تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

خواص دارویی و گیاهی

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری
تاثیر قرص متفورمین برای بارداری


URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-1163-fa.html

مقدمه: یکی از ویژگی های اصلی بیماران مبتلا به (Polycystic ovary syndrome: PCOS)، ناباروری بعلت عدم تخمک گذاری می باشد. یکی از داروهای موثر و البته مورد بحث در تخمک گذاری و بارداری در این بیماران متفورمین می باشد. ما در این مطالعه میزان اثربخشی متفورمین را بر تخمک گذاری و بارداری در زنان مبتلا به PCOS مقاوم به کلومیفن سیترات را بررسی نمودیم و نیز عوامل احتمالی موثر بر پاسخ دهی را نیز مدنظر داشتیم.

مواد و روش ها: این مطالعه که بصورت یک مطالعه توصیفی (Case series) طراحی شده است 31 زن مبتلا به PCOS مقاوم به درمان با کلومیفن سیترات مراجعه کننده به درمانگاه زنان و نازایی بیمارستان شریعتی در طی سال های 1380 و 1381 را از طریق روش نمونه گیری غیر تصادفی ساده انتخاب و بررسی نموده است. داده های مربوط به پروفایل هورمونی و ویژگی های زمینه ای، تخمک گذاری و بارداری و عوارض دارویی در بیماران جمع آوری گردید.

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

یافته ها: در 19 زن (61.3%) تخمک گذاری و در 9 زن (29%) بارداری مشاهده گردید. تخمک گذاری با سن و مدت ناباروری ارتباط معنادار داشت (بترتیب P=0.044 و P=0.002). باردار شدن نیز با سن و مدت ناباروری ارتباط معنادار آماری داشت (بترتیب P=0.028 و P=0.027). در 6 نفر (19.4%) از بیماران عارضه گوارشی (تهوع یا اسهال) دیده شد.

نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد که استفاده از متفورمین در بیماران مقاوم به کلومیفن سیترات در القا تخمک گذاری و بارداری موثر باشد ولی وجود عوارض گوارشی بعنوان عامل بازدارنده در مصرف این دارو نیز باید مدنظر قرار گیرد.

نشانی: بلوار کشاورز، خیابان قدس، خیابان ایتالیا، پلاک ۴۹، طبقه هفتم، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تلفکس  ۳-۴۲۹۱۰۷۰۲

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Tehran University Medical Journal TUMS Publications

اگر شما در انتظار اولین فرزند خانواده یا گسترش خانواده خود هستید، به هر حال داشتن یک بارداری سالم و ایمن بسیار مهم است به همین دلیل باید قبل و در دوران از بارداری احتیاط کنید تا نوزاد متولد نشده شما، سالم بماند و خطر ابتلا به نقص های زایمان کاهش پیدا کند.

برخی از نواقص زایمان قابل پیشگیری نیستند، اما شما میتوانید با مصرف ویتامین ها، حفظ وزن سالم و یک شیوه سالم زندگی، میزان ابتلا به آن را تا حد زیادی کاهش دهید.

شما همچنین میتوانید با مراقبت از دارو های که در طول بارداری مصرف میکنید، خطر خود را پایین بیاورید. این به این علت است که دارو های خاصی ممکن است که نواقص مادرزادی را ایجاد کند. اگر داروی متفورمین برای شما تجویز شده است، ممکن است دچار نگرانی درباره چگونگی مصرف دارو و تاثیر آن روی بارداری باشید.

متفورمین یک داروی خوراکی است که برای درمان دیابت نوع 2 مصرف میشود ( دیابت نوع 2 یک بیماری است که باعث افزایش سطح قند خون میشود. ) همچنین برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز مورد استفاده قرار میگیرد. (یک اختلال هورمونی است که برای زنان در سنین باروری اتفاق می افتد.)

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

انسولین، هورمونی است که به کنترل میزان قند خون در بدن کمک می کند، مشکل اصلی مرتبط با دیابت نوع 2 وضعیتی است که مقاومت به انسولین نامیده می شود. چنانچه در نمناک توضیح داده ایم این، اشاره به عدم توانایی بدن برای استفاده درست از انسولین دارد، و معمولاً برای کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد، کمک می کند تا بدن شما از انسولین استفاده کند و بنابراین سطح قند خون را کنترل می کند.

همچنین نقش مشابهی در کمک به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد، که به دلیل مقاومت انسولین با این سندروم میباشد و مشکلات مربوط به آن را کاهش می دهد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک، باردار شدن را برای شما سخت تر می کند و می تواند باعث از دست رفتن برخی از دوره ها و یا نامنظم شدن آنها شود و باعث ایجاد کیست های کوچک در تخمدان شما می شود، همچنین ممکن است از از تخمک گذاری جلوگیری کند و اگر تخمک گذاری انجام نشود، پس بنابراین هیچ گونه باروری نیز وجود ندارد و حاملگی اتفاق نمی افتد.

متفورمین می تواند میزان تخمک گذاری را بهبود بخشد و شانس باردار شدن را افزایش دهد و حتی بعد از بارداری هم مزایایی دارد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به دلیل مشکلات قند خون ناشی از سندروم پلی کیستیک کاهش میدهد و به شما در کاهش اضافه وزن ایجاد شده در دوران بارداری نیز کمک میکند.

اکنون که می دانید چگونه برای دیابت نوع 2 و سندروم تخمدان پلی کیستیک مفید است، خوشحال میشوید اگر بدانید معمولا در دوران بارداری ایمن است. درست است که متفورمین از جفت عبور می کند، اما خطر افزایش نقص یا عوارض زایمان را ندارد. بنابراین اگر قبل از بارداری مصرف می کردید، پزشک ممکن است که به شما توصیه کند تا در دوران بارداری نیز آن را ادامه دهید، اما با این حال اولین درمان دیابت در دوران بارداری انسولین است.

پزشکتان بر اساس تاریخچه پزشکی شخصی تجویز خواهد کرد که کدام برای شما و کودکتان مناسب تر است. حتی اگر قبل از بارداری نیز متفورمین مصرف نکرده باشید، پزشک ممکن است برای دوران بارداری تجویز کند، به عنوان مثال اگر در حال حاضر انسولین را برای دیابت نوع 2 مصرف می کنید ممکن است آن را به همراه انسولین تجویز کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنید. همچنین ممکن است برای پیشگیری از خطر ابتلا به دیابت بارداری نیز آن را تجویز کند.

خطرات ناشی از دیابت بارداری عبارتند از: اضافه وزن داشتن، پیش دیابت یا دیابت حاملگی در دوران بارداری قبلی.

یکی دیگر از چیزهایی که باید در مورد دوران بارداری بدانید، این است که برخی مطالعات نشان می دهد زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که داروی متفورمین را در دوران بارداری مصرف می کنند، ممکن است که خطر سقط جنین کاهش دهند و همینطور زایمان و عوارض برای نوزاد شما را کاهش می دهد.

این دارو قبل از حاملگی و در دوران بارداری ایمن است، همچنین در هنگام شیردهی برای شما و فرزندتان نیز مناسب و ایمن می باشد، متفورمین درون شیر مادر تشخیص داده شده است اما به روز و پیشرفته نوزاد صدمه نمی زند.

اگر باردار هستید، یا در حال برنامه ریزی برای بارداری می باشید، قبل از استفاده از هر دارویی، از جمله متفورمین همیشه قبل از مصرف، به پزشک خود اطلاع دهید و مشورت کنید.

مطالعه ای در میان زنان بارداری که از دیابت نوع 2 رنج میبرند، انجام شد و متوجه شدند کسانی که متفورمین مصرف می کردند، نسبت به کسانی که انسولین مصرف کردند، وزن کمتری را اضافه نمودند.

همچنین یک مطالعه ای نشان داد نوزادانی متولد شده از زنانی که متفورمین مصرف می کنند، چربی کمتری دارند و باعث کاهش مقاومت انسولین در زندگی میشود، بدین معنی است، کودکانی که مادرانشان متفورمین مصرف کردند تا بزرگسالی نیز ممکن است در برابر این بیماری مقاوم باشند، این فقط یک فرضیه است که به مطالعات طولانی مدت نیاز دارد.

چنانچه در بخش بارداری و نوزاد در نمناک گفته شده است متفورمین زمانی که به درستی و به اندازه مصرف شود، خطرات و عوارض جانبی نسبتاً کمی دارد، بعضی از افراد ممکن است که عوارض جانبی را تجربه کنند که شایع ترین آنها عبارتند از:

برای زنان باردار این علائم ممکن است احساس بیماری صبحگاهی را بدتر کند، مهم است که آن را در پایین ترین دوز موثر برای کاهش و جلوگیری از عوارض جانبی مصرف کنید. متفورمین همچنین ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود، که هیپوگلیسمی را ایجاد می کند.

علائم هیپوگلیسمی عبارتند از:

خطر بروز عوارض جدی مانند اسیدوز لاکتیک وجود دارد که در بافت ها ایجاد می شود و همچنین ممکن است باعث عوارضی شوند که عبارتند از:

اگر فرد احساس کند که علائم جدی این چنینی دارد، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کند.

دوز ایمن متفورمین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است، این بر اساس تاریخچه پزشکی، سطح حساسیت انسولین و حساسیت عوارض جانبی تعیین می شود.

زنان بارداری که دیابت نوع 2 دارند و انسولین مصرف می کنند، ممکن است برای علائمی که در دوران بارداری ایجاد می شود،متفورمین تجویز شود.

دوز برای زنان مبتلا به سندروم پلی کیستیک نیز بر اساس واکنش آنها نسبت به دارو متفاوت است، اگر نتوان عوارض جانبی را مدیریت کرد، اغلب پزشکان سعی می کنند دوز را کاهش دهند یا گزینه های دیگری را جایگزین نمایند.

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی پزشکان دوز را از پایین ترین حد شروع میکنند و به تدریج با کنترل و بررسی علائم، دوز را افزایش میدهند و هنگامی که به درستی به میزان مناسب استفاده شود، کاملا ایمن خواهد بود.

 

مصرف متفورمین در بارداری اشتباهه.منم دکتر در بارداری بهم داد اما بند ناف جنین مشکل دار شد و جنین اصلا وزن نگرفت و وزن خودم هم 5 کیلو کم شد در بارداری اما دکتر از خدا بیخبرم گفت بازم بخور تا اینکه مجبور شدن بچه رو 35 هفته در بیارن با وزن 1800 .متفورمین واقعا ضرر داره در حاملگی چون بعد ار حاملگی به هر دکتری که گفتم گفت متفورمین در حاملگی اصلا نباید مصرف شه چون از جفت غبور میکنه.فقط انسولین باید زد.

ببخشید ولی اگر از جفت هم عبور کنه باعث مشکلات بند ناف نمیشه.مشکلات بند ناف کاملا یه مقوله جداست.شما دلیل کم وزنی جنینتون مشکل خونرسانی از طریق جفت بخاطر بندناف بوده.لطفا اطلاعات غلط ندید

سلام من قبل بارداریم تبلی تخمدان داشتم متفورمین میخوردم الان 2ماهه باردارم دکتر برام تجویز کرده بازم میخورم هیچ مشکلی نیست

اتفاقا عوارضش از انسولین کمتره

دعوا نکنید بده

مصرف متفورمین برای تبلی تخمدان عالیه نود درصد پزشکان همین تجویز را میکنند

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

ورود | عضویت

قرص متفورمین برای بارداری متفورمین قرصی است که به عنوان کاهش دهنده قند خون مورد استفاده می گیرد متفورمین برای بارداری احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد همچنین متفورمین باعث کاهش وزن و لاغری نیز می شود در این مقاله به معرفی بیشتر این قرص پرداخته شده است

قرص متفورمین چیست؟

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز تجویز می شود. این دارو مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می کند. مطالعات زیادی در گذشته نشان می داد که مصرف کوتاه مدت متفورمین باعث کاهش وزن افراد چاق می شود. متفورمین نمی گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود. هنگامی که قبل از صرف غذا، این دارو مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می کند. افزایش قند خون بعد از خوردن غذا باعث می شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند، زیرا هورمون انسولین، قند خون را کاهش می دهد. انسولین مترشحه با تاثیر بر روی مغز باعث ایجاد حس گرسنگی در شما می شود. در نتیجه بیشتر غذا می خورید و کبد چربی بیشتری می سازد و باعث تجمع مقدار زیادی چربی در ناحیه ی شکم می شود. این بررسی نشان می دهد استفاده از داروی متفورمین به همراه مصرف کم غذاهای شیرین و چرب، وزن افراد جوان چاق را برای مدت ها کاهش می دهد. همچنین این دارو مقدار قند و کلسترول خون را کاهش می دهد، مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می کند و باعث کاهش جوش (آکنه) در جوانان چاق می شود.

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

قرص متفورمین برای بارداری

اگر شما قبل از بارداری مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید و متفورمین می خورید برای باردار شدن شما مشکلی نخواهد داشت.

زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند اغلب متفورمین می خورند.

خطر سقط جنین با مصرف متفورمین در بارداری کاهش می یابد.

این دارو برای کاهش دیابت حاملگی تجویز میشود.

متفورمین و دیابت

این قرص با خطرات مرتبط با دیابت مبارزه خواهد کرد:

دیابت در مرحله پیش از بارداری، خطر تولد نوزاد با نقص عصبی و مشکلات قلبی را تا ۴ مرتبه افزایش میدهد.

وقتی دیابت در دوران بارداری کنترل میشود، خطر تولد نوزاد ناقص بطور معنی دار کاهش می یابد.

دیابت در صورت درمان نشدن باعث مرده زایی، سقط جنین و دیگر عارضه ها می شود.

بر اساس آمار

از هر ۱۰۰ زن یک نفر پیش دیابت بارداری دارد.

در حدود ۴نفر از هر ۱۰۰ زن، در بارداری دیابت میگیرند که دیابت حاملگی نامیده میشود.

حواستان باشد که …

– وقتی شما هر دارویی مصرف می کنید مخصوصا در دوران بارداری باید محتاط باشید.

– اگر برای شما دیابت نوع ۲ را تشخیص دادند، قند خون شما باید کنترل شود و بصورت روزانه ثبت کنید.

– اگر برای شما در بارداری متفورمین تجویز شد تا زمانی که دکتر گفته مصرف کنید.

– اگر بطور ناگهانی مصرف آن را قطع کنید دچار عارضه های جانبی دیابت خواهید شد.

– قند خون کنترل نشده باعث مرگ جنین میشود.

– اگر شما همزمان با متفورمین انسولین مصرف می کنید، شما باید دوز مصرفی دارو را با توجه به دستور پزشک تغییر دهید.

متفورمین و دوقلوزایی

قرص متفورمین احتمال دوقلوزایی و قرص کلومیفن احتمال دخترشدن جنین را بالا میبرد،البته نه اینکه صد در صد باشد.

زمينه و هدف: سندروم تخمدان پلي کيستيک (PCOS) در 20-2% زنان در سنين باروري ديده مي شود و از علايم باليني شايع آن مي توان به مقاومت به انسولين، عدم تخمک گذاري به دليل هيپرآندروژنيسم و در نتيجه ناباروري اشاره كرد. همچنين در صورت ايجاد بارداري احتمال بروز سقط خودبخودي افزايش مي يابد. اين مطالعه با هدف بررسي اثر تداوم مصرف متفورمين تا پايان سه ماهه اول بارداري بر روند بارداري انجام شد.روش بررسي: تعداد 76 زن با سابقه ناباروري به علت PCOS که در طي سال هاي 84-1383 تحت درمان هاي ناباروري همراه با مصرف متفورمين بوده و باردار شده بودند در سه کلينيک مجزا تحت پروتکل هاي خاص درماني به سه گروه A (مصرف متفورمين تا پايان هفته 8 بارداري)، گروه B (مصرف متفورمين تا پايان هفته 12 بارداري) و گروه C (قطع مصرف متفورمين بلافاصله پس از تشخيص بارداري يعني هفته 6-5 بارداري) قرار گرفته، پيامد و عوارض بارداري و جنيني تا انتهاي بارداري و زايمان مورد بررسي قرار گرفتند. پس از جمع آوري داده ها در نرم افزار آماري SPSS ويرايش 9 ذخيره و فرضيه هاي طرح از طريق آزمون هاي آماري X2، t، مک نمار، ANOVA و Kruskal Wallis بررسي شدند. p<0.05 به عنوان سطح معني داري در نظر گرفته شد.نتايج: ميانگين سني نمونه ها28.72±3.57  سال و مدت ناباروري 3.38±2.19 سال، نمايه توده بدني 25.7±5.28 kg.m2 و سابقه سقط 0.40±0.65 بود. رابطه آماري معني داري بين سابقه سقط قبلي و بروز سقط فعلي با کاهش سقط در گروه B از 40% به 8% با آزمون مك نمار(p<0.01)  و در گروه A از 32% به 4% (p=0.002) مشاهده شد. در گروه C عليرغم کاهش ميزان سقط از 23.1% به 4.2% اين تفاوت از نظر آماري معني دار نبود. همچنين هيچ مورد ناهنجاري جنيني در گروهها مشاهده نشد.نتيجه گيري: با توجه به مطالعه فعلي و مرور مطالعات قبلي به نظر مي رسد مصرف متفورمين علاوه بر اثرات درماني در ناباروري، در صورت تداوم مصرف در طول بارداري مي تواند اثرات مفيدي نيز بر روند بارداري داشته باشد. اثبات اثرات مفيد متفورمين در بارداري و بي ضرر بودن مصرف آن مستلزم انجام طرح هاي تحقيقاتي با ثبت اطلاعات دقيق در حجم نمونه زيادي از بيماران PCOS، با توجه به طول مدت مصرف متفورمين قبل از بارداري و ادامه آن در طول بارداري و ثبت دقيق پيامد بارداري مي باشد.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 4 الی 44265001

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

%PDF-1.4
%
10 0 obj
>
endobj
65 0 obj
>
stream
xb“0e“}1[HI4X>gmkƘPuU#+78M>p



مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

متفورمین،با نام تجاری متفورتکس،با نام انگلیسی Metformin،دارویی به شکل قرص است که کاهنده قند خون رده اصلی آن است.باید بگوییم که متفورمین عوارض زیادی دارد و ممکن است ما را با خطرات دیگری روبرو کند.اکنون یک سوال در اینجا بوجود می آید و آن هم این است که آیا قرص متفورمین به حاملگی کمک میکند؟

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

دکتر فرشته دانشمند متخصص زنان و زایمان به سوالات کاربران شفا آنلاین اینگونه پاسخ داد

من چند روز پیش از شما سوال پرسیدم که برای بارداری با مشکلPCODمواجه هستم و شما گفتید باید قرص های تخمک گذاری مصرف کنم و شوهرم ازمایش اسپرم بده من هم به سفارش شما پیش متخصص زنان رفتم که توی ی بیمارستان دولتی بود رفتم دکترم گفت اینطور که بیایی اینجا نسخه بگیری بری شاید هیچ وقت حامله نشی بیا مطب شخصی من مداوا کن و فقط قرص متفورمین برام نوشت حالا من خیلی نگران هستم چیکار کنم من هزینه درمان گزافی ندارم از طرفی میترسم باردار نشم میشه منو راهنمایی کنید با مشکل من حل میشه یا ن توروخدا جواب منو بدید خانوم دکتر

در افرادی که مبتلا به پی سو او دی هستن امکان حاملگی با استفاده از قرصهای کمک به تحریک تخمگذاری حتما وجود دارد و مصرف قرص متفورمین هم روش موثر و مورد تاییدی است

بعد از نزدیکی واژن رو با محلول سرکه و آب شستشوی داخلی دادم اما باردارم، آیا جنین آسیب دیده؟

خیر ربطی ندارد ولی شستشوی داخلی به طور کل توصیه نمی شود

سلام من شش ماه ازدواج کردم ولی حتی یکبار هم ارضا نشدم و هنگام نزدیکی درد دارم میخواستم بپرسم درد هنگام نزدیکی چقدر طبیعی هست

شما باید به کلینیک های سکسو تراپی مراجعه و مشاوره بگیرید

من احتمال میدم باردارباشم.بااینکه باکره ام..تاریخ پریودم بیستم بهمن بود ولی نشدم.وبیست پنجم لک دیدم ودیگه ندیدم تا بیست ونهم.این ب چ علتی میتونه باشه؟

گاهی در زمان باکرگی هم احتمال حاملگی وجود دارد حتما تست مربوط به بارداری انجام و در صورت منفی بودن تسیت حاملگی برای علت دیدن لک سونوگرافی انجام شود

سلام، من سی ساله هستم و۶سال پیش زایمان سزارین داشتم . الان چهار پنج ساله که عفونت قارجی واژن دارم و تحت نظر دکتر هستم ولی در دوسال اخیر عفونت من مقاوم شده و به داروها پاسخ نمیدهد. از لحاظ بهداشت فردی، خشک نگهداشتن و استفاده نکردن از شوینده ها همه را رعایت میکنم، دیابت ویا بیماری سیستمیک هم ندارم،در مورد ضعیف بودن سیستم ایمنی هم باید بگویم یک یا دو بار درسال بیشتر سرما نمیخورم در یک سال اخیر این قارچ برای من بسیار دردسر ساز شده بطوریکه به همسرم هم منتقل شده و ایشان هم خارش شدید دارندو دارو مصرف میکنند. قارچها در محیط قلیایی رشد میکنند یعنی اگر میزان اسید لاکتیک پایین بیاید و phواژن قلیایی شود عفونت قارچی حادث میشود پس چطوری است که فلوکونازول که خودش محیط واژن را قلیایی میکند برای درمان عفونت قارچی بکار میرود؟ اگر مکانیسم اثر آن ربطی به محیط اسیدی یا قلیایی ندارد آیا این مورد که فلوکونازول محیط را قلیایی میکند در ماه بعد باعث برگشت بیماری نمیشود؟

معمولا در موارد اینچنینی داروهای ضد قارچ به همراه پماد کلوتریمازول می تواند کمک کننده باشد و علتهای مختلفی می تواند در پدید آمدن این مشکل تاثیر داشته باشد مثلا شما ممکن است ژن دیابت رو داشته باشید هر چند دیابت ندارید یا مبتلا به فقر آهن باشید که توصیه می شود شیرینی جات کمتری مصرف     کنید و از پروبیوتیک های گیاهی که به صورت خوراکی و شیاف هستند استفاده کنید مصرف قرص ژیتو کلاژن که یک قرص فرانسوی است همچنین مصرف قرص لاکتواژ به شما توصیه می شود

اقای دکتر نوزاد ۴۰ روزه دارم که از هفته ۳۳بارداری معلوم شد هیدرو سفاله دکترا میگن باید عمل بشه شما راهنماییم میکنین کجا ببرمش برا عمل وپیش کدام دکتر

ترجیحا به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید ولی جراح اظفال هم می تواند کمک کند

تو رابطه ای که باهمسرم داشتم خانمم بعد از نزدیکی تقریبا چهارروز بعدش یه قرص اوسویز75۰خورد و دوازده ساعت بعدشم یکی دیگه تونزدیگی اسپری درون واژن ریخته نشد ولی الان ده روز گذشته و پریود نشدن زمان پریدوشون دورقبل بوده امکان بارداری هست؟

معمولا قرصهای اورژانسی بین 24 تا 72 ساعت می تواند به عدم بارداری کمک کند اگر بعد از 4 روز استفاده شده احتمال بارداری وجود دارد و حتما تست خون مربوط به بارداری انجام شود

سلام من بیست ویک سالمه و مشکلی که دارم درسال یکی دو باربیشتر پریود نمیشم اون هم توسط داروهای گیاهی لطفا بگید من باید چیکارکنم

حتما آزمایشهای هورمونی و سونوگرافی از رحم و تخمدان انجام شود شما نیاز به بررسی از همه نظر دارید

منبع : شفا آنلاین

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

سلام وقت بخیر
من بخاطر داشتن pcos ی بار عمل شدم بعد از عمل دو بار پریود شدم و بعد از اون الان چهار ماهه ک پریود نشدم دکتر هم متفورمین 500 تجویز کرده تقریبا دو ماهه ک اونو استفاده نکردم باید چیکار کنم چند روزه ک درد شدید زیر شکمم دارم و البته این دردها مداوم نیست ی بار درد دارم یه بار ندارم لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم

سلام میخواین که باردار شوید؟

سلام
ببخشید من دوسال با قرص ال دی جلو گیری کردم و الان ۴ ماه هست که اقدام به بارداری کردم و اندازه فولیکول آزاد شده ام ۲.۳ سانت هست آیا مشکلی داره؟ آزمایش و سونو گرافی هم دادم نه کیست دارم و نه مشکل هورمونی. پس چرا باردار نمیشم؟

با سلام لطفا به پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت فرمایید

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128833237

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من ۲۹ سالمه و یه پسر ۶ ساله دارم. و الان حدوده ۲۰ درصد تخمدانهام تنبل و داروی مصرفی من متفورمین الان روزی دو تا س، به نظرتون این قرص می تونه کمک کنه به من واسه حاملگی؟

قرص متفورمین مناسب برای شما می باشد فقط این که بهتره از قرص کلومیفن که موجب تحریک تخمک گذاری می شود و موجب می شود که سریعتر باردار شوید هم استفاده کنید، البته زیر نظر پزشک خودتان مصرف کنید با مصرف این قرص زود تر نتیجه می گیرید. کلومیفن را از روز پنجم قاعدگی به مدت ۵ شب شبی یک عدد مصرف کنید. از روز ۱۲ سیکل تان تا ۱۸ یک شب در میان نزدیکی داشته باشید و یک نکته دیگر این که قرص متفورمین روزی یک تا دو عدد کافی است، چون موجب افت قند می شود به خانم هایی که خیلی چاق هستند روزی سه عدد تجویز می شود.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«افزایش احتمال بارداری»
واقع در بخش
«پیش از بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

پاموه – مجله سلامت و پزشکی و دارویی – پاموه » سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

فهرست

متفورمین نوعی داروی کنترل قند خون است که با افزایش حساسیت بدن به انسولین باعث کاهش قند خون می شود . متفورمین در برخی از موارد می تواند برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار گیرد. اینکه چطور متفورمین می تواند به باردار شدن کمک کند هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی از این دارو در موارد ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک برای کمک به درمان و شروع تخمک گذاری استفاده می شود که می تواند به حاملگی منجر شود .

زنانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند دچار مقاومت نسبت به انسولین می شود .زمانی که سلول ها نسبت به انسولین مقاوم می شوند ، بدن ما تصور می کند که میزان انسولین کافی نیست و شروع به ترشح بیشتر انسولین می کند.به نظر می رسد بین میزان ترشح انسولین و هورمون های جنسی ارتباط مستقیمی وجود دارد و افزایش سطح انسولین معمولا باعث افزایش ترشح آندروژن در بدن زنان می شود .

آندروژن در بدن مردان و زنان تولید می شود ولی بیشتر به عنوان هورمون مردانه شناخته می شود . زمانی که میزان انسولین خون افزایش پیدا می کند ، هورمون آندروژن در بدن زن بیشتر شده و باعث توقف تخمک گذاری می شود . متفورمین با افزایش حساسیت بدن به انسولین ، باعث کاهش تولید انسولین در بدن شده و به همین دلیل از افزایش هورمون آندروژن به صورت غیر مستقیم جلوگیری می کند که می تواند به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کرده و باعث آغاز تخمک گذاری و افزایش احتمال بارداری شود .

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض سقط جنین هستند. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف متفورمین می تواند از سقط جنین به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک جلوگیری کند.

PCOS با چاقی ارتباط دارد و اولین توصیه پزشک به زنانی که دچار PCOS هستند این است که وزن خد را کم کنند. ولی کاهش وزن در زمان ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار سخت است . برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف می تواند به کاهش وزن در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

مهدی حسینی هستم . سعی می کنم به صورت روزانه ، مطالب مربوط به سلامت و پزشکی رو از بهترین سایت های پزشکی جهان ترجمه کنم و در این سایت قرار بدم .

کاهش درد مفصلی با روش های خانگی و طبیعی

مصرف بیش از حد ویتامین C چه عوارضی دارد ؟

آلوئه ورا چگونه مصرف می شود؟ روش های مختلف

پره اکلامپسی – پیشگیری + علائم + روش های درمان

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه ایمیل معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما ایمیل خواهد شد.

این نام و آدرس ایمیل را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

نکته بسیار مهم :

تمام توصیه های دارویی ، گیاهی و پزشکی موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها و گیاهان دارویی نیستید.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.
قوانین | حریم شخصی | تماس با ما : 09144029928

هیچ محصول و یا دارویی برای فروش نداریم.لطفا سوال نفرمایید.

در صورتی که هرگونه مشکل پزشکی فوری و اورژانسی دارید این سایت هیچ کمکی به شما نمی کند.

آدرس بیمارستان های تهران و شماره هایی که ممکن است نیاز داشته باشید.(کلیک)

یکی از قرص های شایع در میان زنان قرص متفورمین است. این قرص کاربردهای مختلفی دارد، خانم ها از این قرص برای تنبلی تخمدان استفاده میکنند و یا زمانی که قند خون بالاست این قرص استفاده میشود. برخی از خانم ها هم در کبد چرب و یا درمان چاقی  و بعنوان قرص لاغری از آن استفاده میکنند. در این مقاله توضیح کامل درباره مصرف قرص متفورمین و عوارض آن نوشته شده است:

قرص متفورمین چیست؟
قبل از مصرف قرص متفورمین به چه نکاتی توجه کنیم؟
نحوه مصرف قرص متفورمین چگونه است؟
عوارض جانبی متفورمین چیست؟
چه مقدار قرص متفورمین را مصرف کنم؟
چه داروهایی با متفورمین تداخل دارند؟

در مطالعات اخیر، قرص متفورمین باعث کاهش درصد میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی نوع دوم شده است و سایر مطالعات حتی بهبودی قابل ملاحظه ای را در بیماری های سرطان، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب و بیماری های متابولیکی شده است.

چگونگی عملکرد متفورمین در بدن بطور کامل مشخص نیست، اما آشکارترین عملکرد متفورمین افزایش حساسیت انسولینی و کاهش غلظت گلوکز و افزایش دریافت قند توسط سلول و کاهش گلوکونئوژنز است.

متفورمین یک دارو دیابتی خوراکی است که به کنترل قند خون کمک می کند. متفورمین برای بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات در ترکیب با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود، اما این دارو برای درمان دیابت نوع 1 نیست و داروی اول دیابت نوع 2 بشمار میرود. متفورمین همچنین ممکن است برای اهدافی که در اینجا نوشته شده است نیز استفاده شود.

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

 – اگر در معرض بیماری شدید کلیوی ( برای عفونت کلیه چی بخوریم؟) هستید و متابولیسم دیابتی دارید، از متفورمین استفاده نکنید (برای درمان با انسولین با پزشک خود مشورت کنید).

–  اگر نیاز به هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که در رگهای خود تزریق می کنید، دارید باید به طور موقت متفورمین را متوقف کنید.

– این دارو ممکن است یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد کند. اگر علائم خفیفی از قبیل: درد عضلانی یا ضعف، احساس بیحسی یا سردی در بازوها و پاها، مشکل تنفس، درد معده، تهوع با استفراغ، ضربان قلب آهسته یا ناگهانی، سرگیجه یا احساس ضعف یا خستگی دارید به اورژانس مراجعه کنید.

 

اگر نسبت به قرص متفورمین حساسیت دارید یا مشکلات زیر را دارید نباید از متفورمین استفاده کنید:

برای اطمینان از اینکه متفورمین برای شما مناسب است، درصورت وجود مشکلات زیر به پزشک خود بگویید:

– اگر شما بیش از 80 سال دارید و اخیرا عملکرد کلیه خود را بررسی کرده اید. برخی از افراد مبتلا به متفورمین دچار یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک می شوند. اگر بیماری کبد یا کلیه، نارسایی احتقانی قلب و عفونت شدید دارید یا آب بدنتان کم شده است، یا اگر مقدار زیادی الکل مصرف کنید احتمال بیماری اسیدوز لاکتیک افزایش می یابد. با پزشک خود در مورد احتمال خطر صحبت کنید.

– در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید دوز دارو باید توسط پزشک معالج مشخص شود.

– معلوم نیست آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر در هنگام استفاده از این دارو باردار شدید به پزشک خود بگویید.

– مشخص نیست آیا متفورمین به شیر مادر منتقل می شود یا به نوزاد شیرخوار آسیب می رساند یا خیر. اما بهتر است هنگام استفاده از این دارو به نوزاد شیر ندهید. متفورمین را نباید به کودک زیر سن 10 سال بدهید. 

 

 

متفورمین دارای حداقل اثرات جانبی است، شایعترین عوارض این قرص مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ است که حدودا 20 تا 30 درصد شاسع است. جدی ترین عارضه این قرص اسیدوز لاکتیک است که عمدتا در بیماران دیابتی مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی است.

اگر علائم واکنش آلرژیک به قرص متفورمین دارید، با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژیک: کهیر، تنگی نفس، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو. بعضی از افراد در هنگام مصرف متفورمین، دچار اسیدوز لاکتیک می شوند. علائم اولیه ممکن است در طول زمان بدتر شود و این بیماری می تواند مرگبار باشد. در صورتی که علائم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید:

عوارض جانبی متفورمین شامل موارد زیر است:

خانم دکتر شاداب برزویی دکترای داروسازی حرفه ای در رابطه با مصرف قرص متفورمین می گویند: “اگرچه در برخی مقالات به اثرات کاهش وزن مصرف قرص متفورمین اشاره شده است، اما اکیدا به افراد مخصوصا خانم ها توصیه میشود از مصرف سرخود قرص بعنوان یک داروی لاغری بپرهیزند. کاهش وزن  تنها با ورزش و رعایت رژیم غذایی امکانپذیر است”

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی ذکر نشده است. در خصوص عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. 

دوز بزرگسالان برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت آن:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. به آرامی افزایش دهید تا عوارض جانبی دستگاه گوارش به حداقل برسد. به طور کلی، پاسخ های قابل توجهی با دوز کمتر از 1500 میلی گرم در روز مشاهده نمی شود.

اثرات طولانی مدت دارو:

نظرات: اگر کنترل گلیسمی با یکبار مصرف روزانه میسر نشد، دوزها را تقسیم کنید. اگر دوزهای بالاتر لازم باشد، قرص را به محصول انتشار فوری تغییر دهید.

کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

دوز دیابت کودکان ( 10 سال یا بیشتر) برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت دارو:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دستگاه گوارش دوز را به آرامی افزایش دهید. ایمنی و اثربخشی اثرات دراز مدت متفورمین در بیماران کمتر از 18 سال مشخص نشده است.

 کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

 

به پزشک خود در مورد تمام داروهای فعلی خود بگویید، به ویژه:

اگر متفورمین را با سایر داروهایی که می توانند قند خون را افزایش دهند مصرف کنید به احتمال زیاد دچار هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شوید. این داروها عبارتند از:

تداخلات جدی تر شامل:

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز می توانند اثرات متفورمین را بر قند خون افزایش یا کاهش دهند. به دکتر خودت در مورد تمام داروهایی (مکمل ها، ویتامین ها، محصولات گیاهی) که مصرف می کنید اطلاع دهید.

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری

به محض این که به یاد آوردید قرص فراموش شده را بخورید (دارو را با غذا مصرف کنید). اگر نوبت به قرص بعدی رسیده است قرص فراموش شده را کنار بگذارید. هیچ گاه برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص با هم نخورید.

به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد متفورمین باعث اسیدوز لاکتیک می شود که ممکن است کشنده باشد.

اجتناب از نوشیدن الکل. الکل باعث کاهش قند خون می شود و خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را در هنگام مصرف متفورمین افزایش می دهد.

درمان با متفورمین سبب کاهش وزن بدن در مقایسه با سایر گزینه ها می شود. در برخی از مطالعات، متفورمین باعث کاهش وزن 2.9 کیلوگرم شده است.

 برای اکثر بیماران، دو بار در روز تجویز می شود. این قرص باید صبح و عصر با غذا مصرف شود (با معده پر).

 منظم ورزش کنید و قند خون خود را به طور مرتب آزمایش کنید. متفورمین باید با غذا مصرف شود تا به کاهش عوارض جانبی معده و روده کمک کند. قرص را با یک لیوان آب پر قورت بدهید. آن را له نکنید، نشکنید یا نجوید.

 اوج اثر متفورمین بین 4 و 8 ساعت بعد از مصرف می باشد.

 در شرایط خاص، قرص متفورمین بیش از حد می تواند باعث ایجاد اسیدوز لاکتیک شود. اگر نشانه های اسیدوز لاکتیک اتفاق بیفتد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. متفورمین می تواند باعث کاهش میزان قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

 متفورمین یک داروی خوراکی است که سریع عمل میکند- اثر دارو را 48 ساعت بعد از شروع دارو مشاهده خواهید کرد. حداکثر اثر حدود چهار تا پنج روز طول می کشد، اما این مسئله بستگی به دوز دارو دارد.

 متفورمین در سیستم شما 96 ساعت یعنی 4 روز باقی می ماند(5.5 ساعت و 17.6 ساعت)

 متفورمین ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری کبدی چربی غیرالکلی  و هپاتیت مزمن سودمند باشد. متفورمین تنها در بیماران مبتلا به سیروز پیشگیرانه خطرناک است زیرا خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش می دهد.

 FDA هشدار می دهد داروهای کاهش دهنده کلسترول شناخته شده به عنوان استاتین می تواند خطر عوارض شناختی برگشت پذیر داشته باشد . این عوارض شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. متفورمینی که برای دیابت نوع 2 تجویز می شود نیز مشکلات حافظه را ایجاد می کند.

 بسیاری از داروها می توانند باعث ریزش مو شوند. اما متفورمین علت ریزش مو نیست. 

1- Joseph Zhou, Scott Massey, Darren Story and Lixin Li. Metformin: An Old Drug with New Applications. Int J Mol Sci. 2018 Oct; 19(10): 2863.

2- Yi-Wei Wang, Si-Jia He, Xiao Feng, Jin Cheng, Yun-Tao Luo, Ling Tian and Qian Huang. Metformin: a review of its potential indications. Drug Des Devel Ther. 2017; 11: 2421–2429.

3- Yee SW, Chen L, Giacomini KM. The role of ATM in response to metformin treatment and activation of AMPK. Nat Genet. 2012 Mar 28; 44(4):359-60.

4- Dowling RJ, Niraula S, Stambolic V, Goodwin PJ. Metformin in cancer: translational challenges.J Mol Endocrinol. 2012 Jun; 48(3):R31-43.

5- Diana Hatoum  and Eileen M. McGowan . Recent Advances in the Use of Metformin: Can Treating Diabetes Prevent Breast Cancer? Biomed Res Int. . 2015; 2015: 548436.

6- www.drugs.com

تاثیر قرص متفورمین برای بارداری
تاثیر قرص متفورمین برای بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *