تاتوی خط چشم چه عوارضی دارد

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– خط چشم دائمی اجازه می دهد تا شنا کنید، دوش بگیرید، یا ورزش کنید بدون این آرایشتان سیاه شود. این نوع از آرایش می تواند ایمنی و راحتی را برای افرادی که پوست چرب، مشکلات بینایی و یا دست های لرزان دارند، فراهم کند اما ممکن است تاتو خط چشم مشکلات و عوارضی هم داشته باشد.

فرآیندی که به وسیله آن خط چشم دائمی ایجاد می شود را میکرو پیگمنتیشن می ند. با استفاده از قلم یا ماشین دوار، جوهر به شکل مورد نظر به پوست اطراف چشم منتقل می شود.

به طور متوسط برای ایجاد خط چشم دائمی موثر دو جلسه لازم است که جلسه دوم شامل تنظیم رنگدانه ها یا شکل آن ها برای خط چشم است. رنگدانه به لایه های پوستی و به مویرگ های کوچک زیر پوست نفوذ می کند.

تاتوی خط چشم چه عوارضی دارد

برخی ناراحتی ها در حین این فرآیند ممکن است به سراغ شما آید (مثلا درد). برای این کار کرم های بی حسی موضعی موجود است که پیش از انجام کار استفاده می شود تا درد را در حین تاتو کاهش دهد.

دو تکنیک برای این کار استفاده می شود.

این روش برای افرادی است که به دنبال زیبایی طبیعی هستند. رنگدانه تنها در پوست پایه مژه ها و در میان ردیف های مژه  تاتو می شود. هیچ خط آشکاری فراتر از ردیف آخر مژه ها نیست. این باعث می شود که پایه مژه تیره تر و کامل تر شود و چهارچوب چشم را بهبود می دهد بدون این که خط چشم به نظر آید.

این روش خطی را در بالای ردیف آخر مژه های بالایی یا زیر ردیف آخر مژه های پایینی ایجاد می کند تا عمق چشم را کند. عرض خط می تواند نازک، متوسط یا ضخیم باشد. هر روش خط چشم کاملی شامل تکنیک بهبود پایه مژه ها هم می شود تا ظاهر آن تکمیل شود. همچنین طراح می تواند کمی رنگ هم به خط چشم اضافه کند.

اکثر مردم تصور می کنند تاتو خط چشم دائمی دردناک ترین آرایش تاتو است. اما حقیقت این است که داروهای بی حسی موضعی وجود دارد که تکنسین های آرایشی از آن ها استفاده می کنند.

تکنسین می تواند با یک بی حسی قبل از عمل شروع کند که بر روی خط چشم با نوک Q قرار می گیرد و سپس با یک پوششی بسته می شود و در هر نقطه ای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه می ماند. این باعث می شود درد اولین سوزن کمتر شود.

شما می توانید از یک بسته یخ یا نخودفرنگی فریز شده استفاده کنید و آن را روی چشمانتان قرار دهید تا ورم آن کاهش یابد. این کار را برای دو روز ادامه دهید. مطمئن باشید که یک پارچه مرطوب بین پوست شما و یخ حائل باشد.

در ادامه به برخی از عوارض تاتوی چشم اشاره می شود.

اگر این روش به درستی انجام نشده باشد، ممکن است دچار زخم های دائمی در اثر داشتن استفاده از ابزارهای تاتو شوید. برای کاهش احتمال زخم شدن، این کار را توسط افراد خبره و مورد تایید انجام دهید.

از آنجا که سوزنها برای تغییر رنگدانه ها در اطراف چشم مورد استفاده قرار می گیرند، شما در معرض خطر خونریزی در محل تزریق قرار دارید. این احتمال وجود دارد که سوزن ها بیش از حد در زیر پوست نفوذ کنند. همچنین ممکن است درد و ناراحتی را هم بعد از عمل احساس کنید.

پس از انجام تاتو خط چشم را انجام دادید، ممکن است به نظر برسد که دو تا چشم سیاه دارید. کبودی یک عارضه جانبی رایج از میکروپیگمنتیشن است. کبودی معمولا موقتی است و معمولا پس از سه تا پنج روز از بین می رود.

عوامل متعددی می توانند خط چشم دائمی را از بین ببرند. برای مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند رنگ اطراف چشم را کاهش دهد.

فرآیند پیری طبیعی نیز می تواند تغییر رنگ ایجاد کند. اگر سوزن بیش از حد عمیق شود، رنگدانه ها ممکن است گسترش پیدا کنند و روی رنگی که در اطراف ناحیه چشم دیده می شود، تاثیر بگذارد.

هنگامی که تاتو خط چشم می کنید ممکن است در معرض خطر ابتلا به واکنش آلرژیک شدید قرار بگیرید. اگر علائم یک واکنش آلرژیک دارید، مهم است که بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

این عوارض جانبی عبارتند از سوزش در محل تزریق، خارش، درد، تورم و برآمدگی. با این حال، برخی از این علائم ممکن است واکنش آلرژیک نباشند و بخشی از روند بهبود طبیعی باشند.

برای پرهیز از این عوارض لازم است که سوزن ها بعد از هر بار استفاده استریل شوند. همچنین از دستکش های تمیز نیز باید برای هر بیمار استفاده شود. لذا می توانید از تکنسین مربوطه بپرسید که لوازم و ابزار کار را چگونه نگهداری می کند تا اطمینان حاصل کنید.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منابع

 artisticcosmeticsolutions

کدام گن لاغری بهتر است؟

همه چیز درباره هاشور ابرو یا میکروبلیدینگ

بوتاکس و کاربردهای بوتاکس در جوانسازی

4 ماسک فوری برای سفت شدن پوست صورت

استفاده از ماسک سیاه چه خطراتی دارد؟

چگونه خالکوبی را پاک کنیم؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

تاتوی خط چشم چه عوارضی دارد

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

سلام.کمپرس سرد کمک کننده است

تاتو خط چشم عوارض و آسیب های جدی را به همراه دارد و در این مطلب ما سعی کرده ایم تا تمامی عوارض ناشی از تاتو کردن خط چشم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم برای مشاهده این نوع عوارض احتمالی تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

خانم ها به دلیل افتادگی پلک هایشان و یا داشتن مژه هایی کم پشت تمایل دارند که از تاتو خط چشم استفاده کنند و حالت و فرم چشم هایشان را با کمک تاتو کردن چشم هایشان تغییر دهند اگر شما هم از این دسته از خانم ها هستید بهتر است که بدانید تاتو کردن خط چشم ممکن است آسیب های جدی را به سلامت چشم های شما وارد کند که جبران ناپذیر باشد.

از تاتو چشم اولین بار در سال 1984 به عنوان یک وسیله آرایشی برای رنگی کردن لبه پلک های چشم استفاده شد و امروزه نیز خانم های ایرانی برای داشتن آرایش های دائم از تاتو خط لب و یا تاتو خط چشم و تاتو ابرو و یا هاشور ابرو ستفاده می کنند. در ادامه این مطلب آسیب های ناشی از تاتو کردن خط چشم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

با توجه به مجاورت تاتو با چشم ها احتمال آسیب رساندن تاتو به چشم ها بسیار زیاد است و امروزه عوارض گزارشات ناشی از تاتو کردن خط چشم در مقالات چشم پزشکی افزایش یافته است.
به طور کلی چشم ها قسمت های حساسی از اعضای بدن هستند و سوزن زدن مکرر در قسمت های رویش مژه ها و تزریق مواد رنگی بر روی پلک چشم می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که در ادامه این مطلب عوارض ناشی از تاتو خط چشم را ملاحظه خواهید کرد.

تاتوی خط چشم چه عوارضی دارد

1.ریزش مژه ها
2. ریزش ابرو ها

3. واکنش های آلرژیک تاخیری یا فوری
4. گرانولوم ( با ایجاد کردن توده در اثر التهاب )
5. آوردن گوشت اضافه ( کلویید )
6. عفونت های موضعی
7. انتقال عوامل عفونت زا

8. انتقال عفونت های ویروسی نظیر هپاتیت و ایدز
9. عفونت های باکتریایی و قارچی
1. تحریک کردن سیستم ایمنی بدن
11. بروز آلرژی مانند کهیر
12. ایجاد حساسیت های پوستی
13. حسایت زیاد به نور خورشید

اختلال های التهابی پوست که بر اثر تاتو بوجود می آیند 2 روز تا 3 روز بعد از تاتو گزارش شده اند و علاوه بر این ممکن است در اثر تاتو کردن فرد به بیماری های بدخیمی پوستی مانند ملانوم مبتلا شود.

انجام دادن تاتو خط چشم حتی اگر توسط افراد با تجربه و متخصص و با مواد استریل انجام شود باز هم خطرات و عوارضی را به دنبال دارد زیرا رنگی که برای تاتو استفاده می شود از مواد شیمیایی تولید شده است بنابراین هرگز نمی توان اطمینان پیدا کرد که این مواد شیمیایی هنگامی که به عنوان خط چشم بر روی پلک های چشم استفاده می شوند خطری را به دنبال نداشته باشند. رنگ های شیمیایی که برای تاتو کردن خط چشم از آن ها استفاده می شود حاوی مواد سمی مانند مس و روی هستند و این مواد سطحی ترین مشکلات تاتو را بوجود می آورند. و هم چنین اگر سوزن های تاتو استریل شده نباشند فرد ممکن است به بیماری های عفونی مانند هپاتیت و ایدز مبتلا شود که این بیماری ها جبران ناپذیر هستند.

مسلما تجدید تاتو عوارضی را که در این مطلب ذکر کردیم به همراه خواهد داشت. پاک کردن تاتو با لیزر و یا مواد شیمیایی توام با آزاد شدن مواد شیمیایی در بافت های حاوی رنگدانه می باشد که این موارد حتی از آسیب های ناشی از رنگدانه ها هم عوارض بیشتری را به همراه خواهند داشت و طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است غلظت مولکول های سمی ناشی از رنگدانه های زرد و قرمز تاتو بعد از لیزر بیش از 7 برابر افزایش پیدا می کند.

همانطور که رنگ کردن موها در دوران بارداری برای خانم های باردار مضر است تاتو کردن خط چشم نیز می تواند آسیب های جدی را به جنین و خانم های باردار وارد کند. هم چنین افراد زیر 18 سال و افرادی که دارای حساسیت های پوستی هستند بهتر است که دور تاتو کردن پلک چشم های خود را خط بکشند.
تاتو کردن خط چشم هم چنین می تواند برای افرادی که از بیماری های قلبی و دیایتی و هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی رنج می برند مضر باشد.
افرادی که دچار بیماری های چشمی هستند و یا در معرض تماس با فلزات سنگین و اشعه ماورای بنفش می باشند نباید از تاتو در ناحیه پلک چشم های خود استفاده کنند.

در این مطلب عوارض ناشی از تاتو خط چشم را مطالعه کردید و اگر شما قصد تاتو در ناحیه چشم های خود را دارید بهتر است زیبایی طبیعی خود را با عوارضی که گفته شد هرگز به خطر نیاندازید.

منبع : آرگا










قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز


نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تتو نکنید، به 8 دلیل

اگر از متخصصان پوست و مو بپرسید، می‌گویند برای همیشه دور تتو را خط بکشید. تتو و کار کردن با رنگ‌های غیر بهداشتی و سوزن در محیطی که هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌گیرد، بدون شک سلامت شما را تهدید خواهد کرد.

 

دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره می گوید :

“این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از خانم ها برای پاک کردن تتوی دور چشم یا ابروی خودشان به متخصصان پوست مراجعه می کنند و از عوارض آن گله دارند.

تاتوی خط چشم چه عوارضی دارد

تتو از نظر پزشکی به غیر از موارد نادر که برای پوشش یک جوشگاه غیرقابل درمان و زشت در صورت، آن هم از سوی پزشک متخصص پوست به کار می‌رود، در بقیه موارد از جمله دلایل زیبایی یا آرایش دایم توصیه نمی‌شود و طبق اطلاعیه‌های وزارت بهداشت این کار جرم تلقی می‌شود، زیرا عوارض جدی مانند ایجاد گوشت اضافی، انتقال عفونت‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، سل، تبخال و ، تغییر رنگ پوست و تحریک بیماری‌های زمینه‌ای را به دنبال دارد.

متاسفانه مردم در آرایشگاه‌ها به طور غیرمجاز و غیراستریل تتو را انجام می‌دهند و بعد از منصرف شدن، به پزشکان متخصص پوست برای رفع آن مراجعه می‌کنند که گاهی بعضی از تتوها که رنگ‌های گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسیار مشکلی دارند و باید به دفعات با اشعه لیزر آنها را درمان کرد.”

 

اگر هنوز هم دو دل هستید که برای تتو به آرایشگاه بروید یا نه، 8 نکته زیر را بخوانید و بعدش تصمیم بگیرید.

 

شکستن سد دفاعی پوست

پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب‌ها است و با تتو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می‌گیرد، چون در این فرآیند، سوزن در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ می‌کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند.

رنگ‌های تتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کنند. با انجام تتو سلول‌ها، ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌های تسبیح برجسته می‌شوند. افرادی که سابقه نقص سیستم ایمنی بدن دارند، باید دور تتو را خط بکشند.

 

حساسیت‌های پوستی

رنگ‌هایی که در تتو استفاده می‌شوند، به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کنند. در این صورت پوست، قرمز و دچار خارش می‌شود. این حساسیت‌های پوستی، سال‌ها پس از انجام تتو ممکن است ظاهر شوند. پزشکان پوست گاهی برای از بین بردن چنین حساسیت‌هایی، مجبورند از داروهای هورمونی قوی استفاده کنند.

 

مشکلات پوستی

بسیاری از رنگ‌های تتو فقط از مرکب ساخته شده اند و عوارض پوستی شدیدی ایجاد می کنند.

در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تتو تزریق شده است، ضایعه‌هایی به گرانولوما به وجود می‌آید که پُر از سلول‌های ماکروفاژ (گلبول های سفید بیگانه خوار) است که تلاش می‌کنند رنگ تتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به‌خصوص اگر رنگ تتو حاوی جوهر قرمز باشد. همچنین در محل تتو ممکن است کلوئید (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست مستعد ابتلا به آن هستند.

 

عفونت پوستی

تتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است. اگر آرایشگر شما از وسایل استریل استفاده نکند، امکان به وجود آمدن این عفونت‌ها خواهد بود و گاهی اوقات بیمار تا آخر عمر باید از پماد یا کورتون‌های تزریقی استفاده کند.

 

بیماری‌های خونی کشنده

اگر وسایل تتو، آغشته به خون افراد بیمار باشد، احتمال انتقال بیماری‌های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B ، کزاز و سل هم با این روش منتقل می‌شوند.

 

پاک نشدن رنگ تتو

اگر رنگ تتو به لایه ماندگار پوست تزریق شود، برای همیشه باقی می‌ماند و قابل پاک شدن نیست، ولی در صورتی که در لایه‌های سطحی تزریق شود، به تدریج کم رنگ می‌شود و از بین می‌رود. در عین حال اگر ماده ی تتو کربنی باشد، می‌توان آن را به وسیله لیزر برداشت، ولی اگر مواد رنگی به خصوص قرمز و قهوه‌ای و زرد باشد، به دلیل وجود ترکیبات آهن در این رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتی با استفاده از لیزر نیز ناحیه تزریق شده، برای همیشه تیره رنگ باقی می‌ماند.

 

آسیب بافت‌های چشم

بسیاری از خانم‌ها برای اینکه خودشان را از آرایش چشم راحت کنند، تصمیم می‌گیرند که خط چشم را روی چشم‌های‌شان تتو کنند، در حالی که این کار عوارض زیادی در پی خواهد داشت.

مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن هیچ‌گونه آگاهی ندارد و این امر باعث می‌شود که هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک، آسیب بافت‌های چشمی رخ دهد.

گاهی در صورتی که سوزن خیلی عمقی در بافت پلک وارد شود، باعث پارگی پلک و آسیب بافت‌های کره چشم خواهد شد.

از طرف دیگر وارد شدن رنگ تتو به داخل چشم می‌تواند باعث حساسیت چشمی شود.

 

استریل نبودن وسایل

تنها روشی که میکروب‌ها را کاملا از بین می‌برد، استفاده از اتو کلاو کلاس بی است که این روزها وزارت بهداشت، استفاده از آن را برای تمام دندانپزشکان اجباری کرده است. این اتو کلاو‌ها بسیار گران هستند و تهیه آن حتی برای مراکز درمانی هم بسیار پُر هزینه است.

حالا تصورش را بکنید که در چند آرایشگاه، چنین اتو کلاوی برای استریل کردن وسایل تتو وجود دارد؟! بدون شک یا در هیچ ‌کدام چنین وسیله‌ای وجود ندارد و یا نوعی وجود دارد که استریل کردن وسایل را با این دقت انجام نمی‌دهد.

دستگاه و سوزن تتو مستقیما با خون در تماس می باشد و همیشه آغشته به خون افراد مختلفی است که برای تتو به آرایشگاه می‌آیند. حتی اگر یکی از این افراد دچار ایدز یا هپاتیت باشد، به آسانی با عدم استریل دقیق وسایل تتو، این بیماری ها به دیگران منتقل خواهند شد.

تاتوی خط چشم چه عوارضی دارد

نازنین دربندی – سلامتیران

 

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

 

* مطالب مرتبط :

تاتو؛ نقوشی درمانگر یا ویرانگر؟

بیماری های ناشی از تاتو کردن

تاتو و عوارض ناشی از آن

می‌خواهید خالکوبی‌تان را پاک کنید؟

خالکوبی مدرن یا ایدز؟!

ممنوعیت انجام فعالیت تخصصی زیبایی در آرایشگاه ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *