برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد

برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد
برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد


URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-48-fa.html

آمار جهانی سیر فزاینده‌ میزان‌ شیوع‌ و بروز دیابت‌ نوع‌ 2 را نشان‌ می‎دهد. بسیاری‌ معتقدند که‌ دیابت‌ نوع‌ 2 یک‌ بیماری‌ قابل‌ پیشگیری‌ است‌ و می‎توان‌ با انجام‌ مداخلات‌ مناسب‌ از بروز دیابت‌ در افراد در معرض‌خطر جلوگیری‌ نمود. به‌ همین‌ دلیل‌ پیشگیری‌ اولیه‌ از دیابت‌ موضوع‌ بسیاری‌ از پژوهشها طی‌ دهه‌های‌اخیر بوده‌ است‌. با توجه‌ به‌ جمعیت‌ حدود دو میلیون‌ نفری‌ دیابتی‌ها در ایران‌ و هشدار سازمان‌ جهانی سلامت (WHO) نسبت به‌ افزایش‌ دیابت‌ در کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌، پیشگیری‌ اولیه‌ از دیابت‌ در کشور ما اهمیت‌ ویژه‌ای‌ می‌یابد. شناسایی‌ عوامل‌ خطرزای پیدایش دیابت‌ نوع‌ 2 و تعیین‌ راهکارهای‌ اجرایی‌ مناسب‌ در جهت‌ کاستن‌ از سرعت‌ فزاینده‌ بروز دیابت‌ در جامعه‌ در معرض‌ خطر، کانون توجه پژوهشگران می‎باشد. استعداد ژنتیک‌ (سابقه‌ خانوادگی‌)، مقاومت‌ به‌ انسولین‌، چاقی‌، اختلال ‌تحمل‌ گلوکز، پیشینه دیابت‌ بارداری، کم‌ تحرکی‌ بدنی‌ و رژیم‌ غذایی‌ ناسب‌ از مهمترین‌ عوامل‌خطرزا به‌شمار می‎روند هرچند عوامل‌ دیگری‌ نیز در پیدایش دیابت‌ مؤثر دانسته‌ شده‌اند. ‌مطالعات‌ در دسترس‌، اثر مداخلات‌ رفتاری‌ یا اصلاح‌ شیوه زندگی‌ از طریق‌ افزایش‌ فعالیت‌ بدنی‌ افراد وآموزش‌ رژیم‌ غذایی‌ مناسب‌ را در پیشگیری‌ اولیه‌ از دیابت‌ مورد بررسی‌ قرار داده‌اند، اما مطالعات‌ متعددی‌ نیز در مورد اثر داروها بر کاهش‌ میزان‌ بروز دیابت‌ در جامعه‌ منتشر شده‌ است‌. با توجه‌ به‌ نتایج‌ پژوهشهای‌ موجود، به‌ نظر می‎رسد طی‌ دهه‌های‌ آینده‌ دیابت‌ به‌عنوان‌ یک‌ بیماری‌ قابل‌ پیشگیری‌ تلقی‌ شود. البته‌ مسلماً با توجه‌ به‌پیشرفتهای‌ سریع‌ علمی‌ بشر، علاوه‌ بر اصلاح‌ عادات‌ رفتاری‌ و بهبود شیوه زندگی‌ در آینده‌، دستیابی‌ به‌ راههای‌ مؤثرتر و قطعی‌تری‌ برای‌ پیشگیری‌ از دیابت‌ دور از دسترس‌ به‎نظر نمی‌رسد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دیابت و متابولیسم ایران می باشد.

برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Iranian Journal of Diabetes and Metabolism

در طول ۳۰ سال گذشته، شیوع دیابت نوع ۲ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که در حال حاضر به عنوان یک بیماری همه گیر در جهان دیده می شود. این بیماری زمانی فقط افراد سالخورده را به عنوان بیماری نادر درگیر خود می کرد و به بیماری کشنده تبدیل شد. این نوع دیابت افراد در هر سن و سال و نژاد را تحت تاثیر خود قرار می دهد و اکنون یکی از دلایل مرگ زودرس در خیلی از کشورها در جهان محسوب می شود. در هر ۱۰ ثانیه در جهان یک نفر براساس دیابت نوع ۲ جان خود را از دست می دهد. خوشبختانه راه های زیادی برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ وجود دارد

۱- حفظ عادت های غذایی سالم

درک ارتباط بین رژیم غذایی و دیابت. خوردن شیرینی های بیش از حد و غذاهای چرب باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت و دیابت نوع ۲ می شود. شما می توانید قند خون بالا (قند خون قبل از دیابتی) را کاهش دهید و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را با کاهش غذاهای ناسالم، میزان خوردن غذا و خوردن به میزان سالم متعادل کنید.

۲- میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید

برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد

روزانه بین ۷ تا ۹ بار در روز میوه و سبزی مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات منجمد و خشک، مزایای سلامتی خوبی را به ارمغان می آورند، اما محصولات تازه در فصل نیز همواره دارای بیشترین قدرت تغذیه ای بوده است. سعی کنید مصرف خود را از سبزیجات کنسرو شده کاهش دهید، زیرا محتوای نمک بالاتری دارند.

۳- میوه ها و سبزیجات را در انواع مختلف رنگ ها انتخاب کنید

میوه هایی با رنگ های پررنگ اغلب به معنای دارا بودن مواد مغذی بیشتری هستند، بنابراین بهتر است غذاهای مختلفی از میوه ها و سبزیجات که حاوی طیف وسیعی از رنگ های روشن هستند استفاده کنید. برای مثال برخی از محصولات شامل موارد زیر است:

۴- خوردن کربوهیدرات های مختلف

شیرینی، کیک، سیب زمینی سرخ کرده و دیگر کربوهیدراتهای فرآوری شده را از بین ببرید. در عوض کربوهیدرات هایی که سالم هستند، از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات و نان تازه مصرف کنید. اغلام با محتوای فیبر بالا را انتخاب کنید؛ نشان داده شده است که فیبر برای کاهش قند خون با عمل به عنوان یک “از بین برنده قوی عمل کرده و به کاهش سرعت فرایند گوارش و سرعت گلوکز وارد شده به جریان خون می پردازد.

۵- کاهش خوردن نوشیدنی های شیرین

یکی از منابع اصلی بدون کالری و شکر فراوان نوشیدنی های شیرینی هستند که حاوی شکر هستند مانند نوشابه ها و آب میوه ها هستند که دارای محتوای آب محدود است. شما باید در اکثر مواقع تشنگی خود با آب برطرف کنید. اگر نگران کیفیت آن هستید، یک فیلتر خریداری کنید. اگر شما به نوشیدن نوشیدنی های شیرین عادت کرده اید، ابتدا بدن شما تقریبا نوشیدنی های شیرین را طلب می کند تا اینکه خود را از عادت بیرون بیاورید.

۶- خوردن قند و کربوهیدرات های تصفیه شده را کم کنید

کربوهیدرات های تصفیه شده مانند محصولات آرد سفید تقریبا بلافاصله هنگامی که شما آنها را بخورید به شکر تبدیل می شوند. شکر در بسیاری از تنقلات از کیک های ، شیرینی، آب نبات و شکلات آشکار است و در بعضی ها مانند ماست شیرین پنهان است. شکر شایع است و وقتی شما مصرف می کنید نیاز به مصرف را در خود احساس می کنید. وقتی احساس می کنید به ان نیاز دارید سعی نکنید شکمتان را با شکر پر کنید.

۷- غذاهای سالم خوبی مصرف کنید

جایگزین میان وعده های شیرین را با میوه ها، میوه های گیاهی، آجیل ها و دیگر اقلام سالم پر کنید. میوه های تازه و فصلی می تواند اشتیاق به خوردن غذاهای شیرین را از بین ببرند. آجیل شور می تواند جایگزین خوبی برای تنقلات شور مانند چیپس باشد، اما آنها مواد مغذی بیشتری مانند فیبر، چربی سالم و پروتئین را فراهم می کنند.

۸- چربی های سالم مصرف کنید

یک تصور غلط رایج وجود دارد که همه چربی بد است. درست است که غذاهای سریع سرخ شده سرشار از منابع ناسالم چربی هستند. با این حال، ماهی قزل آلا و آجیل دارای محتوای چربی بالا هستند که مزایای سلامتی مختلفی را نیز در کنار آن ارائه می دهند. آووکادو غذای دیگری است که دارای چربی سالم است. مهمتر از این از چربی های فرآوری شده، هیدروژنه، اشباع یا اشباع شده (به ویژه از ترشحات چرب) و روغن های گیاهی استفاده کنید تا کل چربی را از رژیم خود کاهش دهید. در عوض به دنبال چربی های اشباع نشده، کربوهیدرات و یا غیر اشباع باشید.

۹- در بعضی مواقع رژیم غذایی خود را تغییر دهید

ممکن است به نظر برسد که قطع تمام شیرینی ها از زندگی خودتان یک نوع تنبیه است. با این حال، شما هنوز هم می توانید بدون در نظر گرفتن تمام عادات غذا خوردن از غذاهایی که دوست دارید لذت ببرید. شما حتی ممکن است متوجه شوید که نوشیدنی های مورد علاقه خود را برای موارد خاص صرف کرده اید، نه اینکه روزانه آنها را تحریک کنید، می توانید تجربه خوردن این رفتارها را با خوردن در بعضی مواقع و رویدادهای خاص حتی شیرین تر کنید.

۱۰- به عادت غذا خوردن خودتان رژیم غذایی نگویید

“رژیم های غذایی تمایل به شکست دارند چرا که آنها کوتاه مدت و دارای نقطه “پایان هستند. فکر کردن به شیوه جدید غذا خوردن به عنوان تغییر دادن عادات غذا به جای یک «رژیم غذایی موقت» می تواند به شما در حفظ عادات جدید کمک نکند. شما همچنین ممکن است متوجه شوید که با کم کردن تلاش و یا تنش وزن روبرو می شوید.

۱۱- خوردن غذا در شب را کاهش دهید

اگر در مرحله قبل از دیابتی هستید، ممکن است لازم باشد از غذا خوردن چیزی غیر از یک غذای سبک پروتئین دار در هنگام خواب خودداری کنید. شما همچنین باید مصرف نوشیدنی خود را فقط به آب بسنده کنید، از مصرف الکل یا نوشیدنی ها با شکر یا کافئین استفاده کنید.
اگر بعد از شام گرسنه باشید، سعی کنید غذاهای کم کالری و کربوهیدرات مصرف کنید که تاثیرات کمتری روی قند خون شما می گذارد. برخی از گزینه ها عبارتند از:

۱۲- اجتناب از خوردن احساسی

سعی کنید غذا را به عنوان پاسخ احساسی از خوردن به دلیل گرسنگی فیزیکی واقعی تقسیم کنید. به یاد داشته باشید که گرسنگی فیزیکی را می توان تقریبا با هر غذا برطرف کرد، در حالی که گرسنگی عاطفی اغلب به عنوان یک اشتیاق برای یک غذای خاص ظاهر می شود.

۱۳- آرام غذا بخورید تا چاق نشوید

خوردن به آرامی برای جلوگیری از چاقی است. برای معده شما حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا یک سیگنال به مغز خود ارسال کند که معده شما پر است. در این تاخیر ممکن است بیش از حد غذا بخورید: خیلی از آنکه نیاز دارید.

برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد

۱۴- صحبت با یک متخصص تغذیه را جدی بگیرید

در مورد صحبت با متخصص تغذیه و CDE می توانید با این افراد صحبت کنید. اگر میخواهید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید، در نظر داشته باشید که با یک متخصص تغذیه ثبت شده صحبت کنید. این متخصصان تغذیه و دیابت قادر به هدایت شما به سمت یک رژیم غذایی مناسب خواهند بود.

۱- اولویت بندی ورزش به عنوان روشی برای از دست دادن وزن

در بره پیشگیری از دیابت (DPP) نشان داده شده است افرادی که ۵ تا ۷ درصد از وزن بدن خود را از دست داده و به مدت نیم ساعت در روز ۵ روز در هفته ورزش می کنند، ۵۸ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند. [۹] [۱۰] در هر وزنی که باشید ورزش، بخش مهمی از حفظ سلامتی است. چربی بیش از حد بدن مانع استفاده از گلوکز می شود، که برای انرژی ضروری است. حتی ۳۰ دقیقه ورزش روزمره با افزایش ضربان قلب میتواند به شما در جلوگیری از دیابت و حفظ وزن سالم کمک کند.

۲- در حین ناهار خود، پیاده روی کنید

اگر احساس کنید که مدت زمان لازم برای تمرین را نداشته اید، در طول ناهار خود ۵ روز در هفته به مدت نیم ساعت به پیاده روی بپردازید. این می تواند راهی برای “دزدکی حرکت کردن در ورزش باشد.

۳- ورزش پس از کار

شما می توانید از ساعت شلوغی ترافیک خود با بازدید از ورزشگاه یا رفتن به راه رفتن سریع و یا در خارج از منزل برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیاده روی کنید. ممکن است کمی دیر به خانه برسید، اما به دلیل تمرین، از ترافیک اجتناب کرده اید و توانسته اید ورزش کنید.

۴- برای پیاده روی یک سگ بگیرید

سگ ها ورزش را آسان تر می کنند و یک نوع مسئولیتی هستند که شما را مجبور به خارج شدن می کنند. اگر سگ ندارید (یا نمی خواهید یکی را انتخاب کنید)، پیشنهاد دهید سگ همسایه را راه ببرید.

۵- به جای رانندگی به اماکن محلی خود بروید

مگر اینکه بسته های سنگین برای حمل داشته باشید، پیاده روی به طور کلی حس خوبی به نظر می رسد. یک دوست یا اعضای خانواده را برای پیوستن به شرکت برای خود همراه کنید صحبت کردن با شخص در حالیکه راه می روید باعث می شود پیاده روی کوتاه تر شود.

۶- هنگام تمرین به موسیقی گوش دهید

بارگذاری آی پاد یا پخش MP3 با موسیقی مورد علاقه خود یکی دیگر از روش های مورد نظر است. به خودتان یک پیشنهادی برای پیاده روی در حالی کهبه موسیقی مورد علاقه خودتان گوش می دهید بدهید. شما حتی می توانید یک لیست پخش ایجاد کنید که تمرینات شما را آشکار می کند، با یک آهنگ آرام “گرم کردن، ۳۰ دقیقه از موسیقی پیاده روی / پیاده روی خوش بینانه، و سپس یک آهنگ ۳-۴ دقیقه ای “تند استفاده کنید. استفاده از یک لیست پخش به موقع می تواند به شما اطمینان دهد که جلسه تمرین شما مناسب است.

۷- سطح استرس خود را کاهش دهید

استرس با سطوح بالای گلوکز ارتباط دارد که می تواند به دیابت منجر شود.این به این دلیل است که هنگامی که بدن شما به رسمیت شناخته شده است که شما تحت تأثیر قرار گرفته است، خود را برای پاسخ “مبارزه یا پرواز که سطح هورمون خود را از بین می برد، پر می کند. این تغییر هورمونی همچنین می تواند شانس خود را برای به دست آوردن وزن افزایش دهد. برای کاهش استرس شما:

۸- استراحت خوبی داشته باشید

بزرگسالان نیاز به حداقل ۶، اما ترجیحا ۷ یا ساعت خواب هر شب نیاز دارند. این امر برای اعصاب و تمام سیستم های دیگر مناسب است. خوابیدن به اندازه کافی برای حفظ قند خون و فشار خون ضروری است که هر دوی آنها مربوط به دیابت است.

۱- تفاوت بین انواع مختلف دیابت

دیابت بر میزان قند خون (گلوکز) بدن شما تأثیر می گذارد. منبع انرژی ضروری، گلوکز پس از هضم غذا در جریان خون جریان دارد. انسولین که به طور طبیعی توسط پانکراس تولید می شود، از گلوکز خون خارج می کند و آن را به سلول های کبدی، ماهیچه ها و چربی ها تقسیم می کند، جایی که به انرژی قابل استفاده برای بدن تبدیل می شود. دیابت به عنوان نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری شناخته می شود.

۲- خطرات دیابت نوع ۲ را بشناسید

درک اینکه چگونه دیابت می تواند باعث اختلال در زندگی شما شود، می تواند انگیزه شما را برای تغییر شیوه زندگی و تغییرات رژیم غذایی برای جلوگیری از بیماری کمک کند. برخی از عوارض دیابت نوع ۲ می تواند بسیار شدید باشد. عوارض احتمالی عبارتند از:

۳- عوامل خطر دیابت نوع ۲ را کنترل می کند

برخی از عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت در کنترل شما هستند. عوامل خطر برای دیابت که می تواند با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی کنترل شود عبارتند از:

۴- عوامل خطر برای دیابت را که نمی توانید کنترل کنید، بشناسید

برخی عوامل خطر برای ایجاد دیابت نوع ۲ وجود دارند که در کنترل شما نیستند. با این حال آگاهی از این عوامل می تواند به شما در تعیین خطر کلی بیماری شما کمک کند. عوامل خطر عبارتند از:

۵- اقدام زودهنگام

قند خون بالا را می توان قبل از اینکه مجموعه ای از آسیب های پایدار را تصحیح کند تصحیح می شود. اگر فاکتورهای خطر مرتبط با دیابت دارید، مهم است که آزمایش های غربالگری خون و یا ادرار را انجام دهید و با کنترل عوامل سبک زندگی خود پاسخ دهید. اگر آزمایشات نشان می دهد که قبل از دیابت دارید، احتمال بیشتری برای تشخیص دیابت نوع ۲ در آینده وجود دارد. پیش از دیابت، بخشی از سندرم متابولیک است که “یک گروه از عوامل خطر – فشار خون بالا، قند خون بالا، میزان کلسترول ناچیز و چربی شکم است.در حالی که چنین تشخیص می تواند ترسناک باشد، این نیز یک فرصت برای عقب نشینی از سلامت خود و تضعیف، معکوس کردن یا جلوگیری از دیابت نوع ۲ از طریق تغییر شیوه زندگی است.

۶- بازگشت برای آزمایش

پس از ۶ ماه بهبود رژیم غذایی و عادت های ورزشی، برای بررسی میزان قند خون خود اقدام کنید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در

سنگ کیسه صفرا، سنگ کوچکی است که اغلب از کلسترول ساخته شده و در کیسه صفرا ایجاد می شود. در

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

چگونه از ابتلا به دیابت جلوگیری کنیم

دیابت یا مرض قند با سرعت بسیاری در حال گسترش است. این در حالی است كه این بیماری، از بیماری هایی است كه به راحتی قابل پیشگیری است. چند روش ساده را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مرور می كنیم.

1 – انتخاب پیش غذای مناسببهترین توصیه سالاد است.خوردن سبزیجات با سس سركه فرانسوی،قبل از وعده غذای اصلی،به كنترل شدن میزان قند خون كمك شایانی می كند. 

برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد

در پژوهشی كه در دانشگاه آریزونا انجام شد،مشاهده شد از بین مبتلایان به دیابت  نوع 2 (یا دیابت مقاوم به انسولین)،كسانی كه قبل از صرف یك وعده غذای پركربوهیدرات (قند)، دو قاشق غذا خوری سركه استفاده كردند، میزان قند خون پایین تری نسبت به سایرین داشتند.

كارل جان ‌استون،رهبر گروه پژوهش می گوید:سركه حاوی استیك اسید است كه می تواند برخی از آنزیم هایی را كه در هضم و جذب نشاسته دخالت دارند،غیرفعال كرده و با این كار هضم كربوهیدرات ها را كند و آهسته كند. در حقیقت اثر سركه مشابه است با اثر داروی آكاربوز، كه یك داروی كاهنده ی میزان قند خون است.پس از این  به بعد،ماكارونی را با این چاشنی  میل كنید: سسی از سه قاشق سركه،دو قاشق روغن بذركتان، یك حبه سیر له شده، یك چهارم قاشق چایخوری عسل، سه قاشق ماست، نمك و فلفل.

2 – اتومبیلتان را رها كنیداز هر فرصتی  در طول روز برای پیاده روی استفاده كنید.با این كار از سلامت بهتری برخوردار خواهید بود، حتی اگر هیچ وزنی كم نكنید.

در مطالعه ای مشخص شد خطر ابتلا به دیابت  در افرادی كه به طور منظم ورزش می كنند – تا چهار ساعت در هفته یا تقریبا 35 دقیقه در روز – تا 8 درصد كاهش می یابد،حتی اگر این افراد در نتیجه ی این ورزش هیچ وزنی كم نكنند.این الگوی كاهش میزان خطر،به همین صورت در مطالعات مختلف تكرار شده است.به عنوان مثال پژوهش معروفی به روی پرستاران زن انجام شده نشان داد زنانی كه فعالیت های كاری بیشتری دارند، خطر ابتلا به دیابت را تا 3 درصد كاهش داده اند. مطالعات دانشمندان چینی نیز نشان داده است كه افرادی كه قند خون بالایی دارند و مستعد ابتلا به دیابت هستند،اگر در فعالیت های ورزشی متعادل شركت كنند و در شیوه ی زندگی خویش برخی اصلاحات انجام دهند، خطر بروز دیابت را 4 درصد كاهش خواهند داد.

 

 چرا پیاده  روی؟ علت این  است كه ورزش باعث می شود تا بدن  از هورمون انسولین به نحو بهتر و  كارآمدتری استفاده كند.به این ترتیب كه تعداد گیرنده های انسولین روی سلول ها را افزایش می دهد. نقش انسولین این است كه قند خون را وارد سلول ها می كند تا به مصرف تولید انرژی یا تغذیه ای برسد.اگر قند خون وارد سلول نشود، در خون باقی خواهد ماند و مشكلات جدی برای فرد به وجود خواهد آورد.3 – به غلات عادت كنیدمصرف غلات وزن بدن را كاهش می دهد و قند  خون را ثابت نگه می دارد.مصرف غلات سبوس دار میزان بروز سرطان سینه،  دیابت نوع دو، فشار خون بالا و سكته مغزی را كاهش می دهد.

 

4 – قهوه بخوریداگر از طرفداران قهوه و نسكافه هستید، آنها را از خود دریغ نكنید.قهوه می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری كند.

در پژوهشی در دانشگاه هاروارد كه در مدت 18 سال  به روی 12621 زن و مرد انجام شد،مشخص شد در افرادی كه از طرفداران پر و پا قرص قهوه هستند و روزانه بیش از 6 فنجان قهوه می نوشند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو 29 تا 54 درصد كاهش می یابد.مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه خطر بروز بیماری را 29 درصد كاهش می دهد، 1 تا 3 فنجان قهوه نیز اثر اندكی دارد. ولی قهوه ی بدون كافئین هیچ اثر پیشگیری كننده ای ندارد. كافئین در فرم های مختلف دیگر، مثل چای، نوشابه و شكلات نیز اثر مثبت در پیشگیری از ابتلا به دیابت دارد. محققان معتقدند كافئین با افزایش دادن متابولیسم این اثر را اعمال می كند.همچنین قهوه ای كه منبع اصلی كافئین در این مطالعه بود، حاوی پتاسیم،منیزیم و آنتی اكسیدان بود كه به سلول ها در جذب قند كمك می كنند.

 

5 – از فست فود ها استفاده نكنیدشاید با یك بار خوردن این غذاها اتفاقی رخ ندهد. ولی اگر این روش تغذیه  به صورت عادت غذایی در آید، فرد را به سوی دیابت می كشاند.مطلبی كه ذكر  شد، حاصل تحقیقات دانشمندان دانشگاه  مینه سوتا به روی 3 هزار فرد 18 تا 3 ساله، در مدت 15 سال است. در ابتدای مطالعه، تمام افراد دارای وزن مناسبی بودند. ولی افرادی كه در هفته بیش از دوبار از غذاهای فروشگاه های فست فود استفاده كردند، در مقایسه با كسانی كه مصرف این نوع غذاها را به كمتراز یك بار در هفته محدود كردند، دچار اضافه وزن (4.5 كیلوگرم) و مقاومت به انسولین شدند. اضافه وزن و مقاومت به انسولین دو فاكتور اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. علاوه بر اثر میزان مصرف به شكل گفته شده، بسیاری از فست فودها به طور مصنوعی با چربی های مضر ترانس (ترانس نوعی شكل ساختمانی مولكولهای چربی است) و نیز كربوهیدرات های تصفیه شده و مصنوعی اشباع می شوند، كه این باعث می شود حتی اگر این غذاها باعث اضافه وزن نشوند، باز هم خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند.6– از سبزیجات بیش از پیش استفاده كنیدگوشت را غذایی برای تفریح در نظر بگیرید،نه برای استفاده ی روزانه.مطالعه به روی 37 هزار زن نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی كه هر هفته حداقل 5 بار گوشت قرمز مصرف می كنند، 29 درصد از زنانی است كه مصرف گوشت آنها كمتر از یك بار در هفته است. همچنین خوردن گوشت های فرآوری شده مثل هات داگ 5 بار یا در هفته، خطر ابتلا به دیابت را 43 درصد نسبت به مصرف كمتر از یك بار در هفته افزایش می دهد. محققان علت را كلسترول موجود در گوشت قرمز و افزودنی های خوراكی موجود در گوشت های فرآوری شده می دانند.

 

اقتباس از سایت سیمرغ سلامت

 

برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد
برای پیشگیری از دیابت نوع دو چه باید کرد
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *