بهترین قرص برای هضم غذا

خواص دارویی و گیاهی

مشاهده نسخه کامل
: چه داروهاي به هضم بهتر و سريعتر غذا كمك ميكنن

 در این مقاله به بحث در مورد راههای بهتر هضم غذا و داروهای مکمل آن خواهیم پرداخت.اولین دشمن معده غذاهای چرب است. مصرف گوشت قرمز، غذاهای حاوی سس زیاد، پنیرهای چرب یا کره را کاهش دهید. مواد غذایی چرب، دیر هضم بوده و مدت طولانی در معده باقی می‌مانند.

از این گذشته کلم خام، پیاز، لوبیاهای سفید و غیره باعث نفخ می‌شوند.

توجه داشته باشید غذاهای تند، شکلات یا مرکبات باعث سوزش معده می‌شوند.

توصیه می‌کنیم در مصرف مواد غذایی چرب زیاده‌روی نکنید. روغن زیتون میل کنید. میوه و سبزیجاتی که اذیتتان نمی‌کند را زیاد مصرف کنید.

 

بهترین قرص برای هضم غذا

همه‌ی ما روزانه به یک و نیم تا دو لیتر مایعات نیاز داریم. مایعات، دستگاه گوارش را فعال و تأثیر فیبرها را می‌کند.

آب، بهترین نوشیدنی موجود است. البته انواع جوشانده‌ها، سوپ سبزیجات و آبمیوه‌های طبیعی نیز مایعات خوبی هستند.

توجه داشته باشید که قهوه و چای نیز باعث سوزش معده می‌شوند.

نوشیدنی‌های گازدار، معده را اسیدی و پر از باد می‌کنند. در طول روز آب بنوشید. البته بهتر است قبل از غذا مصرف آب کم باشد، به خاطر این که نوشیدن مایعات زیاد قبل از غذا می‌تواند باعث رقیق شدن ترشحات دستگاه گوارش شود.

صرف غذا در حالت استرس و ناراحتی، احتمال مشکلات گوارشی را افزایش

می‌دهد. استرس باعث ترشح آدرنالین می‌شود که به خودی خود روی هضم غذا

تأثیر منفی می‌گذارد

فیبرها راه درمان مشکلات گوارشی‌اند. میوه و سبزیجات، غلات کامل، سبزیجات خشک یا میوه های روغنی سرشار از فیبر هستند.

فیبرها به دو دسته‌ی فیبرهای حلال و غیرحلال تقسیم می‌شوند. فیبرهای غیرحلال آب را جذب کرده، حجیم می‌شوند و هضم غذا را سرعت می‌دهند. فیبرهای حلال داخل روده‌ها ژلی درست کرده و دفع را راحت‌تر می‌سازند. روزانه حداقل ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید.

 

تند تند غذا خوردن به مشکلات گوارشی ختم خواهد شد. آرام غذا خوردن باعث می‌شود کار دستگاه گوارش کمتر شود و در عین حال احتمال گرفتگی عضلات معده نیز کاهش می‌یابد. از این گذشته آرام غذا خوردن باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. به خاطر اینکه مغز حدود ۲۰ دقیقه برای سیر شدن زمان اختصاص می‌دهد. همچنین احتمال ‌ترش کردن در معده‌ای که پر نشده باشد کمتر است. غذا را به خوبی بجوید. همچنین می‌توانید به جای این که دو وعده‌ی سنگین بخورید، ۴ یا ۵ وعده غذای سبک میل کنید.

بعد از صرف غذا به سراغ بالشت مخصوصتان نروید. دراز کشیدن بعد از غذا باعث برگشت اسید می‌شود که در نهایت به سوزش یا ترش کردن معده می‌انجامد.

فاصله‌ی بین صرف غذا و خواب باید حداقل ۲ ساعت باشد. اگر نمی‌توانید در مقابل خواب، به خصوص چرت بعد از ظهر مقاومت کنید به طور کامل دراز نکشید و جایتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که حالت نیمه نشسته داشته باشید؛ یعنی اینکه سرتان بلندتر باشد.

داروهای کمک کننده به هضم غذا

دایجستیو:قرص های روکش دار

موارد مصرف:برای کمک به هضم غذا در بیمارهای کیسه صفرا یا کبد و بیماریهای مزمن معده یا کبد.

مقدار مصرف:دو یا سه قرص همراه با غذا یا پس از آن.

عوارض جانبی:در مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به تحریک دهان و مری شود.

نکات مهم:*این قرص ها حاوی آنزیم های آمیلازو لیپیاز و پروتئاز هستند.

*در صورتی که قرص جویده شود ممکن است دچار تحریک زبان و لبها شودازجویدن آن خودداری کنید.

*جذب غذاهای حاوی آهن با مصرف این دارو کاهش میابد.

پانکراتین:قرص های روکش دار

موارد مصرف:برای کمک به هضم غذا در بیماری های کیسه صفرا یا کبد و بیماریهای مزمن معده یا روده.

مقدار مصرف:یک قرص همراه با غذا یا قبل از آن.

عوارض جانبی:مصرف بیش از حد ممکن است منجر به تحریک دهان یا مری شود.

نکات مهم:*این قرص ها حاوی آنزیم های آمیلاز و لیپاز و پروتئاز میباشد.

*از جویدن قرص خودداری شود.

*جذب غذاهای حاوی آهن با مصرف این دارو کاهش مییابد.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.


35 + 36

بیماری سوءهاضمه به مجموعه مشکلات گوارشی مثل احساس پری شکم، درد در قسمت‌ فوقانی‌ شکم، نفخ، سوزش سر دل، بازگشت اسید معده یا ترش کردن می گویند.از علت های اصلی این بیماری می‌تواندپرخوری، تغییر عادات غذایی، مصرف زیاد آجیل و شیرینی‌ها و کم بودن تحرک و فعالیت روزانه باشد.Digestivaid Active يک مکمل غذائی است که هلدینگ یاقوت رویان برای جلوگیری و درمان سوء هاضمه وارد بازار نموده است. فرمولاسيون این مکمل که تولید ESI ایتالیا است بر پایه نشاسته، برنج تخمير شده و انواع عصاره و پودرهای گياهی طبی بنا گرديده است. اين فراورده در درمان اختلالات معده و سوء هاضمه و همچنين اعمال هضم غذا بسيار مفيد و موثر است. بهره گيری از هيدروکسی پروپيل متيل سلولز در فرمولاسيون قرص موجب گرديده فراورده به تدريج در طول دستگاه گوارش -معده و روده شکسته و باز گرديده و آنزيم های گوارشي بطور موثری در هضم غذا در نواحی مختلف معده و روده عمل نمايد.مواد مؤثر و فعال این مکمل بسیار مفید عبارتند از:۱. عصاره خشک ساقه گياه آناناس ( Pineapple ) : بعلت دارا بودن Bromelain که يک آنزيم پروتئوليتيک میباشد ، هضم پروتئين ها را تسهيل می نمايد.۲. ميوه پاپايا Papaya : به علت حضور Papain که يک آنزيم پروتئوليتيک در ميوه papaya می باشد ، عمل هضم پروتئين ها را آسان می کند.۳. پودر ميوه Green Anise :بعلت دارا بودن anethol که ماده موثره اصلی Green Anise می باشد موجب سهولت عمل هضم می گردد.۴. عصاره تغليظ شده و خشک Aloe Vera : Aloe دارای خواص طبی گسترده و متعددی می باشد که به خوبی شناخته شده می باشد، يکی از خواص مهم و اختصاصی ماده فوق ، خاصيت ضدالتهابی معده وروده ای آن بخصوص در ناحيه التهابات کولون می باشد، همچنين دارای خاصيت هضم غذا، صفرا بر و پالایش کننده نيز می باشد.۵ . عصاره خشک دانه های Fennel : افزودن اين ماده موجب طعم مطبوع گرديده و علاوه بر آن خاصيت ضد نفخ و هضم غذا دارد.۶. عصاره خشک برگه ای Artichoke : اين گياه به عنوان هضم کننده غذا و محرک ترشح صفرا مصرف می گردد.پودر دانه های Cumin : مواد موثر موجود در Cuminعبارتند از Carvone, Limonene که دارای خواص ، هضم کننده غذا ، ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشند.۸ . پودر ساقه زير زمينی Ginger : دارای مواد موثر و Gingerone Zingiberone بوده و موجب تحريک عمل هضم می گردند.۹. نشاسته برنج تخمير شده ( Fermented rice Starch ) : يک ترکيب گياهی است که شامل انواع آنزيمهای گوارشی می باشد. اين ماده از فرمانتاسيون –تخمير- نشاسته برنج در حضور يک نوع قارچ به آسپرژيلوس اوريزا (Aspergillus Oryzae Fungus) به دست مي آيد. نشاسته برنج تخميری، دارای آنزيم های زير مي باشد :۱. آميلاز ( Amylase ) ← مالتوز و گلوکز را هضم می نمايد.۲. پروتئاز ( Protease ) ← اسيدهای آمينه را هضم می نمايد.۳ .لاکتاز ( Lactase ) ← گلوکز و لاکتوز را هضم می نمايد.۴ . ليپاز ( Lipase ) ← اسيدهای چرب را هضم می نمايد.۵. سلولاز ( Cellulase ) ← سلولز و نشاسته را هضم می نمايد.اين ماده با آنزيم های گوارشی فوق ، موجب تسهيل عمل هضم گرديده و اعمال فيزيولوژيکی هضم غذا در طول دستگاه گوارش به نحو مطلوبی انجام می گردد و ماده اصلی در فراورده Digestivaid ® Active به شمار می آيداین قرص از طریق داروخانه های سراسر کشور در دسترس شما عزیزان قرار داده شده است.

پروردگار یکتا را سپاس می گوییم که انگیزه ، نیروی تفکر و توان حرکت را به ما ارزانی داشت  تا در تلاطم امواج سهمگین بحرانها در صدد رفع  موانع بر آییم و با مد نظر قرار دادن باور همیشگی خود که در دل هر تهدید فرصتی نهفته است  همواره در پویش و کوشش باشیم تا بهترین ها را برای ایرانیان به ارمغان آوریم.

 ما معتقدیم موفقیت حال و آینده شرکت را منابع پرارزش انسانی رقم می‌زنند بطوریکه برخورداری از کمکهای فکری ، رهنمودها و تاثیر گذاری بر گردش امور برای همه افراد میسر بوده و هر فکر نو و ایده سازنده ای که بتواند اثرگذار باشد با رویکردی تحسین آمیز مورد استقبال قرار می گیرد.

این گروه با داشتن نمایندگی انحصاری برندهای مطرح اروپا و امریکا و در پاسخ به نیازهای روز جامعه محصولات منحصر به فردی را تحت های  تجاری مختلف  به بازار عرضه نموده و اینک با هدف والای انتقال تکنولوژی تولید به ایران و در راستای کسب استقلال ملی در امر تولید گام برمی دارد.

ارائه کالاهای با کیفیت و مورد تایید وزارت بهداشت، اعتقاد بر این که مشتریان و کارکنان شرکت همه سرمایه های شرکت هستند و بایستی در کمال احترام با آنها رفتار نمود، اعتقاد بر اینکه تمامی پرسنل در حکم چرخنده های یک سیستم هستند و به یک اندازه مهم هستند. بهترین قرص برای هضم غذا

شرکت تک چهره در سال ۱۳۷۰ با هدف واردات مکملهای غذایی ، داروها ، تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی بهداشتی با منشاء گیاهی و با کیفیت بالا، جهت مراقبت و حفظ سلامت عمومی و زیبایی پوست و موی مصرف گنندگان بنیان نهاده شد. این گروه با داشتن نمایندگی انحصاری ۲۱ تولید کننده مطرح دنیا  در اروپا و امریکا و در پاسخ به نیازهای روز جامعه محصولات منحصر به فردی را تحت های  تجاری مختلف به بازار عرضه نموده است.

پروردگار یکتا را سپاس می گوییم که انگیزه ، نیروی تفکر و توان حرکت را به ما ارزانی داشت  تا در تلاطم امواج سهمگین بحرانها در صدد رفع  موانع بر آییم و با مد نظر قرار دادن باور همیشگی خود که در دل هر تهدید فرصتی نهفته است  همواره در پویش و کوشش باشیم تا بهترین ها را برای ایرانیان به ارمغان آوریم. دوران جدیدی در خانواده بزرگ گروه یاقوت رویان  در حال شکل‌گیری است.

– انضباط اداری و وجدان کاری- ارائه کالاهای مورد تایید وزارت بهداشت- داشتن حس مسئولیت حین کار- تلاش در پاسخگوئي و ارائه خدمت- همواره شاگرد بودن و آموختن- ارائه خدمات به ارباب رجوع با رعايت عدالت و انصاف- توجه به صحبتها و خواسته هاي مراجعان

این گروه با داشتن نمایندگی انحصاری ۲۱ تولید کننده مطرح دنیا در اروپا و امریکا، محصولاتی را به بازار عرضه نموده است و اینک با هدف والای انتقال تکنولوژی تولید به ایران در امر تولید گام برمی دارد. در حال حاضر مکملها و محصولات آرایشی و بهداشتی گروه بین المللی یاقوت رویان، مورد تایید پزشکان متخصص در سطح داخلی و بین المللی قرار گرفته است.

تا بحال ۱۳ ویتامین شناخته شده است: K, E, D, C, A و ۸ ویتامین در گروه ویتامین های B کمپلکس

پانکراتین مخلوطی از آنزیم های لوزالمعده (پانکراس) می باشد.

پانکراس غده ای است که در حالت طبیعی آنزیم هایی جهت هضم غذا ترشح می کند.

این دارو اصولا در بیمارانی به کار می رود که پانکراس آنها به درستی کار نمی کند.

پانکراتین به عنوان مکمل آنزیم های لوزالمعده برای هضم چربی ها و کربوهیدرات ها ، یعنی کمک به هضم غذا در اشخاص پیر ، ناتوان یا مبتلا به سوءهاضمه به علت کم کاری پانکراس مانند التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) ، بیماری فیبروکیستیک لوزالمعده، برداشتن لوزالمعده و انسداد مجرا به علت سرطان لوزالمعده استفاده می شود.

همچنین این دارو در درمان استئاتوره (مدفوع چرب) ناشی از برداشتن تمام یا قسمتی از معده یا روده نیز استفاده می گردد.بهترین قرص برای هضم غذا

 

حساسیت مفرط به دارو

بیمارانی که نسبت به پروتئین حیوانی عدم تحمل نشان می دهند، ممکن است این دارو را نیز تحمل نکنند.

– از آنجایی که اثر این دارو با اسید معده کاهش می یابد، باید آن را همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن با یک لیوان آب بخورید تا بیشترین نتیجه را از دارو بگیرید.

– قرص ها را به طور کامل ببلعید و از جویدن آن ها خودداری کنید.

– از مصرف این دارو با غذاها یا مایعات گرم خودداری نمایید، چرا که گرما، اثرات پانکراتین را کاهش می دهد.

– سعی کنید مدتی که پانکراتین مصرف می کنید، به مقدار فراوان آب بنوشید. 

1- عوارض ناشی از مصرف بیش از حد دارو می باشد که می تواند منجر به تحریک دهان و مری و ناحیه قبل از دفع در روده شود.

2- مقادیر زیاد این دارو ممکن است سبب ناراحتی معده، تهوع یا اسهال شود.

3- مقدارهای خیلی زیاد موجب هیپرواوریکوزوری و هیبراوریسمی (افزایش اسید اوریک در خون و ادرار) شده است.

– درمان با این دارو نباید جانشین درمان علت اصلی بیماری شود، یا درمان آن را به تأخیر بیاندازد.

– برای اجتناب از سوءهاضمه موقتی، باید در مصرف مواد چرب، پروتئین و نشاسته تناسب وجود داشته باشد.

– در صورت بروز علائم حساسیت(مانند عطسه، آبریزش از چشم و یا بثورات جلدی) با پزشک خود تماس بگیرید، یا مصرف دارو را قطع کنید.

– در صورتی که ترشح بی کربنات لوزالمعده دچار اختلال شود، تجویز یک ضد اسید لازم است.

– در صورت بروز اسهال، درد شکمی و ناراحتی های دیگر گوارشی با پزشک مشورت گردد.

– بیماران مبتلا به اختلال مری یا بیمارانی که قرص را در حالت خوابیده مصرف می کنند، برای کاهش احتمال باقیماندن قرص در مری، پس از مصرف قرص، مقداری غذای جامد مصرف کنند.

مصرف همزمان پانکراتین با غذاهای حاوی آهن یا مکمل های آهن، می تواند جذب آهن آن ها را کاهش دهد.

– به پانکراتین، پروتئین حیوانی و یا دارویی حساسیت دارید.

– دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، به ویژه داروهای درمان کننده ی سوءهاضمه مثل سایمتیدین، کلیدینیوم سی، دایمتیکون، رانیتیدین یا امپرازول؛ و نیز مکمل های آهن و ویتامین ها.

– مبتلا به یک بیماری هستید یا سابقه ابتلا به آن را دارید، به خصوص بیماری های گوارشی، اعم از مشکلات پانکراس، مری یا کبد و یا تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته اید.

برای مصرف این دارو در دوران کودکی، بارداری و شیردهی لازم است با پزشک مشورت نمایید.

– دارو را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگه دارید.

– قرص ها باید در محل خنک، دور از نور مستقیم و گرما و رطوبت نگهداری شود.

– با اتمام تاریخ اعتبار دارو، آن را دور بریزید.

منابع:

ماهه دنیای سلامت-15

www.alborzdarouco.com (شرکت البرز دارو)

www.razico.com (شرکت پخش رازی)

 

آنچه باید به پزشک خود بگویید

1دستور برای مصرف دارو

آنچه درباره داروها باید بدانیم(1) و (2)

نكاتی پیرامون داروها

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *