برای درمان خارش پوست بدن چه باید کرد

خواص دارویی و گیاهی

لیست مطالب :

آیا شما همیشه احساس خارش پوست دارید؟ خارش پوست یک مشکل رایجی است که بر روی اکثر افراد تأثیر می‌گذارد و به‌شدت آزاردهنده است و بر روی فعالیت‌های شما تأثیر می‌گذارد برای درمان خارش پوست با دکتر نیم همراه باشید.

خارش پوست علل مختلفی دارد مانند واکنش‌های آلرژیک، نیش حشرات، عفونت‌های پوستی، آب‌وهوای خشک، صابون‌ها، مواد شوینده و حتی برخی از داروها باشد.

خارش پوست می‌تواند منجر به جراحت و عفونت شود، در ادامه برای شما روش‌های گیاهی و خانگی برای درمان خارش پوست را خواهیم گفت.

لیمو از قدیم برای درمان خارش بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد زیرا حاوی اسیدسیتریک و استیک است که خواص آنتی‌سپتیک، بی‌حس‌کننده، ضدالتهابی و عفونی کننده دارد.

برای درمان خارش پوست بدن چه باید کرد

توجه: کسانی که پوست حساس دارند از این درمان استفاده نکند.

جوش‌شیرین یکی از بهترین مواد خانگی برای درمان خارش پوست و مشکلات پوستی دیگر است زیرا دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند به‌عنوان خنثی‌کننده اسیدفولیک عمل کند که به خستگی کمک می‌کند.

توجه: جوش‌شیرین را بر روی محلی که زخم شده است یا پوست شما باز است به‌هیچ‌عنوان قرار ندهید.

آب سرد می‌تواند خارش را فوری تسکین دهد و راه‌های زیادی برای استفاده از آب سرد برای درمان خارش پوست وجود دارد.

جو پرک شده به درمان خارش پوست بسیار کمک می‌کند زیرا دارای خواص ضدالتهابی و آرام‌بخش است.

سرکه سیب دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضد خارش، ضد قارچی و ضد باکتری دارد که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

ریحان یک گیاه مفید برای از درمان خارش پوست است زیرا حاوی مقادیر زیادی اژنوول (اسانس قوی بی‌حسی موضعی) است، علاوه بر این دارای ترکیبات کافور و تیمول است که سریعاً خارش پوست را متوقف می‌کند.

آویشن حاوی مقادیر قابل‌توجهی از تیمول است که دارای خواص بیهوشی و ضدالتهابی است. تیمول می‌تواند انتقال پیام عصبی را خنثی کند و همچنین التهاب ناشی از خارش را کاهش دهد.

روغن‌زیتون دارای ویتامین E و آنتی‌اکسیدان می‌باشد و سبب بهبودی و درمان خارش پوست می‌گردد. اگر روغن‌زیتون ندارید می‌توانید از روغن کرچک و یا روغن نارگیل نیز استفاده کنید.

آلوئه ورا حاوی خواص ضدالتهابی، ضد باکتری و ضد قارچی است و علاوه بر این دارای ویتامین E است که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و به‌نوبه خود به درمان خارش بدن نیز کمک می‌کند.

روغن نعناع حاوی خواص ضدالتهابی، ضدعفونی‌کننده، ضد درد و آرام‌بخش است که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

نظر

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

برای بعضی افراد خارش پوست جدالی دائمی است. تشخیص دقیق علت خارش پوست گاهی دشوار است. خارش می‌تواند ناشی از حساسیت یا بیماری پوستی باشد. همچنین ممکن است نشانه‌‌ی بیماری‌های جدی‌تری مثل بیماری کبد یا نارسایی کلیه باشد. پس برای اینکه خیال‌تان راحت شود، مهم است که علت اصلی مشکل را شناسایی و آن را درمان کنید.

برای درمان خارش پوست بدن چه باید کرد

مهم‌ترین وظیفه‌ی پوست محافظت از درون بدن است. پوست انسان شامل شبکه‌ای وسیع از سلول‌های ایمنی است که به محافظت از پوست و بدن در برابر ویروس، باکتری و سایر تهدیدهای پنهانی کمک می‌کنند.

وقتی سلول‌های پوست هر نوع ماده‌ی مشکوکی را شناسایی کنند، واکنشی به آن نشان می‌دهند که باعث التهاب آن نقطه می‌شود. به این التهاب، حساسیت پوستی یا آماس پوست گفته می‌شود.

انواع مختلفی از آماس پوست وجود دارد. سلول‌های ایمنی پوست می‌توانند نسبت به چیزی که با پوست تماس پیدا می‌کند، عفونتی در بدن یا یک بیماری واکنش نشان بدهند. بعضی از تحریک‌های پوستی قرمز، دردناک و با سوزش همراه هستند، درحالی‌که تحریک‌های دیگر ممکن است منجر به تاول یا لک شدن پوست حساس‌شده شوند.

یکی از رایج‌ترین علائم انواع مشکلات پوستی، خارش است. افراد ممکن است از خارش پوست سراسر بدن‌ یا قسمت‌های مشخصی از آن رنج ببرند. همچنین ممکن است پوست خشک و ترک‌خورده یا سفت و زبر داشته باشند.

پوست خشک یکی از معمول‌ترین دلایل خارش پوست است. اگر نشانه‌هایی مانند برآمدگی‌های قرمز روشن یا تغییر ناگهانی در پوست‌ وجود نداشته باشد، احتمالا دلیل خارش، پوست خشک است.

عوامل زیست‌محیطی مثل آب‌وهوای شدیدا گرم یا سرد یا رطوبت کم و نیز شست‌و‌شوی بیش‌ازحد می‌توانند منجر به خشک شدن پوست شوند. خشکی پوست در هر سنی ممکن است رخ بدهد، گرچه با بالا رفتن سن، پوست نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

یک مرطوب‌کننده‌ی خوب معمولا به ترمیم پوست خشک کمک می‌کند. پوست شدیدا خشک، علامت هشداری برای آماس پوست است. گاهی افراد به مشاوره با متخصص پوست نیاز دارند تا از وخیم‌تر شدن شرایط‌شان پیش‌گیری کنند.

نشانه‌های معمول پوست خشک عبارتند از:

درمان خشکی پوست بسیار مهم است چون ترک‌های روی پوست ممکن است باعث شوند میکروب‌ها به داخل پوست نفوذ کنند و باعث عفونت شوند. نقطه‌های قرمز و دردناک روی پوست اغلب نشانه‌های اولیه‌ی یک عفونت بالقوه هستند.

برای رفع این مشکل متخصص پوست ممکن است مرطوب‌کننده‌ای خاص یا یک داروی موضعی تجویز کند.

معمول‌ترین عوامل خارش پوست عبارتند از:

اگزما یا آماسِ بی‌دلیل شایع‌ترین آماس پوستی در کودکان است. کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمنی‌شناسی اعلام کرده است که از هر پنج نوزاد، یک نوزاد دچار اگزماست درحالی‌که این عدد در بزرگ‌سالان به یک در ۵۰ نفر می‌رسد.

شایع بودن اگزما در نوزادان به این علت است که ماده‌ی چربی درون غشای سلولی نوزادان (که از پوست در برابر از دست دادن آب و خشکی بیش‌ازحد محافظت می‌کند) کم است بنابراین پوست آب از دست می‌دهد، خشک می‌شود و در خطر سوزش و التهاب قرار می‌گیرد.

به همین دلیل است که مرطوب نگه داشتن پوست نوزاد بسیار اهمیت دارد.

خوشبختانه اگزما اغلب با گذشت زمان بهتر می‌شود. با این حال، افرادی که دچار اگزما هستند باید مراقب باشند، چون در برابر عفونت‌های پوستی آسیب‌پذیرند.

سوزش و واکنش‌های آلرژیک نیز می‌تواند باعث خارش پوست شود. آماس ناشی از تماس آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که پوست با یک ماده‌ی حساسیت‌زا تماس مستقیم پیدا می‌کند.

نتیجه‌ی آلرژی پوستی خارشی است که ممکن است شامل تاول‌ها یا برآمدگی‌های کوچک باشد. هر بار که پوست در تماس با ماده‌ی حساسیت‌زا قرار بگیرد حساسیت می‌شود. ماده‌ی حساسیت‌زا ماده‌ای است که بدن به آن حمله می‌کند. حساسیت اغلب مدتی پس از قرار گرفتن در معرض ماده‌ی حساسیت‌زا ایجاد می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک ممکن است در اثر تماس با لباس، حیوانات خانگی، مواد شیمیایی، شوینده‌ها و موادی مثل پیچک سمی یا لوازم آرایشی شروع شوند. آلرژی‌های غذایی هم می‌توانند باعث خارش پوست شوند.

آلرژی‌های نیکل نیز بسیار شایع هستند. وقتی پوست با جواهراتی که دارای نیکل است (حتی به مقدار بسیار کم) تماس پیدا می‌کند محل تماس قرمز، برآمده، ملتهب و خارش‌دار می‌شود.

وقتی فرد به ماده‌ی خاصی آلرژی دارد، ساده‌ترین راه‌ اجتناب از آن محصول یا ماده است. کرم‌های بدون نسخه یا کرم‌های دارویی نیز به از بین بردن تحریک کمک می‌کنند.

کهیر نوعی التهاب پوستی است که در اثر تراوش پلاسمای خون به بیرون از رگ­‌های خونی کوچک پوست ایجاد می­‌شود. این پدیده به علت آزاد شدن ماده‌ی شیمیایی‌ای به‌ هیستامین رخ می‌دهد.

دو نوع کهیر وجود دارد. کهیر حاد بعد از تماس با یک محرک آلرژیک مثل غذا یا داروی خاص ایجاد می‌شود. دلایل غیرآلرژیک مثل آب‌وهوای خیلی سرد یا خیلی گرم،‌ قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا ورزش نیز می‌توانند محرک باشند.

کهیر مزمن محرک‌های مشخصی ندارد و معمولا آزمایش‌های آلرژی برای بررسی علت آن مؤثر واقع نمی‌شوند. این نوع کهیر ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد. کهیر باعث خارش‌های آزاردهنده و دردناک است، اما مسری نیست.

کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمنی‌شناسی اعلام کرده است که حدود ۲۰ درصد از افراد در دوره‌ای از زندگی‌شان به کهیر دچار می‌شوند.

خارش ممکن است به وجود انگل‌هایی مثل کرمک‌ها، حشراتی مثل ساس، سوسک یا شپش ربط داشته باشد. عفونت‌های قارچی مثل پای ورزشکاران نیز باعث خارش میان انگشتان و اطراف‌شان می‌شود.

خارش پوست ممکن است ناشی از بیماری‌های جدی‌تر باشد. اختلالات عصبی ناشی از دیابت، گره‌های عصبی و زونا نیز باعث خارش شدید پوست می‌شوند.

خارش اورمیک یا کلیوی که به آن بیماری کلیوی مزمن هم می‌گویند، با خارش ارتباط دارد. اورمیک به سندرم گسترده‌ای اشاره دارد که وقتی کلیه‌ها شدیدا آسیب دیده باشند و نتوانند سموم بدن را تصفیه کنند، رخ می‌دهد. یکی از نشانه‌های شایع این بیماری خارش است که معمولا شب‌ها شدیدتر می‌شود و در قسمت پشت، بازوها و شکم وجود دارد.

بره‌ی درمانی به علت خارش بستگی دارد. برای افرادی که پوست خشک دارند، یک مرطوب‌کننده‌ی خوب شاید تنها راه‌حل باشد.

متخصصان پوست اغلب به افرادی که به اگزما، آماس پوست، کهیر یا موارد مشابه دچارند، کرم‌های کورتیکواستروئید را پیشنهاد می‌دهند. این کرم‌ها مستقیما بر روی پوست استفاده می‌شوند تا خارش را کم کنند. همچنین بازدارنده‌های کلسینورین موضعی و آنتی‌هیستامین‌های خوراکی نیز به کاهش خارش کمک می‌کنند.

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی، داروی‌های ضدحساسیت رایجی هستند که حتی بدون نسخه نیز می‌توانید آنها را خریداری کنید.

برای افراد مبتلا به پسوریازیس یا نارسایی کلیه، اگر دلیلی برای اجتناب از دارودرمانی وجود داشته باشد، پزشک راه‌های دیگری مانند نوردرمانی را پیشنهاد می‌کند. در این روش پوست در معرض امواج مشخصی از اشعه‌ی فرابنفش قرار می‌گیرد تا خارش کنترل شود.

شاید مهم‌ترین اقدام برای مراقبت از خود این باشد که پوست‌تان را نخارانید چراکه باعث التهاب و آسیب به پوست می‌شود و خارش را نیز می‌کند.

اگر کرم‌های بدون نسخه مؤثر نبودند، محل خارش گسترش پیدا کرد یا نشانه‌هایی فراتر از خارش مشاهده کردید، باید به یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید تا پزشک پس از تشخیص علت خارش، داروهای لازم را برای‌تان تجویز کند.

برای درمان خارش پوست بدن چه باید کرد

برگرفته از: medicalnewstoday

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

نویسنده و عضو هیئت تحریریه چطور

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو


چطور سؤال‌های بهتری بپرسیم؟

یوگای صورت؛ ۵ تمرین معجزه‌آسا برای زیبایی چهره

بهترین روش برقراری ارتباط در موقعیت‌های مختلف چیست؟

۱۰ اشتباه رایج در برقراری ارتباط و راهکارهای اجتناب از آن‌ها

بهترین سال زندگی تو؛ کتابی الهام‌بخش برای دستیابی به اهداف بزرگ

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی خارش است که گاهی آن‌قدر شدید است که خواب را هم از فرد می‌گیرد . اگر خارش چند هفته تا چند ماه طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم روی شما صورت گیرد بااین‌حال اگر خارش قابل‌تحمل باشد و همراه با علائم دیگر نباشد شما به‌راحتی می‌توانید با درمان‌های مختلف خانگی درمان کنید .

علت‌های اصلی خارش :

درمان خنده‌دار خارش :

برای درمان خارش ، اگر سمت چپ بدنتان می‌خارد در مقابل آینه بایستید و سمت راست بدن را بخارانید و برعکس ? . انجام دادن این روش ضرری ندارد و ارزش امتحان کردن دارد .

برای درمان خارش پوست بدن چه باید کرد

دوش آب سرد بگیرید . دانشمندان مکانیزم دقیق به وجود آمدن خارش را نمی‌دانند اما با انجام کارهایی مانند خاراندن برطرف می‌شود . دوش یا حمام آب سرد می‌تواند به‌راحتی خارش پوست را درمان کند .

دوش آب سرد و حمام سرد مؤثر است اما بهتر است درصورتی‌که وان حمام ‌دارید از وان به همراه ۲ تا ۳ قطره از روغن‌های زیر استفاده کنید :

از کمپرس سرد کمک بگیرید . حوله یا پارچه‌ای را با آب سرد خیس کنید سپس روی محلی که خارش دارد بگذارید تا زمانی که خارش تسکین پیدا کند . به مدت ۳۰ دقیقه این کار را انجام دهید .

این تسکین به دلیل این اتفاق می‌افتد که پارچه باعث خیس و نرم کردن پوست تحریک‌شده می‌شود و به حذف پوست مرده کمک می‌کند .

همچنین می‌توانید مقداری یخ یا سبزی منجمد را در یک حوله بپیچید و روی پوست قرار دهید . یخ و سبزی یخ‌زده را بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی پوست بگذارید اما این زمان را افزایش ندهید .

استفاده از آب داغ و کمپرس گرم می‌تواند باعث تحریک پوست بشود .

منطقه دارای خارش را در محلول جوش‌شیرین قرار دهید . جوش‌شیرین یک ضد خارش طبیعی است و می‌تواند در درمان تمامی انواع خارش مورد استفاده قرار بگیرد . اگرچه در کاهش خارش ناشی از نیش زنبورها و نیش حشرات خیلی مؤثر است .

درون مقداری آب ، جوش‌شیرین بریزید و پوست دارای خارش را داخل آن خیس کنید .

همچنین می‌توانید ۱ پیمانه جوش‌شیرین را در وان حمام بریزید و با آب سرد آن را پرکنید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت داخل آن بخوابید .

از جو یا بلغور جو دوسر ( جو دوسر پرک ) استفاده کنید . بلغور جو دوسر دارای ترکیباتی است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و باعث تسکین پوست و از بین بردن تحریکات آن می‌شود . از آرد جو فرآوری نشده نیز می‌توانید استفاده کنید . با استفاده از مخلوط‌کن می‌توانید جو را پودر کنید .

۲ پیمانه آرد جو یا بلغور جو دوسر را در وان حمام ریخته و با آب سرد یا ولرم وان را پرکنید . به مدت ۱ ساعت در آب خیس بخورید تا خارش از بین برود . از آب گرم استفاده نکنید زیرا می‌تواند آسیب بیشتری به پوست برساند .

همچنین میتوانید مقداری آرد جو یا بلغور جو دوسر را با مقداری آب مخلوط‌کنید تا خمیری به دست بی آید . خمیر را روی محلی که خارش دارد بزنید و بگذارد ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند .

از آلوئه ورا کمک بگیرید . آلوئه ورا دارای خواص ضدقارچ ، ضدباکتری و ضدالتهاب است . همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین E بوده که در درمان سوزش ، کاهش التهاب و خارش مؤثر است .

آلوئه ورای تازه کلید درمان !!! درصورتی‌که آلوئه واری تازه دارید ژله آن را درآورده و روی مناطقی از پوست که می‌خارد بزنید و بگذارید بماند . اگر از آلوئه ورای غیر تازه استفاده می‌کنید حتماً مطمئن شوید که ۱۰۰% طبیعی و تهیه شده از ژل آلوئه ورا باشد .

از آلوئه ورا روی زخم‌های باز ، پوست تحریک‌شده یا پوست قرمز استفاده نکنید .

نعنای تازه استفاده کنید . نعنا دارای خواص ضدالتهابی و بی‌حس‌کنندگی است که می‌تواند به کاهش و درمان خارش کمک کند . تحقیقات حاکی از آن است که حمام کردن با آب مخلوط شده با نعناع خیس‌خورده و روغن نعناع برای درمان خارش پوست مفید است .

برگ نعنای دم شده حتی قوی‌تر است برگ معمولی است زیرا خیس خوردن در آب باعث آزاد کردن روغن نعنای موجود در برگ نعنا می‌شود . قبل از استفاده از دم کرده نعنا مطمئن شوید که خنک شده است و آن را با استفاده از پارچه به محل خارش بزنید .

همچنین می‌توانید روغن نعناع فلفلی را مستقیم روی پوست دارای خارش با استفاده از پنبه استفاده کنید .

بدن خود را پرآب نگه‌دارید . شایع‌ترین علت خارش پوست ؛ خشکی پوست است . با نوشیدن آب ؛ آب بیشتری را پوست به خود جذب می‌کند . روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید .

اگر زیاد عرق می‌کنید شما نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید .

از روزی ۱بار دوش نگیرید . از آب ولرم یا خنک استفاده کنید و بعد از حمام تمامی پوست را مرطوب ( مثلا با کرم مرطوب کننده ) کنید . از ۳۰ دقیقه دوش نگیرید یا حمام نکنید .

بسیاری از مردم متوجه خشک شدن پوست بعد از حمام نمی‌شوند . از شوینده قوی ، معطر و دارای الکل استفاده نکنید .

آب ولرم پیشنهاد می‌شود زیرا آب خیلی داغ می‌تواند به پوست آسیب بزند و چربی محافظ پوست که باعث مرطوب نگه‌داشتن پوست می‌شود را از بین ببرد .

از کرم مرطوب‌کننده باکیفیت بالا استفاده کنید . مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که کمترین مواد شیمیایی را داشته باشد زیرا ممکن است پوست شما به مواد شیمیایی حساسیت داشته باشد و خارش بدتر شود .

از محصولاتی که حاوی الکل و عطر هستند استفاده نکنید . الکل می‌تواند باعث خشکی پوست بشود که خارش را بدتر می‌کند . عطر را نیز عموماً در الکل حل می‌کنند و می‌تواند مشکل مشابهی را به وجود بی آورد .

وازلین بدون عطر است و اغلب خیلی خوب رطوبت را نگه می‌دارد .

مطالعات نشان داده است که کرم‌های حاوی امگا۳ می‌توانند علائم اگزما که باعث خارش شدید می‌شود را بهتر کنند .

برای درمان خارش پوست بدن چه باید کرد

برای درمان خارش مرطوب‌کننده خانگی بسازید . شما می‌توانید کرم مرطوب‌کننده را خودتان بسازید . هر یک از کرم‌هایی که در زیر گفته‌شده است را می‌توانید به‌صورت ، دست و بدن بزنید . بعد از زدن کرم بگذارید تا چند دقیقه خوب جذب شود سپس اضافی آن را پاک‌کنید .

کرم آلوئه ورا ، روغن بادام و بابونه : ¼ پیمانه روغن بادام و ½ پیمانه چای بابونه را داخل مخلوط‌کن بریزید و روی درجه کم قرار دهید سپس ژل آلوئه ورا را اضافه کنید . با کفگیر یا قاشق آن را به‌صورت دستی هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند . قبل از مخلوط کردن حواستان باشد که تمامی ترکیبات باید هم‌دمای اتاق باشند . کرم را داخل یک ظرف شیشه دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید .

نکته : برای تهیه چای بابونه ۲ عدد چای کیسه ای را در نصف پیمانه آب جوش به مدت ۵ دقیقه بگذارید سپس صبر کنید تا خنک شود سپس در کرم بالا استفاده کنید .

روغن نارگیل : روغن نارگیل نیز می‌تواند باعث بهبود توانایی پوست شما برای حفظ رطوبت بشود . روغن نارگیل را به‌صورت مستقیم روی پوست تحریک‌شده و دارای خارش بمالید .

پوست را ( بااحتیاط ) لایه‌برداری کنید . آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد کرده است که قبل از لایه‌برداری به متخصص پوست مراجعه کنید زیرا تمامی انواع لایه‌برداری پوست روی تمامی انواع پوست جواب نمی‌دهد . استفاده ناسب یا غیراصولی از لایه‌برداری می‌تواند به پوست آسیب بزند و باعث افزایش التهاب و خارش پوست بشود .

به‌هرحال روش‌های زیر را می‌توانید امتحان کنید :

شانه کشیدن خشک : این روش در طب سنتی چین مورداستفاده قرار می‌گرفته است و می‌تواند لایه مرده پوست را بردارد و گردش خون در پوست را افزایش دهد . از شانه ساخته‌شده با مواد طبیعی و دارای دسته استفاده کنید . هر ناحیه خارش را ۳ تا ۴ بار شانه بکشید سپس دوش گرفته و مرطوب‌کننده بزنید .

لایه‌برداری با پارچه : این پارچه‌ها در انواع مختلفی قابل تهیه می‌باشند . پارچه را به‌صورت ملایم روی تمامی بدن بکشید سپس دوش گرفته و مرطوب‌کننده بزنید .

نکته : از کرم های لایه بردار و دیگر روش های لایه برداری استفاده نکنید .

پوست را نخارانید . گفتن این جمله آسان است اما عمل کردن به آن خیلی سخت است !! تا جایی که امکان دارد از خاراندن پوست اجتناب کنید زیرا باعث تحریک پوست با آزادسازی موادی مانند هیستامین و دیگر سیتوکین ها می‌شود که باعث افزایش و گسترش پیدا کردن خارش می‌شود .

با خاراندن ، مغز پیام‌رسان شیمیایی را که خارش را شدیدتر می‌کند آزاد خواهد کرد . همچنین اگر پوست به دلیل خارش زخم شود ممکن است عفونت کرده و پوست بیشتری را درگیر کند و در آخر عوارض بلندمدت خاراندن شامل تغییر ساختار پوست ، زخم ، تغییر ضخامت و رنگ پوست است .

درصورتی‌که که خارش شروع شد یکی از درمان‌های سریع خارش که در بالا گفته شد را استفاده کنید .

ناخن‌های خود را کوتاه کنید و اگر در شب خود را می‌خارانید از دستکش استفاده کنید .

از مواد شوینده قوی استفاده نکنید . فقط از شوینده‌های بدون عطر استفاده کنید ؛ حتی بعضی از برندها شوینده مخصوص پوست‌های حساس نیز دارند . همچنین تمامی لباس‌ها را یک‌بار دیگر با تنظیم آبکشی (extra-rinse ) آبکشی نمایید تا شوینده کاملاً پاک شود .

بهترین راه استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک است که کمترین مقدار مواد شیمایی را دارا میباشند .

لباس گشاد ساخته‌شده از الیاف طبیعی بپوشید . به‌عنوان‌مثال سعی کنید از لباس‌های ۱۰۰% پنبه استفاده کنید مخصوصاً برای لباس‌زیر و زیرپوش . پنبه گرایش کمتری به ایجاد حساسیت دارد زیرا دارای فیبر طبیعی و بدون افزودنی شیمیایی است ، بنابراین احتمال واکنش‌های پوستی و تحریک را کاهش می‌دهد .

همچنین پنبه و کتان اجازه می‌دهند پوست شما نفس بکشد ، عرق تبخیر شود و هوا در جریان باشد . همچنین پنبه راحت‌تر شسته شده و خشک‌کردن و نگهداری آسان‌تری نسبت به بقیه پارچه‌ها دارد .

دیگر پارچه‌های ساخته‌شده از الیاف طبیعی شامل : کتان ، کنف و ابریشم می‌شود . مراقب پارچه‌های پشمی باشید زیرا بسیاری از مردم آن را تحریک‌کننده پوست می‌دانند تا تسکین‌دهنده .

از محصولات مراقبت شخصی معطر استفاده نکنید . از عطر ، صابون ، لوسیون ، شامپو و دیگر محصولات بهداشتی معطر حاوی مواد شیمیایی استفاده نکنید . در بسیاری از افراد این محصولات باعث تحریک پوست و بدتر شدن خارش می‌شوند .

از صابون‌های ملایم دارای گلیسیرین استفاده کنید . این صابون‌ها پوست را تحریک یا خشک نمی‌کنند . صابون گلیسیرینه بدون بو ، رنگ و سم میباشد که برای قرن‌ها برای مرطوب و تمیز کردن پوست استفاده می‌شده است .

همیشه مطمئن شوید که صابون را کاملاً آبکشی نموده و از بدن پاک‌کنید . همیشه پوست را بعد از شستشو مرطوب کنید .

هوا را مرطوب کنید . دستگاه بخور می‌تواند از خشک شدن بیش‌ازحد هوا جلوگیری و خارش را کم کند زیرا پوست خشک می‌تواند ایجاد خارش کند .

درصورتی‌که دستگاه بخور ندارید نگران نباشید !!

یک‌کاسه را پر از آب کنید و در فصول سرد سال در کنار منبع گرمایی و در فصول گرم سال کنار پنجره ( در مقابل آفتاب ) قرار دهید . کاسه را دور از دسترس کودکان بگذارید .

نکته : به‌طور منظم دستگاه بخور را باید تمیز کرد زیرا رطوبت باعث رشد باکتری و کپک می‌شود .

مکمل غذایی مصرف کنید . درست است که مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی عموماً ایمن هستند اما قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید تا عوارض ناخواسته‌ای به وجود نیاید .

مواد غذایی زیر را به‌صورت مکمل یا غذا به رژیم غذایی خود اضافه کنید :

فلاونوئید (Flavonoid ) : فلاونوئیدها مانند کوئرستین و روتن ، آنتی هیستامین‌های طبیعی هستند و به محافظت از آسیب رسیدن به DNA کمک می‌کنند . دز پیشنهادی برای کوئرستین ۲۵۰-۵۰۰ میلی‌گرم و ۵۰۰-۱۰۰۰ میلی‌گرم برای روتن است .

ویتامین A : ویتامین A برای داشتن پوست سالم موردنیاز است که در مواد غذایی مانند : سیب‌زمینی شیرین ، جگر گوساله ، اسفناج ، ماهی ، شیر ، تخم‌مرغ و هویج یافت می‌شود . مردم عموماً نمی‌توانند این ویتامین را به‌صورت طبیعی به دست بی آورند بنابراین ممکن است به مکمل آن نیاز داشته باشید .

ویتامین B : ویتامین‌های B برای داشتنی پوستی سالم ضروری هستند . راحت‌ترین راه برای تأمین ویتامین B استفاده از قرص‌های ب کمپلکس است اما می‌توانید از مواد غذایی مانند ماهی ، طیور و نخود نیز این ویتامین را تأمین کنید .

امگا ۳ : اسید چرب امگا ۳ برای نگه‌داشتن رطوبت در پوست و کاهش التهاب خیلی مهم است . مکمل امگا ۳ و ویتامین‌ها را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید . سبزی‌های برگ‌دار ، آجیل و ماهی‌های چرب ( مانند آزاد و خال‌خالی ) منابع خوبی از امگا ۳ هستند .

استرس خود را کاهش دهید . به دلیل تأثیر روی هورمون‌ها ، استرس می‌تواند باعث بدتر شدن خارش بشود . کاهش استرس و مدیریت آن با یوگا ، مدیتیشن و ورزش می‌تواند به شما کمک کند .

از لوسیون کالامین دی استفاده کنید . لوسیون کالامین دی حاوی زینک اکساید است که خارش را به دلایل مختلف ازجمله : آفتاب‌سوختگی و گزیدگی حشرات را درمان می‌کند . کالامین دی ارزان بوده و از داروخانه‌ها قابل تهیه است .

ضماد بلغور جو دوسر درست کنید . این ضماد نرم و مرطوب است که باید روی محل خارش به‌صورت مستقیم استفاده شود . ۱ پیمانه بلغور جو دوسر را داخل مخلوط‌کن بریزید و پودر کنید سپ مقدار کمی آب گرم روی آن بریزید تا حالت خمیری پیدا کند . خمیر را روی محل خارش بزنید و روی آن را با پنبه بپوشانید و ببندید . تا زمانی که راحت هستید بگذارید بماند . بدون پودر کردن نیز می‌توانید از بلغور جو دوسر استفاده کنید اما پخش کردن آن روی پوست مقداری سخت است .

مرهم جوش‌شیرین درست کنید . نصف پیمانه جوش‌شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط‌کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد سپس روی محل خارش و نیش پشه بزنید . تا زمانی که احساس راحتی می‌کنید بگذارید بماند سپس با آب گرم آبکشی نمایید .

همچنین می‌توانید بعد از زدن جوش شیرین روی پوست محل موردنظر را با یکپارچه تمیز یا باند ببندید .

چرا پوست می‌خارد ؟

اعصاب مخصوصی وجود دارد که اطلاعاتی در مورد احساسات مختلف بدن ( مانند خارش ) را به مغز انتقال می‌دهند . هنگامی‌که این اعصاب تحریک می‌شوند ، آن‌ها پیام‌های مختلف شیمیایی را به سیتوکین ها که اعصاب نزدیک را فعال می‌کنند آزاد می‌کنند . هیستامین نمونه‌ای از سیتوکین است که مسئول خارش در واکنش‌های آلرژیک است . هنگامی‌که اعصاب و تحریک می‌شود ، پیام‌ها مغز را بمباران می‌کنند و مغز با خاراندن پاسخ می‌دهد .

خارش می‌تواند با قرمز شدن ، برآمدگی و بثورات همراه باشد اما ممکن است بدون هیچ تغییری در پوست ایجاد شود .

علت خارش چیست ؟ علت خارش را پیدا کنید !!!

خارش می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که از نیش حشرات گرفته تا بیماری‌های جدی مانند پسوریازیس و اگزما را شامل می‌شود . حتی مشکلات کبدی و کلیه‌ای نیز می‌توانند ایجاد خارش بکنند .

علت‌های عمده خارش :

خشکی پوست : یکی از علت‌های اصلی خارش پوست خشکی پوست است . که می‌تواند به دلایل محیطی مانند سردی و گرمی ، رطوبت پایین هوا ، استحمام و شستشوی زیاد اتفاق بی افتد .

مشکلات پوستی : اگزما و پسوریازیس بیماری‌های شایع پوستی هستند که معمولاً با خارش ، قرمزی و تحریکات پوستی ، تاول و برآمدگی پوست همراه هستند . آفتاب‌سوختگی نیز می‌تواند خارش ایجاد کند .

عفونت‌های ویروسی و قارچی : عفونتی‌هایی مانند آبله‌مرغان ، سرخک ، زونا و تب‌خال می‌تواند در بدن احساس خارش کنند .

شپش : شپش‌ها می‌توانند در سر و بدن ایجاد خارش کنند .

انگل : شپش‌ها می‌توانند در سر و بدن ایجاد خارش کنند .

بیماری : بیماری‌های کبدی اغلب با خارش متوسط تا شدید همراه هستند . سایر شرایطی که ایجاد خارش می‌کنند مانند اختلالات خونی ( کم‌خونی فقر آهن ، پلی سیتمی ورا و غیره ) ، سرطان و مشکلات تیروئید است .

واکنش حساسیتی : واکنش‌های حساسیتی به نیش حشرات ، گرده ، سموم گیاهی ، لوازم‌آرایشی ، محصولات شخصی و غذا می‌تواند خارش متوسط تا شدید ایجاد کنند . بثورات ( دانه‌ها ) ناشی از درماتیت تماسی ( بثورات ناشی از تماس پوست با یک ماده که باعث حساسیت می‌شود ) می‌تواند خارش شدید ایجاد کند .

واکنش‌های جانبی داروها : خارش پوست متوسط تا شدید می‌تواند حاصل از عوارض جانبی داروهای مصرفی باشد ، داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک ، ضد قارچ و بعضی از مسکن‌ها از این جمله هستند .

اختلالات عصبی : شرایطی نظیر دیابت و ام‌اس بر اعصاب تأثیر می‌گذارند و می‌توانند موجب احساس خارش کنند .

بارداری : خارش اغلب از عوارض جانبی بارداری است . مناطق خارش معمولاً در شکم ، سینه ، ران و بازوها قرار دارند .

علائم را ارزیابی کنید تا راحت خارش را درمان کنید . خیلی مهم است با توجه به علائم بتوانید علت خارش را پیدا کنید زیرا درمان آن بسیار راحت می‌شود .

خشکی پوست : خشکی پوست عموماً در پایین پا ، معده ، دستان و ران اتفاق می‌افتد و با پوسته‌پوسته شدن ، خارش و ترک خوردن پوست مشخص می‌شود . اگر خشکی پوست بیش‌ازحد معمول بود و با بثورات و کهیر همراه بود به پزشک مراجعه کنید .

بثورات ( دانه‌های پوستی ) : با برآمدگی روی پوست ، تغییر رنگ پوست ، پوسته‌پوسته شدن و تاول مشخص می‌شود . بثورات غیر عفونی عموماً با کرم‌های نسخه آزاد هیدروکورتیزون قابل‌درمان هستند هرچند مصرف آنتی هیستامین خوراکی نیز می‌تواند به کاهش خارش کمک کند . اگر بثورات جدید و تب‌دارید یا بثورات از چند روز باقی ماند به پزشک مراجعه کنید .

کهیر : به‌صورت نقاط کوچک یا ورم‌کرده صورتی یا قرمز شناسایی می‌شود که می‌تواند به‌صورت تکی یا گروهی باشد . کهیر عموماً به دلیل داشتن حساسیت به مواد غذایی ، دارو ، نیش حشرات و گرده است . علت دیگر کهیر شامل عفونت باکتریایی یا قارچی ، استرس ، تماس با مواد شیمیایی ، نور خورشید ، سرما ( کهیر سرمایی ) ، گرما ، آب و دیگر چیزها می‌تواند باشد . برای افراد کهیر خطرناک نیست اما پزشک شما می‌تواند با انجام آزمایش تست حساسیت علت آن را پیدا کند و دارو برای شما تجویز کند که عموماً شامل داروهای ضد حساسیت است .

اخطار : اگر کهیر دارید و نمی‌توانید به‌درستی نفس بکشید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید زیرا این حساسیت شدید بوده و می‌تواند مرگبار است .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر خارش گسترده است و علت شناخته‌شده‌ای ندارد همچنین بعد از ۲ الی ۳ روز انجام دادن درمان‌های گفته‌شده در بالا بهبود پیدا نکرده است به پزشک مراجعه کنید . تشخیص با معاینه فیزیکی ، سابقه پزشکی ، انواع آزمایش ، تصویربرداری انجام می‌گیرد ؛ حتی در بعضی از موارد ممکن است پزشک از پوست شما نمونه‌برداری کرده و با میکروسکوپ آن را بررسی کند .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

روش اول : تهیه کردن یک ظرف کوچک برای پرنده . عروس هلندی معمولا از

۱ – انتخاب مکان مناسب جهت گذاشتن تله . جاییکه انتخاب میکنید باید هم

از دور ریختن پوست مرغ اجتناب کنید بخاطر اینکه یک غذای مناسب و ارزان

ساختن اسلایم عموما با بوراکس انجام میشود اما بدون بوراکس هم میتوان این کار

قرمزی چشم ، التهاب ملتحمه یا کنژنکوتیویت به التهاب چشم گفته میشود که علتهای

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *