بهترین داروی ضد اضطراب در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

بررسی اطلاعات آنلاین و گزارشاتی که در زمینه امنیت در دوران بارداری است ممکن است شما را گیج کند.

این مسأله مدت‌ها مورد بحث بوده است. نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف داروهای ضد افسردگی برای نوزادِ درون رحم می‌تواند خطرناک باشد. پژوهش‌های دیگری می‌گویند خطرات بسیار ناچیز هستند و در صورتِ عدم درمان افسردگی، مادر و کودک در معرض تهدید بزرگ‌تری قرار می‌گیرند.

دکتر جنیفر پین، مدیرِ مرکز اختلالات خلقی زنان در دانشگاه جانز هاپکینز گفت: «برخی معتقدند دارو‌های ضد افسردگی جزء داروهای تجملی محسوب می‌شوند و زنان باید بهتر عمل کنند و بدون مصرف دارو، دوران بارداری خود را بگذرانند. اکثر مردم درک نمی‌کنند که افسردگی می‌تواند به شکل قابل توجهی مادر و کودک را تهدید کند.»

اکثر زنان باردار از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند

میلیون‌ها زن باردار تحت تأثیر افسردگی هستند. این امر به علت ایجاد تغییر در مواد شیمیاییِ ارتقاء خلق‌و‌خو در مغز است. استفاده از داروهای ضد افسردگی می‌تواند تا حدی به ایجاد تعادل در این مواد شیمیایی کمک کند.

بهترین داروی ضد اضطراب در بارداری

دکتر Krista Huybrechts، استادیار پزشکی در بریگهام و بیمارستان زنان گفت: «تقریباً حدود 1 زن از هر 1 زن در طول بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کند.» او در این زمینه پژوهش‌هایی دارد، این مقاله نیز از پژوهش های اوست.

استفاده از چنین دارو‌هایی توسط زنان باردار در دو دهه اخیر افزایش یافته است. یکی از انواع داروها، به ِ مهار‌کننده‌ی بازجذبِ انتخابی سرتونین (SSRIs)، در حال حاضر جزءِ 2 دارویی است که بیشترین تجویز را در دوران بارداری داشته‌اند. طبق تفسیرِ اخیر در مجله بیماری‌های عصبی و روانی، در سال 1998 هیچ یک از داروهای ضد افسردگی در این فهرست قرار نداشت. علی‌رغم گستردگی در مصرف، در مورد خطرات مصرف دارو محدودیت‌هایی وجود دارد. این امر بدین علت است که زنان باردار به طور معمول در آزمایشاتِ ایمنی در نظر گرفته نمی‌شوند و از این زمایشات کنار گذاشته می‌شوند.

دکتر سیوبهان دولان، مشاور پزشکی و زنان و زایمان در March of Dimes گفت: «این امر یک معضلِ اخلاقی است. ما درک می کنیم که چرا زنان باردار از آزمایشات پزشکی حذف می‌شوند اما برای مشاوره دادن به آنها، اطلاعات لازم در اختیار نداریم. بنابراین آیا واقعاً ما در حال کمک به آنها هستیم؟»

چگونه مقالات مرتبط با این موضوع را بخوانیم؟

قبل از اینکه خطرات بالقوه‌ی داروهای ضد افسردگی در طول بارداری را بررسی کنید، مهم است بدانید چگونه اطلاعات حاصل از پژوهش ها را باید تفسیر کنید. اخبار منفی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، همیشه سریع‌‌تر پخش می‌شوند. در ابتدا بررسی کنید که آیا پژوهشگران، سایرِ شرایط مرتبط با سلامت مانند سیگار کشیدن و چاقی را در نظر گرفته‌اند؟ این عوامل نیز می‌توانند بر نتایج تأثیرگذار باشند.

دکتر دولان معتقد است: «زنانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند با زنانی که مصرف نمی‌کنند متفاوت هستند. عوامل خطر دیگری نیز در آنها وجود دارد که منجر به مشکلاتی در طول بارداری می‌شود. پس آیا بیماری روانی یا دارویی خاص منجر به این خطرات می‌شود؟»

خطرات گزارش‌شده برای نوزادان

در بین خطراتِ مصرف داروهای ضد افسردگی در طول بارداری که عموم، از آنها اطلاع دارند می‌توان به پرفشاری مداومِ خون ریوی در نوزاد (PPHN) اشاره کرد. این بیماری می‌تواند زندگی فرد را مورد تهدید قرار دهد. نوزادِ مبتلا به این بیماری، دچارِ فشار خون بالا در ریه‌ها می‌شود که باعثِ مشکلات تنفسی شدید خواهد شد.

در سال 26، دانشمندان در ابتدا این بیماری را به استفاده از SSRIs ربط دادند و FDA در مورد آن هشدار داد. 5 سال بعد و بعد از اعلام نتایجِ متناقض از 5 مطالعه‌ی دیگر، FDA تجدید نظر کرد و اعلام داشت: «برای نتیجه‌گیری درباره‌ی وجود ارتباط بین استفاده از SSRI در بارداری با PPHN هنوز زود است.»

از آن زمان به بعد، تعداد انگشت‌شماری پژوهش به این نتیجه رسیدند که خطرِ استفاده از SSRI برای زنان باردار، قابل توجه است و از نظر آماری معنادار محسوب می‌شود.

Huybrechts، همکار نویسنده در پژوهش حاضر بیان داشت: «نتایج پژوهش ما نشان می‌دهد مصرف دارو‌های ضد افسردگی در طول بارداری ایمن است و ما در نتایج خود، افزایش خطرِ ابتلا به PPHN را مشاهده نکردیم.»

نگرانی دیگر برای زنانی که در آینده فرزند‌دار می‌شوند و داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند، احتمالِ ایجاد نقص قلبی در کودکان است. در سال 25، FDA هشدار داد که مصرف پاروکتسین (Paxil) باعثِ ایجاد حفره و دیگر مشکلات ساختاری در قلب نوزاد می‌شود. البته مطالعه‌ای که در سال گذشته منتشر شده است، این خطر را تأیید نمی‌کند.

حدود 3 نوزاد از هر 1 نوزادی که مادرانشان داروی SSRI مصرف می کردند، به صورت موقت به سندروم انطباق ضعیف نوزاد مبتلا شدند.

نشانه های این سندروم عبارتند از:

با این حال، حداقل در یک مطالعه، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که این اثرات در کودکان طولانی‌مدت نیستند.

دلایلی برای مصرف داروهای ضد افسردگی در زمان بارداری

پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که افسردگی در طول بارداری برای سلامتی مادر و نوزاد خوب نیست. اگر به بیماری روانی مبتلا هستید و باردارید، بارداری شما پرخطر محسوب می‌شود.

زنان باردار که به افسردگی مبتلا هستند:

افسردگی در طول بارداری می‌تواند احتمالِ بروز شرایطی که منجر به مرگ نوزاد شود را افزایش دهد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های زیر نیز افزایش می‌یابد:

 

ایمن‌ترین داروی ضد افسردگی در دوران بارداری کدام است؟

پاسخ روشنی در این زمینه وجود ندارد. استفاده از هر دارویی در زمان بارداری می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.

دکتر پین گفت: «ما تمایل به استفاده از داروهای ضد افسردگی قدیمی‌تر مانند Prozac یا Zoloft را داریم زیرا برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اگر قرار بود مسأله‌ای ایجاد کنند، این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت.»

اگر باردار هستید و افسردگی دارید، با پزشک خود درزمینه خطرات و فوایدِ مصرف دارو مشورت کنید.

دکتر دولان گفت: «این مسأله، یک موضوعِ سیاه و سفید نیست. ملاحظات بسیاری در این بین وجود دارد. خطرات و فواید، زمان‌بندی در بارداری و مدیریت مطلوب پزشکی باید در نظر گرفته شوند. شاید شما دو تا سه داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنید. باید بررسی کنید که آیا می‌توانید تعداد آنها را به یک دارو کاهش دهید یا خیر. زن باردار و پزشک‌ باید به درمانی اختصاصی برسند. یک پاسخ برای تمامِ موقعیت‌ها وجود ندارد.»

اگر باید داروی ضد افسردگی مصرف کنید و باردار هستید، تا زمانی که پزشک شما موافقت نکرده است مصرف آن را قطع نکنید. افسردگیِ حدود 9 درصد زنان که مصرف دارو را قطع کرده‌اند در طول 3 ماهه سوم بارداری برگشته است. اگر داروی خاصی مناسبِ شماست، متخصصانِ این پژوهش به شما توصیه می‌کنند تا آن را مصرف کنید و به منظور بررسی رشد کودک و نرخ ضربان قلب آنها، آزمایشات منظم انجام دهید.

دکتر پین معتقد است: «بهترین داروی ضد افسردگی در طول بارداری، همان دارویی است که حال مادر را خوب می‌کند.»

اشتراک

مطلب خوب و ارزنده اي بود من جواب كاملتر و منطقي تري نسبت به ساير مطالب از اين مطلب دريافت كردم
اميدوارم هيچ مادري به داروي ضد افسردگي نياز نداشته باشه

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 3 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 1 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون دارد واقعا خیره کننده هستند.

بهترین داروی ضد اضطراب در بارداری

همه ما در درس علوم خوانده ایم که ساختار پایه زمین از این قرار است: پوسته که لایه نازک بیرونی است، گوشته که ضخیم است و هسته زمین که اندازه مریخ می باشد. اما آیا این ساختار در کل کیهان نیز مصداق دارد؟ آیا اگزوپلنت های صخره ای که به دور سایر ستاره ها می چرخند نیز ساختار سه لایه دارند؟ تحقیقات جدید نشان میدهد که پاسخ این سوال مثبت است و درون این سیارات نیز بسیار مشابه زمین ما می باشد.

از زمان کودکی به کودکان آموزش داده می شود تا در حین مسواک زدن، شیر آب را ببندند. از آنجایی که مسائل بهداشتی ما را ملزم می کنند تا در طول روز 2 مرتبه و هربار 2 ثانیه دست های خود را بشوییم، صرفه جویی در مصرف آب تبدیل به امری مهم می شود. در این راستا به منظور کاهش هدر رفتن آب در حین استحمام، ابزار جدیدی ابداع شده است. طبق آمار ارائه شده دوش های استاندارد در یک دقیقه حدود 9.5 لیتر آب مصرف می کنند. به این معنا که تنها استحمام های صبحگاهی که به طور متوسط 8 دقیقه طول می کشد، نزدیک به 17 درصد از آب مصرفی خانگی را دربرمی گیرد. در این راستا، موسسه جذب سرمایه Indiegogo، به دنبال جذب سرمایه برای محصولی به Eva می باشد که ابزاری برای هوشمند سازی دوش حمام است.

Samsung Galaxy Note 4 بالاخره در فروشگاه ها عرضه شد و میلیون ها اپ مختلف از Google Play Store (و اپ های متعددی روی کاتالوگ اپلیکیشن سامسونگ) به همراهش به مشتریان عرضه می شود، علاوه بر این ها، این مدل یکی از بهترین صفحه نمایشها را داراست که تابحال روی گوشی های هوشمند شاهد بوده ایم. خب، حالا چطور باید از لحظه خاصی در یک اپ عکس بگیرید؟ خیلی ساده است، با کوی همراه باشید..

آخرین پوشیدنی اندرویدی، کلاهی هوشمند است که توسط شرکت دکری “DAQRI” ساخته شده است. این کلاه مجهز به شیشه محافظ، دوربین و سنسور است و برای محیط‌‌های کاری طراحی شده است و کارایی آن در این زمینه از عینک گوگل برتر است.

ستاره شناسان به کمک این تلسکوپ توانستند گازها و گرد و غبارهای اطراف این سیاهچاله را کنار بزنند و نگاهی به این غول نهفته بیاندازند که حدود 68 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

عضویت در خبر ه کویآخرین اخبار علمی دنیا را در خود دریافت کنید


:


:

برداشت ، بازنشر و استفاده از مطالب سایت بصورت کامل و یا صرفا بخشی از یک مطلب صرفا باقرار دادن لینک آن مطلب (Hyperlink) مجاز می باشد .

باورهايي از اين دست كه مصرف ‌داروهاي روانپزشكي در دوران بارداري هوش كودك را تحت تاثير قرار مي‌دهد، او را ناآرام مي‌كند و مادران بارداري را كه به هر دليل ناگزير از استفاده از داروهاي روان‌پزشكي هستند، نسبت به ادامه مصرف يا قطع آن‌ها دچار ترديد مي‌كند. از سوي ديگر مادراني كه به دليل تغييرات هورموني، دوران بارداري پرتنشي را از نظر رواني مي‌گذرانند نمي‌دانند كه روش مناسب،‌ تحمل اين شرايط نا‌آرام روحي است يا مراجعه به روانپزشك و كنترل اين فشارها. اما دكتر سيدسعيد صدر، عضو هيئت علمي گروه روانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و متخصص اعصاب و روان معتقد است در چنين شرايطي روش درست انتخاب راهي است كه سلامت روح و روان مادر و به‌ تبع آن، كودك را هم‌زمان تامين مي‌كند. اين روش بسته به شرايط مادر مي‌تواند دستور به  قطع داروهاي روانپزشكي يا حتي ادامه مصرف آن‌ها باشد.


 


سلامت مادر و كودك تعيين كننده است

براي تصميم به تجويز كردن يا نكردن داروهاي روانپزشكي به مادران چه قبل از بارداري و چه حين بارداري بايد ميزان  نفع و ضرر مصرف يا قطع مصرف داروها را براي مادر و جنين سنجيد. به اين معنا كه بايد ديد، سازگاري با بيماري چه خطراتي براي مادر يا جنين در پي دارد و در مقابل، درمان اختلال چه فوايدي براي آن‌ها دارد. به عبارت ديگر، در مورد داروهاي روانپزشكي بايد قبل از هر چيز ديد بيماريي كه با آن مواجه هستيم، چه عارضه‌اي دارد. به عنوان مثال، بيماري كه مبتلا به افسردگي شديد است بايد اين نكته را هم در نظر بگيرد كه افسردگي حتي بر ضربان قلب، گردش خون بدن و كارآيي ذهن هم تاثير مي‌گذارد و تمام اين‌ها مي‌تواند جنين را هم متاثر كند. از سوي ديگر، بي‌حوصلگي ناشي از افسردگي باعث مي‌شود مادر در انجام دستورات پزشك معالجش مثل مصرف مكمل‌هاي غذايي، خوردن مواد غذايي مورد نياز دوره بارداري، انجام فعاليت‌هاي ضروري و مراقبت‌هاي حين بارداري، كوتاهي كند. بنابراين رسيدگي به مادر و جنين به همين سادگي دچار اخلال مي‌شود. اگر اين مادر حين بارداري درمان نشود نه تنها خود بلكه كودكش را نيز با صدمات جدي مواجه مي‌كند. جنين به دليل مراقبت‌هاي نادرست، رشد كافي نمي‌كند و از نظر روحي نيز نيازهايش تامين نمي‌شود. بنابراين در اين شرايط طبيعي است كه نوزادي به دنيا بيايد كه ويژگي‌هاي يك نوزاد سالم را از نظر روحي و جسمي ندارد.


 

بهترین داروی ضد اضطراب در بارداری


كمي ناآرامي طبيعي است

به دليل تغييرات هورموني كمي تغيير در شرايط روحي و رواني مادران در دوران بارداري كاملا طبيعي است. بنابراين مادراني كه در اين دوران دچار كمي اضطراب مي‌شوند يا بره خواب‌شان با مشكل روبه‌رو مي‌شود، نبايد نگران سلامت جسمي و روحي فرزندشان باشند و به داروهاي روانپزشكي روي بياورند. اين شرايط كاملا طبيعي است و نه تنها مخاطراتي براي فرزند آن‌ها ندارد بلكه تنها با ايجاد تغييراتي در محيط و درمان‌هاي غير دارويي فرآيند تغييرات سيستم عصبي آن‌ها به سادگي قابل كنترل است.


 


داروهاي روان‌پزشكي كم‌ خطرترند!

بر خلاف تصور موجود به جرات مي‌توان گفت داروهاي روانپزشكي از بسياري از داروهايي كه در طب به كار مي‌روند، كم‌خطرترند و براي جنين مخاطرات جدي در پي ندارند. اما متاسفانه به دليل شناخت ناآگاهانه نسبت به تاثيرات اين داروها بسياري از مادراني كه به هر دليل مدت‌هاست اين داروها را مصرف مي‌كنند چه به دستور پزشك و چه خودسرانه در دوران بارداري ناگهان و بدون بره‌ريزي قبلي مصرف آن‌ها را قطع مي‌كنند آن هم بدون در نظر گرفتن اين نكته كه اين تصميم عجولانه براي قطع ناگهاني دارويي كه مادر مدت‌هاست آن را مصرف مي‌كند او را از نظر روحي به هم مي‌ريزد، بي‌قرار، مضطرب و بي‌خواب مي‌كند. تمام اين‌ها مشكلاتي هستند كه خطرات جدي براي سلامت روح و روان كودك به دنبال دارند.


 


مصرف هيچ دارويي ممنوع نيست!

در بحث روان‌پزشكي بايد گفت هيچ دارويي وجود ندارد كه مصرف آن در دوران بارداري به دليل عارضه‌اي كه در جنين ايجاد مي‌كند، ممنوعيت مطلق داشته باشد. اما چگونگي مصرف و قاعده تجويز اين داروها با اين كه مادر در هفته يا ماه چندم بارداري باشد، مرتبط است. مثلا ممكن است در 3 ماهه اول بارداري گروهي از داروها به مادر تجويز شود كه براي او بي‌خطر است و به ترتيب در 3 ماهه دوم و سوم داروهاي ديگري مناسب با شرايط مادر جايگزين شود. داروهايي مانند كاربامازين يا سديم‌ در 3 ماهه اول بارداري تجويز نمي‌شود. با اين حال مادري كه چند سال است اين دارو را مصرف مي‌كند، نمي‌تواند به صورت ناگهاني و با شروع بارداري يك‌باره آن را كنار بگذارد. در چنين شرايطي مادر بايد چند ماه قبل از شروع بارداري مصرف ‌اسيد فوليك را با اين دارو هم ‌زمان كند تا در حد امكان از عوارض احتمالي آن بر كودك جلوگيري شود. بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد عارضه اين 2 دارو كه جزو پرعارضه‌ترين داروهاي روانپزشكي هستند 4 تا 6 درصد است. يعني از هر 1 بارداري 94 تا 96 مورد آن سالم خواهند بود.


 


 براي مادر شدن‌تان بره‌ريزي كنيد!

بهترين توصيه براي مادراني كه داروهاي اعصاب و روان مصرف مي‌كنند بارداري با بره‌ريزي قبلي است تا زمان كافي داشته باشند با مشاوره و تحت نظر پزشك معالج به تدريج مصرف داروها را كنترل يا در صورت لزوم جايگزين كنند. به عبارت ديگر، قبل از قطع درمان دارويي بايد ريسك عود بيماري و مشكلات ناشي از آن سنجيده شود. به طور مثال، مشكلاتي مانند بيماري‌هاي خلقي، دوقطبي و اختلالات اضطرابي شديد در دوران بارداري و حتي بعد از آن از جمله بيماري‌هايي هستند كه مادر را به زحمت مي‌اندازند، چرا كه تغييرات خلق و خوي طبيعي مادران به دليل تغييرات هورموني در اين دوران با اين مشكلات هم‌زمان مي‌شود و آثار سو آن‌ها را تشديد مي‌كند. استرس بالا، افسردگي حاد همراه با گريه‌هاي طولاني مدت‌ و بي‌خوابي از مشكلات شايعي هستند كه در اين شرايط مادر را به مخاطره مي‌اندازند. اين فشار روحي قاعدتا بر جنين هم تاثير سو مي‌گذارد، به طوري كه كودك به جاي آرامش در رحم مادر 9 ماه مدام در تنش است. در چنين شرايطي مسلم است كه مصرف دارو  مادر و كودك را از تحمل فشار در امان مي‌دارد.


 


نگران هوش كودك‌تان نباشيد

با اطمينان مي‌توان گفت باورهايي از اين دست كه مصرف داروهاي روان‌پزشكي هوش كودك را  تحت تاثير قرار مي‌دهد، اجازه رشد طبيعي استعدادهاي ذاتي را  از او مي‌گيرد يا كودك را نا‌آرام مي‌كند، از نظر علمي كاملا مردود است. تنها عارضه احتمالي در مورد مصرف داروهاي روانپزشكي در دوران بارداري برخي آنومالي‌هاي جنيني است كه آن هم بين 4 تا 6 درصد از هر 1 بارداري گزارش شده است. اما در اين شرايط هم بايد نفع و ضرر مصرف يا قطع مصرف داروها را براي مادر و كودك سنجيد. در صورتي كه قطع داروها مادر را از لحاظ روحي در دوران بارداري به مخاطره بيندازد، قطع آن‌ها صحيح نيست. به عبارت ديگر، در شرايطي كه خوردن اين داروها به مادر و كودك آرامش مي‌دهد ادامه مصرف آن‌ها يك تصميم منطقي و صحيح است.


چه زماني بايد به روانپزشك مراجعه كنيد؟

در دوران بارداري به دليل هم‌زمان شدن پاره‌اي تغييرات در سيستم عصبي با شرايط روحي و رواني مادر تشخيص اين‌كه اين تغيير رفتار تا چه حد طبيعي است و بدون نياز به درمان‌هاي دارويي قابل كنترل است و چه زماني به مراجعه به روانپزشك و درمان‌هاي دارويي نياز دارد چندان ساده نيست؛ اما به طور كلي 3 فاكتور رفتاري عمده وجود دارد كه بروز آن‌ها نشان مي‌دهد مادر نياز به درمان جدي دارد. اين 3 فاكتور عبارتند از:

1. زماني كه ميزان تحت فشار بودن مادر خارج از آستانه تحمل او باشد يا به عبارت ديگر از طاقتش فراتر باشد. مثلا نسبت به بچه حساس شده باشد يا كوچك‌ترين تنشي او را به شدت عصبي كند.

2. تغييرات خلقي مادر در روابط بين فردي او تاثير گذاشته باشد. تاثيراتي مثل اين‌كه  حوصله اطرافيانش را نداشته باشد يا ماندن در خانه را به شركت در مهماني‌ها ترجيح دهد.

3. زماني كه در عملكرد مادر اختلال ايجاد شده باشد. مثلا خانم خانه‌دار حوصله رسيدن به امور خانه از پخت و پز گرفته تا تميزكردن را نداشتن باشد يا خانمي كه كارمند است مرتب سر كار حاضر نشود و بر كارش تمركز نداشته باشد.

اين نكته بايد در نظر گرفته شود كه حتي با وجود بروز اين نشانه‌ها تشخيص نهايي روش درمان به عهده متخصص است و تنها روانپزشك است كه با در نظر گرفتن اين 3 فاكتور و بررسي اين‌كه بيمار از نظر اختلالات رواني در چه مرحله‌اي قرار دارد، تصميم به تجويز دارو آن هم با توجه به سن و شرايط مادر از جمله سابقه خانوادگي در اختلالات روان‌پزشكي و كدام داروها را و به چه ميزان تجويز كند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *