجه عمومي سالانه كشور است. در غير اين صورت بخشودگي و تخفيف حقوق و عوارض شهرداري ممنوع است.

– قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران مصوب 1391

ماده 6- قانون جامع ايثارگران:مشمولان اين قانون براي احداث يك واحد مسكوني با زير بناي مفيد تا 12 متر مربع مسكوني و 2 مترمربع تجاري در شهر محل سكونت خود از پرداخت هزينه هاي عوارض صدور پروانه هاي ساختماني ، عوارض شهرداري و نوسازي براي يك بار با معرفي بنياد معاف مي باشند. مفاد اين ماده در احداث مجتمع هاي مسكوني نيز اعمال و مازاد بر تراكم شامل ايثارگران نخواهد شد.

تعاريف:

تعرفه عوارض: عبارتست از دستورالعملي كه به استناد ماده 3 آيين ه مالي شهرداري ها توسط وزارت كشور تهيه و تنظيم گرديده است.

P: منظور از (P) يا قيمت منطقه اي ، ارزش معاملاتي عرصه واعيان در فرمول هاي محاسبات عوارض ساختماني و بهاء خدمات و ، جهت اجرا در سال 1397 توسط كميسيون تقويم املاك تصويب شده مي باشد .

K: ضريبي است كه در تعرفه هاي مختلف با توجه به مقتضيات هر شهر توسط شوراي اسلامي تعيين مي گردد.

1-يك واحد مسكوني: عبارتست از ساختمانهايي كه براي سكونت افراد و يا خانواده ساخته مي شود و شامل : اتاق ، آشپزخانه و سرويس هاي لازم مي باشد.

تعاريف و اصطلاحات بكار رفته در اين دستور العمل بر اساس مصوبه مورخ 1/3/89 شوراي عالي شهرسازي و معماري در خصوص طرح تدقيق تعاريف و مفاهيم كاربري هاي شهر مي باشد.

2- واحد تجاري: عبارتست از كليه ساختمانهايي كه براي تبصره ذيل بند 24 ماده 55قانون شهرداري به منظور استفاده كسب و پيشه و تجارت احداث گرديده و يا در آنها واحدهاي صنفي تحت پوشش قانون نظام صنفي يا واحد هاي تابع قانون تجارت فعاليت مي نمايند.

3- واحد صنعتي: عبارتست از كليه ساختمانهايي كه به منظور استفاده صنعتي و يا ايجاد كارگاههاي صنعتي و داراي موافقت اصولي از مراجع ذيصلاح اخذ نمايند.

4-واحد اداري: عبارتست از كليه ساختمانهايي كه براي استفاده واحدهاي اداري ، دستگاه هاي دولتي ، نهادهاي انقلاب اسلامي مورد استفاده قرار مي گيرد مشمول بندهاي 1، 2، 3 نمي باشد.

تبصره: مؤسسات دولتي وابسته به دولت و نهادهاي انقلاب اسلامي كه با اصول بازرگاني اداره مي شوند و مشمول پرداخت ماليات هستند، از نظر پرداخت عوارض پذيره ،‌تجاري محسوب مي شوند.

توجه:

موارد ذيل مي بايست در كليه بندهاي تعرفه عوارض سال 1397بايستي رعايت گردد:

فصل دوم :

تعرفه عوارض ساخت و ساز

«« تعرفه شماره (1-2) – عوارض زير‌بنا (احداث اعياني) از نوع مسكوني به‌صورت تك واحدی »»

رديف

ملاک عمل

مأخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

تا زير‌بناي 6 ‌متر‌مربع

P 5/2

 

تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران

بند (1)‌: منظور از واحد مسكوني تك واحدي‌، اعياني است كه در سطح و يا هر طبقه‌، بيش از يك واحد احداث نشود و چنانچه در هر طبقه و يا طبقات دو واحد ساخته شود تك واحدي محسوب نمي‌گردد و در اين‌گونه موارد نحوه محاسبه عوارض زير‌بنا (احداث اعياني مسكوني) از نوع مجتمع‌هاي مسكوني ملاك عمل خواهد بود.

بند (2)‌: در صورت درخواست متقاضیان ‌براي احداث استخر‌، سونا‌، جکوزی (خارج از اعیانی) با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی به ازاء هر ‌متر‌مربع  P 5% قابل وصول مي‌باشد. چنانچه قسمتي از اعياني براي اين منظور استفاده شود (بطور مضاعف) در عوارض زيربنا مورد محاسبه قرار نمي‌گيرد.

بند (3)‌: مساحت پاركينگ‌، راه‌پله، آسانسور، شوتينگ زباله و خرپشته با رعايت ضوابط طرح تفصيلي شامل محاسبه عوارض زیربنا مي‌گردد.

بند (4): به منظور تشویق در نوسازی و بهسازی ساختمانهای قدیمی که براساس ضوابط طرح تفصیلی و طرح جامع شهر چهاردانگه در محدوده بافت فرسوده قراردارند، شهرداری مکلف است 1% عوارض تراکم پایه را مشمول تخفيف قرار دهد.

بند (5): در صورت تخریب و نوسازی بناهای مسکونی خارج از بافت فرسوده در حد متراژ و تعداد واحدهای مندرج در پروانه های قبلی و یا آخرین گواهی پایانکار یا عدم خلاف 25% عوارض زیربنای روز، ملاک محاسبه قرار می گیرد. عوارض الباقی بناهای درخواستی مشمول این بند نبوده و بطور معمول محاسبه و مطالبه خواهد شد .

 

تا زير‌بناي 1 ‌متر‌مربع

P3 

تا زير‌بناي 15 ‌متر‌مربع

P 5/3

تا زير‌بناي 2 ‌متر‌مربع

P 4

تا زير‌بناي 3 ‌متر‌مربع

P 5/4

تا زير‌بناي 4 ‌متر‌مربع

P 5

تا زير‌بناي 5 ‌متر‌مربع

P 5/5

تا زير‌بناي 6 ‌متر‌مربع

P 6

از زير‌بناي 6 ‌متر‌مربع به بالا

P 5/6

« تعرفه شماره (2-2) : عوارض زير‌بنا (احداث اعياني) صدور پروانه ساختمانی مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسکونی»

رديف

ملاک عمل

ماخذ و نحوه محاسبه

توضيحات

1

تا زير‌بناي 2 ‌متر‌مربع

5/1 ×P   (ميانگين سطح واحدها)

          1

بند (1)‌: منظور از مجتمع‌‌ها و آپارتمان‌‌هاي مسکونی، اعیانی است که در هر طبقه بیش از یک واحد مسکونی احداث گردد.

بند (2)‌: مساحت پاركينگ‌، راه پله، آسانسور، شوتينگ زباله و خرپشته با رعايت ضوابط طرح جامع  شامل محاسبه عوارض مي‌گردد.

بند (3)‌: در صورت درخواست متقاضیان ‌براي احداث استخر‌، سـونا‌، جکوزی (خارج از اعیانی) با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی به ازاء هر ‌متر‌مربع P5% قابل وصول مي‌باشد. چنانچه قسمتي از اعياني براي اين منظور استفاده شود (بطور مضاعف) در عوارض زيربنا مورد محاسبه قرار نمي‌گيرد.

بند (4): به منظور تشویق در نوسازی و بهسازی ساختمانهای قدیمی که براساس ضوابط طرح تفصیلی و طرح جامع شهر چهاردانگه در محدوده بافت فرسوده قراردارند، شهرداری مکلف است 1% عوارض تراکم پایه را مشمول تخفيف قرار دهد.

بند (5): در صورت تخریب و نوسازی بناهای مسکونی خارج از بافت فرسوده در حد متراژ و تعداد واحدهای مندرج در پروانه های قبلی و یا آخرین گواهی پایانکار یا عدم خلاف 25% عوارض زیربنای روز، ملاک محاسبه قرار می گیرد. عوارض الباقی بناهای درخواستی مشمول این بند نبوده و بطور معمول محاسبه و مطالبه خواهد شد.

2

تا زير‌بناي 4 ‌متر‌مربع

5/2 × P   (ميانگين سطح واحدها)

          1

3

تا زير‌بناي 6 ‌متر‌مربع

3×P   (ميانگين سطح واحدها)

          1

4

از 6 ‌ تا 15 ‌متر‌مربع

5/3 ×P   (ميانگين سطح واحدها)

          1

5

از 15 تا 3 ‌متر‌مربع

4 ×P   (ميانگين سطح واحدها)

          1

6

بيش از 3 ‌متر‌مربع

5/4 ×P   (ميانگين سطح واحدها)

          1

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

عوارض پذيره در زير زمين

 

بند(1)‌: عوارض زيربنا طبقات پايين تر از زيرزمين (1-)‌، به ازاء هر طبقه پایین تر 1% کمتر از عوارض زيربنا زیرزمین (1-) برای هر ‌متر‌مربع محاسبه خواهد شد.

بند (2)‌: در خصوص انباری متصل و یا مجزا یک واحد تجاری‌، عوارض متعلقه به ازاء هر ‌متر‌مربع برای انباری متصل به واحد تجاری معادل 5% عوارض یک ‌متر‌مربع پذیره محاسبه و عوارض انباری مجزا از واحد تجاری به ازاء هر ‌متر‌مربع معادل 75% عوارض یک ‌متر‌مربع زيربنا تجاری همان طبقه قابل احتساب و وصول مي‌باشد.

بند (3)‌: در صورت تخریب و نوسازی بنا‌هاي غیرمسکونی در حد متراژ و تعداد دهنه و وضعيت مندرج در پروانه قبلي (چه قبل و چه بعد از تصويب طرح جامع و هادي ) و يا آخرين گواهي پايانكار 25% عوارض زيربنا روز ملاک محاسبه قرار مي‌گیرد.

بند (4)‌: ساختمان هائي كه داراي تخلف ساختمانی با زیربنای تجاری بوده و تا قبل از تأسيس شهرداري چهاردانگه در كميسيون هاي ماد صد منتهي به صدور راي جریمه شده و حكم صادره قطعيت يافته باشد، براي صدور پايانكار ساختماني مشمول پرداخت 25% عوارض زيربنا روز خواهند بود .

بند (5): به منظور تشویق در نوسازی و بهسازی ساختمانهای قدیمی که براساس ضوابط طرح تفصیلی و طرح جامع شهر چهاردانگه در محدوده بافت فرسوده قراردارند، شهرداری مکلف است 1% عوارض بنا در حد متراژ و تعداد دهنه و وضعیت مندرج در پروانه قبلی و یا آخرین گواهی پایانکار را مشمول تخفیف قرارداده و الباقی متراژ درخواستی مشمول 5% عوارض روز خواهد بود.

بند (6): فضای آسانسور، راه پله ، نورگیرها و مشاعات مسقف مشمول 1% عوارض همان طبقه  محاسبه و مطالبه می گردد.

2

عوارض پذيره در همكف

3

عوارض پذيره در طبقه اول

4

عوارض پذيره در طبقه دوم

5

عوارض پذيره درطبقه سوم و بالاتر

6

پارکینگ

P3 

7

عوارض پذيره در نيم طبقه

 (بالكن داخل مغازه)

5% عوارض همان طبقه

L طول دهنه به متر                                  h طول ارتفاع به متر

Lo طول دهنه مجاز به ‌متر‌                     ho طول ارتفاع مجاز به متر

«  تعرفه شماره (4-2) : عوارض زيربنا احداث اعياني يك ‌متر‌مربع از چند واحد تجاري »

رديف

طبقات

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

در زيرزمين

بند (1)‌: درمحاسبه عوارض زيربنا مجمتع‌‌هاي تجاري مانند پاساژ، تيمچه‌، سراي و امثالهم‌، عمق جبهه اول            (5 متر) برابر ضرایب مصوب و مازاد برآن معادل 8% قيمت منطقه‌اي جبهه اول ملاك عمل مي‌باشد.

بند (2)‌: در مجتمع ها و پاساژها ، فضای باز مشاعی غیر مسقف و بدون اعیانی که در ساختمان امتداد داشته و تمام طبقات را از هر طبقه قابل رؤیت مي‌نماید مشمول عوارض زيربنا نخواهد بود.

بند (3)‌: در صورت تخریب و نوسازی بنا‌هاي غیرمسکونی در حد متراژ و تعداد دهنه و وضعيت مندرج در پروانه قبلي (چه قبل و چه بعد از تصويب طرح جامع و هادي) و يا آخرين گواهي پايانكار 25% عوارض زيربنا روز ملاک محاسبه قرار مي‌گیرد.

بند (4)‌: ساختمان هائي كه داراي تخلف ساختمانی با زیربنای تجاری بوده و تا قبل از تأسيس شهرداري چهاردانگه در كميسيون هاي ماد صد منتهي به صدور رأي جریمه شده و حكم صادره قطعيت يافته باشد، براي صدور پايانكار ساختماني مشمول پرداخت 25% عوارض زيربنا روز خواهند بود .

بند (5) در محاسبه عوارض زيربنا واحدهاي تجاري كه به صورت مجتمع و يا پاساژ احداث می گردند، فضاي آسانسور و راه پله و نورگيرها و مشاعات مسقف مشمول 1% عوارض مي‌گردد.

بند (6)‌: در مجتمع‌‌های تجاری که در یک طبقه به صورت یکپارچه ایجاد مي‌شوند عمق جبهه ملاک عمل نبوده و عوارض کل بنا بر اساس ضریب تعیین شده محاسبه مي‌گردد.

بند (7): حداقل تعداد واحدها برابر با 2 و حداكثر آن 5  مي باشد.

بند (8): به منظور تشویق در نوسازی و بهسازی ساختمانهای قدیمی که براساس ضوابط طرح تفصیلی و طرح جامع شهر چهاردانگه در محدوده بافت فرسوده قراردارند، شهرداری مکلف است 1% عوارض بنا در حد متراژ و تعداد دهنه و وضعیت مندرج در پروانه قبلی و یا آخرین گواهی پایانکار را مشمول تخفیف قرارداده و الباقی متراژ درخواستی مشمول 5% عوارض روز خواهد بود.

2

در همكف

3

در طبقه اول

4

در طبقه دوم

9%

5

در طبقه سوم

و بالاتر

6

پارکینگ

P(n+1) 1 %

7

نيم طبقه

 (بالكن داخل مغازه)

5% عوارض همان طبقه

H طول ارتفاع به متر                               L طول دهنه به متر

ho طول ارتفاع مجاز به متر                  Lo طول دهنه مجاز به ‌متر‌

n تعداد واحد تجاری

« تعرفه شماره (5-2): عوارض زیربنا احداث اعیانی یک متر مربع اعیان اداری»

رديف

طبقات

تک واحدی

چند واحدی

توضيحات

1

زير زمين

P 9

بند (1)‌: عوارض زيربنا طبقات پايين تر از زيرزمين (1-) ‌، به ازاء هر طبقه 1% کمتر از عوارض زيربنا زیرزمین (1-) برای هر ‌متر‌مربع محاسبه خواهد شد.

بند (2)‌: در خصوص انباری متصل و یا مجزا یک واحد اداری‌، عوارض متعلقه به ازاء  هر ‌متر‌مربع برای انباری متصل به واحد مربوطه معادل 5% عوارض یک ‌متر‌مربع زيربنا محاسبه و عوارض انباری مجزا از واحد اداری به ازاء هر ‌متر‌مربع معادل 75% عوارض یک ‌متر‌مربع زيربنا همان طبقه قابل احتساب و وصول مي‌باشد.

بند (3)‌: در صورت تخریب و نوسازی بنا‌هاي غیرمسکونی در حد متراژ و تعداد دهنه و وضعيت مندرج در پروانه قبلي (چه قبل و چه بعد از تصويب طرح جامع و هادي ) و يا آخرين گواهي پايانكار 25% عوارض زيربنا روز ملاک محاسبه قرار مي‌گیرد.

بند (4)‌: ساختمان هائي كه داراي تخلف تجاری بوده و تا قبل از تأسيس شهرداري چهاردانگه در كميسيون هاي ماد صد منتهي به صدور رأي جریمه شده و حكم صادره قطعيت يافته باشد، براي صدور پايانكار ساختماني مشمول پرداخت 25% عوارض زيربنا روز خواهند بود .

بند (5): در محاسبه عوارض زيربنا واحدهاي اداری كه به صورت مجتمع و يا پاساژ احداث می گردند،  فضاي آسانسور و راه پله و نورگيرها و مشاعات مسقف مشمول 1% عوارض مي‌گردد.

بند (6): حداقل تعداد واحدها برابر با 2 و حداكثر آن 5  مي باشد.

بند (7): کاربری سرایداری و نگهبانی مطابق تعرفه عوارض اداری همان طبقه مورد محاسبه قرار میگیرد.

بند (8): به منظور تشویق در نوسازی و بهسازی ساختمانهای قدیمی که براساس ضوابط طرح تفصیلی و طرح جامع شهر چهاردانگه در محدوده بافت فرسوده قراردارند، شهرداری مکلف است 1% عوارض بنا در حد متراژ  و تعداد دهنه و وضعیت مندرج در پروانه قبلی و یا آخرین گواهی پایانکار را مشمول تخفیف قرارداده و الباقی متراژ درخواستی مشمول 5% عوارض روز خواهد بود.

 

2

همكف

P 11

3

طبقه اول

P 8

4

طبقه دوم

P 6

5

طبقه سوم و بالاتر

P 5

6

پارکینگ

P 2

P(n+1) 1 %

7

نيم طبقه

(بالكن داخل واحد)

4% عوارض همان طبقه

h طول ارتفاع به متر                      L طول دهنه به متر

ho طول ارتفاع مجاز به متر            Lo طول دهنه مجاز به ‌متر‌

n تعداد واحد اداری                     

« تعرفه شماره (6-2) : عوارض زيربناي احداث اعياني صدور پروانه و يا صدور مجوز ‌براي هتل‌‌ها و اماکن گردشگری و مسافرخانه‌‌ها »

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه

محاسبه عوارض

توضيحات

1

عوارض پذیره صدور پروانه و یا صدور مجوز ‌براي هتل‌‌ها واماکن گردشگری و مسافرخانه‌‌ها

به ازاء هر ‌متر‌مربع

مطابق جدول عوارض زیربنای صنعتی

محاسبه می گردد.

بند (1)‌: به استناد ماده 12 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 7/7/137 عوارض پذیره صدور پروانه ‌براي هتل‌‌ها و اماکن گردشگری و مسافرخانه‌‌ها برابر بخش صنایع خواهد بود.

بند (2)‌: به استناد بند 4 ماده 22 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 15/8/1384‌، عوارض ناشي از تغيير كاربري و فروش تراكم با اقساط پنج تا ده ساله از شروع بهره‌برداري توسط سرمايه‌گذاران به شهرداري مربوط پرداخت خواهد شد (با تقاضاي سازمان گردشگري)

بند (3)‌: با توجه به لزوم حمايت از صنعت گردشگري‌، عوارض فضا‌هاي تجاري داخل ساختمان اصلي هتل برابر اين تعرفه خواهد بود.

2

پذیره فضا‌های تجاری خارج از ساختمان اصلي هتل

مطابق جدول عوارض زیربنای تجاری

محاسبه می گردد.

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض هر مترمربع

توضيحات

1

 

احداث تأسیسات و تجهیزات شهری مانند منبع آب‌، پست ترانسفورماتور‌، پست گاز‌، پست مخابرات‌، تصفيه خانه‌‌هاي آب و فاضلاب‌، دكل‌‌هاي برق و مخابرات (BTS) و كليه دكل‌‌هاي ارتباطي ، كيوسك تلفن و غیره         به ازاء هر ‌متر‌مربع

 P 5

 

تبصره 1 : در هنگام تعمیرات یا جابجایی تیرهای برق قدیمی و یا تیرهایی که در سوانح دچار آسیب می شوند معادل 5% عوارض این تعرفه اخذ می گردد.

تبصره 2 : چنانچه ملکی بدون اخذ مجوز از شهرداری اقدام به عقد قرارداد با شرکتهای خدماتی و احداث سازه های یادشده در ملک خود نماید. این اقدام به منزله تغییر کاربری املاک تلقی و ضمن ارجاع پرونده به کمیسیون ماده صد ، مشمول عوارض تغییر کاربری و همچنین عوارض بهره برداری در کاربری غیرمرتبط خواهد بود.

تبصره 3 : املاکی که اقدام به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح و گواهی                سلامت محیط زیست و شهرداری نمایند، می بایست 1% مبلغ قرارداد رسمی فیمابین مالک با شرکتهای خدماتی بعنوان عوارض مدت ایام مندرج در قرارداد را به شهرداری پرداخت نماید و در صورت آنکه بدون اخذ مجوزهای لازم منجمله کسب اجازه از شهرداری باشد   2% مبلغ قرارداد محاسبه و مطالبه گردد.

 

رديف

عنوان طبقات

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض هرمترمربع

توضيحات

1

زيرزمين

 P 7/

بند (1)‌: آموزشگاه‌ها و مراكز آموزشي غيرانتفاعي ‌براي اخذ پروانه ساختماني بر اساس ماده 19 قانون اصلاحي تأسيس و اداره مدارس‌، مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي مصوب 1387/5/16 در برخورداري از تخفيفات‌، ترجيحات و كليه معافيت‌هاي مالياتي و عوارض در حكم مدارس دولتي هستند.

بند (2)‌: بر اساس ردیف (1) بند (ت) ماده 37 قانون احکام دائمی بره های توسعه کشور، فضاهای آموزشی، پژوهشی و اداری حوزه های علمیه از پرداخت عوارض ساخت و ساز معاف می باشند، همچنین بر اساس تبصره ذیل ماده 95 قانون بره ششم توسعه کشور،  مساجد ، حسینیه ها ، مصلی ها ، اماکن صرفاٌ مذهبی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی و حوزه های علمیه شامل مراکز آموزشی و پژوهشی و اداری از پرداخت هزینه عوارض ساخت و ساز فقط برای فضای اصلی ( شبستان) معاف می باشند.

بند (3) متراژ بناهای تجاری (شامل داروخانه- بوفه مواد غذائی و خوراکی- فروشگاه محصولات و) یا فضاهای صنعتی، کارگاهی، اداری و  موجود در این کاربریها با تعرفه مربوط به تجاری و اداری و مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

بند (4) : مشاعات ، راه پله ها ، آسانسور ، انباری و پارکینگ در این نوع کاربری ها معادل 1%  عوارض همان طبقه محاسبه خواهد شد .

2

همكف

 P

3

طبقه اول

 P 7/

4

طبقه دوم

 P 5/

5

طبقه سوم به بالا

 P 4/

رديف

عنوان طبقات

ماخذ و نحوه محاسبه  عوارض  هر متر مربع

توضيحات

1

زیرزمین

P 9

بند 1 : مشاعات ، راه پله ها و آسانسور و خرپشته معادل 1% عوارض همان طبقه محاسبه خواهد شد.

2

همکف

P 11

3

طبقه اول و بالاتر

P 8

4

پارکینگ

P 3

5

انباری

سایر ضوابط عوارض  ساختمانی:

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

عوارض صدور مجوز احصار به ازاء متر طول

P.H.L+K

* بند (1)‌: درتبديل مصالح یا نوسازی حصار معادل 25%  تعرفه روز اخذ گردد، مشروط بر اينكه حصار موجود مجاز يا بر اساس ضوابط شهرسازي فرسوده باشد.

* بند (2): مرمت ديوار ساختمانهاي مخروبه و يا زمينهائي كه داراي بنا باشد و همچنين مرمت ديوارهاي قديمي مشروط بر اينكه ديواركشي حقي از لحاظ تفكيك، تملك، تغييركاربري و ساير ضوابط شهرداري براي مالك يا متصرف ايجاد نكند در صورت تأييد از حوزه معاونت شهرسازي و معماري، بر هر متر طول ديوار 15% فرمول محاسبه و وصول خواهدشد .

* بند(3): بابت نرده كشي 7%، فنس 5% و تور ، سيم خاردار، تور پلاستيكي و مرغي 3 % فرمول مورد  محاسبه قرار مي گردد.

* بند 4 : در مجوزهاي صادره بناهاي غیر مسکونی نياز به دريافت عوارض قانوني ديوار كشي بر اساس مساحت اعلام شده از سوي حوزه معاونت شهرسازي به هنگام صدور مجوز ساخت مي باشد .

* بند 5: C برابر است با محيط عرصه ملك

 H : متراژ ارتفاع دیوار یا فنس و

L  : طول دیوار یا فنس یا می باشد.

 P : ارزش منطقه ای موضوع ماده 64 ق.م.م.

ضريب ارزش افزوده k در كاربريها

حريم شهر

 

كليه اراضي واقع در حريم شهر با هر نوع پهنه به استثناء اراضي و املاكي كه از طريق كارگروه شوراي بره ريزي استان تغيير كاربري شده اند .

K14.p.C

اراضي و املاكي كه از طريق كارگروه شوراي بره ريزي استان تغيير كاربري شده اند و پروانه احداث بنا اخذ مي نمايند.

K1.

محدوده شهر

اراضي كشاورزي ، زراعي و باغات به استثناء آن دسته از باغات كه به هنگام اخذ مجوز از طريق كميــسيون ماده 7

 باغ شناسايي شده و شناسه باغ دريافت كرده اند.

K14.p.C

ساير و باغاتي كه از طريق كميسيون ماده 7 باغ شناسايي شده و شناسه باغ صادر شده است .

K1.

«  تعرفه شماره (11-2) : عوارض ارزش افزوده حاصل از تبدیل کاربری پارکینگ براي واحد‌هاي مسكوني، تجاري، اداري و غيره »

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

عوارض تأمین پاركينگ براي هر واحد‌ مسكوني

P.S 24

بند (1)‌: بر اساس ضوابط طرح‌های توسعه شهری احداث و تأمین پارکینگ برای ساختمان‌‌ها ضروری مي‌باشد.

بند (2)‌: در موارد استثنایي از جمله موارد ذیل شهرداری مي‌تواند بر اساس ضوابط طرح‌های توسعه شهری یا مجوز مراجع قانونی (کمیسیون‌‌های ماده 5 یا کمیته‌‌های فنی طرح‌های ‌هادی) بدون تأمین پارکینگ‌، پروانه ساختمانی صادر نماید:

بند (3)‌: شیب مقرر در رديف 5 از بند 2 بر اساس ضوابط فنی و شهرسازی تعیین مي‌گردد.

بند (4)‌: شهرداری درآمد حاصل از این تعرفه را به حساب جداگانه‌اي واريز و صرفاً در امر تملک و احداث پارکینگ عمومی هزینه می نماید.

بند (5)‌: براساس رأي شماره 1481-1477 مورخه 12/12/1386 هيأت عمومي ديوان عدالت اداري نظر به اينكه قانونگذار به شرح تبصره 5 ماده 1 قانون شهرداري تكليف عدم رعايت پاركينگ و يا كسري آن را معين و متخلف را براساس رأي كميسيونهاي مقرر در آن ماده به پرداخت جريمه محكوم نموده ، وصول عوارض در مورد حذف پاركينگ ، خلاف هدف و حكم مقنن مي باشـد.

بند (6): حداقل فضای مورد نیاز یک واحد پارکینگ 25 مترمربع می باشد.(5/2×5 بانضمام یک برابر آن جهت مانور و مسیر حرکت)

بند(7): ساختمانهاي ويلایي كه در زمان حاكميت شهرداري تهران بنا گرديده و فاقد پاركينگ مورد نياز مي باشد مشمول عوارض حذف پاركينگ نمي گردند .

2

عوارض تأمین پاركينگ براي هر واحد‌ تجاري

P.S 4

3

عوارض تأمین پاركينگ براي هر واحد‌ اداري یا کارگاهی یاصنعتی

P.S 32

4

عوارض تأمین پاركينگ براي سایر کاربری‌‌ها

P.S 8

« تعرفه شماره (12-2) : عوارض ارزش افزوده بر تفكيك  ساختمانها »

رديف

عنوان کاربری

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض اعیان

توضيحات

1

مسكوني به ازاء هر ‌متر‌مربع

D 1%

بند1) ‌: این عوارض در هر مرحله یا مقطعی که مالک یا ذینفع اعیانی به شهرداری مراجعه نماید قابل وصول مي‌باشـد.

بند2) : ضریبD   برای محاسبه عوارض اعیانی، ارزش معاملاتی می باشـد.

بند3) : شهرداری مکلف است عوارض ارزش افزوده تفکیک اعیان را زمان صدور پروانه ساختمان از مالک یا ذینفع قانونی آن وصول نماید.

تبصره : کارخانجات تا قبل از هرگونه افراز و واگذاری قسمت یا بخشهائی از ملک ب مالک یا غیر، از شمول این عوارض مستثنی می باشند.

بند4): در محاسبه عوارض تفکیک اعیانی متراژ مشاعات مشمول محاسبه عوارض نمی باشد.

بند5): عوارض ارزش افزوده ناشی از تفکیک، به موجب مفاد داده شماره 145 مورخه 12/8/1395 کلاسه پرونده هـ ع/862/91 در هیأت تخصصی عمران، شهرسازی و اسناد دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفته و وفق رأی این داده عوارض موضوعه مغایرتی با قانون ندارد.

بند6): بر اساس ضوابط و مقررات مصوبه از سوی کمیسیون تقویم املاک، ارزش معاملاتی هر متر مربع پارکینگ و انباری معادل 5% قیمت هر متر مربع از کاربری مربوطه تعیین می گردد.

بند7): شهرداری مکلف است عوارض ارزش افزوده تفکیک اعیان برای بناهائی که پیش از سال 1397 احداث و مشمول پرداخت این عوارض می باشند را تا قبل از صدور پایانکار ساختمان محاسبه و مطالبه نماید.

2

صنفی و تجاري به ازاء هر مترمربع

D 7%

3

صنعتي و کارگاهی به ازاء هرمترمربع

D 5%

4

سرایداری، اداري و خدماتی به ازاء هرمترمربع

D 4%

5

باغ – ویلا به ازاء هرمترمربع

D 2%

6

پارکینگ، پایانه و انبار به ازاء هرمترمربع

D 15%

7

آموزشی-بهداشتی- درمانی تفریحی،تفرجی و

 فضای سبز به ازاء هرمترمربع

D 5%

8

مذهبی و فرهنگی و ورزشی به ازاء هرمترمربع

9

تأسیسات و تجهیزات شهری به ازاء هرمترمربع

D 7%

1

سایر کاربریها به ازاء هرمترمربع

D 1%

«  تعرفه شماره (13-2) : عوارض ارزش افزوده بر تفكيك اراضي »

رديف

عنوان کاربری

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض عرصه

توضيحات

1

مسكوني به ازاء هر ‌متر‌مربع

P 1

بند (1)‌: کلیه املاکی که به‌استناد مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد و املاک کشور و مراجع قضایی و کلیه کسانی که بدون استعلام از شهرداری سند مالکیت دریافت و عوارض تفکیک وحقوق قانونی شهرداری را پرداخت ننموده‌اند مشمول پرداخت این عوارض مي‌باشند.

بند(2)‌: این عوارض در هر مرحله یا مقطعی که مالک یا ذینفع به شهرداری مراجعه نماید قابل وصول مي‌باشـد.

بند (3)‌: اشخاصی که با توجه به قانون اصلاح ماده 11 قانون شهرداری مصوب 28/1/139 زمین‌‌های بالای 5 ‌متر‌مربع را تفکیک نموده‌اند، مشمول پرداخت این عوارض نخواهند بود.

بند (4): تقسيم يك ملك به دو يا چند قطعه بر اثر عبور خيابان ، عبور لوله هاي آبرساني ، گاز رساني و دكل هاي برق ، تفكيك تلقي نمي شود و مشمول عوارض موضوع اين ماده نمي گردد.

بند(5): ضریبP  برای محاسبه عوارض عرصه، ارزش منطقه ای می باشـد.

بند(6): عوارض تفکیک و ارزش افزوده ناشی از تفکیک، به موجب مفاد داده شماره 145 مورخه 12/8/1395 کلاسه پرونده هـ ع/862/91 در هیأت تخصصی عمران، شهرسازی و اسناد دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفته و وفق رأی این داده عوارضه موضوعه مغایرتی با قانون ندارد.

بند(7): برای اراضی باقیمانده از پلاک 36 اصلی شهر چهاردانگه در صورت اینکه مشمول تبصره 3 ماده 11 قانون شهرداری نباشد، صرفاً برای کاربری مسکونی و اعیان مسکونی وضع موجود به ازاء هر مترمربع عرصه P 1 محاسبه و مطالبه خواهد شد.

2

صنفی و تجاري به ازاء هر مترمربع

P 3

3

صنعتي و کارگاهی به ازاء هرمترمربع

P 15

4

اداري و خدماتی به ازاء هرمترمربع

P 22

5

باغ – ویلا به ازاء هرمترمربع

P 12

6

پارکینگ، پایانه و انبار به ازاء هرمترمربع

P 8

7

آموزشی-بهداشتی- درمانی، تفریحی،تفرجی و فضای سبز به ازاء هرمترمربع

P

8

مذهبی و فرهنگی و ورزشی به ازاء هرمترمربع

P 2%

9

تأسیسات و تجهیزات شهری به ازاء هرمترمربع

P 3

1

سایر کاربریها به ازاء هرمترمربع

P 5

ردیف

عنوان کاربری

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض برای هر متر مربع(عرصه و اعیان)

توضيحات

1

مسکونی

P 2%

D 2%

بند(1) ‌: این عوارض به هنگام صدور هرگونه گواهی انتقال ملک اخذ مي‌گردد.

بند(2) : در فرمول مذكورP قيمت منطقه بندي زمين و D ارزش معاملاتی املاک بوده و براي عرصه و اعيان هر متر مربع بطور جداگانه محاسبه مي شود.

 

 

2

تجاری و صنفی

P 6%

D 6%

3

اداری ( دفترکار، نگهبانی، سرایداری و )

P 4%

D 4%

4

صنعتی-کارگاهی-خدماتی

P 3%

D 3%

5

سایر کاربریها

P 1%

D 1%

 

 

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

 

 

1

 ورزشي ، تفريحي وفضاي سبز به مسكوني

A

بند1)‌: هر گونه ابقاء کاربری اولیه که بعضاً از کمیسیون ماده 5 مصوبه ابقاء یا تثبیت صادر می‌گردد، مشمول پرداخت این عوارض نمي‌گردد.

بند2)‌: هرگونه تغییر مورد استفاده ( از کاربرد پایین به کاربرد مرغوبتر) غیر از موارد مندرج در جدول مربوطه مشمول پرداخت عوارض به مأخذ A  برای هر مترمربع می باشد.                             ( t+1) (p+D2 )   A

                (ارزش معاملاتی کاربرد جدید)  D

بند3) : بر اساس ضوابط و مقررات مصوبه از سوی کمیسیون تقویم املاک، ارزش معاملاتی هر متر مربع پارکینگ و انباری معادل 5% قیمت هر متر مربع از کاربرد مربوطه تعیین می گردد.

بند4) : چنانچه اعیانی موجود در طرفین معابر ذیل، با رعایت ضوابط و مقررات قانونی قابلیت تطبیق کاربرد وضع موجود به کاربرد تجاری  را داشته باشد، عوارض آن بدین طریق محاسبه و مطالبه می گردد:

طرفین خیابان شهید رحیمی و ناصریه 5 برابر مأخذ این تعرفه .

طرفین بزرگراه آیت اله سعیدی 4 برابر مأخذ این تعرفه.

طرفین خیابانهای شهید کشاورز ، شهید میر فلاح، شهید باهنر، شهید بهشتی، شهید هیدخ و شهید جان زمینی 3 برابر مأخذ این تعرفه.

 

 

2

بهداشتی درمانی،  انتظامي ، آموزشي و كشاورزي به مسكوني

A

 

 

3

مسكوني به تجاري

A4

 

 

4

مسکونی به اداری

A 2

 

 

5

مسکونی به صنعتی/کارگاهی/خدماتی

A5/1

 

 

6

اداری به تجاری

A2

 

 

7

صنعتی/کارگاهی/خدماتی به تجاری

A5/1

 

 

8

صنعتی/کارگاهی/خدماتی به اداری

A

 

 

9

فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به صنعتی/کارگاهی/خدماتی

A5/1

 

 

1

فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به تجاری

A 5

 

 

11

فضای سبز، بهداشتی درمانی، آموزشی و کشاورزی به اداری

A 5/2

 

 

 

 

« تعرفه شماره (16-2) : عوارض مازاد بر تراكم پايه »

 

الف) عوارض مازاد بر تراكم برای بناهای غیر مجاز احداث شده :

 

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

 

( t + 1) (P+D2) A

شرح

ضريبT

طرفين بزرگراه آيت اله سعيدي

5/2

خيابان هاي با گذر 1/35 مترمربع به بالا

4/1

خيابان هاي گذر 1/24-35 مترمربع

8/

خيابان هاي گذر 1/18-24 مترمربع

6/

خيابان هاي با گذر 1/12- 18 مترمربع

4/

خيابان هاي با گذر 1/6-12 مترمربع

2/

خيابانهاي با گذر زير 6 متري

1/

  A: عوارض يك متر مازاد بر تراكم در كاربري ها  

 D  :  ارزش معاملاتي ساختمان موضوع ماده 64 قانون ماليات هاي مستقيم

 P   : ارزش منطقه اي موضوع ماده 64 قانون ماليات هاي مستقيم

T    :  ضريب محاسباتی بر اساس معابر سطح شهر

تعيين عوارض مازاد بر تراكم اداري ، تجاري و صـنعتي

رديف

شـــرح

تجاري

اداري

توضیحات

1

همكف

A4

2A

تبصره : در محاسبه عوارض هر مترمربع مازاد بر تراکم تمامی کاربرد ها بجز کاربرد مسکونی فضای مشاعات (آسانسور، راه پله ، نورگیر، خرپشته و ) مشمول 1% عوارض و انباری و نیم طبقه مشمول 5% عوارض مربوطه می باشد./

2

طبقه اول

A8/2

1/5A

3

مابقي طبقات و نيم طبقه

2/2A

1/2A

4

زير زمين

1/8A

/8 A

5

انبار

2A

A

ساير كاربريـها

رديف

نوع كاربـري

طبقه

فرمول محاسبه

توضیحات

1

صنعتي و كارگاهي و خدماتي

همكف

A5/2

تبصره : در محاسبه عوارض مازاد بر تراکم تمامی      کاربرد ها بجز کاربرد مسکونی فضای مشاعات    (آسانسور، راه پله ، نورگیر، خرپشته و) مشمول 1% عوارض و انباری و نیم طبقه مشمول 5% عوارض مربوطه می باشد./

 

ساير طبقات

A7/1

2

بهداشتي و درماني

همكف

A7/1

ساير طبقات

A 5/

3

مذهبي و فرهنگي

همكف

A5/

ساير طبقات

A1/

4

ورزشي و تفريحي

همكف

A 5/

ساير طبقات

A 1/

5

 

تأسيسات و تجهيزات شهري

همكف

A 1/1

ساير طبقات

A 6/

ب) عوارض مازاد بر تراكم مجاز پيش‌بيني شده در طرح هاي مصوب شهري و براي موارد مطروحه در كميسيون ماده 5                                                          ( به ازاء هر متر مربع/ ریال)

منطقه

خیابان / گذر

تجاری

مسکونی

اداری

کارگاهی / صنعتی

انبار کشاورزی

سایر

چهاردانگه

طرفین خیابان شهید هیدخ از ابتدا تا گلستان12

3..

3.5.

9..

2..

9..

2..

طرفین خیابان شهید هیدخ بعد از گلستان12 تا 15

2..

طرفین خیابان شهید هیدخ بعد از گلستان  15 تا آخر خیابان

1..

طرفین خیابان شهید کریمی

2..

طرفین خیابان شهید فارسیان

25..

طرفین خیابان شهید باهنر

25..

4..

1..

25..

1..

2..

شهرک قدس

خیابان کشاورز

3..

2.7.

5..

15..

5..

2..

خیابان میرفلاح

25..

الباقی معابر

15..

شهرک  شهید مطهری (طرفین خیابان شهید جان زمینی)

27..

3..

6..

2..

6..

2..

خیابانهای با گذر 8 متری و بالاتر

15..

3..

6..

1..

6..

1..

خیابانهای با گذر زیر 8 متر

1..

2.5.

5..

7.5.

5..

1..

گلشهر

طرفین خیابان شهید بهشتی

25..

3..

9..

2..

9..

2..

طرفین خیابان شهید استبرقی

2..

3.5.

9..

15..

9..

2..

خیابانهای با گذر 8 متری و بالاتر

17..

2.7.

6..

15..

6..

1..

خیابانهای با گذر زیر 8 متر

11..

2.2.

5..

1..

5..

1..

 

محله کاظم آباد و حسین آباد مفرح (پهنه مسکونی)

1..

1.5.

4..

7..

4..

1..

آیت ا سعیدی

بر حریم شمال و جنوب

5..

5..

23..

3..

23..

2..

بر محدوده شمال و جنوب

6..

5..

23..

35..

23..

2..

شهرک صنعتی

طرفین بلوار شهید رحیمی( جاده جعفر آباد جنگل ) و خیابان ناصریه

1..

4..

2..

35..

2..

2..

تبصره 1: نیم طبقه معادل 5% ارزش کاربری مربوطه ، انباری: در زیرزمین 3% و در طبقات اول و بالاتر معادل 4% عوارض کاربری مربوطه اخذ می گردد./

تبصره 2: خرید تراکم کاربری های ورزشی- مذهبی-آموزشی و فرهنگی بصورت رایگان می باشد./

عوارض تطویل پروانه ساختماني

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضیحات

بر اساس تباصر مندرج در توضیحات

بند1) ‌: طبق بند 2 ماده 29 قانون نوسازی و عمران شهری در پروانه‌‌های ساختمانی که از طرف شهرداری‌‌ها صادر مي‌شود باید حداکثر مدتی که برای پایان یافتن ساختمان ضروری است قید گردد. شورا‌های اسلامی شهر مي‌توانند با توجه به حجم عملیات ساختمانی و بر اساس گروه بندی چهارگانه قانون نظام مهندسی ساختمان (الف، ب، ج، د) نسبت به تعیین مهلت پروانه ساختمان اقدام نماید.

بند2)‌: چنانچه مالكين براي تمديد پروانه ساختماني در داخل مهلت مقرر در پروانه درخواست اصلاح يا تغيير مفاد پروانه داشته باشند به طوري كه متراژ و نوع كاربري و تعداد واحد و ارتفاع و دهنه مجاز تغيير نيابد، شهرداری پس از اخذ عوارض نوسازي اقدام به تمديد پروانه ساختماني مي‌نمايد.

بند3)‌: متقاضیانی كه پس از پايان مهلت مقرر در پروانه ساختماني ‌براي تمديد پروانه مراجعه مي‌نمايند، مکلف به پرداخت مابه التفاوت کلیه عوارضهای پرداختی در زمان صدور پروانه، نسبت به تعرفه روز مي‌باشند.چنانچه مدت انقضاء اعتبار پروانه کمتر از یکسال باشد عوارض متعلقه به میزان             یک دوازدهم به ازاء هر ماه محاسبه و مطالبه قرار می گیرد.(از جمله زيربنا-پذيره-مازاد تراكم-پاركينگ وغیره)

تبصره: چنانچه در زمان تمدید پروانه، آیتمی در تعرفه روز حذف یا اضافه شده باشد، شهرداری مکلف است در محاسبات خود نسبت به حذف یا اضافه نمودن آن موارد اقدام نماید.

بند4)‌: اعلام شروع و خاتمه عملیات ساختمانی توسط مهندس ناظر مي‌باشـد.

بند5)‌: مالکینی كه قبل از اتمام مهلت مقرر در پروانه (بار اول) از احداث بنا صرف نظر نمايند و درخواست ابطال پروانه را داشته باشند شهرداري مي‌بایست پس از کسر 5%کل عوارض صدور پروانه نسبت به استرداد الباقی مبالغ دریافتی و همچنین اوراق مالی درجریان وصول اقدام نمايد.

تبصره: عوارض ارزش افزوده تفکیک عرصه در راستا اجرای ماده 11 قانون شهرداری و همچنین عوارض نوسازی باستناد ماده 2 قانون نوسازی وعمران شهری دریافت و جزء عوارض صدور پروانه محسوب نمی شوند.

بند6): ساختمان هايي كه مالك قبل از اتمام مهلت پروانه ملك درخواست تمديد نموده و داراي تخلف ساختماني باشد و پرونده آنها به لحاظ طرح در كميسيون مذكور بلااقدام مانده است ، مدت زماني كه براي رسيدگي و اتخاذ تصميم كميسيون صرف مي گردد به مهلت پروانه اضافه مي شود.

«  تعرفه شماره (18-2) : عوارض پيش‌آمدگي مشرف به حياط يا معابر عمومی »

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

عوارض پيش‌آمدگي مشرف به معابر به ازاء هر ‌متر‌مربع

كليه ضوابط مقرر در بخشه 34/3/1/25798 مورخ 8/12/1372 وزير محترم كشور به شرح ذیل لازم الرعايه است‌:

1- در صورتي‌كه پيش‌آمدگي در معبر عمومي، به‌صورت روبسته و زير‌بناي مفيد مورد استفاده واحد‌هاي مسكوني، تجاري، اداري، صنعتي قرار گيرد، علاوه بر اين‌كه جزو زيربناي مفيد محسوب و عوارض مربوطه وصول خواهد شد. از هر مترمربع پيش‌آمدگي 3 برابر این تعرفه مشروط بر اين‌كه از  قيمت روز زمين تجاوز ننمايد، از متقاضيان وصول خواهد گرديد.

2- اگر پيش‌آمدگي به‌صورت روبسته و داراي ديوار‌هاي جانبي باشد ولي به‌صورت بناي غيرمفيد مورد استفاده قرار گيرد (صرفاً به‌صورت بالكن) علاوه بر اين‌كه جزو زيربناي ناخالص محسوب و عوارض مربوطه وصول خواهد شد، از هر مترمربع پيش‌آمدگي 5% بند يك وصول خواهد شد.

3- چنانچه پيش‌آمدگي به‌صورت روباز و فاقد ديوار‌هاي جانبي (تراس) باشد معـادل 5% وصـول خواهد شد.

بند1): چنانچه پيش‌آمدگي سقف آخرين طبقه بنا صرفاً به‌صورت سايه‌بان(ابرو) مورد استفاده قرار گيرد. مشمول مقررات اين تعرفه نخواهد بود.   

بند2)‌: چنانچه پيش‌آمدگي پس از ساخت بنا و خارج از درصد مجاز بوده باشد در صورت ابقاء توسط كميسيون ماده صد، وصول عوارض پيش‌آمدگي (علاوه بر عوارض مازاد تراكم ، عوارض پذیره و یا زیربنا) بر مبنای تعرفه مربوطه محاسبه خواهد شد .

1

در واحد‌های تجاری

P 12

2

در واحد‌های اداری و صنعتی

P 1

3

در واحد‌های مسکونی

P 5

4

در واحد‌هاي فرهنگي، هنري‌، ورزشي‌، آموزشي‌، بهداشتي درماني‌، پزشكي و غيره

P

رديف

موارد شمول

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

مسکونی

2P× (سطح طبقه اي كه اضافه ارتفاع دارد)

بند1): وصول عوارض موضوع این تعرفه در موارد مغایربا مفاد پروانه ساختمانی‌، صرفاً در صورت ابقاء بنا توسط کمیسیون ماده صد‌، مجاز مي‌باشد.

بند2)‌: منظور از سطح بنا، سطح طبقه‌ای است که اضافه ارتفاع دارد.

بند3)‌: این عوارض علاوه بر عوارض زیربنای ساختمان و اعیان مربوطه، محاسبه و قابل وصول می باشد.

2

تجاری

P5× (سطح طبقه اي كه اضافه ارتفاع دارد)

3

اداری

P3× (سطح طبقه اي كه اضافه ارتفاع دارد)

4

صنعتي-انباري-پاركينگ و غيره

P2× (سطح طبقه اي كه اضافه ارتفاع دارد)

«  تعرفه شماره ( 2-2) : عوارض خدمات شهری »

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

بهاء ارائه خدمات ايمني و آتش نشاني

معادل 5% عوارض زیربنا و پذيره به اضافه

1% عوارض مازاد تراکم ساختمان‌‌

بند1)‌: این عوارض هنگام صدور پروانه، اصلاح و یا پایان کار ساختمانی توسط شهرداری وصول و صرفاً بایستی در ارتباط با توسعه و تجهیز آتش‌نشانی و یا فضای سبز هزینه گردد.

بند2)‌: عوارض فوق از بنا‌هایی که توسط کمسیون ماده صد رأی به ابقاء آن صادر مي‌شود نیز وصول و صرفاً بایستی در ارتباط با توسعه و تجهیز آتش‌نشانی و یا فضای سبز هزینه گردد.

2

بهاء ارائه خدمات حفظ و ايجاد فضای سبز

معادل 5% عوارض زیربنا، پذیره و عوارض مازاد تراکم ساختمان‌‌

«  تعرفه شماره ( 21-2) : عوارض کمبود فضای سبز »

در صورتي كه امكان تأمين فضاي سبز در ملك مطابق ضوابط براي مالك مقدور نباشد شهرداری مکلف به اخذ عوارض کمبود فضای سبز مطابق فرمول ذیل می باشد:                                                                                                                        

F M + N + 8P   ساير كاربريها

  F M + N + 4Pمسکونی 

   P   ارزش منطقه اي     

      M عدد ثابت هزينه اجراي فضاي سبز براي يك متر مربع 2. ريال در نظر گرفته شده است.

 N عدد ثابت هزينه نگهداري يك متر مربع فضاي سبز 2. ريال در نظر گرفته شده است.

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

عوارض اعياني

5/1% × ارزش معاملاتی × مساحت اعياني و مستحدثات

ارزش معاملاتی و ارزش منطقه ای عرصه و اعیان هر شهر بر اساس ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین و برای اجرا ابلاغ می گردد.

2

عوارض عرصه

5/1% × قيمت منطقه‌اي × مساحت عرصه

«  تعرفه(23-2): عوارض بر قطع اشجـار »

 

الف ) عوارض بر قطع اشجـار (غير مجاز):

1. قطع بوته قبل از پايان دوره باردهي بر اساس نظريه كارشناس فضاي سبز و كميسيون ماده 7 به ازاء هر اصله  1.. ريال.

 2. درخت با محيط بن تا 1 سانتي متر هر اصله 1.. ريال و به ازاء هر سانتیمتراضافه تا 5 سانتیمتر، مبلغ 1.. ریال.

 3. درخت با محيط بن از 5 سانتی متر تا یک متر علاوه بر بند بالا ،  به ازاء هر سانتي‌متر 2.5. ريال.

 4. درخت با بن بیش از یک متر علاوه بر رعایت بند 3 به ازاء هر سانتیمتر افزایش5.. ریال محاسبه گردد.

 

ب ) عوارض بر قطع اشجـار (مجاز):

1. قطع بوته قبل از پايان دوره باردهي بر اساس نظريه كارشناس فضاي سبز و كميسيون ماده 7 به ازاء هر اصله 7. ريال.

 2. درخت با محيط بن تا 5 سانتي متر هر اصله 4.. ريال.

 3. درخت با محيط بن از 5 سانتيمتر تا یک متر، علاوه بر 4.. ريال ردیف قبلی به ازاء هر سانتي‌متر مازاد بر 5 سانتي‌متر .5. ريال.

 4. درختان با بن بيش از يك متر علاوه بر6.5. ريال به ازاء هر سانتي متر مازاد بر يك متر 3.ريال.

تبصره : چنانچه به دلایل فنی و تشخیص کمیسیون ماده 7 تقاضا بر تبدیل درخت باشد ، از پرداخت عوارض معاف است.

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

 

عوارض موضوع بخشه 34/3/1/2331 مورخ 7/2/71

وزارت محترم کشور و داده های

15- 1/7/74

1187-23/1/86 و

1229- 23/1/86

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و داده 8 کلاسه پرونده

 هـ ع/828/94 مورخه 31/4/94 هیأت تخصصی عمران، شهرسازی و اسناد دیوان عدالت اداری

s ×  (P – َ (P ×K

K 4

1) نماد P عبارت است از آخرین قیمت منطقه بندی ، موضوع ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم.

2) نمادK  عبارت است از ضریب ثابت.

3) نماد  S عبارت است از عرصۀ باقیماندۀ ملک پس از رعایت برِ اصلاحی، تا عمق 5 متر از برِمعبر اصلاحی.

4) این عوارض برای املاک و اراضی که پس از توافق شهرداری و مالک موفق به اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 می گردند، مشمول نخواهد شد.

5) ملاک تعیین عدد p بر اساس عرض گذر طبق بازدید میدانی بازرس فنی حوزه معاونت شهرسازی و معماری خواهد بود.

6) مأخذ و نحوۀ محاسبه عوارض :

– برای طرفین محور آیت ا سعیدی، بلوار شهدای ایران خودرو دیزل و بلوار امام خمینی(ره) ( به فراخور نوع اصلاح معبر )

برابر است با :                                                                      ( 4. × S ×K)

– برای طرفین خیابان شهید محمدحسن (خیابان سه راه بوتان تا میدان گلشهر).

 برابر است با:                                                                        ( 2. × S×K)

– برای طرفین خیابان شهدا و خیابان شهید بهشتی و خیابان شهید حجت .

برابر است با:                                                                        ( 1. × S ×K)

َ : P ارزش منطقه ای معبر جدید

P  : ارزش منطقه ای معبر قدیم

2)برای املاکی که پس از اجرای طرح دارای باقیمانده هستند.

s ×  (P – َ (P ×K

K 2

3)املاکی که عقب نشینی ندارند ولی معبر مشرف به ملک تعریض می شود.

s ×  (P – َ ( P×K

K 3

« تعرفه(25-2): ارزش افزوده ورود به محدوده قانوني ناشي از طرحهاي توسعه شهري »

كليه اراضي كه در اثر گسترش شهر در داخل محدوده قانوني قرار گيرند بر اساس تبصره 4 قانون تعيين وضعيت املاك واقع در طرحهاي دولتي و شهرداريها اقدام شود.

S × P × 2% B

 

« تعرفه(26-2): بهاي خدمات صدور المثني پروانه ساختمان »

صدور پروانه ساختماني المثني بعد از محرز شدن وقوع سانحه و يا مفقود شدن و يا بعد از تائيد از بين رفتن پروانه در اثر حوادث از سوي مراجع ذيصلاح و اخذ تعهد ثبتي مبني بر قبول كليه مسئوليت هاي حقوقي  و جزائي توسط متقاضي و با پرداخت مبلغ 5, ريال و عوارض بازديد مقدور مي باشد.

« تعرفه(27-2) : بهاي خدمات ناشي از حق النظاره مهندسين »

درهنگام صدور پروانه ساختماني براي تهيه نقشه و نظارت مهندسين ناظر ساختماني به مأخذ 5% از كل هزينه تهيه نقشه و حق الزحمه نظارت در هنگام اخذ جواز مربوطه اخذ گردد.

ریال   4.    هزینه هرمتر حق النظاره  غیرمسکونی

ریال 3.  حق النظاره هرمتر  مسکونی

 

« تعرفه(28-2): عوارض تجميع پلاك هاي همجوار »

رديف

تعداد قطعات تجميع شده

درصد عوارض متعلقه

توضیحات

1

دو قطعه

پنجاه درصد (5%)

به منظور تشويق مالكين جهت تجميع پلاك هاي همجوار، عوارض زيربنا و حداكثر 6% تراكم مازاد مسكوني قطعات تجميع شده بدین شرح محاسبه مي گردد.

تبصره: شرايط پيش بيني شده در جدول فوق براي املاكي تسري دارد كه مساحت  پلاك هاي تجميع شده حداكثر به متراژ حدنصاب تفكيك زمين در شهر چهاردانگه برسد در صورتي كه حاصل تجميع قطعات پس از اصلاح از رقم حد نصاب مصوب بيشتر باشد تسهيلات لحاظ شده به رقم مازاد بر رقم حد نصاب تعلق نمي گيرد و شهرداري براي مساحت مازاد مطابق تعرفه هاي مصوب عمل مي نمايد.  

2

سه قطعه

چهل درصد (4%)

3

چهار قطعه

سي درصد (3%)

4

پنج قطعه

بيست و پنج درصد (25%)

5

شش قطعه و بيشتر

بيست درصد (2%)

« تعرفه(29-2): عوارض ايجـاد درب اضافي »

 عوارض ايجاد درب اضافي علاوه بر درب موجود املاك در اضلاع ديگر (به غير از ضلعي كه درب اولي ملك در آن واقع شده) طبق فرمول زير محاسبه و وصول
 مي شود:

  S1   ×    p1  ×  عرض گذر  ×  طول بر درب        عوارض ايجاد درب (اضافه)

                                                                                                                                      1             4                          2                        

 تبصره : مساحت عرصه درصورتي كه از 15 متر مربع بيشتر باشد ازحداكثر 15 مترمربع استفاده  شود.

« تعرفه(3-2): حق بازديد و كارشناسي »

در هنگام ارجاع پرونده هاي شهرسازي و يا درخواست مؤدي به اداره درآمد و نوسازي عوارض تحت عنوان عوارض بازديد از مؤدي طبق فرم ذيل اخذ ميگردد.

 

ابنيه و مستحدثات داراي اعيان

15.× N  ×  Z

اراضي كارگاهي و صنعتي

 × 15. × Z

سایر کاربریهاو اراضی بایر

 × 15. ×    Z

Z  : تعداد بازدیدها                        N : تعداد واحدها                          S : مساحت عرصه   

 

« تعرفه(31-2):  بهاي خدمات برپايي نمايشگاه و فروش بليط »

برپايي نمايشگاه‌هاي بازرگاني- تجاري و مطبوعات و در سطوح محلي در محدوده قانوني و حريم شهر به استثناي نمايشگاه هاي صنايع دستي مشمول عوارض به شرح ذيل مي‌باشند:

 

« تعرفه(32-2): عوارض حاصل از سـيما و منظـر محيط شـهري »

به استناد تبصره يكم ذيل ماده 5 قانون ماليات بر ارزش افزوده و مواد 1، 2، 3، 7 آئين ه اجرائي نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهاي اسلامي شهر ، بخش و شهرك به شهرداري چهاردانگه اجازه داده مي شود تا نسبت به اخذ عوارض از كليه تابلوها و سایر تبلیغات محیطی در سطح شهر چهاردانگه به شرح ذيل اقدام نمايد. لازم به ذکر است ، در صورتیکه تابلو مورد تقاضا، نشانگر تبلیغات محصولات تجاری، بازرگانی و نبوده و صرفاً معرف فعالیت آن واحد اقتصادی باشد و ابعاد آن برای کارخانجات تا مساحت 8 مترمربع و برای واحدهای اداری ، تجاری ، خدماتی و تا مساحت 4 مترمربع معاف از پرداخت عوارض و مازاد بر آن طبق جدول ذیل قابل دریافت خواهد بود.

 

الف: عوارض تابلو با شرايط ذيل :

1. هر تخته برزنت تا 1 مترمربع روزانه 35. ريال.

2. هر تخته برزنت بيش از 1 متر مربع روزانه 6. ريال.

3. بيلبورد بر روي سازه هاي فلزي با انعكاس نور از بيرون بر روي سازه به ازاء هر متر مربع 22.ريال بصورت روزانه.

4. ديوار نويسي با موافقت شهرداري در مكان هاي عمومي به جزء محور آیت اله سعیدی به ازاء هر متر مربع براي هر روز تبليغات 8. ريال و برای اماکن طرفین بزرگراه آیت اله سعیدی روزانه به ازاء هر متر مربع 15. ریال.

 

ب) عوارض تابلوهای تبلیغاتی با شرایط ذیل بر اساس مترمربع و احتساب ریالی آن به صورت ماهیانه

                                      نوع  تابلو

نحوه استقرار تابلو

معمولي (فلزي  يا چوبي)

نئون پلاستيك

انواع ديگر ( كامپيوتري و ديجيتالي چاپي )

تبليغاتي

تبليغاتي

تبليغاتي

نصب شده بر روي ديوار يا بدنه ساختمان

45.

8.

13.

عمود بر ديوار

1.

16.

22.

هر نوع تابلو منصوب بر پايه جدا  از ملك

16.

3.

5.

تعداد ماهها × نرخ عوارض پایه × ( طول × عرض )   عوارض تابلو

« تعرفه(33-2):  بهاي خدمات انبارها و سردخانه ها »

 

براي محاسبه عوارض ماهيانه انبارها و سردخانه ها با توجه به تنوع مساحت فضاهاي انبارها و سردخانه ها از نوع استفاده آنها براي گروه هاي شغلي مختلف ازجمله : صنعتي، كشاورزي، بازرگاني ، تجاري و مادامی که مشمول مفاد ماده 38 قانون ارزش افزوده نباشد از فرمول ذيل استفاده مي شود :        

                       (P×S×K)      A  H +

1

                  

                                                                                                                                                                                                                                                        

كشاورزي 1/

صنعتي 5/

بازرگاني 1

تجاري 5/

ساير 5/

 

« تعرفه(34-2): بهاء خدمات دفن اموات »

 

 

تعرفه(35-2): درآمد حاصل از فروش و جمع آوري زباله

 

مقرر گرديد به استناد مواد هفتم و هشتم قانون مديريت پسماند مصوب 2/2/1383 مجلس شوراي اسلامي و آئين ه اجرائي مربوطه مصوب 1/5/1384 هيأت محترم وزيران دستورالعمل نحوه تعيين بهاء خدمات مديريت پسماند عادي شهري ، شهرداري چهاردانگه در سال 1397 مجاز است نسبت به وصول بهاء خدمات مديريت پسماندهاي شهري اقدام نمايد .

روش محاسبه بهاء خدمات مديريت پسماند شهري براي هر متر مربع

R ( CT + Cd)                × D ×Cf

بعد خانوار شهري F

                                                                                                                                                                                                                                    تعداد روزهاي سال D                                                                                                                                                                        سرانه توليد پسماند درهر شهربه ازاء هر خانوار R 

                                                                                                                                    هزينه جمع آوري و حمل يك كيلوگرم پسماند عادي شهريCT

                                                                                                             3 ریال برای هر کیلوگرم هزينه دفع يك كيلوگرم پسماند عادي شهري Cd

 

کاربری مسکونی

کاربری تجاری و صنفی

کاربری اداری – خدماتی

کاربری کارگاهی

کاربری صنعتی

سایر کاربریها

7 C%

C1%

8 C%

12 C%

پس از عقد قرارداد جمع آوری و دفع زباله 2 برابر عوارض نوسازی و بقایای سطح شهر سالیانه

1 برابر عوارض نوسازی و یا بقایای سطح شهر

 

مؤدياني كه تا پايان هر سال نسبت به پرداخت بهاء خدمات مديريت پسماند همان سال اقدام نمايند مشمول ده درصد (1%) بخشودگي بعنوان جايزه خوش حسابي خواهند بود.

تعرفه(36-2): عوارض بر دفاتر بيمه

 

مقرر گرديد ماهيانه هريك از دفاتر بيمه مستقر درسطح شهر چهاردانگه كه نسبت به  پرداخت ماليات و عوارض ارزش افزوده اقدامي ننموده اند مبلغ 1. ريال به شهرداري پرداخت نمايند.

تعرفه(37-2): بهاء خدمات به آموزشگاههاي رانندگي

 

شهرداري مكلف است از هرنمايندگي مجاز تعليم رانندگي مبلغ1.5. ريال ماهيانه  بعنوان بهاء خدمات در وجه شهرداري وصول نمايد.

تعرفه(38-2): عوارض ابقاء اعیانی

مستندات قانونی

ساختمانهایی که بدون پروانه یا مازاد بر پروانه یا مخالف مدلول پروانه احداث و از سوی کمیسیون ماده صد قانون شهرداریها ابقاء شوند علاوه بر جرائم تعیین شده از سوی کمیسیون ماده صد مشمول پرداخت عوارض قانونی شامل : زیربنا، پذیره، اضافه تراکم، تغییر کاربری و به نرخ روز می باشد .

        تبصره : در صورتی که ساختمان دارای اعتبار پروانه ساختمانی، گواهی پایانکار و یا برگ اعلام اتمام عملیات ساختمانی در مهلت اعتبار پروانه         (طبق اعلام مهندس ناظر) باشد، صرفاً متراژ مورد تخلف مورد محاسبه قرار      می گیرد و در غیر اینصورت مشمول پرداخت مابه التفاوت عوارض گذشته و روز نسبت به کل بنا می باشد.

 

1) بخشه های شماره 2415/3 مورخه 3/11/1369 و 174/1/34 مورخه 4/6/1371 وزارت کشور.

2) داده 587  مورخه 25/11/1383 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری .

3) داده 48  مورخه 3/2/1385 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری .

4) داده 1237  مورخه 19/11/1395 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری .

5) داده 786  مورخه 9/8/1396 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری .

تعرفه(39-2): بهاء خدمات شهری به فعالان اقتصـادي

 

در اجراي تبصره 1 ماده 5 قانون ماليات بر ارزش افزوده، شهرداري مجاز است: از كليه فعالان اقتصادي ( توليد كنندگان كالا و يا ارائه دهندگان خدمات) مادامي كه مشمول مفاد ماده 38 قانون مارالذكر نمی باشند . بهاء خدمات را بر اساس تعرفه عوارض صنفی و کسب و پیشه (موضوع فصل سوم این دفترچه)محاسبه و مطالبه نماید.

 

« تعرفه(4-2): بهاء خدمات عمومی ناشی از فعالیت اقتصادی و ارائه خدمات مورد استفاده و بهره برداری در اراضی و املاک غیرمجاز »

 

شهرداري مكلف است ازکلیه مالکین یا ذینفعان اراضی، املاک و مستحدثات که از حیث ضوابط و مقررات شهرداری بطور غیرمجاز اقدام به استفاده و      بهره برداری اقتصادی و خدماتی می نمایند ، به استناد بند ب ماده 174 قانون بره پنجم توسعۀ اقتصادی و فرهنگی کشور به ازاء هر مترمربع فضای مورد بهره برداری (روباز یا رو بسته) بهاء خدمات عمومی را به مأخذ سالانه یک برابر عوارض نوسازی و عمران یا عوارض سطح شهر محاسبه و مطالبه نماید.

 

« تعرفه(41-2): بهاي خدمات حق آسفالت و لكه گيري و ترميم حفاری»»

*فرم محاسبه هزينه نوار حفاري در سطح شهر چهاردانگه*

ارقام به هزار ريال

محل حفاري

سطح معبر

مرمت وخسارت نوار حفاري

عدم استفاده از كاتر

آسفالت نو

طول

عرض

عمق

قيمت پايه

اعمال ضريب3

1%حق نظارت

جمع

طول

عرض

عرض نوار+1متر

قيمت پايه

جمع

طول حفاري+1متر

عرض معبر

قيمت پايه

جمع

بزرگراه يا بلوار

آسفالت

 

 

 

12

*

*

 

 

 

 

12

 

 

 

12

 

خاكي زيرسازي شده

 

 

 

9

*

 

 

 

 

 

 

 

 

خاكي

 

 

 

65

*

 

 

 

 

 

 

 

 

سواره رو

آسفالت

 

 

 

82

*

*

 

 

 

 

82

 

 

 

82

 

خاكي زيرسازي شده

 

 

 

65

*

 

 

 

 

 

 

 

 

خاكي

 

 

 

45

*

 

 

 

 

 

 

 

 

پياده رو

آسفالت

 

 

 

65

*

*

 

 

 

 

65

 

 

 

65

 

خاكي زيرسازي شده

 

 

 

45

*

 

 

 

 

 

 

 

 

خاكي

 

 

 

32

*

 

 

 

 

 

 

 

 

خشكه چيني

 

 

 

65

*

*

 

 

 

 

65

 

 

 

 

موزائيك

 

 

 

65

*

*

 

 

 

 

65

 

 

 

 

 

مجموع قابل پرداخت (ريال)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رديف

عنوان

تعداد

قيمت به هزار ريال

جمع

 

1

هزينه نصب تيربرق(هر پايه)

15.

 

 

2

هزينه نصب كافو (هر عدد)

15.

 

 

3

هزينه نصب ترانس(هر عدد)

22.

 

 

ردیف

توضیحات

1

عرض معبر در سواره رو آسفالت نوعرض سواره رو

2

عرض معبردر پياده رو آسفالت نوعرض پياده رو

3

طول+1 متر در صورتي كه بين دو تقاطع نباشد در غير اينصورت متراژ دو تقاطع محاسبه مي گردد.

4

تمديد مجوز حفاري برای یک بار 2% هزينه اخذ محاسبه و برای هرسال تأخیر در پراخت 3% افزایش هزینه محاسبه شده و منظور گردیده و یا در تهاتر لحاظ خواهد شد.

5

در خصوص حفاري غير مجاز جهت نصب انشعابات به ازاء هر واحد احداثي با كاربري مختلف 1% ارزش ملك محاسبه و به حساب  اداره خاطي منظور و در پرونده شهرسازي مالك نيز لحاظ مي گردد.

6

ضریب 3 شامل (ضریب بالاسری، ضریب پیشنهادی و ضرایب ترافیک و ) می باشد./

7

ضریب 3 برای املاک با کاربری مسکونی لحاظ نمی گردد.

 

 

 

« تعرفه(42-2): بهره‌برداري ساليانه از معابر عمومی شهرداری ‌براي استفاده تأسيسات شهري »

رديف

عنوان تعرفه عوارض

ماخذ و نحوه محاسبه عوارض

توضيحات

1

تعرفه بهره‌برداري ساليانه از معابر عمومی شهر ‌براي استفاده تأسيسات شهري

P2 به ازای هر مترطول

بند (1)‌: بهره‌برداری از فضا‌های زیرسطحی، سطحی و رو سطحی (هوایی) اشغال شده توسط تأسیسات موجود در فضا‌های شهری اعم از محدوده و حريم شهر را با احتساب حریم‌‌های مربوط و به تفکیک هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی-تأسیساتی (آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، نفت و ساير تأسيسات مشابه) تحت عنوان بهره‌برداري از شوارع و معابر شهري به روش سالانه و بر مبنای قیمت منطقه ای موضوع ماده 64 قانون ماليات‌هاي مستقيم برای تأسیسات زير سطحي و منصوبات هم سطح و هوایی دریافت نمایند.

بند (2)‌: مسير تحت انتقال و احداث، هيچگونه حق‌مالكيتي براي شركت‌هاي حفار ايجاد نمي‌كند

 

 

« تعرفه(43-2): درآمد حاصل از بازارهاي روز هفتگي و همچنين ميادين ميوه و تره بار »

   ميزان درآمد از اين موضوع به موجب تصميمات كميسيون معاملات شهرداري و با رعايت مقررات مناقصه مندرج در آئين ه مالي شهرداريها تعيين            مي گردد.

« تعرفه(44-2): ‌عوارض ساليانه خودرو»

 

شهرداري مي تواند از كليه مالكان خودروهاي سواري و وانت دوكابين اعم از توليد داخل يا وارداتي، طبق بند (ب) ماده (43) قانون ماليات برارزش افزوده، عوارضي را بطور سالانه به نرخ يك ونيم در هزار قيمت فروش كارخانه (داخلي) و يا مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي (وارداتي) براساس قيمتهاي مندرج در جداولي كه توسط سازمان امور مالياتي كشور اعلام مي گردد محاسبه و وصول نمايد.

 

« تعرفه(45-2): اجاره پاركينگ هاي شهرداري »

وروديه به ازاء هر دستگاه خودرو 1. ريال و به ازاء هر ساعت 7. ريال.

تبصره: درصورت تخصيص پاركبان در خيابانهاي سطح شهر، هزينه پارك خودروها از طريق مزايده اعمال خواهد شد .

 

« تعرفه(46-2): اجاره ماشين آلات شهرداري »

تبصره 1 : مبالغ فوق جهت استقاده بيل مكانيكي تا عمق 2 متر و لودر و كاميون تا عمق 5 متر مي باشد و براي اعماق بيشتر 3% به قيمت هاي فوق اضافه مي شود.

تبصره 2 : حمل نخاله و انجام خاكبرداري در مواردي تأييد مي شود كه در كميته فني و يا واحد عمران تصويب و از صورت وضعيت پيمانكار كسر گردد .

تبصره 3 : واحد عمران موظف است نسبت به تهيه آئين ه و ضوابط و ابلاغ به اداره درآمد اقدام تا در زمان عقد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي جهت استفاده
ماشین آلات  اقدام گردد.

 

« تعرفه(47-2):  عوارض نوسازی ساختمان هاي نيمه تمام »

در پروانه هاي ساختماني كه از طرف شهرداري صادر مي شود بايد حداكثر مدتي كه براي پايان يافتن ساختمان ضروري است قيد گردد ، مالك يا مالكين موظفند ظرف مدت مقرر در پروانه، ساختمان خود را تكميل و پايانكار اخذ نمايند در صورتي كه دو سال از آخرين مهلت مقرر در پروانه بگذرد و ساختمان به اتمام نرسد با به عبارتي پايانكار صادر نشود به ازاء هرسال تأخير در دريافت پايانكار مالكين موظف هستند مبلغي به مأخذ دو برابر ارزش منطقه اي بابت هر مترمربع بناي مندرج در پروانه ساختمان به شهرداري پرداخت نمايند.

 تبصره1: ابنيه نيمه تمام كه ازطرف مقامات قضايي توقيف مي شود درزمان توقيف مشمول اين تعرفه نمي شود.

 تبصره 2: براي ساختمان هايي كه در حين ساخت مرتكب تخلف ساختماني مي شوند و پرونده آنها در شرف رسيدگي تا صدور رأي قطعي توسط مراجع ذيصلاح مي باشد، تاريخ قطعيت رأي و ابلاغ آن به مالك مبناي محاسبه براي زمان مورد نظر جهت محاسبه عوارض ساختمان هاي نيمه تمام تلقي مي گردد.

 

« تعرفه(48-2):  بهاي ارائه خدمات به اتباع و مهاجرين خارجي »

رديف

تعداد خانوار

عوارض متعلقه (ريال )

توضيحات

1

1 نفره

2.5.

 شهرداري مي تواند بابت هزينه خدمات شهري ارائه شده به اتباع و مهاجرين خارجي عوارضي به مأخذ  ارائه شده به ازاء هر سال وصول نمايد :

 تبصره1: شهرداری مجازاست 5% عوارض وصولی از این محل را براساس پیشنهاد اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران هزینه نماید .

تبصره 2: در صورتي كه تغيیراتي از سوي اداره كل امور شهري و شوراها ابلاغ گردد قابل تغيير بوده و بر اساس آن دستورالعمل اجرا خواهد شد.

2

2 نفره و 3 نفره

2.5.

3

4 نفره و 5 نفره

3..

4

6 نفره و بیشتر

4..

« تعرفه(49-2):  عوارض تغيير نقشه يا تغيير سازه »    

 شهرداری مجاز است در هنگام تقاضای تغییر نقشه توسط مالک یا وکیل قانونی وی ، عوارض موضوع این  ماده را (علاوه بر عوارض نوسازی و بازدید ) به شرح ذیل وصول نماید.

« تعرفه(5-2):  عوارض پيشروي طولي » 

در مواقعی که براساس ضوابط طرح جامع شهر چهاردانگه امکان صدور پروانه ساختمان یا متراژی از سطح اشغال فراهم باشد ، برای مقدار پيشروي طولي مبلغی معادل 2% عوارض مازاد تراکم محاسبه و قابل وصول خواهد بود.  

« تعرفه(51-2): هزينه بهره برداری از  اماکن ورزشی شهرداری»

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین تیم های ورزشی متقاضی بهره برداری از اماکن ورزشی شهرداری چهاردانگه می بایست قبل از هر گونه عقد قرارداد، مبالغ ذیل را که توسط واحد تربیت بدنی شهرداری محاسبه می گردد به حساب شهرداری واریز نمایند . هزینه بیمه ورزشی بر عهده ورزشکاران و هنرجویان خواهدبود.     

                  1- شهریه رشته های رزمی و سایر ورزشها     ماهانه   2. ریال

2- شهریه کشتی بزرگسالان                                ماهانه   15. ریال.

3- شهریه کشتی نونهالان                                    ماهانه   8. ریال.

4- شهریه بدنساز ی                                             ماهانه  2. ریال.                          ورزشکاران  بومی        3.    

5- شهریه ورزشهای توپی       (   برای هر جلسه 5/1 ساعتی )                                       ورزشکاران غیربومی   5.

                          6-  شهریه ورزشهای توپی آموزشی                   ماهانه 25. ریال.

7- شهریه استخر توپ برای هر سانس نفر                 5. ریال.   

8- شهریه سونا جکوزی برای هر سانس نفر              5. ریال.

« تعرفه(52-2): بهاء خدمات واحدهای صنفی مشاور املاک و طلا فروشان» 

واحد هاي صنفي مشاورين املاك و طلا فروشاني كه طبق قانون ارزش افزوده پرداخت مي نمايند ساليانه مبلغ 5. ريال براي مشاورين املاك و 1,, ريال براي طلا فروشان به عنوان بهاء خدمات در وجه شهرداري پرداخت نمايند.

« تعرفه (53-2): درآمد حاصل از فروش جمع آوري زباله(بازيافت)» 

ميزان درآمد از اين موضوع به موجب تصميمات كميسيون معاملات شهرداري و با رعايت مقررات مناقصه مندرج در آيين ه مالي شهرداري ها تعيين مي گردد.

« تعرفه (54-2): جريمه تخليه غير مجاز نخاله ساختماني در محدوده و حريم شهر » 

الف: تخلیه غیرمجاز توسط وانت و نيسان 3.. ريال.

ب: كاميون و كاميونت 5.. ريال.

« تعرفه (55-2): جرايم متعلقه از تأخير پرداخت عوارض » 

جرايم متعلقه از تأخير پرداخت عوارض، مشمول مفاد تبصره 3 ماده 42 قانون ماليات و عوارض بر ارزش افزوده خواهد بود ( به استثناي عوارض تعرفه صنفي، نوسازي و عوارض خودرو).

« تعرفه (56-2): هزينه اجاره بهاء كيوسك هاي تنقلاتي » 

وروديه اوليه براي تمامي متقاضيان استقرار دكه هاي تنقلاتی 3.5. ريال تعيين مي‌گردد و انعقاد قرارداد جهت نصب دكه در اماكن مختلف سطح شهر با در نظرگرفتن تشخيص شهرداري امكان پذير است. ضمن اينكه دريافت وروديه فقط براي بار اول  قابل وصول مي باشد.

 

« ادامه تعرفه (56-2): هزينه اجاره بهاء كيوسك هاي تنقلاتي » 

18.بزرگراه آيت اله سعيدي ورودي بلوار شرکت ايران خودرو ديزل ماهيانه  15.. ريال.

19.بزرگراه آيت اله سعيدي جنب پمپ بنزين مقابل انبار شرکت لوله و ماشین سازی ماهيانه  15.. ريال.

2.بزرگراه آيت اله سعيدي جنب شركت لوله و ماشين سازي ماهيانه 1.. ريال.

21.بزرگراه آيت اله سعيدي جنب مجتمع تجاری – اداری تنديس ماهيانه 1.. ريال.

22.بزرگراه آيت اله سعيدي جنب مصلي نماز جمعه چهاردانگه ماهيانه 1.. ريال.

23.بزرگراه آيت اله سعيدي ورودي سه راه بوتان ماهيانه1.. ريال.

24.بزرگراه آيت اله سعيدي ورودي جديد شهرك صنعتي (خيابان ناصريه) ماهيانه 8.. ريال.

25.بزرگراه آيت اله سعيدي جنب باغ رستوران ايران زمين ماهيانه 1.. ريال.

26.انتهاي خيابان شهيد محمدحسن سه راه امام زاده عباس روبروي سنگ فروشي گوهري ماهيانه  3.5. ريال.

27.بزرگراه آیت اله سعیدی ، چهاردانگه، نرسیده به پل شاطره جنب گلدان فروشی (بابک راد) ماهیانه 5.. ریال.

28.گلشهر روبروی مجتمع مسکونی فراز ( حسین و رضا صفری) ماهیانه 3.5. ريال.

29.شهرک صنفی سهند – بلوک زرد کوچه اول ماهیانه 3.5. ريال.

3. شهرک صنفی سهند – میدان اول شهرک ماهیانه 4.. ريال.

31. ابتدای ورودی شهرک صنفی سهند ماهیانه 2.5. ریال.

32.چهاردانگه- خیابان جانبازان- روبروی شهرک نگین- نبش بلوار شهید زمانی ماهیانه 4.. ریال.

33.جنب رودخانه کن- گلدان فروشی (عباس محمدی) ماهیانه 6.. ریال.

34.بزرگراه آیت اله سعیدی جنب شرکت صنیع کاوه (آیت اله سعیدی) (محمدی پور) ماهیانه 8.. ریال.

           تبصره  :   شـهرداری مکلف است برای کیوسک های صـرفاً مطبوعاتی از تعرفه (57-2) استفاده نماید.

« تعرفه(57-2): هزينه اجاره بهاء كيوسك هاي مطبوعاتي »

وروديه اوليه براي تمامي متقاضيان استقرار دكه هاي مطبوعاتي3.5. ريال تعيين مي‌گردد و انعقاد قرارداد جهت نصب دكه در اماکن مختلف سطح شهر پس ازموافقت اداره ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر و با در نظرگرفتن تشخيص شهرداري امكان پذير است. ضمن اينكه دريافت وروديه فقط براي بار اول  قابل وصول مي باشد.

 

« ادامه تعرفه(57-2): هزينه اجاره بهاء كيوسك هاي مطبوعاتي »

 

« تعرفه(58-2): هزينه بهاء خدمات اداري»

– صدور گواهي (پایانکار، عدم خلاف و )                                                            1. ريال برای هر برگ.

– صدور مفاصاحساب فيش عوارض خودرو                                                            2. ريال برای هر فیش.

– صدور مفاصاحساب فيش عوارض هاي ساختماني و صنفي و نوسازي و            2, ريال برای هر فیش.

« تعرفه(59-2): عوارض تعيين كاربري »

الف- عوارض تعيين كاربري اراضي فاقد كاربري به مسـكوني

تعيين كاربري براي اراضي فاقد كاربري مسكوني

عوارض دريافتي از يك متر مربع

عوارض تعيين كاربري

يك متر مازاد تراكم مسكوني به نرخ پايه

ارزش يك متر مربع تعيين كاربري    A

تبصره  : اراضي فاقد كاربري اراضي هستند كه كميسيون موضوع تبصره يك ماده يك قانون حفظ كاربري و باغات با تغيير كاربري آنها حسب مورد موافقت نموده است.

ب: عوارض كاربري اراضي فاقد كاربري به صنعتي و اداري به استثناي بند الف و ج

تعيين كاربري براي اراضي فاقد كاربري به صنعتي و اداري

عوارض دريافتي از يك متر مربع

عوارض تعيين كاربري

يك متر مازاد تراكم صنعتي و اداري به نرخ پايه

ج: عوارض كاربري اراضي فاقد كاربري به تجاري

تعيين كاربري براي اراضي فاقد كاربري به تجاري

عوارض دريافتي از يك متر مربع

عوارض تعيين كاربري

يك متر مازاد تراكم تجاري به نرخ پايه

« تعرفه (6-2):  بهاء خدمات کارشناسی و صدور دستورالعمل ایمنی اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی»

ردیف

نوع کاربری

متراژ

مبلغ هر مترمربع تراکم پایه به ریال

هر مترمربع تراکم مازاد به ریال

1

     مسکونی

    تا 5  مترمربع

6.

7.5

2

مسکونی

تا 1  مترمربع

7.5

1.

3

مسکونی

از 1 مترمربع به بالا

12.

15.

4

    تجاری اداری و صنعتی

تا 1  مترمربع

25.

25.

5

تجاری اداری و صنعتی

از 1 تا 5  مترمربع

3.

3.

6

تجاری اداری و صنعتی

از 5 تا 2  مترمربع

32.5

35.

7

تجاری اداری و صنعتی

از 2 تا 3 مترمربع

3.

42.

8

تجاری اداری و صنعتی

از 3 مترمربع به بالا

4.

45.

9

سایر کاربری ها

از 1  مترمربع به بالا

15.

2.

« آئين ه تسهيلات صدور پروانه ساختمانی  »

جهت ارج نهادن به فرهنگ ايثار و شهادت ، شهرداري مجاز است نسبت به ارائه تخفيف به خانواده معزز شهدا و همچنین جانبازان محترم  وآزادگان سرافراز که متقاضی صدور پروانه ساختمانی می باشد ، برابر جدول ذیل ، اقدام نمايد.

رديف

شرح

درصد تخفيف

1

بستگان درجه يك شهدا ومفقودين (پدر، مادر، همسر و فرزند)

تراکم مجاز مسكوني تا يكصد و بيست متر مربع و تجاري تا بيست متر مربع  بنا 1% رايگان

2

جانبازان بالاي 25% جانبازي

تراکم مجاز مسكوني تا يكصد و بيست متر مربع و تجاري تا بيست متر مربع  بنا 1% رايگان

3

آزادگان

تراکم مجاز مسكوني تا يكصد و بيست متر مربع و تجاري تا بيست متر مربع  بنا 1% رايگان

تبصره 1 : كليه تخفيفات تصويبي تنها يك بار (تا يكصد متر بناي مجاز) براي هريك از موارد مذكور قابل اجرا مي باشد.

تبصره2 : مشموليت تنها با ارائه تائيديه از مراجع ذيصلاح يا ارگان و سازمان مربوطه امكانپذير خواهد بود.

تبصره3 : احراز مالكيت به وسيله اسناد مثبته به متقاضي الزامي مي باشد.

تبصره 4 : شهرداري ملزم مي باشد ترتيبي اتخاذ نمايد كه سوابق افراد در بايگاني بصورت مشخص ثبت گردد.

تبصره 5: معلولان جسمي تحت پوشش سازمان بهزيستي و مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) مشمول مقررات قانون جامع حمايت از معلولان مي باشند.

تبصره6 :  تخفيفات اعمالي فقط مربوط به آيتم هاي صدور پروانه ساخت در حد مجاز (به جز عوارض تفكيك عرصه و خريد تراكم  مازاد) مي باشد .

تبصره 7 :  مهندسين طراح و ناظر در صورت ارائه تخفيفات طبق جدول فوق مي توانند از تسهيلات ارائه شده شهرداري بصورت افزايش حد نصاب از تعداد برگه هاي مجاز استفاده نمايند.

 

پورتال اطلاع رساني شهرداری چهاردانگه – آدرس : بزرگراه آیت اله سعیدی روبروی سه راه بوتان (کیان تایر)خیابان شهید حاج احمد پلاک 1ساختمان مرکزی شهرداری چهاردانگه .

حدیث روز

 

 

شهروند گرامی:

برای دریافت این دفترچه روی لینک زیر کلیک نمایید.

تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران

دانلود و دریافت دفترچه عوارض و بهای خدمات شهری برای سال 1395

دفترچه مذکور در قالب یک فایل با فرمت  pdf  و با حجم 134 کیلوبایت تهیه شده است.

 

این فایل 65 صفحه ای شامل عناوین زیر است:فصل اول:- تعریف کاربری های شهری مطابق با نظریه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران – عملکردهای مجاز کاربری های شهری به تفکیک سطوح تقسیمات شهری- مقررات عمومی عوارض و تسهیلات تشویقی- عوارض زیربنا- عوارض پذیره تجاری و خدماتی- عوارض پذیره اداری، صنعتی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی هنری، بهداشتی-درمانی و مذهبی- عوارض تراکم- عوارض پیش آمدگی- عوارض افزایش تعداد واحدهای تجاری و مسکونی- عوارض حق کارشناسی- عوارض صدور مجوز حصارکشی- عوارض پذیره تاسیسات شهری- عوارض تعمیرات ساختمان- عوارض ارزش افزوده تعیین کاربری اراضی واقع در حریم شهر- عوارض ارزش افزوده سرانه فضای عمومی و خدماتی- عوارض تفکیک عرصه- عوارض تفکیک اعیانی- عوارض ارزش افزوده اراضی  و املاک ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری- عوارض اعتبار پروانه های ساختمانی- عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده- عوارض کاهش عقب ساخت و کسری عرصه در هنگام صدور پروانه ساختمانی- عوارض حذف یا کسری پارکینگ در زمان صدور پروانه ساختمانی- عوارض کسب و پیشه صنفی- عوارض پاسخ استعلام به دفاتر اسناد رسمی- عوارض تبدیل فضای پشت بام به اختصاصی- عوارض اجاره تاسیسات شهری- عوارض حق الثبت- عوارض سالیانه خوردوهای عمومی و کرایه- عوارض بهره برداری صنفی- عوارض ورود به محدوده شهر- عوارض فک پلمب- ارزش معاملاتی ساختمانی موضوع تبصره 11 ماده 1 قانون- سیاست تشویقی در بلندمرتبه سازی- آیین ه تهاتر بدهی مودیان به شهرداریفصل دوم:- بهای خدمات حفاری معابر- بهای خدمات آماده سازی زمین های کمتر از یک هزارمتر مربع- بهای خدمات جمع آوری ضایعات، خاک و نخاله و سایر پسماندهای عمرانی و ساختمانی سطح شهر- بهای خدمات ایمنی ساختمان ها- بهای خدمات بهره برداری موقت در اماکن دارای مجوز از شهرداری – بهای خدمات شهری (حمل زباله)- بهای خدمات دست فروشان بازار هفتگی- بهای خدمات اتباع خارجی- بهای خدمات کفن و دفن- بهای خدمات کرایه آمبولانس (حمل متوفی)- بهای خدمات کشتارگاهی- بهای خدمات کارکرد ماشین آلات عمرانی و خدمات شهری شهرداری- بهای خدمات نصب تابلو در معابر عمومی شهر (تجاری، خدماتی)- بهای خدمات کارشناسی فضای سبز- بهای خدمات پارکینگ و پارکومتر- بهای خدمات فضاهای ورزشی- بهای خدمات ایام تصرف معابر عمومی در هنگام ساخت و ساز- هزینه بهای خدمات رفع تجاوز به معابر عمومی شهر توسط واحدهای تجاری و خدماتی- بهای خدمات باسکول

%PDF-1.5
%
1 obj
&gt&gt&gt
endobj
2 obj
&gt
endobj
3 obj
&gt/XObject&gt/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] &gt&gt/MediaBox[ 595.32 842.4] /Contents 4 R/Group&gt/Tabs/S/StructParents &gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
xXKo71)!`_*4H!Apdbz%ˉtmI֐f!y?ܯ1#J75u`c`4)5_~61/ b`֘uñH*pYbm1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *