بهترین روش برای درمان آرتروز زانو

بهترین روش برای درمان آرتروز زانو
بهترین روش برای درمان آرتروز زانو

دکتر سیدکاظم شکوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه یکی از درمان های قطعی آرتروز پیشرفته زانو تعویض مفصل زانو به وسیله جراحی است، افزود: آرتروز یا استئوآرتریت زانو به حالتی اطلاق می شود که غضروف های مفصل شروع به از بین رفتن می کنند و باعث ساییدگی و آسیب استخوان می شوند.وی با اشاره به درمان آرتروز پیشرفته به وسیله ازون تراپی، ادامه داد: این درمان تزریقی برای بافت های همبند با استفاده از مواد کلاژن و گاز اوزن است که سبب ترمیم رباط های تضعیف شده و آسیب دیده در داخل و اطراف مفصل می شود.شکوری گفت: در این روش، ترکیبی از ازون، پروکائین و ویتامین ب 12 و مواد دیگر به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود و باعث از بین رفتن درد و ورم زانو می شود.وی با بیان اینکه ازون تراپی ضد التهابی قوی است، افزود: این روش درمانی همچنین موجب تعدیل سیستم ایمنی، فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت، بهبود سریع و قابل ملاحظه و جلوگیری از پیشرفت آرتروز و تخریب غضروف و مفصل می شود.این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: تزریق اسید هیالورونیک یکی دیگر از راه های جدید درمان آرتروز زانو است که موجب بهبود التهاب و درد و کاهش محدوده حرکتی می شود.وی خاطرنشان کرد: اسیدهیالورونیک یک ماده طبیعی و ژله ای است که در غضروف، مایع مفصلی و در بافت همبند یافت می شود.شکوری افزود: سلول درمانی خونی موسوم به ‘پی.آر.پی’ از دیگر روش های جدید درمانی است که در این روش پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خود بیمار گرفته شده است، برای ترمیم بافت آسیب دیده تزریق می شود.وی اظهار داشت: بهبود حرکات مفصلی، ترمیم بافت های آسیب دیده، استفاده نکردن از داروهای شیمیایی و عدم وجود حساسیت و آلرژی از جمله فواید این روش درمانی است.متخصص طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز در بیماری های روماتیسمی، مفصلی و اعصاب گفت: ارتوکین تراپی یک دیگر از روش های درمانی جدید این بیماری است که در آن پروتیین های ضد التهابی و فاکتورهای رشد از خون بیمار گرفته شده و به طور مستقیم به مفصل زانو تزریق می شود.شکوری ادامه داد: این روش درمانی از نظر بیولوژیکی کاملا طبیعی و سازگار با شرایط ایمنولوژیکی و بیوشیمیایی بدن بوده و اثرات ضد درد ماندگار و طولانی مدت دارد.وی اضافه کرد: این تکنیک در طولانی مدت التهاب را متوقف و اثرات آن را خنثی می کند، همچنین کارایی مفصل را بهبود و دامنه حرکتی مفصل را ارتقا می دهد.به گزارش ایرنا، استئوآرتریت یا سائیدگی زانو که به آن آرتروز زانو هم می گویند، از شایع ترین علل درد زانو در سنین متوسط و بالا است که در آن غضروف مفصل دچار آسیب و خوردگی می شود، این بیماری صرفنظر از درد و تورم موجب تغییر شکل و اشکال در راه رفتن هم می شود.612/518

علمی آموزشی

پزشکی

آرتروز زانو

درمان بدون جراحی

بهترین روش برای درمان آرتروز زانو

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

آرتروز زانو یک نوع بیماری دردناک است که در افراد سن بالا شایع تر است. اما ممکن است برای افراد جوان نیز این مشکل ایجاد شود. در این مقاله با روش های موثر و مفید درمان آرتروز زانو آشنا خواهید شد.

مهمترین دلیل ابتلا به آرتروز زانو افزایش سن است، اما ممکن است در برخی اوقات افراد جوان نیز به این بیماری مبتلا شوند. در برخی از افراد ممکن است ابتلا به این بیماری جنبه ارثی داشته باشد، اما در سایر افراد ممکن است با وارد شدن آسیب یا عفونت و یا حتی اضافه وزن این مشکل ایجاد شود. توجه نکردن به این بیماری موجب بدتر شدن و تشدید ساییده شدن مفاصل زانو می شود، بنابراین هر چه زود تر درمان آرتروز زانو را شروع نمایید.

آرتروز یا ساییدگی زانو مانند آرتروز گردن یک نوع بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. غضروف در انتهای استخوان ها وجود دارد که بافت لغزنده ای است که به استخوان ها کمک می کند تا در مفصل روی هم بلغزند. غضروف به عنوان ضربه گیر در حرکات عمل می کند و موجب می شود تا عضلات به خوبی کار کنند.

بهترین روش برای درمان آرتروز زانو

اگر به آرتروز مبتلا شوید، لایه بالایی غضروف دور مفاصل تجزیه و فرسوده می شود و این سایش استخوان به استخوان علت درد زانو است. با گذر زمان مفصل زانو که به آرتروز مبتلا شده است، شکل نرمال خود را زا دست می دهد. همچنین ممکن است در لبه های مفصل بیمار دچار زائده یا اسپرز استخوانی شود. علاوه بر این مشکلات این بیماری باعث می شود که تکه های غضروف یا استخوان از مفصل جدا شوند و در فضای مفصل شناور گردند که این مسئله باعث درد و آسیب دیدگی می شود. بیماری آرتروز در زنان شایع تر است.

اگر چاق هستید، کاهش وزن می تواند تا حد زیادی به بهبود آرتروز زانو شما کمک کند و درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد. همچنین اگر وزن متعادل نیز دارید کم کردن وزن می تواند در کاهش علائم این بیماری و درمان زانو درد به شما کمک کند.

استفاده از وسایلی مانند کفی های مخصوص کفش، بریس های زانو (زانو بند) و زیاد چسب زدن به کشکک برای کنترل حرکات آن می تواند در کاهش درد های زانو ناشی از آرتروز موثر باشد.

انجام نرمش های تقویتی و کششی می تواند تا حد زیادی قابلیت انعطاف مفاصل را حفظ کند و آن ها را قوی نگه دارد تا بتوان از عهده انجام فعالیت های ورزشی روزمره برآمد. شنا از ورزش های خوب و موثر است که به درمان آرتروز زانو کمک فراوان می کند.

استفاده از عصا و به دست گرفتن آن در دست مقابل مفصل ساییده شده زانو می تواند تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز زانو را کاهش دهد.

از جمله روش های کاهش درد آرتروز زانو گرم نگه داشتن آن اندام است. گرم نگه داشتن مفصل زانو می تواند تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. برای گرم نگه داشتن می توانید از لباس های کلفت استفاده کنید، یا می توانید از وسایل کمکی مانند حوله برقی یا کیسه آب گرم برای گرم کردن مفصل زانو استفاده کرد.

برای درمان آرتروز زانو سه نوع تزریق وجود دارد که طی سه هفته انجام می شود. مایعی مشابه مایع مفصلی طبیعی درون مفصل زانو برای حفاظت و روان کردن حرکت آن تزریق می شود. میزان اثر بخشی این روش در موارد خفیف تر بسیار بالا است و حتی در موارد شدید بیش از ۵۰ درصد تزریق ها با با موفقیت همراه است.

دارو می تواند التهاب و درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. درمان دارویی آرتروز زانو با مصرف استامینوفن آغاز می شود که به تسکین درد کمک می کند. برخی از بیماران با مصرف دارو های غیر استروئیدی درد خود را کاهش می دهند. دارو های ضد درد مخدر برای بیمارانی که نیاز به مسکن های قوی تر دارند تجویز می شود.

در صورتی که هر یک از موارد دیگر که گفته شد برای درمان آرتروز زانو پاسخی ندادند، پزشک عمل جراحی را به فرد برای کاهش درد و بهبود این بیماری پیشنهاد می کند. اعمال جراحی متفاوتی مانند جراحی آرتروسکوپی، تعویض مفصل زانو و پیوند غضروف برای درمان قطعی آرتروز زانو استفاده می شود.

 

آرتروز زانو یک نوع بیماری تخریبی است که با گذشت زمان تشدید می شود و موجب می شود تا فرد نتواند کار های روزمره خود را انجام دهد. امروزه راه های درمان آرتروز زانو پیشرفت زیادی داشته است و بیماران مانند گذشته درد و ناراحتی ناشی از آرتروز زانو را تجربه نخواهند کرد.

منبع : آرگا







دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.



7 تا از بهترین سفره های هفت سین برای سال 98

بهترین روش برای درمان آرتروز زانو



تزیین ظروف هفت سین با ایده های بکر و زیبا



55 ایده جذاب برای هفت سین سال 98



چه غذایی به ماهی قرمز بدهیم؟



سفره هفت سین های نمدی دوست داشتنی



ایده های جذاب هفت سین سال خوک



بهترین روش برای درمان آرتروز زانو
بهترین روش برای درمان آرتروز زانو
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *