تاثیر طلاق عاطفی بر روی فرزندان

ورود مشاورین به پنل کاربری

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

کلمه عبور برایتان خواهد شد.

به دخت – پایگاه تخصصی دختران و زنان

آیا پدر و مادرها می دانند که وقتی در خانه و پیش چشم بچه ها با یکدیگر دعوا می کنند و گاهی در سردی روابط تا مرز طلاق عاطفی هم جلو می روند،‌ چه اثراتی بر بچه ها در سنین مختلف دارد؟
این مطلب به شما اثرات بد جدایی پدر و مادر و طلاق عاطفی آنها را توضیح می دهد.

تاثیر طلاق عاطفی بر روی فرزندان

طلاق عاطفی به معنای گشوده شدن گره مهربانی و عاطفه میان زن و شوهر است . در طلاق عاطفی ، همسران از یکدیگر جدا نمی شوند و در حقیقت زیر یک سقف زندگی می کنند . اما دیگر در میان شان از عشق و صفا خبری نیست. آنان روش سرزنش را برای تخلیه ناراحتی های خود انتخاب می کنند و در نتیجه دعواها و پرخاش ها و می شود و گاه به توهین و تحقیر می انجامد . در این مرحله است که طلاق عاطفی آشکار می شود .

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان در سنین مختلف

در طلاق عاطفی ، آسیب های وارده به فرزندان بسته به شرایط سنی و شخصیتی شان متفاوت است . مثلا ، اختلافات والدین و بی اعتنایی آنان به یکدیگر ، معمولا در کودکان کم سن و سال سبب می شود تا عادات غذایی آنها تغییر یابد و دچار کم اشتهایی شوند . در فرزندان بزرگتر ، اختلاف ها ممکن است آنان را به احساس گناه دچار کند و آنان فکر کنند مسبب این مشکلات اند و در نتیجه خشم و رنجش خود از این موضوع را بر روی خواهر و برادر و یا هم سن و سالان خود تخلیه کنند . وجود رابطه سرد در خانواده ، معمولا باعث          می شود نوجوانان به تماس های تلفنی طولانی با دوستان ، چت کردن و وب گردی های افراطی تمایل پیدا کنند و در نتیجه غفلت والدین ممکن است ، فرزندان به سمتی کشیده شوند که هرکاری را که دوست دارند انجام دهند و این خود سرآغازی برای آسیب های مختلف خانوادگی ـ اجتماعی است . بی عاطفگی همسران بر روی فرزندان پسر و دختر تاثیر متفاوتی دارد و معمولا در پسران با رفتارهای بیرونی و کنترل نشده و در دختران با اختلال های روانی مانند اضطراب و استرس همراه است .

انواع مشکلات فرزندان

همزمان با باز شدن چشم نوزاد به این دنیا اولین دریافت های او از جهان اطرافش شناخت مادر و پدر است و این چنین اولین تعاملات آدمی با محیط ، از کانون خانواده آغاز می شود و میزان سلامتی جسمی ـ روحی و روانی هر کودکی به ویژه  به ارتباطش با خانواده وابسته است . کودکانی که در خانواده کم محبت و سرد بزرگ می شوند ، به انواع مشکلات و آسیب های اجتماعی دچار می شوند . مشکلاتی روحی ـ روانی که بازتاب اولیه آن با شیطنت های آزاردهنده کودک ، دروغگویی ها و گستاخی ها و همچنین حرف نشیدن های مکرر آغاز می شود و به دنبال آن انواع عقده های درونی ، درگیری های بیرونی و بسیاری از حالات و رفتارهای زشت و زننده نمودار می شود .

اضطراب و فشارهای روحی در کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد ، که از جمله مهم ترین آنها ، چگونگی روابط اعضای خانواده با یکدیگر است ، زمانی که فقدان رابطه ای گرم و با صفا در کانون خانواده حس می شود ، حتی کودکان در سنین بسیار کم متوجه آن شده ، بسیار مضطرب می شوند . گاه پدر یا مادر با «دردل کردن» کمبود محبت و سردی زندگی عاطفی خود را با کودک یا فرزند نوجوان شان در میان می گذارند ، که این نیز سبب اضطراب و ترس در بچه ها می شود . چرا که فرزندان دوست ندارند ، جانب یکی از والدین را بگیرند و دیگری را از دست بدهند . کودکان به گرمای محبت همه اعضای خانواده نیاز دارد و ارتباط      محبت آمیز اعضای خانواده و حتی روابط گرم فامیل ، سبب ایجاد امنیت روحی ـ روانی کودکان می شود . زیرا احساس می کنند که در تنگناهای زندگی ، خانواده و نزدیکان به یکدیگر کمک کرده ، پشتیبان واقعی هم خواهند بود و این احساس داشتن حامی ، امنیت خاطر کودکان را تامین می کند . ارتباط والدین و فرزندان و گرمای محبت در همسران باعث می شود خانواده شاداب تر باشد . اما رابطه سرد روزمره خانواده ، بر روح و جسم فرزندان تاثیر منفی می گذارد ، آنان را نگران ساخته ، افکارشان را به هم می ریزد و این عملکرد نادرست خانواده ، ترس و اضطراب آنان را افزایش می دهد . معمولا فشارهای روحی مولد اضطراب بوده ، اضطراب نیز باعث عدم تمرکز ، انزواجویی ، بداخلاقی ، مشکلات خواب ، کم خوری ، کم شدن حافظه ، یبوست ، کاهش ورن و می شود . پس تربیت درست فرزندان به صورت عمیقی دچار اختلال خواهد شد . اضطراب پدر و مادر به اضطراب و فشار روحی در کودکان دامن زده به سرعت به فرزندان منتقل می شود . زیرا در موقعیت های گوناگون ، کودکان حالت و رفتار خود را از حالت پدر و مادر می گیرند . بنابراین والدین در مرحله نخست باید به حل و فصل مشکلات خویش بپردازند و با ساختن محفلی گرم و پر از عاطفه ،     زمینه های رشد و تربیت صحیح کودکان را فراهم آورند .

محیط خانواده و روابط پر از درگیری پدر و مادر ، می تواند به پرخاشگری کودکان خصوصا در سنین پایین منجر شود . از آنجایی که فرزندان ، بسیاری از رفتارها و گفتارهایشان را با تقلید کردن از بزرگترها یاد            می گیرند و از هر کس ، والدین خویش را الگو قرار می دهند ، با پرخاش کردن یکی از والدین یا هر دوی آنها ، کودک نیز تا حد فراوانی به آنان شبیه خواهد شد . گاه روابط سرد همسران سبب بی توجهی شان به کودک می شود . در نتیجه زمانی که کودک خواسته ای دارد و والدین به خواسته او توجه نمی کنند ، او نیز ممکن است با داد و فریاد ، کتک کاری و با استفاده از راه های پرتنش سعی کند نظر والدین را به سمت خود جلب کند . بی توجهی به نیازهای ضروری و بر حق کودکان باعث می شود ، در اندک زمانی بچه ها عصبانی و پرخاشگر شده ، برای جلب توجه دیگران ، از رفتار پرخاش جویانه استفاده کنند .

فرزندان در سنین مختلف به محبت و عشق ورزی والدین نیاز دارند ، زمانی که سرای خانواده به سردی و    بی روحی دچار می شود ، بچه ها به افراد و مکان های دیگر علاقمند شده ، سعی می کنند به سرگرمی های بیرون از منزل روی آورند . گاهی فرزندان طلاق عاطفی ، حضور و همنشینی با دیگران را مثل پدربزرگ و مادربزرگ در کنار والدین خود بودن ترجیح می دهند . بچه ها در هر سنی که باشند به شدت نیازمند      محبت اند . اگر آن را در خانه و خانواده خویش نیابند ، هر کس که مهر و عاطفه ای بخشید ، به سوی او جذب می شوند و از حضور او خرسند می شوند . مشکل زمانی آغاز می شود که فرزندان در خارج از منزل و محیط خانواده و در میان افراد بیگانه و نه چندان قابل اعتماد به جستجوی محبت بپردازند که در این صورت امکان وقوع آسیب های اجتماعی برای آنها بسیار می شود .

افت تحصیلی فرزندان ، از دلایل مختلفی نشأت می گیرد . یکی از این عوامل انتقام جویی فرزندانی است که احساس سرشکستگی کرده ، می بینند مورد توجه پدر و مادر نیستند . زمانی که فرزند می بیند که والدین به او و خواسته هایش توجهی ندارند ، تصمیم می گیرد با درس نخواندن به تقابل با والدین و انتقام جویی از آنها بپردازد . همچنین دلایلی چون مشکلات روحی و عدم آرامش ، نبودن فضای مناسب روحی برای درس خواندن ، کمبود محبت و عشق ، احساس غربت و بی کسی و سبب می شود که دیگر ، فرزندان تمرکز لازم را نداشته باشند و این عدم تمرکز ، از مؤلفه های مهم در افت تحصیلی به شمار می رود . اختلاف پدر و مادر بلایی خانمان سوز است که بر روح و روان کودک ، تأثیری بسیار منفی می گذارد . دعواهای لفظی ، درگیری فیزیکی ، بی محبتی و سردی و بی اعتنایی همسران ، گاهی به جایی می رسد که فرزندان با التماس درخواست می کنند که والدین دعوا را کنار بگذارند . این نوع نگرانی ها به طور حتم در تمام بره های زندگی ، به خصوص تحصیل فرزندان که عامل مهمی در آینده شان است ، اثرگذار خواهد بود .

از دیگر پیامدهای جدایی عاطفی پدر و مادر ، افتادن به دام روزمرگی است که سبب می شود توجه شان نسبت به همسر و فرزندان کاهش یابد . در این زمان ، هماهنگی والدین در تربیت فرزندان از میان می رود و بر اثر برخوردهای مختلف و روش های تربیتی متفاوت والدین ، کودک دچار تعارض می شود . در این شرایط کودک مجبور است یکی را انتخاب کرده ، به خواسته پدر یا مادر تن دهد . پس در سردرگمی بین خواسته و نظر پدر یا مادر ، توان انتخاب را نداشته ، دچارالتهاب درونی و تعارض روحی می شود . در زمینه اختلاف و درگیری میان والدین نیز کودک در می ماند که جانب کدام یک را بگیرد به این ترتیب کودک در ازدحام احساس تعارض و دوگانگی به سردرگمی و گیجی دچار می شود و به دلیل عدم توانایی در خارج شدن از این وضعیت ، احساس آرامش و تمرکز در زندگی و امر تحصیل روبه افول می گذارد و در نتیجه وضعیتی بحرانی تر دامن گیر خانواده می شود .

کودکان آنگونه خواهند بود که « ما هستیم » نه آنگونه که « ما دوست داریم » یا آرزو می کنیم . آنان در مراحل مختلف زندگی از والدین خویش الگوبرداری می کنند و صحنه ها یا خاطرات قبلی زندگی شان با والدین همانند فیلمی از نظرشان می گذارد .

به یاد داشته باشیم کودک امروز همان مادر و پدر فرداست و آنچه در این زندگی آموخته ، در زندگی فردای خود مصرف می کند . رفتارها و واکنش های ناسب ، بدرفتاری ها ، سردی زندگی ، ناآگاهی از چگونه عشق ورزیدن و بسیاری از مسائل دیگر ، پیامد طلاق عاطفی پدران و مادرانی است که امروز بی توجه به آینده خود و فرزندانشان در هیاهوی زندگی روزمره گم شده اند و تنها هدف آنان فراهم نمودن احتیاجات مادی و جسمی کودکان خویش است .

/انتهای متن/

فریبا علیزاده متولد سال 1364 در تهران. دارای تحصیلات کارشناسی روانشناسی مشاوره و کارشناسی ارشد روانشناسی است.
سابقه مشاوره های فردی و گروهی ، مدرس مهارت های زندگی، مشاوره مهد کودک، مربی کارگاه مادر و کودک، آزمونگر و مشاور خانواده
ایشان مقاله اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان زنان در مجله علمی – پژوهشی انجمن روانشناسان ایران منتشر کردند.

رمان / بدون توهرگز 1

رمان/ بدون تو هرگز 4

داستان/ ستاره

9 راهکار خوب برای یک مهمانی دلپذیر نوروزی همراه با بچه ها

آخرین مطالب

سرگردانی دختران اروپایی در کمپ تروریست‌های داعش!


چرا باردار نمی شوم؟


زن و دفاع مقدس، تار و پود در هم تنیده


8 عامل فروپاشی خانواده

آدم چیزی رو که دوست داره باید در راه خدا بده! + تصویر

هر جا مردی برای زن حرمت قائل می‌شود، از سفره اهل بیت(ع) روزی خورده است


حکم لایک عکس بی حجاب + تصویر

ورود مشاورین به پنل کاربری

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

کلمه عبور برایتان خواهد شد.


1394,شنبه 16 خرداد23:43

در طلاق قانونی،همه اعضای خانواده تکلیف خود را روشن دانسته و دچار استیصال کمتری هستند؛در حالی که این گمگشتگی در طلاق عاطفی ادامه دار می‌شود.

2تا کافی نیست: هنگامی که فرجام یک پیوند منجر به طلاق می‌شود؛نتیجه و اثر آن تا حد بسیار زیادی مشخص و قابل پیش بینی است، اما در خانواده هایی که شکل ظاهری خود را حفظ کره و والدین هنوز به شکل صوری در کنار هم زندگی می‌کنند؛طلاق عاطفی،اثرات بسیار مخرب تری بر فرزندان و شخصیت ایشان خواهد داشت.
طلاق پدیده ای است که به گسست خانواده می‌انجامد و تاکنون مطالب بسیاری در رابطه با آسیب ها و عواقب تلخ پدیده طلاق و رفتار شخصیت فرزندان این خانواده ها،شنیده ام.
لیکن بررسی های اخیر نشان می‌دهد؛که زوج های تحصیل کرده به دلایل مختلفی همچون نگرانی از آینده مبهم فرزندان خود،به طلاق عاطفی و جدایی که درهیچ کجا ثبت نمی‌شود و زمینه ساز حکم فرمایی یک تشنج روانی در خانواده است،روی می‌آورند.
آمار و تحقیقات نشان می‌دهد که طلاق عاطفی در کشور 53 درصد بوده و در این حالت والدین سعی می‌کنند تا به رغم خود،با تحمل سختی ها و مشاجرات پیاپی و درگیری های آزار دهنده و طاقت فرسا،فرزندان خود را از ابتلا به آسیب های احتمالی بیمه کنند.
نکته دوم اینکه دراین گونه خانواده ها؛، والدین به این خاطر که از دور زندگی آنها از نگاه مردم  خوب و موفق ارزیابی شود؛لذا به هر نحوه ممکنی سعی می‌کنند،زندگی خود را در همان وضع نگه دارند.
لیکن کارشناسان براین باروند که درصورتی که زوجین از لحاظ ادامه زندگی مشترک به نتیجه مثبتی نرسیدند،بهترین راهکار جدایی رسمی و پایان مشاجرات می‌باشد؛چراکه که در خانواده هایی که مشاجرات و درگیری ها به صورت مداوم جریان دارد؛این فرزندان هستند که قربانیان دائمی داستان زندگی به شمار می‌روند و بیشترین آسیب ها متوجه روحیه ایشان می‌شود.

طلاق عاطفی و آثار مخرب آن بر فرزندان
در طلاق قانونی،همه اعضای خانواده تکلیف خود را روشن دانسته و دچار استیصال کمتری هستند؛در حالی که این گمگشتگی در طلاق عاطفی ادامه دار می‌شود.
البته آسیب های وارده به کودکان بستگی به شرایط سنی و شرایط شخصیتی فرزندان دارد.به عنوان مثال،این امکان وجود دارد که براثر اختلافات شدید والدین و بی اعتنایی آنان به هم، کودکی که خوراک خوبی داشته،عادات غذایی اش تغییر کرده و دچار کم اشتهایی شود و در فرزندان بزرگتر،اختلالات باعث ایجاد احساس گناه در فرزند می‌شود و آنان خود را مسئول این اختلافات می دانند.در نتیجه خشم و رنجش خود را بر روی خواهر و یا برادر خود تخلیه می‌کنند.
این تنش ها در نوجوانان می‌تواند منجر به پناه بردن آنها به تماس های تلفنی طولانی با دوستان و چت کردن و وب گردی های افراطی شود.در این شرایط غفلت والدین ممکن است باعث شود که فرزند هرکاری که دوست دارد،انجام دهد.
افزایش ضعف درسی بچه ها،به علت از دست دادن تمرکز از ساده ترین اثرات مخرب این اختلافات است؛به نحوه ی که کم کم و به مرور زمان امکان رسیدگی به ضعف های درسی ایشان وجود نخواهد داشت.
البته لازم به ذکر است؛تاثیر اختلافات و طلاق عاطفی بر شخصیت و رفتارهای دختران و پسران متفاوت است و شاید بتوان گفت که اثر منفی این مسئله بر پسرها شدیدتر از دختران است.
پسرها با رفتارهای بیرونی وکنترل نشده پرخاشگری،رفتار منفی،قشقرق و واکنش نشان می‌دهند؛در حالی که دختران دچار اختلالات درونی،اضطراب و استرس می‌گردند.

انتقام جویی فرزندان،دستاورد طلاق عاطفی
سیاوش شایسته،کارشناس مسائل خانوادگی درهمین رابطه گفت:فرزندان والدین پرخاشگری که به صورت مداوم با یکدیگر اختلاف و درگیری دارند،بیش از فرزندان طلاق در معرض ناهنجاری و بزه قرار دارند.
وی با بیان این مطلب افزود:براساس تحقیقات،به عمل آمده آسیب وارده بر فرزندان طلاق امری احتمالی است و اینکه فرزند وارد محیطی نابه هنجار می‌شود و یا اینکه والدین نتوانند سرپرستی فرزند و یا فرزندانی را که به عهده گرفته اند را به درستی انجام داده و یا سرپرستی آنان را به دیگران محول کنند؛لیکن در خانواده هایی که اختلاف و کشمش میان والدین به صورت مداوم وجود دارد،به طورقطع عوامل آسیب زا در شخصیت فرزندان ظهور خواهد،یافت.
شایسته در ادامه گفت:در خانواده هایی که به صورت پیوسته مشاجره و دعوا میان والدین صورت می‌پذیرد و ایشان ساعات و یا روزهای متمادی با یکدیگر قهر هستند؛در واقع فرزندان در محیطی که بی عاطفگی،سردی،نبود آرامش در آن حکم فرماست؛تربیت می‌شوند و به این علت که محیط گرمی را از نظر عاطفی تجربه نمی‌کنند،پرخاشگری را به عنوان یک رفتار آموخته و حتی در صفات شخصیتی خود آن را به نمایش خواهند گذاشت.
این کارشناس،مساله انتقام از والدین را یکی دیگر از مشکلات ناشی از نبود محیطی صمیمی و گرم در خانواده دانست و افزود:نبود محیط گرم و صمیمی می‌تواند در گرایش فرزندان به بزه و رفتارهای نابهنجار موثر باشد.
شایسته خاطرنشان کرد:در چنین خانواده هایی که روابط عاطفی مناسبی حکمفرما نیست، دیده می‌شود که فرزندان به دنبال جایگزینی آن در محیط بیرون از خانه هستند؛به طور مثال در فرزندان پسر این خانواده ها گرایش به همسالان و دوستان ناباب زمینه را برای بزهکاری و یا اعتیاد فراهم می‌آورد و در فرزندان دختر،گرایش به همسالان حتی از جنس مخالف در شکل نا صحیح آن زمینه را برای سواستفاده و مشکلات رفتاری دیگر فراهم می‌سازد.

خانواده درمانی،راهکار بهبود بحران طلاق عاطفی
سمیه ودادی،روانشناس دراین خصوص گفت:تمامی تست های شخصیتی و روان شناسی نشان می‌دهد که فرزندان طلاق عاطفی به این علت که شاهد مسائلی چون اختلاف شدید والدین،توهین،بی توجهی و درگیری آنها هستند؛از فرزندان طلاق قانونی و ثبتی در معرض آسیب هستند.
این روانشناس با بیان این مطلب افزود:در خانواده هایی که والدین از یکدیگر طلاق عاطفی می‌گیرند؛شاهد تشکیل یک مثلث هستیم که طی آن هرکدام از والدین سعی می‌کنند با فرزندان علیه دیگری ائتلاف تشکیل دهند؛لذا به نوعی فرزندان را درگیر بحث و مشاجره خویش می‌نمایند و از آنجا که تفکر فرزندان همچون بزرگسالان و والدین ایشان نیست،در موارد خود را مقصر دعوای والدین دانسته و سرزنش می‌کنند.
ودادی خاطر نشان کرد:با توجه به تبعات سنگین و زیان بار پدیده طلاق عاطفی برفرزندان،دو راهکار برای حل و بهبود اینگونه روابط موثر واقع خواهند شد.ابتدا استفاده از خانواده درمانی که مراجعه کنندگان آن از دو دسته خارج نیستند:گروه اول والدینی هستند که به حل مشکلات خود و ادامه رابطه مشتاقند و گروه دوم والدینی هستند که فقط به علت ترس از گفته های مردم و یا آینده فرزندان خود با بی رغبتی به ادامه زندگی مشترک برای حفظ آن تلاش می‌کنند.
وی تصریح کرد:در این نوع از درمان،مشاور سعی بر بازکردن ائتلاف مزبور نموده و کودک را ازمرکز تشنج و درگیری والدین دور نگه می‌دارد و تلاش می‌کند تا رابطه عاطفی جدیدی میان زوجین ایجاد نماید.
و دومین راهکاری که آخرین راهکار درخصوص چنین والدینی محسوب می‌شود؛جدایی رسمی و پایان مشاجرات مداوم و مخرب است.

پیشگیری بهتر از درمان
هرچند که درخصوص طلاق عاطفی و طلاق رسمی و اثر مخرب آن تاکنون راهکارهای ارائه شده،اما مسائله ای که بیش از هرچیز پرداخت به آن حائز اهمیت است،بحث پیشگیری است.
بدین مفهوم که زوج هایی که تصمیم به ازدواج دارند؛به خصوص جوانان که در آستانه ازدواج هستند،سعی کنند آگاهانه و با تحقیق در بررسی در این راه قدم بردارند و در گفتار خویش در ضمن شناخت صداقت داشته باشند.به اطرافیان نیز توصیه می‌شود؛از هرگونه دروغ مصلحتی برای ایجاد زمینه های وصلت جلوگیری نمایند.
آنچه مسلم است اینکه اقدام به ازدواج پس از کسب شناخت کمی از خصوصیات اخلاقی، روحی و خانوادگی زوجین،از ظهور پدیده های چون طلاق عاطفی و رسمی پیشگیری خواهند کرد.

تقویت مغز با ۶ خوراکی طبیعی  اگر این روزها گاهی احساس می کنید حافظه کوتاه مدت شما مختل شده و یا مغز شما کند است، خوب است که به لیست غذایی‌تان، غذا های که باعث تقویت مغز میشود را نیز اضافه کنید تا تاثی

راهکارهای مقابله با افسردگی و استرس داشتن استرس و افسردگی، مانند این است که همزمان هم بترسید و هم خسته باشید. در چنین حالتی از شکست می ترسید، اما هیچ تلاشی هم برای بهبود اوضاع نمی‌کنید. دوستان دوست دا

ثروتمندترین فوتبالیست های ایران فوتبالیست هاي‌ ایران را باید قشری دانست که اصطلاحا «پولدارند»؛ افرادی که سردمدار آن ها را باید علی دایی دانست. فردی که درکنار موفقیت هاي‌ بزرگ فوتبال، حالا یکی از مردان

اینستاگرام فیلتر می شود  معاون اول دادستان کل کشور گفت: فعالیت عده ای از افراد تحت عنوان سلبریتی در فضای مجازی و گردآوری پول به بهانه کمک به افراد بی بضاعت که منجر به کلاهبرداری‌های‌ متعددی شده است با

بهترین قرص های تاخیری برای درمان زود انزالی خیلی از افراد هنگام رابطه جنسی دچار زود انزالی ( زود ارضا) می شوند که انزال زودرس گفته می شود. برای دیر ارضا شدن می توان از قرص های تاخیری استفاده کرد. البته بهترین روش برای دیر ارضا شدن، استفاده از تکنیک های ذهنی و جسمی است. زود انزالی یا انزال زودرس

تاثیر طلاق عاطفی بر روی فرزندان

 رژیم لاغری موضعی شکم و پهلو لاغری موضعی شکم و پهلو با چه رژیمی ممکن می شود؟ لاغری موضعی یکی از دغدغه های اصلی این روزها برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است. شاید در فکر شما این مساله وجود داشته باشد که ورزش ها و رژیم خاصی برای لاغری موضعی مانند شکم []

حجامت و فواید آن در طب سنتی اسلامی حجامت اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شود كه جهت درمان بعضی ازبیماری ها بكار می رود ودارای سابقه تاریخی هفت هزارساله  ومورد تایید وتاکید اسلام می باشد. قدمت حجامت در ایران به قبل از اسلام می رسد، بهرام گور پادشاه ساسانی چون درمان بیماری خود را  منحصر در حجامت یافت دستور

زیباترین بازیگر زن ایرانی از نظر شما کدام است ؟ سالهاست که از زیبایی و خوشگل ترین بازیگران زن خارجی تعریف و تمجید کرده ایم ولی غافل از اینکه هنرمندان و زیباترین بازیگران زن ایرانی را نادیده گرفته ایم . طی یک نظرسنجی که مردم زیباترین بازیگر زن ایرانی را انجام داده اند میخواهم برایتان تصاویر عکس خوشگل ترین بازیگر

۱۰ نوع از بزرگترین کشتی تفریحی جهان که هر کسی آرزوی مسافرت با آن ها را دارد چه کسی است که از گذراندن دوران تعطیلات خود در یک

چگونه لاغر شویم آیا از امتحان کردن رژیم‌ غذایی و روش‌هاي‌‌ لاغری متفاوت و رنگارنگ خسته شده‌اي؟ آیارژیم‌هاي‌‌ غذایی تأثیر چن

به IGTV پلتفرم ویدیویی اینستاگرام خوش آمدید ما IGTV را در رویدادی در سانفرانسیسکو معرفی کردیم که شامل بسیاری از سازندگان این

تلویزیون اینستاگرام (IGTV) برای ویدیوهای یک ساعته اینستاگرام از IGTV (تلویزیون اینستاگرامی) رونمایی کرد؛ مگ یاد نخستین‌ رسان

زنجبیل یک داروی شگفت انگیز برای درمان انواع مریضی است. قرن هاست که در طب سنتی ؛ پخت و پز استفاده میشود . زنجبیل منبع ویتامین

چگونه چاق شویم سوالیست که مدام از افراد لاغر شنیده میشود، شاید افراد چاق به اینگونه سوالات از افراد لاغر خنده اشان بگیرد ولی

۵ بیماری مهم که از طریق نیش پشه وارد بدن میشود شاید باورتان نشود که نیش پشه میتواند عامل بیماری های خطرناکی شود که از آن بی

عرق کردن در خواب و راهکارهای درمان آن عرق کردن در خواب یا تعریق شبانه مشکلی شایع است و میتواند یکی از علائم اولیه ایدز یا وی

خواص گلاب بر پوست و بدن چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟ کم کم به فصل گلاب گیری نزدیک می شویم، و این دلیلی شد که با شما د

بیشترین تعداد رابطه جنسی در دنیا در این مقاله میخواهیم به آمار بیشترین تعداد رابطه جنسی در دنیا بپردازیم . با ما در مگ یاد ه

در خبره ثبت کنید و اخبار جدید را در خود دریافت کنید


آدرس :


نگران نباشید ما اسپم نیست

مجله اینترنتی مگ یاد با هدف گردآوری و ارائه محتوای آموزشی مفید در وب ایران، و نیز تولید محتوا بر مبنای آموزش و توسعه مهارت های فردی فعالیت خود را از خرداد ماه 96 شروع نموده است.

ماموریت اصلی این وبگاه رشد فرهنگ بر اصل آموزش محوری است که با همکاری تعدادی از نویسندگان و کپی رایترهای ایرانی تاسیس شده است.

ورود


کاربری یا نشانی


رمز

مرا به خاطر بسپار

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *