استفاده از قرص اورژانسی در زمان بارداری

روش اورژانس تا چه زمانی از بارداری جلوگیری می‌کند؟

اگر بیش از ٧٢ ساعت از زمان نزدیكی مشكوک نگذشته باشد (مصرف اولين دوز این روش باید حداكثر در فاصله‌ی زمانی ٧٢ ساعت از تماس جنسی مشكوک صورت گيرد) داوطلب می‌تواند با کاربرد یكی از روش‌های زیر از بارداری ناخواسته جلوگيری كند:

قرص لوونورجسترل، دو عدد یک جا در اولین فرصت؛
دو قرص HD، عدد در اولين فرصت و دو عدد ١٢ ساعت بعد؛
چهار قرص LD، عدد در اولين فرصت و چهار عدد ١٢ ساعت بعد؛
قرص تری‌فازیک، ۴ عدد قرص سفید در اولين فرصت و چهار عدد قرص سفید ١٢ ساعت بعد (قرص‌های مرحله‌ی سوم).
نکته: در موارد تجاوز جنسی، قرص اورژانس به فرد ارائه می‌شود و سپس به مراکز تخصصی برای بررسی بیماری‌های منتقله از طریق تماس جنسی (STIs) ارجاع داده می‌شود.


توصیه‌های استفاده از روش اورژانس جلوگیری از بارداری

استفاده از قرص اورژانسی در زمان بارداری

باید قرص‌ها در اولین فاصله‌ی زمانی ممکن پس از تماس جنسی محافظت نشده مصرف شود تا بهترین اثربخشی را داشته باشد.
بهتر است قرص‌ها با شکم خالی مصرف نشود.
در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.
حداكثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیكل قاعدگی یک بار است. تأکید می‌شود که این روش می‌بایست در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری هر زن استفاده شود. مجاز بودن مصرف یک بار از این روش در هر دوره‌ی قاعدگی، دلیل تأیید مصرف آن در هر دوره‌ی قاعدگی به عنوان روش پیش‌گیری از بارداری نیست.
اثربخشی این روش با استفاده از فنی‌تویين و ریفامپين كاهش پیدا می‌کند. در صورت استفاده‌ی هم‌زمان از این داروها باید مصرف قرص لوونورجسترل به میزان ١٠٠ % (در هر دوز دو عدد) افزایش یابد.
با توجه به اینكه افزایش تعداد تماس‌های جنسی بدون محافظت، اثربخشی روش را کاهش و احتمال حاملگی را افزایش می‌دهد، یک خانم نباید در صورت داشتن چند تماس جنسی محافظت نشده در طول یک دوره‌ی قاعدگی، چند بار از روش پیشگيری اورژانس از بارداری استفاده نماید.
این روش می‌تواند باعث تغیير در زمان قاعدگی بعدی شود. معمولاً این تغیيرات كم بوده و قاعدگی چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می‌افتد.
اگر تأخير قاعدگی بیش از ٧ روز شود، باید احتمال بارداری را در نظر داشت. در این صورت انجام تست بارداری(β-HCG) ضرورت دارد.


اگر با روش اورژانس حامله شدیم چه کنیم؟

با توجه به عدم ایجاد ناهنجاری برای جنين، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به ختم آن نخواهد بود. به این معنا که قرص پیشگیری اورژانسی از بارداری باعث نقص جنین نمی شود.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

قرص اورژانسی برای مواقع اضطراری که مشکلی در روند پیشگیری از بارداری به وجود آمده است مصرف می شود. استفاده از این قرص بدون هیچ‌گونه محدودیت و بدون اطلاع از روش و زمان استفاده هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرد وارد کند. با توجه به مصرف روز افزون و گاها غلط روش پیشگیری اورژانسی و اشتباهی که راجع به مصرف قرص اورژانسی وجود دارد در این مقاله از مجله دلگرم همراه شوید تا به طور کامل به مزایا و معایب استفاده از قرص های اورژانسی پرداخته و موارد زیر را شرح می دهیم:

قرص اورژانسی چیست؟
عملکرد قرص اورژانسی در بدن منظور پیشگیری از بارداری چیست؟
بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی
روش استفاده از قرص اورژانسی
در چه مواقعی می‌توان از این روش استفاده کرد؟
مزایا و معایب استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری کدامند؟
عوارض قرص اورژانسی
میزان مجاز استفاده از قرص اورژانسی
هشدارها در زمان مصرف قرص اورژانسی
تداخلات دارویی احتمالی با قرص اورژانسی

یکی از معضلات مهمی که فضای روابط جنسی را مخدوش کرده و باعث آسیب رساندن به روح و جسم زن می شود استفاده بی رویه از قرص های ضد بارداری است. در بین این قرص ها، از همه خطرناک تر قرص اورژانسی است که متأسفانه بی رویه مورد استفاده قرار می گیرد. عوارض قرص اورژانسی بسیار زیاد است و مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود می آورد.
قرص اورژانسی به این علت تولید شده است که اگر زوجی قصد دارند از بارداری جلوگیری کنند و در این روند با اختلالی مواجه شدند، با مصرف این قرص احتمال بارداری را به حداقل برسانند. برای مثال فرض کنید زوجی برای جلوگیری از بارداری از کاندوم استفاده می کند و در حین ارتباط جنسی این کاندوم سوراخ شده و یا اصلاً پاره شود، در این هنگام باید از قرص اورژانسی استفاده شود. پس قرص اورژانسی یک روش جلوگیری نیست؛ بلکه یک اقدام خارج از عرف برای موارد اضطراری است!


استفاده از قرص اورژانسی در زمان بارداری




قرص اورژانسی با اسم ژنریک لوونورژسترول ( که با اسامی تجاری لونژیل و اووسیز در بازار دارویی ایران موجود می باشند) روشی مؤثر و بی خطر برای پیشگیری از بارداری می باشد آن هم زمانی که نزدیکی جنسی محافظت نشده ای صورت گرفته و یا روش کنترل بارداری مؤثر واقع نشده باشد.
این دارو در واقع هورمون پروژسترون است که عمدتاً با جلوگیری از آزادسازی تخمک (تخمک گذاری) در طول دوره قاعدگی شما اثر می‌گذارد. همچنین باعث می شود ترشحات واژن برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح) و پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از اتصال تخمک بارور شده ضخیم تر شود.
در کشورهای خارجی به قرصی که ما در ایران به آن اورژانسی می گوییم ” قرص صبح روز بعد” (Morning after pill) می گویند. البته این مناسبی نیست چون نیازی به صبر کردن تا صبح روز بعد نیست و بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از این روش استفاده شود.
قرصهای اورژانسی به علت داشتن مقادیر زیاد هورمون اثر ضد بارداری و در صورتی که بعد از مقاربت ، هر چه سریعتر خورده شوند(مخصوصاً در 24 ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت.



قرص های اورژانسی ضد بارداری مخاط دهانه رحم را تغییر داده و یا توانایی اسپرم برای لقاح با تخمک را کاهش می‌دهند. مصرف این قرص ها با متوقف کردن تخمک گذاری یا تداخل در جایگزینی تخمک لقاح یافته در رحم می تواند مانع حاملگی شود. از آنجا که تخمک لقاح یافته ظرف مدت کوتاهی در قسمتی از رحم جایگزین می شود، زمان استفاده از این روش بسیار حائز اهمیت است. در واقع اگر عمل جایگزینی اتفاق افتاده باشد استفاده از این روش مانع از پیشرفت روند بارداری نشده و موجب بروز سقط نخواهد شد.




قرص اورژانسی بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ، ترجیحاً طی 24 ساعت اول تا 72 ساعت مصرف شود ، اما بعد از 72 ساعت نباید این دارو را مصرف کنید.
همچنین نباید قرص‌های اضافی مصرف نکنید زیرا این کار خطر بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.
قرص های اورژانسی با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:



درصورتی که به قرص اورژانسی دسترسی نداشتید می توانید از قرص های زیر نیز استفاده کنید

دقت کنید قرص های اورژانسی باید بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک و در اسرع وقت مصرف شوند. زمان استفاده از این روش بسیار حائز اهمیت است.




موارد استفاده از قرص اورژانسی زمانی است که نزدیکی از طریق واژن صورت گیرد در حالی که هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نشده یا به‌طور ناصحیح و غیر کارآمد استفاده شده باشد. این موقعیت ها می تواند شامل موارد زیر باشد:




مهمترین عوارض جانبی قرص اورژانسی این است که قرص اورژانسی خیلی ساده تخمدان را از وظایف خود باز می دارد. اگر از این قرص بیش از اندازه استفاده شود، تخمدان دیگر تمایلی به انجام وظایف خود نخواهد داشت و می تواند زن را نابارور کند. این مشکل یکی از بزرگترین عوارض قرص اورژانسی است و اگر بانوان کمی آینده نگر باشند به این سادگی ها از این قرص استفاده نمی کنند.
از دیگر عوارض قرص اورژانسی می توان به سرگیجه، تهوع، نفخ معده , حساسیت سینه ها و لکه بینی اشاره کرد. برخی از بانوان فکر می کنند این‌ها علائم بارداری است و قرص اورژانسی به خوبی عمل نکرده است در حالی که این موارد از عوارض این قرص است و ربطی به حاملگی ندارد.


عوارض قرص اورژانسی بسیار زیاد است و به همین علت باید در مصرف این قرص احتیاط کرد. پزشکان معتقدند در سال، 1 الی 2 بار میزان مجازی است که می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد. مشخص است که اگر روش های جلوگیری به درستی انجام شود شاید به ندرت اتفاق بیافتد که به خوردن این قرص نیاز باشد.








بعضی از داروهایی که به‌طورکلی اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش می دهند ممکن است در کارایی این روش نیز اختلال ایجاد کنند. برخی از این داروها عبارتند از ریفامپین (نوعی آنتی بیوتیک)، گریزوفولوین (داروی ضد قارچ خوراکی)، باربیتوراتها و برخی از داروهای ضد صرع.
قرص اورژانسی را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:
آمپرنواویر
بوسنتان
فوزامدرنیر
قرص اورژانسی همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:
aprepitant
داروهای باربیوتراپ برای خوابیدن یا درمان تشنج
bexarotene
griseofulvin
داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند مانند کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات
مدافینیل
پیوگلیتازون
ریفابوتین
ریفامپین
ریفپنتین
بعضی از داروها برای درمان عفونت اچ آی وی استفاده می شوند مانند آتاازانویور، اندینوویر، لوپیناویر، نلفینوویر، Tipranavir، ریتوناویر
مخمر سنت جان
وارفارین

مقدار استروژن موجود در ترکیب قرص‌های ضد بارداری می تواند در مقدار و کیفیت شیر مادر تأثیر منفی داشته باشد. اما به نظر نمی رسد که استفاده کوتاه مدت آن این تأثیر را بگذارد. بعلاوه هورمون ترشح شده در شیر آثار طلوبی در شیرخوار نخواهد داشت.

در صورت ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات زیر برای استفاده از قرص های اورژانسی با پزشک مشورت کنید:

استفاده از قرص اورژانسی در زمان بارداری

بله حتماً تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

با توجه به عدم ایجاد ناهنجاری برای جنين، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به ختم آن نخواهد بود.





گرد آوری بخش سلامت مجله دلگرم


طیبه بیگی


پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *