تاثیر داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

خواص دارویی و گیاهی

بررسی اطلاعات آنلاین و گزارشاتی که در زمینه امنیت در دوران بارداری است ممکن است شما را گیج کند.

این مسأله مدت‌ها مورد بحث بوده است. نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف داروهای ضد افسردگی برای نوزادِ درون رحم می‌تواند خطرناک باشد. پژوهش‌های دیگری می‌گویند خطرات بسیار ناچیز هستند و در صورتِ عدم درمان افسردگی، مادر و کودک در معرض تهدید بزرگ‌تری قرار می‌گیرند.

دکتر جنیفر پین، مدیرِ مرکز اختلالات خلقی زنان در دانشگاه جانز هاپکینز گفت: «برخی معتقدند دارو‌های ضد افسردگی جزء داروهای تجملی محسوب می‌شوند و زنان باید بهتر عمل کنند و بدون مصرف دارو، دوران بارداری خود را بگذرانند. اکثر مردم درک نمی‌کنند که افسردگی می‌تواند به شکل قابل توجهی مادر و کودک را تهدید کند.»

اکثر زنان باردار از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند

میلیون‌ها زن باردار تحت تأثیر افسردگی هستند. این امر به علت ایجاد تغییر در مواد شیمیاییِ ارتقاء خلق‌و‌خو در مغز است. استفاده از داروهای ضد افسردگی می‌تواند تا حدی به ایجاد تعادل در این مواد شیمیایی کمک کند.

تاثیر داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

دکتر Krista Huybrechts، استادیار پزشکی در بریگهام و بیمارستان زنان گفت: «تقریباً حدود 1 زن از هر 1 زن در طول بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کند.» او در این زمینه پژوهش‌هایی دارد، این مقاله نیز از پژوهش های اوست.

استفاده از چنین دارو‌هایی توسط زنان باردار در دو دهه اخیر افزایش یافته است. یکی از انواع داروها، به ِ مهار‌کننده‌ی بازجذبِ انتخابی سرتونین (SSRIs)، در حال حاضر جزءِ 2 دارویی است که بیشترین تجویز را در دوران بارداری داشته‌اند. طبق تفسیرِ اخیر در مجله بیماری‌های عصبی و روانی، در سال 1998 هیچ یک از داروهای ضد افسردگی در این فهرست قرار نداشت. علی‌رغم گستردگی در مصرف، در مورد خطرات مصرف دارو محدودیت‌هایی وجود دارد. این امر بدین علت است که زنان باردار به طور معمول در آزمایشاتِ ایمنی در نظر گرفته نمی‌شوند و از این زمایشات کنار گذاشته می‌شوند.

دکتر سیوبهان دولان، مشاور پزشکی و زنان و زایمان در March of Dimes گفت: «این امر یک معضلِ اخلاقی است. ما درک می کنیم که چرا زنان باردار از آزمایشات پزشکی حذف می‌شوند اما برای مشاوره دادن به آنها، اطلاعات لازم در اختیار نداریم. بنابراین آیا واقعاً ما در حال کمک به آنها هستیم؟»

چگونه مقالات مرتبط با این موضوع را بخوانیم؟

قبل از اینکه خطرات بالقوه‌ی داروهای ضد افسردگی در طول بارداری را بررسی کنید، مهم است بدانید چگونه اطلاعات حاصل از پژوهش ها را باید تفسیر کنید. اخبار منفی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، همیشه سریع‌‌تر پخش می‌شوند. در ابتدا بررسی کنید که آیا پژوهشگران، سایرِ شرایط مرتبط با سلامت مانند سیگار کشیدن و چاقی را در نظر گرفته‌اند؟ این عوامل نیز می‌توانند بر نتایج تأثیرگذار باشند.

دکتر دولان معتقد است: «زنانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند با زنانی که مصرف نمی‌کنند متفاوت هستند. عوامل خطر دیگری نیز در آنها وجود دارد که منجر به مشکلاتی در طول بارداری می‌شود. پس آیا بیماری روانی یا دارویی خاص منجر به این خطرات می‌شود؟»

خطرات گزارش‌شده برای نوزادان

در بین خطراتِ مصرف داروهای ضد افسردگی در طول بارداری که عموم، از آنها اطلاع دارند می‌توان به پرفشاری مداومِ خون ریوی در نوزاد (PPHN) اشاره کرد. این بیماری می‌تواند زندگی فرد را مورد تهدید قرار دهد. نوزادِ مبتلا به این بیماری، دچارِ فشار خون بالا در ریه‌ها می‌شود که باعثِ مشکلات تنفسی شدید خواهد شد.

در سال 26، دانشمندان در ابتدا این بیماری را به استفاده از SSRIs ربط دادند و FDA در مورد آن هشدار داد. 5 سال بعد و بعد از اعلام نتایجِ متناقض از 5 مطالعه‌ی دیگر، FDA تجدید نظر کرد و اعلام داشت: «برای نتیجه‌گیری درباره‌ی وجود ارتباط بین استفاده از SSRI در بارداری با PPHN هنوز زود است.»

از آن زمان به بعد، تعداد انگشت‌شماری پژوهش به این نتیجه رسیدند که خطرِ استفاده از SSRI برای زنان باردار، قابل توجه است و از نظر آماری معنادار محسوب می‌شود.

Huybrechts، همکار نویسنده در پژوهش حاضر بیان داشت: «نتایج پژوهش ما نشان می‌دهد مصرف دارو‌های ضد افسردگی در طول بارداری ایمن است و ما در نتایج خود، افزایش خطرِ ابتلا به PPHN را مشاهده نکردیم.»

نگرانی دیگر برای زنانی که در آینده فرزند‌دار می‌شوند و داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند، احتمالِ ایجاد نقص قلبی در کودکان است. در سال 25، FDA هشدار داد که مصرف پاروکتسین (Paxil) باعثِ ایجاد حفره و دیگر مشکلات ساختاری در قلب نوزاد می‌شود. البته مطالعه‌ای که در سال گذشته منتشر شده است، این خطر را تأیید نمی‌کند.

حدود 3 نوزاد از هر 1 نوزادی که مادرانشان داروی SSRI مصرف می کردند، به صورت موقت به سندروم انطباق ضعیف نوزاد مبتلا شدند.

نشانه های این سندروم عبارتند از:

با این حال، حداقل در یک مطالعه، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که این اثرات در کودکان طولانی‌مدت نیستند.

دلایلی برای مصرف داروهای ضد افسردگی در زمان بارداری

پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که افسردگی در طول بارداری برای سلامتی مادر و نوزاد خوب نیست. اگر به بیماری روانی مبتلا هستید و باردارید، بارداری شما پرخطر محسوب می‌شود.

زنان باردار که به افسردگی مبتلا هستند:

افسردگی در طول بارداری می‌تواند احتمالِ بروز شرایطی که منجر به مرگ نوزاد شود را افزایش دهد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های زیر نیز افزایش می‌یابد:

 

ایمن‌ترین داروی ضد افسردگی در دوران بارداری کدام است؟

پاسخ روشنی در این زمینه وجود ندارد. استفاده از هر دارویی در زمان بارداری می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.

دکتر پین گفت: «ما تمایل به استفاده از داروهای ضد افسردگی قدیمی‌تر مانند Prozac یا Zoloft را داریم زیرا برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اگر قرار بود مسأله‌ای ایجاد کنند، این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت.»

اگر باردار هستید و افسردگی دارید، با پزشک خود درزمینه خطرات و فوایدِ مصرف دارو مشورت کنید.

دکتر دولان گفت: «این مسأله، یک موضوعِ سیاه و سفید نیست. ملاحظات بسیاری در این بین وجود دارد. خطرات و فواید، زمان‌بندی در بارداری و مدیریت مطلوب پزشکی باید در نظر گرفته شوند. شاید شما دو تا سه داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنید. باید بررسی کنید که آیا می‌توانید تعداد آنها را به یک دارو کاهش دهید یا خیر. زن باردار و پزشک‌ باید به درمانی اختصاصی برسند. یک پاسخ برای تمامِ موقعیت‌ها وجود ندارد.»

اگر باید داروی ضد افسردگی مصرف کنید و باردار هستید، تا زمانی که پزشک شما موافقت نکرده است مصرف آن را قطع نکنید. افسردگیِ حدود 9 درصد زنان که مصرف دارو را قطع کرده‌اند در طول 3 ماهه سوم بارداری برگشته است. اگر داروی خاصی مناسبِ شماست، متخصصانِ این پژوهش به شما توصیه می‌کنند تا آن را مصرف کنید و به منظور بررسی رشد کودک و نرخ ضربان قلب آنها، آزمایشات منظم انجام دهید.

دکتر پین معتقد است: «بهترین داروی ضد افسردگی در طول بارداری، همان دارویی است که حال مادر را خوب می‌کند.»

اشتراک

مطلب خوب و ارزنده اي بود من جواب كاملتر و منطقي تري نسبت به ساير مطالب از اين مطلب دريافت كردم
اميدوارم هيچ مادري به داروي ضد افسردگي نياز نداشته باشه

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 3 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 1 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون دارد واقعا خیره کننده هستند.

تاثیر داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

دوره کوتاه پرتو درمانی برای زنانی که در مرحله اولیه سرطان سینه هستند بهتر است

طی روزهای گذشته اخبار منتشره در مورد تسلا اختصاص به مدل 3 این شرکت داشت، که در نهایت نیز اواخر ماه مارس از آن رونمایی شد. هرچند که خریداران بایستی دو سالی منتظر بمانند تا مدل 3 خود را دریافت دارند اما تسلا برای از یاد نرفتن مدلی که قبل از همه این ها عرضه شد دست به کار شده است.

از بین همه آن چیزهای مربوط به زمین که دانشمندان درصدد دانستنشان هستند و تعدادشان هم کم نیست، شناخت اولین حیوانی که روی کره زمین پدیدار شد یکی از بزرگترین این خواسته هاست. محققان ام آی تی می اندیشند که اسفنج ساده دریایی می تواند همان حیوان نخستین باشد. بنا به یک تحلیل ژنتیکی که به تازگی انجام شده است اسفنج های دریایی دارای فسیلهای مولکولی هستند که بیش از 64 میلیون سال قدمت دارند و بر این اساس به زمان پیش از انفجار کامبریایی بازمی گردند که طی آن حیوانات به تدریج بر روی زمین پدیدار شدند.

قدرت باتری گوشیهای هوشمند امروزی غالبا به اندازه ای کافی هست تا انرژی گوشی شما را تا زمان مناسب تامین کند. اما مشکل این است که هنوز هم برای پر شدن کامل شارژ خود باتری، زمان زیادی را باید منتظر ماند.

طبق مطالعات جدید، فضاپیمای اروپایی که اواخر سال گذشته پرتاب شد، نهایتا توانست 7 سیاره فراخورشیدی را پیدا کند، درحالیکه به محققان نیز کمک کرد تا درک بهتری از تعداد و ویژگیهای جهان های بیگانه در کهکشان داشته باشند. ماموریت نظارت بر ستارگان (گایا)، که بر عهده آژانس فضایی اروپاست، در دسامبر 213 آغاز شده است و باید 21 سیاره بیگانه را در طول سفر 5 ساله اش و حدود 7 جهان در فواصل دور را در طول 1 سال پیدا کند

عضویت در خبر ه کویآخرین اخبار علمی دنیا را در خود دریافت کنید


:


:

برداشت ، بازنشر و استفاده از مطالب سایت بصورت کامل و یا صرفا بخشی از یک مطلب صرفا باقرار دادن لینک آن مطلب (Hyperlink) مجاز می باشد .

 

مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری ممکن است سبب خطراتی برای نوزاد شود وی ممکن است قطع مصرف این داروها برای مادر در نیز خطرناک باشد. درمان افسردگی در دوران بارداری امری اساسی و مهم است. در صورتی که در دوران بارداری افسردگی درمان نشده موجود باشد ممکن است خانم باردار اترژی کافی برای مراقبت از خود نداشته باشد. ممکن سیگار بکشد یا از الکل استفادهکند و داروهای جذب شده از طریق شیر مادر به بدن کودک بسیار اندک هستند. مصرف الکل با مصرف داروهای ضدافسردگی ممنوع است،. سیامتیدین هم می تواند اثربخشی از داروها را (دسیپرامین، دوکسپین، ایمیپرامین، پاروکستین و سرترالین) افزایش دهد. کشیدن سیگار باعث کاهش اثربخشی TCA می شود و ممکن حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهند.

آمیتریپتلین: در دوران حاملگی C (روی جنین حیوان اثرات سوء داشته است.)

عوارض: خواب آلودگی، سرگیجه، عصبی شدن، بی قراری، تاکیکاردی، تغییرات ECG، تاری دید، افزایش اشتها، افزایش وزن، تهوع، استفراغ، تضعیف مغز استخوان

تداخلات دارویی: ممکن است تاحدودی پاسخ ضدهیپرتاسین داروهای ضدفشار خون کاهش یابد. تضعیف CNS با الکل ها← خواب آورها، سداتیوها، تضعیف CNS تشدید می شود. با ضد انعقاد های خوراکی ممکن عارضه ی هیپوپروترومبینمی را افزایش دهد. مصرف بالودوپا←بیش فعالی سمپاتیکی همراه با هیپرتانسیون و هیپر کلسیمی متیل فنیدات سطح ضد افسردگی 3 حلقه ای را افزایش دهد.

تاثیر داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

کلومیپرامین: در دوران حاملگی گروه C است.

عوارض: خواب آلودگی، خستگی، خشکی دهان، یبوست، افزایش وزن، تاخیر در ادرار، تعریق زیاد، اختلال تمرکز، اقباس ادراری، اختلالات گوارش و تهوع، ناراحتی گوارشی C، ضعف رفتار تهاجمی. پریشانی

تداخلات: با الکل تضعیفCNS با داروهای ضد تیروئید باعث خطر آلرگرانوسیتوز را افزایش می دهد. با فنوتیازین ها اثرات سداتیو و آنتی کولیندژیک را افزایش می دهد. سایمتین غلظت سمیت دارو را افزایش می دهد. اثرات کلونیدین و گوآنادرل کاهش می دهد.

فلوکستین مصرف در دوران حاملگی گروه B

عوارض: سر درد، عصبی شدن، اضطراب، بی خوابی، تهوع ، اسهال، خستگی، سرگیجه، تومور، سوء هاضمه، تپش قلب، گررفتگی، درد سینه، بی اشتهایی، خشکی دهان، خارش در پوست، تعریق و واکنش های حساسیت مفرط.

تداخلات: مصرف همزمان تریپتوفان ممکن است سبب پریشانی، بی قراری و ناراحتی گوارش شود.

نیمه عمر دیازپام افزایش می یابد. ممکن است سمیت 3 حلقه ای را افزایش دهد.

ایمیپرامین: مصرف در دوران حاملگی گروهD

عوارض: تسکین خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، آتاکس، تومور، نوروپاتی محیطی، نشانه های اکستراپیرامیدال، دلیریوم، اختلال تمرکز، اغتشاش شعور، توهمات، اضطراب، خوابی، تاکیکاردی. هیپونسیون، بلوک قلبی، تورم بیضه، پاهای سرد و سیانوزه، پوسیدگی دندان، خشکی دهان، تاری دید، ریزش مو، دیس پنه، تسریق عرق، کهیر، خارش پوست، حساسیت نور

تداخلات دارویی: همراه MAOI ها باعث بحران هیپرپیرکسی، تاکیکاردی یا حملات ناگهانی را تسریع کند. با الکل CNS را تضعیف می کند همراه نوراپی نفرین و مولدهای سمپاتیک ممکن است سمیت قلبی را افزایش دهد.

سایمتیدین متتابولیسم کبدی ایمی پرامین را کاهش و لذا سطح آن را افزایش می دهد. متیل فنیدات متابولیسم ایمی پیرامین را مهار و لذا سیمیتس را افزایش می دهد.

ایزوکاربوکسازیذ مصرف در دوران حاملگی گروه C است.

عوارض: سرگیجه، تهوع، منگی، ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سر درد، پرش عضلانی، تومور، مانیا، اختلال حافظه، آریتی ها، تاری دید، گلوکوم، اسهال، یبوست، لرز، راش پوستی، هپاتیت، یرقان، بی اختیاری، تداخلات دارویی، مپریدین، می تواند سبب کلاپس قلبی – عروقی کشنده شود. کلیه غذاهای حاوی تیرامین ممکن است بحران هیپرتانسیون را تسریع کنند، بی هوش کننده ها اثرات هیپوتانسیو و تضعیف کننده ی CNS را تشدید می کند.

نور تریپ تیلن در زمان حاملگی گروه P است.

عوارض: احتباس ادراری، هایپوتانسیون وضعیتی، خواب آلودگی، حالت اغتشاش شعور آکرافولوسیتوز، خشکی دهان، تاری دید، واکنش های حساسیت.

تداخلات دارویی: همراه لودوپا مقلدهای سمپاتیک احتمال پیش فعالی سمپاتیکی همراه با هیپرتانسیون با داروهای تیروئیدی ممکن است احتمال آریتمی ها را افزایش دهند. سایمتیدین ممکن است سطح پلاسمای ضد افسردگی های سه حلقه ای را افزایش می دهد.

ترانیل سیپرومین سولفات مصرف در دوران حاملگی است.

عوارض: ورتیگو، رعشه، پرش عضلانی، سر درد، تاری دید، آریتمی ها، خشکی دهان، بی اشتهایی، یبوست، اسهال، ناراحتی شکمی، راش، ایمپوتنس، ادم محیطی و تعریق

تداخلات دارویی:الکل و سایر مضعف های CNS به اثرات تضعیف کننده ی سیستم عصبی مرکزی می افزاید. مپریدین می تواند سبب کلاپس قلبی- عروقی کشنده شود. بیهوش کننده ها اثرات هیپوتانسیو و تضعیف کننده ی CNS را تشدید می کنند. متریزامید خطر حملات ناگهانی را افزایش می دهد. مدرها و سایر داروهای ضد هیپرتانسیون به اثرات هیپوتانسیو می افزاید. تداخلات غذا دارو: غذاهای حاوی تیرامین ممکن است بحران هیپرتانسیو را تسریع می کند.

تری میپرامین در دوران بارداری در گروه C است.

عوارض: حملات ناگهانی، رعشه، اغتشاش شعور، تسکین، تاری دید، تاکیکاری، خشکی دهان

تداخلات دارویی: ممکن است تا حدودی پاسخ ضد هیپرتانسیو به داروهای کاهنده فشارخون را کاهش دهد. تضعیف کننده ی CNS الکل ها، خواب آورها، باربیتورانها و سداتیدها و پرسیو CNS را تشدید می کنند. ممکن است اثر هیپوپروترو مبینمی ضد انعقادهای خوراکی افزایش یابد. اتکلروینول ممکن است سبب دلیریوم گذرا شود. لودوپا و مقلدهای سمپاتیک احتمال پیش فعالی سمپاتیک همراه با هیپرتانسیون و هیپرکسی وجود دارد. همراه متیل فنیدات سطوح پلاسمایی TCA را افزایش می دهد و همچنین سیامتیدین هم باعث می شود.

موکلومبید

عوارض: سر درد، فشار در سر، خواب آلودگی، آشفتگی های خواب، سرگیجه، رعشه، افزایش پریشانی، بی قراری، عصبانیت، خستگی، افزایش اضطراب، اپیگاتر، ناخوشی، احساس پری شکم، درد شکم، تعریق.

تداخلات دارویی: با دادن موکلومبید بعد از یک وعده غذایی سرشار از تیرامین ممکن استتشدید اثر تیرامین به حداقل برسد. مصرف سایمتیدیانتظار می رود غلظت حالت پایدار موکلوبمید را تقرییبا 2 برابر سازد.

پاروکسیتین: گروه B در املگی

عوارض: سر درد، رعشه، پریشانی، اضطراب، سرگیجه، بی خوابی، رخوت، تهوع، یبوست، استفراغ، بی اشتهایی، اسهال، نفخ، افزایش اشتها، خشکی دهان، راش، خارش

تداخل دارویی: سایمتیدین سطوح پاروستین را افزایش می دهد. MAOLC باعث افزایش پاسخ منقبض کنندگی عروق منتهی به بحران هیپرتانسیو یا مرگ شوند.

ونلافاکسین: گروه B در حاملگی

عوارض: افزایش فشارخون و سرعت ضربان قلب، تپش قلب، احساس خستگی، سر درد، اضطراب، خواب آلودگی، استفراغ، خشکی دهان، یبوست، اختلال فعالیت جنسی، نارسایی نعوظ

تداخلات دارویی: سایمتیدین پالایش و نلافاکسین را کاهش می دهد. نباید همراه MAOI ها مصرف شود. باید 7 روز از مصرف آن بگذرد بعد MAOI مصرف شود.

مصرف داروهای دوره بارداری: ونلافاکستین، پاروکستین، فلوکستین

آمی تریپ تیلن، نورتریپ تیلین، سیتالوپرام، سرترالین، پوپروپیون، مصرف دارهای دوره ی شیردهی.

منبع: داروهای ژنریک ایران

تاثیر داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

© 214. All Rights Reserved

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *