بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

خواص دارویی و گیاهی

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی
بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

به در خواست مکرر دوستان و همراهان مینت، در این مقاله به بررسی انواع مختلف قرص ضد بارداری ، نحوه مصرف قرص ضد بارداری و تاثیر گذاری آنها میپردازیم.

کشف اولین قرص های جلوگیری از بارداری، جزو مهمترین اختراعات قرن ۲۰ بوده است. اولین قرص های جلوگیری از بارداری، توسط دکتر پینکوس کشف شد و در سال ۱۹۵۷ فروخته شد. و اولین بار تحت عنوان قرص های تنظیم کننده سیکل قاعدگی وارد بازار شدند، در این زمان مسئله جلوگیری از بارداری به عنوان یکی از عوارض جانبی این قرص ها شناخته شد.

پزشکان متوجه شدند که سیکل های نامنظم در آن زمان اپیدمیک شده و طی دوسال بیش از نیم میلیون نفر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را به دلیل عارضه ی جانبی آن یعنی جلوگیری از بارداری آغاز کردند.

 

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

 

در اواسط قرن ۲۰، قرص ضد بارداری بعنوان قرص جلوگیری تولید شد. و در طی ۵ دهه ی گذشته، انقلابی را در سلامت بانوان ایجاد کرد. امروزه، خانم ها در سراسر جهان از  انواع مختلف قرص ضد بارداری استفاده می کنند. این قرص ها اگر به درستی استفاده شوند ۹۹.۹٪ تاثیری گذاری دارند.هم اکنون طیف وسیعی از داروهای جلوگیری از بارداری در دسترس وجود دارد و به خانم ها این اجازه را میدهد که متناسب با شیوه ی زندگی و بودجه ی خود بهترین نوع را انتخاب کنند.

اگر تازگی با قرص آشنا شدید و میخواهید استفاده کنید، هر آنچه که لازمه ی مصرف قرص ضد بارداری است را در این مقاله ارئه میدهیم، پس همراه ما باشید.

نحوه عملکرد

قرص های ضد بارداری بارداری محتوی، استروژن سنتز شده و هورمون های پروژستینی هستند.

این هورمون ها، هورمون های طبیعی سیکل قاعدگی خانم ها را تقلید میکنند تا از بارداری جلوگیری کنند.

فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که از بارداری جلوگیری میکند. این قرص ها بصورت ترکیبی از هورمون ها هستند که از تخمک گذاری بدن جلوگیری می کنند. علاوه براین، این هورمون ها باعث غلیظ شدن ترشحات رحمی شده و بدین وسیله ورود اسپرم ها را به داخل رحم مشکل می کند و مانع از باروری تخمک می شود.

قرص ضد بارداری، همچنین میتواند بر دیواره ی رحمی تاثیر گذاشته و از لانه گزینی رویان جلوگیری میکند.

اکثر خانم ها هنگامی که میخواهند نوعی از قرص های ضد بارداری را بعنوان روش کنترل حاملگی انتخاب کنند، یا قرصهای ترکیبی یا همان قرصی که دوست یا آشناهایشان استفاده کرده اند را انتخاب می کنند که این تصور غلط یکی از بزرگترین و خطرناک ترین مسائلی است که باعث آسیب به شخص می شود.

با توجه به سن و سابقه پزشکی شخص، پزشک مناسب ترین دوز قرص های جلوگیری از بارداری را متناسب با شرایط فرد، تجویز می کند.

داروهای تجویز شده برای یک دختر ۱۸ ساله و ۳۰ ساله کاملا با هم متفاوت است. هورمون های مختلف تشکیل دهنده ی قرص های جلوگیری از بارداری، در بهبود آکنه های دوران بلوغ، رفع اسپاسم و دل درد های دوران قاعدگی و همچنین در خانم های با سنین بالاتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

نکته ی اصلی اینجاست که تنها یک نوع قرص را نمیتوان برای تمامی اشخاص تجویز کرد. حتما به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید که بهترین نوع قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری را برایتان انتخاب کند.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

موارد استفاده از قرص ضد بارداری عبارتند از:

قرص ضد بارداری بارداری همچنین باعث:

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به سه روش مختلف امکان پذیر است ؛

هرچند که میتوانید قرص را در هر زمانی از روز مصرف کنید اما بهتر است قبل از صبحانه یا موقع خواب مصرف کنید، از این جهت که مصرف آن را فراموش نکنید.

انواع قرص ضد بارداری

رایح ترین قرص های جلوگیری از بارداری، قرص های ترکیبی هستند که ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین هستند.

اکثر قرص های ترکیبی، بسته های ۲۸ روزه، ۲۱ روزه و ۹۱ روزه هستند.

بیشتر قرص های داخل بسته محتوی دارو و فعال هستند، به این معنی که محتوی هورمون هستند. ممکن است قرص های غیرفعال در بسته بندی وجود داشته باشد به این معنی که فاقد هورمون هستند. این قرص های فاقد محتوای هورمونی، دارونما نامیده میشوند.

در حین مصرف قرص های دارونما دچار خونریزی م یشوید.(دقیقا مانند خونریزی پریودی )

این قرص ها بسیار رایج هستند و شامل ۲۱ قرص فعال و ۷قرص دارونما است. برای اینکه مصرف قرص را فراموش نکنید، پشت قرص ها با روزهای هفته مشخص شده اند. بعضی از قرص های دارونما، محتوی ویتامین ها و مینرال ها هستند و از این جهت قیمت آن افزایش پیدا میکند.

در این نوع، ۲۱ عدد قرص محتوی هورمون وجود دارد که میبایست ۲۱ روز، روزی یک قرص را در ساعت مشخصی مصرف کنید و پس از اتمام ۲۱ عدد قرص، ۷ روز استراحت بدهید، که در این بازه ی ۷ روزه قاعدگی اتفاق می افتد.

پس از اتمام ۷ روز، بسته جدید قرص را مجدد شروع کنید.

نحوه مصرف قرص های 91 روزه

این مدل از قرص های ترکیبی جهت استفاده ی تقریبا ۳ ماه است که ۱۳ هفته به طور مستمر و بدون استراحت باید روزی یک قرص را در زمان مشخص مصرف کرد. که ابتدا ۱۲ هفته، قرص های محتوی هورمون را مصرف کرده و سپس یک هفته  پایانی قرص های دارونما (حاوی مقادیر اندک استروژن) را مصرف کنید و تبع آن، در این یک هفته آخر، پریود اتفاق می افتد. در طی ۱۲ هفته ی ابتدایی، خونریزی قاعدگی اتفاق نمی افتد.خانم هایی که این مدل قرص ها را استفاده میکنند، در طول سال ۳ یا ۴ بار پریود می شوند.

قرص های Mini_Pill متداول ترین داروهایی هستند که فقط از یک نوع هورمون تشکیل شده اند یعنی فقط جزء پروژستینی دارند.این قرص ها فاقد جزء استروژنی هستند و اغلب در مواقعی تجویز میشوند که :

درست مثل قرص های ترکیبی، لازم است که این قرص ها در یک زمان مشخص و هر روز مصرف شوند. این قرص ها ۲۸ عددی هستند و فاقد دارونما یا قرص های غیرفعال هستند.اگر بطور اتفاقی Mini_Pill، بیش از سه ساعت با فاصله، از زمان معمول هر روز مصرف شود، به اندازه ی کافی کارایی جلوگیری از بارداری را ندارد. اگر این مشکل پیش آمد، از کاندوم استفاده کنید یا به مدت ۲ روز رابطه نداشته باشید.

در حین استفاده از قرص های ترکیبی، اندکی انعطاف زمانی بیشتری برای مصرف کننده وجود دارد. از این جهت که میبایست روزانه یک عدد قرص در ساعت مشخصی مصرف شود، اگر فراموش کردید که یک قرص محتوی دارو را بخورید، در اسرع وقت  قرص  فراموش شده را مصرف کنید، یا اگر دو عدد قرص را طی دو روز فراموش کردید، دو روز متوالی دو عدد قرص مصرف کنید و از یک روش جلوگیری دیگر تا یک هفته استفاده کنید. اگر بیش از دو روز از فراموشی مصرف قرص گذشته باشد، به طور کلی بسته را کنار گذاشته و تا زمان قاعدگی از یک روش جلوگیری دیگر استفاده کنید.

فراموشی مصرف قرص

اگرمصرف قرص های جلوگیری از بارداری ترکیبی را فراموش کردید، میبایست در اسرع وقت که به یاد آوردید آن را مصرف کنید، حتی اگر مجبور شدید دو عدد قرص را همزمان مصرف کنید و مابقی قرص ها را طبق روال قبل ادامه دهید.

در اکثر موارد، فراموش کردن مصرف یک قرص خیلی جای نگرانی ندارد و مشکل ساز نیست و غلظت دارو در بدن تغییر نمی کند و شانس بارداری همچنان ناچیز خواهد بود. با این حال اگر این اتفاق در ماه اول مصرف قرص های جلوگیری از بارداری برایتان رخ داد، بهتر است که بمدت 7 روز از یک روش جلوگیری دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

در رابطه با مینی پیل ها، اگر بیش تر از 3 ساعت از فراموشی قرص نگذشته باشد، قرص فراموش شده را در اسرع وقت مصرف کنید و قرص های بعدی را طبق روال همیشگی در یک زمان مشخص مصرف کنید. اگر تاخیر در مصرف مینی پیل ها بیش تراز 3 ساعت شد، سریعا قرص فراموش شده را مصرف کنید اما به مدت یک هفته از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر استفاده کنید.

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

بانوان در طول روز مشغله های فراوانی دارند و اغلب در این فکر هستند که درگیر روش های جلوگیری از بارداری نباشند و به مدت چندین سال حتی 10 سال دغدغه ی جلوگیری از بارداری را نداشته باشند. روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت شامل آی یو دی های هورمونی و مسی هستند و همچنین روش کاشتنی در بافت نیز در دسته طولانی روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت قرار میگیرد. این روش ها به مدت 4 سال از بارداری های ناخواسته جلوگیری می کنند.

آی یو دی ها میبایست هر 3 تا 6 سال، با توجه به توصیه ی کارخانه ی سازنده آن تعویض شوند. آی یو دی های مسی اثر طولانی تری دارند وبسته به نوع و مدلشان می توانند به مدت 5 تا 10 سال، فرد را از بارداری های ناخواسته محافظت کنند.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

وقتی که مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کنید، مدتی زمات میبرد تا بدنتان به حالت نرمال اولیه بازگردد.

در اکثر خانم ها چندین هفته پس از قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، تخمک گذاری مجدد اتفاق می افتد. در بعضی از خانم ها چندین ماه طول می کشد تا به تخمک گذاری و سیکل عادیشان بازگردند.

اگر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کردید، و همچنان برای بارداری آماده نشدید،احتمالا میبایست، از روش های دیگر برای بارداری اقدام کنید.

امروزه طیف وسیعی از روش های جلوگیری از بارداری وجود دارند که قبل از آن که یک روش را انتخاب کنید، بهترین راه این است که با پزشکتان در این باره مشورت کنید. و هر سوالی که در این باره در ذهنتان است را بطرف کنید:

هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، داشتن یک برنامه غذایی منظم مهم است. چنین داروهایی زمانی موثر هستند که غلظت آنها در بدن به طور مداوم در یک سطح ثابت نگهداری شود.

اگر زمان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به شکل منظم رعایت شود، اثر پیشگیری از بارداری مداوم و تضمین شده ای را دارد و در نتیجه، شخص به طور قابل اعتمادی در برابر حاملگی ناخواسته محافظت می شود.

برای داشتن بهترین نتایج در مصرف قرص های ضد بارداری، مهم ترین نکته این است که همیشه باید در یک زمان مشخص مصرف شوند.

اکثر خانما بخاطر ترس از افزایش وزن با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، آن ها را مصرف نمی کنند.

اولین قرص های جلوگیری از بارداری حاوی دوزهای بسیار بالای هورمون (دو برابر بیشتر از قرص های امروزی) بود، به همین دلیل می توانستند باعث اختلالات متابولیکی و افزایش وزن شوند. پس از آزمایش های متعدد، دوز هورمون های به کار رفته را  کاهش دادند و در نتیجه شدت عوارض نیز کاهش یافت.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش وزن وجود ندارد. افزایش وزن بانوان به علت سن و شیوه زندگی شان است. علت افزایش اندک وزن ممکن است بخاطر احتباس آب یا افزایش اشتها در هنگام استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری خوراکی (COC) باشد.

تاثیر مصرف قرص های ضد بارداری بر سایز سینه

استفاده از قرص های  ضد بارداری، یکی از روش های رایج جلوگیری از بارداری در زنان است، چرا که نه تنها این قرص ها باعث پیشگیری از بارداری می شوند، بلکه تعادل هورمونی بدن را نیز حفظ می کند که در نهایت باعث می شود علائم قاعدگی، دل درد های شدید پریودی، سندروم پیش از قاعدگی و جوش پریودی کاهش پیدا کند.

این روزها که در حال نوشتن مطالب آموزشی در سایت هستیم، سوالات متعددی در رابطه با مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها به چشممان می خورد و تقریبا می توان گفت که خیلی ها این قرص ها را تنها برای افزایش سایز سینه ها مصرف می کنند. اما واقعا این کار درستی است؟ در این قسمت، سعی می کنیم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

سینه های یک زن از دوران بلوغ شروع به رشد میکند و این رشد از ۸ تا ۱۴ سالگی است. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی بخصوص استروژن و هورمون رشد است. هنگامی که در زمان بلوغ، استروژن به وسیله تخمدان ها تولید می شود؛ باعث می شود که  بافت های چربی در اطراف سینه جمع شوند که در نهایت موجب بزرگتر شدن سینه ها میشود. در همین زمان مجاری سینه نیز شروع به بزرگ شدن میکنند.

پس از اولین پریود و هنگامی که دختر شروع به تخمک گذاری میکند برخی از غدد شروع به رشد میکند. افزایش سایز و رشد سینه ها تا چندین سال طول می کشد و تقریباً این رشد تا پایان سنین نوجوانی طول می کشد.

هنگامی که سن بلوغ تمام شد بازهم سایز سینه ها به دلیل برخی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن مانند سیکل قاعدگی، بارداری یا شیردهی می تواند تغییر کند.

مسئله اینجاست که برخی از زنان از شکل و سایز سینه هایشان راضی نیستند. برخی سینه های بزرگی دارند و می خواهند که آنها کوچکتر شوند و برخی دیگر نیز سینه های کوچکی دارند که همیشه در پی بزرگ کردن آنها هستند. کسانی که در گروه دوم هستند، یکی از راه‌حل‌های شان مصرف قرص های ضد بارداری برای بزرگ کردن سینه ها است.

قرص های ضدبارداری ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها با توزیع چربی های بدن، در شکل دهی باسن و سینه زنان، نقش اساسی دارند.

برخی از شواهد وجود دارند که نشان می دهند مصرف قرص های ضد بارداری می تواند سینه ها را بزرگ تر کند این شواهد عبارتند از:

برخی از زنان هنگامی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می کنند افزایش وزن خواهند داشت. هیچ نوع شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد دلیل افزایش وزن، مصرف اینگونه قرص ها است. اما بافت های چربی بدن زنان ( شامل باسن، ران ها و سینه ها) تعداد زیادی دریافت کننده استروژن دارند که باعث می شود غلظت چربی در این نواحی بیشتر شود.

مطالعات نشان داده است که زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند تراکم عضله کمتری نسبت به کسانی دارند که این قرص ها را مصرف نمی کنند و اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم هر چقدر تراکم عضله کمتری داشته باشید به جای آن چربی بیشتری هم خواهید داشت، اما این نکته صرفا به این معنی نیست که این چربی حتما در نواحی سینه جمع خواهد شد.

استروژن موجود در قرص های ضد بارداری بر روی متابولیسم آب بدن زنان نیز تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث می شود که بدن آب بیشتری را نگه دارد. این امکان وجود دارد که این تورم ناشی از نگهداری آب در بدن بر روی سایز سینه ها تاثیر بگذارد.

مصرف قرص ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها

 ممکن است اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

ممکن است افزایش سایز کوچکی را پس از ۲۱ روز مصرف این قرص ها تجربه کنید اما هیچ کدام از تاثیرات آن دائمی نیست. حتی اگر قرص نیز مصرف نکنید ممکن است تغییراتی را در سایز سینه هایتان بسته به شرایط سیکل قاعدگی مشاهده کنید. هنگامی که تخمک گذاری میکنید ممکن است افزایش سایز داشته باشید یا سینه هایتان سفت شود و یا حتی درد بگیرد که این نیز به دلیل نگهداری آب در آنها است.

اگرچه قرص های ضد بارداری به عنوان روش های سالم و تاثیرگذار در جلوگیری از بارداری در نظر گرفته می شود، اما بدون خطر نیستند. برخی از زنان ممکن است هر کدام از عوارض زیر را تجربه کنند:

 به دلیل اینکه سینه های بزرگتر، همیشه از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری نیستند، بنابراین خیلی منطقی نیست که تنها برای بزرگ کردن سینه هایتان از این قرص‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید بازهم به این دلیل قرص مصرف کنید، ابتدا بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 همچنین راه های دیگری نیز وجود دارد که بتوانید سایز سینه هایتان را افزایش دهید:

اما مطمئن شوید که از این سوتین ها در رختخواب استفاده نمی کنید. خوابیدن با این سوتین ها، جریان بافتهای سینه را کاهش می دهد که می تواند سبب ناراحتی های پوستی و حتی عفونت قارچی شود.

 طبیعی ترین حالتی که سینه ها در افراد بزرگسال افزایش سایز میدهند، در زمان بارداری و شیردهی است. افزایش سایز سینه ها ممکن است در سه ماهه اول بارداری و در هفته‌های ششم تا هشتم شروع شود. چرا که با این افزایش سایز، بافت های چربی می توانند از غدد شیری محافظت کنند. هنگامی که وضع حمل کردید، سینه ها شیر تولید میکنند و به همین دلیل بزرگتر می شوند.

از آن جایی که هیچ دلیل پزشکی برای مصرف نکردن قرص های جلوگیری از وجود ندارد، میتوانید مصرف این قرص ها را به مدت طولانی ادامه دهید. بسیاری از بانوان چندین سال مصرف قرص های ضد بارداری را ادمه می دهند و علاوه بر مسئله ی جلوگیری از بارداری، در تنظیم سیکل قاعدگی، درمان دل درد پریودی و درمان های هورمونال نیز کمک کننده باشد.

بله، احتمال بارداری با وجود مصرف قرص هست. هیچ کدام از روش های جلوگیری از بارداری حتی قرص ها کاملا از بارداری جلوگیری نمی کنند. با این حال اگر قرص ها به طور منظم و در یک ساعت مشخص مصرف شوند، بیش از 99% از بارداری جلوگیری می کنند. اما اگر قرص ها را طبق دستور مشخص شده مصرف نکنید، شانس بارداری ناخواسته با وجود مصرف قرص، در شما افزایش می یابد.

قرص های جلوگیری از بارداری هیچ تاثیری روی قدرت باروری شخص ندارند. وقتی بانوان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را متوقف می کنند، شانس بارداری آنها به طور کامل برمیگردد و بسیاری از بانوان به محض قطع مصرف قرص، باردار می شوند. از این رو، برای یک زن مهم است که در دوران بارداری، به شدت مراقب بدن خود باشد، در کنار اینکه خود و همسرش شروع به تلاش برای باردای می کنند.

روش های جلوگیری از بارداری 91%_99% در کنترل بارداری موثر هستند. قرص، یکی از مورد اعتماد ترین و کارامد ترین روش هاست البته اگر طبق دستور مشخص شده مصرف شوند. با این حال 91%_99% به این معنی است که هم چنان شانس بارداری وجود دارد. خانمی که با وجود مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، باردار شده است، یکی از کارهای زیر را حین مصرف قرص انجام داده است:

هنگامیکه سطح هورمون های بدن به طور غیر طبیعی و به مدت طولانی افزایش پیدا می کنند، ممکن است عوارضی برایتان داشته باشد. همه روش های جلوگیری مانند قرص، کاشتنی ها و چسب های پوستی در بلند مدت عوارضی خواهند داشت. عوارض مختلف روش های جلوگیری عبارتند از:

تاثیر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری بر تخمک گذاری

خیر، کسانیکه از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، تخمک گذاری انجام نمی دهند. قرص های ضد بارداری برای توقف تخمک گذاری ساخته شده اند. این قرص ها هنگامیکه درست مصرف شوند تا 99 درصد موثر هستند. تخمک گذاری به فرایندی گفته می شود که در آن تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. قرص های جلوگیری حاوی پروژسترون و استروژن هستند که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و در نتیجه در نبود تخمک گذاری هیچ باروری اتفاق نمی افتد.

اگر هر قرصی را فراموش کنید، ریسک بارداری افزایش پیدا می کند. فراموشی مصرف قرص های ضد بارداری با هیچکس شوخی ندارد. اگر بیشتر از یک بار مصرف قرص های ضد بارداری را در هر سیکل فراموش کنید، شانس بارداری بسیار افزایش پیدا می کند. هرچقدر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را بیشتر فراموش کنید، شانس بارداری بیشتر می شود.

در اولین سیکلی که مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید، ممکن است تخمک گذاری از چند روز تا چند هفته بعد شروع شود. برای برخی از زنان، تخمک گذاری در کمتر از یک هفته شروع می شود و برای برخی دیگر از 1 تا 3 ماه طول می کشد. برخی از خانم ها بلافاصله پس از توقف قرص های جلوگیری، باردار می شوند. برخی از مطالعات ثابت کرده اند هنگام توقف مصرف قرص های ضد بارداری در بهترین حالت تخمک گذاری قرار دارید.

بله، هر زمانی که قصد جلوگیری از بارداری دارید، می توانید مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید. می توانید در هر زمانی از سیکل قاعدگیتان، مصرف قرص ها را شروع کنید اما اینکه چقدر طول می کشد که این قرص ها تاثیر گذار شوند، کاملا به نوع قرص که مصرف می کنید بستگی دارد. بسیاری از بانوان از قرص های ترکیبی استفاده می کنند. ( قرص هایی که هم استروژن و هم پروژسترون دارند) در مورد مصرف قرص های ترکیبی، اگر مصرف این قرص ها را در 5 روز اول سیکل قاعدگی شروع کنید، جلوگیری از بارداری بلافاصله آغاز می شود. اگر هر زمانی از سیکل به جز 5 روز ابتدایی، شروع به مصرف کنید، جلوگیری از بارداری از 7 روز آینده شروع می شود.

قرص های ضد بارداری، تولید طبیعی هورمون های استروژن را مختل می کند که در نهایت موجب توقف تخمک گذاری می شود. می توان گفت که مصرف قرص های ضد بارداری سطح هورمون های اسنروژن را بالا می برد که از عوارض آن می توان به سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

سلام، من یک سوال دارم، در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری ۲۸ تایی، موعود پریود زودتر از اتمام ۲۸ قرص بیاید، باید قرص ها را ادامه دهم یا از قرص های جدید استفاده کنم ؟

سلام عاقله جان، شما بدون توجه به شروع پریودی قرص ها را تا آخر استفاده کنید. و بسته جدید رو بلافاصله پس از اتمام بسته قبلی شروع کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بیچشک

مجله سلامت و پزشکی

husein samadi در

روانشناسی و شاخه های آن ، اهمیت و تاثیر این رشته بر زندگی

مصطفی احمدی در

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

7 اصل مهم در رابطه زناشویی برای تحکیم روابط و بهره مندی از زندگی شاد

کاربر در

سرماخوردگی کودکان ، علائم سرماخوردگی و روش های پیشگیری

مقیم اسلام در

والدین بخوانند: چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

مقاله مرتبط:

یک بسته این دارو حاوی 21 عدد قرص می باشد و رعایت  نظم در مصرف این دارو از اهمیت بالایی دارد. یعنی لازم است هر روز در ساعت مشخصی از روز به مصرف این دارو بپردازید.برای مصرف این قرص با هدف پیشگیری از بارداری لازم است مصرف آن را از روز 3 تا 5 قاعدگی شروع کرده و هر روز یک عدد از آن را میل کنید پس از اتمام دارو یک هفته تاخیر انداخته و در روز هشتم مصرف بسته جدید را شروع نمایید.

همچنین برای مصرف این قرص ضد بارداری  پیشگیری از بارداری اورژانسی، باید در اولین فرصت پس از برقراری رابطه جنسی 4 عدد از این قرص را بخورید و 12 ساعت بعد 4 عدد دیگر.

قرص یاسمین از انواع قرص های کنترل بارداری است که با تغییر در پوشش رحم و دهانه ی رحم ونیز ممانعت از تخمک گذاری مانع بارداری می شود.

قرص اچ دی یکی دیگر از قرص های ضدبارداری پرکاربرد است که به علت عوارض بیشتر قابلیت استفاده طولانی مدت را ندارد. این دارو در مقایسه با قرص ال دی از میزان دوز هورمونی بیشتری برخوردار است و در نوع هورمون تفاوتی ندارد.این دارو نیز از تخمک گذاری و انتقال تخمک بارور شده به داخل رحم جلوگیری نموده و با افزایش مخاط دیواره ی رحم از ورود اسپرم به داخل آن پیشگیری می نماید از همین روی علاوه بر کاربرد پیشگیری از بارداری به عنوان قرص اورژانسی بارداری نیز کاربرد دارد. از عوارض قرص اچ می توانیم به افزایش فشار خون، پرمویی، حالت تهوع، حساس شدن پستان ها،سردرد و سرگیجه اشاره کنیم.

رعایت نظم دارویی در مصرف قرص اچ دی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در غیر این صورت ممکن است در پیشگیری از بارداری های ناخواسته با شکست مواجه شوید. هر بسته این دارو شامل 21 عدد قرص می باشد که لازم است مصرف آن را از روز 3 الی 5 قاعدگی شروع نمایید و تا اتمام بسته روزی یک عدد مصرف نمایید پس از اتمام بسته یک هفته تاخیر ایجاد کنید و در روز هشتم مصرف بسته جدید را شروع کنید.برای مصرف این قرص با هدف پیشگیری اورژانسی لازم است در اولین ساعات ( تا 3 روز بعد از رابطه جنسی امکان مصرف وجود دارد ولی هر چقدر روزد تر مصرف را شروع کنید نتیجه بهتری می گیرید.) پس از برقراری رابطه جنسی 2 عدد از این قرص را مصرف نموده و 12 ساعت بعد 2 قرص بعدی.

قرص روکین (Rokin) حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون است که با ممانعت از آزاد سازی تخمک در طول قاعدگی از بارداری های ناخواسته پیشگیری می نماید ولی تاثیری در افزایش وزن ندارد. این قرص ضد بارداری نسبت به سایرین در کاهش علائم قبل از شروع قاعدگی مانند درد قبل از قاعدگی، تغییرات اشتها و اضطراب موثرتر از سایر داروها می باشد اما دارای عوارض جانبی بسیاری است که از جمله ی آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

تغییر دید ناگهانی

برای شروع مصرف این قرص ضد بارداری لازم است حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید، در حالت معمول لازم است مصرف این قرص را از روز اول قاعدگی (24 ساعت اول) شروع نمایید و 21 روز مصرف آن را ادامه دهید پس از اتمام بسته قرص یک هفته تاخیر ایجاد کرده و در  روز هشتم مصرف بسته جدید را شروع کنید. مصرف منظم این دارو بسیار حائز اهمیت است و لازم است بین مصرف هر قرص با قرص بعد بیشتر از 24 ساعت وقفه نباشد.

سیپروترون کامپاند (Cyproterone Compound) یا دیان یکی دیگر از انواع قرص ضد بارداری است که به عنوان داروی درمان آکنه و پرمویی نیز بسیار پرکاربرد است. مصرف این قرص ضد بارداری همانند سایر داروها همراه با حالت تهوع و سردرد است از همین روی بهتر است مصرف آن را به آخر شب ها موکول کنید و از مصرف آن با معده خالی پرهیز نمایید.از کاربرد این دارو می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

از مهمترین عوارض این دارو می توانیم به تهوع، استفراغ، سردرد، درد و سفتی سینه ها، افزایش فشار خون، اختلال در عملکرد کبد، کاهش حجم خون‌ قاعدگی، بثورات جلدی، کم خونی، افسردگی و خستگی اشاره کنیم.

ار این دارو در پیشگیری از بارداری موثر است اما مصرف آن تنها به این هدف پیشنهاد نمی شود بلکه استفاده از این قرص برای زنانی توصیه می‌شود كه به درمان بیماری‌های پوستی وابسته به آندروژن نیاز دارند.

میزان مصرف این قرص ضد بارداری وابسته به نوع مشکل شما می باشد از همین روی لازم است قبل از مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت نمایید. اما در حالت کلی نحوه مصرف این دارو برای درمان آکنه و پرمویی و یا پیشگیری از بارداری به این شرح است که باید مصرف آن را از روز 5 قاعدگی شروع نمایید و تا 21 روز پس از آن ادامه دهید پس از اتمام بسته یک هفته وقفه ایجاد کرده و سپس مصرف بسته جدید را شروع کنید.

نکته : در صورت وقفه در قاعدگی احتمال بارداری میرود پس باید تا رفع این احتمال از مصرف این دارو خودداری کنید .

در صورتی که مصرف یک قرص را فراموش کردید باید به محض به یاد آوردن مصرف کنید و اگر از زمان مصرف دارو 12 ساعت گذشته باشد باید مصرف آن نوبت فراموش شود و در ادامه ضمن مصرف قرص به روال عادی از سایر روش های پیشگیری از بارداری نیز استفاده نمایید.

تجویز این دارو باید توسط کارکنان تعلیم دیده بهداشتی باشد و زمان و دوز مصرف این بسیار حائز اهمیت است بگونه ای که این دارو در زمان معین و همراه با شیردهی مورد استفاده قرار گیرد احتمالاً تا 99% موفق خواهد بود.هر بسته این قرص ضد بارداری شامل 28 عدد می باشد که لازم است هر شب یک عدد از آن را مصرف کنید همچنین دقت داشته باشید بین مصرف بسته ها نباید وقفه ایجاد کنید.

اگر قبل از مصرف این دارو از سایر قرص های پیشگیری استفاده کرده اید، می توانید مصرف این قرص را شروع کرده و نیاز به استفاده کاندوم نخواهد بود اما اگر تا قبل از این از سایر روش های پیشگیری مثل کاندوم و IUD استفاده می کردید لازم است از روز اول تا 5 قاعدگی مصرف این دارو را شروع کرده و تا یک هفته همزمان با مصرف قرص لاینسترنول از کاندوم نیز استفاده کنید.

توجه : در صورت فراموش کردن مصرف این قرص به مدت چند ساعت باید به محض به خاطر آوردن آن را مصرف کنید و تا دو روز همراه با قرص از روش های کمکی مثل کاندوم استفاده کنید ولی اگر مصرف دو قرص فراموش شده باید به محض یادآوری آن را  یکجا مصرف کنید و بقیه قرص ها را به روال عادی روزی یک عدد بخورید ولی لازم است تا هفت روز از روش های کمکی مثل کاندوم استفاده نمایید.

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) یا  LNG در واقع قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری است، این قرص با افزایش چسبندگی مخاط گردنه ی رحم و ایجاد تغییر در آندومتر (داخلی‌ترین لایه‌ی رحم) مانع باروری و لانه گزینی می‌گردد.استفاده از این قرص زمانی کاربرد دارد که شما ناخواسته در برابر باردار شدن قرار گرفته اید نه اینکه هر بار به رابطه بپردازید و بعد از آن از این دارو استفاده کنید.زیرا این دارو عوارض خطرناکی دارد. برخی از عوارض این دارو شامل قاعدگی نامنظم، تهوع و استفراغ، سردرد، احساس ناراحتی در پستان، افسردگی، اختلالات پوستی، تغییرات وزن بدن، اولیگومنوره و منوراژی می باشد.

این قرص ضد بارداری در دوز های 0.75 و 1.5تولید می شود اگر در فاصله ی حداکثر 5 روز از برقراری رابطه جنسی مشکوک تان قرار دارید، می توانید از این دارو استفاده کنید. نحوه مصرف آن به این شکل است که اگر دوز 0.75 میلی گرمی آن را مصرف کنید باید 2 عدد از آن را بخورید و 12 ساعت بعد یک عدد دیگر، ولی اگر از دوز 1.5 آن استفاده می کنید تا مصرف یک عدد از آن کفایت می کند.

مصرف این قرص ضد بارداری باید از روز اول قاعدگی شروع شود و بدون هیچ وقفه ای مصرف بسته دوم را شروع کنید. ( 7 عدد از قرص های یاز غیر فعالی است.)

قرص یاسمین از انواع قرص های کنترل بارداری است که با تغییر در پوشش رحم و دهانه ی رحم ونیز ممانعت از تخمک گذاری مانع بارداری می شود.برخی از عوارض قرص یاسمین می تواند شامل تهوع، استفراغ،حساسیت پستان ها،تغییر خلق و خو، افزایش وزن، تغییر دوره قاعدگی و یا کاهش میل جنسی باشد.در ضمن اگر سیگار می کشید یا سن شما بیشتر از 35 سال است باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید. این دارو می تواند شامل قرص های 28 عددی ( 21 قرص فعال و 7 قرص غیر فعال ) و یا 21 عددی باشد.

بهتر است قبل از مصرف قرص یاسمین با پزشک خود مشورت نمایید و میزان مصرف آن را طبق دستورات روی جعبه انجام دهید. برای استفاده از این قرص ضد بارداری به منظور داروی پیشگیری از بارداری استفاده می شود برای شروع باید از روز اول قاعدگی این دارو را مصرف کنید تا 28 عدد قرص آن به اتمام برسد.بعد از آن مصرف بسته بعد را شروع کنید.مصرف قرص های سفید رنگ در پیشگیری از بارداری موثر نیست اما می تواند به جایگزینی استروژن بپردازد. جهت پیشگیری از عوارض این دارو بهتر است آن را بعد از وعده شام و یا قبل از خواب میل کنید اما می توانید در هر ساعت دیگری از این دارو استفاده نمایید.

قرص مارولون یکی از انواع قرص های ضدبارداری است که دارای عوارض کمتری نسبت به سایر قرص ها می باشد.این دارو شامل 21 قرص است که رعایت نظم در خوردن آنها اهمیت بالایی دارد اما در صورتی که مصرف یک یا دو عدد از آنها را فراموش کردید نیاز به مصرف قرص اضافه نیست اما در صورتی که مصرف 3 عدد از این قرص ها را فراموش کردید به محض یادآوری دوز آخر را مصرف کنید ولی بهتر است همزمان از دیگر روش های پیشگیری از بارداری نیز استفاده کنید.

برای مصرف این قرص ضد بارداری باید شروع بسته از روز 5 قاعدگی باشد، و مصرف آن را 21 روز بعد ادامه دهید، بعد از این مدت 7 روز وقفه لازم است و سپس مصرف بسته بعدی، اگر زمان شروع مصرف دارو بعد از روز 5 بود باید تا ده روز همراه مصرف قرص از کاندوم نیز استفاده نمایید.

مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند لکه بینی، مشکلات گوارشی،بیماری عروقی، پوست و چشم و … را به همراه داشته باشد.

هر بسته این قرص ها شامل 21 عدد قرص است که مصرف آن را باید از روز 1 قاعدگی شروع نمایید، و تا 21 روز بعد ادامه دهید سپس 7 روز وقفه نیاز است و بعد از آن مجدداً بسته جدید را شروع نمایید. در صورتی که قبلا نوع دیگری قرص ضد بارداری را دریافت کرده اید می توانید مصرف این قرص را شروع کنید. هرگز این دارو را نجویید. 2 تا 4 روز پس از قطع مصرف این دارو قاعدگی اتفاق می افتد.

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

قرص تری فازیک یا سه مرحله ای یکی دیگر از قرص های پیشگیری از بارداری است که به علت دارا بودن 3 هورمون در سه رنگ مختلف می باشد.تاثیر این قرص یک هفته پس از شروع اولین قرص می باشد و در این بین باید از سایر روش های پیشگیری استفاده نمود.از مزیت های این قرص می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

قبل از شروع مصرف این دارو مراجعه به پزشک و مشورت با او الزامی است. این دارو همانند سایر قرص های ضدبارداری دارای 21 عدد قرص می باشد که روز نخست قاعدگی باید مصرف آن را شروع کرد تا 21 قرص به اتمام برسد سپس 7 روز وقفه نیاز می باشد و بعد از آن باید مصرف بسته جدید را شروع کنید، در صورتی که مصرف یک عدد از این قرص ها را فراموش کردید اگر کمتر از 12 ساعت گذشته یکی از آن را بخورید ولی اگر بیشتر از 12 ساعت زمان گذشته نیاز به استفاده از آن نیست و باید مابقی را همان روزی یک عدد مصرف کنید.

بسته بندی قرص کنتراسمین شامل 21 عدد قرص فعال است. که از مزیت های آن می توانیم به درمان سندرم پیش از قاعدگی و کاهش موهای زائد و درمان آکنه اشاره کنیم.این دارو نباید در دوران شیردهی استفاده نمود.از عوارض احتمالی این دارو می توانیم به عوارض قلبی عروقی، بیماری های سنگ مثانه ،ترومبوز، عوارض گوارشی، تغییر در سیكل قاعدگی، ناباروری موقت بعد از قطع مصرف، ملاسما، تغییر در وزن و كاهش ترشح شیر اشاره کنیم.

این دارو نیز همانند سایر داروها باید از روز اول قاعدگی شروع شود و مصرف آن تا 21  روز ادامه دارد، پس از آن نیاز به دوره وقفه 7 روزه می باشد و سپس مصرف بسته جدید باید شروع شود.

در ادامه بخوانید…

بارداری

روابط زناشویی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

چگونه می توانم از قرص استفاده کنم ،تا پریودم را متوقف کنم؟

سلام من یک روز بعد اتمام قاعدگی نزدیکی بدون پیشگیری داشتیم ولی نیم ساعت بعد دوتا قرص اورژانسی خوردم ویک ربه بعد بالا اوردم دوباره یک ساعت بعد دوتا قرص اورژانسی خوردم .نیاز هست دوباره بخورم و ایا امکان بارداری وجود داره اگه هست باید چیکار کنم .خواهش میکنم کمکم کنین

سلام . من روز نزدیکیم قرص از داروخانه گرفتم دوتا همون لحظه خوردم .شب هم دو تا خوردم احتمال حامله بشم الان هم حالت تهوع و گیجی دارم لطفا راهنماییم کنی چه کار کنم نمی خوام حامله بشم

هرکی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه

طبق مطالب ک خوانده ام و دانشی و فهمی ک دارم قرص اورژانسی فقط یکبار باید خورده شود چرا ک قرص باخون شریک شده و اگر استفراغ کرده اید از آمپول استفاده کنید

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

سلام اگر قبل و بعد از نزدیکی قرص اورژانسی بخوری بازم احتمال داره ک باردار بشی لطفا سریع بهم جواب بدین

بستگی به زمان نزدیکی داره اگه زمان نزدیکی همزمان با تخمک گذاری باشه احتمال بارداری زیاد ،مشکلی که واسه خودم پیش اومد انشاالله که شما حامله نشی

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

امروزه یکی از نگرانی ها خانم ها مخصوصا در اوایل بارداری ، این است که ناخواسته باردار نشود. یکی از مطمعن ترین روش ها برای پیشگیری از بارداری استفاده از انواع قرص های ضدبارداری است که در این مقاله بطور کامل توضیح داده شده است:

قرصهای ضد بارداری چیست و به چند دسته تقسیم میشود؟

قرص ضد بارداری چگونه مانع بارداری میشود؟

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری

آیا همه خانم ها می توانند قرص های ضدبارداری مصرف کنند؟

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

12 قرص ضد بارداری موجود در ایران+نحوه مصرف آنها

19 سوال رایج شما درباره قرص ضدبارداری

داروهای ضد بارداری خوراکی داروهایی هستند که از حاملگی جلوگیری می کنند. آنها یک روش کنترل بارداری هستند. داروهای کنترل بارداری خوراکی داروهای هورمونی هستند که ممکن است ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین یا پروژسترون را داشته باشند. ترکیبی از استروژن و پروژستین با مهار هورمون های لووتینیزه (LH)  و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) از بارداری جلوگیری می کند. LH و FSH نقش مهمی در رشد تخمک و آماده شدن پوشش رحم برای لانه گزینی جنین دارند. پروژستین همچنین باعث ایجاد مخاطی رحمی می شود که نفوذ اسپرم به تخمک را دشوار می کند. در برخی از زنان پروژستین مانع از تخمک گذاری (زمان تخمک گذاری | تخمک گذاری چند روز است؟ ) می شود.

انواع مختلف قرص های کنترل بارداری که حاوی استروژن و پروژستین هستند و به عنوان “تک فازی”، “دو فازی” یا “سه فازی” نامیده می شوند وجود دارد:

هر روز به مدت 21 روز از چرخه، مقدار مساوی استروژن تامین می کنند. در نیمه اول چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن پایین تر است، به این ترتیب پوشش رحم (اندومتریوم) در طول چرخه قاعدگی ضخیم می شود. در طول نیمه دوم چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن بالاتر است، به طوری که تخلیه نرمال پوشش رحم رخ می دهد.

دارای غلظت های ثابت یا تغییر دهنده استروژن و غلظت پروژسترون در طول دوره است. هیچ شواهدی وجود ندارد که قرص های ضد بارداری خوراکی دو فازی یا سه فازی، ایمن تر از داروهای ضد بارداری خوراکی تک فازی هستند، یا برعکس.

قرص های ضد بارداری شایع ترین روش پیشگیری از بارداری هورمونی هستند که امروزه در ایالات متحده استفاده می شود. این قرص ها به سه روش از بارداری جلوگیری می کنند.

هر ماه تخمدانها یک تخمک بالغ از تخمدان خود آزاد می کنند. این فرایند تخمک گذاری نامیده می شود. اگر این تخمک در تماس با اسپرم باشد، می توانید باردار شوید. اگر تخمک برای باروری وجود نداشته باشد، حاملگی امکان پذیر نیست.

هورمون هایی که در قرص های ضدبارداری یافت می شوند، باعث ایجاد مخاط چسبنده بر روی دهانه رحم شما می شوند. این افزایش مخاط باعث می شود اسپرم سخت تر وارد دهانه رحم شود. اگر اسپرم قادر به ورود به دهانه رحم نباشد، نمی تواند تخمک را بارور کند.

پوشش رحم شما نیز تغییر کرده است. پس از چند ماه استفاده از قرص ها، پوشش رحم شما خیلی نازک می شود و تخمک بارور نمی تواند به آن بچسبد. اگر تخمک نتواند به رحم بچسبد، نمی تواند رشد کند. پوشش  نازک ممکن است بر روی خونریزی که در طی قاعدگی تجربه می کنید تاثیر بگذارد. بدون ضخیم شدن پوشش رحم، پریودی های شما سبک تر می شود. در نهایت ممکن است خونریزی شما قطع شود. قرص های ضدبارداری بیش از 99 درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند. 

شایعترین عوارض جانبی قرص های ضد بارداری شامل:

این عوارض جانبی اغلب پس از چند ماه استفاده رخ میدهد. ممکن است دوره های قاعدگی ناگهانی یا خونریزی هایی رخ دهد اما اغلب موقت هستند و هیچ اثر جانبی جدی نیست. زنان با سابقه میگرن ممکن است افزایش فرکانس میگرن را متوجه شوند. از سوی دیگر، زنان که میگرن های ناشی از نوسانات در سطح هورمون خود دارند، ممکن است بهبود میگرن را با استفاده از داروهای ضد  بارداری خوراکی مشاهده کنند؛ زیرا سطح هورمون ها در طول مصرف قرص های ضد بارداری یکنواخت می شود.

غالبا، پیشگیری از بارداری ممکن است به افزایش فشار خون، لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته منجر شود. زنانی که سیگار می کشند، مخصوصا کسانی که بیش از 35 سال دارند و زنان دارای بیماری های خاص مانند سابقه لخته شدن خون یا سرطان سینه یا اندومتر، باید از مصرف قرصهای کنترل بارداری اجتناب کنند، زیرا این بیماری ها می تواند خطرات نامطلوب قرص های خوراکی ضد بارداری را افزایش دهد.

خطر جدی مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری، بویژه قرصهای ترکیبی، خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد. این خطر می تواند منجر به عوامل زیر شود:

به طور کلی، خطر لخته شدن خون از استفاده از هر نوع قرص ضد بارداری کم است. طبق گزارش کنگره زنان و متخصصین زنان و زایمان، از 10،000 زن، کمتر از 10 نفر پس از مصرف قرص ترکیبی برای یک سال، لخته خون را مشاهده می کنند. این خطر هنوز پایین تر از خطر ابتلا به لخته شدن خون در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان است. با این حال، خطر لخته شدن خون ناشی از قرص برای خانم های خاص بالاتر است. این خانم ها عبارتند از:

اگر هر یک از این عوامل برای شما صدق می کند، با پزشک خود درباره خطرات استفاده از قرص ضد بارداری صحبت کنید.

قرصهای ضدبارداری را اکثر خانم ها می توانند مصرف کنند. این قرص ها برای خانم های بالای 35 سال که سیگار می کشند توصیه نمی شود. اگر سیگار نمی کشید، می توانید قبل از یائسگی از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده کنید. علاوه بر این، اگر مشکلات زیر را دارید، نباید از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده کنید:

بطور کلی سه دسته قرص ضدبارداری موجود است که شامل:

این دو قرص از نظر ترکیبات یکی هستند و تنها از نظر دوز بکار رفته متفاوت هستند، قرص اچ دی دوزش دوبرابر قرص ال دی است. 

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی 21 قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. 21 عدد را مصرف کرده و 7 روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید (آیا قرص ال دی چاق کننده است؟).

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی 21 قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. 21 عدد را مصرف کرده و 7 روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.

ترکیبات این داروها هم مشابه است و شامل دروسپیرنون و اتینیل استرادیول است.

 قرص یاسمین بصورت  قرص 28 تایی شامل 28 قرص فعال + 7 قرص بی اثر می باشد و هم چنین بسته بندی 21 عددی نیز دارد (همه چیز درباره قرص یاسمین). 

نحوه مصرف: روزی یك عدد شروع از روز اول تا 21 روز 7 قرص غیر فعال درادامه مصرف می شودكه رنگ متفاوت دارد مصرف این قرصها درپیشگیری ازبارداری كمكی نمی كند اما به جایگزینی استروژن كمك میكند.

بسته 21 عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول سیکل  ،بسته از ابتدا شروع شده و بدون وقفه  ،بسته ی دوم شروع شود . قرصهای سفید  ،خنثی بوده و دارای هورمون نیستند . 

بسته 21 عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول قاعدگی ، شبی یک عدد تا 21 شب . سپس 7 روز فاصله تا شروع بسته جدید .

بسته 21 عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.

بسته 21 عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.

دزوسپتیو با نام تجاری مارولون موجود است، بسته 21 عددی موجود است و روزی یک قرص جلوگیری از بارداری مارولون از روز 5 قاعدگی تا 21 روز بسته بعدی 7 روز بعد اتمام بسته قبل مصرف میشود. اگر زمان شروع بعد از روز پنجم بود تا مدت 10 روز از یک روش جلوگیری دیگر مثل کاندوم استفاده نمائید.

این دو قرص مشتق شده از پروژسترون طبیعی هستند و ترکیبات مشابه دارند.

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

هر بسته بلارا حاوی 21 قرص می باشد. مصرف بلارا، را باید از روز اول سیکل آغاز کرد. در صورتیکه در دوره های قبل، نوع دیگر ضد بارداری را دریافت کرده اید. می توانید مصرف قرص جلوگیری از بارداری بلارا را آغاز کنید.

نحوه مصرف مشابه قرص بلارا است

قرص بصورت بسته 21 عددی است. روز اول قاعدگی شروع به مصرف می کنید، سپس 7 روز توقف و بعد شروع مجدد در روز هشتم است. تاثیرات جلوگیری یک هفته بعد از مصرف بروز میکنه ، این یک هفته از روش دیگری استفاده کنید

این داروها ترکیب مشابه دارند و حاوی استروژن و پروژستین هستند و در واقع ضد آندروژن و ضد بارداری هستند. مصرف این قرص ها در بارداری در رده X قرار دارد.

از روز پنجم قاعدگی روزانه یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یك هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد كرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود. 

** قرص های کلایرت ، اتیسترون و دافنه در این گروه قرار دارند و نحوه مصرف مشابه قرص دیان است.

پیشنهاد پزشک اوما: قرص سیپروترون کامپاند چیست و چه عوارضی دارد

استروژن ها می توانند متابولیسم (حذف) سیکلوسپورین را مهار کنند و در نتیجه افزایش سطح خون سیکلوسپورین را افزایش دهند. چنین افزایش سطح خون می تواند باعث آسیب به کلیه و یا کبد شود. اگر نمی توانید از این ترکیب بپرهیزید، می توانید غلظت سیکلوسپورین را کنترل کنید، و دوز سیکلوسپورین را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که سطح خون افزایش نمی یابد.

– به نظر می رسد استروژن ها خطر ابتلا به بیماری کبد را در بیماران دریافت کننده دانترون از طریق مکانیزم ناشناخته افزایش می دهند. زنان بالای 35 سال و کسانی که سابقه بیماری کبد دارند در معرض خطر هستند.

– استروژن ها توانایی کبد در تولید عوامل لخته شدن را افزایش می دهند. به همین دلیل، بیمارانی که وارفارین (کومادین) را دریافت می کنند، باید برای از دست دادن اثر ضد انعقاد (ته نشینی خون) کنترل شوند.

برخی داروها، از جمله برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد انعقاد، می توانند سطح خون هورمون های ضد بارداری خوراکی را کاهش دهند، اما کاهش واقعی اثربخشی ضد بارداری خوراکی ثابت نشده است. نمونه هایی از داروهایی که باعث از بین بردن استروژن ها می شوند عبارتند از:

– اگر قرص را فراموش کردید بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تا روز بعد به یاد نیاورید، دو قرص را با هم مصرف کنید. اگر به مدت دو روز قرصهای خود را مصرف نکردید، روزی که به یاد آوردید، دو قرص مصرف کنید. پس از آن طبق برنامه پیش بروید. اگر بیش از دو قرص را فراموش کردید، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است به شما بگوید یک قرص را تا یکشنبه بطور روزانه بخورید و سپس یک بسته جدید را شروع کنید.

– هر بار که فراموش کردید یک قرص مصرف کنید، باید از فرم دیگری از ضد بارداری استفاده کنید. هنگامی که قرص را فراموش کردید، احتمال رها شدن تخمک از تخمدان افزایش می یابد. اگر پریودی شما قطع شده باشد و فراموش کرده اید یک یا چند قرص فعال مصرف کنید، یک آزمایش بارداری انجام دهید. اگر دو مرتبه پریودی شما قطع شد، حتی اگر قرصهای خود را به صورت منظم مصرف کرده باشید، باید آزمایش حاملگی انجام دهید.

– با مصرف بعضی از قرص ها ممکن است پریود نشوید. قبل از مصرف قرص با پزشک خود صحبت کنید. بسیار مهم است که قرصهای مینیاتوری (فقط پروژسترون) را هر روز در همان زمان مصرف کنید. اگر یک قرص را فراموش کنید یا بیش از سه ساعت از قرص گذشته باشد، باید بلافاصله آن را مصرف کنید و برای 48 ساعت بعد از روش پشتیبان (مانند کاندوم) استفاده کنید.

استفاده از قرصهای کنترل بارداری هنگام شیردهی با کاهش تولید شیر، کاهش وزن نوزاد و کاهش میزان نیتروژن و پروتئین شیر همراه است. استفاده از یک محصول پروژسترون در طول شیردهی توصیه می شود. کالج آمریکایی زنان و زایمان تاخیر مصرف داروهای ضد بارداری استروژن و پروژستین را تا 6 ماه پس از بارداری توصیه می کند.

قرص های ضدبارداری منظم 21 یا 28 روزه است. قرص بیست و یک روز حاوی 21 قرص فعال است. قرص های 28 روزه حاوی 21 قرص فعال و 7 قرص غیر فعال (پلاسبو) است. بسته های قرص با روزهای هفته مشخص می شود تا هر روز یک قرص مصرف کنید. هفت قرص غیرفعال در بسته قرص 28 روزه اضافه شده است که به شما یادآوری می شود که یک بسته قرص جدید پس از 28 روز شروع کنید.

وقتی قرصهای کنترل قاعدگی را آغاز می کنید از پزشک خود سوال کنید. دوره بعدي شما حدود 25 روز پس از شروع بسته قرص شروع خواهد شد. بهتر است قرص ها را در یک زمان در روز مصرف کنید. می توانید قرص ها را هر زمانی در طول روز مصرف کنید، اما مصرف آن قبل از صبحانه و یا در زمان خواب باعث می شود آن را راحت تر به یاد آورید.

هر یک از بسته های قرص جدید را در همان روز هفته که قرص را آغاز کردید، شروع کنید. اگر بسته قرص 21 روزه دارید، بسته قرص جدید را هفت روز پس از به پایان رساندن بسته قرص قدیمی شروع کنید. اگر بسته قرص 28 روزه دارید، پس از مصرف قرص آخر بسته قدیمی، بسته جدید را آغاز کنید.

قرص های ضد بارداری معمولا ماه اول عمل می کنند. برای حفظ ایمنی، پزشکان در طی ماه اول استفاده از فرم دیگری از قرص بارداری، مانند کاندوم را توصیه می کنند. پس از ماه اول، فقط می توانید بر روی قرص ضد بارداری تکیه کنید.

همه قرصهای ضد بارداری خوراکی را باید بین 15 و 30 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

بله. برای قرص های کنترل بارداری خوراکی نیاز به تجویز پزشک دارید.

می توانید قرصها را در هر زمان در طول چرخه شروع کنید. هنگامی که یک قرص ترکیبی را – استروژن و پروژستین – ظرف پنج روز پس از شروع دوره قاعدگی مصرف می کنید، بلافاصله از بارداری محافظت می شود.

اول، به نوع قرص توجه کنید. … اگر اولین قرص خود را در عرض پنج روز اول از  پریودی مصرف می کنید، بلافاصله بدن محافظت می شود. با این حال، اگر می خواهید زودتر شروع کنید و پریودی شما تا چند هفته دیگر شروع نمی شود، هنوز هم می توانید مصرف قرص ها را آغاز کنید، اما بلافاصله بدن محافظت نمی شود.

قرص های ضدبارداری بیش از 99٪ به جلوگیری از بارداری می پردازند. این بدان معنی است که کمتر از یک زن در 100 نفر که قرص ضدبارداری مصرف می کند، در یک سال باردار می شود.

هورمون های قرص های ضدبارداری تغییراتی در سینه شما ایجاد می کند. … در بیشتر موارد، هر گونه تغییر در اندازه سینه، نتیجه ریزش مایع یا افزایش موقت وزن ناشی از افزایش هورمون است. بعضی از زنان ممکن است تغییر اندازه در سایز سینه را در هنگام مصرف قرص های فعال تجربه کنند.

مصرف قرص های ضد بارداری یک راه موثر برای جلوگیری از بارداری و درمان بسیاری از مشکلات است. از آنجا که قرص با معرفی هورمون های مختلف به سیستم شما کار می کند، می تواند چرخه قاعدگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از زنان ممکن است خونریزی کندتر داشته باشند، و برخی دیگر ممکن است پریود نشوند.

در حین استفاده از قرصهای کنترل بارداری، پریودی شما قطع می شود. این مسئله طبیعی است. اگر یک دوره را از دست بدهید و هیچ قرصی را فراموش نکنید، همه چیز خوب است. فقط بسته جدید قرص را در زمان معمول شروع کنید.

اگر یک قرص را فراموش کنید یا یک روز در شروع بسته جدید تاخیر داشته باشید، هنوز در برابر بارداری محافظت می شوید. شما نیازی به استفاده از دیگر روش های پیشگیری از بارداری اضافی ندارید. … قرصی را که فراموش نکردید بلافاصله بخورید (حتی اگر این بدین معنی باشد که دو قرص را در یک روز مصرف کنید)، بقیه بسته را طبق معمول ادامه دهید.

در این زمان خانم هنوز از بارداری محافظت می شود.

بستگی به زمان شروع به مصرف دارد. شما می توانید قرص را هر زمانی شروع کنید، اما باید 7 روز اول از یک روش کنترل دیگر (مثل کاندوم) نیز استفاده کنید. اگر قرصهای ترکیبی را ظرف 5 روز پس از شروع پریودی شروع کنید، از بارداری محافظت خواهید شد.

مقدار زیاد آندروژن سبب تشکیل آکنه می شود. مصرف قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون باعث کاهش میزان اندروژن ها در بدن شما می شود. این مسئله باعث کم شدن چربی و آکنه می شود.

Lybrel یک قرص ضد بارداری بدون پریودی است. این اولین قرص ضد بارداری با دوز پایین است که به مدت 365 روز مصرف می شود. Seasonale داراي 12 هفته قرص استروژن / پروژستين و به دنبال آن 7 روز قرص هاي بدون هورمون است كه به معني 4 دوره پریودی در سال است.

مصرف قرص های ترکیبی ضد بارداری در زمان یکسان مهم نیست. اما مصرف آن ها در یک زمان ثابت باعث می شود به عادت تبدیل شود و قرص را فراموش  نکنند. اما تا زمانی که قرص به صورت روزانه مصرف شود، از بارداری جلوگیری می کند.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.webmd.com و www.familyplanning.org.nz و www.bedsider.org

قرص های ضد بارداری خوراکی داروهایی هستند که از حاملگی جلوگیری می کنند. آنها یک روش کنترل بارداری هستند. داروهای کنترل بارداری خوراکی داروهای هورمونی هستند که ممکن است ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین یا پروژسترون را داشته باشند.

ترکیبی از استروژن و پروژستین با مهار هورمون های لووتینیزه (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) از بارداری جلوگیری می کند. LH و FSH نقش مهمی در رشد تخمک و آماده شدن پوشش رحم برای لانه گزینی جنین دارند. پروژستین همچنین باعث ایجاد مخاطی رحمی می شود که نفوذ اسپرم به تخمک را دشوار می کند. در برخی از زنان پروژستین مانع از تخمک گذاری می شود.

انواع مختلف قرص های ضد بارداری که حاوی استروژن و پروژستین هستند و به عنوان


نامیده می شوند وجود دارد:

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی


قرص های ضد بارداری تک فازی مقدار استروژن و پروژسترون مساوی را به صورت روزانه تامین می کنند.

هر روز به مدت 21 روز از چرخه، مقدار مساوی استروژن تامین می کنند. در نیمه اول چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن پایین تر است، به این ترتیب پوشش رحم (اندومتریوز) در طول چرخه قاعدگی ضخیم می شود. در طول نیمه دوم چرخه، نسبت پروژسترون / استروژن بالاتر است، به طوری که تخلیه نرمال پوشش رحم رخ می دهد.

دارای غلظت های ثابت یا تغییر دهنده استروژن و غلظت پروژسترون در طول دوره است. هیچ شواهدی وجود ندارد که قرص های ضد بارداری خوراکی دو فازی یا سه فازی، ایمن تر از قرص های ضد بارداری خوراکی تک فازی هستند، یا برعکس.


قرص های ضد بارداری شایع ترین روش پیشگیری از بارداری هورمونی هستند که امروزه در ایالات متحده استفاده می شود. این قرص ها به سه روش از بارداری جلوگیری می کنند.

هر ماه تخمدانها یک تخمک بالغ از تخمدان خود آزاد می کنند. این فرایند تخمک گذاری نامیده می شود. اگر این تخمک در تماس با اسپرم باشد، می توانید باردار شوید. اگر تخمک برای باروری وجود نداشته باشد، حاملگی امکان پذیر نیست.

هورمون هایی که در قرص های ضدبارداری یافت می شوند، باعث ایجاد مخاط چسبنده بر روی دهانه رحم شما می شوند. این افزایش مخاط باعث می شود اسپرم سخت تر وارد دهانه رحم شود. اگر اسپرم قادر به ورود به دهانه رحم نباشد، نمی تواند تخمک را بارور کند.

پوشش رحم شما نیز تغییر کرده است. پس از چند ماه استفاده از قرص ها، پوشش رحم شما خیلی نازک می شود و تخمک بارور نمی تواند به آن بچسبد. اگر تخمک نتواند به رحم بچسبد، نمی تواند رشد کند. پوشش نازک ممکن است بر روی خونریزی که در طی قاعدگی تجربه می کنید تاثیر بگذارد. بدون ضخیم شدن پوشش رحم، پریودی های شما سبک تر می شود. در نهایت ممکن است خونریزی شما قطع شود. قرص های ضدبارداری بیش از 99 درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند.


بطور کلی سه دسته قرص ضد بارداری موجود است که شامل:


این دو قرص از نظر ترکیبات یکی هستند و تنها از نظر دوز بکار رفته متفاوت هستند، قرص اچ دی دوزش دوبرابر قرص ال دی است.

نحوه مصرف قرص LD : هر بسته حاوی 21 قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. 21 عدد را مصرف کرده و 7 روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.

نحوه مصرف قرصHD : هر بسته حاوی 21 قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. 21 عدد را مصرف کرده و 7 روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.


نکات مورد توجه در مورد این قرص ها



قرص یاسمین بصورت قرص 28 تایی شامل 28 قرص فعال + 7 قرص بی اثر می باشد و هم چنین بسته بندی 21 عددی نیز دارد.

نحوه مصرف: روزی یك عدد شروع از روز اول تا 21 روز 7 قرص غیر فعال درادامه مصرف می شودكه رنگ متفاوت دارد مصرف این قرصها درپیشگیری ازبارداری كمكی نمی كند اما به جایگزینی استروژن كمك میكند.


بسته 21 عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول سیکل ،بسته از ابتدا شروع شده و بدون وقفه ،بسته ی دوم شروع شود . قرصهای سفید ،خنثی بوده و دارای هورمون نیستند .


بسته 21 عددی فعال آن موجود است.

نحوه مصرف قرص: از روز اول قاعدگی ، شبی یک عدد تا 21 شب . سپس 7 روز فاصله تا شروع بسته جدید .

بسته 21 عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.

بسته 21 عددی فعال دروسپیل موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.


نکات قابل توجه در مصرف دروسپیل



دزوسپتیو با نام تجاری مارولون موجود است، بسته 21 عددی موجود است و روزی یک قرص جلوگیری از بارداری مارولون از روز 5 قاعدگی تا 21 روز بسته بعدی 7 روز بعد اتمام بسته قبل مصرف میشود. اگر زمان شروع بعد از روز پنجم بود تا مدت 10 روز از یک روش جلوگیری دیگر مثل کاندوم استفاده نمائید.


این دو قرص مشتق شده از پروژسترون طبیعی هستند و ترکیبات مشابه دارند.

هر بسته بلارا حاوی 21 قرص می باشد. مصرف بلارا، را باید از روز اول سیکل آغاز کرد. در صورتیکه در دوره های قبل، نوع دیگر ضد بارداری را دریافت کرده اید. می توانید مصرف قرص جلوگیری از بارداری بلارا را آغاز کنید.


نحوه مصرف مشابه قرص بلارا است


نکات قابل توجه در مصرف این قرص ها

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی

قرص بصورت بسته 21 عددی است. روز اول قاعدگی شروع به مصرف می کنید، سپس 7 روز توقف و بعد شروع مجدد در روز هشتم است. تاثیرات جلوگیری یک هفته بعد از مصرف بروز میکنه ، این یک هفته از روش دیگری استفاده کنید


ین داروها ترکیب مشابه دارند و حاوی استروژن و پروژستین هستند و در واقع ضد آندروژن و ضد بارداری هستند. مصرف این قرص ها در بارداری در رده X قرار دارد.

از روز پنجم قاعدگی روزانه یك قرص به مدت 21 روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یك هفته مصرف دارو قطع، و بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد كرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود.


ترکیبی از : یک جزء استروژنی + یک جزء آنتی آندروژن


موارد و مقدار مصرف

اصول مصرف این دارو به این ترتیب است که یک قرص در روز به مدت 21 روز تجویز میشود. درمان را باید از روز 5 ام قائدگی شروع کرد.در دوره های بعد..7 روز پس از قطع دارو .. درمان باید مجددا شروع شود.


نکات قلبل توجه





به علت اثر روی ساخت پروتئین‌های کبدی این قرصها با بسیاری داروها تداخل دارند؛ که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:




بزرگترین نگرانی در مورد اثرات سرطان زایی در مورد سرطان سینه وجود دارد. وزرات بهداشت ایران دربارهٔ احتمال خطر افزایش سرطان سینه در مصرف‌کنندگان هشدار داده است. در مطالعات اخیر نشان داده شده که این افزایش ریسک در زنان جوان و میانسال بسیار کم (۲/۱ تا ۱/۱ برابر) می‌باشد که ۱۰ سال پس از قطع قرصها این ریسک با فرد عادی برابر می‌شود. با این حال در صورت بروز سرطان سینه در یک زن که هیچگاه این قرصها را مصرف نکرده، سرطان بیشتر محدود به سینه بوده و احتمال انتشار کمتر و درمان راحتتر خواهد داشت.

قرصهای ضدبارداری خوراکی باعث افزایش دو برابر ریسک سرطان گردن رحم می‌شوند (تنها در افرادی که بالای ۵ سال این قرصها را مصرف کرده و مبتلا به عفونت پاپیلوما ویروس باشند).


در افراد جوان غیر سیگاری و بدون ریسک فاکتور بیماریهای قلبی عروقی ریسک بروز عوارضی همچون سکته قلبی و سکته مغزی با مصرف این قرصها افزایش قابل توجهی نمی‌یابد. اثبات شده که این داروها ۲۸ درصد ریسک تروبوآمبولی وریدی را افزایش می‌دهند اما با توجه به شیوع ناچیز این عوارض در زنان بدون زمینه قبلی این افزایش ریسک اهمیت ندارد. مصرف انواع قدیمی (اچ. دی) این داروها باعث ایجاد پر فشار خون در ۴ تا ۵ درصد زنان سالم می‌شود و در ۱۵ درصد زنان مبتلا به پرفشاری خون فشار خونشان را افزایش می‌دهد؛ که این عارضه نیز در داروهای نسل جدیدتر کمتر مشاهده می‌شود.


ٰمطالعات روی انواع اولیه این قرصها اثر منفی آن‌ها در تحمل گلوکز را نشان دادند که با افزایش قند خون قابل مشاهده بود. با قرصهای فعلی این اثرات کمتر مشاهده می‌شود.همچنین ترکیبات جدید تأثیر قابل توجهی روی چربیهای خون ندارند.




تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم


مرضیه ملایری


© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

بهترین قرص پیشگیری از حاملگی
بهترین قرص پیشگیری از حاملگی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *