برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر

برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر
برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر

در هنگام بارداری میزان استروژن در بدن افزایش پیدا می‌کند تا به بدن در ساخت بافت برای مادر و جنین کمک کند . این افزایش ناگهانی استروژن باعث تولید بیش‌ازحد ملانین شده و باعث لک‌های پوستی بارداری می‌شود . ملانین رنگدانه پوست است و به پوست رنگ می‌دهد که تولید بیش‌ازحد آن باعث لک‌های پوستی در دوران حاملگی می‌شود . این لک‌ها در صورت ، گردن ، شکم و زیربغل ظاهر می‌شوند .

تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید . ماندن در خانه مخصوصاً در روزهای آفتابی می‌تواند به جلوگیری از لک‌های پوستی در بارداری کمک کند . اشعه‌های آفتاب می‌تواند برای پوست مضر باشند . ملانین ( رنگدانه ای که رنگ پوست را تعیین می‌کند ) توسط پوست تولید می‌شود که به‌عنوان سیستم دفاعی پوست در برابر خورشید است .برای اینکه پوست به‌طور مؤثر از خود دفاع کند ملانین بیشتری تولید می‌کند . بنابراین اگر شما در معرض نور خورشید قرار بگیرید پوست به دلیل افزایش تولید ملانین تیره‌تر می‌شود .

درزمانی که آفتاب داغ است که معمولاً بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر است ، از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب کنید زیرا پوست شما بیشتر مستعد تغییر رنگ است .

برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر

از پنجره دور بمانید . حتی اگر در خانه باشید باید از نشستن در کنار پنجره برای مدت زیاد اجتناب کنید زیرا اشعه‌های خورشید می‌توانند از پنجره رد شده و رنگ پوست را تغییر دهند که منجر به بدتر شدن لک های بارداری میشود .

همچنین هنگامی‌که سوار ماشین هستید نیز حواستان باشد تا پرتوهای خورشید روی پوستتان نخورد .

کرم ضد آفتاب استفاده کنید . از کرم ضد آفتاب با حداقل فاکتور محافظتی ( SPF ) 30 استفاده کنید . درصورتی‌که بیرون از منزل می‌روید باید به‌صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و ارتباطی با آب‌وهوا و فصل ندارد . حتی در روزهای ابری اشعه UV آفتاب می‌تواند روی پوست و تولید ملانین تأثیر بگذارد که درنهایت روی لک بارداری تاثیر منفی دارد .

فاکتور محافظتی ( SPF ) نشان‌دهنده مقدار محافظت پوست در مقابل آفتاب است . آفتاب می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست ، آفتاب‌سوختگی ، صدمه به چشم ، پیر شدن پوست و حتی سرطان پوست بشود .

عموماً فاکتور محافظتی ۱۵ می‌تواند به مدت ۲ ساعت ، فاکتور محافظتی ۳۰ به مدت ۴ ساعت و فاکتور محافظتی ۶۰ می‌تواند ۸ ساعت از پوست محافظت کند .

از لوازم و لباس‌های محافظتی استفاده کنید . برای محافظت پوست از شر اشعه‌های مضر آفتاب وسایل زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد :

لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشید زیرا رنگ تیره بیشتر اشعه‌های آفتاب را جذب می‌کند و پوست را بیشتر مستعد تغییر رنگ می‌کند .

چتر فقط در روزهای بارانی کاربرد ندارد و می‌تواند محافظ خوبی در روزهای گرم در مقابل آفتاب باشد .

لباسی انتخاب کنید که گشاد و راحت باشد . یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ در پوست را تشدید کند ؛ اصطکاک است . اگر لباس تنگ می‌پوشید اصطکاک می‌تواند منجر به تغییر رنگ پوست بشود .

بنابراین اصطکاک و نور آفتاب تاثیر منفی روی لک های بارداری دارند .

چگونه رژیم غذایی و سبک زندگی روی لک‌های بارداری تأثیر دارد ؟ شما باید رژیم غذایی و سبک زندگی خاصی در هنگام بارداری داشته باشید که باعث کاهش هورمون استروژن بشود زیرا استروژن باعث تحریک تولید ملانین خواهد شد .

 

چه موادغذایی را نباید مصرف کنیم ؟ موادغذایی که می‌توانند سطح استروژن را افزایش دهند را نباید مصرف کنید . در هنگام بارداری سطح هورمون استروژن در بدن خانم‌ها بالا می‌رود که باعث کمک به بدن مادر و جنین برای ساخت بافت‌های بدن است می‌شود .

سعی کنید موادغذایی زیر را مصرف نکنید :

سطح پروژسترون را افزایش دهید . ۲ هورمون اصل که توسط بدن خانم‌ها تولید می‌شود استروژن و پروژسترون است . پروژسترون به‌عنوان ضد استروژن است به این معنا که اگر این هورمون افزایش پیدا کند سطح هورمون دیگر کاهش پیدا می‌کند و برعکس .

افزایش سطح پروژسترون می‌تواند به کاهش تولید اضافه استروژن در هنگام بارداری کمک کند و درنتیجه تولید ملانین نیز کاهش پیدا می‌کند و از لک‌های بارداری جلوگیری می‌شود .

مصرف ویتامین B6 را افزایش دهید . سطح ایده آل پروژسترون می‌تواند با مصرف کافی از ویتامین B6 تأمین شود . همچنین B6 باعث تجزیه شدن ( شکستن ) سطح استروژن در کبد می‌شود تا سطح هورمونی متعادلی ایجاد شود . دوز پیشنهادشده ویتامین B6 به‌صورت ۲ میلی‌گرم در روز است .

منابع ویتامین بی ۶ :

مصرف منیزیم خود را افزایش دهید . منیزیم باعث نگه‌داشتن تعادل میان هورمون‌ها و افزایش سطح پروژسترون به‌وسیله تجزیه استروژن اضافی می‌شود . پیشنهاد می‌شود خانم‌های باردار روزانه ۳۶۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنند .

منابع منیزیم :

موادغذایی غنی از ویتامین C مصرف کنید . ویتامین C یک مهارکننده تیروزیناز محسوب می‌شود . تیروزیناز آنزیمی است که مسئول تولید ملانین است . اگر تولید ملانین در دوران بارداری سرکوب شود ، می‌تواند از لک‌های بارداری جلوگیری کرد .

خوردن حداقل یک وعده از موادغذایی غنی از ویتامین C در هر وعده اصلی غذا مهم است . دوز توصیه‌شده روزانه ویتامین C برای خانم‌ها ۷۵ میلی‌گرم است .

موادغذایی حاوی ویتامین C :

موادغذایی با فیبر زیاد مصرف کنید . اسیدهای صفراوی ( اسیدهایی که ضایعات را از کبد دفع می‌کنند ) توسط کبد ترشح می‌شوند و از طریق روده ( در طول روند هضم ) عبور می‌کنند . فیبر به حذف استروژن از طریق اتصال به اسیدهای صفراوی کمک می‌کند . به‌این‌ترتیب تولید بیش‌ازحد ملانین می‌تواند کاهش پیدا کند . مصرف ایده آل فیبر به‌صورت روزانه ۲۱ گرم است .

موادغذایی غنی از فیبر عبارت‌اند از :

سطح فولات بدن را افزایش دهید . مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین B9 یا فولیک اسید به جلوگیری از لک‌های پوستی کمک می‌کند . بااین‌حال مکانیزم دقیق آن ناشناخته است و معلوم نیست که چگونه این کار انجام می‌پذیرد .برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر

یک تئوری توضیح می‌دهد که ویتامین B9 یا اسیدفولیک آنتی‌اکسیدان هستند . آنتی‌اکسیدان با رادیکال‌های آزاد در بدن می‌جنگند . این رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA سلول‌های پوست آسیب برسانند و منجر به لک‌های پوستی بشوند . با افزایش سطح اسیدفولیک این رادیکال‌های آزاد سرکوب می‌شوند و منجرمیشود که پوستی سالم‌تر و بدون لک داشته باشید .

مشاهده‌شده است که زنان با سطح پایین اسیدفولیک بیشتر از زنان با سطح بالای اسیدفولیک دچار لک‌های پوستی می‌شوند .

موادغذایی غنی از اسیدفولیک مصرف کنید . بدن انسان نمی‌تواند اسیدفولیک تولید کند بنابراین شما باید آن را از موادغذایی مصرفی تأمین کنید . اگرچه فولات به‌عنوان پیشگیری از نقص‌های زایمان شناخته‌شده است اما می‌تواند برای پوست نیز مفید باشد و از لک‌های پوستی جلوگیری کند . هرروز ۲ الی ۳ بار غذای دارای فولات بالا میل کنید .

موادغذایی غنی از فولات یا اسیدفولیک :

اسیدفولیک بدن را کاهش ندهید . بعضی از کارها هستند که انجام آن‌ها باعث کاهش سطح اسیدفولیک در بدن می‌شود و شما نباید آن‌ها را انجام دهید ، کارهای مانند :

داروهای مصرفی : بعضی از داروها هستند که می‌توانند باعث کاهش سطح اسیدفولیک در بدن بشوند که در صورت مصرف آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید ، بعضی از این داروها عبارت‌اند از : متوتروکسات ، تری متوپریم و فنی توئین .

سیگار : سیگار باعث خالی کردن بدن از اسیدفولیک می‌شود . مواد شیمیایی مضر موجود در سیگار باعث آسیب به سلول‌های بدن و کاهش قابلیت آن‌ها برای مصرف اسیدفولیک می‌شود .

همچنین مصرف سیگار باعث افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که برای خنثی کردن آن‌ها بدن به مقدار بیشتری اسیدفولیک نیاز دارد .

تا جاییکه امکان دارد از استرس دوری‌کنید . غدد فوق کلیوی مسئول تولید هورمون استرس هستند که بانام کورتیزول شناخته می‌شود . در زمان استرس پروژسترون به کورتیزول تبدیل می‌شود بنابراین باعث می‌شود سطح پروژسترون در بدن کاهش‌یافته و تمایل بیشتری به لک پوستی ( بارداری ) داشته باشید .

با مقدارD کانسیلر لک‌های بارداری را پوشش دهید . استفاده از کانسیلر یک‌راه ارزان برای پوشاندن لک‌های پوستی در هنگام بارداری است . مقدار کمی کانسیلر روی محل لک پوست زده تا کمتر دیده شود .

از کانسیلر نارنجی استفاده کنید . بهترین راه برای مخفی کردن لک حاملگی استفاده از کانسیلر نارنجی‌رنگ است . کانسیلر را باید قبل از پایه استفاده کرد .

عاقلانه نیست که کانسیلری روشن‌تر از ۲ درجه نسبت به پوست خود استفاده کنید زیرا لک‌های پوستی قهوه‌ای و غیرطبیعی به نظر می‌آیند .

وسایل آرایشی تاریخ گذشته را مصرف نکنید . همیشه تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی خود را چک کنید . هرگز از لوازم‌آرایش تاریخ گذشته مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن لک‌های پوستی ( مانند بارداری ) بشوند .

اگر پوستتان تحریک شد استفاده از کانسیلر را قطع کنید . درصورتی‌که تحریک پوستی ، قرمزی ، آلرژی ، جوش و دیگر مشکلات پوستی را شاهد بودید از آرایش کردن امتناع کنید .

نکات مهم

بعد از تولد بچه ، رنگدانه پوست بالاخره از بین می‌رود .

داروهایی که ادعا می‌کنند در هنگام بارداری لک‌های پوست را کاهش می‌دهند را مصرف نکنید و قبل از مصرف هرگونه دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید .

درصورتی‌که پس از زایمان لک‌های پوستی ناشی از بارداری از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید ممکن است علت دیگری وجود داشته باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا…

بوی بد کفش و پا باعث خجالت و جلوگیری از رفتن به بسیاری از …

تمیز کردن قفس همستر به دلیل مدفوع زیاد خوشایند نیست . شما میتوانید با …

آیا سفید شدن مو طبیعی است ؟ طبیعی است که با افزایش سن مو …

بسیاری از افراد کشمکش‌های زیادی با کاهش وزن‌ و کوچک کردن شکم دارند . …

برای سلامتی لازم نیست حتما از محصولات گران قیمت و ماسک های شیمیایی استفاده …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

جوش های صورت در دوران بارداری : اگر شما در دوران بارداری با جوش های بسیاری در ناحیه صورت و یا بر روی جاهای دیگری از پوست بدن خود مواجه شدید ، نگران نباشید در این مقاله تمام موارد پوستی را توضیح می دهیم :

اگر شما باردار نبودید با مصرف یک سری از داروهای خاص می توانستید جوش های صورت خود را از بین ببرید اما به دلیل بارداری تان شما نمی توانید از هر دارویی استفاده کنید زیرا بر روی جنین شما تاثیر مستقیمی دارد . شما می توانید از محلول های و داروهایی که باید بر روی پوست استعمال شوند به جای داروهای خوردنی  استفاده کنید ، البته این اقدام نیز باید تحت نظر پزشک باشد .

* این نکته را به یاد داشته باشید هیچ کاه جوش های خود را دست کاری نکنید یا آنها را فشار ندهید زیرا باعث می شود جای و محل این آکنه بر روی پوست شما بماند .

* برای پوست خود صابون مناسب تهیه کنید و پوست تان را با آن شست و شو دهید و یا اینکه یک لوسیون مناسب برای پوست خود خریداری کنید . لوسیون یا صابونی که حساسیت ایجاد نکند و یا اینکه پوست شما بعد از استفاده قرمز و یا جوش های قرمز نزند مناسب است . بخصوص در مورد استفاده از لوسیون این رسیک بیشتر می باشد .

* شما در مرحله ای هستید که باید برای تمام موادی که حتی برای پوست تان استفاده می کنید با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا برای جنین تان خطری ایجاد نکند .برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر

* پوست خود را هفته ای یک بار بخور دهید تا سلول های مرده پوست تان از بین بروند و سلول های جدید و شاداب بر روی پوست تان بنشیند .

* بخور میوه های را برای پوست خود انتخاب کنید و یا بخور هایی که باعث شادابی پوست تان می شوند. البته بخور بستگی به جنس پوست شما نیز دارد ، باید بخوری را انتخاب کنید که پوست شما را تحریک نکند .

* مهمترین عامل جوش های صورت استرس زیاد می باشد افرادی که دارای استرس های زیادی هستند ، پوستشان دارای جوش های زیادی می باشد .

* البته تغذیه صحیح نیز در دوران بارداری و یا دوران معمولی در زندگی هر شخصی ، بر روی پوست  شخص نمود پیدا می کند .

اصطلاح ترک خوردن پوست در دوران بارداری را به کرات شنیده ایم : در دوران بارداری پوست به دلیل خاصیت الاستیکی که دارد به اصطلاح باز می شود تا جنین بتواند دوران رشد خود را با سهولت طی کند . به همین دلیل توصیه می شود البته با تجویز پزشک از دوره ی و ماه سوم به بعد دوران بارداری ، کرم های ضد ترک را بر روی پوست خود مصرف کنید تا ترک های بر روی پوست شما دائمی نشوند .

هنگامی که کرم های صد ترک را بر روی بدن و بخصوص شکم خود استفاده کردید توصیه می شود که بسیار آرام ماساژ دهید تا این کرم سریعتر جذب پوشت شما شود البته باز هم تاکید می کنیم این ماساژ باید بسیار آرام و با احتیاط کامل انجام شود .

به پوست خود آب برسانید : برای اینکه به پوست خود آب مناسب را برسانید و برای اینکه آب در زیر پوست شما جریان داشته باشد تا حد زیادی بستگی به تغذیه شما دارد که شما چه تغذیه ای دارید آیا این تغذیه صحیح است یا خیر ؟ تا می توانید مقدار آب مورد نیاز پوست تان را تامین کنید . شما می توانید از روغن های بادام نیز برای این کار استفاده کنید .

خانم های باردار معمولا از ماه پنجم به بعد احساس خارش بسیار زیادی را بر روی نقاط بدن خود احساس می کنند این احساس بسیار طبیعی است زیرا به دلیل بزرگ شدن جنین ، پوست شما نیز باید خاصیت الاستیک خود را در این زمان بروز دهد . اما برای از بین بردن این خارش خود سرانه به کارهایی دست نزنید ، هیچ گاه محکم بدن خود را نخارانید اگر خارش بدن تان بسیار زیاد شد توصیه می شود به یک متخصص مراجعه کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند که هم خارش بدن تان از بین برود و هم اینکه به جنین شما آسیبی وارد نشود .

اگر برای پوست خود ارزش قائل هستید و به آن اهمیت می دهید توصیه می کنیم که به پیشنهادهایی که در زیر آمده است توجه داشنته باشید : از آفتاب دوری کنید : حتی با وجود استفاده از کرم های ضد آفتاب توصیه می شود باز هم در ساعاتی از روز که آفتاب وجود دارد از خانه خارج نشوید . زیرا آفتاب باعث تشدید لکه های قهوه ای بر روی پوست شما می شود . یا اگر کار مهمی دارید که باید در ساعاتی که آفتاب است از خانه خارج شوید توصیه می کنیم از کلاه استفاده کنید تا صورت شما را بپوشاند و از تابیدن اشعه های خورشید بر روی پوست شما ممانعت کند .

سونا : یکی از مکان های که در دوران بارداری قدغن می شود سونا است . زیرا دمای سونا بسیار برای جنین خطرناک است و به مادر های آینده توصیه می شود که به سونا نروند .

زیرا دمای بالای سونا تاثیر مستقیمی بر گردش خون جنین شما دارد .

اپیلاسیون: مورد دیگری که در دوران بارداری قدغن است ، انجام عمل اپلاسیون است . زیرا اپلاسیون برای حنین مضر است .

برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر
برای جلوگیری از لک صورت در بارداری چه باید کر
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *