برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

روزها و شب‌های پرمشغله باعث می‌شوند که خیلی‌هایمان به غذاهای آماده و فراوری‌شده روی بیاوریم. اما این غذاها معمولا دارای چربی بالا، نمک و قند زیادی هستند و درمقابل مقدار کمی مواد مفید مانند کلسیم، امگا۳ و فیبر دارند. درنتیجه، مصرف هرروزه‌ی آنها باعث افزایش چربی خون و تهدیدی جدی برای سلامتی می‌شوند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای کاهش چربی خون چه بخوریم و چه نخوریم.

برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و چربیِ مفید، به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک می‌کند. LDL بالا احتمال بروز حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. خوراکی‌هایی که پیش‌تر گفتیم همچنین در کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی و مقابله با حمله‌ی قلبی، سکته و برخی سرطان‌ها مؤثرند.

غذاهای مختلف به روش‌های متفاوت کلسترول را کاهش می‌دهند؛ برخی با افزایش فیبر محلول که با ترکیب شدن با کلسترول باعث دفع آن پیش از جذب شدن در بدن می‌شود. برخی دارای چربی‌های اشباع‌نشده هستند که به‌طور مستقیم LDL را کاهش می‌دهد. برخی دیگر دارای استرول هستند که مانع جذب کلسترول می‌شود.

هنگام خرید به‌دنبال مواد زیر باشید، همچنین از برچسب‌های اطلاعات محصول غافل نشوید:

به‌دنبال میوه و سبزیجات رنگی مانند سیب، پرتقال، بروکلی، اسفناج و فلفل دلمه‌ای باشید. این میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پکتین (نوعی فیبر محلول) هستند که کاهنده‌ی LDL است. به‌طور طبیعی میوه‌ها و سبزیجات بدون کلسترول و کم‌چربی اساس رژیم غذایی سالم هستند. بادمجان و بامیه به‌طور ویژه سرشار از فیبر محلول هستند و کالری کمی هم دارند.

غلات کامل دارای فیبر محلول، کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین هستند. به‌دنبال نان، غلات صبحانه (کورن‌فلکس یا برشتوک) و ماکارونی‌ای باشید که از انواع متنوع غلات کامل تولید شده‌اند. برخی متخصصان توصیه می‌کنند روزتان را با کاسه‌ای جو دوسر یا غلات صبحانه‌ی تهیه‌شده از جو دوسر آغاز کنید. بنابر نظر متخصصان تغذیه، روزانه باید ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنید که ۵ تا ۱۵ گرم آن باید فیبر محلول باشد. البته اگر دچار بیماری سلیاک هستید و بنابر نظر پزشک نمی‌توانید گلوتن مصرف کنید، باید از برخی غلات اجتناب کنید. برچسب اطلاعات روی محصولات را بخوانید تا از این موضوع و همچنین پایین بودن چربی، قند و سدیم آنها مطمئن شوید.

مرغ، سینه‌ی بوقلمون بدون پوست و گوشت قرمز راسته یا فیله گزینه‌های خوبی هستند. با خواندن برچسب، محصولی را انتخاب کنید که دست‌بالا ۸ درصد چربی داشته باشد. از حبوبات خصوصا سویا، لوبیا سیاه و لوبیا قرمز که دارای فیبر محلول و سرشار از پروتئین هستند، غافل نشوید. حبوبات همچنین به‌دلیل اینکه برای هضم به زمان طولانی‌تری نیاز دارند، شما را سیر نگه می‌دارند.

به‌عنوان میان‌وعده یا برای تزئین سالاد و پاستا از این مواد مغذی استفاده کنید. انواع آجیل ساده و بونداده را انتخاب کنید. بنابر پژوهش‌های مختلف مغزها برای سلامتی قلب مفیدند. مصرف حدود ۶۰ گرم مغز بونداده در دوره‌ی مشخص باعث کاهش ۵ درصدی LDL می‌شود.

به‌دنبال لبنیات کم‌چرب باشید. انواع ماهی کنسروی مانند ماهی تن، ساردین و ماهی سالمون را از قلم نیندازید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا گیاهخوار هستید، برای تأمین کلسیم می‌توانید آب‌میوه‌ها، غلات صبحانه‌ی غنی‌شده با کلسیم، سبزیجات سبزبرگ کلفت را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

ویتامین D که به جذب کلسیم کمک می‌کند، معمولا به لبنیات افزوده می‌شود، همچنین در ماهی و زرده‌ی تخم مرغ نیز یافت می‌شود.

بسیاری از ما این اسید چرب مفید را به‌اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی‌مان نداریم. این اسید چرب در ماهی یافت می‌شود و در انواع ماهی آب سرد مانند سالمون و ماهی تن، بیشتر. علاوه بر این ماهی جایگزین خوبی برای گوشت و مرغ است که دارای چربی اشباع هستند. امگا ۳ در گردو و گیاه کتان هم وجود دارد. همچنین می‌توانید غذاهای غنی‌شده با امگا ۳ را امتحان کنید؛ امروزه می‌توان محصولات مختلف مانند تخم‌مرغ، لبنیات، محصولات سویا و پاستا را با امگا ۳ غنی کرد. از دیگر آثار مثبت امگا۳ ، کاهش تری گلیسرید خون و تقویت سلامت قلب است.

برخی روغن‌ها برای انسان مفیدند. روغن زیتون به افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند. به‌دنبال روغن‌های برپایه‌ی سبزیجات مانند روغن کانولا، سویا یا آفتابگردان باشید.

استرول‌ها به جلوگیری از جذب کلسترول در روده‌ی کوچک کمک می‌کنند. استرول‌ها به‌شکل طبیعی در غذاها وجود دارند اما به مقدار خیلی کم. استرول گیاهی در مغزها، بذرها و حبوبات یافت می‌شود. حدود ۲ گرم در روز برای مبتلایان به کلسترول بالا توصیه می‌شود که ممکن است با مصرف این مواد تأمین نشود. برای جذب استرول به سراغ غذاهای غنی‌شده مانند کره‌ی گیاهی، ماست یا شیر کم‌چرب، برخی انواع آبمیوه و غلات صبحانه باشید. با خواندن برچسب محصول مطمئن شوید چربی و قند بالایی ندارد.

آخرین راه برای تأمین فیبر محلول بدن که چندان هم خوشایند نیست، مصرف مکمل است.

اضافه‌کردن غذاهای سالم به رژیم غذایی‌تان بدون حذف غذاهای مضر اثرگذاری چندانی ندارد. به توصیه‌ی برخی متخصصان تغذیه، بهتر است هنگام خرید در فروشگاه از برخی قفسه‌ها دوری کنید! قفسه‌ی نان و شیرینی، بیسکوییت‌ها و خوراکی‌های با چربی‌اشباع بالا از این دست هستند. تغییر سبک زندگی و عادت‌های غذایی را فراموش نکنید.

به‌طورکلی اگر مطابق برچسب مشخصات یکی از مواد زیر سهم بالایی در محصول داشت، از خرید و مصرف آن اجتناب کنید:

چربی اشباع معمولا در محصولات دامی مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و تخم‌مرغ وجود دارد. برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن پالم، نارگیل و کره‌ی کاکائو هم دارای چربی اشباع هستند. چربی اشباع باعث افزایش کلسترول بد می‌شود اما آثار مفید هم دارد؛ نه‌تنها تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL می‌شود! تأثیر چربی اشباع بر سلامت قلب هنوز جای بحث دارد. بهتر است فعلا مقدار مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع را پایین نگه دارید.

در بهترین شرایط مقدار چربی ترانس در بدن باید صفر باشد. چربی ترانس نه‌تنها هیچ خاصیت سودمندی ندارد بلکه اثر منفی آن بر سلامت قلب ثابت شده است، همچنین باعث افزایش LDL و تری‌گلیسرید و کاهش HDL می‌شود. انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکوئیت‌ها و برخی انواع مارگارین دارای این ماده‌ی مضر هستند. پاپ‌کورن تهیه‌شده با مایکرویو، آب‌نبات‌های کرم‌دار، دونات، فست‌فود و پیتزاهای یخ‌زده هم معمولا مقدار زیادی چربی ترانس دارند.

مصرف سدیم به مقدار زیاد، باعث افزایش فشار خون می‌شود. حتما از مقدار بالای نمک در اسنک‌های مختلف آگاه هستید. باید بدانید انواع نان‌ها، گوشت‌های فراوری‌شده، پیتزا و برخی انواع ساندویچ‌های فست‌فودی هم نمک زیادی دارند. میزان نمک حتی در برخی غذاهای یخ‌زده هم ممکن است شگفت‌زده‌تان کند. اگر تردید دارید، برچسب اطلاعات محصول را بخوانید. روزانه از ۲۳۰۰ تا ۳۴۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف نکنید.

البته که شیرین و دلچسب است اما مقدار زیاد آن باعث افزایش وزن، بیماری های قلبی، دیابت و افزایش کلسترول می‌شود. به حرف آسان‌تر است اما تاجایی‌که می‌توانید قند را از نوشیدنی‌ها و خوردنی‌هایتان حذف کنید. احتمالا مظنونین همیشگی را خوب می‌شناسید: سودا، چای شیرین، کیک، آب نبات، بستنی و بسیاری خوراکی‌های دیگر.

نکته این است که به برخی از موادی که فکرش را نمی‌کنید هم شکر اضافه می‌کنند؛ از کچاپ و سس ماکارونی گرفته تا فست‌فودها. پس برچسب اطلاعات محصول را بخوانید. برخی از ترکیبات قندی در محصولات مختلف عبارتند از:

مانند توصیه‌ی سرمایه‌گذاران به داشتن سبدی متنوع و قرارندادن همه‌ی تخم‌مرغ‌ها در یک سبد، رژیم غذایی متنوع که دارای انواع گوناگون غذاها و خوراکی‌های کاهنده‌ی کلسترول بد است، تأثیر خیلی بهتری دارد. در عین حال فعالیت بدنی را فراموش نکنید. اضافه وزن بدون ورزش‌کردن جریان گردش چربی در خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اضافه وزن زیاد LDL را افزایش و بی‌تحرکی سطح HDL را کاهش می‌دهد.

بی‌تردید کاهش کلسترول با تغییر رژیم غذایی پرزحمت‌تر از مصرف قرص‌ چربی است. شما باید در خرید مواد خوراکی و پخت‌وپز دقت کنید و ذائقه‌تان را با مزه‌های جدید وفق بدهید. درمقابل از مزیت‌های این روش طبیعی بهره می‌برید و از عوارض جانبی احتمالی قرص‌های ضدکلسترول مانند مشکلات عضلانی دور می‌مانید.

فراموش نکنید رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، حبوبات و مغز‌ها نه‌تنها برای کاهش کلسترول مفید است بلکه مزیت‌های بسیار دیگری برای سلامتی‌تان دارد؛ باعث تنظیم فشار خون با حفظ خاصیت ارتجاعی و قدرت واکنش رگ‌ها می‌شود، به تقویت و استحکام استخوان‌ها و سلامت گوارش بهتر کمک می‌کند و برای تقویت بینایی و سلامت ذهنی سودمند است.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

ترفندهای خانه تکانی سریع و آسان در ۳۰ مرحله

کمال گرایی چیست و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

اختلال بولیمیا چیست؛ علائم و راه‌های درمان آن

مانیکور ناخن؛ همه چیز درمورد مانیکور و انجام آن در خانه

چطور به رئیس، همکار و کارمندان خود بازخورد دهیم؟

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– اگر پزشک به شما می گوید اختلال چربی دارید یا چربی خون بالا دارید؛ بدان معنی است که سطح کلسترول کم چرب، چربی های تری گلیسیرید یا هر دو، دارای سطح بالایی هستند. در صورتی که سطح چربی خون بالا باشد، شما در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستید.

برای اینکه بدانید اختلال چربی چیست، باید ابتدا درباره کلسترول بدانید. دو نوع کلسترول در بدن ما وجود دارد که  عبارتند از لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL).

برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

لیپوپروتئین با چگالی کم که گاهی اوقات به عنوان “کلسترول بد هم یده می شود، توسط بدن ساخته شده و همچنین بدن، این لیپوپرتئین را از غذاهای غنی از کلسترول مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی هم جذب بدن می کند. این کلسترول، می تواند با سایر چربی ها و مواد موجود در خون شما ترکیب شود و باعث ایجاد انسداد در شریان ها شود.

کلسترول بد می تواند جریان خون شما را کاهش داده و باعث مشکلات جدی مانند بیماری های قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی شود. به دلیل اثرات بالقوه آن، پزشکان سطح پایین تر LDL (کلسترول بد) را توصیه می کنند.

HDL، یا همان لیپوپروتئین با چگالی بالا که  گاهی اوقات به عنوان “کلسترول خوب هم شناخته شده است، اثر محافظتی بر روی قلب شما دارد. این نوع کلسترول، کلسترول مضر را از شریان ها انتقال می دهد. پزشکان معمولا توصیه می کنند که سطح بالاتری از HDL کلسترول را داشته باشید.

تری گلیسیرید هم نوعی چربی است که از مواد غذایی مصرف می کنید. علاوه بر این، بدن هم کالری اضافی را برای ذخیره سازی، به چربی تبدیل می کند. برخی از تری گلیسیرید ها برای عملکرد برخی سلول ها ضروری هستند، اما تری گلیسیرید بیش از حد، ناسالم است. همانند کلسترول بد، سطوح پایین  تری گلیسیرید ،سالم تراست.

سوالات خود را در زمینه قلب و عروق می توانید از دکتر بپرسید و در سریع ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید

به طور کلی می توان گفت که چربی خون در کل بدن وجود دارد و در حقیقت بدن انسان برای سوخت و ساز کلی به چربی نیاز دارد. اما میزان چربی خون باید در حد نرمال باشد و بالاتر از آن خطرناک است. در صورتی که چربی خون از حد طبیعی آن باشد، در دیواره رگ ها جمع شده و نوعی پلاک ایجاد می کند.

همین پلاک ها می توانند به مرور رگ ها را مسدود کنند. در صورت انسداد، رگ های مهمی که خون را به قلب می رسانند، خطر حمله قلبی برای فرد به وجود می آورند. میزان طبیعی چربی خون در حدود 2 میلی گرم در دسی لیتر است. بنابراین دقت داشته باشید که سطح چربی خون شما به سطح پر خطر نرسد. چربی خون بالا همیشه مضر است.

لیپید خون (کلسترول و تری گلیسیرید) با یک آزمایش ساده اندازه گیری می شود. پرستار یا پزشک، نمونه ای از خون می گیرد. در صورتی که اندازه گیری سطح تری گلیسیرید هم مد نظر باشد، 12 ساعت پیش از آزمایش خون به جز آب آشامیدنی نباید چیزی بخورید.

چربی های خون (کلسترول و تری گلیسیرید)  که اندازه گیری می شوند، در واحدهایی به میلی مول در هر لیتر خونT کوتاه می شود. هدف کلی این است که:

این اندازه ها ممکن است کمی گیج کننده باشد ، اما نگران نباشید. چنانچه دچار حمله قلبی شده اید یا در صورتی که قرار است آنژیوگرافی داشته باشید، باید هر سال میزان چربی خون خود را بررسی کنید تا چربی خون بالا نرفته باشد.

اگر کلسترول شما بیش از 5mmol / L است و همچنین آنژین صدری یا حمله قلبی داشته اید، باید داروهای کاهش کلسترول معمولا استاتین (به عنوان مثال سیمواستاتین، آتوواستاتین) استفاده کنید.

در صورتی که، چربی خون شما، 24 میلی گرم در دسی لیتر باشد، چربی خون شما بالا است و ضروری است که سطح چربی خون خود را به حد نرمال برسانید.

کلسترول بالا معمولا نشانه های بیماری ایجاد نمی کند. علائم چربی خون بالا ممکن است تنها پس از آسیب شدید در پی افزایش کلسترول بد، ایجاد شود. به عنوان مثال، علائم آن ممکن است به شکل علائم بیماری قلبی مانند درد قفسه سینه (آنژین صدری) یا حالت تهوع و خستگی باشد. حمله قلبی یا سکته مغزی هم ممکن است از کلسترول کنترل نشده  ایجاد شود.

بالا رفتن چربی خون برای هر فردی می تواند خطرناک باشد و منجر به ایجاد شرایط بحرانی برای فرد شود. سطح بالای چربی در خون می تواند به ایجاد رسوبات چربی در رگ های خونی بدن، از جمله عروق کرونری (رگ های خونی که عضله قلب را با خون تامین می کنند) منجر شود. این مشکل، منجر به تنگ شدن یا انسداد عروق کرونر می شود.

به طور کلی باید گفت که افرادی که چربی خون بالا دارند، این میزان از چربی بالای خون به مرور ایجاد شده و درمان هم یک روزه امکان پذیر نیست.

به همین دلیل، بهترین راهکار برای حفظ نرمال سطح چربی خون، پیگیری یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی است. شما می توانید چربی خون خود را با اصلاح رژیم غذایی خود به سطح مطلوبی برسانید. یک رژیم غذایی مناسب می تواند شامل موارد زیر باشد:

مصرف مواد غذایی بخارپز یا کبابی یه جای مواد سرخ کردنی، بهتر است مصرف سیرابی، جگر، زرده تخم مرغ، چیپس، پفک، روغن جامد، بستنی، شیرینی و قند زیاد را کاهش داده یا به میزان خیلی کمی مصرف شود. از شیر کم چرب استفاده کنید. توصیه می شود که از گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده شده و چربی گوشت گرفته شود.

مصرف سیر خام هم در کاهش چربی خون بالا موثر است. سبزیجاتی مانند کاهو و میوه هایی مانند گلابی، پرتقال، گریپ فروت و سیب برای کاهش چربی خون مفید هستند.

مواد غذایی گیاهی مانند حبوبات و غلات تقریبا همه بدون کلسترول بوده و در بین آنها کدو، شوید و سیر، دارای خاصیت زیادی در کاهش سطح چربی خون هستند. همچنین مصرف انواع حبوبات و نان هم توصیه می شود.

اسیدهای چرب امگا-3 معمولا برای کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد، استفاده می شود. اسیدهای چرب امگا 3 از چربی های غیر اشباع هستند که به طور طبیعی در ماهی های چرب مانند ماهی آزاد یافت می شود. روغن های گیاهی مانند کلزا و روغن زیتون هم حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. به منظور کاهش چربی خون بالا می توانید از گیاهان دارویی استفاده کنید.

برخی از گیاهان دارویی عبارت اند از:

– سیاه دانه برای کاهش چربی خون موثر است و بهتر است روزانه یک قاشق چایخوری مصرف شود.

– مصرف سویا، گشنیز، سبزیجاتی مانند شوید در کاهش کلسترول بالا موثر است.

– مصرف آویشن به صورت دم کرده  که رطوبت بدن را دفع کرده و در کاهش کلسترول مفید است.

– دم کرده لیمو عمانی و پودر زنجبیل.

به طور کلی شما می توانید همراه با توصیه های دارویی پزشک از یک رژیم مناسب کم چربی همراه با داروهای طبیعی و گیاهی برای کاهش سطح کلسترول و چربی خون بالا اقدام کنید. چربی خون بالا مانند بیماری خاموشی است که می تواند به طور ناگهانی برای هر فردی مشکل ایجاد کند.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

منبع: www.healthline.com

آیا نبض همان ضربان قلب است؟

علائم و درمان روماتیسم قلبی چیست

روش های تشخیص تاکی کاردی و انواع آن

درمان خانگی واریس پا و تخمدان

آیا تاکی کاردی خطرناک است؟

مراحل برداشتن رگ های واریسی در اتاق عمل

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

فاطمه مهدی پور _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

کلسترول ترکیبی است که از طریق کبد تولید می شود و برای بدن لازم است. برخلاف باور اکثر مردم که تصور می کنند کلسترول الزاماً خطرناک و آسیب رسان است باید بدانید که میزان مناسب آن در بدن به معنای سلامت درونی است. مشکل زمانی بروز می کند که میزان کلسترول به شیوه نادرستی بالا می رود و در این صورت باید حواستان را جمع کنید. رمز کنترل و حفظ تعادل آن نیز قبل از هر چیز در پرهیز از افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون است. چون در این صورت کلسترول شروع به تجمع در رگ‌ها کرده و به تدریج به سلامتی آسیب می زند. 

برای مقابله با این مشکل، تغذیه سالم و مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب 5 میوه معرفی می کنیم که مصرف آن‌ها علاوه بر ارتقای سلامت عمومی باعث تنظیم کلسترول خون نیز می شود. لطفاً با ما همراه باشید.

اگر بتوانید گریپ فروتی صورتی تهیه کنید حتماً از آن استفاده کنید. به خاطر اینکه این میوه تأثیر بسیار زیادی در کاهش کلسترول بد خون دارد. با این حال بهتر است بدانید که فقط با مصرف منظم آن است که می توانید از خواصش بهره مند شوید. لازم است که روزانه نصف یک عدد گریپ فروت را برای صبحانه میل کنید. علاوه بر این حتماً باید از انواع ارگانیک آن استفاده کنید. نتایج پژوهشی که در Journal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسیده است نشان می دهد افرادی که چربی خون بالایی داشته اند و حتی با دارو نیز نتوانسته اند آن را کنترل کنند با مصرف گریپ فروت کلسترول خونشان را کاهش داده اند. خواص آنتی اکسیدانی موجود در این میوه بدون شک برای بهبود کیفیت زندگی ناشی از سلامت دستگاه قلب و عروق مؤثر است.

برای درک چگونگی درک تأثیر آب پرتقال در کنترل چربی خون بهتر است قبل از هر چیز در خصوص استرول صحبت کنیم. استرول ها ساختار مشابهی با کلسترول دارند. این ترکیبات به طور طبیعی در برخی میوه ها مانند پرتقال و برخی سبزیجات، میوه های خشک، دانه ها و روغن های گیاهی وجود دارد. استرول ها باعث کاهش کلسترول توتال و کلسترول بد خون می شوند. با وجود اینکه آب پرتقال میزان کمی استرول وارد بدن می کند اما در عین حال می تواند میزان کلسترول خوب را افزایش دهد. بنابراین اگر عادت داشته باشید که هر روز آب پرتقال طبیعی مصرف کنید می توانید به نتیجه کاهش کلسترول در جواب آزمایشتان امیدوار باشید.

برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

مصرف روزانه یک عدد سیب تأثیر زیادی در کنترل چربی خون دارد. در واقع مصرف سیب با جوی دوسر برای وعده صبحانه، سالاد سیب سبز با کرفس و گردو برای ناهار یا یک آب سیب طبیعی برای بعد از ظهر می تواند چربی خونتان را کنترل کند. خوشبختانه می توان سیب را به شیوه های متعددی وارد بره غذایی روزانه کرد. اما نکته مهم استفاده منظم و روزانه از این میوه است. باید بدانید که راز کنترل چربی خون توسط سیب در پوست آن و فیبری به پکتین و پولیفنول ها نهفته است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی باعث بهبود سوخت و ساز کلسترول شده و مولکول های التهاب زایی را که منجر به بروز بیماری های قلبی می شوند کاهش می دهند.

توت فرنگی جزو میوه های مفید بوده و باعث کنترل میزان کلسترول می شود. البته به شرطی که از انواع طبیعی و ارگانیک آن استفاده کنید. توت فرنگی مانند دیگر انواع توت ها باعث کاهش لیپوپروتئین ها و به عبارت دیگر کلسترول بد خون می شود. اگر بتوانید روزانه بین 1 تا 15 عدد توت فرنگی میل کنید می توانید اطمینان داشته باشید که تری گلیسیرید خونتان نیز به واسطه تأثیر آنتی اکسیدانی این میوه روی جریان خون کاهش می یابد. مصرف زیاد میوه های قرمز مانند گیلاس، زغال اخته، توت فرنگی و انگور قرمز به طور مستقیم روی سلامت قلب تأثیر مثبت دارند.

با وجود اینکه آب پرتقال میزان کمی استرول وارد بدن می کند اما در عین حال می تواند میزان کلسترول خوب را افزایش دهد. بنابراین اگر عادت داشته باشید که هر روز آب پرتقال طبیعی مصرف کنید می توانید به نتیجه کاهش کلسترول در جواب آزمایشتان امیدوار باشید

اگر سنتان بالای چهل سال است، از اضافه وزن رنج می برید یا اینکه سابقه چربی خون بالا در خانواده دارید باید به تغذیه خود اهمیت بدهید. در واقع لازم است که عادت های غذایی تان را اصلاح کنید، از خانه نشینی و بی تحرکی دور باشید و از مصرف مواد غذایی رنگی مانند میوه ها غافل نباشید. یکی از این میوه های مفید آووکادو است که به حفظ تعادل کلسترول خون کمک می کند. شما می توانید با مصرف روزانه نصف آووکادو در چهارچوب یک رژیم غذایی متنوع و سالم در عرض یک ماه کلسترول خونتان را تحت کنترل در بیاورید. آووکادو منبع خوب چربی های غیراشباع سالم است که برای قلب بسیار لازم و ضروری هستند. این چربی ها در بدن به انرژی تبدیل می شود (البته ذخیره نمی شوند)، میزان چربی بدن را کاهش داده و همچنین به کنترل قند خون کمک می کنند. نیاسین یا همان ویتامین B3 به بدن در کنترل میزان کلسترول کمک می کند. باید بدانید که آووکادو همانند مارچوبه، نخودفرنگی، بروکلی، سیب زمینی، قارچ، آرتیشو و غیره جزو تأمین کننده های این ویتامین مفید محسوب می شود.

حرف آخر اینکه مصرف این میوه ها به تنهایی برای کنترل چربی خون کافی نیستند. بلکه در گام اول باید حواستان به تغذیه مناسب و سالم باشد. لازم است که به طور روزانه پیاده روی و ورزش های سبک نیز انجام دهید. حتماً در کنار غذای اصلی از سالاد غافل نشوید. همیشه در کیفتان یک عدد سیب داشته باشید. این میوه گرسنگی را برطرف می کند و فواید زیادی برای بدن و سلامتی آن دارد.

 


خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-219 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

چربی‌های موجود در خون به دو گروه‌ ترای‌گلیسرید و کلسترول تقسیم می‌شوند. شاید این سوال در ذهن شما هم باشد که منظور از «چربی خون» چیست؟ در []

چربی‌های موجود در خون به دو گروه‌ ترای‌گلیسرید و کلسترول تقسیم می‌شوند. شاید این سوال در ذهن شما هم باشد که منظور از «چربی خون» چیست؟ در این باره باید گفت که چربی خون عبارت است از بالا رفتن مقدار ترای‌گلیسرید یا کلسترول از مقدار طبیعی آن‌ها در خون. میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی، افزایش می‌یابد. افزایش چربی خون با تجمع در دیواره‌ی رگ‌ها، تنگی آن‌ها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی، درد قفسه‌ی سینه و گرفتگی عروق می‌شود. درمان به موقع و مناسب افزایش چربی خون، نه تنها قادر است از تنگی عروق قلبی جلوگیری کند، بلکه می‌تواند از پیش‌رفت آن نیز جلوگیری کرده و حتا باعث بهبود شود. به طور کلی، عموم افراد جامعه باید از سن ۲۰سالگی نسبت به آزمایش چربی خون خود اقدام کنند. چنان‌چه سطح چربی خون شما طبیعی است، هر‌پنج سال یک‌بار (از سن ۲۰ سالگی به بعد) و در صورت بالا بودن چربی خون، باید هر‌دو تا شش ماه، یک‌بار چربی خون خود را آزمایش کنید. به منظور حذف اثر چربی موجود در غذا، ضروری است آزمایش چربی خون پس از ۱۲ تا ۱۴ ساعت ناشتا بودن انجام شود. این کار دقت آزمایش را افزایش می‌دهد.

چند توصیه

هوشیار باشید که افراد لاغر هم به کلسترول بالا دچار می‌شوند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بروز حمله‌ی قلبی را می‌توان با ایجاد تغییرات غذایی که موجب کاهش چربی خون می‌شوند، کاهش داد. باید به دقت غذاهای روزانه‌ی خود را بررسی کنید. این کار را حتا زمانی که غذاهای بیرون از خانه را مصرف می‌کنید نیز انجام دهید. انتخاب غذاهای کم‌چربی به معنای خوردن تنها نان و آب نیست. شما می‌توانید غذاهای متنوع و لذت‌بخشی میل کنید. اعمال تغییرات زیر در رژیم غذایی، می‌توا‌ند به کاهش مقدار چربی خون کمک کند: به جای سرخ کردن مواد غذایی، آن‌ها را آب‌پز، بخارپز یا کباب کنید. به جای پنیر و شیر چرب، از انواع کم‌چرب استفاده کنید. مصرف شیرینی، کلچه، کیک و فرآورده‌های لبنی پرچرب (شیر، پنیر و کره)، روغن نارگیل، روغن خرما، بیسکو‌یت، چپس، پُفک، سوسیس، همبرگر، کالباس، آیسکریم، پیتزا، زرده‌ی تخم‌مرغ، جگر سیاه، مغز، سیرابی و قلوه، میگو، خرچنگ و صدف را محدود کنید. از قسمت‌های کم‌چرب گوشت استفاده کنید و تمام چربی‌های قابل مشاهده را جدا کنید. از مرغ و ماهی بیش‌تر از گوشت سرخ استفاده کنید. در رژیم غذایی خود از سیر استفاده کنید. سیر خام یا کمی پخته شده، به میزان یک تا دو حبه در روز تأثیر مناسبی دارد. مصرف سیر هم‌چنین می‌تواند علاوه بر چربی، میزان فشار خون را نیز کاهش دهد. مصرف سبزیجات؛ مانند ‌کاهو و زردک‌ و میوه‌ها مانند سیب، زرد‌آلو، ناک، مالته، لیمو، گریپ فروت و توت‌فرنگی را افزایش دهید. به طور کلی تمام مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات، حبوبات وغلات فاقد کلسترول‌اند؛ اما در بین آن‌ها موادی مانند جو، کدو، شوید و سیر اثر ضد‌کلسترول بسیار قوی‌تری را بروز می‌دهند. سویا نیز باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. مصرف نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات و انواع لوبیا، عدس، لپه و‌ را افزایش دهید.

برای کاهش چربی بد خون چه بخوریم

دانه‌ی کتان (بزرک) مصرف کنید؛ چرا که پوسته سفت و غیر قابل هضمی دارد. بهتر است در آب تر شود. مقدار مصرف آن ۵/۲ قاشق چای‌خوری و سه مرتبه در روز است. برخی از متخصصان تغذیه نیز تا ۴ قاشق غذاخوری در روز را توصیه می‌کنند. مصرف میوه‌های خشک و مغزهای برشته نشده و فاقد نمک، به‌ویژه بادام و چارمغز را افزایش دهید. روزانه دو عدد سیب یا مالته، چند‌عدد توت‌‌فرنگی، به‌ویژه پس از غذا میل کنید که باعث کاهش جذب کلسترول مصرف شده با غذا می‌شود. حتما در کنار غذا، سبزی خوردن یا سالاد تهیه شده با زردک زیاد و روغن زیتون (یک قاشق غذاخوری) را میل کنید. مصرف تخم‌مرغ را به هفته‌ای سه عدد کاهش دهید. میگو، دل، جگر، قلوه، کله پاچه و مغز مصرف نکنید. مصرف مسکه و کره ممنوع است. علاوه بر آن از روغن‌های حیوانی و روغن‌های جامد پرهیز کنید و از روغن‌های زیتون، آفتاب‌گردان، سویا و بادام‌زمینی استفاده کنید. مبتلایان به کلسترول خون بالا و بیماران قلبی نباید روغن نارگیل و روغن پالم (نخل) مصرف کنند. البته باید تأکید کرد هر‌چند برخی موارد ذکر شده سطح چربی خون را بالا می‌برند؛ اما این موضوع به معنای مصرف نکردن مطلق آن‌ها نیست. به عنوان مثال، برای مصرف شیر، پنیر و ماست نوع کم‌چرب یا بدون چربی آن را خریداری کنید یا مصرف تخم‌مرغ، آیسکریم و پنیر را به دو‌مرتبه در هفته کاهش دهید. از طرف دیگر، یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش مهمی در کاهش بیماری قلبی داشته باشد. موارد دیگری نیز وجود دارند که باید آن‌ها را رعایت کرد. برای این‌ که قلبی سالم داشته باشید، از استرس‌های خود بکاهید و سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید و کلسترول خون‌تان بالاست، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-‌عروقی در شما زیاد است. وزن‌تان را در محدوده‌ی مطلوب و ایده‌آل نگه دارید. در صورت وجود اضافه‌وزن، طبق نظر متخصص تغذیه برای کاستن از وزن خود کوشش کنید. به طور مرتب ورزش کنید. ورزش باعث کاهش وزن و تقویت قلب می‌شود. در مورد نوع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

نسخه‌‌ی گیاهی

بیش‌تر گیاهان (سبزی‌ها و میوه‌ها) به علت فایبر و الیافی که دارند، باعث کاهش کلسترول و ترای‌گلیسرید خون می‌شوند. البته تأثیر گیاهان در کاهش چربی خون یک‌سان نیست؛ تأثیر برخی از آن‌ها بیش‌تر است و به دلیل خاصیتی که در کاهش کلسترول و ترای‌گلیسرید خون دارند، برای تهیه‌ی دارو استفاده می‌شوند. بین گیاهان، سیر بیش‌ترین قدرت را در کاهش کلسترول و ترای‌گلیسرید خون دارد و بیش از ۱۰۰ صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و ترای‌گلیسرید، خاصیت ضدمیکروبی و ویروسی دارد و فشار خون و قند خون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند. برخی دیگر از گیاهان مانند خرفه و دانه‌ی کنگر فرنگی نیز ترای‌گلیسرید خون را پایین می‌آورند و مصرف‌شان در بسیاری از کشورهای دنیا شایع است. میوه‌ی زیتون و روغن آن هم کلسترول را کاهش می‌دهند. مصرف برخی از روغن‌ها نیز HDL (کلسترول خوب) را بالا و LDL (کلسترول بد) را پایین می‌آورد؛ مانند روغن بادام ‌زمینی، هسته‌ی انگور، کنجد، ماهی و کتان. این روغن‌ها کلسترول و ترای‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند. اگر بخواهیم ۳ نوشیدنی را ببریم که هم فشار خون را پایین می‌آورند و هم کلسترول و ترای‌گلیسرید را، باید به آب بادنجان،‌ آب انار و آب‌غوره اشاره کنیم که بهترین گزینه‌ها هستند. این ۳ نوشیدنی هم می‌توانند بین وعده‌های غذایی و هم هم‌راه غذا مصرف شوند. آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرف‌شان هم به صورت آب‌‌میوه و هم میوه‌ی تازه، چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. هم‌چنین کدوی حلوایی، پیاز، جو، مرچ سبز، بادنجان سیاه و عدس نیز از جمله‌ی مواد غذایی‌ای هستند که به کاهش ترای‌گلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کنند. البته باید دقت داشته باشید، این گیاهان باید به مقدار متناسب مصرف شوند و روش پخت‌شان نیز مورد توجه قرار گیرد.

با مرچ سیاه به جنگ چربی بروید

مرچ سیاه به دلیل داشتن ماده‌ی «پپرین» که موجب طعم تند مرچ می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد. تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که مرچ سیاه علاوه برداشتن مزیت‌های بسیار برای سلامتی، میزان چربی جریان خون را کاهش می‌دهد. اکنون محققان طی تحقیقات آزمایش‌گاهی و مدل‌های کامپیوتری دریافتند که «پپرین» در فعالیت ژنی که مسئول کنترول تشکیل سلول‌های جدید چربی است، دخالت می‌کند. «پپرین» هم‌چنین ممکن است فعالیت‌های زنجیره‌ای میتابولیکی که در حفظ کنترول چربی نقش دارد را هدف قرار دهد. پژوهش‌گران معتقدند که این یافته باعث استفاده‌ی وسیع از عصاره‌ی پپرین یا مرچ سیاه در جنگ با چربی و سایر بیماری‌های مربوطه خواهد شد.

اطلاعات روز، روزه‌ی مستقل و پرخواننده‌ی افغانستان است

کپی رایت 219 – روزه اطلاعات روز. کلیه حقوق نشر و بازنشر مطالب برای روزه اطلاعات محفوظ است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *