بهترین داروی ریزش مو در زنان

خواص دارویی و گیاهی

بهترین داروی ریزش مو در زنان
بهترین داروی ریزش مو در زنان

 مشکل ریزش مو زنان در سنین مختلف دلایل مختلفی دارد ، چرا که سیستم بدنی یک زن در دوران بلوغ ، بارداری ، شیردهی و یائسگی متفاوت است و نیازهای خاص خود را دارد که با کمبود انها این مشکل رخ می دهد.

هیچ چیز برای یک خانم رنج آورتر از این نیست که ببیند موهایش روز به روز کمتر میشود، اما تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند. یک متخصص پوست اظهار داشت:این روزها ریزش مو در بین خانم ها بسیار رایج شده است. 40 درصد از افرادی که در طول عمرشان ریزش موی موقتی یا دائم را تجربه می کنند، خانم ها هستند، البته مدل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است.

 

دلایل ریزش مو در خانم ها

بهترین داروی ریزش مو در زنان

بعضی موهای شان شروع به نازک شدن می کند تا جایی که کم پشت به نظر می رسد. بعضی مرکز و جلوی سرشان به شدت خالی می شود و بعضی فرق سرشان به مرور خالی و خالی تر می شود. در واقع ریزش مو در خانم ها متفاوت از مردان است در خانم ها کمتر پیش می آید که خط موها در پیشانی عقب برود.

 وی بیان کرد:در خانم ها بانک مو (موهای قسمت پشت سر) تحت تاثیر ریزش موی ارثی (ریزش موی آندروژنتیک) تغییر می کند و مویی که می خواهیم در قسمت جلو سر کاشت کنیم از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و پوشانندگی کافی ندارد ، اما در موهای قسمت پشت سر آقایان در اثر ریزش موی ارثی هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

موی آقایان در اثر ریزش موی ارثی (AGA) در قسمت جلوی سر به مرور نازک شده و پوشانندگی خود را از دست می دهد اما در خانم ها ریزش موی ژنتیکی به گونه ای است که تمام موهای سر نازک می شوند و قسمت بانک موها برای کاشت از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند.

 این متخصص پوست اظهار داشت:از نظر علمی در زمینه ریزش موهای ژنتیکی در بانوان کاری نمی توان انجام داد تا زمان یائسگی فرد فرابرسد، اگر فردی قبل از موضوع یائسگی دچار ریزش موی ‍ژنتیکی باشد با داروهای آنتی آنتروژن که هورمون های مردانه بانوان را تعدیل می کند درمان می کنیم.

 وی تاکید کرد:همچنین استفاده از داروهای سیپروترون استات ، متفورمین( کاهنده قند خون) و اسپیرونولاکتون موجب کاهش ریزش موی ارثی در بانوان و دختران جوان می شود.

 

اگر پزشک علت قابل درمان برای ریزش مو تشخیص نداد ممکن است ریزش مو نتیجه فاکتورهای ژنتیکی باشد که غیر قابل اجتناب است اما با این حال داروهایی وجود دار که رشد دوباره مو را تحریک می کند.

روگان (نام تجاری برای داروی ماینوکسیدل):این دارو به صورت موضعی مصرف می شود یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر مالیده می شود و با اتساع رگ های خونی پوست سر ، خون رسانی به پوست سر راافزایش می دهد . در نتیجه فولیکول ها ی مو مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می کند و در فولیکول های مو شروع به بزرگتر شدن می کند و بعد از مدتی موها پر پشت تر می شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

 پروپسیا (نام تجاری برای داروی فناستراید):این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مانع تبدیل تستسترون به دهیدروتستسترون یا DHT می شود (دهیدروتستسترون هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول های مو و درنتیجه کم شدن چرخه رشد مو می شود) البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می شود اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز شود.

 البته همان طور که درمورد داروی اول بیان شد زنان حامله یا زنانی که قصد حامله شدن دارند نباید از این دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج ضد و نقیصی رسید ه لذا مصرف این دارو درمورد تمام زنان کارساز نیست.

بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو زنان می شود

1- کمبود آهن: فقر آهن می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک، از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

2- اختلالات غده تیروئید: در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید ریزش مو اتفاق می افتد.

3- کاهش مقدار استروژن: خیلی از زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد تجربه می کنند.

تغییرات هورمونی بعد از حاملگی:مادرانی که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از 6 ماه نیز ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نورمال است.

به گفته ی این متخصص یکی از عوامل موثر در کاهش ریزش موی بانوان بارداری خانم ها است. متاسفانه سن ازدواج در ایران بالا رفته و خانم ها خیلی زود به کیست تخمدان مبتلا می شوند، که طبق مطالعات علمی با یک بار بارداری بسیاری از مشکلات بانوان در زمینه مشکلات زنان حل می شود. 30 درصد از بانوان که دچار مشکل ریزش موی ارثی هستند با داروهای آنتی آنتروژن تا قبل از یائسگی قابل درمان هستند و پس از می توان از کاشت مو استفاده کرد.

 وی تاکید کرد:وجود برخی بیماری های پوستی مانند لیکن پلان که در کشور بسیار شایع است، باعث ریزش مو می شود، همچنین کمبود شدید آهن در خانم های ایرانی و مشکلات تیروئید از دیگر علل ریزش مو در بانوان است و باید یادآور شد که انجام چکاپ در رابطه با بیماری های زنان و کاهش مشکلات پوست و مو ناشی از آن بسیار حائز اهمیت است.

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

واقعیت این است که ریختن 50 تا 100 تار مو در روز کاملاً طبیعی است، اما بسیاری از ما روزانه شاهد ریزش مقدار نگران کننده‌ای مو هستیم که روز به روز هم بیشتر می‌شود. ریزش مو برخلاف باور عموم مردم منحصر به آقایان نیست، موهای زیبای بانوان نیز از خطر کم پشت شدن در امان نیست.

زیباتر جلوه کنید …. متخصصان ما در کلینیک رنسانس آماده‌اند تا با بررسی دقیق و ارائه کلیه خدمات  پی آرپی، ترمیم و کاشت مو، لیزر درمانی و مزوتراپی شما را در داشتن ظاهری جذاب و خیره کننده یاری کنند.

جهت گرفتن مشاوره ویا رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید همکاران متخصص ما آماده‌ی ارائه‌ی هرگونه مشاوره یا خدمات درمانی به شما عزیزان هستند.

حدود 80 درصد از مردان زیر 70 سال با مسئله طاسی مواجه هستند و همان‌طور که انتظار می‌رود به نظر می‌رسد هم خود آقایان و هم جامعه به خوبی با این موضوع کنار می‌آیند. اما شرایط برای بانوان به این شکل نیست. شروع ریزش مو در بانوان عموماً با آسیب‌های روحی مخربی همراه است که کمتر از بیماری‌های جدی مشکل آفرین نیست و سلامت عمومی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. بهترین داروی ریزش مو در زنان

اگرچه دلایل ریزش مو با الگوی زنانه کاملاً مشخص نیست، گمان می‌شود سابقه خانوادگی، تغییر سطح هورمون‌های مردانه (آندروژن) و بالا رفتن سن در ریزش موی بانوان نقش داشته باشد. پنج دلیل احتمالی ریزش مو در زنان به شرح زیر است:

نزدیک به 50 درصد بانوان با نزدیک شدن به سن 50 سالگی با مشکل کم پشت شدن یا ریزش مو مواجه می‌شوند. چراکه هورمون‌ها تا به این سن به رشد مو کمک می‌کردند، اما ریزش مو با عبور از 50 سالگی و کاهش استروژن شروع می‌شود.

ناراحتی تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی از جمله سی مورد بیماری‌ای به شمار می‌آیند که ابتلا به آنها ریزش ناگهانی مو را در پی دارد و ریزش مو غالباً نخستین نشانه بیماری است. عفونت قارچی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بعضی از درمان‌های سرطان نیز منجر به ریزش مو می‌شود.

گاهی اوقات پس از پشت سر گذاشتن رویدادها و حوادث ناراحت کننده و تنش‌زا، مانند طلاق یا فوت نزدیکان، یا کاهش وزن شدید یا ناگهانی، تب بالا یا جراحی با ریزش شدید مو مواجه می‌شویم. در این حالت اگر بر استرس غلبه کنیم یا منبع استرس برطرف شود، ریزش مو موقتی و طبیعی خواهد بود.

یکی از پی‌آمدهای مستقیم نداشتن تغذیه مناسب ریزش مو است. بدن برای تامین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز از ذخیره مواد مغذی استفاده می‌کند و سهم موها با توجه به کمبود موجود کاهش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم به ریزش مو می‌انجامد.

اگر سال‌ها است که موها را محکم می‌کشید و پشت سر دم اسبی می‌بندید یا به بافت آفریقایی علاقه دارید، نباید از ریزش موی خود تعجب کنید. مو پس از تحمل فشار شدید در نهایت دچار ریزشی موسوم به آلوپسی کششی می‌شود. بنابراین در کنار صاف کردن‌ها و فر کردن‌های مکرر مو با اتو حتماً از نرم کننده‌ها و فراورده‌های مخصوص مراقبت از مو هم استفاده کنید.

ریزش موی مرتبط با بارداری معمولاً پس از زایمان رخ می‌دهد، چون تعداد زیادی از تارهای مو که باید طبق چرخه طبیعی ریزش مو می‌ریخت، در طی این نه ماه روی پوست سر باقی می‌ماند. با این توصیف ریزش موی پس از زایمان آن‌قدر شدید نیست که به ایجاد لکه طاسی یا ریزش دائمی مو منجر شود. این نوع ریزش مو حدود 3 تا 4 ماه پس از زایمان شروع می‌شود. ریزش غیرطبیعی مو در دوران بارداری به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مربوط می‌شود.

ماینوکسیدیل 2 % و 5 % را می‌توان بدون نسخه به دو صورت محلول یا فوم موضعی از داروخانه تهیه کرد. ماینوکسیدیل 2 % برای درمان ریزش موی بانوان توصیه می‌شود.

موضوع تاثیرگذاری استفاده از فیناستراید در درمان ریزش موی زنان همچنان در حال بررسی است، البته نتایج پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده است، بیانگر مفید بودن این دارو است. متخصص با توجه به شرایط بیمار، دیگر داروهای مصرفی وی، سن و بیماری‌های فعلی فیناستراید یا داروی مشابه دیگری را تجویز می‌کند.

با مصرف ویتامین‌ها یا مکمل‌ها می‌توان مقدار مواد مغذی بیشتری را در اختیار بدن گذاشت.

– فراورده‌های حاوی امگا 3 و امگا 6 مصرف کنید. افرادی که 6 ماه این محصولات را مصرف کرده‌اند، به نتایج خوبی دست یافته‌اند.

– بانوانی نیز که فراورده‌های حاوی ویتامین‌های B و ال ـ سیستئین را به مدت 4 ماه مصرف کرده‌اند نیز بهبود محسوسی را مشاهده کرده‌اند.

متخصص در عملکاشت مو فولیکول‌های سالم مو را از بخش‌های پرپشت پوست سر برمی‌دارد و به ناحیه‌های کم پشت یا طاس سر پیوند می‌زند.

– صدها فولیکول مو در این عمل برداشته و به ناحیه‌های لازم پیوند زده می‌شود.

– اگرچه هزینه جراحی کاشت مو بالا است، اما نتایج آن چشمگیر و دائمی است.

مزوتراپی روشی است که در آن میکروتزریق‌های متعدد انجام می‌شود. ماده مفید مستقیماً زیر پوست تزریق می‌شود. مزیت اصلی مزوتراپی این است که دارو مستقیماً در ناحیه مورد نظر وارد می‌شود، بدون این که وارد دیگر بخش‌های بدن شود و از مقدار آن کاسته شود. مزوتراپی کاردبردهای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به درمان ریزش مو، رفع سلولیت، از بین بردن غبغب، لاغری موضعی و درخشان کردن پوست اشاره کرد. مزوتراپی عملی بدون درد است که حدود 30 دقیقه زمان می‌برد و هیچ گونه اثر جانبی ندارد.

پی آر پی (درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت) با تحریک پوست، فولیکول‌های مو و پوست سر سطح طاسی یا کم پشتی غیرفعال را بار دیگر پرپشت می‌کند. متخصص ابتدا مقدار اندکی از خون بیمار را می‌گیرد و آن را برای آماده سازی و جدا شدن پلاکت‌ها در سانتریفیوژ قرار می‌دهد. در انتها پلاسمای سرشار از پلاکت در نقاط معین تزریق می‌شود.

لیزرتراپی عملی ایمن، شناخته شده و موثر برای ریزش مو است که روند ریزش مو را متوقف و حتی معکوس می‌کند.

لیزر به دلایل متعدد درمانی ایده‌آل برای ریزش موی بانوان محسوب می‌شود. این عمل بدون درد و سریع در کنار دیگر درمان‌ها مانع ریزش مو می‌شود و حتی بعضی فولیکول‌های موی غیرفعال را به چرخه رشد سالم برمی‌گرداند. پیش‌آگهی لیزر درمانی برای بانوان با موی کم پشت مثبت و نویدبخش است و موها به مرور زمان پرپشت می‌شود.

راه‌حل زیبایی غیرجراحی دیگری نیز برای ریزش مو وجود دارد که به بانوان اجازه می‌دهد بدون کوچکترین نگرانی در مورد موهایشان با خیالی آسوده فعالیت‌های روزانه خود را دنبال کنند. تقریباً تمام بانوان دچار مشکل کم پشتی مو به اجبار یک مدل موی خاص را انتخاب می‌کنند. ما در کلینیک رنسانس بر این باوریم که بانوان باید حق انتخاب مدل ، رنگ و بافت مو را داشته باشند، بنابراین با در نظر گرفتن علاقه و ترجیح بیماران ترمیم مویی را با پرپشتی متناسب با سن بیماران به گونه‌ای انجام می‌دهیم که کاملاً طبیعی باشد و با موی خود بیمار مو نزند. موهای مصنوعی کلینیک رنسانس از نظر رنگ، ظاهر یا بافت کوچکترین تفاوتی با موی طبیعی بیمار ندارد. بنابراین به خانواده بزرگ ما بپیوندید تا زیبایی و جذابیت از دست رفته را بار دیگر بازیابید.

این مرکز افتخار دارد هم اینک با این تکنیکهای جدید و انحصاری در ایران کاشت و ترمیم مو را به بالاترین سطح خود رسانده , که دیگر نیازی به روشهای FUT-FIT که برش و بخیه و یا بیهوشی در آنها شاهد بودیم نمیباشد

مشاوره پوست و مو و زیبایی –

نیمی از زنان در سن 50 سالگی از ریزش مو شکایت می کنند. دوریس جی دی، پزشک و متخصص پوست، بیان دارد که همگام با افزایش سن تراکم کلی موها تغییر کرده و تارهای مو نازک تر می شوند. با این حال، عادی بودن این مساله به معنی اجبار در پذیرش آن نیست.

فهرست مطالب

ریزش مو در زنان معمولا یک عامل ژنتیکی قوی داشته و می تواند از هر دوی پدر یا مادر به ارث برسد.

این وضعیت، ریزش موی آندروژنیک نیز نامیده می شود. این نوع ریزش مو می تواند در اواخر دوران نوجوانی آغاز شود. هر چه ریزش مو در زنان زودتر شروع شود، شدت آن بیشتر خواهد بود.بهترین داروی ریزش مو در زنان

بسیاری از زنان مبتلا به ریزش مو  با الگوی زنانه، دچار پس روی خط مو یا نقاط طاس (به گونه ای که در طاسی مردانه رخ می دهد) نمی شوند ولی در عوض موهای سر آنها به طور قابل ملاحظه ای کم پشت می شود.

در مردان و زنان مبتلا، موها کوچک می مانند زیرا دوره رشد آنها کوتاه شده و به مدت کمتری بر روی سر فرد ماندگار هستند. این موها که مانند موهای روی ساعد هستند به اندازه و طول عادی خود نمی رسند.

هیپرآندروژنیسم یک وضعیت پزشکی است که با تولید بیش از حد هورمون های مردانه به نام آندروژن شناخته شده و سبب ریزش مو در زنان می شود.

شایع ترین علت هیپرآندروژنیسم در زنان، هیپرآندروژنیسم عملکردی تخمدان می باشد. این بیماری به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز شناخته می شود. علاوه بر ریزش مو، دیگر علائم شامل چاقی، آکنه و چرخه قاعدگی نامنظم می شوند که یکی از رایج ترین علل ناباروری نیز می باشد.

بسیاری از این زنان به سندرم متابولیک نیز دچار هستند. سندرم متابولیک ترکیبی از 5 وضعیت پزشکی از جمله ابتلا به چربی ناحیه شکم و فشار خون بالا می باشد. این موارد خطر ابتلا به دیابت، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند.

با اینکه ریزش مویی که از هیپرآندروژنیسم ریشه می گیرد می تواند با استفاده از ماینوکسیدیل درمان شود، فرد باید برای دیگر شرایط خود جویای درمان باشد.

با اینکه تنها ماده تایید شده توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) ماینوکسیدیل می باشد، این دارو سال ها تحقیقات را در حمایت از خود دارد. همچنین حدود 50 درصد زنانی که این دارو را مصرف کرده اند بهبود هایی مشاهده کرده اند.

ویلما برگفلد، پزشک و متخصص پوست در کلینیک کلیولند، بیان دارد که ماینوکسیدیل اندازه فولیکول را افزایش داده و آن فولیکول تار مویی ضخیم تر تولید می کند.

درمان روگاین (ماینوکسیدیل) زنانه را جهت مقابله با ریزش و کم پشت شدن مو، با یک بار استفاده در روز از فوم ماینوکسیدیل امتحان کنید.

روش های درمانی با لیزر التهاب فولیکول ها را کاهش می دهد. این التهاب مانع تولید دوباره مو می شود. در یک مطالعه اخیر، محققان پس از دو بار استفاده از دستگاه خانگی لیزر پزشکی (مانند بند لیزری hair max) در هفته به مدت 26 هفته افزایشی قابل ملاحظه در تراکم مو ها مشاهده کردند.

با هر بار شامپو زدن به سر تقریبا این کار صورت می گیرد. ماساژ دادن سر هنگام حمام کردن جریان خون را به پوست سر افزایش می دهد و این به معنی محیطی بهتر جهت رشد مو می باشد. همچنین، اینکار به نفوذ شامپوی مورد استفاده نیز کمک می کند.

گاهی اوقات تنها چیزی که فرد به آن نیاز دارد یک مکمل می باشد. دکتر جاشوا زیشنر، پزشک و متخصص پوست در شهر نیویورک، بیان دارد که ترکیبی از پروتئین ماهی، ویتامین C، روی، بیوتین و نیاسین در مکمل های ویویسکال بدن را تحریک می کند تا تارهای مویی ضخیم تر و سالم تر تولید کند.

گاهی اوقات ریزش مو در زنان توسط هورمونی به نام DHT به وجود می آید. این هورمون جریان خونی را که به فولیکول ها می رود کاهش داده و سبب ریزش مو ها می شود.

شامپوی ضد ریزش مو از شرکت art naturals که حاوی روغن آرگان می باشد حاوی مواد ضد هورمون DHT بوده و با ریزش مو در زنان مقابله می کند.

تغییرات سبک زندگی که می توانند ریزش مو را متوقف کنند

درمان ریزش مو با حنا، روغن زیتون، آب پیاز و سیر و … همه مواردی است که بسیار به آن اشاره شده است. اما آنچه باید بدانید این است که مو ها با تکیه بر پروتئین، آهن، روی و ویتامین B12 رشد می کنند. این موارد را می توان از گوشت دارای چربی کم، سبزیجات برگ دار، آجیل ها، حبوبات، ماهی و غذاهای غنی از آهن بدست آورد.

این آسان ترین راه درمانی است که احتمالا به آن توجه نکرده اید. سشوار ها و  اتو های مو، مخصوصا در صورتی که مو های فرد از قبل رنگ شده باشند، می توانند سبب شکسته شدن و نازک شدن تارهای مو شوند. بنابراین باید استفاده از این وسائل کاهش یابد.

نفس بکشید! (تنفس آرامش بخش) این کار می تواند مفید باشد. هر دوی استرس مزمن و ناگهانی می توانند سبب توقف رشد مو شوند. در صورتی که فرد تجربه چالش برانگیزی را مانند طلاق یا تغییر شغل پشت سر گذاشته است، مو های او می توانند دوباره به رشد خود بازگردند.

در صورتی که فرد تحت فشاری مداوم باشد، باید مدیتیشن انجام دهد. گر چه گفتن آن از انجامش دادنش آسانتر است اما برای مو ها مفید می باشد. مارین کونانت، متخصص درمانگاه طب سوزنی full bloom در شهر سیاتل آمریکا، بیان دارد زنانی را مشاهده کرده که ریزش موهایشان متوقف شده و پس از چند ماه درمان هفتگی موهایشان به تدریج رشد کرده اند.

در صورتی که وضعیت فرد جدی باشد، می تواند جهت دریافت یک نسخه درمانی به پزشک مراجعه کند. برخی زنان از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به ریزش مو در زنان هستند. قرص های ضد بارداری می توانند تولید بیش از حد هورمون های مردانه را سرکوب کنند.

در هنگام یائسگی کم پشت شدن مو ها افزایش می یابد. در صورتی که فرد تحت دوره هورمون تراپی قرار گرفته باشد ممکن است ریزش موی او به حداقل برسد.

یک آزمایش خون معمولی می تواند میزان فریتین (آهن ذخیره شده در خون) و ویتامین D را در بدن فرد اندازه گیری کند. سطوح کم این موارد می توانند به ریزش مو در زنان منجر شوند. درمان این وضعیت مصرف مکمل های حاوی آهن یا ویتامین می باشد. احتمالا هنگامی که فرد متوجه پایین بودن سطوح این موارد می شود، زمانی است که علائم آن آشکار شده اند.

این تزریق ها دردناک اما موثر هستند. تزریق مستقیم کورتیزون به پوست سر فعالیتی هورمونی را که سبب کم پشت شدن مو ها می گردد مختل می کند.

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده و دکتر نابت تاجمیر ریاحی

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

پوست پدیا، بزرگترین مرجع بیماری های پوست، مو و مشکلات زیبایی زیر نظر متخصص پوست و مو، دکتر گیتا مجید زاده و دکتر نابت ریاحی. شما می توانید سوالات خود را بپرسید یا در سایت جستجو کنید.

مطلب قبلی

درمان جای آبله با به روزترین روش ها

مطلب بعدی

آیا زونا کشنده است؟

بهترین داروی ریزش مو در زنان

تقویت مو با ویتامین های مورد نیاز مو

همه چیز درباره عوارض پی آر پی موی سر

صفر تا صد تقویت مو با سلول های بنیادی ، مراحل و هزینه

مراقبت های بعد از PRP مو چیست؟

پستهای اخیر

چرا به تزریق پشت پلک نیاز داریم

هر آنچه از برجسته سازی و تزریق ژل به چانه نمی دانید؟ + هزینه

هر آنچه که از سولاریوم بعد از لیزر موهای زائد نمی دانید؟

مراقبت های بعد از ميكرونيدلينگ راهنمای کامل زیباسازی پوست

پوست پدیا در تابستان سال 97 به صورت تخصصی در زمینه مقالات پوست و مو شروع به کار کرد. امید است بتوانیم پاسخگوی سوالات کلیدی هم میهنانمان در این خصوص باشیم.

پر بازدیدترین مقالات هفته گذشته

چرا به تزریق پشت پلک نیاز داریم

هر آنچه از برجسته سازی و تزریق ژل به چانه نمی دانید؟ + هزینه

هر آنچه که از سولاریوم بعد از لیزر موهای زائد نمی دانید؟

مراقبت های بعد از ميكرونيدلينگ راهنمای کامل زیباسازی پوست

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

همه ما به نوعی ریزش مو داریم. خیلی از ماها با دیدن تعدادی تار مو بین انگشتان دست یا شانه به وحشت می‌افتیم. شما نیز حتما مانند بسیاری دیگر سریع به‌ فکر راه‌حل برای درمان ریزش موی خود بوده‌اید. برای درمان ریزش مو اول باید دلیل آن را پیدا کنید بعد به فکر چاره باشید.

البته باید بدانید که ریختن موها (نه عارضه ریزش مو) یک پدیده طبیعی است. یعنی لازم نیست اگر بعد از شانه زدن یا حمام کردن مقداری مو دیدید، نگران شوید. فقط زمانی که متوجه نواحی کم پشت در سرتان شدید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

شاید بپرسید ریزش چند مو در روز طبیعی است؟ جواب سر راست این است که: ریختن ۱۰۰ تا ۱۵۰ مو در روز کاملا طبیعی است.

قبل از بررسی علت ریزش مو، بیایید درباره علایم آن بیشتر بدانیم.

ریزش مو در زنان و مردان با هم فرق می‌کند. اما به صورت عمومی ریزش مو علایمی دارد که عبارتند از:بهترین داروی ریزش مو در زنان

یکی از متداول‌ترین شکل‌های ریزش مو کم شدن تدریجی مو در فرق سر است. این شکل از ریزش مو هم در مردها و هم در زن‌ها شایع است. موی سر مردها از قسمت پیشانی به شکل حرف M عقب‌نشینی می‌کند. اما معمولا ریزش مو در زن‌ها بیشتر در قسمت‌های دیگر سر اتفاق می‌افتد.

برخی از ماها نیز دچار ریزش موی سکه‌ای می‌شویم که اندازه‌اش تقریبا به اندازه سکه است. این نوع ریزش مو معمولا فقط در سر اتفاق می‌افتد. البته در مواردی پیش می‌آید که ابرو و ریش‌ها نیز به این بیماری دچار شوند. در برخی موارد، قبل از این که موها از بین بروند آن ناحیه از پوست دچار خارش و درد می‌شود.

ضربه روحی یا فیزیکی موهایمان را سست می‌کند. موها در این حالت به راحتی کنده می‌شوند؛ حتی موقع شانه زدن، شستشو یا وقتی به آرامی موها را می‌کشیم. موها معمولا در این مورد کم‌پشت‌تر می‌شوند.

اگر تحت برخی از درمان‌ها یا برخی شرایط پزشکی، نظیر شیمی درمانی باشیم موهای کل بدنمان از بین می‌رود.

ریزش مو به شکل لکه نشانۀ عفونت قارچی است. عفونت قارچی با موهای شکسته شده، قرمزی پوست، تورم و برخی مواقع ترشح مایع همراه است.

پس از این که علایم ریزش موها را مشخص کردیم نوبت به علت آن‌ می‌رسد. ریزش مو در مردان و زنان علل مختلفی دارد و هر علت نیز درمان مخصوص به خودش را می‌طلبد. پس بیاید با این علل آشنا شویم.

مثلا داشتن سطح غیر طبیعی آندروژن (هورمون مردانه‌ای که در زنان نیز ترشح می‌شود).

ممکن است ژن ریزش مو را از مادر یا از پدرتان به ارث برده باشید. در این حالت مستعد ریزش مو با الگوی مردانه یا الگوی زنانه هستید.

در صورت بروز هرکدام از این شرایط، ریزش مویتان موقتی خواهد بود. همچنین مبتلا شدن به عفونت قارچی در سر نیز سبب از بین رفتن موهایتان می‌شود.

اگر در حال مصرف داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان یا برای رقیق‌تر شدن خون هستید یا برای کنترل فشار خون‌تان داروی مسدود کننده بتا-آدرنرژیک مصرف می‌کنید باید بدانید که مصرف این داروها به همراه داروی ضد ‌بارداری باعث می‌شود موهایتان ریزش کند.

در صورتی که ناحیه‌ای از بدن‌تان زخم شود، بسوزد یا برای درمان در معرض اشعه ایکس قرار بگیرید موهایتان موقتا خواهد ریخت.

اگر به بیماری خود ایمنی مبتلا شوید باعث بروز آلوپسی آره‌تا در شما می‌شود. آلوپسی آره‌تا یعنی ریزش ناگهانی مو در یک یا چند ناحیه کاملا مشخص. این عارضه بدون بروز نشانه است و نواحی تحت تاثیر معمولا گرد هستند. آلوپسی آره‌تا اغلب در سنین زیر ۴۰ سال اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، فعالیت سیستم ایمنی بدن‌تان افزایش یافته و موهایتان آسیب می‌بینند. علت این عارضه هنوز معلوم نشده است.

اگر مداوم از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید موهایتان سست، شکننده و کم‌پشت خواهند شد. مثلا استفاده زیاد از شامپو، فر کردن دائمی مو، دکلره کردن و رنگ کردن مو.

داشتن بیماری باعث می‌شود موهایتان بریزد. مثلاً تیروئید، لوپوس، دیابت، کم خونی فقر آهن، داشتن اختلالات تغذیه‌ای و کم خونی.

مو از پروتئین ساخته شده برای همین بهتر از رژیم غذایی کم پروتئین یا خوردن غذای کم کالری خودداری کنید.

برای این که بدانید علت ریزش مو در پیری چیست ویدئو بالا را ببینید.

حالا برویم سراغ درمان ریزش مو. ابتدا درمان‌های پزشکی و مدرن برای این پدیده افسرده کننده!!

پزشکی مدرن برای ریزش مو درمان‌ها و داروهایی پیشنهاد می‌کند که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

این دارو به رشد مو در جاهایی که طاسی اتفاق افتاده کمک زیادی می‌کند. به خصوص در جوانانی که به تازگی دچار عارضه ریزش مو شده‌اند. برای مشاهده تاثیر این دارو باید روزی دوبار از آن استفاده کنید و باید برای جلوگیری از ریزش دوباره مو استفاده از آن را ادامه دهید.

بیش از نصف افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند گفته‌اند که ماینوکسیدیل اثر خوبی برای کاهش ریزش مو دارد. با این حال این دارو روی مردانی که دچار طاسی شده‌اند، تاثیری ندارد.

ماینوکسیدیل عوارض جانبی چندانی ندارد اما ممکن است در برخی افراد ناهنجاری‌های پوستی ایجاد کند.

این دارو زمانی برای درمان مشکلات پروستات در مردان استفاده می‌شد. اما الان برای درمان کچلی در مردان نیز استفاده می‌شود. این قرص از تشکیل هورمون‌های مردانه روی پوست جلوگیری می‌کند. هورمون‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند.

توجه کنید که فیناستراید را باید با تجویز پزشک مصرف کنید. استفاده از قرص فیناستراید برای خانم‌ها ممنوع است. به خصوص اگر حامله باشند. چون یکی از عوارض جانبی آن سقط جنین است.

این دارو نیز به صورت قرص مصرف می‌شود و با جلوگیری از تولید هورمون مردانه روی پوست، باعث کاهش ریزش مو می‌شود. از این قرص گاهی برای درمان ریزش مو در زنان نیز استفاده می‌شود.

کاشت مو نیز یکی از راه‌های درمان ریزش مو است. در این روش مو از نقاطی که دارای فولیکول‌های موی فعال است برداشته و در نواحی کم مو کاشته می‌شود. این موها ممکن است بعد از مدتی بریزند اما پس از آن موهای جدید دوباره رشد می‌کنند.

مواد طبیعی به رشد مو کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کنند. این مواد داروهای طبیعی هستند که هزینه‌ی چندانی ندارند و به راحتی می‌توانید در خانه از آن‌ها برای تقویت موهایتان استفاده کنید.

شما خودتان باید بدانید که چه چیزی برای سلامتی‌تان مفید است و از کدام غذاها باید پرهیز کنید. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار مهم است. خوب است از مصرف شیرین‌کننده‌های طبیعی و آسپارتام بپرهیزید چون آنها جزو عوامل اصلی پدیدآورنده ریزش مو هستند.

پروتیین نقش بسیار مهمی در ساختار موهایتان دارد. پروتیین به میزان کافی مصرف کنید تا در بدن‌تان آمینو اسید تولید شود و از طرفی تقویت و استحکام موهایتان را در پی داشته باشد. پروتیین لازم را می‌توانید هم در شامپوها و هم در مواد غذایی بیابید.

شما می‌توانید با مصرف غذاهای دریایی، گوشت پرندگان، شیر، تخم‌مرغ، حبوبات، پنیر، ماست، سویا، گوشت گاو بدون چربی و… پروتیین لازم خود را تامین کنید. منابع گیاهی پروتیین مخصوص گیاهخواران عبارتند از: تمپه، توفو، حبوبات، مغزها، برنج قهوه‌ای، بروکلی و…

با این که بهتر است که اول با متخصص مشورت کنید اما از مکمل‌ها غافل نشوید. برخی از مکمل‌هایی که باید دریافت کنید عبارتند از: بیوتین، اینوزیتول، آهن، ویتامین C و عصاره نخلک اره‌ای.

اگر مایل هستید موهایی سالم داشته باشید جذب بیوتین ضروری است. کمبود بیوتین منجر به شکنندگی و ریزش مو می‌شود. منابع سرشار از بیوتین عبارتند از غلات، سفیده تخم‌مرغ، گردو، آردسویا، جگر و مخمر.

با یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌توانید هم یک زندگی سالم داشته باشید و هم ریزش موهای زیبای خود را متوقف کنید. بنابراین، می‌توانید با اضافه کردن سبزیجات و میوه‌ها به رژیم غذایی روزانه خود ریزش موهایتان را کاهش دهید. با مصرف میوه‌ها و سبزیجات، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی دریافت خواهید کرد که در بهبود وضعیت سلامت و توقف ریزش موهایتان بسیار موثر هستند.

انتخاب شامپویی متناسب با نوع مو بسیار مهم است. شامپوی خوب پوست سرمان را سالم نگه داشته و رشد موهایمان را تحریک می‌کند. بنابراین، برای خرید شامپویی متناسب با نوع موهایتان وقت بیشتری در نظر بگیرید. شامپوهایی استفاده کنید که دارای پروتیین بالا و نرم کننده باشد تا موهای شما را نرم‌تر و ضخیم‌تر کنند.

گرما پروتیین‌های موی شما را تضعیف کرده و به موها آسیب می‌زند. پس بهتر است که موهای خود را به صورت طبیعی خشک کنید. استفاده از وسایلی مثل بیگودی‌های برقی، برس‌های برقی و اتوهای برقی را تا حد امکان محدود کنید.بهترین داروی ریزش مو در زنان

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌تواند مانع از ریزش مو شود. همچنین، استفاده از روغن زیتون می‌تواند موهایتان را به‌خوبی تغذیه کند. روغن زیتون را می‌توانید در همه فروشگاه‌ها پیدا کنید.

شیر نارگیل داری پروتیین و چربی‌های ضروری است که ضمن تقویت رشد موها، از ریزش موهایتان جلوگیری می‌کند. در خانه می‌توانید یک عدد نارگیل رنده شده را با آب مخلوط کنید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. پس از این که آب آن را گرفتید، به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست سر خود قرار دهید. می‌توانید مقداری فلفل سیاه و پودر تخم شنبلیله به آن اضافه کرده و ماده موثرتری تولید کنید.

آب چغندر سرشار از کربوهیدرات‌ها، پروتیین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین‌های B و C است. همه‌ی این‌ها برای رشد موهایمان مفیدند. بنابراین، لازم است آب چغندر تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

به‌علاوه، اگر چغندر در دسترس نباشد می‌توانید از جایگزین‌های آن مثل آب اسفناج، آب یونجه، آب کاهو و آب هویج هم بهره بگیرید. می‌توانید چند برگ چغندر را پودر کرده، با حنا ترکیب کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست سرتان قرار دهید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

درمان خانگی دیگری که برای متوقف کردن ریزش موها می‌توانید استفاده کنید ریشه شیرین بیان است. این گیاه در کاهش ریزش مو و دیگر آسیب‌های احتمالی به آن نقش دارد. ریشه شیرین بیان سرشار از خواص تسکین‌دهندگی بوده و به این ترتیب منافذ را باز، پوست سرتان را نرم و مشکل را برطرف می‌کند.

یک قاشق سوپخوری پودر ریشه شیرین بیان را با یک چهارم قاشق چایخوری زعفران بخوبی مخلوط کنید و روی قسمت‌های بدون موی سرتان بمالید. این روش را باید یک تا دو بار در هفته و هر بار سه مرتبه در طول روز تکرار کنید.

گل ختمی چینی خواص طبیعی بسیار زیادی دارد و می‌تواند ریزش مویتان را درمان کند. علاوه بر این، این گیاه رشد مو را تقویت، شوره سر را درمان و از سفید شدن زودهنگام موهای سرتان جلوگیری می‌کند.

ابتدا ۱۰ عدد گل ختمی چینی را در در ۲ فنجان روغن نارگیل بریزید و این ترکیب را چنان بجوشانید تا گل‌های ختمی همانند زغال سیاه شوند و بسوزند. بعد از این که روغن گل ختمی‌ها را گرفتید آن را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید روغن تمام شب روی موهایتان بماند. صبح روز بعد موهای خود را با آب بشویید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید.

آب پیاز دارای مقدار قابل توجهی سولفور است. به همین خاطر می‌تواند گردش خون به سمت ریشه موهایمان را تقویت کند و خطر التهاب را کاهش دهد. همچنین، خواص آنتی باکتریالی آب پیاز در کشتن و از بین بردن میکروب‌ها و انگل‌ها بسیار موثر است.

میکروب‌ها و انگل‌ها از عوامل اصلی هستند که منجر به ریزش مو می‌شوند. آب یک عدد پیاز را بگیرید و آن را مستقیم روی پوست سرتان قرار دهید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه سر خود را با آب بشویید. روش دیگر این است که سه قاشق آب پیاز را با ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و این ترکیب خمیری شکل را روی سر خود قرار دهید.

آلوئه ورا آنزیم‌های فراوانی دارد که موجب تقویت رشد موهایمان می‌شود. همچنین، ویژگی‌های قلیایی موجود در آلوئه ورا می‌تواند در تنظیم سطح pH مو و پوست سرمان موثر باشد.

از این محصول به طور منظم استفاده کنید تا خارش پوست سرتان متوقف و التهاب و قرمزی آن کاسته شود. فقط کافی است ژل آلوئه ورا را برای چند ساعت روی پوست سر خود قرار دهید و سپس آن را بشویید. توصیه می‌شود که این کار را روزانه ۳ تا ۴ مرتبه تکرارکنید.

شنبلیله یکی از گیاهان بسیار موثر برای ریزش مو است. سطوح بالایی از هورمون‌های مختلف موجود در شنبلیله موجب تحریک رشد مو و بازگرداندن پایه مو می‌شود. علاوه بر این، این گیاه دربردارنده پروتیین‌ها و نیاسین( ویتامین ب۳) است.

می‌توانید یک فنجان بذر شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس کنید و سپس آن را به شکل خمیر درآورید. حداقل به مدت یک ماه هر روز صبح از این ترکیب روی موهای خود بمالید.

همه ما می‌دانیم که استرس می‌تواند مشکلات بسیار زیادی از جمله سردرد و مشکلات گوارشی در سلامت جسمانی و ذهنی به همراه داشته باشد. یکی از شیوه‌های طبیعی برای برطرف کردن ریزش مو دوری از استرس است. وقتی استرس به سراغتان می‌آید، سیستم ایمنی بدن به ریشه‌های مویتان حمله می‌کند. این حمله باعث می‌شود موهایتان برای مدت کوتاهی بریزد.

مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس است. همچنین، مدیتیشن می‌تواند تعادل هورمونی را بازگرداند. شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و تنیس ورزش‌های دیگری برای کاهش استرس هستند.

روغن گلرنگ، کانولا و زیتون روغن‌های طبیعی هستند که می‌توانند در بازگرداندن رطوبت موها به کمک‌تان بشتابند. روغن را باید تا ۴۰ درجه سانتیگراد حرارت دهید طوری که بیش از اندازه داغ نشود. آن را روی پوست سرتان قرار دهید. سپس سر خود را با یک کلاه حمام به مدت یک ساعت بپوشانید. پس از این سرتان را با آب شست‌وشو دهید.

همه ما می‌دانیم که چای سبز دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است. جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو جزو تاثیرات این آنتی اکسیدان است. ۲ عدد چای سبز کیسه‌ای را در یک فنجان آب جوش بگذارید و منتظر بمانید تا چای کمی خنک شود. سپس آن را روی موهایتان قرار دهید. پس از یک ساعت موهای خود را بشویید.

بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود از مواد غذایی سرشار از پروتین نظیر گوشت کم‌چرب، ماهی، سویا و… استفاده کنید. این مواد به شما در کاهش ریزش مو کمک می‌کند. از این گذشته، مواد غذایی دارای پروتیین منبعی غنی از ویتامین B12 به شمار می‌روند.

به شکل کلی ویتامین‌ها برای سلامت و به شکل خاص برای موهایتان خوب هستند. پس خوب است برای کاهش ریزش مو چند میلی گرم ویتامین به رژیم غدایی‌مان اضافه کنیم.

همانطور که می‌دانیم ویتامین A در زمره آنتی اکسیدان‌ها قرار دارد. با مصرف این ویتامین تولید سبوم در پوست سرتان را افزایش می‌دهید و موهایتان رشد می‌یابند. سیب زمینی شیرین منبع سرشاری از بتاکاروتن شناخته می‌شود.

ویتامین E  عامل تحریک گردش خون شناخته شده است. این ویتامین بدون تردید گردش خون خوبی در پوست سرتان ایجاد می‌کند و ریشه‌های مویتان را بارور نگه می‌دارد.

برخی از موادغذایی که حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند عبارتند از: ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ، تخم ماهی و شیر.

ویتامین B ملانین تولید می‌کند. ملانین با رنگ سالم موها و گردش خون در ارتباط است.

با ماساژ پوست سرمان گردش خون در این قسمت را ساده‌تر و فعالیت ریشه‌های مویمان را بیشتر می‌کنیم. روزانه چند دقیقه را به ماساژ پوست سرتان با چند قطره اسانس اسطوخودوس یا برگ بو همراه با روغن بادام یا کنجد اختصاص دهید.

حالا اجازه دهید به روش‌های عمومی برای کاهش ریزش موها بپردازیم. با این که این روش‌ها ساده به نظر می‌رسند، اما کمک بزرگی به سالم نگه داشتن موها می‌کنند.

این بود یک مقاله مفصل درباره درمان ریزش مو. نظر شما چه بود؟ آیا چیزی را از قلم انداختیم؟ آیا ریزش مو شما را هم کلافه کرده؟ برای حل آن چه راهی را انتخاب کرده‌اید؟ آن را با ما و بقیه خوانندگان دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

منابع: MedicineNet، WebMd

 − 
دو
 = 
شش

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

واقعا عالی جالب و کاربردی بود با تشکر ممنون.

کلینیک تخصصی کاشت مو خانه سفید

فهرست مطالب

برخلاف تصور بسیاری از ما، فقط مردها نیستند که دچار طاسی و ریزش مو می‌شوند. ریزش مو در خانم‌ها نیز تا حد خوبی شایع است. دلایل مختلف ریزش مو در زنان حدود ۵۰ درصد از خانم‌ها را با مشکل کم‌پشتی و طاسی مواجه می‌کند. این طاسی ممکن است دائمی یا موقت بوده و تدریجی یا ناگهانی باشد. در ادامه به بررسی بحث ریزش مو در زنان پرداخته‌ایم تا ببینیم دلایل ریزش مو در زنان چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را کنترل یا درمان کرد.

ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ی ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم. ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است؛ موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش از حد در علم پزشکی، آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.

چرخه‌ی رشد موهای بدن و سر به طور طبیعی سه مرحله دارد:بهترین داروی ریزش مو در زنان

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که طاسی و ریزش مو تنها مربوط به مردان است. البته که این طور نیست. حدود نیمی از خانم‌ها، در طول زندگی خود دچار ریزش مویی چشمگیر می‌شوند. شایع‌ترین مورد از دلایل ریزش مو در زنان ، یعنی ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی، حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها را درگیر می‌کند.

هر دختر یا خانمی ممکن است دچار ریزش شود؛ اما این مشکل در افراد زیر شایع‌تر است:

دلایل ریزش مو در زنان و مردان متنوع‌اند. برای راحتی کار ما این دلایل را در ۴ دسته قرار دادیم: آلوپسی‌ها، سبک زندگی، دلایل بالینی و تغییرات هورمونی. این دلایل ریزش مو در زنان ممکن است به تنهایی یا در کنار یکدیگر دیده شوند.

به دلیل این که ریزش مو می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای خطرناک باشد، توصیه می‌کنیم که اگر دچار این مشکل شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید.

آلوپسی یا طاسی به شکلی از ریزش مو گفته می‌شود که واگیردار نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از علل ژنتیکی گرفته تا بستن سفت موها یا هر چیزی که باعث تحریک بیش از حد سیستم ایمنی شما شود.

ریزش با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی شایع‌ترین دلایل ریزش مو در زنان بوده که ژنتیکی یا ارثی است. یعنی اگر در خانواده شما، شخصی با آلوپسی آندروژنی وجود دارد، احتمال ابتلای شما به آن بیشتر است.

آلوپسی آندروژنی به دلیل کاهش میزان هورمون استروژن در دوره‌ی یائسگی شدید‌تر می‌شود که کمی جلوتر دلایل آن را بررسی کرده‌ایم. باید بدانید کمتر از ۵۰ درصد از خانم‌ها با سری پرمو به سن ۶۵ سالگی می‌رسند و بقیه این شکل ریزش مو را تجربه می‌کنند.

آلوپسی آندروژنی در مردان باعث طاسی‌های منطقه‌ای می‌شود. اما در زنان چیزی که بیشتر شاهد هستیم، کاهش تراکم کلی موی سر و نازک شدن موها است. به طور کلی آلوپسی‌های آندروژنی در خانم‌ها سه مرحله یا حالت دارد:

 

آلوپسی آندروژنی، چه در خانم‌ها و چه در آقایان، قابل بازگشت نیست. داروهایی که برای درمان این عارضه استفاده می‌شوند، تنها به هدف کند کردن روند ریزش و جبران بخشی از موهای از دست رفته هستند. روش‌های مرسوم برای درمان این مورد از دلایل ریزش مو در زنان شامل موارد زیر است:

تنها راه درمان قطعی آلوپسی آندروژنی در مردان، کاشت مو است. اما در زنان معمولاً کاشت مو برای این شکل طاسی کمی دشوار است. به دلیل این که آلوپسی آندروژنی باعث طاسی بخش‌هایی از سر می‌شود و بخش‌هایی نیز دست نخورده باقی می‌مانند؛ مثل نواحی پشت سر که به آن بانک مو می‌گویند. فولیکول‌های ناحیه‌ی بانک مو در مردان، نسبت به هورمون‌های آندروژنی مقاوم‌اند و تراکم خوبی دارند.

در زنان این شرایط وجود ندارد. یعنی فولیکول‌های بانک مو نسبت به ریزش مقاوم نیستند و چون ریزش مو حالت متمرکزی ندارد و باعث کم شدن تراکم تمام بخش‌های سر می‌شود، نمی‌توان برای پر کردن تراکم از بانک مو استفاده کرد. لذا ممکن است خانم‌های مبتلا به این شکل آلوپسی، کاندیدای مناسبی برای پیوند نباشند.

دارویی موضعی است که به صورت محلول‌ها و فوم‌های ۲٪ و ۵٪ در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این دارو توسط سازمان FDA جهت درمان طاسی با الگوی زنانه، تایید شده است. ماینوکسیدیل را باید روزانه به پوست سر خود بزنید. حدود ۴ ماه تا ۱ سال طول می‌کشد تا اثر این دارو  را ببینید.

ماینوکسیدیل نمی‌تواند تمام موهای از دست رفته را جبران کند؛ اما تا حدی باعث رشد موهای جدید و افزایش تراکم می‌شود. معمولاً بعد از قطع دارو، ریزش دوباره باز می‌گردد.

قرصی است که برای درمان آلوپسی آندروژنی در مردان استفاده می‌شود. استفاده از این دارو برای خانم‌ها مورد تایید سازمان FDA نیست؛ اما برخی از پزشکان تجویز می‌کنند. نتایج پژوهش‌های انجام شده در مورد تاثیر این دارو بر خانم‌ها، چندان محکم نیستند. مصرف این دارو در دوران بارداری باعث مشکلات مادرزادی می‌شود.

بعد از قطع مصرف فیناستراید احتمالاً ریزش مو باز می گردد. این دارو عوارضی زیادی دارد که به ویژه در سال اول مصرف، آزاردهنده هستند؛ مواردی نظیر سردرد، گر گرفتگی و کاهش میل جنسی.

دارویی ادرار آور است که می‌تواند باعث کاهش تولید هورمون‌های آندروژنی شود و به کاهش ریزش مو در خانم‌ها کمک کند. این دارو باعث برهم خوردن تعادل مایعات و یون‌های بدن می‌شود، لذا باید با احتیاط مصرف شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

خیر؛ تا کنون راهی برای پیشگیری از این عارضه شناسایی نشده است. به طور کلی تغذیه‌ی سالم، عدم استفاده از حالات موی آسیب زننده، اتوی مو و مواد شیمیایی مضر و همچنین ترک مصرف دخانیات، می‌توانند شروع ریزش را به تعویق انداخته یا شدت آن را کاهش دهند.

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در زنان بستن یا بافتن مو به شکلی است که موها کشیده شوند. دم اسبی سفت، بافت آفریقایی و بافتن‌های سفت دیگر باعث کشیده شدن و کنده شدن موها می‌شود. این شکل ریزش مو، آلوپسی کششی نام دارد. در این حالت ممکن است فولیکول‌های مو آسیب ببینند و طاسی دائمی شود.

ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خود ایمنی پوستی است که در آن سلول‌های سیستم ایمنی به فولیکول‌ها حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌زنند. آلوپسی آره‌آتا به شکل طاسی‌های منطقه‌ای دایره‌واری مشاهده می‌شود. این شکل طاسی معمولاً موقتی است ولی ممکن است چندین بار در طول زندگی تکرار شود.

رژیم غذایی نامناسب و کمبود برخی از مواد مغذی، می‌تواند از دلایل ریزش مو در زنان باشد. ریزش موی ناشی از کمبودهای غذایی، به طور معمول موقتی هستند و اگر مشکل را برطرف کنید، موها دوباره رشد می‌کنند. بیایید این موارد مهم را با هم مرور کنیم:

در بعضی از رژیم‌های غذایی، محدودیت مصرف کالری بسیار سفت و سخت است. موهای شما برای رشد به انرژی نیاز دارند که از راه کالری موجود در مواد غذایی تامین می‌شود. پس اگر انرژی کمی از مواد غذایی دریافت کنید، خونرسانی و غذارسانی به پوست سر کاهش یافته و دچار ریزش مو خواهید شد.

تقریباً تمام ساختارهای بدن از پروتئین ساخته شده‌اند یا پروتئین‌ها و آمینواسیدها از اصلی‌ترین اجزای آن‌ها هستند. موها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از بخش‌های اصلی آن‌ها، پروتئینی به نام کراتین است. به همین دلیل کمبود پروتئین نیز می‌تواند از دلایل ریزش مو در زنان باشد.

ویتامین‌های A، C، D و E برای سلامت پوست و موهای شما ضروری هستند. همچنین ویتامینی از خانواده‌ی ویتامین‌های B، به نام بیوتین، ماده‌ای ضروری در ساخت کراتین مو است. کمبود شدید این ویتامین‌ها، که البته در موارد نادر دیده می‌شود، می‌تواند از دلایل ریزش مو در زنان باشد.

آهن یکی از مهم‌ترین اجزای گلبول‌های قرمز است. گلبول‌های قرمز به کمک آهن، اکسیژن را از ریه دریافت و به بافت‌های بدن تحویل می‌دهند. اگر کمبود آهن داشته باشید (که در خانم‌ها شایع است) اکسیژن رسانی به فولیکول‌ها و پوست سر کاهش یافته و موها می‌ریزند.

روی یا زینک هم از مواد ضروری برای داشتن پوست و موی سالم است. اثر روی در مورد افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به خوبی قابل مشاهده است. در این افراد کمبود روی شایع بوده و با جبران آن، ریزش مو نیز بهبود می‌یابد.

 

شوک‌های فیزیکی و روانی مانند از دست دادن یکی از اعضای خانواده، کاهش شدید وزن، جراحی‌های سنگین، بیماری‌های حاد و زایمان، می‌توانند باعث ریزش موی موقت شوند. این شکل ریزش مو، تلوژن افلوویوم نام دارد. در واقع به دلیل استرس، تعادل هورمون‌های بدن به هم خورده، چرخه‌ی طبیعی مو مختل و موهای بیشتری وارد فاز تلوژن (مرحله‌ی ریزش مو) می‌شوند.

سایر استرس‌هایی که می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند:

سمومی مانند شیمی‌درمانی، اشعه‌ی رادیواکتیو در پرتودرمانی و مصرف برخی از داروها می‌توانند باعث اختلال در چرخه‌ی طبیعی مو و تلوژن افلوویوم شوند. داروهای فشار خون، آرتریت، داروهای قلبی و برخی داروهای دیگر نیز برای موها سمی هستند. ریزش موی ناشی از این مواد معمولاً موقت است؛ اما اگر فولیکول‌ها آسیب ببینند، دائمی می‌شود.

به طور کلی ریزش مو از عوارض جانبی داروها به شمار می‌آید. اگر دچار این مشکل شدید، برای قطع یا تعویض دارو با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از دلایل ریزش مو در زنان بیماری‌های زمینه‌ای است. در واقع طاسی و ریزش مو می‌توانند علامتی از سایر بیماری‌ها باشند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

این بیماری‌ها می‌توانند با برهم زدن تعادل هورمون‌ها، ایجاد مشکلات خود ایمنی، زخم و اسکار باعث ریزش مو و طاسی شوند.

در دوران یائسگی ممکن است یکی از دو اتفاقی که در ادامه می‌گوییم برای موهای شما رخ بدهد. اول این که ممکن است موها در بخش‌هایی که قبلاً مویی نداشتید، رشد کنند. دوم این که ممکن است موهای شما کم‌پشت شده و بریزند.

یکی از دلایل این موضوع این است که در دوران یائسگی، سطح هورمون‌های جنسی در بدن تغییر می‌کند. تولید استروژن و پروژسترون (هورمون‌های زنانه) کاهش یافته و اثر هورمون‌های آندروژنی (هورمون‌های مردانه) مانند تستسترون روی فولیکول‌ها بیشتر می‌شود.بهترین داروی ریزش مو در زنان

استروژن باعث حفظ تراکم مو و هورمون‌های آندروژنی باعث ریزش و کم پشت شدن موها می‌شوند. در کنار برهم خوردن تعادل هورمونی، عوامل دیگری مانند استرس، رژیم غذایی، مسائل ارثی نیز به ریزش مو کمک کرده و آن را شدیدتر می‌کنند.

ریزش موی بعد از بارداری یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در زنان است. البته کاملاً طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما شود. در طول دوران بارداری، تغییرات هورمونی باعث کاهش ریزش و بهبود کیفیت‌ موهای شما می‌شود.

حدود ۳ ماه بعد از زایمان، برخی از مادران دچار تلوژن افلوویوم می‌شوند؛ که بالاتر به آن اشاره کردیم. بعد از زایمان (باز هم به دلیل تغییرات هورمونی) اختلالی موقت در چرخه‌ی رشد مو ایجاد شده که منجر به ریزش موها می‌شود. این شکل ریزش موقتی است و موهای جدید خیلی زود رشد کرده و جایگزین موهای ریخته شده می‌شوند.

چون ریزش موی بعد از بارداری، سه ماه پس از زایمان اتفاق می‌افتد، برخی فکر می‌کنند که این اتفاق با شیردهی ارتباطی دارد. ریزش موی بعد از بارداری ارتباطی با دوران شیردهی به کودک ندارد و با توقف یا ادامه‌ی شیردهی، بهتر یا بدتر نمی‌شود. پس از این بابت هم نگران نباشید.

گاهی دیگر دلایل ریزش مو در زنان با ریزش موی بعد از بارداری همزمان می‌شود. اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید:

کلینیک فوق تخصصی کاشت مو خانه سفید از قدیمی ترین مراکز کاشت مو در تهران بوده و با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاسیس گردیده است.

بهترین داروی ریزش مو در زنان
بهترین داروی ریزش مو در زنان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *