امپول برای سقط جنین در ماه اول

خواص دارویی و گیاهی

بزرگتر بودن استخوان فک پایین علاوه بر بروز درد در آرواره ها، باعث سر درد، مشکلات گفتاری و پوسیدگی دندان می شود. اصلاح این مشکل در کودکان، نیازی به جراحی ندارد و با عمل ارتودنسی، این مشکل برطرف می شود. در افراد بزرگسال، اصلاح این برآمدگی، هم به جراحی و هم به براکس (متصل کردن دندان ها به یکدیگر) نیاز دارد. در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام به بررسی آندربایت یا بزرگتر بودن استخوان فک پایین نسبت به استخوان فک بالا خواهیم پرداخت

در مورد رژیم کتوژنیک وگان چه می دانید؟ شاید شما هم جزء افرادی باشید که دوست دارند رژیم کتوژنیک بگیرند ولی به نظرشان سخت بیاید و یا بخواهند رژیم وگان بگیرند ولی به نظرشان اصلا قابل اجرا نیست. ما در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام می خواهیم به بررسی یک رژیم غذایی بپردازیم که ترکیبی از رژیم کتوژنیک و وگان است. با ما باشید تا شما را با رژیم کتوژنیک وگان آشنا کنیم. رژیم کتوژنیک وگان چیست؟ رژیم وگان فواید سلامتی زیادی

تمایل سر کودک تان به یک سمت، می تواند هشدار دهنده باشد. تورتیکلی یا کجی گردن نوزاد می ‌تواند در پسران و یا دختران از بدو تولد شروع شود و تا ۳ ماهگی ادامه یابد و این می ‌تواند برای والدین ترسناک باشد. اما اغلب کودکان خیلی زود خوب می شوند، به خصوص وقتی که کجی گردن نوزاد ، زود تشخیص داده ‌شود و به سرعت درمان شود. در این مقاله از بخش سلامت کودک دکتر سلام به بررسی کجی گردن نوزاد می پردازیم. با

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده و موثر را به شما ارائه می کنیم. بله، درست حدس زدید! این راه حل ساده، ورزش است. با انجام این 1 حرکت عالی، شما می توانید سینه های خود را به شکل و فرم اولیه خود تبدیل کنید و هر بار که سینه بند می پوشید، سینه ها کاملا عالی و بزرگ به نظر برسند. در این مقاله از بخش

ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد قادر به انجام و حفظ حالت نعوظ erection برای برقراری یک رابطه جنسی موفق نیست. اگر گاه و بیگاه این مشکل بطور موقتی پیش بیاید، لزوما سبب نگرانی نمی شود ولی اگر ناتوانی جنسی یک مسئله مستمر و ادامه دار باشد، منجر به استرس شده و اعتماد به نفس شخص را تحت تاثیر قرار می دهد و به بروز اختلال در روابط اجتماعی می انجامد. متاسفانه در بسیاری موارد فرد مبتلا بیماری خود را پنهان کرده و

امپول برای سقط جنین در ماه اول

بسیاری از افراد دیابتی تمایل دارند که مصرف میوه خود را قطع یا محدود کنند، زیرا احساس می کنند که به وسیله میوه قند خونشان افزایش می یابد.

در مورد ضد عفونی کننده های پوست چه می دانید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که دچار زخم یا بریدگی شده باشید و خواسته باشید از ضد

در مورد داروهای رقیق کننده خون چه می دانید؟ آیا دچار انعقاد خون می شوید و نیاز به مصرف داروی رقیق کننده خون دارید؟ شاید اولین دارویی که

ادامه حضور برندهای فرانسوی در ایران پس از تحریم صنعت آرایشی و بهداشتی روزهای جدیدی را پیش رو خواهد داشت. اکثر برندهای بزرگ در حال مذاکره برای ادامه

در مورد لگد زدن جنین چه می دانید؟ چرا بعضی جنین ها در شکم مادرشان، کمتر لگد می زند؟ آیا می دانید علت لگد زدن جنین چیست؟ چقدر

اختلالات گوارشی در طول دوران بارداری رایج و شایع می باشد. علاوه بر بروز یبوست، ناراحتی معده یا شل شدن مدفوع نیز مشکلات دیگری

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

ثبتبیستمیندورهعتباتدانشگاهیانازاینهفتهآغازمیگردددانشگاهیانمشتاقسفرزیارتیعتباتعالیاتمی‌توانندازاینهفتهبامراجعهبهسایتلبیکبهنشانیبرایثبتدرکاروانهایعتباتاقدامکنند

امپول برای سقط جنین در ماه اول

آغازثبتبیستودومیندورهازدواجدانشجوییرئیسنهادنمایندگیمقاممعظمرهبریدردانشگاه‌هابااعلامشروعثبت‌طرحازدواجدانشجوییگفتامسالپذیرای۱۵هزارزوجدانشجودرطرحازدواجدانشجوییهستیم

برگزایجلسهدانشجویانکانونپیوندبامسئولیننهادنمایندگیمقاممعظمرهبرینشستصمیمیمسئولیننهادنمایندگیمقاممعظمرهبریدانشگاهعلومپزشکیمازندرانبادبیرانکانونپیوند

کارگاهتوانمندسازیویژهدانشجویانفعالفرهنگیکارگاهتوانمندسازیویژهدانشجویانفعالفرهنگی

برگزاریمراسمجشناعیادشعبانیهدرخوابگاهدانشجوییبرگزاریمراسمجشناعیادشعبانیهدرخوابگاهدانشجویی


سقط جنین به معنی از دست رفتن محصول حاملگی قبل از هفته ۲۰ بارداری است ولی پزشکان از این اصطلاحات برای توصیف هر نوع ختم حاملگی در سه‌ ماهه اول بارداری استفاده می‌کنند. به طور کلی سقط کردن جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است. سقط جنین در صورت تایید پزشک به صورت قانونی قابل انجام است و شرایط به خصوصی دارد.

 گاه بر اثر روابط جنسی بدون ازدواج دختران جوان باردار می‌شوند و با وجود یک بارداری سالم به هر قیمتی می‌خواهند جنین خود را از بین ببرند. حتی خانم‌هایی که بارداری‌های متوالی داشته و دیگر رغبتی به بچه‌دار شدن ندارند هم به فکر سقط کردن جنین خود می‌افتند. این کار مخصوصا اگر به صورت عمدی باشد قطعا خطرات و عوارضی را برای مادر به دنبال خواهد داشت. برای اگاهی در این زمینه با ما همراه باشید.

انواع سقط جنین
شایع‌ترین علامت و نشانه سقط وجود خونریزی واژینال در سه ماهه اول باداری می‌باشد. سقط کردن جنین در سه ماهه اول کمترین عارضه را داشته و به دو گروه تقسیم می‌شود:
سقط غیر عمدی: این نوع سقط به صورت خود به خود اتفاق می‌افتد و فرد هیچ دخالتی در روند سقط و رشد جنین ندارد و کاملا اتفاقی است.
سقط عمدی: این نوع سقط با استفاده از دارو ، مواد و یا به صورت کورتاژ جراحی توسط شخص باردار انجام می‌شود و به آن سقط جنین عمدی می‌گویند و در موارد باعث خطر و مشکلاتی در بدن مادر باردار می‌شود.
هر سال در جهان حدود ۲۰۵ میلیون بارداری اتفاق می‌افتد. بیش از یک سوم آن‌ها ناخواسته هستند و در حدود یک پنجم به سقط عمدی ختم می‌شوند. لازم به ذکر است که سقط کردن جنین در زنان باردار زیر ۲۰ سال و بالای ۴۰ سال است.

روش‌های سقط جنین کدامند؟
زمانی‌که با برگه سونوگرافی در دست و گزارش جنین مرده یا بدون ضربان قلب یا جنینی با نقایص کروموزومی مواجه می‌شوید تازه نگرانی‌ها بابت چگونگی سقط کردن جنین با داروها یا کورتاژ و ساکشن شروع می‌شود. البته در سال‌های گذشته بیشترین روش سقط جنین بصورت کورتاژ بود که عوارض خاص خودش را داشت. امروزه ورود داروهای جدید کار سقط را راحت‌تر کرده است. روش‌های متعددی برای سقط یا از بین بردن جنین وجود دارد که شامل موارد زیر می‌گردد:

امپول برای سقط جنین در ماه اول

مصرف دارو
بهترین زمان برای سقط کردن جنین با قرص متیل ارگونوین را مصرف آن در هفته ۴ تا ۸ بارداری می‌دانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط در ۳ ماهه اول بارداری می‌باشد. کند شدن ضربان قلب، درد قفسه سینه، واکنش‌های آلرژیک، اسپاسم عروق محیطی، تهوع و استفراغ (خصوصاً پس از تزریق داخل وریدی)، درد معده یا شکم، اسهال، سرگیجه، تعریق و وزوز گوش ازعوارض جانبی دارو می‌باشند. توجه داشته باشید که عوارض سقط با آمپول از قرص است و معمولا سریع‌تر از قرص عمل می‌کند. در سقط با این روش ۲ آمپول پروستاگلندین به فاصله یک ساعت از هم عضلانی تزریق می‌گردد که زن باردار پس از یک تا ۲ ساعت دچار درد و پیچش شکم همراه با خونریزی و سقط جنین می‌شود.

کورتاژ
کورتاژ جنین تا هفته ششم بارداری قابل انجام است. گاهی با مصرف دارو باز انقباض و سقط اتفاق نیفتاده و یا در ۹۰ درصد موارد تکه‌ای از جفت باقی مانده است که باید سریعا درمورد آن اقدام شود. بهترین اقدام انجام ساکشن یا کورتاژ است. لازم به توضیح است که ساکشن نوعی از روش کورتاژ می‌باشد که بدون نیاز به بستری و بیهوشی به صورت سرپایی انجام می‌شود. مزیت ساکشن نسبت به کورتاژ مدت زمان کمتر بدون نیاز به بیهوشی و بدون نیاز به تراشیدن رحم می‌باشد. روش ساکشن در سقط جنین بسیار بی‌خطر و ایمن‌تر از کورتاژ می‌باشد.

روش‌های طبیعی
هدف از روش‌های طبیعی برای سقط کردن جنین، کمک به سقط طبیعی جنین است که برای قرن‌ها در خیلی از نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است مانند استفاده از گیاهانی مثل پونه، زعفران، تخم شوید

اگر شما فشار خون بالا، دیابت، صرع، مشکلات کبدی، قلبی و کلیوی دارید، ممکن است این گیاهان بیماری شما را تشدید کنند. اگر داروهای ضد بارداری یا سایر داروها را مصرف می‌کنید، باید مطمئن شوید که این گیاهان با داروهای شما تداخل نداشته باشند. 


 

عوارض و خطرات سقط جنین برای مادر
عوارض شایع روحی و جسمی سقط کردن جنین شامل موارد زیر می‌گردد:

کم خونی
به دلیل اینکه در اکثر موارد سقط کردن جنین به هر شکل همراه با خونریزی می‌باشد ادامه خونریزی به دنبال سقط و یا خونریزی در طی آن می‌تواند برای سلامت مادر زیان بار بوده و منجر به کم خونی شود.

عفونت
بروز عفونت و زخم‌های عفونی در خارج و داخل رحم به دلیل دستکاری‌های انجام شده در حین ختم حاملگی می‌تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیمی دائم زن شود.

سرطان پستان و دهانه رحم
با سقط کردن جنین خطر سرطان پستان تقریبا دو برابر می شود. همچنین زنانی که یک بار سقط انجام داده اند در مقایسه با زنانی که سقط انجام نداده اند، دچار سرطان دهانه رحم می شوند.

نوزادان معلول در بارداری‌های بعدی
سقط کردن جنین با تخریب رحم و دهانه رحم همراه است که خطر زایمان زودرس، عوارض زایمان و تشکیل غیرطبیعی جفت در بارداری‌های بعدی را افزایش می‌دهد. این عوارض از جمله علل معلولیت نوزادان است.

احساس عذاب وجدان
زنانی که دچار سقط جنین می‌شوند گرفتار واکنش سوگواری فوق‌العاده شدیدی می‌شوند. مهمترین پاسخ با احساس گناه مشخص می‌شود. کاملا منطقی است که اگر فرض کنیم این ناراحتی عاطفی با از دست دادن بارداری‌های مکرر پیچیده‌تر خواهد شد.

احتمال بروز سقط در بارداری‌های بعدی
در بیمارانی که سابقه یک بار سقط داشته‌اند احتمال سقط در حاملگی بعدی آن‌ها حدود ۲۰% است.

آسیب رحمی
آسیب دائمی دهانه رحم ممکن است به شل شدن دهانه رحم، خطر پارگی رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر شود.

مرگ مادر
به دلیل اینکه در اکثر موارد سقط کردن جنین به هر شکل همراه با خونریزی می‌باشد ادامه خونریزی به دنبال سقط و یا خونریزی در طی آن می‌تواند برای سلامت مادر زیان بار بوده و در موارد نادر به مرگ مادر منجر شود.

سقط به طور ویژه با تغییرات رفتاری مانند هرزگی، سیگار کشیدن، مواد مخدر و اختلالات تغذیه‌ای ارتباط دارد که همگی تهدیدکننده سلامتی هستند. 

استفاده مکرر از قرص و آمپول سقط جنین بسیار خطرناک است و ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد:

خطرات سقط های مکرر جنین با قرص و آمپول
سوراخ شدن رحم: 2 تا 3 درصد زنانی که سقط جنین می‌کنند در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند. بسیاری از این جراحات تشخیص داده نشده و درمان نشده باقی می‌مانند مگر این که معاینه لاپاراسکوپی توصیه و انجام شود. به گزارش مجله پاتوق 2 خطر سوراخ شدگی رحم برای زنانی که قبلاٌ زایمان کرده‌اند یا هنگام سقط بیهوشی عمومی داشته‌اند افزایش می‌یابد.

پارگی های دهانه رحم: پارگی‌های مشخص دهانه رحم که نیازمند بخیه‌زدن هستند در حداقل 1% سقط‌های سه ماهه اول رخ می‌دهد. پارگی‌های کوچک‌تر یا جراحات میکرو که معمولا غیرقابل درمان هستند نیز در دراز مدت به تخریب سیستم باروری منجر می‌شوند. تخریب پایدار دهانه رحم متعاقب سقط ممکن است به شل شدگی دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر شود. خطر تخریب دهانه رحم برای نوجوانان، سقط های سه ماهه دوم و در مواردی که از لامیناریا برای اتساع دهانه رحم استفاده نمی شود، می شود. 


عوارض جانبی قرص سقط جنین


(میزوپروستول یا سایتوتک)

۱. تب و لرز: شایع بوده اما گذراست. دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد در صورت استفاده از دوز های بالاتر از ۸۰۰ با فواصل کوتاهتر و در روش زیر زبانی یا خوراکی بروز می کند . تب را مي توان با تب بر هاي رايج و خنک کردن بدن کنترل نمود.

۲. عوارض گوشی: تهوع ،استفراغ، اسهال حدود ۳۵ درصد موارد بروز می کند.اسهال ؛ شایع ترین عارضه بوده معمولا خفیف و در طول یک روز خود به خود محدود می گردد.استفراغ ؛ در کمتر از ۶ ساعت فروکش می کند.

۳. دل درد و دل پیچه: دل درد (cramp ) معمولا در ساعات اولیه (بعضی مواقع به فاصله ۱۰ دقیقه ) شروع می شود.برای کاهش NSAID درمان مناسبی است بدون اینکه اثر بخشی قرص را کم کند.

نکته: معمولا در زنان جوان تر ویا کسانی که دوز های متعدد دریافت می کنند مسکن بیشتری مورد نیاز است .

۴. تحریک بیش از حد رحم و پارگی رحم در دوز های بالا


۵. انومالی های جنین :

آنومالی های جنینی متفاوتی به دنبال مصرف نا موفق قرص جهت ختم بارداری گزارش شده است .اما شایع ترین ها سندرم Mobius است که شامل عدم تکامل اعصاب مغزی ۶و۷ بوده که منجر به اختلالات صورت و حرکت چشم ها می شود .نقص اندام های فوقانی و تحتانی ، عدم وجود انگشتان –کلامب فوت و در مواردی نقص تکامل در اعصاب مغزی ۱۲-۱۱-۹-۸-۵-۳ می شود.

نکته: به تمامی افرادی که مصرف قرص را به عنوان ختم بارداری انتخاب می کنند طی مشاوره گفته می شود که در صورت عدم موفقیت در ختم بارداری حتما هزینه لازم را جهت انجام غربالگری بايد داشته باشند چون قرص معلوليت ايجاد مي کند.

در جوامعی که امکان دسترسی به سیستم های خدمات بهداشتی –درمانی محدود است، استفاده از میزوپروستول می تواند مرگ و میر مادران را به میزان قابل توجهی کم کند. اما باید به خاطر داشت که قرص داروی قوی بوده، با اطلاعات کامل باید تجويز شود جهت جلوگيري از مصرف نادرست ان با توجه به اطلاعات مبتني بر شواهد مناسب ترين دوز را انتخاب کرد.


پیگیری های لازم بعد از سقط

– ۲۴ ساعت بعد از شروع خونریزی ، سونوگرافی درخواست گردد تا از دفع- ناقص – یا باقی ماندن حاملگی با وجود خونریزی اطمینان حاصل گردد.


در صورت دفع ناقص:


Tab metergen  عدد هر ۱۲ ساعت


Tab ferrous sulfa 


Cap cephalexin ۵۰۰ 

امپول برای سقط جنین در ماه اول

– در صورت دفع ناقص: تا دو هفته به بیمار فرصت می دهیم ، دوباره سونوگرافی در خواست می نمائیم.

– در صورت عدم فعالیت قلب جنین می توان دوباره دوز میزوپروستول را تکرار کرد یا از مترژن استفاده نمود (۲هفته بعد سونوگرافی)

– کنترل وضعیت خونریزی ،خونریزی ایجاد شده ۱۶-۹ روز طول می کشد.

در صورتیکه خونریزی جاری پس از دو تا سه ساعت کم نگردد و از سه نوار بهداشتی در ساعت مصرف گردد خونریزی سنگین محسوب می شود. احساس سر گيجه مي تواند علامت از دست رفتن خون زياد باشد که بسيار خطرناک مي باشد و مراجعه به بيمارستان را مي طلبد.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

پزشکی زنان و زایمان

میزوپروستول با تجاری سایتوتک

در گذشته از آمپول های عضلانی مثل اکسی توسین و پروستاگلندین و پروستادین برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری استفاده می شد.

اما با روی کار آمدن دارو های غیر تزریقی و کم عارضه تر مثل میزوپروستول Misoprostol با تجاری سایتوتک Cytotec درد سر این فرایند کاهش یافت

قرص های میزوپروستول با تجاری سیتوتک یا سایتوتک Cytotec به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است.

امپول برای سقط جنین در ماه اول

در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود.

میزوپروستول با میزوتک یا میزو گلندین در قالب قرص های ۱۰۰ و ۲۰۰ میکروگرمی تجاری آن سیتوتک یا سایتوتک می باشد.

قرص سایتوتک چه عوارضی دارد؟

درد شکمی که معمول از ۱۰ دقیقه بعد از مصرف قرص شروع می شود, اسهال و استفراغ که به سرعت قطع می شود,تب و لرز که به مرور کم می شود ,خونریزی و سقط جنین

در خانمهایی که سابقه سزارین دارند احتمال پارگی رحم وجود دارد که بایستی حتما تحت نظر متخصص در بیمارستان از این قرصها استفاده کنند.

بعد از مصرف قرصها تا ۲ هفته احتمال سقط شدن جنین هست ولی معمول در ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرصها جنین سقط می شود.

قرص سایتوتک یا میزوپروستول به چه شکلی مصرف میشود؟

این قرص به صورت واژنال زیر زبانی مصرف می شود اشکال دارویی سایتوتک به شکل قرص می باشد چون به صورت واژنال نیز استفاده می شود.

به قرص سایتوتک اصطلاح شیاف نیز به کار برده می شود با توجه به حداکثر اثربخشی و حداقل عوارض جانبی ۴۰۰ میکروگرم میزوپروستول واژینال هر چهار ساعت و حداکثر پنج دوز است.

معمولا متخصصان با توجه به سن بارداری و سیستم بدنی شما دو روش واژینال و زیر زبانی را برای مصرف قرصها توصیه می کنند البته اکثر اوقات ترکیبی از مصرف زیر زبانی و واژینال توصیه می شود.

۴۰۰ میکروگرم میزوپروستول خوراکی نسبت به ۲۰۰ میکروگرم میزوپروستول واژینال سریع‌تر اثر می‌کند ولی عوارض جانبی بیشتری دارد. استفاده واژینال موثرتر از روش زیر زبانی است.

رژیم پیشنهادی برای سه ماهه اول بارداری استفاده از ۸۰۰ میکروگرم واژینال هر ۱۲ ساعت تا حداکثر سه دوز است معمولا با توجه به سن بارداری در سه ماهه دوم متخصص مصرف این قرصها را به شکل زیر توصیه می کند

۱۷ -۱۳ هفته، ۲۰۰ میکروگرم واژینال هر شش ساعت تا ماکزیمم چهار دوز یعنی ۸۰۰ میکروگرم
۲۶ -۱۸ هفته، ۱۰۰ میکروگرم واژینال و ماکزیمم چهار دوز هر شش ساعت
از ۲۷ هفته ۵۰- ۲۵ میکروگرم هر شش ساعت تا حداکثر شش دوز

برخی متخصصان بهترین زمان برای اثر بخشی بهتر قرص میزوپروستول را مصرف آن در هفته ۶ تا ۸ بارداری می دانند.

هرگز خودسرانه قرص میزوپروستول یا سایتوتک استفاده نکنید.

قرص سایتوتک CYTOTEC – قرص میزوپروستول Misoporstol

قرص سقط جنین ، محبوبی برای استفاده از دو قرص سایتوتک و میزوپروستول برای پایان دادن به بارداری است.

به طور کلی این دو دارو تا هفته دهم بارداری (۷۰ روز بعد از بارداری) قابل استفاده هستند.

زنانی که بعد از هفته دهم بارداری، نیاز به سقط جنین دارند، باید در کلینیک‌های تخصصی این کار را انجام دهند.

قبل از استفاده از قرص و شیاف سقط جنین ، باید یک سری معاینات فیزیکی ، سونوگرافی و آزمایش‌های خاصی را انجام دهید.

و پزشک راجع به سابقه پزشکی شما سؤالاتی را از شما می‌پرسد تا بتوانید اولین قرص سقط جنین را استفاده کنید و سقط جنین موفقی داشته باشید.

داروهای سقط جنین تا چه میزان مؤثر هستند؟

در اکثر موارد ، استفاده از داروهای سقط جنین بسیار مؤثر هستند.

برای استفاده از قرص سقط جنین ، باید زیر نظر پزشک باشید تا پزشک از سلامت شما و انجام گرفتن سقط جنین، مطمئن شود.

در برخی موارد که ممکن است سقط جنین صورت نگرفته باشد ، ممکن است نیاز به دریافت دوز دیگری از دارو و یا انجام سقط جنین در کلینیک تخصصی باشد.

عملکرد قرص سقط جنین چگونه است؟

نگرانی راجع به سقط جنین با دارو در زنان ، بسیار متداول است ، اما اگر عملکرد این داروهای سقط جنین را بشناسند ، ممکن است نگرانی کم‌تری داشته باشند.

سقط جنین با قرص و شیاف سایتوتک یا میزوپروستول

قرصهای میزوپروستول با تجاری سیتوتک یا سایتوتک (Cytotec) به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است.

در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود.

بهترین زمان (گلدن تایم ) برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۶ تا ۸ بارداری می دانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری میباشد.

بر خلاف تصور عموم هرچه سن بارداری باشد شیاف سایتوتک اثر دهی بهتری دارد.

در بین هفته های ۴ تا ۵ بارداری اثردهی ۵۰ درصد دارد.

در سن بارداری کمتر از ۶ هفته بهترین دارو امپول پروستاگلندین میباشد که البته عوارض بیشتری از نظر درد شکمی و تهوع و اسهال شدید بی حالی افت فشار خون نسبت به قرص سایتوتک دارد.

زمانیکه جنین در شکم مادر مرده باشد و ضربان قلب نداشته باشد خونریزی رخ میدهد زیرا بدلیل فوت جنین یکسری اتفاقات در سیستم خونی مادر میوفتد که خون دیرتر لخته میشود بنابراین باید احتیاط لازم را داشته باشید.

امپول برای سقط جنین در ماه اول

سقط جنین به دو گروه تقسیم می شود

گروه اول به سقط جنین غیر عمدی گفته می شود که به صورت خود به خود اتفاق می افتد و فرد هیچ دخالتی در روند سقط ورشد جنین ندارد وکاملا اتفاقی است.

گروه دوم عمدی می باشد که با استفاده از دارو ، مواد و یا به صورت کورتاژ جراحی توسط شخص باردار انجام می شود و به آن سقط جنین عمدی می گویند و در موارد باعث خطر و مشکلاتی در بدن مادر باردار می شود.

عوارض قرص سقط جنین میزوپروستول یا سایتوتک

درد شکمی که معمول از ۱۰ دقیقه بعد از مصرف قرص شروع می شود

اسهال و استفراغ که به سرعت قطع می شود

تب و لرز که به مرور کم می شود

خونریزی و سقط جنین

 

قرص سایتوتک یا میزوپرستول به چه شکلی مصرف میشود؟

این قرص به صورت واژنال زیر زبانی مصرف میشود با توجه به حداکثر اثربخشی و حداقل عوارض جانبی ۴۰۰ میکروگرم میزوپروستول واژینال هر چهار ساعت و حداکثر پنج دوز است.

معمولا متخصصان با توجه به سن بارداری و سیستم بدنی شما دو روش واژینال و زیر زبانی را برای مصرف قرصها توصیه می کنند البته اکثر اوقات ترکیبی از مصرف زیر زبانی و واژینال توصیه می شود.

۴۰۰ میکروگرم میزوپروستول خوراکی نسبت به ۲۰۰ میکروگرم میزوپروستول واژینال سریع‌تر اثر می‌کند ولی عوارض جانبی بیشتری دارد. استفاده واژینال موثرتر از روش زیر زبانی است.

رژیم پیشنهادی برای سه ماهه اول بارداری استفاده از ۸۰۰ میکروگرم واژینال هر ۱۲ ساعت تا حداکثر سه دوز است معمولا با توجه به سن بارداری در سه ماهه دوم متخصص مصرف این قرصها را به شکل زیر توصیه می کند.

۱۷ -۱۳ هفته، ۲۰۰ میکروگرم واژینال هر شش ساعت تا ماکزیمم چهار دوز یعنی ۸۰۰ میکروگرم

۲۶ -۱۸ هفته، ۱۰۰ میکروگرم واژینال و ماکزیمم چهار دوز هر شش ساعت.

۴۰۰ میکروگرم میزوپروستول خوراکی نسبت به ۲۰۰ میکروگرم میزوپروستول واژینال سریع‌تر اثر می‌کند ولی عوارض جانبی بیشتری دارد.

استفاده واژینال موثرتر از روش زیر زبانی است.رژیم پیشنهادی برای سه ماهه اول بارداری استفاده از ۸۰۰ میکروگرم واژینال هر ۱۲ ساعت تا حداکثر سه دوز است معمولا با توجه به سن بارداری در سه ماهه دوم متخصص مصرف این قرصها را به شکل زیر توصیه می کند

۱۷ -۱۳ هفته، ۲۰۰ میکروگرم واژینال هر شش ساعت تا ماکزیمم چهار دوز یعنی ۸۰۰ میکروگرم

۲۶ -۱۸ هفته، ۱۰۰ میکروگرم واژینال و ماکزیمم چهار دوز هر شش ساعت.

از ۲۷ هفته ۵۰- ۲۵ میکروگرم هر شش ساعت تا حداکثر شش دوز.

خطرات سقط های مکرر جنین با قرص سایتوتک

سوراخ شدن رحم: ۲ تا ۳ درصد زنانی که سقط جنین می کنند در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند. بسیاری از این جراحات تشخیص داده نشده و درمان نشده باقی می مانند مگر این که معاینه لاپاراسکوپی توصیه و انجام شود.

خطر سوراخ شدگی رحم برای زنانی که قبلاٌ زایمان کرده اند یا هنگام سقط بیهوشی عمومی داشته اند افزایش می یابد

پارگی های دهانه رحم: پارگی های مشخص دهانه رحم که نیازمند بخیه زدن هستند در حداقل ۱% سقط های سه ماهه اول رخ می دهد.

پارگی های کوچک تر یا جراحات میکرو که درمان نمی شوند نیز در دراز مدت به تخریب سیستم باروری منجر می شوند.

تخریب پایدار دهانه رحم متعاقب سقط ممکن است به شل شدگی دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر شود.

خطر تخریب دهانه رحم برای نوجوانان، سقط های سه ماهه دوم و در مواردی که از لامیناریا برای اتساع دهانه رحم استفاده نمی شودد، می شود.

 

سقط کردن جنین یا ختم بارداری

خارج شدن ، یا خارج کردن محتویات رحم ، قبل از امکان زنده ماندن جنین را سقط جنین می ند.

بسیاری از سقط جنین ها خودبخود ، به علت وجود ناهنجاری و مشکل کروموزومی در نطفه می باشد .

در واقع ، سقط خودبخود در اوایل بارداری ، روشی ذاتی و طبیعی برای رد کردن جنین ناقص می باشد.

سقط جنین به دفع حاملگی قبل از ۲۰ هفتگی یا دفع جنین زیر۵۰۰ گرم گفته می شود که این مساله می تواند خود به خود یا به دلایلی دیگر اتفاق بیفتد.

عوارض جدی سقط جنین شامل خونریزی ، عفونت ، شوک باکتریال ( شوکی که در اثر عفونت ایجاد می شود) می باشند.

سقط جنین؛ علل و پیامدهای آن

علت بروز سقط جنین همیشه مشخص نیست ولی در ماههای اول حاملگی تقريبا در همه موارد مرگ جنین، قبل از سقط جنین صورت می گیرد.

عوامل ایجاد کننده سقط جنین در زنان به دو دسته عمده عوامل جنینی و عوامل مربوط به مادر تقسیم می شوند. بروز سقط جنین در زنان اکثرا به صورت خود به خودی اتفاق می افتد.

چرا سقط جنین اهمیت دارد؟

حاملگی موفق به بارداری اطلاق می شود که طی آن جنین رشد و تکامل خود را پیدا کرده و ضمن حفظ سلامت مادر منجر به تولد نوزادی سالم شود.

در خلال حاملگی، سه ماهه اول، دوم و سوم هر کدام خصوصیات مهم و خاص خود را دارا هستند.

هر مرحله دارای عوامل خاص برای مادر و جنین است که می تواند تهدید کننده سلامت آنها باشد.

سقط جنین شایعترین عارضه حاملگی در سه ماهه اول حاملگی می باشد.

که موجب استرس روحی شدید در زوجهای مشتاق فرزند می شود.۸۰% حاملگی ها به مرحله حیات نمی رسد و براورد می شود ۵۰% بارداري ها قبل از تاخیر در اولین قاعدگی دفع می شوند.

حدود ۲۰-۱۵% بارداری های شناخته شده به سقط جنین منتهی می شوند. سقط جنین یعنی به مقصد نرسیدن حاملگی و در واقع یکی از فوریتهای زنان و مامایی می باشد.

انواع سقط جنین

سقط جنین غیر قابل اجتناب

در سقط جنین غیر قابل اجتناب، بیمار آبریزش داشته و دهانه رحم باز می شود. بنابر این سقط جنین غیر قابل اجتناب است.

سقط جنین ناقص

در سقط جنین ناقص دهانه رحم کاملا باز بوده و خونریزی زیاد و دردهای انقباضی در زیر شکم وجود دارد در این حالت مقداری از محصولات حاملگی دفع شده اما چون مقدار زیادی از این محصولات در رحم باقی می ماند سقط ناقص است.

سقط کامل جنین

در سقط جنین کامل به دنبال خونریزی قبلی که رخ داده است محتویات رحم به طور کامل خارج شده است.

در سقط فراموش شده جنین مرده است ولی برای مدتی (حتی ماهها) در رحم باقی مانده و هنوز دفع نشده است در این حالت علائم حاملگی نیز ناپدید شده اند.

سقط جنین مکرر یا عادتی

از سه سقط جنین پشت سر هم را که احتمالا در اثر یک علت مشترک رخ داده سقط جنین مکرر گویند.

سقط عمدی جنین در چه مواردی اتفاق می افتد؟

سقط جنین عمدی، به معنای ختم حاملگی با دارو یا عمل جراحی قبل از زمانی است که جنین بتواند زنده متولد شود این

سقط جنین به دو دسته تقسیم می شود

۱– سقط جنین غیر قانونی

۲- سقط درمانی

از آنجایی که سقط جنین در بعضی موارد جهت پیشگیری از صدمات جدی یا دائمی به مادر یا جهت حفظ زندگی یا سلامت مادر قابل اجرا می باشد لذا سقط جنین عمدی از سال ۱۹۷۳ تاکنون مرجعیت پیدا کرده است.

سقط درمانی

سقط درمانی یکی از انواع سقط جنین عمدی بوده که به منظور حفظ سلامت مادر در موارد ذیل انجام می شود.

۱- این نوع سقط جنین زمانی که ادامه حاملگی، زندگی مادر را به مخاطره می اندازد یا شدیدا به سلامت او صدمه وارد می کند انجام می شود.

۲- زمانی که ادامه حاملگی منجر به تولد نوزادی با ناهنجاريهاي فيزيكي شدید یا کند ذهنی می گردد سقط جنین انجام می شود.

سقط جنین غیر قانونی
سقط جنین غیر قانونی در واقع سقط جنین هایی است که توسط پزشکان غیر مسئول، افراد غیر پزشک و با استفاده از امکانات غیر قانونی صورت می گیرد و اکثرا توسط شخصی انجام می گیرد که مورد تایید قانون کشور نمی باشد.

این گونه سقط جنین های غیر قانونی اغلب با خونریزی شدید، عفونت، شوک عفونی و نارسایی حاد کلیه همراه هستند و در اکثر موارد منجر به مرگ مادر می شوند.

در هر کشور مباحث مذهبی و قومی قابل توجهی درباره سقط جنین غیر قانونی یا عمدی وجود دارد و در اکثر قوم ها و مذاهب از جمله دین اسلام انجام سقط جنین عمدی حرام می باشد.

چسبندگی لوله های رحم در زنان یکی از مهم‌ترین اعضای داخلی لگن به حساب می‌آید که سلامتی آنها هم تاثیر بسزایی در باروری خانم‌ها دارد.

بنابراین وجود هر گونه مشکلی در این لوله‌ها یا بروز هر نوع اختلالی در این بخش از بدن می‌تواند مسائل متعددی را برای خانم‌ها ایجاد کند و به همین دلیل باید مراقبت‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

از طرف دیگر، با توجه به این‌که برخی از اختلالاتی که در لوله‌های رحمی ایجاد می‌شود، ممکن است به نازایی منجر شود، اهمیت رسیدگی به سلامت آنها نیز خواهد شد.

در این میان، یکی از مشکلاتی که خیلی‌ها نگران روبه‌رو شدن با آن هستند، چسبندگی لوله‌های رحمی است.

افراد زیادی هم فکر می‌کنند انجام هر نوع عمل جراحی می‌تواند آنها را در معرض خطر این مشکل قرار دهد یا بر این باورند که به تاخیر انداختن بارداری در ایجاد چسبندگی موثر است.

برای همین هم چنین افرادی، از راه‌حل‌های متفاوتی برای پیشگیری از بروز چسبندگی کمک می‌گیرند؛ در صورتی که با این روش‌ها نمی‌توان با تمام عوامل موثر در بروز چسبندگی مقابله کرد.

چسبندگی لوله های رحم چطور اتفاق می‌افتد؟

وقتی درباره چسبندگی لوله‌های رحمی صحبت می‌شود، این سوال به ذهن خیلی‌ها می‌رسد که لوله‌های رحمی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در بدن خانم‌ها ابتدا دهانه رحم و پس از آن رحم قرار دارد و بعد از آن نیز لوله‌های رحمی (لوله های فالوپ) که لوله‌های باریکی هستند، قرار گرفته، این لوله‌ها در انتها پهن و کمی بازتر می‌شوند و شاخه‌های انتهایی آن مانند بادکش کنار تخمدان قرار می‌گیرد.

بنابراین همین که تخمک در هر سیکل قاعدگی آزاد شود، حالت مکشی که لوله‌ها کنار تخمدان دارد باعث می‌شود تخمک به داخل لوله کشیده شود.

داخل لوله‌ها هم مژک‌هایی وجود دارد که وقتی تخمک وارد لوله شد، آرام آرام شرایط حرکت تخمک را به داخل رحم فراهم می‌کند.

اگر به هر دلیلی این مژک‌ها که داخل لوله‌های رحمی قرار دارد، آسیب ببینند یا مشکلی در شکم ایجاد شود که تحرک لوله‌ها را از بین ببرد، ممکن است مشکلی که میان عموم افراد به عنوان چسبندگی لوله‌های رحمی شناخته شده، فرد را درگیر کند.

در طول سال‌ها، پزشکان تلاش کرده‌اند تا چسبندگی‌ها را طبقه‌بندی کنند به طوری که بتوانند توصیف مشخص‌تری برای آنها ارائه دهند.

این امر امکان مقایسه راحت بین بیماران را فراهم کرده و به پزشکان باروری کمک می‌کند تا بتوانند به سادگی مزایای بالقوه‌ی درمان‌های مختلف را برای برداشتن یا پیشگیری از چسبندگی‌ها ارزیابی کند.

چسبندگی لوله های رحم از عفونت تا جراحی

چسبندگی لوله‌های رحمی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش ایفا می‌کند.

این التهاب‌ها می‌تواند ناشی از عفونت‌های مکرری باشد که خانمی به آن مبتلا شده و پس از این‌که وارد لگن شده، لوله‌ها را درگیر کرده است.

در صورتی که درمان بدرستی انجام نشود، این مشکلات گریبانگیر لوله‌های رحمی نیز خواهد شد.

در کسانی که از IUD استفاده می‌کنند نیز احتمال التهاب‌های لگنی و لوله‌های رحمی است. بنابراین میان این افراد هم شاهد بروز چسبندگی خواهیم بود و به همین علت در خانم‌هایی که هنوز زایمان نکرده‌اند، IUD را به عنوان روش جلوگیری پیشنهاد نمی‌کنیم.

البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که همه افراد هم این مشکلات را پیدا نخواهند کرد، ولی توجه به این نکته ضروری است.

علاوه بر این موارد، اگر خانمی به دلیل پارگی کیست تخمدان جراحی شود یا آپاندیسیت داشته باشد و دیر به فکر بیفتد، مواد داخل شکم پراکنده شده و با وجود جراحی باز هم به دلیل این‌که مواد داخل شکم رها شده، می‌تواند باعث چسبندگی رحم و لوله‌های رحم به روده‌ها شود و همین موضوع به کم شدن میزان تحرک لوله‌ها منجر خواهد شد.

در مورد اندومتریوز باید گفت در هر سیکل قاعدگی خونی است که به داخل شکم برگشت پیدا می‌کند؛

بنابراین می‌توان گفت برگشت خون قاعدگی تقریبا برای تمام خانم‌ها اتفاق می‌افتد، اما این‌که چرا بعضی از افراد در اثر این برگشت خون دچار اندومتریوز می‌شوند و دیگران نمی‌شوند هنوز مشخص نیست.

طی این بیماری، بافت رحم در جای دیگری غیر از رحم از جمله داخل شکم جایگزین خواهد شد و با وجود این‌که اندومتریوز هیچ وقت سرطانی نمی‌شود، اما عواقب بدی برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

چون در هر جایی که داخل شکم جایگزین شود، همان‌جا می‌چسبد، عمیق و بزرگ می‌شود و چسبندگی‌های بسیار بدی برای بیمار ایجاد می‌کند. طوری که حتی در مورد بعضی از بیماران می‌گوییم لگن منجمد پیدا کرده‌ و تمام لوله، تخمدان، روده‌ها و رحم چسبندگی بسیار بدی پیدا کرده است.

برای چسبندگی لوله رحم چه کار باید کرد؟

چسبندگی‌های لوله می‌تواند هم عوامل داخلی داشته باشد و هم خارجی. به عبارت دیگر، در مورد بعضی از این عوامل می‌توان از بروز چنین مشکلی پیشگیری کرد و در مورد برخی هم کاری از دست ما ساخته نیست.

اگر کیست خاصی وجود دارد که ساده نیست و پزشک به بیمار می‌گوید که باید برداشته شود یا کیست ساده‌ای که بزرگ باشد و پزشک پیشنهاد کند قبل از پاره شدن آن را بردارید،

اگر زودتر و بموقع برداشته شود باعث می‌شود میزان چسبندگی داخل شکم و لوله‌ها نیز کمتر شود. یا اگر در مورد آپاندیسیت، مشکل بموقع تشخیص داده شود هیچ زمانی چسبندگی اتفاق نمی‌افتد.

با این حال، نباید فراموش کنیم هر جراحی‌ای که انجام می‌شود، اگر تعدد داشته باشد می‌تواند یکی از علل چسبندگی لوله‌های رحمی به حساب بیاید.

در مورد عفونت‌ها نیز باید گفت عفونت‌هایی را که به وجود می‌آید باید درمان کرد و معمولا این درمان دو طرفه انجام می‌شود؛ یعنی هم زن و هم شوهر.

چون معمولا آقایان علامت‌دار نمی‌شوند، ولی حامل عفونت هستند و اگر درمان اتفاق نیفتد، خانم مدتی خوب است و دوباره مبتلا خواهد شد و همین ابتلای مکرر می‌تواند باعث آسیب مژک‌ها از داخل رحم و لوله‌ها شود و از داخل چسبندگی‌های لوله به وجود می‌آید که بسیار بدتر از چسبندگی‌هایی است که در خارج لوله اتفاق می‌افتد.

چسبندگی لوله های رحم علامت مشخصی ندارد

این چسبندگی‌ها دردهای مبهم شکمی خواهد داشت و اگر بیماری دچار اندومتریوز باشد، دردها کاملا مشخص خواهد بود.

چسبندگی علامت خاصی ندارد و بیماران اغلب به صورت ثانویه به پزشک مراجعه می‌کنند؛ ثانویه با دردهای شدید یا ثانویه با نازایی و که در این مواقع، پزشک باید شرح حالی از بیمار بگیرد و مشکل را تشخیص دهد.

با انجام سونوگرافی مورد خاصی مشخص نمی‌شود و به کمک لاپاراسکوپی و عکس رنگی که از رحم گرفته می‌شود، می‌توان وضعیت لوله‌ها را در کنار هم مشخص کرد.

از طریق عکس رنگی که کمی هم دردناک است می توان مسیر لوله های رحم و خود رحم را دید و شکل رحم را تشخیص داد. یکی اینکه آیا این رحم دچار ناهنجاری است یا خیر؟ آیا این لوله های رحمی دچار انسداد هست یا خیر؟

البته با توجه به نوع انسداد فرق می کند. اگر انسداد در قسمت اول لوله رحمی یعنی قسمتی که از رحم منشا می گیرد باشد این می تواند به دو علت باشد

یا اینکه لوله رحمی دچار مشکل است و این انسداد از منشا آن است یا بخاطر عفونت یا آندومتریوز و یا اینکه می تواند یک امر فیزیولوژیک باشد، یعنی در اثر اسپاسم لحظه آن ناحیه، ماده ی حاجب رد نشده است.

بنابراین قدم بعدی در این موارد حتما لاپاراسکوپی است. با لاپاراسکوپی حفره ی شکم دیده می شود و داخل حفر ها و لگن با بزرگنمایی چند برابر مشاهده می گردد و تشخیص داده می شود که آیا لوله رحمی مشکل دارد یا مخاط داخل لوله های رحمی دچار مشکل است.

از طرفی در عکس رنگی در بیهوشی می توان یک ماده ی رنگی به دهانه ی رحم فرستاد که این ماده وارد رحم و لوله می شود و چون زیر بیهوشی است، معمولا آن اسپاسم برطرف شده و خیلی اوقات لوله باز می شود.

در مورد درمان نیز با توجه به علت اصلی ایجادکننده مشکل، باید اقدامات لازم را انجام داد که برخی از این موارد قابل درمان است و برخی دیگر را نمی‌توان درمان کرد.

به طوری که اگر چسبندگی باشد، سعی می‌کنیم تا حد امکان آن را آزاد کنیم، اما اگر مژک‌ها داخل لوله‌ها و رحم خیلی آسیب دیده باشند، نمی‌توانیم کار زیادی انجام دهیم و باید بیمار را برای استفاده از روش‌های کمک باروری بفرستیم.

 

بستن لوله های رحم در خانم ها یک روش جراحی است که باعث عقیم شدن خانم ها می گردد. در این روش لوله های رحم بسته می شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگیری می کند.

همچنین با این کار، از رسیدن اسپرم به لوله رحم و ایجاد لقاح جلوگیری می شود. روشهای جراحی مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در این روش ها، لوله رحم بریده، سوزانده و یا با استفاده از یک حلقه، کلیپس یا نوار بسته می شود.

 

روش جراحی بستن لوله ها

بستن لوله های رحم در خانمها یک عمل جراحی نسبتا ساده می باشد و این کار را می توان هم بااستفاده از بیهوشی عمومی و هم با استفاده از بیحسی موضعی انجام داد.

دو روش جراحی که امروزه از آنها استفاده می شود.

۱-مینی لاپاراتومی

۲-لاپاراسکوپی 

سایر روشهای جراحی برای بستن لوله های رحم شامل لاپاروتومی ، کولپوتومی ، کولدوسکوپی ، هیستروسکوپی و هیسترکتومی می باشد .

هر کدام از این روشها دارای معایب و مزایایی می باشند . شما می توانید با مشورت با پزشکتان بهترین روش را برای بستن لوله ها انتخاب نمایید.

در روش جراحی لاپاروسکوپی ، شکم را با گاز دی اکسید کربن پر می کنند بطوریکه حفره شکم به صورت یک بادکنک از رحم و لوله های رحم جدا می شود . سپس جراح با ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف ، دستگاه لاپاروسکوپ را که شبیه یک تلسکوپ می باشد را از این سوراخ وارد بدن می کند .

یک برش کوچک دیگر ، درست در بالای خط رویش موهای عانه ایجاد می گردد تا از طریق آن دستگاهی که برای بریدن، دوختن یا سوزاندن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد وارد بدن شود . کل زمان جراحی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید .

بعد ازجراحی توصیه می شود که دو تا سه روز استراحت مطلق صورت پذیرد و به مدت یک هفته نیز فعالیتهای سبک انجام شود . فعالیت جنسی را می توان وقتی که خانم احساس راحتی می نماید (معمولا بعد از یک هفته) دوباره از سر گرفت .

خانمهایی که جراحی آنها از طریق مهبل انجام می شود لازم است به مدت دو هفته چیزی را در داخل مهبل خود نکنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

بستن لوله‌ی رحمی چگونه مانع بارداری می‌شود؟

با بستن لوله‌های رحمی از رسیدن اسپرم و تخمک به یكدیگر و تشكیل سلول تخم جلوگيری می‌شود.

میزان اثربخشی بستن لوله‌های رحمی در جلوگیری از بارداری اثربخشی این روش بیش از ٩٩ درصد است.

مزایای بستن لوله رحمی در جلوگیری از بارداری

دائمی بودن

اثربخشی بالا

عدم نیاز به یادآوری و مراجعه‌ی مکرر

نداشتن عارضه برای سلامتی فرد استفاده‌کننده‌ی روش در دراز مدت

تأثیر نداشتن در روابط جنسی

کاهش ابتلا به سرطان تخمدان

معایب بستن لوله‌ی رحمی برای جلوگیری از بارداری

نیاز به عمل جراحی

پرهزینه و دشوار بودن عمل جراحی برگشت باروری

عوارض غيرشایع بستن لوله‌ی رحمی

احتمال تغییر میزان خونریزی قاعدگی

TL مانند سایر اعمال جراحی می‌تواند خطرهای بیهوشی را (به میزان بسیار کم) به همراه داشته باشد.در صورت بروز هر کدام از عارضه‌های نادر اشاره شده، باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

چه زمان عمل بستن لوله‌ی رحمی را عقب می‌اندازند؟

بیماری‌های التهابی لگن در سه ماه اخیر

بیماری‌های تروفوبلاستیک بدخیم (تومورهای بدخیم با منشأ جفت جنین)

سابقه‌ی اخیر بیماری‌های قلبی حاد

ابتلا به ترومبوز وریدهای عمقی یا همانDVT (تشکیل لخته درساق و ران پا) یا آمبولی ریه (وجود لخته‌ی خون در یکی از سرخرگ‌های ریه)

خونریزی واژینال بدون علت مشخص

مشکلات دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان مانند پره‌اکلامپسی شدید (مسمومیت بارداری)، اکلامپسی (تشنج به دنبال مسمومیت بارداری)، پارگی كیسه‌ی آب (بیش از ٢٤ ساعت)، تب هنگام زايمان یا بلافاصله پس از آن، وجود عوارض

پس از زایمان مثل خونریزی و عفونت سایر نقاط بدن (داشتن شرایط ساعد جسمی)

در این موارد عمل بستن لوله‌های رحمی به سه ماه پس از درمان موکول خواهد شد.

بستن لوله‌ی رحمی برای چه کسانی استفاده می‌شود؟

بستن لوله‌های رحمی در صورت وجود هر كدام از مشكلات فوق، پس از رفع مشکل انجام خواهد شد.باید قبل از TL ضمن ارائه‌ی مشاوره‌ی دقیق به زن و شوهر در مورد کم بودن احتمال موفقیت، پرهزینه و دشوار بودن عمل جراحی بازگشت باروری تذکر داد.

این روش برای زوجینی که خانواده‌ی خود را از نظر تعداد فرزند کامل نموده و از زندگی با ثباتی برخوردارند، مناسب است. قبل از عمل باید رضایت زن و همسر وی کسب شود.به جز موارد عنوان شده، منع خاصی برای زمان انجام عمل وجود ندارد.

لازم است با توجه به فاکتورهای سن، تعداد و سن فرزندهای فرد، ضمن انجام مشاوره به او در اتخاذ تصمیم مناسب کمک شود.

زمان انجام عمل بستن لوله‌ی رحمی

در صورت اطمینان از باردار نبودن زن، بستن لوله‌های رحمی در هر زمانی از سیکل قاعدگی امكان‌پذیر است (دو هفته‌ی اول سیکل قاعدگی دوره‌ی زمانی مناسب‌تری است)

پس از زایمان طبیعی

هنگام سزارین (بستن لوله‌های رحمی به راحتی امكان‌پذیر است).1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *