برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم

برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم
برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

آزمایش چربی خون‌ یک ارزیابی کلی از سلامتی قلب است. این آزمایش مقدار کلسترول کل، لیپوپروتئین پُرچگالی (کلسترول خوب)، لیپوپروتئین کم‌چگالی (کلسترول بد) و تری‌گلیسرید خون را نشان می‌دهد. با دانستن اعداد حاصل از این آزمایش، می‌توانید با تغییراتی در سبک زندگی‌تان و کاهش چربی خون خود، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش بدهید و به حفظ سلامتی‌تان کمک کنید. برای کاهش چربی خون و افزایش سطح سلامتی‌تان، گام‌های زیر را دنبال کنید.

برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم

باید بدانید که اعداد حاصل از آزمایش‌تان باید در چه محدوده‌ای باشند. مقدار مناسب برای کلسترول کل، کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dl) است. میزان کلسترول خوب‌تان باید حداقل ۶۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد تا خطر بیماری‌های قلبی در شما کاهش یابد. کلسترول بد (LDL) خون‌تان باید از میزان کلسترول خوب کمتر باشد. سالم‌ترین محدوده برای کلسترول بد خون، کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است. میزان تری‌گلیسرید خون‌تان هم بهتر است کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد.

میزان لیپوپروتئین پرچگالی خون‌تان را افزایش بدهید. متخصصین از لیپوپروتئین پرچگالی تحت عنوان کلسترول خوب یاد می‌کنند. با تغییراتی در سبک زندگی‌تان می‌توانید میزان کلسترول خوب خون‌تان را افزایش بدهید. مثلا:

بهترین روش برای دستیابی به این هدف، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی‌تان است. میزان فیبر دریافتی مخصوصا فیبر محلول را افزایش بدهید. با افزایش مصرف فیبر، میزان جذب کلسترول از دستگاه گوارشی‌تان کاهش می‌یابد. می‌توانید با افزایش مصرف غلات کامل، میوه‌های تازه، سبزیجات و حبوبات، میزان فیبر دریافتی‌تان را افزایش بدهید. چاقی عاملی است که می‌تواند کلسترول بد خون‌تان را افزایش بدهد. تغییراتی در رژیم غذایی مانند افزایش مصرف فیبر، می‌تواند در کنترل وزن به شما کمک کند. بدیهی است که ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی نیز به کاهش وزن‌ کمک می‌کنند. افزایش فعالیت‌های فیزیکی موجب کاهش کلسترول بد خون‌تان می‌شود.

از مصرف غذاهای پُرشکر و غذاهای فرآوری‌شده خودداری کنید. قندهای ساده موجب افزایش تری‌گلیسرید خون می‌شوند. مصرف چربی‌های ترانس نیز باعث افزایش تری‌گلیسرید خون می‌شود. به همین دلیل باید آنها را نیز از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. به‌جای چربی‌های ترانس از چربی‌های سالمی مانند چربی‌های سالم گیاهی، چربی ماهی و سایر چربی‌های مفید، بیشتر استفاده کنید. سایر اقداماتی که می‌توانند موجب کاهش تری‌گلیسرید خون‌تان شوند، همان‌هایی هستند که در موارد ۲ و ۳ به آنها اشاره کردیم. در صورت لزوم می‌توانید برای کاهش وزن، افزایش فعالیت فیزیکی، ترک سیگار و از پزشک‌تان راهنمایی بخواهید.

اگر تغییراتی که در سبک زندگی‌تان ایجاد می‌کنید کافی نیستند، می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید به‌منظور کنترل کلسترول خون‌تان، داروهایی مانند نیاسین یا استاتین برای‌تان تجویز کند. اگر اکنون نیز به بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا هستید، علاوه بر کنترل کلسترول، آنها را نیز کنترل کنید تا از خطر بروز بیماری‌های قلبی بکاهید.

برگرفته از: livestrong

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

آخرین مطالب

علت درد فک و همه چیز درباره عوامل، راه‌های پیشگیری و درمان آن

ریلکسیشن؛ تکنیک‌ها و روش‌هایی برای آرامش روح و جسم

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

ترین های جهان

برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

روزها و شب‌های پرمشغله باعث می‌شوند که خیلی‌هایمان به غذاهای آماده و فراوری‌شده روی بیاوریم. اما این غذاها معمولا دارای چربی بالا، نمک و قند زیادی هستند و درمقابل مقدار کمی مواد مفید مانند کلسیم، امگا۳ و فیبر دارند. درنتیجه، مصرف هرروزه‌ی آنها باعث افزایش چربی خون و تهدیدی جدی برای سلامتی می‌شوند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای کاهش چربی خون چه بخوریم و چه نخوریم.

برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم

رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و چربیِ مفید، به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک می‌کند. LDL بالا احتمال بروز حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. خوراکی‌هایی که پیش‌تر گفتیم همچنین در کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی و مقابله با حمله‌ی قلبی، سکته و برخی سرطان‌ها مؤثرند.

غذاهای مختلف به روش‌های متفاوت کلسترول را کاهش می‌دهند؛ برخی با افزایش فیبر محلول که با ترکیب شدن با کلسترول باعث دفع آن پیش از جذب شدن در بدن می‌شود. برخی دارای چربی‌های اشباع‌نشده هستند که به‌طور مستقیم LDL را کاهش می‌دهد. برخی دیگر دارای استرول هستند که مانع جذب کلسترول می‌شود.

هنگام خرید به‌دنبال مواد زیر باشید، همچنین از برچسب‌های اطلاعات محصول غافل نشوید:

به‌دنبال میوه و سبزیجات رنگی مانند سیب، پرتقال، بروکلی، اسفناج و فلفل دلمه‌ای باشید. این میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پکتین (نوعی فیبر محلول) هستند که کاهنده‌ی LDL است. به‌طور طبیعی میوه‌ها و سبزیجات بدون کلسترول و کم‌چربی اساس رژیم غذایی سالم هستند. بادمجان و بامیه به‌طور ویژه سرشار از فیبر محلول هستند و کالری کمی هم دارند.

غلات کامل دارای فیبر محلول، کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین هستند. به‌دنبال نان، غلات صبحانه (کورن‌فلکس یا برشتوک) و ماکارونی‌ای باشید که از انواع متنوع غلات کامل تولید شده‌اند. برخی متخصصان توصیه می‌کنند روزتان را با کاسه‌ای جو دوسر یا غلات صبحانه‌ی تهیه‌شده از جو دوسر آغاز کنید. بنابر نظر متخصصان تغذیه، روزانه باید ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنید که ۵ تا ۱۵ گرم آن باید فیبر محلول باشد. البته اگر دچار بیماری سلیاک هستید و بنابر نظر پزشک نمی‌توانید گلوتن مصرف کنید، باید از برخی غلات اجتناب کنید. برچسب اطلاعات روی محصولات را بخوانید تا از این موضوع و همچنین پایین بودن چربی، قند و سدیم آنها مطمئن شوید.

مرغ، سینه‌ی بوقلمون بدون پوست و گوشت قرمز راسته یا فیله گزینه‌های خوبی هستند. با خواندن برچسب، محصولی را انتخاب کنید که دست‌بالا ۸ درصد چربی داشته باشد. از حبوبات خصوصا سویا، لوبیا سیاه و لوبیا قرمز که دارای فیبر محلول و سرشار از پروتئین هستند، غافل نشوید. حبوبات همچنین به‌دلیل اینکه برای هضم به زمان طولانی‌تری نیاز دارند، شما را بیشتر سیر نگه می‌دارند.

به‌عنوان میان‌وعده یا برای تزئین سالاد و پاستا از این مواد مغذی استفاده کنید. انواع آجیل ساده و بونداده را انتخاب کنید. بنابر پژوهش‌های مختلف مغزها برای سلامتی قلب مفیدند. مصرف حدود ۶۰ گرم مغز بونداده در دوره‌ی مشخص باعث کاهش ۵ درصدی LDL می‌شود.

به‌دنبال لبنیات کم‌چرب باشید. انواع ماهی کنسروی مانند ماهی تن، ساردین و ماهی سالمون را از قلم نیندازید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا گیاهخوار هستید، برای تأمین کلسیم می‌توانید آب‌میوه‌ها، غلات صبحانه‌ی غنی‌شده با کلسیم، سبزیجات سبزبرگ کلفت را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

ویتامین D که به جذب کلسیم کمک می‌کند، معمولا به لبنیات افزوده می‌شود، همچنین در ماهی و زرده‌ی تخم مرغ نیز یافت می‌شود.

بسیاری از ما این اسید چرب مفید را به‌اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی‌مان نداریم. این اسید چرب در ماهی یافت می‌شود و در انواع ماهی آب سرد مانند سالمون و ماهی تن، بیشتر. علاوه بر این ماهی جایگزین خوبی برای گوشت و مرغ است که دارای چربی اشباع هستند. امگا ۳ در گردو و گیاه کتان هم وجود دارد. همچنین می‌توانید غذاهای غنی‌شده با امگا ۳ را امتحان کنید؛ امروزه می‌توان محصولات مختلف مانند تخم‌مرغ، لبنیات، محصولات سویا و پاستا را با امگا ۳ غنی کرد. از دیگر آثار مثبت امگا۳ ، کاهش تری گلیسرید خون و تقویت سلامت قلب است.

برخی روغن‌ها برای انسان مفیدند. روغن زیتون به افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند. به‌دنبال روغن‌های برپایه‌ی سبزیجات مانند روغن کانولا، سویا یا آفتابگردان باشید.

استرول‌ها به جلوگیری از جذب کلسترول در روده‌ی کوچک کمک می‌کنند. استرول‌ها به‌شکل طبیعی در غذاها وجود دارند اما به مقدار خیلی کم. استرول گیاهی در مغزها، بذرها و حبوبات یافت می‌شود. حدود ۲ گرم در روز برای مبتلایان به کلسترول بالا توصیه می‌شود که ممکن است با مصرف این مواد تأمین نشود. برای جذب استرول بیشتر به سراغ غذاهای غنی‌شده مانند کره‌ی گیاهی، ماست یا شیر کم‌چرب، برخی انواع آبمیوه و غلات صبحانه باشید. با خواندن برچسب محصول مطمئن شوید چربی و قند بالایی ندارد.

آخرین راه برای تأمین فیبر محلول بدن که چندان هم خوشایند نیست، مصرف مکمل است.

اضافه‌کردن غذاهای سالم به رژیم غذایی‌تان بدون حذف غذاهای مضر اثرگذاری چندانی ندارد. به توصیه‌ی برخی متخصصان تغذیه، بهتر است هنگام خرید در فروشگاه از برخی قفسه‌ها دوری کنید! قفسه‌ی نان و شیرینی، بیسکوییت‌ها و خوراکی‌های با چربی‌اشباع بالا از این دست هستند. تغییر سبک زندگی و عادت‌های غذایی را فراموش نکنید.

به‌طورکلی اگر مطابق برچسب مشخصات یکی از مواد زیر سهم بالایی در محصول داشت، از خرید و مصرف آن اجتناب کنید:

چربی اشباع معمولا در محصولات دامی مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و تخم‌مرغ وجود دارد. برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن پالم، نارگیل و کره‌ی کاکائو هم دارای چربی اشباع هستند. چربی اشباع باعث افزایش کلسترول بد می‌شود اما آثار مفید هم دارد؛ نه‌تنها تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL می‌شود! تأثیر چربی اشباع بر سلامت قلب هنوز جای بحث دارد. بهتر است فعلا مقدار مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع را پایین نگه دارید.

در بهترین شرایط مقدار چربی ترانس در بدن باید صفر باشد. چربی ترانس نه‌تنها هیچ خاصیت سودمندی ندارد بلکه اثر منفی آن بر سلامت قلب ثابت شده است، همچنین باعث افزایش LDL و تری‌گلیسرید و کاهش HDL می‌شود. انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکوئیت‌ها و برخی انواع مارگارین دارای این ماده‌ی مضر هستند. پاپ‌کورن تهیه‌شده با مایکرویو، آب‌نبات‌های کرم‌دار، دونات، فست‌فود و پیتزاهای یخ‌زده هم معمولا مقدار زیادی چربی ترانس دارند.

مصرف سدیم به مقدار زیاد، باعث افزایش فشار خون می‌شود. حتما از مقدار بالای نمک در اسنک‌های مختلف آگاه هستید. باید بدانید انواع نان‌ها، گوشت‌های فراوری‌شده، پیتزا و برخی انواع ساندویچ‌های فست‌فودی هم نمک زیادی دارند. میزان نمک حتی در برخی غذاهای یخ‌زده هم ممکن است شگفت‌زده‌تان کند. اگر تردید دارید، برچسب اطلاعات محصول را بخوانید. روزانه بیشتر از ۲۳۰۰ تا ۳۴۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف نکنید.

البته که شیرین و دلچسب است اما مقدار زیاد آن باعث افزایش وزن، بیماری های قلبی، دیابت و افزایش کلسترول می‌شود. به حرف آسان‌تر است اما تاجایی‌که می‌توانید قند را از نوشیدنی‌ها و خوردنی‌هایتان حذف کنید. احتمالا مظنونین همیشگی را خوب می‌شناسید: سودا، چای شیرین، کیک، آب نبات، بستنی و بسیاری خوراکی‌های دیگر.

نکته این است که به برخی از موادی که فکرش را نمی‌کنید هم شکر اضافه می‌کنند؛ از کچاپ و سس ماکارونی گرفته تا فست‌فودها. پس برچسب اطلاعات محصول را بخوانید. برخی از ترکیبات قندی در محصولات مختلف عبارتند از:

مانند توصیه‌ی سرمایه‌گذاران به داشتن سبدی متنوع و قرارندادن همه‌ی تخم‌مرغ‌ها در یک سبد، رژیم غذایی متنوع که دارای انواع گوناگون غذاها و خوراکی‌های کاهنده‌ی کلسترول بد است، تأثیر خیلی بهتری دارد. در عین حال فعالیت بدنی را فراموش نکنید. اضافه وزن بدون ورزش‌کردن جریان گردش چربی در خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اضافه وزن زیاد LDL را افزایش و بی‌تحرکی سطح HDL را کاهش می‌دهد.

بی‌تردید کاهش کلسترول با تغییر رژیم غذایی پرزحمت‌تر از مصرف قرص‌ چربی است. شما باید در خرید مواد خوراکی و پخت‌وپز دقت کنید و ذائقه‌تان را با مزه‌های جدید وفق بدهید. درمقابل از مزیت‌های این روش طبیعی بهره می‌برید و از عوارض جانبی احتمالی قرص‌های ضدکلسترول مانند مشکلات عضلانی دور می‌مانید.

فراموش نکنید رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، حبوبات و مغز‌ها نه‌تنها برای کاهش کلسترول مفید است بلکه مزیت‌های بسیار دیگری برای سلامتی‌تان دارد؛ باعث تنظیم فشار خون با حفظ خاصیت ارتجاعی و قدرت واکنش رگ‌ها می‌شود، به تقویت و استحکام استخوان‌ها و سلامت گوارش بهتر کمک می‌کند و برای تقویت بینایی و سلامت ذهنی سودمند است.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

آخرین مطالب

علت درد فک و همه چیز درباره عوامل، راه‌های پیشگیری و درمان آن

ریلکسیشن؛ تکنیک‌ها و روش‌هایی برای آرامش روح و جسم

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

ترین های جهان

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم
برای جلوگیری از چربی خون چه کنیم
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *