بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

خواص دارویی و گیاهی

بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری
بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

اولین شرکت دارویی متمرکز بر زنان

 قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی

به مجموعه ای از روش ها و تکنیک هایی اطلاق می شود که در صورتی که نزدیکی بدون استفاده از یکی از راه های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام شود و یا علیرغم استفاده از یک روش مشخص، اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، می توان از آن استفاده کرد…

قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته به کار می رود. از جمله بهترین قرص های ضد بارداری اورژانسی موجود در کشور، قرص تنسی می باشد که با عوارض جانبی کمتر در مقایسه با سایر روش های اورژانسی، درصد موفقیت آن به مراتب بالاتر است. تنسی در دو فرم ۰٫۷۵ میلیگرم (هر بسته حاوی دو قرص) و ۱٫۵ میلیگرم (هر بسته حاوی یک قرص) موجود می باشد.بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری اورژانسی به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند. البته این نام مناسبی نیست چون نیازی به صبر کردن تا صبح روز بعد نیست و بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی استفاده شود.

قرص لوونورژسترول ( (Levonorgestrelبا نام تجاری تنسی،  بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی به فروش می رود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری می شود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری می کند.

 

داروهای هورمونی _و به ویژه قرص های اورژانسی پس از نزدیکی محافظت نشده_  تحت شرایط ویژه و با استفاده از فناوری بالایی تولید می شوند (لااقل از نظر استاندارد بین المللی می بایست اینگونه باشند). گذشته از این بر طبق معیارهای جهانی خط تولید این داروها می بایست صرفا محصولات هورمونی تولید کند (مثلا نباید این خط تولید داروی هورمونی تولید کند و خط مجاور آن قرص استامینوفن…) چرا که این هورمون ها بسیار ناپایدار بوده و تحت هرگونه شرایط غیر ایزوله از کیفیت آن کاسته می شود.

کمپانی آتی فارمد به عنوان شریک تجاری کمپانی chemo اسپانیا، فناوری تولید محصولات هورمونی را _مطابق استانداردهای جهانی_ از گروه chemo دریافت نموده و در حقیقت مواد اولیه و روند تولید تحت تایید آن کمپانی می باشد. همچنین از آخرین فناوری بسته بندی قرص ها، برای کلیه محصولات خود استفاده می نماید.

مجموعه موارد فوق به همراه حساسیت بسیار بالای مسئولین نظارت و بازرسی کارخانه، عامل موفقیت بیش از ۹۹٫۸% قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی گشته است.

۱- می توان بعد از مقاربت از آن استفاده نمود.

۲- استفاده از آن آسان است.

۳- در صورت وجود بارداری، اشکالی برای جنین ایجاد نمی کند.

۴- اشکالی در بارداری های آینده ایجاد نمی کند.

در مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی  مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی تنسی  بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد.

 پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی ضد حاملگی تنسی  تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر می باشد؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری تنسی نمی تواند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارد یا آن را متوقف کند یا به جنین در حال رشد آسیب برساند.

 

 

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):

نکته کاربردی

اگر با مصرف قرص حالت تهوع می گیرید، توصیه می شود نیم ساعت قبل و ۴ تا ۶ ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص جلوگیری فوری از بارداری تنسی یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید.

نحوه مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری تنسی

الف- اگر از نزدیکی محافظت نشده کمتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد؛

بلافاصله یک قرص ۰٫۷۵ میلیگرمی تنسی را مصرف نموده و ۱۲ ساعت بعد قرص دوم  ۰٫۷۵ میلیگرمی تنسی را مصرف کنید.

ب- اگر از نزدیکی محافظت نشده بیشتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد؛

بلافاصله یک قرص ۱٫۵ میلیگرمی تنسی یا دو قرص ۰٫۷۵ میلیگرمی تنسی را به صورت همزمان مصرف نمایید.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکن است پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید. اگر روش مصرف درست باشد، احتمال بارداری بسیار ضعیف میشود. در کل ۱۴ روز بعد از مصرف قرص باید پریود شوید و اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

این قرص از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دایمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید بجای مثلا دروسبلا و یا دروسبلین و لویتود این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

مصرف دارو در دوران شیردهی منع شده است. همچنین قرصپیشگیری از حاملگی تنسی در رده x قرار دارد و در بارداری منع مصرف دارد . در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف این دارو نخواهید داشت.

خیر. قرص های ضدبارداری برای جنین ضرری نداره زیرا حاوی پروژسترون هستند، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید.

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

پس از استفاده از این دارو، لکه بینی طبیعی است. اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد، احتمال حاملگی وجود دارد. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و یک آزمایش حاملگی انجام دهید.

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از ۳۵ سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

همانطور که در بالا گفتم، قرص ضد بارداری اورژانسی را تنها ۲ تا ۳ بار در سال می توانید استفاده کنید و در هر سیکل هم تنها یکبار اجازه مصرف دارید.

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک باید مصرف کنید، اما مطالعات نشان می دهید این قرص تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی مشکوک ( ۳ روز) تاثیر تقریبا قطعی و تا ۵ روز اول بعد از نزدیکی تاثیر نسبی دارد.

هشدارها در زمان مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری تنسی:‌

۱- بهتر است که قرص‌ها با شکم خالی خورده نشود.‌

بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

۲- در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.‌

۳- حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.‌

۴- در صورت قاعده نشدن فرد در عرض ۳ هفته پس از مصرف روش اورژانسی پیشگیری از بارداری، باید، تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) در مورد وی انجام شود.‌

۵- با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

۶- استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید با پزشک یا داروساز خود در مورد نحوه صحیح و اثربخش قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی مشورت نمایید.


با عرض سلام و خسته نباشید
من در آبان ماه ۹۷ بارداری خارج از رحمی داشتم و در خرداد ۹۸ قرص تنسی بصورت اورژانسی مصرف کردم ولی الان با توجه به توضیحات که عدم مصرف برای افرادی که بارداری خارج از رحمی داشته اند منو خیلی نگران کرده که مجدد اتفاقی برام بیفته میشه توضیح بدید؟

با سلام
این احتمال بسیار اندک است ولی با توجه به اهمیت این عارضه حتما موارد زیر را رعایت کنید:

برای شما توصیه می شود که از این به بعد قرص های اورژانسی را پس از این مصرف نکنید زیرا خطر بارداری خارج رحمی در زنان ۵۳ تا ۴۴ سالهای که دچار بیماری التهابی لگن، حاملگی خارج رحمی قبلی، مشکلات نازایی (از جمله اندومتریوز) بودهاند یا سابقه جراحی شکم دارند و یا داروی محرک تخمکگذاری (در درمان نازایی) مصرف میکنند، بیشتر است. بعضی از روشهای جلوگیری از بارداری مانند آی.یو.دی و قرصهای خوراکی که فقط پروژسترون دارند (مینیپیل) و قرصی که صبح روز بعد از مقاربت مصرف میشود نیز میتوانند میزان بروز بارداری خارج رحمی را بالا ببرند.

در حال حاضر شما حدود ۲ هفته پس از نزدیکی تست بتا hcg انجام دهید، زیرا در بسیاری موارد سونوگرافی نیز بیماری را در اوایل نشان نمی دهد و حتی ممکن است با وجود بارداری خارج رحمی، خونریزی مشابه قاعدگی داشته باشید و متوجه نشوید که باردار شده اید.

چنانچه موردی بود با دفتر مرکزی آتی فارمد تماس فرمایید.

۱۰ روز بعد از پریود رابطه بدون دخول داشتم امابا واژنم تماس پیدا کرد ۱۴ ساعت بعد تنسی۰/۷۵ دو عدد همزمان مصرف کردم ۴ روز از مصرف گذشته اما نگرانم
خواهش میکنم جواب بدهید

احتمال بارداری بسیار اندک است.

سلام.‌من یه سوال دارم. من با نامزدم رابطه بدون دخول داشتیم ولی با پیشاب تماس داشتم اون موقع ۵ روز از پریودم عقب افتاده بود . فردای رابطه یه قرص یک و نیم تنسی خوردم . الان یک هفته میگزره از خوردن قرص ولی هنوز پریود نشدم . خیلی نگرانم . ممکنه حاملگی رخ بده؟ باید چه کنم؟

با سلام

لطفا تست بارداری انجام دهید.

سلام.
من ۱ روز مونده ب پریود شدنم رابطه داشتم و کامل منی داخل واژنم ریخت و بچه هم شیر میدم و نوشتین ک نمیشه تو شیردهی قرص اورژانس خورد الان من چکارکنم؟!!!! لطفا سریع جواب بدید ممنون

مقدار بسیار کمی از ماده مؤثره تنسی ممکن است در شیر ترشح شود. اگرچه به نظر نمی رسد برای نوزاد مضر باشد. با این حال اگر نگران هستید، می توانید قرص را سریعاً بعد از شیر دادن مصرف کنید، از شیر دادن به دنبال مصرف تنسی پرهیز کنید، سپس به مدت ۶ ساعت بعد از مصرف تنسی، شیر خود را توسط پمپ های سینه بکشید و آن شیر را دور بریزید. با این کار می توانید مقدار مادة مؤثره ای که حین شیر دادن به بدن نوزاد می رسد را کاهش داد.

من یه هفته بعد از پریودی رابطه بدون دخول داشتم نمیدم با واژن تماس داشته یا نه قبل از ۱۲ ساعت ۳ قرص ال دی و بعد ۲۴ ساعت همزمان دو قرص ارژانسی امکان بارداری هست ؟

در مورد سایر برندها آتی فارمد از پاسخگویی معذور است اما به هر حال احتمال بارداری اندک است.

سلام. من ۵ روز پریودم عقب افتاده بود که با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم ولی با مایع پیشاب تماس داشتم. فردای رابطه یدونه قرص ۱.۵ تنسی خوردم ولی الان یک هفتس از خوردن قرص میگزره و من هنوز پریود نشدم . ممکنه بارداری با این شرایط رخ بده؟ باید چه کنم؟

با سلام

احتمال بارداری بسیار اندک می باشد.

من یه هفته بعد از پریودی رابطه بدون دخول داشتم نمیدم با واژن تماس داشته یا نه قبل از ۱۲ ساعت ۳ قرص ال دی و ۱۲ ساعت بعد ۴ قرص ال دی و بعد ۳۴ ساعت همزمان دو قرص ارژانسی خوردم امکان بارداری هست ؟

در مورد داروهای غیر از آتی فارمد از پاسخگویی معذوریم.

سلام، من معمولا بينه ٦-٨ امه هر ماه پريود ميشم، ٦ام با همسرم رابطه داشتم و مايع مني كاملا داخله واژنم ريخت، حدوده ١ساعت بعد قرص ٠/٧٥ تنسي استفاده كردم و ١٢ساعت بعد هم يك قرصه ديگه، الان ٣روزه از پريودم ميگذره و هنوز خونريزي نداشتم، دل درد هم گاهي دارم و سينه هام هم حساس شده، امكانه بارداري براي من هست؟

احتمال بارداری بسیار اندک می باشد. در صورت شک به بارداری، ده روز بعد از لقاح می توانید تست بارداری انجام دهید.

من يه هفته مونده به پريوديم با همسرم رابطه داشتم ،بدون دخول ولي مايع مني يكم رو واژنم ريخت ١٦ ساعت بعد يه قرص ترنسي ٧٥ استفاده كردم ١٢ ساعت بعد يكي ديكه ،ايا احتمال بارداري وجودداره

خیر

سلام من حدود يه هفته بعد از پريودي رابطه كه احتمال بارداريش زياد بود داشتم طبق اين دستورات قرص تنسي مصرف كردم بعد از يه هفته پريود شدم، جوري كه تا حالا اينجوري پريود نبودم الان بيشتر از يه هفتم ميگذره كه من هنوز خونريزي دارم خيلي نگرانم، خيلي بي حال و خستم هميشه به خاطر اين خونريزي ميشه لطفا راهنماييم كنيد

با توجه به ویژگی هورمونی این نوع داروها اختلال در قاعدگی و نامنظمی خونریزی شایع است ولی چنانچه میزان خونریزی زیاد و مدت آن طولانی شود و یا همراه با درد باشد لطفا به پزشک مراجعه نمایید.

با سلام من با همسرم روز آخر پریودم (دیروز)بعد از اتمام خونریزی رابطه جنسی کامل داشتم ولی چون چند ماه پیش متاسفانه سقط جنین داشتم در هفته ۸ ام ب توصیه پزشک مجبور هستم تا چند ماه دیگه صبر کنم
الان نیازی ب خوردن قرص اورژانسی دارم؟چون با توجه به هرمونی بودن قرص نمی‌خوام پریود هام نا منظم بشه تا برای بارداری مشکلی باشه
با تشکر

با سلام

قرص های اورژانسی اغلب باعث نامنظمی سیکل قاعدگی می شود. در رابطه با نامنظمی سیکل و بروز اشکال احتمالی در بارداری خود، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

سلام
من شب اول بعد از،پاک شدنم( روز ۷پربودی) با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم و پیشاب ایشون کمی تماس داشت با دهانه. ضمن اینکه بنده باکره هستم ایا احتما بارداری هست؟ یک روز گذشته و هنوز،قرصی مصرف نکردم.
ممنون میشم راهنماییم کنین

احتمال بارداری اندک است

سلام.من فقط حدس میزنم که اب منی وارد واژنم شده و مطمئن نیستم اما قرص تنسی رو واسه اطمینان مصرف کردم.اگر منی وارد واژنم نشده ممکنه که زمان پریودیم عقب بیفته؟یا درسال های اینده نازا بشم؟اصلا اگه منی وارد واژنم نشده و من قرص رو مصرف کردم تاثیری روی بدن من میزاره؟یا هیچ تاثیری نداره؟مثلا ممکنه واسه رحمم مشکلی پیش بیاد؟جواب بودید ممنون میشم خیلییی مهمه
تشکر

امکان تغییر در زمان عادت ماهیانه وجود دارد .مصرف این قرص باعث نازایی نمی شود ولی در مورد تعداد دفعات مصرف این قرص محدودیت وجود دارد و برای جلوگیری متناوب باید از دیگر قرص های ماهیانه مصرف نمایید

سلام من یک رو ز بعد از پریودی نزدیکی داشتم و منی کامل داتخل ریخته شد من بلافاصله دوتا قرص خوردم،۲۴ ساعت بعد هم دوتا خوردم اورژانسی،باتوجه ب اینکه من قرص آموکسی سیلین و استامینفون و قبل نزدیکی خورده بودم،اما بعد مصرف نکردن الآنم سینه هام یکم درد دارن،زیر دامن هم در. دارم،امکان بارداری هست

با سلام

احتمال بارداری اندک است. بروشور دارو را مطالعه نمایید و در صورت بروز عارضه ای خاص با پزشک تماس بگیرید.

سلام ببخشید من تازه ازدواج کردم و نمیخوام باردار بشم اگه این قرصارو بخورم خونریزی دارم بعدش؟؟؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس: ایران, تهران, سعادت آباد, بلوار ۲۴ متری, کوچه یکم غربی, خیابان ۲۰ متری دشت بهشت, پلاک ۱۷

۲۲۰۶۹۶۹۶-۲۲۰۶۸۴۸۱

مشاهده نقشه

قرص ضد بارداری

پیشگیری از بارداری ناخواسته

جلوگیری از بارداری ناخواسته

© کپی رایت 1397 Atipharmed. تمامی حقوق محفوظ است. طراحی سایت توسط:Atipharmed

google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

به در خواست مکرر دوستان و همراهان مینت، در این مقاله به بررسی انواع مختلف قرص ضد بارداری ، نحوه مصرف قرص ضد بارداری و تاثیر گذاری آنها میپردازیم.

کشف اولین قرص های جلوگیری از بارداری، جزو مهمترین اختراعات قرن ۲۰ بوده است. اولین قرص های جلوگیری از بارداری، توسط دکتر پینکوس کشف شد و در سال ۱۹۵۷ فروخته شد. و اولین بار تحت عنوان قرص های تنظیم کننده سیکل قاعدگی وارد بازار شدند، در این زمان مسئله جلوگیری از بارداری به عنوان یکی از عوارض جانبی این قرص ها شناخته شد.

پزشکان متوجه شدند که سیکل های نامنظم در آن زمان اپیدمیک شده و طی دوسال بیش از نیم میلیون نفر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را به دلیل عارضه ی جانبی آن یعنی جلوگیری از بارداری آغاز کردند.

 

بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

 

در اواسط قرن ۲۰، قرص ضد بارداری بعنوان قرص جلوگیری تولید شد. و در طی ۵ دهه ی گذشته، انقلابی را در سلامت بانوان ایجاد کرد. امروزه، خانم ها در سراسر جهان از  انواع مختلف قرص ضد بارداری استفاده می کنند. این قرص ها اگر به درستی استفاده شوند ۹۹.۹٪ تاثیری گذاری دارند.هم اکنون طیف وسیعی از داروهای جلوگیری از بارداری در دسترس وجود دارد و به خانم ها این اجازه را میدهد که متناسب با شیوه ی زندگی و بودجه ی خود بهترین نوع را انتخاب کنند.

اگر تازگی با قرص آشنا شدید و میخواهید استفاده کنید، هر آنچه که لازمه ی مصرف قرص ضد بارداری است را در این مقاله ارئه میدهیم، پس همراه ما باشید.

نحوه عملکرد

قرص های ضد بارداری بارداری محتوی، استروژن سنتز شده و هورمون های پروژستینی هستند.

این هورمون ها، هورمون های طبیعی سیکل قاعدگی خانم ها را تقلید میکنند تا از بارداری جلوگیری کنند.

فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که از بارداری جلوگیری میکند. این قرص ها بصورت ترکیبی از هورمون ها هستند که از تخمک گذاری بدن جلوگیری می کنند. علاوه براین، این هورمون ها باعث غلیظ شدن ترشحات رحمی شده و بدین وسیله ورود اسپرم ها را به داخل رحم مشکل می کند و مانع از باروری تخمک می شود.

قرص ضد بارداری، همچنین میتواند بر دیواره ی رحمی تاثیر گذاشته و از لانه گزینی رویان جلوگیری میکند.

اکثر خانم ها هنگامی که میخواهند نوعی از قرص های ضد بارداری را بعنوان روش کنترل حاملگی انتخاب کنند، یا قرصهای ترکیبی یا همان قرصی که دوست یا آشناهایشان استفاده کرده اند را انتخاب می کنند که این تصور غلط یکی از بزرگترین و خطرناک ترین مسائلی است که باعث آسیب به شخص می شود.

با توجه به سن و سابقه پزشکی شخص، پزشک مناسب ترین دوز قرص های جلوگیری از بارداری را متناسب با شرایط فرد، تجویز می کند.

داروهای تجویز شده برای یک دختر ۱۸ ساله و ۳۰ ساله کاملا با هم متفاوت است. هورمون های مختلف تشکیل دهنده ی قرص های جلوگیری از بارداری، در بهبود آکنه های دوران بلوغ، رفع اسپاسم و دل درد های دوران قاعدگی و همچنین در خانم های با سنین بالاتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

نکته ی اصلی اینجاست که تنها یک نوع قرص را نمیتوان برای تمامی اشخاص تجویز کرد. حتما به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید که بهترین نوع قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری را برایتان انتخاب کند.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

موارد استفاده از قرص ضد بارداری عبارتند از:

قرص ضد بارداری بارداری همچنین باعث:

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به سه روش مختلف امکان پذیر است ؛

هرچند که میتوانید قرص را در هر زمانی از روز مصرف کنید اما بهتر است قبل از صبحانه یا موقع خواب مصرف کنید، از این جهت که مصرف آن را فراموش نکنید.

انواع قرص ضد بارداری

رایح ترین قرص های جلوگیری از بارداری، قرص های ترکیبی هستند که ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین هستند.

اکثر قرص های ترکیبی، بسته های ۲۸ روزه، ۲۱ روزه و ۹۱ روزه هستند.

بیشتر قرص های داخل بسته محتوی دارو و فعال هستند، به این معنی که محتوی هورمون هستند. ممکن است قرص های غیرفعال در بسته بندی وجود داشته باشد به این معنی که فاقد هورمون هستند. این قرص های فاقد محتوای هورمونی، دارونما نامیده میشوند.

در حین مصرف قرص های دارونما دچار خونریزی م یشوید.(دقیقا مانند خونریزی پریودی )

این قرص ها بسیار رایج هستند و شامل ۲۱ قرص فعال و ۷قرص دارونما است. برای اینکه مصرف قرص را فراموش نکنید، پشت قرص ها با روزهای هفته مشخص شده اند. بعضی از قرص های دارونما، محتوی ویتامین ها و مینرال ها هستند و از این جهت قیمت آن افزایش پیدا میکند.

در این نوع، ۲۱ عدد قرص محتوی هورمون وجود دارد که میبایست ۲۱ روز، روزی یک قرص را در ساعت مشخصی مصرف کنید و پس از اتمام ۲۱ عدد قرص، ۷ روز استراحت بدهید، که در این بازه ی ۷ روزه قاعدگی اتفاق می افتد.

پس از اتمام ۷ روز، بسته جدید قرص را مجدد شروع کنید.

نحوه مصرف قرص های 91 روزه

این مدل از قرص های ترکیبی جهت استفاده ی تقریبا ۳ ماه است که ۱۳ هفته به طور مستمر و بدون استراحت باید روزی یک قرص را در زمان مشخص مصرف کرد. که ابتدا ۱۲ هفته، قرص های محتوی هورمون را مصرف کرده و سپس یک هفته  پایانی قرص های دارونما (حاوی مقادیر اندک استروژن) را مصرف کنید و تبع آن، در این یک هفته آخر، پریود اتفاق می افتد. در طی ۱۲ هفته ی ابتدایی، خونریزی قاعدگی اتفاق نمی افتد.خانم هایی که این مدل قرص ها را استفاده میکنند، در طول سال ۳ یا ۴ بار پریود می شوند.

قرص های Mini_Pill متداول ترین داروهایی هستند که فقط از یک نوع هورمون تشکیل شده اند یعنی فقط جزء پروژستینی دارند.این قرص ها فاقد جزء استروژنی هستند و اغلب در مواقعی تجویز میشوند که :

درست مثل قرص های ترکیبی، لازم است که این قرص ها در یک زمان مشخص و هر روز مصرف شوند. این قرص ها ۲۸ عددی هستند و فاقد دارونما یا قرص های غیرفعال هستند.اگر بطور اتفاقی Mini_Pill، بیش از سه ساعت با فاصله، از زمان معمول هر روز مصرف شود، به اندازه ی کافی کارایی جلوگیری از بارداری را ندارد. اگر این مشکل پیش آمد، از کاندوم استفاده کنید یا به مدت ۲ روز رابطه نداشته باشید.

در حین استفاده از قرص های ترکیبی، اندکی انعطاف زمانی بیشتری برای مصرف کننده وجود دارد. از این جهت که میبایست روزانه یک عدد قرص در ساعت مشخصی مصرف شود، اگر فراموش کردید که یک قرص محتوی دارو را بخورید، در اسرع وقت  قرص  فراموش شده را مصرف کنید، یا اگر دو عدد قرص را طی دو روز فراموش کردید، دو روز متوالی دو عدد قرص مصرف کنید و از یک روش جلوگیری دیگر تا یک هفته استفاده کنید. اگر بیش از دو روز از فراموشی مصرف قرص گذشته باشد، به طور کلی بسته را کنار گذاشته و تا زمان قاعدگی از یک روش جلوگیری دیگر استفاده کنید.

فراموشی مصرف قرص

اگرمصرف قرص های جلوگیری از بارداری ترکیبی را فراموش کردید، میبایست در اسرع وقت که به یاد آوردید آن را مصرف کنید، حتی اگر مجبور شدید دو عدد قرص را همزمان مصرف کنید و مابقی قرص ها را طبق روال قبل ادامه دهید.

در اکثر موارد، فراموش کردن مصرف یک قرص خیلی جای نگرانی ندارد و مشکل ساز نیست و غلظت دارو در بدن تغییر نمی کند و شانس بارداری همچنان ناچیز خواهد بود. با این حال اگر این اتفاق در ماه اول مصرف قرص های جلوگیری از بارداری برایتان رخ داد، بهتر است که بمدت 7 روز از یک روش جلوگیری دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

در رابطه با مینی پیل ها، اگر بیش تر از 3 ساعت از فراموشی قرص نگذشته باشد، قرص فراموش شده را در اسرع وقت مصرف کنید و قرص های بعدی را طبق روال همیشگی در یک زمان مشخص مصرف کنید. اگر تاخیر در مصرف مینی پیل ها بیش تراز 3 ساعت شد، سریعا قرص فراموش شده را مصرف کنید اما به مدت یک هفته از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر استفاده کنید.بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

بانوان در طول روز مشغله های فراوانی دارند و اغلب در این فکر هستند که درگیر روش های جلوگیری از بارداری نباشند و به مدت چندین سال حتی 10 سال دغدغه ی جلوگیری از بارداری را نداشته باشند. روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت شامل آی یو دی های هورمونی و مسی هستند و همچنین روش کاشتنی در بافت نیز در دسته طولانی روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت قرار میگیرد. این روش ها به مدت 4 سال از بارداری های ناخواسته جلوگیری می کنند.

آی یو دی ها میبایست هر 3 تا 6 سال، با توجه به توصیه ی کارخانه ی سازنده آن تعویض شوند. آی یو دی های مسی اثر طولانی تری دارند وبسته به نوع و مدلشان می توانند به مدت 5 تا 10 سال، فرد را از بارداری های ناخواسته محافظت کنند.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

وقتی که مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کنید، مدتی زمات میبرد تا بدنتان به حالت نرمال اولیه بازگردد.

در اکثر خانم ها چندین هفته پس از قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، تخمک گذاری مجدد اتفاق می افتد. در بعضی از خانم ها چندین ماه طول می کشد تا به تخمک گذاری و سیکل عادیشان بازگردند.

اگر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کردید، و همچنان برای بارداری آماده نشدید،احتمالا میبایست، از روش های دیگر برای بارداری اقدام کنید.

امروزه طیف وسیعی از روش های جلوگیری از بارداری وجود دارند که قبل از آن که یک روش را انتخاب کنید، بهترین راه این است که با پزشکتان در این باره مشورت کنید. و هر سوالی که در این باره در ذهنتان است را بطرف کنید:

هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، داشتن یک برنامه غذایی منظم مهم است. چنین داروهایی زمانی موثر هستند که غلظت آنها در بدن به طور مداوم در یک سطح ثابت نگهداری شود.

اگر زمان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به شکل منظم رعایت شود، اثر پیشگیری از بارداری مداوم و تضمین شده ای را دارد و در نتیجه، شخص به طور قابل اعتمادی در برابر حاملگی ناخواسته محافظت می شود.

برای داشتن بهترین نتایج در مصرف قرص های ضد بارداری، مهم ترین نکته این است که همیشه باید در یک زمان مشخص مصرف شوند.

اکثر خانما بخاطر ترس از افزایش وزن با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، آن ها را مصرف نمی کنند.

اولین قرص های جلوگیری از بارداری حاوی دوزهای بسیار بالای هورمون (دو برابر بیشتر از قرص های امروزی) بود، به همین دلیل می توانستند باعث اختلالات متابولیکی و افزایش وزن شوند. پس از آزمایش های متعدد، دوز هورمون های به کار رفته را  کاهش دادند و در نتیجه شدت عوارض نیز کاهش یافت.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش وزن وجود ندارد. افزایش وزن بانوان به علت سن و شیوه زندگی شان است. علت افزایش اندک وزن ممکن است بخاطر احتباس آب یا افزایش اشتها در هنگام استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری خوراکی (COC) باشد.

تاثیر مصرف قرص های ضد بارداری بر سایز سینه

استفاده از قرص های  ضد بارداری، یکی از روش های رایج جلوگیری از بارداری در زنان است، چرا که نه تنها این قرص ها باعث پیشگیری از بارداری می شوند، بلکه تعادل هورمونی بدن را نیز حفظ می کند که در نهایت باعث می شود علائم قاعدگی، دل درد های شدید پریودی، سندروم پیش از قاعدگی و جوش پریودی کاهش پیدا کند.

این روزها که در حال نوشتن مطالب آموزشی در سایت هستیم، سوالات متعددی در رابطه با مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها به چشممان می خورد و تقریبا می توان گفت که خیلی ها این قرص ها را تنها برای افزایش سایز سینه ها مصرف می کنند. اما واقعا این کار درستی است؟ در این قسمت، سعی می کنیم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

سینه های یک زن از دوران بلوغ شروع به رشد میکند و این رشد از ۸ تا ۱۴ سالگی است. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی بخصوص استروژن و هورمون رشد است. هنگامی که در زمان بلوغ، استروژن به وسیله تخمدان ها تولید می شود؛ باعث می شود که  بافت های چربی در اطراف سینه جمع شوند که در نهایت موجب بزرگتر شدن سینه ها میشود. در همین زمان مجاری سینه نیز شروع به بزرگ شدن میکنند.

پس از اولین پریود و هنگامی که دختر شروع به تخمک گذاری میکند برخی از غدد شروع به رشد میکند. افزایش سایز و رشد سینه ها تا چندین سال طول می کشد و تقریباً این رشد تا پایان سنین نوجوانی طول می کشد.

هنگامی که سن بلوغ تمام شد بازهم سایز سینه ها به دلیل برخی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن مانند سیکل قاعدگی، بارداری یا شیردهی می تواند تغییر کند.

مسئله اینجاست که برخی از زنان از شکل و سایز سینه هایشان راضی نیستند. برخی سینه های بزرگی دارند و می خواهند که آنها کوچکتر شوند و برخی دیگر نیز سینه های کوچکی دارند که همیشه در پی بزرگ کردن آنها هستند. کسانی که در گروه دوم هستند، یکی از راه‌حل‌های شان مصرف قرص های ضد بارداری برای بزرگ کردن سینه ها است.

قرص های ضدبارداری ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها با توزیع چربی های بدن، در شکل دهی باسن و سینه زنان، نقش اساسی دارند.

برخی از شواهد وجود دارند که نشان می دهند مصرف قرص های ضد بارداری می تواند سینه ها را بزرگ تر کند این شواهد عبارتند از:

برخی از زنان هنگامی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می کنند افزایش وزن خواهند داشت. هیچ نوع شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد دلیل افزایش وزن، مصرف اینگونه قرص ها است. اما بافت های چربی بدن زنان ( شامل باسن، ران ها و سینه ها) تعداد زیادی دریافت کننده استروژن دارند که باعث می شود غلظت چربی در این نواحی بیشتر شود.

مطالعات نشان داده است که زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند تراکم عضله کمتری نسبت به کسانی دارند که این قرص ها را مصرف نمی کنند و اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم هر چقدر تراکم عضله کمتری داشته باشید به جای آن چربی بیشتری هم خواهید داشت، اما این نکته صرفا به این معنی نیست که این چربی حتما در نواحی سینه جمع خواهد شد.

استروژن موجود در قرص های ضد بارداری بر روی متابولیسم آب بدن زنان نیز تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث می شود که بدن آب بیشتری را نگه دارد. این امکان وجود دارد که این تورم ناشی از نگهداری آب در بدن بر روی سایز سینه ها تاثیر بگذارد.

مصرف قرص ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها

 ممکن است اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

ممکن است افزایش سایز کوچکی را پس از ۲۱ روز مصرف این قرص ها تجربه کنید اما هیچ کدام از تاثیرات آن دائمی نیست. حتی اگر قرص نیز مصرف نکنید ممکن است تغییراتی را در سایز سینه هایتان بسته به شرایط سیکل قاعدگی مشاهده کنید. هنگامی که تخمک گذاری میکنید ممکن است افزایش سایز داشته باشید یا سینه هایتان سفت شود و یا حتی درد بگیرد که این نیز به دلیل نگهداری آب در آنها است.

اگرچه قرص های ضد بارداری به عنوان روش های سالم و تاثیرگذار در جلوگیری از بارداری در نظر گرفته می شود، اما بدون خطر نیستند. برخی از زنان ممکن است هر کدام از عوارض زیر را تجربه کنند:

 به دلیل اینکه سینه های بزرگتر، همیشه از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری نیستند، بنابراین خیلی منطقی نیست که تنها برای بزرگ کردن سینه هایتان از این قرص‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید بازهم به این دلیل قرص مصرف کنید، ابتدا بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 همچنین راه های دیگری نیز وجود دارد که بتوانید سایز سینه هایتان را افزایش دهید:

اما مطمئن شوید که از این سوتین ها در رختخواب استفاده نمی کنید. خوابیدن با این سوتین ها، جریان بافتهای سینه را کاهش می دهد که می تواند سبب ناراحتی های پوستی و حتی عفونت قارچی شود.

 طبیعی ترین حالتی که سینه ها در افراد بزرگسال افزایش سایز میدهند، در زمان بارداری و شیردهی است. افزایش سایز سینه ها ممکن است در سه ماهه اول بارداری و در هفته‌های ششم تا هشتم شروع شود. چرا که با این افزایش سایز، بافت های چربی می توانند از غدد شیری محافظت کنند. هنگامی که وضع حمل کردید، سینه ها شیر تولید میکنند و به همین دلیل بزرگتر می شوند.

از آن جایی که هیچ دلیل پزشکی برای مصرف نکردن قرص های جلوگیری از وجود ندارد، میتوانید مصرف این قرص ها را به مدت طولانی ادامه دهید. بسیاری از بانوان چندین سال مصرف قرص های ضد بارداری را ادمه می دهند و علاوه بر مسئله ی جلوگیری از بارداری، در تنظیم سیکل قاعدگی، درمان دل درد پریودی و درمان های هورمونال نیز کمک کننده باشد.

بله، احتمال بارداری با وجود مصرف قرص هست. هیچ کدام از روش های جلوگیری از بارداری حتی قرص ها کاملا از بارداری جلوگیری نمی کنند. با این حال اگر قرص ها به طور منظم و در یک ساعت مشخص مصرف شوند، بیش از 99% از بارداری جلوگیری می کنند. اما اگر قرص ها را طبق دستور مشخص شده مصرف نکنید، شانس بارداری ناخواسته با وجود مصرف قرص، در شما افزایش می یابد.

قرص های جلوگیری از بارداری هیچ تاثیری روی قدرت باروری شخص ندارند. وقتی بانوان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را متوقف می کنند، شانس بارداری آنها به طور کامل برمیگردد و بسیاری از بانوان به محض قطع مصرف قرص، باردار می شوند. از این رو، برای یک زن مهم است که در دوران بارداری، به شدت مراقب بدن خود باشد، در کنار اینکه خود و همسرش شروع به تلاش برای باردای می کنند.

روش های جلوگیری از بارداری 91%_99% در کنترل بارداری موثر هستند. قرص، یکی از مورد اعتماد ترین و کارامد ترین روش هاست البته اگر طبق دستور مشخص شده مصرف شوند. با این حال 91%_99% به این معنی است که هم چنان شانس بارداری وجود دارد. خانمی که با وجود مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، باردار شده است، یکی از کارهای زیر را حین مصرف قرص انجام داده است:

هنگامیکه سطح هورمون های بدن به طور غیر طبیعی و به مدت طولانی افزایش پیدا می کنند، ممکن است عوارضی برایتان داشته باشد. همه روش های جلوگیری مانند قرص، کاشتنی ها و چسب های پوستی در بلند مدت عوارضی خواهند داشت. عوارض مختلف روش های جلوگیری عبارتند از:

تاثیر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری بر تخمک گذاری

خیر، کسانیکه از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، تخمک گذاری انجام نمی دهند. قرص های ضد بارداری برای توقف تخمک گذاری ساخته شده اند. این قرص ها هنگامیکه درست مصرف شوند تا 99 درصد موثر هستند. تخمک گذاری به فرایندی گفته می شود که در آن تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. قرص های جلوگیری حاوی پروژسترون و استروژن هستند که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و در نتیجه در نبود تخمک گذاری هیچ باروری اتفاق نمی افتد.

اگر هر قرصی را فراموش کنید، ریسک بارداری افزایش پیدا می کند. فراموشی مصرف قرص های ضد بارداری با هیچکس شوخی ندارد. اگر بیشتر از یک بار مصرف قرص های ضد بارداری را در هر سیکل فراموش کنید، شانس بارداری بسیار افزایش پیدا می کند. هرچقدر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را بیشتر فراموش کنید، شانس بارداری بیشتر می شود.

در اولین سیکلی که مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید، ممکن است تخمک گذاری از چند روز تا چند هفته بعد شروع شود. برای برخی از زنان، تخمک گذاری در کمتر از یک هفته شروع می شود و برای برخی دیگر از 1 تا 3 ماه طول می کشد. برخی از خانم ها بلافاصله پس از توقف قرص های جلوگیری، باردار می شوند. برخی از مطالعات ثابت کرده اند هنگام توقف مصرف قرص های ضد بارداری در بهترین حالت تخمک گذاری قرار دارید.

بله، هر زمانی که قصد جلوگیری از بارداری دارید، می توانید مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید. می توانید در هر زمانی از سیکل قاعدگیتان، مصرف قرص ها را شروع کنید اما اینکه چقدر طول می کشد که این قرص ها تاثیر گذار شوند، کاملا به نوع قرص که مصرف می کنید بستگی دارد. بسیاری از بانوان از قرص های ترکیبی استفاده می کنند. ( قرص هایی که هم استروژن و هم پروژسترون دارند) در مورد مصرف قرص های ترکیبی، اگر مصرف این قرص ها را در 5 روز اول سیکل قاعدگی شروع کنید، جلوگیری از بارداری بلافاصله آغاز می شود. اگر هر زمانی از سیکل به جز 5 روز ابتدایی، شروع به مصرف کنید، جلوگیری از بارداری از 7 روز آینده شروع می شود.

قرص های ضد بارداری، تولید طبیعی هورمون های استروژن را مختل می کند که در نهایت موجب توقف تخمک گذاری می شود. می توان گفت که مصرف قرص های ضد بارداری سطح هورمون های اسنروژن را بالا می برد که از عوارض آن می توان به سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

سلام، من یک سوال دارم، در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری ۲۸ تایی، موعود پریود زودتر از اتمام ۲۸ قرص بیاید، باید قرص ها را ادامه دهم یا از قرص های جدید استفاده کنم ؟

سلام عاقله جان، شما بدون توجه به شروع پریودی قرص ها را تا آخر استفاده کنید. و بسته جدید رو بلافاصله پس از اتمام بسته قبلی شروع کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حتما شما هم زوج‌هایی را می‌شناسید که تمایلی به بچه‌دارشدن نداشتند و از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کردند اما باز هم زن باردار شد. به‌نظر شما علت آن چیست؟ شاید تعجب کنید اما مشکل اصلی بسیاری از زوج‌های جوان و حتی زن‌و‌شوهرهایی صاحب چند فرزند، نداشتن اطلاعات کافی در مورد روش‌های صحیح پیشگیری از بارداری است. پدرومادر شدن، زیباترین حس دنیاست اما اگر زوجی بدون آمادگی لازم بچه‌دار شوند، این هدیه‌‌ی الهی برای آنها مانند کابوس خواهد بود. در گذشته، جلوگیری از بارداری صرفا در استفاده از قرص‌های ضدبارداری خلاصه می‌شد اما در حال‌ حاضر، روش‌های متنوعی برای این کار وجود دارد. ما در مطالب زیر، مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم. می‌توانید آنها را با هم مقایسه کنید و ببینید که کدام روش برای شما مناسب‌تر است.بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

هنگامی‌که بحث پیشگیری از بارداری به‌میان می‌آید، خانم‌ها نسبت به گذشته گزینه‌های بیشتری پیش‌رو دارند اما وجود گزینه‌های بیشتر به این معناست که باید نکات بیشتری را مدنظر قرار دهند. اما روشِ مناسبِ پیشگیری از بارداری را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

اولین و مهم‌ترین گام آن است که گزینه‌های موجود را با پزشک‌تان بررسی کنید. سارا نیومن، پزشک و استادیار گروه زنان و زایمان و بیماری‌های زنان در دانشگاه سانفرانسیسکو، می‌گوید شما باید چگونگی تأثیر هر کدام از روش‌های پیشگیری از بارداری را بر سلامت‌تان بدانید. عواملی مانند فشار خون بالا، عادت به سیگارکشیدن و سابقه‌ی سرطان سینه همگی روی انتخاب شما تأثیر می‌گذارند.

اما قبل از مراجعه به پزشک، به فهرست زیر که شامل مزایا و معایب هرکدام از روش‌های پیشگیری از بارداری است، نگاهی بیندازید:

همان‌طور که می‌دانید کاندوم‌ها اصلی‌ترین و پرکاربردترین روش پیشگیری از بارداری به‌شمار می روند، چون تنها گزینه‌ای هستند که نه‌تنها از بارداری بلکه از بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی نیز پیشگیری می‌کنند. اگر احتمال می‌دهید که همسرتان به یک بیماری مقاربتی مبتلا باشد، حتما از کاندوم استفاده کنید. امروزه کاندوم‌ها در دو نوع مردانه و زنانه وجود دارند؛ هرچند کاندوم‌های مردانه بسیار متداول‌تر هستند. به همراه روش‌های سدی مانند کاندوم می‌توان از یک ژل، کرم یا فوم اسپرم‌کش استفاده کرد اما اسپرم‌کش به‌تنهایی فقط در ۷۲ درصد از موارد از بارداری جلوگیری می‌کند.

مزایای کاندوم: کاندوم‌ها ارزان‌قیمت هستند و بهترین محافظت را در برابر بیماری‌های مقاربتی و HIV فراهم می‌کنند. کاندوم‌های زنانه باعث می‌شوند که خانم‌ها روی رابطه‌ی جنسی کنترل بیشتری داشته باشند چون می‌توانند خودشان، آن را درون بدن‌شان قرار دهند.

معایب کاندوم: کاندوم‌های مردانه فقط حدود ۸۲ درصد و کاندوم‌های زنانه حدود ۷۹ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر‌ هستند. به دلیل نرخ شکست بالای کاندوم‌ها، دکتر نیومن پیشنهاد می‌کند که در کنار کاندوم از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده کنید. برخی از خانم ها نیز شکایت دارند که قراردادن کاندوم‌های زنانه دشوار است و صداهای خنده‌داری ایجاد می‌کنند.

اینها روش‌های سدی برای پیشگیری از بارداری هستند. دیافراگم یک کلاهک انعطاف‌پذیر است که خانم‌ها در واژن‌شان قرار می‌دهند. دیافراگم مانع ورود اسپرم به داخل رحم می‌شود و باید به همراه اسپرم‌کش استفاده شود. دیافراگم در اندازه‌های مختلفی وجود دارد و اندازه‌ی مناسب شما باید توسط پزشک‌تان تعیین شود. همچنین پزشک‌تان باید هر یک یا دو سال یک‌بار، دیافراگم را بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ سوراخی در آن ایجاد نشده است. اگر وزن‌تان به‌تازگی بالا یا پایین رفته است، به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کند که آیا اندازه‌‌‌‌‌‌‌ی دیافراگم‌تان هنوز هم مناسب شماست یا خیر. اسفنج ضدبارداری، یک فوم نرم است که با اسپرم‌کش پوشیده شده است. این وسیله شبیه دونات به‌نظر می رسد و وقتی داخل واژن قرار می‌گیرد، دهانه‌ی رحم را می‌پوشاند.

مزایا: شما می‌توانید دیافراگم را درست قبل از رابطه‌ی جنسی یا تا ۲۴ ساعت قبل از آن، درون واژن‌تان قرار دهید. برخی از مشکلات پزشکی مانند سابقه‌ی سرطان سینه باعث می‌شوند که استفاده از داروهای هورمونی برای پیشگیری از بارداری خطرناک باشد. در چنین شرایطی، دیافراگم یک گزینه‌ی عالی برای جلوگیری از بارداری است. شما برای تهیه‌ی اسفنج‌های ضدبارداری به نسخه‌ی پزشک نیاز ندارید، آنها کوچک هستند و روی هورمون‌های شما تأثیر نمی‌گذارند.

معایب: برای به حداکثر رساندن اثربخشی، دیافراگم باید به همراه اسپرم‌کش استفاده شود و تا ۶ ساعت پس از رابطه‌ی جنسی در داخل واژن باقی بماند. این ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را افزایش دهد، اما ادرار بعد از رابطه‌ی جنسی می‌تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. اگر در معرض ابتلا به عفونت HIV هستید، اینها گزینه‌های مناسبی برای شما نیستند، چون اسپرم‌کش خطر انتقال HIV را افزایش می‌دهد. دکتر نیومن می‌گوید دیافراگم فقط ۸۸ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر است و اسفنج نیز مناسبِ خانم‌هایی است که تا به حال بچه‌دار نشده‌اند.

قرص‌های ضدبارداری متنوعی برای خانم‌ها وجود دارد؛ از جمله قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون (پروژستین) هستند یا قرص‌های ترکیبی که شامل استروژن و پروژسترون هستند.

مزایا: خوشبختانه اگر قرص‌های ضدبارداری را به‌طور منظم و سروقت مصرف کنید، میزان شکست این روش فقط ۱ درصد است. قرص‌های ضدبارداری ترکیبی می‌توانند درد شکم را در دوران قاعدگی کاهش دهند، پریودها را سبک‌تر کنند و علائم سندروم پیش از قاعدگی را کمتر کنند. این قرص‌ها ممکن است به جلوگیری از بیماری التهابی لگن، عفونت‌ها، سرطان آندومتر و سرطان تخمدان نیز کمک کنند. قرص‌های حاوی پروژسترون برای خانم‌های شیرده ایدئال هستند، چون بر تولید شیر تأثیر نمی‌گذارند. همچنین برای خانم‌هایی که سابقه‌ی لخته‌شدن خون یا بیماری فشار خون کنترل‌نشده دارند، گزینه‌ی مطمئن‌تری هستند. هر دو نوع این قرص‌ها به تنظیم دوره‌های قاعدگی شما کمک می‌کنند و حتی می‌توانید از آنها برای کنترل تعداد پریودهایی که در یک سال دارید، استفاده کنید.

معایب: نرخ شکست این روش پیشگیری از بارداری ۸ درصد است. دلیلش این است که ممکن است برخی از دوزهای آن را فراموش کنید و نتوانید آن را به‌طور منظم مصرف کنید. اگر از قرص‌های شیردهی (فقط حاوی پروژسترون) استفاده می‌کنید، حتما باید آن را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث لکه‌بینی، حساسیت سینه‌ها، تهوع و کاهش میل جنسی شوند. قرص‌های ترکیبی ممکن است باعث ایجاد لخته‌های خون در پاها شوند و خطر سکته‌ی مغزی را در خانم‌های سیگاری افزایش دهند.

چسب و حلقه، هر دو جزء روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری محسوب می‌شوند و مانند قرص‌های ضدبارداری استروژن و پروژسترون دارند. چسب یک تکه‌ی کوچک پلاستیکی است که روی شکم، باسن، بازو یا بالاتنه‌ی شما می‌چسبد و باید به‌صورت هفتگی عوض شود. حلقه یک وسیله‌ی کوچک انعطاف‌پذیر است که در ۵ روز اول قاعدگی در داخل واژن قرار می‌دهید و ۳ هفته در آنجا باقی می‌ماند. سپس در پایان هفته‌ی سوم آن را خارج می‌کنید و یک هفته‌ی بعد، دوباره یک حلقه‌ی نو درون واژن می‌گذارید.

مزایا: نیومن می‌گوید چسب و حلقه‌ی ضدبارداری، تمام مزایای قرص‌های ترکیبی را دارند و فقط استفاده از آنها راحت‌تر است. همچنین می‌توانید برای به تأخیرانداختن دوره‌ی پریودتان، به‌طور مداوم از آنها استفاده کنید (تا زمانی‌که از حلقه و چسب استفاده کنید، دوره‌ی پریودتان شروع نمی‌شود). آنها مانند قرص‌ها ۹۲ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثرند و با استفاده‌ی دقیق طبق دستورالعمل، می‌توانند مؤثرتر نیز باشند.

معایب: چسب ضدبارداری می‌تواند در برخی از خانم‌ها باعث بروز واکنش‌های پوستی شود. چسب و حلقه مانند قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث لکه‌بینی، سردرد، نفخ و حساسیت سینه‌ها شوند. اگر مستعد لخته‌شدن خون هستید یا فشار خون بالای کنترل‌نشده یا میگرن را دارید، نباید از این دو روش استفاده کنید. حلقه‌ی ضدبارداری ممکن است به تحریک یا ترشحات واژینال نیز منجر شود.

تزریق آمپول پروژسترون در بازوی خانم‌ها، به‌مدت ۳ ماه از بارداری آنها جلوگیری خواهد کرد. این آمپول مانع تخمک‌گذاری می‌شود و همچنین با افزایش غلظت مخاط دهانه‌ی رحم، حرکت اسپرم را دشوار می‌سازد.

مزایای آمپول ضدبارداری: هنگامی‌که این تزریق را فردی آموزش‌دیده به‌درستی انجام دهد، احتمال بارداری کمتر از ۱ درصد است و لازم نیست که شما هر روز، هر هفته یا هر ماه در مورد پیشگیری از بارداری فکر کنید. به گفته‌ی انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، این آمپول ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهد و در مقابل بیماری التهابی لگن از شما محافظت کند.

معایب آمپول ضدبارداری: نیومن می‌گوید که شما برای تزریق این آمپول باید به پزشک مراجعه کنید و این آمپول‌ها معمولا باعث خونریزی نامنظم‌تری نسبت به قرص‌، چسب یا حلقه می‌شوند، به‌خصوص در طول ۳ تا ۶ ماه اول. همچنین استفاده‌ی طولانی‌مدت از آنها می‌تواند تراکم استخوان شما را کاهش دهد، بنابراین شما پس از ۵ سال استفاده‌ی بدون وقفه از این روش ضدبارداری، باید آزمایش تراکم استخوان انجام دهید. با این حال، این کاهش در تراکم استخوان برگشت‌پذیر است و پس از قطع این داروی هورمونی، تراکم استخوان به حالت قبل برمی‌گردد. اگر قصد دارید در آینده باردار شوید، در صورت استفاده از این آمپول‌ها باید از قبل برنامه‌ریزی کنید. چون بعد از قطع این آمپول‌ها چیزی بین ۳ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا تخمک‌گذاری‌تان دوباره آغاز شود.

آی.یو.دی یا دستگاه داخل رحمی، وسیله‌‌ای T شکل است که پزشک آن را داخل رحم شما قرار می‌دهد. در حال حاضر ۲ نوع آی.یو.دی وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید: آی.یو.دی‌های مسی یا آی.یو.دی‌هایی که هورمون پروژسترون دارند.

مزایای آی.یو.دی: آی.یو.دی، یک وسیله‌ی پیشگیری از بارداری مؤثر است و کمتر از ۱ درصد از خانم‌ها علی‌رغم استفاده از آن باردار می‌شوند. این وسیله از بیرون مشخص نیست و مجبور نیستید به همراه آن از اسپرم‌کش استفاده کنید. آی.یو.دی‌های مسی می‌توانند تا ۱۲ سال و آی.یو.دی‌های دارای پروژسترون می‌توانند تا ۵ سال درون مهبل باقی بمانند. از آی.یو.دی مسی می‌توان برای جلوگیری اورژانسی از بارداری نیز استفاده کرد. برای این منظور باید در عرض ۵ روز از رابطه‌‌ی جنسی محافظت‌نشده، درون مهبل قرار داده شود. مزیت دیگر آی.یو.دی، پیشگیری از بارداری در طولانی‌مدت اما برگشت‌پذیر است و شما می‌توانید پس از بیرون آوردن آن باردار شوید.

معایب آی.یو.دی: آی.یو.دی‌ها می‌توانند باعث افزایش دردهای شکمی شوند. نیومن می‌گوید که اگر در زمان گذاشتن آی.یو.دی یک عفونت مقاربتی داشته باشید، خطر ابتلای شما به بیماری التهابی لگن افزایش می‌یابد.

کپسول کاشتنی، میله‌ی پلاستیکی تقریبا کوچکی به اندازه‌ی یک چوب کبریت است که پزشک آن را زیر پوست بازوی شما قرار داده می‌دهد. این کپسول کوچک که پروژسترون دارد، یک روش طولانی‌مدت پیشگیری از بارداری به‌حساب می‌آید و می‌تواند تا ۳ سال از بارداری جلوگیری کند.

مزایا: این کپسول‌های کاشتنی برای ۳ سال کامل از بارداری جلوگیری می‌کنند، بنابراین نیازی نیست که در این مدت نگران پیشگیری از بارداری باشید. این روش نیز کاملا پنهان و تشخیص‌ناپذیر است و به اندازه‌ی آی.یو.دی مؤثر است. کمتر از ۱ درصد از خانم‌ها علی‌رغم استفاده از این روش باردار می‌شوند. اگر قصد بارداری دارید، می‌توانید بعد از بیرون‌آوردن این کپسول برای بارداری اقدام کنید.

معایب: نیومن می‌گوید بیشتر زنان در طول سال اول کاشت این کپسول‌ها دچار خونریزی نامنظم می‌شوند و حتی ممکن است عادت ماهیانه‌ی برخی از آنها در این مدت قطع شود. اگر مشکل شما خونریزی نامنظم است، پزشک‌تان می‌تواند برای مقابله با آن برای شما استروژن تجویز کند.

از چرخه‌ی ماهیانه‌تان کاملا آگاهید؟ فقط کافی است در طول روزهایی که قابلیت باروری دارید، از یک روش سدی پیشگیری از بارداری (مانند کاندوم) استفاده کنید. پیشگیری از بارداری به این روش از طریق دنبال‌کردن چرخه‌ی قاعدگی‌تان روی تقویم، مشاهده‌ی ترشحات دهانه‌ی رحم و اندازه‌گیری درجه‌ی حرارت بدن‌تان امکان‌پذیر است.

مزایا: با این روش طبیعی پیشگیری از بارداری می‌توانید داروهای نسخه‌ای، دستگاه‌ها و مصرف هورمون را فراموش کنید.بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

معایب: شما باید به‌دقت بر چرخه‌ی قاعدگی‌تان نظارت داشته باشید. نیومن می‌گوید با توجه دقیق هنوز هم احتمال خطا در این روش زیاد است، چون خانم‌ها می‌توانند در هر چرخه در روزهای مختلفی تخمک‌گذاری کنند. از آنجا که اسپرم‌ها می‌توانند تا ۶ روز پس از رابطه‌ی جنسی فعال بمانند، شما باید از ۶ روز قبل از تخمک‌گذاری‌تان از یک روش سدی استفاده کنید. نرخ شکست در استفاده از روش ترکیبی بررسی دمای بدن، مشاهده‌ی ترشحات دهانه‌ی رحم و دنبال‌کردن چرخه‌ی قاعدگی از روی تقویم، بالا و حدود ۲۵ درصد است.

پرهیز دوره‌ای یکی از روش‌های طبیعی پیشگیری از بارداری است که در آن زوجین در طول روزهایی که احتمال باروری زن وجود دارد، از رابطه‌ی جنسی پرهیز می‌کنند. احتمال شکست این روش بسیار پایین است. نیومن می‌گوید که برخی از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای سایر روش‌های پیشگیری از پرهیز دوره‌ای استفاده کنند.

مزایا: خودداری از رابطه‌ی جنسی، تنها روش کاملا مطمئن برای پیشگیری از بارداری است.

معایب: خودداری از رابطه‌ی جنسی قطعا برای همه امکان‌پذیر نیست و کار دشواری است. نیومن می‌گوید: «همه‌ی ما انسان هستیم و میل جنسی داریم.» اگر برای پیشگیری از بارداری فقط از پرهیز دوره‌ای استفاده می‌کنید، همیشه برای محکم‌کاری یک وسیله‌ی پیشگیری پشتیبان مانند کاندوم در دسترس داشته باشید.

به‌عنوان یک خانم از به‌دوش‌گرفتن تمام مسئولیت‌های پیشگیری از بارداری خسته شده‌اید؟ اگر فرزند دارید و دیگر قصد فرزندآوری ندارید، می‌توانید شوهرتان را نزد پزشک بفرستید. وازکتومی روشی ساده است. پزشک از طریق برشی کوچک، لوله‌های حمل‌کننده‌ی اسپرم مرد را می‌بندد و مانع خروج آنها از بدن مرد می‌شود.

مزایای وازکتومی: وازکتومی تقریبا ۱۰۰ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر است. از هر ۱۰۰۰ مرد، تنها در ۱ مورد از آنها لوله‌های بسته‌شده مجددا رشد می‌کنند و به‌هم وصل می‌شوند. این روش دائمی پیشگیری از بارداری، ریسک بسیار کمی دارد، دوره‌ی نقاهت آن فقط چند روز است و هیچ تأثیری روی عملکرد جنسی مرد نمی‌گذارد.

معایب وازکتومی: شما تا ۳ ماه پس از وازکتومی باید از یک روش پیشگیری پشتیبان مانند کاندوم استفاده کنید تا مطمئن شوید تمام اسپرم‌هایی که قبلا ساخته شده‌اند، به‌طور کامل دفع می‌شوند. به یاد داشته باشید که وازکتومی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد و یک روش دائمی است. بنابراین قبل از انجام وازکتومی باید مطمئن شوید که دیگر بچه نمی‌خواهید. اگرچه این جراحی می‌تواند در برخی از موارد برگشت داده شود اما هزینه‌ی آن بسیار بالاست و تضمینی برای موفقیت‌ آن نیست.

روش‌های دائمی پیشگیری از بارداری فقط مختص آقایان نیست. بستن لوله‌های رحمی که به عقیم‌سازی زنان نیز معروف است، یک روش دائمی پیشگیری از بارداری برای خانم‌هاست. این روش شامل بستن لوله‌های فالوپ برای جلوگیری از بارورشدن تخمک‌های زن و وقوع بارداری است.

مزایا: عقیم‌سازی زنان روشی مطمئن برای پیشگیری از بارداری است و سطوح هورمونی خانم‌ها را تغییر نمی‌دهد. این روش تقریبا ۱۰۰ درصد مؤثر است و خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در سال‌های بعد کاهش می‌دهد.

معایب: مایو کلینیک می‌گوید این جراحی با بیهوشی انجام می‌شود و به‌عنوان یک جراحی، ریسک‌های مخصوص به خودش را دارد: واکنش به داروی مسکن، آسیب به مثانه یا روده و درد لگن بعد از جراحی. این روش پیشگیری از بارداری، دائمی است، بنابراین قبل از انجام آن باید مطمئن شوید که دیگر فرزند نمی‌خواهید. برگشت عقیم‌سازی زنان مانند وازکتومی مردان، پرهزینه است و تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

;!( function( w, d ) {
'use strict';
var ad = { user: "1563102114", width: 728, height: 90, id: 'adro-' + ~~( Math.random() * 999999 ) },
h = d.head || d.getElementsByTagName( 'head' )[ 0 ],
s = location.protocol + '//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js';
if ( typeof w.adroParams != 'object' )
w.adroParams = {};
d.write( 'div#’ + ad.id + ‘ {margin:0 0 20px 0;} @media only screen and (min-device-width: 1200px){div#’ + ad.id + ‘ {float: none !important;margin: 0 12px!important;}}

کتاب الکترونیکی

۱۱ دلار

PDF

۲۴۷

۱۳۹۸

TarcherPerigee

۱ فایل PDF

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

25،000 تومان 19،500 تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

نام و ایمیل مرا در این مرورگر برای افزودن دیدگاه در آینده، ذخیره کن.

جالب و مفید. ممنون از متن خوبتون

ممنون از توجه شما.

ممنون از مطالب مفیدتون

با سپاس فراوان از شما.

خيلي ممنون

متشکرم فرناز عزیز.

سلامت زنان


علت درد تخمدان و روش های درمان آن

درمان کیست تخمدان؛ انواع روش‌های درمان و درمان خانگی

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

انواع بوی بد واژن و راه‌های پیشگیری و درمان آن

آخرین مطالب

آیا بعد از خیانت همسرتان همچنان باید به او اعتماد کنید؟


راز طول عمر ژاپنی ها چیست؟

نحوه تزریق انسولین، محل تزریق آن و نکاتی که باید بدانید

پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری آسیا؛ ۲۴ شهری که باید ببینید

مزایای انگیزه درونی و ۶ راهکار مؤثر برای تقویت آن

ترین های جهان

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص…


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

بهترین کشورها که پذیرای متقاضیان مهاجرت از طریق کار هستند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

جلوگیری از بارداری با روشهای بسیاری صورت می گیرد اما هر کدام خطرات خود را به همراه دارند که با رعایت نکردن شیوه ی درست به سراغ زوجین می آید.

قرص های ضد بارداری..

برخی معتقدند که بهترین و مطمئن ترین روش پیشگیری از بارداری در ابتدای ازدواج استفاده از قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری است. همانطور که می دانیداین قرص ها خود به سه دسته تقسیم بندی می شوند که شامل: 

 

بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

منو فازیک (تک مرحله ای):میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در تمام قرص ها یکسان می باشد. قرص های LD وHD در این گروه قرار دارند.

دی فازیک (دو مرحله ای):میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در دو مرحله تغییر می کند.

تری فازیک (سه مرحله ای):میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در سه مرحله به تدریج افزایش می یابد.

باید گفت که قرص های بارداری به دلیل ایجاد عوارض برای دسته ای از خانم ها نمی تواند برای هر کسی مورد استفاده قرار گیرد. 

 

روش های طبیعی چه طور؟

روش های طبیعی یکی از کم عوارض ترین روش های پیشگیری از بارداری هستند اما مراقبت و دقت بالایی نیاز دارد که همین این روش را از بهترین روش بودن برای جلوگیری از بارداری حذف می کند.

 

کاندوم ها چه قدر موثرند؟ 

طبق گفته ی متخصصان زنان استفاده از کاندوم ها به دلیل ایجاد ناباروری و چسبندگی دهانه رحم در زنان زیاد توصیه نمی شود اما روشی تقریبا مطمئن برای جلوگیری از بارداری هستند ولی با خطر ایجاد ناباروری و چسبندگی دهانه رحم.

 

وازوکتومی بهترین راه جلوگیری از بارداری

وازکتومی روشی است که زوجها می توانند برای جلوگیری از بارداری آن را انتخاب کنند.سایت MAN HEALTH در رابطه با این روش نوشت در این روش، با یک جراحی کوچک مسیر وازدفران را که وظیفه آن عبور اسپرم از بیضه است، مسدود می شود و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می شود.  در این روش این امکان برای مردها وجود دارد که همانند خانمها برای باز کردن لوله های خود عمل جراحی انجام دهند. 

 

وازوکتومی و نگرانی مردان کهآیا بارداری بعد از وازکتومی امکان پذیر است؟

وازکتومی یکی از بهترین راهها برای پیشگیری از بارداری است. مطالعات اخیر نشان می دهد که بعد از انجام عمل بازگشت وازکتومی شانس  بارداری زوجها 99 درصد نسبت به زمانیکه عمل وازکتومی انجام شده بود افزایش می یابد. هرچند احتمال بارداری پس از وازکتومی کم است اما امکان آن هنوز وجود دارد. بنابراین اگر نشانه ای از بارداری در همسر خود مشاهده کردید آن را جدی گرفته و آزمایشات لازم را انجام دهید.

 

امکان بارداری بعد از وازوکتومی وجود دارد

وازکتومی یک روش دائمی برای جلوگیری از بارداری در نظر گرفته شده است اما راه برگشت هم وجود دارد که  آقایانی که عمل وازکتومی را انجام  داده اند می توانند روش برگشت از وازکتومی را انجام داده و برای بارداری اقدام کنند. امکان بازگشت برای این عمل نیز وجود دارد و پس از آن 50 درصد شانس بارداری وجود دارد. پس از عمل وازکتومی تنها یک درصد شانس بارداری در زوجها وجود دارد. این میزان نیز با گذشت زمان کاهش پیدا می کند. 

من توقع تقدم ولی الرحمن نزدیکی میکنیم چکارکنم حامله نشم

جان! الان دعا خوندين ؟ امين

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

روش های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد اما شاید انتخاب بهترین راه ممکن برای شما مشکل باشد ، شما می توانید با روش های معرفی شده زیر یک راه مطمئن برای جلوگیری انتخاب کنید به خصوص اگر تازه عروس هستید و با شیوه های پیشگیری از بارداری آشنا نیستید.

هر چند اجتناب و پرهیز از برقراری رابطه ی جنسی، تنها روش صد در صد قطعی در پیشگیری از بارداری است، اما متدهای دیگری هم وجود دارد که در صورت استفاده و اجرای درست می تواند تقریبا همین نتیجه را بدهد.

بیرون کشیدن به موقع آلت قبل از انزال یکی از روشهای جلوگیری است که تقریبا 6 دهم زنان در آآمریکا ازاین روش برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. احتمال بارداری بااین روش 4 درصد در سال و در کل 18 درصد است . این روش در صورتی کارآمد است که مرد لازم در این زمینه را داشته باشد .بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

یکی از روش های رایج برای جلوگیری از بارداری می باشند که نوع رایج قرص ضد بارداری از هورمون های استروژن و پروژسترون برای جلوگیری از تخمک گذاری استفاده می کند. این قرص ها تاثیر زیادی برای جلوگیری از حاملگی دارند و افرادی با این روش ناخواسته باردار می شوند که دز دارو روی آنها اثر نکند.می توان این قرص ها را بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه کرد.از مزایای قرص های ضد بارداری قاعدگی منظم و خونریزی کم ترو درد های کمتر قاعدگی است و از معایب آن بی اثر بودن آن بر روی بیماری های جنسی و اثرات جانبی مانند سفتی در سینه ها، لک صورت، لخته شدن خون، و فشار خون بالا را می توان نام برد.

یکی از قدیمی ترین راه های جلوگیری از بارداری استفاده از کاندوم می باشد . کاندوم ها در دو نوع زنانه و مردانه وجود دارند که این کاندوم ها از ورود اسپرم به بدن زن جلوگیری کرده و در برابر بیماری های جنسی هم از زوجین حفاظت می کند. کاندوم زنانه یک کیسه ی پلاستیکی باریک است که باید 8 ساعت قبل از نزدیکی در داخل واژن قراردهید . کاندوم زنانه را باید از طرفی که بسته است با دست گرفته و به داخل واژن بکشید. درصد خطای کاندوم مردانه 15 درصد است ، کاندوم زنانه از نوع مردانه تاثیر کمتری دارد و احتمال خطای آن بیشتر است .کاندوم ها مزایاییمانند ارزان بودن و راحت بودن تهیه آن و حفاظت در برابر بیماری های جنسی را دارند و معایبی همچون یک بار مصرف بودن و کاهش لذت جنسی را به همراه دارند.

آمپول جلوگیری از بارداری که با نام دپوپروورا شناخته می شود ،یک آمپول هورمونی می باشد که به مدت 3 ماه از بارداری جلوگیری می کند. درصد خطای این آمپول ها تنها 3 درصد است و از قرص های جلوگیری بهتر عمل می کنند. آمپول های جلوگیری مزایایی مانند استفاده در سال فقط 4بار و معایبی مثل هزینه زیاد ، ایجاد لک های پوستی و عدم محافظت در برابر بیماری های جنسی را دارند.

چسب و حلقه، هر دو جزء روش های هورمونی پیشگیری از بارداری هستند و دارای استروژن و پروژسترونمی باشند . چسب یک تکه ی کوچک پلاستیکی است که روی شکم، باسن، بازو یا بالاتنه ی شما می چسبد و به صورت هفتگی باید تعویض شود. حلقه یک وسیله ی کوچک انعطاف پذیر است که در 5 روز اول قاعدگی در داخل واژن قرار می دهند و 3 هفته در آنجا باقی می ماند. سپس در پایان هفته ی سوم آن را خارج می کنید و یک هفته ی بعد، دوباره یک حلقه ی نو درون واژن می گذارید .

چسب و حلقه ی ضدبارداری، تمام مزایای قرص های ترکیبی را دارند و فقط استفاده از آنها راحت تر است. همچنین می توانید برای به تأخیرانداختن دوره ی پریودتان، به طور مداوم از آنها استفاده کنید . چسب ضدبارداری و حلقه معایبی مانند واکنش های پوستی در برخی از خانم ها ،لکه بینی، سردرد، نفخ و حساسیت سینه ها دارند.

اسپرم کش حاوی ماده شیمیایی ای است که اسپرم را می کشد و به صورت کف، ژل، یا کرم قبل از نزدیکی در داخل واژن زن قرار می گیرد. بعضی از انواع اسپرم کش ها باید نیم ساعت قبل از نزدیکی به کار برده شوند .

اسفنج ضدبارداری، یک فوم نرم است که با اسپرم کش پوشیده شده است. این وسیله شبیه دونات به نظر می رسد و وقتی داخل واژن قرار می گیرد، دهانه ی رحم را می پوشاند . اسفنج را می توانید 24 ساعت قبل از رابطه ی جنسی وارد واژن کنید. دست ها را با آب و صابون بشویید و اسفنج را هم با آب تمیز، مرطوب کنید. اسفنج را کمی فشار دهید تا اسپرم کش آن فعال شود، سپس طرفین آن را تا کنید جوری که باریک و بلند بشود. با استفاده از انگشت تان، اسفنج را تا آخرین جایی که ممکن است در واژن بلغزانید. اسفنج بعد از ورد، باز شده و دهانه ی رحم را می پوشاند .

حداقل شش ساعت بعد از رابطه ی جنسی اسفنج را خارج کنید و نگذارید بیشتر از 30 ساعت باقی بماند. برای بیرون آوردن اسفنج، دست ها را با آب و صابون بشویید، یک انگشت را داخل واژن کرده و حلقه را بگیرید و اسفنج را بیرون بکشید. اسفنج یکبار مصرف است . تاثیر فوری، عدم نیاز به پزشک جهت جاانداختن، حس نشدن توسط زن و مرد و امکان استفاده در دوران شیردهی از امتیازات این روش پیشگیری از بارداری است. عدم مراقبت در برابر بیماری های آمیزشی، سخت بودن جا انداختن آن، احتمال بروز حساسیت واژینال، لزوم استفاده از آب و احتمال خشک کردن واژن از معایب این شیوه است .

حلقه مهبلی یکی دیگر از راههای جلوگیری از بارداری استفاده از حلقه مهبلی است. حلقه مهبلی ،حلقه پلاستیکی نرم هستند که داخل واژن می گذارند ، این حلقه ها هورمون های قرص های جلوگیری از بارداری را آزاد می کنند و به اندازه ی چسب و قرص اثر گذار می باشند.این حلقه ها مزایایی مانند منظم شدن دوره های ماهانه و کاهش خونریزی ماهانه و معایبی مانند التهاب واژن ، عدم محافظت از بیماری های جنسی دارد .

دیافراگم یکی دیگر از راههای جلوگیری بارداری است. این کلاهک گنبدی شکل لاستیکی قبل از نزدیکی روی دهانه رحم گذاشته شده و آن را می پوشاند. این وسیله با اسپرم کش در کنار هم استفاده می شود و کارایی آن به اندازه کاندوم مردانه است . مزایای این روش ارزان قیمت بودن آن و معایب آن عدم محافظت از بیماری های جنسی است . درصد خطای این روش 16 درصد می باشد.

یکی از روش های ضد بارداری استفاده از کلاهک رحم می باشد ، کلاهک رحم روی دهانه رحم قرار می گیرد و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. این وسیله با اسپرم کش استفاده می شود .مزیت کلاهک های رحم قیمت ارزان آن می باشد و از معایب های آن این است که باید به وسیله پزشک جا انداخته شود و عدم محافظت در برابر بیماری های جنسی می باشد.

بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

وازکتومی روشی است که زوجها می توانند برای جلوگیری از بارداری آن را انتخاب کنند. در این روش، با یک جراحی کوچک مسیر وازدفران را که وظیفه آن عبور اسپرم از بیضه است، مسدود می شود و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می شود. در این روش این امکان برای مردها وجود دارد که همانند خانمها برای باز کردن لوله های خود عمل جراحی انجام دهند . بعد از انجام عمل بازگشت وازکتومی شانس بارداری زوجها 99 درصد نسبت به زمانیکه عمل وازکتومی انجام شده بود افزایش می یابد. هرچند احتمال بارداری پس از وازکتومی کم است اما امکان آن هنوز وجود دارد.

آی.یو.دی، یک وسیله ی پیشگیری از بارداری مؤثر است و کمتر از 1 درصد از خانم ها علی رغم استفاده از آن باردار می شوند. این وسیله از بیرون مشخص نیست و مجبور نیستید به همراه آن از اسپرم کش استفاده کنید.آی.یو.دی یا دستگاه داخل رحمی، وسیله ای T شکل است که پزشک آن را داخل رحم شما قرار می دهد. در حال حاضر 2 نوع آی.یو.دی وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:آی.یو.دی های مسی یا آی.یو.دی هایی که هورمون پروژسترون دارند . از آی.یو.دی مسی می توان برای جلوگیری اورژانسی از بارداری نیز استفاده کرد. برای این منظور باید در عرض 5 روز از رابطه ی جنسی محافظت نشده، درون مهبل قرار داده شود. آی.یو.دی ها دردهای شکمی را افزایش می دهند.

کپسول کاشتنی، میله ی پلاستیکی تقریبا کوچکی به اندازه ی یک چوب کبریت است که دارای پروژسترون می باشد و باید پزشک آن را زیر پوست بازوی شما قرار دهد. این روش می تواند تا 3 سال از بارداری جلوگیری کند . کمتر از 1 درصد از خانم ها علی رغم استفاده از این روش باردار می شوند. بیشتر زنان در طول سال اول کاشت این کپسول ها دچار خونریزی نامنظم می شوند و حتی ممکن است عادت ماهیانه ی برخی از آنها در این مدت قطع شود.

بستن لوله های رحمی که به عقیم سازی زنان نیز معروف است، یک روش دائمی پیشگیری از بارداری برای خانم هاست. این روش شامل بستن لوله های فالوپ برای جلوگیری از بارورشدن تخمک های زن و وقوع بارداری است . این روش تقریبا 100 درصد مؤثر است و خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در سال های بعد کاهش می دهد . معایب این روش این است که انجام آن همراه با جراحی و بیهوشی است و به عنوان یک جراحی، معایبی مانند :واکنش به داروی مسکن، آسیب به مثانه یا روده و درد لگن بعد از جراحی را دارد . برگشت عقیم سازی زنان مانند وازکتومی مردان، پرهزینه است و تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد.

ژل های ضد بارداری که در واقع ، مواد شیمیایی اسپرم کش هستند ، یکی از وسایل پیشگیری از حاملگی هستند. قبل از آمیزش ،این مواد در مهبل قرار داده می شوند و از رسیدن اسپرم به تخمک و ایجاد حاملگی جلوگیری می کنند .

نکته قابل توجه آن است که هیچ گونه تفاوتی بین کرم و ژل ضد بارداری وجود ندارد و خانم ها بنا به انتخاب و سلیقه خود می توانند یکی از آن ها را از داروخانه تهیه کنند. در زمان خریداری این کرم و ژل همراه با آن یک اپلیکاتور پلاستیکی به مصرف کننده داده می شود که با فشار دادن لوله، محتویات کرم به مقدار مورد نیاز خارج شده و باید در حدود یک ساعت قبل از نزدیکی این محتویات را در داخل مهبل قرار داد.این مواد بصورت شیاف مهبلی ، ژل ، کرم ، خمیر ، کف و اسپری ، وجود دارد .

یکی از انواع این مواد که در ایران وجود دارد کرم نونوکسینول 9 است که باید حداکثر 1 ساعت قبل از مقاربت ( 10 دقیقه قبل از مقاربت ، بهتر است ) مقداری از کرم با آپلیکاتور ( لوله ) بداخل مهبل ریخته شود . قبل از هر بار مقاربت ، استعمال کرم ضروری است . مدت اثر آن 1 ساعت است و پس از آن در صورت نیاز باید دوباره استعمال گردد .

روش جلوگیری از بارداری بصورت اضطراری به مجموعه ای از روشها و تکنیک هایی می گویند که در صورت نزدیکی کردن بدون استفاده از یکی از راههای ایمن پیشگیری از بارداری و یا اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن می توان از آن استفاده کرد.این روش ها به هیچ وجه از انتقال بیماریهای مقاربتی جلوگیری نمی کند.

رایج ترین روش پیشگیری بصورت اضطراری، مصرف قرصهای معمولی خوراکی ضد بارداری HD است که به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند که بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از این روش استفاده شود .

این روش به نحوه صحیح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگی دارد و تقریبا در 98% موارد از حاملگی پیشگیری می کند .

قرص ها اضطراری پیشگیری از بارداری به سه دسته تقسیم بندی می شوند که شامل :

باید در دو نوبت با فاصله 12 ساعت هر بار 2 قرص HD خورده شود . در واقع بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد در اولین فرصت 2 قرص خوراکی HD همراه با شیر یا آب زیاد مصرف می شود. باید دقت کرد که قرص نوبت اول در زمانی خورده شود که نوبت دوم را بتوان 12 ساعت پس از آن مصرف کرد. مصرف نوبت اول را نباید بی دلیل به تاخیر انداخت، زیرا میزان تاثیر ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.اگر قرص نوع LD در دسترس باشد، باید در هرنوبت 4 قرص مصرف کرد.نکته مهم:اگر بیش از 72 ساعت (3 روز) از مقاربت گذشته باشد، استفاده از روش اضطراری توصیه نمی شود و باید در این موارد با پزشک مشورت کرد .

خیر، اگر این چنین بود باید تمام مردم دنیا به خصوص ساکنان کشورهای پیشرفته که اجازه نمی دهند خیلی سریع باردار شوند همگی باید نازایی داشته باشند البته اگر خانمی علایمی دال بر اختلال های هورمونی و تخمک گذاری دارد نباید برای مدت طولانی جلوگیری کند و باید سریع تر برای بارداری اقدام کند .اینکه مصرف طولانی مدت قرص های ضدبارداری، ناباروری می آورد اثبات شده نیست ولی توصیه می شود همه خانم ها بعد از 2.5-2 سال مصرف قرص جلوگیری، چند ماه به سیستم هورمونی خود استراحت دهند تا به روال عادی برگردد و از روش های دیگری جز دارو مثل کاندوم یا آی یودی برای پیشگیری استفاده کنند .

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

پیشگیری اضطراری از بارداری (به انگلیسی: Emergency postcoital contraception) که (با نماد اختصاری EC) خوانده می‌شوند به روش‌هایی اشاره دارد که پس از انجام مقاربت از باردار شدن جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری اورژانسی از حاملگی معمولاً دو صورت دارند:[۱][۲][۳]

قرص‌های پیش‌گیری اضطراری (ECPs) که در اصطلاح قرص فشار یا قرص صبح روز بعد (به انگلیسی: Morning-after Pill) نامیده می‌شوند، قرص‌هایی هستند که از لقاح و تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند.

سه نوع قرص فشار برای جلوگیری از بارداری وجود دارد:

قرص‌های فشار درصورتی که درعرض ۷۲ ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرص‌ها به‌علت داشتن مقادیر زیاد هورمون، اثر ضد بارداری خود را نشان می‌دهند. در صورتی که این قرصها بعد از آمیزش جنسی، هر چه سریعتر خورده شوند (مخصوصا در ۲۴ ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت.
بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

امکان استفاده از قرص‌های ضد بارداری دیگر در صورت عدم دسترسی به قرصهای فشار امکان‌پذیر است. می‌توان بعد از انجام آمیزش جنسی، دو قرص اچ‌دی HD را باهم خورد و سپس ۱۲ ساعت بعد، دوقرص دیگر. این چهار قرص حتماً باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از مقاربت خورده شوند. هرچه زودتر این قرص‌ها خورده شوند، تأثیر آن‌ها بیشتر خواهد بود.

توجه: از مصرف هم‌زمان چهار عدد قرص اجتناب نمایید (عوارض خطرناک)

عوارض جانبی این قرص‌ها متفاوت است. تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم. این عوارض جانبی معمولاً بعد از یکی دو روز از بین خواهند رفت. با خوردن این قرصها همراه با غذا یا مصرف داروهای ضد تهوع، می‌توان از احساس تهوعی که خوردن این قرصها ایجاد می‌کند کم نمود. در صورتی که در عرض یکساعت که قرصها را مصرف نمودید، استفراغ کردید، باید دوباره قرصها را بخورید.

مصرف اولین دوز قرص‌ها در این روش حتماً باید حداکثر در فاصله زمانی ۷۲ ساعت از تماس جنسی مشکوک صورت گیرد. اگر بیش از ۷۲ ساعت از زمان نزدیکی مشکوک نگذشته باشد، داوطلب می‌تواند با به کار بستن یکی از روش‌های زیر از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید:

روش دیگر پیشگیری اضطراری از بارداری استفاده از دستگاه آی‌یودی مسی است که قادر است تا ۵ روز پس از رابطه جنسی، از بارداری پیشگیری کند.[۴]

Mechanism of actionCopper-releasing IUCsCombined emergency contraceptive pills. Several clinical studies have shown that combined ECPs containing ethinyl estradiol and levonorgestrel can inhibit or delay ovulation.107–110

همه‌ی آدم‌ها بچه‌ها را دوست دارند؛ ولی از طرف دیگر، هر زوجی می‌خواهد در زمان مناسب بچه‌دار شود. بچه‌دار شدن مرحله زیبایی است و باید به دقت برنامه‌ریزی شود، و زوج‌ها باید فقط هنگامی به این کار اقدام کنند که آمادگی لازم را برای مادر و پدر شدن داشته باشند. برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، بیش‌تر زنان ترجیح می‌دهند از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنند. این قرص‌ها در طولانی مدت می‌توانند عوارض مخربی داشته باشند. پس چگونه باید بارداری را به تعویق انداخت؟ درمان‌های خانگی که در این مقاله قصد معرفی‌شان را داریم، یا از بارآوری و لانه‌گزینی پیشگیری می‌کنند، یا باعث تحریک قاعدگی می‌شوند. با امتحان هر کدام از درمان‌‌های خانگی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در این مقاله بدون احساس هیچ‌گونه نگرانی از زندگی جنسی‌تان لذت ببرید.

توجه: اگر جواب آزمایش بارداری‌تان مثبت شده است، از این درمان‌‌های خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است به سقط جنین منجر شود.

استفاده از پاپایا یکی از درمان‌‌های خانگی موثر برای پیشگیری از بارداری به شمار می‌رود. ظرف مدت ۳ تا ۴ روز بعد از انجام رابطه‌ی جنسی غیر مطمئن، روزی دو بار پاپایا میل کنید. مصرف این میوه به جلوگیری از بارداری کمک می‌کند. هم‌چنین، تخم‌‌های پاپایا شمار اسپرم‌های مرد را کاهش می‌دهد. با توقف مصرف پاپایا شمار اسپرم‌ها به حالت طبیعی باز می‌‌گردد.

مطلب مرتبط: ۱۵ درمان خانگی بسیار موثر یبوست در بارداریبهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

این یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل لقاح است. بعد از انجام رابطه‌ی جنسی غیر مطمئن ۲ تا ۳ عدد انجیر خشک نوش جان کنید. این کار از بارداری پیشگیری می‌کند و بسیاری دیگر از بی‌نظمی‌ها و اختلالات بدنی‌تان را درمان می‌نماید.

توجه: در مصرف انجیر زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده‌تان شود.

زنجبیل جریان قاعدگی را افزایش می‌دهد. برای به تعویق انداختن بارداری هر روز ۲ فنجان دمنوش زنجبیل غلیظ بنوشید. برای تهیه‌ی این دمنوش، زنجبیل را بشویید و رنده کنید. یک فنجان آب را بجوشانید و زنجبیل رنده شده را در آن بریزید. این ترکیب را حدود دو دقیقه بجوشانید. اجازه دهید ۵ دقیقه زنجبیل در آب جوش دم بکشد و سپس دمنوش‌تان را صاف، و نوش جان کنید.

۱۰۰ گرم زردآلوی خشک و ۲ قاشق غذاخوری عسل را به یک فنجان آب اضافه کنید. این ترکیب را حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید. سپس آن را در مخلوط‌کن بریزید و این نوشیدنی را میل نمایید.

از سویی دیگر، روزی سه مرتبه حدود ۵ تا ۱۰ عدد هسته‌ی زردآلو بخورید. این درمان خانگی را بعد از رابطه‌ی جنسی‌تان شروع کنید، و تا آغاز قاعدگی‌تان ادامه دهید. این کار از لانه‌گزینی جنین پیشگیری می‌کند.

مصرف طولانی مدت دارچین از بارداری جلوگیری می‌کند. دارچین باعث تحریک رحم می‌شود و بنابراین، باعث سقط خود به خودی یا مرگ جنین می‌شود. این درمان خانگی به سرعت عمل نمی‌کند، بنابراین، توصیه می‌شود دارچین را به صورت مرتب و طولانی مدت مصرف کنید.

توجه: پیش از مصرف دارچین به عنوان اقدامی برای جلوگیری از بارداری ، حتما با پزشک مشورت کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰۰ بیماری رایج و هزاران درمان خانگی آنها

مصرف ویتامین C به خالص‌ترین شکل ممکن، یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بارداری به شمار می‌رود. حضور اسید اسکوربیک با هورمونی به نام پروژسترون که رحم را برای بارداری آماده می‌کند، تداخل ایجاد می‌نماید. به مدت ۲ تا ۳ روز بعد از یک رابطه‌ی جنسی غیر مطمئن، روزی دو بار از کپسول ویتامین C ۱۵۰۰ میلی‌گرم استفاده کنید. انجام این کار برای پوست‌تان نیز سودمند است.

الف. هرگز از دوزهای بالاتر ویتامین C استفاده نکنید زیرا ممکن است در کوتاه مدت یا طولانی مدت سبب ایجاد اختلالات و بی‌نظمی‌هایی در بدن‌تان شود.
ب. اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنید، از مصرف ویتامین C خودداری نمایید.
پ. اگر دچار کم‌خونی داسی شکل هستید،‌ از خوردن ویتامین C اجتناب نمایید.

آنقوزه می‌تواند باعث سقط جنین شود و از بارداری پیشگیری کند. هر ماه آب آنقوزه را به همراه آب بنوشید تا از باردار شدن جلوگیری کنید.

استفاده از گیاه چریش از جمله درمان‌های خانگی رایج برای جلوگیری از بارداری است. این گیاه تحرک اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد، و از این طریق از بارآوری پیشگیری می‌کند. گیاه چریش را به سه صورت می‌توان استفاده کرد: روغن، برگ، و عصاره‌ی آن. تزریق روغن چریش در شاخ‌های رحم می‌تواند تا یک سال از بارداری در زنان پیشگیری کند. نکته‌ی مثبت این درمان این است که چرخه‌ی قاعدگی و کارکردهای تخمدان را تغییر نمی‌دهد. روغن چریش اسپرم‌های موجود در ناحیه‌ی مهبلی (واژن) را ظرف ۲۵ تا ۳۰ ثانیه از بین می‌برد. به علاوه، چریش به خاطر خواص آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی‌اش از زنان در برابر بیماری‌های آمیزشی نیز محافظت می‌کند.

مصرف روزانه‌ی قرص چریش به صورت مرتب باعث ناباروری موقت و قابل بازگشت در مردان می‌شود. این قرص بر میل جنسی و میزان تولید اسپرم تاثیر نمی‌گذارد.

در زبان انگلیسی به این گیاه توری ملکه آنه (Queen Anne’s Lace) نیز می‌گویند. تخم‌های جمع‌آوری شده از گل‌های گیاه هویج وحشی مانند یک داروی ضد بارداری عمل می‌کنند. ظرف ۸ ساعت بعد از انجام رابطه‌ی جنسی نامطمئن یک قاشق چای خوری از تخم‌های این گیاه را میل کنید. این کار را به مدت یک هفته هر روز ادامه دهید.

یا می‌توانید از این گیاه دمنوش یا تنتور تهیه نمایید.

الف. مصرف این گیاه ممکن است دارای عوارض جانبی نظیر یبوست باشد.
ب. اگر سابقه‌ی ابتلا به سنگ کلیه یا کیسه‌ی صفرا دارید، پیش از مصرف این داروی گیاهی با پزشک مشورت کنید.
پ. زنان شیرده باید از مصرف هویج وحشی خودداری کنند.

پونه جریان قاعدگی را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث سقط جنین شود. غالبا، برای جلوگیری از بارداری پونه را به همراه برخی داروهای گیاهی دیگر تجویز می‌کنند. حدود ۲۳۰ میلی‌گرم آب مقطر یا آب چشمه را بجوشانید. ظرف آب را از روی حرارت بر دارید و یک قاشق چای خوری پونه‌ی خشک شده به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید. این دمنوش را صاف کنید و مقداری عسل نیز به آن اضافه نمایید. درست بعد از انجام رابطه‌ی جنسی نامطمئن این دمنوش را نوش جان فرمایید.

الف. پیش از مصرف این دمنوش با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب کبد یا کلیه شود و هم‌چنین ممکن است برای دستگاه عصبی مضر باشد.
ب. از مصرف بیش از ۳ فنجان دمنوش پونه ظرف یک دوره‌ی ۶ روزه خودداری کنید.
پ. اگر دوره‌ی قاعدگی‌تان بیش از ۱۰ روز تاخیر دارد، از مصرف این دمنوش اجتناب نمایید.

گیاه کوهوش آبی حاوی مواد منقبض کننده‌ی رحم است که آن را به یکی از داروهای طبیعی جلوگیری از بارداری تبدیل می‌کند. حدود یک لیتر آب را بجوشانید. یک قاشق چای خوری کوهوش آبی را به آن اضافه کنید. اجازه دهید این گیاه به مدت ۵ دقیقه در آب جوش دم بکشد. مقدار اندکی از این دمنوش را تا شروع دوره‌ی قاعدگی‌تان روزی سه مرتبه بنوشید.

توجه: پیش از مصرف این گیاه با یک متخصص داروهای گیاهی نیز مشورت کنید.

ماده‌ای به نام روتین در گندم سیاه وجود دارد که از لانه‌گزینی جنین پیشگیری می‌کند. برای اجتناب از بارداری می‌توانید روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم گندم سیاه مصرف کنید. مصرف گندم سیاه پیش و پس از انجام رابطه جنسی محافظت نشده موثر است. این داروی گیاهی هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد؛ به همین علت، مصرف گندم سیاه به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای جلوگیری از بارداری شناخته می‌شود.

سنگدانه یکی از بهترین و قوی‌ترین داروهای گیاهی برای جلوگیری از بارداری است. مقداری آب سرد بردارید و ریشه‌ی سنگدانه را به آن اضافه کنید. اجازه دهید این ریشه چند ساعت در آب خیس بخورد. هر روز یک فنجان از آن را به مدت شش ماه بنوشید.

توجه: پیش از مصرف این داروی گیاهی با پزشک متخصص مشورت کنید، زیرا این دارو ممکن است عوارض غیر قابل برگشتی به همراه داشته باشد.

نوعی گل شیپوری وجود دارد که مصرف ریشه‌ی آن در برخی کشورها به عنوان درمان خانگی معجزه‌آسایی برای جلوگیری از بارداری به شمار می‌رود. نصف فنجان آب خنک بردارید. یک قاشق چای خوری ریشه‌ی خشک شده یا پودر شده‌ی این نوع گل شیپوری را به آن اضافه کنید. این محلول را خوب به هم بزنید. سپس این دمنوش خنک را صاف کنید و نوش جان نمایید. این دمنوش از یک هفته بعد از مصرف، از بارداری ناخواسته‌تان پیشگیری می‌کند.

مصرف این داروی گیاهی باعث ترشح اکسی‌توسین در بدن می‌شود؛ این هورمون با انقباض رحم می‌تواند از بارداری پیشگیری کند. کوهوش سیاه با ترکیب با گیاهان دارویی دیگری نظیر پونه بیش‌ترین تاثیر را پیدا می‌کند. مصرف این گیاه باعث سقط جنین و ایجاد اختلال در بارداری ناخواسته می‌شود.

توجه: پیش از مصرف این گیاه دارویی با پزشک مشورت کنید.

علف هفت‌بند حاوی روتین، کوئرستین، و اسید گالیک است که در مراحل اولیه‌ی بارداری می‌تواند در آن اختلال ایجاد کند. مصرف این گیاه هم‌چنین می‌تواند خونریزی قاعدگی را افزایش دهد. چهار فنجان آب را بجوشانید. حدود ۱۱۰ گرم برگ تازه‌ی علف هفت‌بند را به آب جوش اضافه کنید. این دمنوش را صاف کنید و تا آغاز دوره‌ی قاعدگی آن را نوش جان نمایید.

یام وحشی را فقط هنگامی باید استفاده کرد که هیچ درمان خانگی جایگزینی برای جلوگیری از بارداری در دسترس نباشد. یک تا دو ماه زمان می‌برد تا این گیاه بتواند از بارداری ناخواسته پیشگیری کند. باید روزی دو مرتبه به صورت مرتب از این گیاه استفاده کنید تا کارکرد خود را به عنوان داروی جلوگیری از بارداری آغاز کند. تاثیر این دارو با جا انداختن هر دوز مصرفی ممکن است به تاخیر بیفتد.

سنبل ختایی، آنجلیکا یا دونگ کویی نام‌های یک گیاه دارویی هستند که با تحریک ایجاد قاعدگی در بدن زنان از بارداری پیشگیری می‌کند. مصرف این گیاه هم‌چنین باعث انقباض رحم می‌شود. دونگ کویی را می‌توانید به صورت کپسول یا جوشانده مصرف نمود.

الف. زنانی که دارای جریان قاعدگی سنگینی هستند باید از مصرف این داروی گیاهی اجتناب کنند.
ب. زنانی که سابقه‌ی ابتلا به سرطان، دیابت، و حمله‌ی قلبی دارند نیز نباید از این داروی گیاهی استفاده کنند.

سداب داروی گیاهی و طبیعی پیشگیری کننده از بارداری است که به شکل گسترده‌ای توسط زنان استفاده می‌شود. هم‌چنین این گیاه به عنوان عاملی برای سقط جنین شناخته می‌شود. این گیاه دارویی حاوی پیلوکارپین و روتین است که در فرایند لانه‌گزینی جنین اختلال ایجاد می‌کنند. ۲ قاشق غذاخوری سداب را در یک فنجان خالی بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. اجازه دهید سداب چند دقیقه داخل آب جوش دم بکشد. از این دمنوش گرم روزی ۲ تا ۳ بار استفاده کنید تا از بارداری ناخواسته پیشگیری نمایید.

توجه: این گیاه دارویی را در آب نجوشانید زیرا ممکن است خواص خود را از دست بدهد.

به عنوان یک درمان خانگی دیگر، می‌توانید گیاه دارویی درمنه خشک شده را در یک فنجان آب مصرف کنید. مصرف این گیاه می‌تواند به پیشگیری طبیعی از بارداری کمک کند.

الف. از مصرف بیش از اندازه‌ی این گیاه دارویی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد نارسایی کلیه شود.
ب. اگر دچار مشکلات کلیوی هستید، از این داروی گیاهی استفاده نکنید.

استفاده از پوست ریشه پنبه برای جلوگیری از بارداری واقعا موثر است. ریشه‌ی گیاه پنبه باعث تحریک ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود. ریشه‌ی خشک شده‌ی گیاه پنبه را خرد کنید. آن را در آب داغ دم کنید یا به یک فنجان چای اضافه نمایید. برای جلوگیری از بارداری روزی دو نوبت از این داروی گیاهی استفاده کنید.بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

جعفری از جمله گیاهان دارویی است به راحتی در دسترس همگان است. برای جلوگیری از بارداری ناخواسته می‌توانید از دمنوش جعفری استفاده کنید. مصرف جعفری هیچ عوارض جانبی در بر ندارد زیرا بسیار ملایم است.

الف. هنگام انجام هر گونه اقدامی برای جلوگیری از بارداری به رژیم غذایی‌تان توجه کافی داشته باشید.
ب. پیش از استفاده از هر گونه‌ داروی گیاهی با پزشک یا متخصص داروهای گیاهی مشورت کنید.
پ. اگر در حین مصرف این گیاهان دارویی دچار هر گونه مشکل شدید، به سرعت انجام آن درمان خانگی را متوقف نمایید.

الف. هرگز در مصرف هیچ داروی گیاهی زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلات خطیری در سلامتی‌تان شود.
ب. اگر باردار هستید، از هیچ کدام از این گیاهان دارویی استفاده نکنید.

منبع: homeremedyhacks

 

برچسب ها homeremedyhacksبارداریجلوگیری از بارداریدرمان خانگیروشهای پیشگیری از بارداریپیشگیری از بارداری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت


از زمان اولین اقدام برای بارداری و انجام معاینات قبل از بارداری تا باردار شدنتان، احتمالاً یکی از دغدغه‌های اصلی شما اطلاع از موفقیت‌آمیز بودن چنین…

بخشی از مشکلات ناباروری زوج‌ها ناشی از ناباروری مرد است. پزشک برای تشخیص مشکلات ناباروری مرد، معاینات و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد. این آزمایش‌ها…

ناآگاهی، ندانستن و بدتر از آن مطلعه نکردن، ریشه و علت بسیاری از مشکلات و اضطراب‌های ما در دوران بارداری است. به همین دلیل، تیم مادرشو در مطالب و…

قدرت باروری مردان با سن آنها قطعاً تغییر می‌کند. هرچند تغییر در میزان باروری با افزایش سن در زنان شدیدتر است اما مردان نیز از این قاعده مستثنی…

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری

بدن مادران پس از زایمان دچار تغییراتی می‌شود که برای بازگشت به حالت قبل از بارداری و بهبود کامل نیاز به گذشت زمان دارد. با داشتن اطلاعات کافی در…

وقتی کودک کوچک و دوست‌داشتنی شما از راه می‌رسد، آن‌قدر هیجان‌زده‌اید که دوست دارید آن را با تمام وجود به همۀ دنیا اعلام کنید، ولی مطمئناً شما تنها…

لیوان آموزشی یک وسیلهٔ ساده و مفید است که پیش‌شروع خوبی برای آشنایی کودک شما با یک لیوان معمولی است. اما بعضی از بچه‌ها ممکن است از گرفتن این لیوان…

کودک نوپای شما فکر می‌کند مالک دنیایی است که می‌بیند، روی آن راه می‌رود، بازی می‌کند، در آن می‌خوابد و بیدار می‌شود. او وقت حرف زدن به کس دیگری را…

معاینات چشم برای کودک شما یکی از مراقبت‌های پزشکی مهم به شمار می‌آید. در این مطلب می‌توانید با پاسخ برخی سؤالات والدین در مورد معاینات چشم کودک و…

بعد از زایمانتان شاید تصمیم بگیرید برای جلوگیری از بارداری مجدد، روشی را که قبلاً برای پیشگیری از بارداری به کار می‌بردید، دوباره شروع کنید یا شاید بخواهید از روش دیگری استفاده کنید. در هر حال، بهتر است از قبل برای زمانی که آمادگی مجدد برای رابطۀ جنسی را دارید، برنامه داشته باشید و در مورد انتخاب یک روش مناسب برای جلوگیری از بارداری مجدد بعد از زایمان خیلی بهتر است اگر با با پزشکتان مشورت کنید. در این مطلب می‌توانید با روش‌های جلوگیری از بارداری مجدد پس از زایمان شامل روش‌های طبیعی، روش‌های ایجاد مانع، روش‌های هورمونی و روش‌های عقیم‌سازی آشنا شوید.

این روش‌ها، تکنیک‌هایی رفتاری برای جلوگیری از بارداری است و در صورتی مؤثرند که در انجام آنها منظم باشید. روش‌های طبیعی بدون هزینه است، اما هیچ محافظتی در برابر بیماری‌های آمیزشی ندارد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

روش آمنورۀ شیردهی: این روش بر اساس این حقیقت است که شیردهی باعث تأخیر در بازگشت دوره‌های هورمونی تخمدانی و تأخیر در شروع خونریزی عادت ماهانه و در نتیجه قابلیت باروری بعد از زایمان می‌شود. اگر قاعدگی شما هنوز بازنگشته است و نوزاد را نیز فقط و فقط با شیر خودتان و به صورت مرتب در شبانه‌روز تغذیه می‌کنید و کمتر از شش ماه نیز از زایمانتان گذشته باشد، استفاده از روش جلوگیری از بارداری با شیردهی ممکن است مؤثر باشد، اما حتماً توجه کنید که استفاده از این روش باید بسیار دقیق باشد و شما اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید، زیرا به دلیل بسیار از روی نظم و قاعده بودن این روش و عملی نشدن تمام موارد مهم این روش توسط مادران، معمولاً یک روش کاملاً و صددرصد حتمی نیست.

روش‌های آگاهی از زمان باروری و تخمک‌گذاری: این روش‌ها به شما آموزش این امکان را می‌دهد تا الگوی دورۀ قاعدگی خود را مشاهده و پیش‌بینی کنید که در کدام روز‌ها بارور هستید و در کدام روز‌ها نیستید. در بعضی از این روش‌ها، باید به تغییرات جسمانی مربوط به باروری مانند نوسانات دمای پایۀ بدن و تغییر در میزان و چگونگی ترشحات دقت داشته باشید. استفاده از روش‌های آگاهی از زمان تخمک‌گذاری و باروری نیز معمولاً برای مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند، کمی سخت است.

روش‌های ایجاد مانع به صورت فیزیکی از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند. این روش‌ها روی هورمون‌ها تأثیری ندارد، در تولید شیر تداخل ایجاد نمی‌کند و هیچ عوارض جانبی قابل توجهی نیز ندارد. برخلاف بسیاری از روش‌های جلوگیری از بارداری دیگر، به محض اینکه رابطۀ جنسی پس از زایمانتان را شروع کردید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید. بنابراین حتی اگر قصد ندارید به مدت طولانی از بارداری مجدد جلوگیری کنید، می‌توانید تا زمان تصمیم قطعی خود از آنها استفاده کنید. برخی از این روش‌ها مثل دیافراگم و کلاهک رحم هنوز در بازار دارویی فعلی ایران موجود نیست، اما به‌طورکلی این روش‌ها شامل موارد زیر است:

کاندوم‌های مردانه: کاندوم مردانه یک پوشش نازک لوله‌مانند از جنس لاتکس یا پلی‌یورتان است که روی آلت در حالت نعوظ مردان قرار می‌گیرد و در زمان آمیزش، مایع منی را در خود نگه می‌دارد. برای استفاده از کاندوم، نیازی به معاینۀ پزشکی یا اندازه‌گیری نیست و محافظت خوبی نیز در برابر HIV و بسیاری بیماری‌های آمیزشی دیگر فراهم می‌کند.

کاندوم‌های زنانه: کاندوم زنانه یک کیسۀ نازک از جنس پلی‌یورتان است که پیش از رابطۀ جنسی وارد واژن می‌شود تا از بارداری و ابتلا به بیماری‌های آمیزشی جلوگیری کند. حلقه‌های نرم انتهایی کیسه‌، کاندوم‌ها را در محل مناسب نگه می‌دارد. برای استفاده از کاندوم‌های زنانه نیز نیازی به معاینۀ پزشک ندارید و به راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

دیافراگم: دیافراگم یک وسیلۀ گنبدشکل کم‌عمق است که آن را تا حدی از اسپرم‌کش پر می‌کنید و پیش از شروع رابطۀ جنسی داخل واژن قرار می‌دهید. این روش مانع از ورود اسپرم به دهانۀ رحم می‌شود. پزشکتان می‌تواند اندازۀ دیافراگم مناسب را برای شما مشخص کند. حتی اگر قبلاً از دیافراگم استفاده کرده‌اید، باید اندازه‌گیری مجدد انجام شود، چون ممکن است بعد از بارداری و زایمان سایز متفاوتی برایتان مناسب باشد.

کلاهک رحم: کلاهک رحم وسیله‌ای از جنس سیلیکون است که در آن مقداری اسپرم‌کش می‌ریزید و قبل از آمیزش، داخل واژن قرار می‌دهید. این وسیله روی دهانۀ رحم قرار می‌گیرد و مانع از ورود اسپرم به رحم می‌شود. لازم است حداقل ۱۰ هفته بعد از زایمانتان صبر کنید تا بتوانید از کلاهک رحم استفاده کنید و با نسخۀ پزشک می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

این روش‌های جلوگیری از بارداری، از هورمون‌های مصنوعی برای سرکوب و مهار تخمک‌گذاری، نازک کردن پوشش لایۀ داخلی رحم جهت جلوگیری از لانه‌گزینی تخم در آن و غلیظ کردن مخاط دهانۀ رحم برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک استفاده می‌کند. این دارو‌ها در جلوگیری از بارداری بسیار مؤثر است، اما در برابر بیماری‌های آمیزشی محافظتی ارائه نمی‌دهد. لازم است بین چهار تا شش هفته بعد از زایمانتان صبر کنید تا بتوانید از روش‌هایی که حاوی استروژن است مثل قرص‌های جلوگیری ترکیبی، حلقه و چسب ضدبارداری استفاده کنید، چون استروژن باعث افزایش خطر لخته شدن خون در هفته‌های اول بعد از زایمان می‌شود. همچنین این بسیار مهم است بدانید که روش‌های هورمونی حاوی هورمون استروژن برای مادران شیرده تا زمانی که به وضعیت شیردهی باثبات و پایداری نرسیده باشند، توصیه نمی‌شود، چون استروژن ممکن است مقدار و کیفیت شیر مادر را کاهش دهد. برخی از این روش‌ها نیز ممکن است در بازار دارویی ایران موجود نباشد، اما به‌طورکلی روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری شامل موارد زیر است:

قرص‌های ضدبارداری حاوی پروژستین: استفاده از قرص‌های حاوی مقدار کمی پروژستین، یک روش خوراکی است و در بسته‌های ۲۸تایی در داروخانه‌ها موجود است. برای مصرف باید هر روز یک قرص بخورید تا دُز هورمونی ثابتی وارد بدنتان شود و لازم است آنها را هر روز در یک ساعت معین بخورید. این قرص ممکن است جایگزین خوبی برای مادرانی باشد که می‌خواهند از یک روش خوراکی جلوگیری از بارداری استفاده کنند، اما به نوزادشان شیر می‌دهند یا به دلیل دیگری نمی‌توانند از روش‌های پیشگیری حاوی استروژن استفاده کنند. اگر فرزندتان فقط شیر مادر می‌خورد، بهتر است شش هفته بعد از زایمان صبر کنید و بعد مصرف آنها را شروع کنید تا تولید شیر در بدن شما تثبیت شده باشد. اگر تغذیۀ نوزادتان فقط و به طور انحصاری با شیر مادر نیست و از شیر خشک به عنوان مکمل شیردهی نیز استفاده می‌کنید، می‌توانید بلافاصله بعد از زایمان مصرف این قرص‌ها را شروع کنید. در هر صورت نیز بهتر است با پزشکتان نیز مشورت کنید.

قرص‌های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون: این قرص‌ها یک روش خوراکی جلوگیری از بارداری است که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون است. قرص‌های موجود در بازار نام‌های تجاری مختلفی دارد که بهتر است یکی از آنها را با مشورت پزشکتان تهیه کنید. شما می‌توانید اغلب آنها را که ۲۱ عدد در داخل هر بسته دارد، به مدت ۲۱ روز، یعنی هر روز یک عدد بخورید و بعد از تمام شدن یک برگ آن، به مدت هفت روز قرص نخورید یا قرص‌هایی را بخورید که برای همین هفت روز در بسته گذاشته شده است و حاوی هیچ هورمونی نیست. مادرانی که شیردهی انحصاری با شیر مادر دارند، برای استفاده از این قرص‌ها لازم است شش ماه پس از زایمان صبر کنند و با تجویز پزشکشان برای خوردن آنها اقدام کنند.

حلقۀ ضدبارداری: حلقۀ جلوگیری از بارداری، حلقه‌ای شفاف و انعطاف‌پذیر است که با شروع دورۀ قاعدگی، آن را وارد واژن می‌کنید. وقتی حلقه داخل واژن قرار گرفت، مقدار کمی از استروژن و پروژستین را به صورت پیوسته آزاد می‌کند. هر ۲۸ روز باید یک حلقۀ جدید داخل واژن قرار دهید تا از بارداری جلوگیری کند. مادران شیرده‌ای که کودکشان فقط شیر مادر می‌خورد، برای استفاده از این روش لازم است شش ماه پس از زایمان صبر کنند و بعد با اجازۀ پزشکشان از آن استفاده کنند.

چسب ضدبارداری: چسب جلوگیری از بارداری، یک چسب مربع‌شکل نازک و بژ رنگ است که مثل چسب زخم روی پوستتان می‌زنید. این چسب به صورت پیوسته مقدار کمی استروژن و پروژستین آزاد می‌کند. به مدت سه هفتۀ متوالی، هفته‌ای یک بار چسب جدید می‌زنید و بعد از آن، قبل از شروع دورۀ بعدی، یک هفته چسب نمی‌زنید. مادران شیرده لازم است از این روش نیز شش ماه پس از زایمان و با اجازۀ پزشکشان استفاده کنند.

آمپول سه ماهۀ ضدبارداری: آمپول ضدبارداری حاوی پروژستین است و باید هر سه ماه یک بار تزریق شود. این آمپول برای زنانی مناسب است که به دنبال یک روش بسیار مؤثر جلوگیری از بارداری هستند، اما نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از IUD استفاده کنند، استروژن مصرف کنند یا زیاد فراموش می‌کنند قرصشان را بخورند. اما آمپول، روش خوبی برای زنانی نیست که قصد دارند در چند سال آینده باردار شوند، چون شاید از آخرین تزریق یک سال طول بکشد تا قابلیت باروری شما برگردد. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که مادران شیرده تا شش هفته بعد از زایمان از این روش استفاده نکنند، گرچه عده‌ای معتقدند که زنانی که در کنار شیر خودشان، شیر خشک هم به فرزندشان می‌دهند، می‌توانند سه هفته بعد از زایمان، این روش را شروع کنند.

ایمپلنت ضدبارداری: ایمپلنت یک روش ضدبارداری قابل کاشت است. در نوعی از این روش، میله‌ای انعطاف‌پذیر به اندازۀ یک چوب کبریت زیر پوست بازو کاشته می‌شود که به طور پیوسته مقادیر کمی پروژستین آزاد می‌کند. این روش بسیار مؤثر است و می‌تواند تا سه سال در محل بماند. بعد از برداشتن ایمپلنت، قابلیت باروری شما زود برمی‌گردد. اگر در کنار شیر خودتان، شیر خشک هم به فرزندتان می‌دهید، بعد از سه هفته و اگر فقط شیر خودتان را می‌دهید، بعد از شش هفته می‌توانید این کاشت را انجام دهید و در هر صورت نیز لازم است با تأیید پزشکتان اقدام به انجام این کار کنید.

IUD؛ آی‌یودی: IUD وسیلۀ کوچکی است که عمدتاً T‌شکل و از جنس پلاستیک انعطاف‌پذیر است که پزشک آن را وارد رحم می‌کند. IUD بین سه تا ۱۲ سال دوام دارد و به طور مؤثر، بلندمدت و با قابلیت برگشت‌پذیر بودن امکان باردار شدن در هر زمان که بخواهید عمل می‌کند و برای مادران شیرده هم بی‌خطر است. در صورت تمایل می‌توانید بلافاصله بعد از زایمان IUD بگذارید، اما برخی پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است پس از گذشت شش هفته از زایمانتان برای این کار اقدام کنید. همچنین IUD برای زنانی که خطر ابتلای بالایی به بیماری‌های آمیزشی دارند توصیه نمی‌شود.

این روش‌ها دائمی است، اما گاهی اوقات نیز قابلیت برگشت‌پذیری دارد. اما امکان بازگشت آنها پرهزینه و پیچیده است و فقط تعداد کمی از مردان و زنان بعد از عقیم شدن دوباره قابلیت باروری خواهند داشت. فقط درصورتی‌که ۱۰۰ درصد مطمئن هستید که نمی‌خواهید دوباره بچه‌دار شوید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید. این روش‌ها تأثیری در هورمون‌ها، میزان میل جنسی یا تولید شیر ندارد و شامل موارد زیر است:

وازکتومی مردان: وازکتومی یک عمل جراحی بی‌خطر و بسیار مؤثر برای عقیم کردن مردان است. در این روش، پزشک دو لوله به نام وازدفران را بریده یا مسدود می‌کند. این لوله‌ها اسپرم را از بیضه‌ها به کیسۀ بیضه منتقل می‌کنند و این کیسه‌، مایع منی را پیش از انزال در خود نگه می‌دارد که بعداً توسط بدن خود مرد بازجذب می‌شود. مردان بعد از وازکتومی همچنان می‌توانند آمیزش و انزال داشته باشند، اما منی آنها فاقد اسپرم است و نمی‌تواند تخمک را بارور کند و منجر به بارداری شود.

بستن لوله‌ها در زنان: بستن لوله‌های رحمی یک عمل جراحی است که طی آن پزشک، لوله‌های رحم را می‌سوزاند، می‌بُرد یا با وسیله‌ای مسدود می‌کند تا تخمک و اسپرم به هم نرسند. اگر جراحی سزارین داشته باشید و بخواهید و امکانش برای پزشک باشد، این کار همزمان با سزارین و اگر زایمان طبیعی کرده‌اید، طی ۴۸ ساعت بعد از زایمان می‌توانید این عمل را انجام دهید. در غیر این صورت، شش هفته بعد از زایمان می‌توانید این عمل را انجام دهید.

تمایل و علاقۀ کم زنان به رابطۀ جنسی تا مدتی پس از زایمان، اتفاقی طبیعی است و بهبود جسمی، خستگی و تغییرات هورمونی اغلب در تمایلات جنسی پس از زایمان…

پس از اولین بارداری تغییراتی در بدن مادر به وجود می‌آید که ممکن است باعث ایجاد تفاوت‌هایی میان بارداری و زایمان قبلی و دوران بارداری جدید شود. هر…

روش‌های ضدبارداری ترکیبی مثل قرص‌هایی که حاوی دو هورمون استروژن و پروژسترون است، انتخاب خیلی مناسبی برای مادران شیرده، به ویژه در شش ماهۀ اول پس از…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب در صورت استفاده آنلاین) بلامانع است. کليۀ حقوق اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری
بهترین دارو برای جلوگیری از بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *