براي جلوگيري از پوسيدگي دندان

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان
براي جلوگيري از پوسيدگي دندان

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

اجتناب از خوردن شیرینی‌ها به مقدار زیاد، مسواک زدن و استفاده‌ی منظم از نخ‌دندان از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید انجام دهیم. اما سایر عادات زندگی و برخی غذاها و نوشیدنی‌ها نیز نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارند و تأثیر بعضی از این مواد در مقابله با پوسیدگی دندان بسیار شگفت‌آور است. به یاد داشته باشید که تحقیقات معمولا محدودیت‌هایی دارند و نظرات متفاوتی در مورد آنها وجود دارد، اما بعد از مسواک زدن و استفاده از نخ‌دندان توصیه‌های ثانویه‌ای برای محافظت از دندان‌ها وجود دارد که دانستن آنها می‌تواند مفید باشد.

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان

برخی محققان معتقدند که پروتئین کازئین (casein) موجود در پنیر قابلیتی دارد که می‌تواند در سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها مؤثر باشد. به گفته‌ی دکتر دندان‌پزشک شاون فرولی، تحقیقات نشان می‌دهند که سطح کلسیم موجود در دهان با خوردن پنیر افزایش می‌یابد و چون کلسیم بخشی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی دندان است،‌ افزایش سطح کلسیم در بزاق دهان به ترمیم دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن کمک می‌کند.

جویدن آدامسِ بدون شکر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می‌شود. آدامس‌های بدون شکر از زایلیتول (xylitol) تشکیل شده‌اند که یک قند طبیعی است و چون مانع رشد و فعالیت باکتر‌ی‌های تولید‌کننده‌ی اسید می‌شود، در مقابله با پوسیدگی دندان و جلوگیری از خراب شدن دندان‌ها نقش مؤثری دارد. اگر زایلیتول با نعناع همراه شود و ۳ تا ۵ بار در روز و به میزان ۵ گرم مصرف شود تأثیر بیشتری خواهد داشت. شایان ذکر است که این ماده مهم‌ترین ماده‌ای است که باید در آدامس وجود داشته باشد تا برای دندان مفید باشد.

اغلبِ ما فکر می‌کنیم که آب‌نبات برای دندان مضر است اما خوردن آب‌نبات بدون قند مانند آدامس بدون قند به محافظت از دندان‌ها کمک می‌کند. دندان‌پزشکان معتقدند که مصرف آب‌نبات بدون قند به دندان‌ها آسیبی نمی‌رساند و چنانچه در آن از ماده‌ی شیرین‌کننده‌ی زایلیتول استفاده شود،‌ در جلوگیری از پوسیدگی دندان تأثیر بیشتری خواهد داشت.

مواد شیمیائی موجود در کشمش مانند پلی‌فنول (polyphenols) و فلاونوئیدها (flavonoids) در از بین بردن باکتری‌های دهانی که به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شوند، بسیار مؤثرند. اما برخی از دندان‌پزشکان معتقدند که شرایط آزمایشگاهیِ پژوهش‌ها ممکن است در زندگی واقعی کاربرد نداشته باشد. به گفته‌ی دکتر فرولی در گذشته توصیه می‌شد از مصرف کشمش به‌عنوان تنقلات به دلیل چسبندگی زیاد و قند بالایی که دارد،‌ اجتناب شود اما امروزه به دلیل مواد ضد پوسیدگی موجود در کشمش،‌ این تردید وجود دارد که آیا این ماده می‌تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها مفید باشد یا نه.

البته باید در نظر داشته باشیم که علاوه بر خواص ضد پوسیدگی فنول‌ها، مصرف زیاد کشمش به دلیل قند بالایی که دارد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. بنابراین دندان‌پزشکان مصرف کشمش را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه نمی‌کنند.

برای پیش‌گیری از پوسیدگی دندان، اجتناب از مصرف شکر و نوشابه‌ توصیه می‌شود؛ اما نتیجه‌ی پژوهشی در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا (Temple University in Philadelphia) نشان داد که اگر نوشابه را با نی بنوشید آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌شود، مخصوصا اگر نی را طوری در دهان قرار دهید که نوشابه کمترین تماس را با دندان‌ها داشته باشد. به عقیده‌ی دکتر هاید مصرف زیاد نوشابه به دلیل کالری بالایی که دارد بسیار مضر است. او می‌گوید: «ممکن است استفاده از نی برای نوشیدن نوشابه آسیب کمتری به دندان‌ها وارد کند، اما بهترین کار این است که از مصرف زیاد نوشابه‌ها به دلیل مضراتی که دارند خوددرای کنیم.»

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می‌شود از سیلنت (sealants) دندان استفاده کنید، یک روکش محافظ که روی سطح دندان کشیده می‌شود تا از آن محافظت کند. دکتر فرولی می‌گوید: «روکش دندان راهی فوق‌العاده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. یکی از حساس‌ترین سطوح دندان که در معرض آسیب و پوسیدگی قرار دارد سطح روی دندان است؛ جایی که شیار، حفره و شکاف دارد و پاک کردن باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی از روی آن مشکل است، مخصوصا وقتی که حفره‌ها عمیق‌تر می‌شوند. پر کردن این بخش از دندان با یک صمغ پوشاننده مانع رسیدن باکتری‌ها به داخل دندان، رشد و نمو آنها و پوسیدگی دندان می‌شود.

اگر وقت کافی برای مطالعه‌ی مقاله‌ را ندارید، می‌توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم و همون طور که اقتضای گرایش تحصیلیم بوده به مدیریت دانش علاقمندم و دوست دارم دانش خودم رو با بقیه به اشتراک بگذارم و متقابلا از دانش شما هم استفاده کنم.

با تشکر از مطلب جالبتون لطفاً در مورد ایمپلنت هم مطالبی درج فرمایید.

خواهش می‌کنم ممنون از همراهی‌تون

برخی اوقات دندان ها از داخل پوسیده میشه . من خودم بارها دچار این نووع پوسیدگی شدم و مطلب شما اشاره ای هم به این نوع نداشت.

سلام
این مطلب در مورد بعضی از روشهای جلوگیری از پوسیدگی دندان بود و اشاره ای به علل پوسیدگی نداشت

به به مطلب خوبه اما کاش میدونستیم چرا حتی زمانی که شبها از مسواک استفاده میکنیم باز دندانمان خراب میشود

ممنون از همراهی تون
باید مطالبی در مورد علل پوسیدگی دندان ها بخونید این مطلب در مورد جلوگیری از پوسیدگی بود 🙂

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

آخرین مطالب

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

معرفی کتاب دختر پرتقالی؛ اثری دیگر از نویسندهٔ دنیای سوفی


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

ترین های جهان

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها


بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

گوجه فرنگی از دسته سبزیجات است که هم در غذا استفاده می شود و هم میتوانید در سالاد از آن استفاده بکنید . همچنین برای تزیین غذا هم گوجه فرنگی کاربرد زیادی دارد. گوجه فرنگی ضد سرطان است . همچنین کالری کمی دارد و میتوانید در رژیم غذایی تان هر چه قدر که دوست دارید بگنجانید . در این بخش از مجله پزشکی آسان طب برخی از خواص گوجه فرنگی را برایتان بیان میکنیم .

1-به گزارش آسان طب گوجه‌فرنگی دارای مقدار زیادی پتاسیم است. همچنین جالب است بدانید که اکثر ما دچار کمبود پتاسیم هستیم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی 543 میلی‌گرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگی حاوی 454 میلی‌گرم پتاسیم می باشد . پس سعی کنید روزانه حتما گوجه فرنگی یا سس ان را میل کنید.

2- همچنین جالب است بدانید گوجه فرنگی دارای ویژگیهایی هست که وقتی  همراه با سایر چربی‌های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون، مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در گوجه‌فرنگی، 2 تا 15 مرتبه می‌شود.

3-با مصرف گوجه فرنگی هم لاغر می شوید و هم دچار بیماری های قلبی نخواهید شد. گوجه‌فرنگی بخش مهمی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای از گوجه‌فرنگی یا سس آن استفاده می‌شود. خواص آب گوجه فرنگی چیست ؟

4-خانم های باردار تا میتوانند گوجه فرنگی بخورند. وقتی خانم‌های شیرده از محصولات گوجه‌فرنگی استفاده کنند، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می‌یابد. در این مورد، بهتر است گوجه‌فرنگی پخته باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگی مثل سس گوجه از خوردن گوجه‌فرنگی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می‌دهد.

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان

5-یکی از خواص گوجه فرنگی اینست که گوجه فرنگی به دفع ساید اوریك كمك می كند.

6-به گزارش آسان طب گوجه فرنگی ملین است و فواید زیادی دارد.

7-برای درمان ورم ملتحمه چشم از گوجه فرنگی استفاده کنید.

8-مصرف گوجه فرنگی سنگ كلیه را دفع می كند.

9-یکی از خواص گوجه فرنگی جلوگیری از سرطان پروستات در اقایان است.

1-گوجه فرنگی از ورم آپاندیس پیشگیری خواهد کرد.

11- برش های گوجه‌فرنگی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند. این ماده در گوجه فرنگی با پوست خیلی است . پس سعی کنید پوستش را نکنید.

12 – به گزارش آسان طب گوجه‌فرنگی حاوی هر چهار کارتینوئید می‌باشد: کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از این کارتینوئیدها خواص زیادی برای سلامتی ما دارند که اگر با هم باشند بهتر هم هست .

13-همچنین از فواید گوجه فرنگی اینست که طبق بررسی های بدست آمده ، گوجه‌فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته میشود فعالیت آنتی‌اکسیدانه را در بین کارتینوئیدها دارا میباشد.

14- گوجه‌فرنگی و بروکلی در کنار هم به شدت مانع سرطان پروستات می شوند.

15- طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده هم کمک زیادی میکنند . در کل گوجه فرنگی ضد اکثر سرطان هاست .

16-به گزارش آاسن طب یک خاصیت گوجه فرنگی اینست که گوجه‌فرنگی حاوی 3 آنتی اکسیدان بسیار مهم یعنی بتا-کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C. می باشد.

17-گوجه فرنگی گر چه دارای اسید سیتریك است اما بدن را قلیایی خواهد کرد.

18-یکی از مهمترین خواص گوجه فرنگی نصفیه خون است. گوجه فرنگی درجه قلیایی بودن خون را بالا برده و به دفع مواد سمی خون كمك می كند.

19-گوجه فرنگی دندان درد را درمان می کند . برای رفع دندان درد ، ریشه و شاخه برگهای گوجه فرنگی را با آب بجوشانید و این جوشانده را مضمضه كنید .

2-گوجه فرنگی برای درمان نقرس و رماتیسم ، ورم مفاصل و مفید است . پس مصرف ان را فراموش نکنید . حتی میتوانید ان را مثل سیب گاز بزنید .

یکی از مضرات گوجه فرنگی اینست که ممکن است منجر به حساسیت شود . اگر گوجه فرنگی خوردید و بعد از ان علایم حساسیت را دیدید مصرف ان را کاهش دهید.

همچنین کسانی که معده درد دارند نباید زیاد گوجه بخورند . چون ممکن است دردشان افزایش یابد .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان
براي جلوگيري از پوسيدگي دندان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *