اختلال کمبود طبیعت

اختلال کمبود طبیعت
اختلال کمبود طبیعت

%PDF-1.5
%
39 0 obj
>
endobj

xref
39 61
0000000016 00000 n
0000002008 00000 n
0000002107 00000 n
0000002680 00000 n
0000002814 00000 n
0000002943 00000 n
0000003385 00000 n
0000003764 00000 n
0000003799 00000 n
0000004120 00000 n
0000004233 00000 n
0000004789 00000 n
0000004814 00000 n
0000004839 00000 n
0000005552 00000 n
0000006146 00000 n
0000006452 00000 n
0000006477 00000 n
0000006925 00000 n
0000007289 00000 n
0000007372 00000 n
0000007511 00000 n
0000007922 00000 n
0000008416 00000 n
0000008895 00000 n
0000009426 00000 n
0000009804 00000 n
0000010107 00000 n
0000010465 00000 n
0000011127 00000 n
0000011645 00000 n
0000011788 00000 n
0000011930 00000 n
0000011965 00000 n
0000012550 00000 n
0000012905 00000 n
0000013081 00000 n
0000013354 00000 n
0000015500 00000 n
0000015583 00000 n
0000015652 00000 n
0000018300 00000 n
0000019461 00000 n
0000019689 00000 n
0000020075 00000 n
0000020304 00000 n
0000021415 00000 n
0000021484 00000 n
0000021596 00000 n
0000023525 00000 n
0000045838 00000 n
0000046098 00000 n
0000046925 00000 n
0000047513 00000 n
0000047779 00000 n
0000067316 00000 n
0000067424 00000 n
0000067493 00000 n
0000071118 00000 n
0000089637 00000 n
0000001516 00000 n
trailer
]/Prev 287755>>
startxref
0
%%EOF

99 0 obj
>stream
hb“`f“g`c`,`d@

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

مشکل چیست؟
روشن است که آینده سازان این مرز و بوم کودکان امروز ما هستند.
کودکانی که امروز در آپارتمان های کوچک و شهرهای آسفالت شده و بین آهن و بتن زندگی می کنند (۷۵٪ جمعیت امروز ایران شهرنشین هستند).
این کودکان می بینند که والدینشان در اداره یا شرکت کار می کنند، از بانک پول می گیرند و آنچه را لازم دارند از سوپرمارکت تهیه می کنند. پس دور از انتظار نیست که ذهنیت کودکان از «زمین مادر ماست» به سوی «فروشگاه مادر ماست» کشیده ‌شود.
در واقع، طبیعت در نظر این کودکان جایی است که مردم فقط برای تفریح و پیک نیک به آنجا می روند و اگر هم نباشد شهربازی، پارک، سینما و غیره هست… و اصل زندگی در کارخانه و شرکت و بنگاه در جریان است و چنین است که نگرانی و تلاش برای حفظ طبیعت یک دلمشغولی لوکس شمرده می شود.
اما از سوی دیگر قطع ارتباط با طبیعت، از جنبه ای دیگر نیز به کودکان ما آسیب می‌رساند. اصطلاح «اختلال کمبود طبیعت» که در سال ۲۰۰۵ بکارگرفته شد، برای این بود که نشان دهد چگونه قطع ارتباط جامعه با طبیعت بر کودکان اثر می‌گذارد.
در این زمینه مطالعات بسیار مفصلی انجام شده است که نشان می دهد همزمان با کم شدن ارتباط کودکان با طبیعت، اختلالات دیگری افزایش می‌یابند که مرتبط با تمرکز حواس و بی‌توجهی، اضافه وزن، اضطراب و افسردگی است. از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد که تعامل با محیط‌های طبیعی نقش مهمی در رشد کودک ایفا می کند؛ از آن جمله می‌توان به رشد توانایی های حل مسئله و تفکر انتقادی و همچنین رشد خلاقیت اشاره کرد. برای مثال، تحقیقی که در دانشگاه الینویز بر روی اختلال حواس پرتی (Attention Deficit Disorder) بچه ها انجام شد ، نشان داد که همزمان با ایجاد ارتباط کودکان با طبیعت، عوارض و علائم اختلال کاهش یافت.

راه حل:

در همین راستا جنبش ها و جریانات بزرگی در جهان شکل گرفته است که هدف خود را برقراری ارتباط مجدد کودکان با طبیعت قرار داده اند؛ هم برای داشتن کودکانی سالم تر، خلاق تر و توانمندتر و هم برای حفاظت از طبیعتی که پایه های زندگی بشر بر آن استوار گشته است.
به عنوان مثال درآمریکا جنبشی به نام «هیچ کودکی در داخل نمانَد» (No Child Left Inside1) آغاز شده است که مورد تایید و حمایت ۵۸ سازمان و انجمن ملیِ فعال در زمینه‌ی کودکان و طبیعت می باشد. یکی از آنها فدراسیون ملی حیات وحش آمریکا است که برنامه‌ی بزرگی برای آشنایی ۱۰ میلیون کودک با طبیعت آغاز کرده است۲٫
حتی قانونی به همین نام یعنی «کودکی در داخل نمانَد» در مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۲ آوریل ۲۰۰۹ (روز زمین) به تصویب رسید، (No Child Left Inside Act of 2009) که اهمیت ارتباط کودکان با طبیعت و آموزش های زیست محیطی به آنها را نشان می‌دهد.
مثال دیگر برنامه ای است که به ابتکار «جین گودال» شکل گرفته است؛ او فعال محیط زیست است و سالهاست که از هرسال ۳۰۰ روز آن را در سفر است. جین گودال که سازمان ملل او را به عنوان سفیر صلح خود برگزیده، پایه‌گذار برنامه‌ی ریشه ها و جوانه هاست که اکنون در ۱۳۴ کشور دنیا فعال است، برنامه ای که به کودکان دانش،‌ ابزار و انگیزه می دهد تا برای بهبود محیط زیست شان و کیفیت زندگی انسان ها و حیوانات قدم بردارند.

اختلال کمبود طبیعت

فرایندها و دستاوردهای پروژه سفرهای آقای کِرم

در همین راستا، این پروژه نیز با راهنمایی استاد برجسته‌ی بوم شناسی کشور، عبدالحسین وهاب زاده و همگام با سایر جریان های فعال در جهان، هدف خود را آشتی کودک با طبیعت تعریف می نماید و برای تسهیل ارتباط مداوم کودکان با طبیعت برنامه ای به شکل زیر تعریف می نماید:

– سفرهای ویژه کودکان: مخاطبان سفرهای آقای کرم، کودکان سن ۵ تا ۱۲ سال هستند که پروژه برای این کودکان به طور منظم سفرهایی به طبیعت برگزار می کند. در این سفرها حضور دست کم یکی از والدین ضروری است.

– آگاه سازی والدین: با توجه به اینکه حضور دست کم یکی از والدین در سفرها ضروری است، پروژه فرصت تعامل با والدین کودکان را دارد. زمانی که کودکان در بازه زمانی شکل گیری شان هستند، رفتار اطرافیان به خصوص والدین بسیار تعیین کننده است، کودکان با حساسیت نسبت به عناصر طبیعی به دنیا می آیند، این حساسیت می تواند در جهت مهر، شوق و احترام هدایت شود یا در جهت ترس، بیگانگی و نفرت. پروژه در حین برگزاری سفرها تلاش می کندآنها را از تاثیری کلیدی که بر فرزندانشان دارند، آگاه کند و واکنش والدین را به عناصر طبیعی و همسایگان ما در طبیعت اصلاح کند. علاوه بر این برای والدینی که چند بار متوالی همراه با فرزندشان در سفرها شرکت کرده اند، جلساتی جداگانه ترتیب داده می شود تا درباره ضرورت و چرایی ارتباط کودکان شان با طبیعت بیشتر بدانند، از تاثیراتی که ارتباط با طبیعت بر کودکان شان داشته است،‌ سخن بگویند و راه های تداوم بخشیدن به آن را بررسی کنند.

– کارگاه های دوستی با طبیعت ویژه کودکان: هر زمان که به دلیلی برگزاری سفر امکان ندارد، برای مثال به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوا یا کاغذبازی های اداری مدارس و غیره، سفرهای آقای کرم «بُرشی از کیک طبیعت» را به سر کلاس مهد یا دبستان می آورد تا کودکان باز هم بتوانند کمی لذت عمیق ارتباط با عناصر طبیعی را بچشند. معمول این است که یک واحد از اکوسیستم پیش از برگزاری کارگاه از طبیعت برداشته می شود (که پس از آن دوباره به طبیعت بازگردانده می شود) تا کودکان درک بهتری از طبیعت به دست آورند. به عنوان مثال از یک نهر آب فقط یک خرچنگ برای بردن به کلاس ، برداشته نمی‌شود، بلکه مقداری از آب نهر نیز برداشته می شود که مقداری جلبک و موجودات ذره‌بینی که از جلبک تغذیه می کنند و یک ماهی که از جلبک و در برخی موارد از موجودات ذره بینی تغذیه می کند و خودش خوراک خرچنگ است در آن وجود دارد. پس از آن به بچه ها گفته می شود که خود خرچنگ هم غذای برخی پرندگان، روباه و شغال می شود. به این ترتیب دیدگاهی فراگیر و سیستمی به طبیعت، به کودکان ارائه و آموزش داده می‌شود. همچنین در این کارگاه ها به کودکان کمک می شود تا ارتباط فیزیکی با حیوانات برقرار کنند و بر ترس های بی دلیل خود غلبه کنند. ترس هایی که در آینده موجب دوری و بیگانگی از طبیعت خواهند شد.

-آگاه سازی مربیان و معلمان: در برگزاری کارگاه های دوستی با طبیعت، علاوه بر کودکان، هدف دیگری نیز دنبال می شود که تعامل با مربیان و معلمان کودکان می باشد. کودگان هر روز زمان قابل توجهی را با مربی / معلم خود در ارتباط هستند، کودکان به شدت از او تاثیرپذیر هستند و دیدگاه، الگوهای رفتاری و نحوه واکنش او اثر عمیقی بر ساختار شخصیتی و رفتاری کودک دارد. به همین جهت پروژه به دو شیوه تعامل و کار با مربیان و معلمان را در دستور کار خود دارد. قبل از برگزاری کارگاه در مهد یا مدرسه، جلسه ای نیز به ارتباط و تعامل با مربیان یا معلمان اختصاص می یابد. شکل دیگر برقرار ارتباط با مربیان و معلمان برگزاری کارگاه و یا گردهمایی های ویژه آنان است که چگونگی و شکل تاثیر آنان بر کودکان و پیامدهای این اثرگذاری ها بر رشد کودکان و نیز محیط زیست ایران در دراز مدت، تشریح می شود.

 

دستاوردهای پروژه:

برگزاری این سفرها در سه بعد دارای دستاورد است:
اول) تاثیر طبیعت بر کودکان از نظر بروز، رشد و شکوفایی استعدادهای درونی کودکان (همچنان که ذکر شد تحقیقات علمی بسیاری در دست است که ارتباط کودک با طبیعت را در بروز، رشد و شکوفایی استعدادهای درونی کودک نه تنها موثر می داند بلکه این ارتباط را بسیار ضروری نیز می داند):
اختلال کمبود طبیعت Nature Deficit Disorder واژه ای است برای اشاره به پیامدهای جدایی انسان و زیستگاهش، که اولین بار توسط ریچارد لوو در سال ۲۰۰۵ در کتاب «آخرین کودک در جنگل» مورد استفاده قرار گرفت. لوو می گوید: کودکانی که در طبیعت بازی می کنند کمتر احتمال دارد بیمار شوند، دچار استرس یا حالت تهاجمی بشوند و قابلیت تطبیق بیشتری در هنگام روبه رو شدن با تغییرات پیش بینی نشده زندگی، دارند.

دکتر استفان کلرت استاد دانشگاه Yale در یکی از جدیدترین کتاب هایش با عنوان «ساختن برای زندگی: طراحی و درک رابطه انسان-طبیعت» فصلی به «طبیعت و رشد کودک» اختصاص می دهد و می نویسد: بازی کودکان در طبیعت ، بخصوص در اواسط دوران کودکی ، از نظر رشد ظرفیتهای خلاقیت ،حل مسأله ،و رشد عاطفی و شناختی کودک اهمیت ویژه یی دارد.

“دیدگاه من برپایه ی این واقعیت استوار است که مطالعات کودک در طبیعت ،فرهنگ و جامعه نشان داده که دوره یی خاص و نه چندان شناخته شده از کودکی ، بین ۵ و ۶ تا ۱۱ و ۱۲ سالگی – یعنی بین تلاشهای اولیه کودک تا رسیدن طوفان نوجوانی – وجود دارد که جهان ِ طبیعت به شیوه‌ای بسیار ماندگار و به یاد ماندنی از جانب کودک تجربه می شود و به این ترتیب حسی از پیوستگی و تداوم عمیق با فرایندهای طبیعی در او شکل می گیرد . این خود گواه مسلمی است بر وجود پایه های زیست شناختی برای درک شهودی”.
نقل از ادیث کاب (Edith Cobb) در کتاب The Ecology of Imagination in Childhood.Daedalus,88(3) 1959

دوم) ایجاد علاقمندی و حساسیت نسبت به زیبایی ها و اهمیت طبیعت و محیط زیست نه از طریق روش های نظری بلکه از طریق یک کار عملی-میدانی ادامه دار (سفرهای مداوم به طبیعت). امید است این کودکان در آینده زمانی که به عنوان یک صنعتگر، مهندس یا پزشک، نجار و… در جامعه مشغول به کار شدند، احساسات و خاطره های زیبایی که در طبیعت دارند، به آنها انگیزه بدهد تا در کار و زندگی روزانه خود تصمیمات شان را با در نظرگیری محیط زیست انجام بدهند و حتی برخی از آنها فعالین جدی حوزه حفاظت از محیط زیست بشوند.

سوم) شکل گیری باشگاه هایی متشکل از کودکان
که خود در سه بعد تاثیرات مثبتی در پی دارد:
الف) با شکل گیری این باشگاه ها کودکان اندک اندک به صورت مستقل سفرهایی به طبیعت ترتیب می دهند و وابستگی این بچه ها (برای ارتباط با طبیعت) به مجریان پروژه به صورت تدریجی صفر می شود.
ب) در هر باشگاه کودکان به ابتکار خود پروژه هایی تعریف می کنند و کارهای کوچکی انجام می دهند. این از آن جهت حائز اهمیت وافر است که کودکان از سن کم به تمرین کار گروهی پرداخته اند. توانایی ای که به شدت جامعه ما به آن نیاز دارد.
پ) با تکمیل این پروژه ها اتفاقات مثبت هر چند کوچکی هم برای محیط زندگی و یا انسان ها و حیوانات پیرامون این کودکان رخ می دهد و هم اعتماد به نفس این کودکان با دیدن نتایج کارشان افزایش می یابد. و این مهم است که هر یک از ما درک کند که هر فرد ما در تغییر شرایط می تواند نقشی ایفا کند.

چهارم) آگاه سازی والدین: به نحوی که والدین در ارتباط عمیق پیوسته با فرزندشان هستند، با آگاهی رفتاری انتخاب کنند که تاثیر مثبت بر رشد استعدادها و آینده فرزندشان داشته باشد. از دستاوردهای پروژه تعامل و انتقال اطلاعات به والدین برای اتخاذ رفتار صحیح در مقابل کودکان شان است.

پنجم) آگاه سازی مربیان و معلمان: اگر یک مربی یا معلم ابتدایی بداند که کودکانی که او با آنها در ارتباط است، در حساس ترین دوره زندگی شان هستند، اهمیت رفتار خود را درک می کند. از دستاوردهای پروژه کمک به مربیان ومعلمان برای عمق بخشیدن به اطلاعات خود درباره جنبه های مختلف رشد کودک و اهمیت و چرایی ارتباط کودک با طبیعت از منظرهای مختلف می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ

هشت + = 9

دیدگاه

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید:

هورمون جنسی "تستوسترون"، هورمونی در مردان است که تولیدکننده اسپرم است و در کنترل میل جنسی و توده استخوان نقش کلیدی دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، مردان بدون تستوسترون کافی، ممکن است نابارور ‌شوند. البته همه مردان به طور معمول کاهش تستوسترون را با افزایش سن تجربه می‌کنند اما برخی افراد زودتر درگیر آن می‌شوند. مراقب نشان‌های پنهان آن باشید.علائم کمبود تستوسترون اغلب ظریف هستند و برخی افراد آن را با علائم طبیعی پیری اشتباه گرفته می‌گیرند.

1. ریزش مو: تستوسترون نقش بسیار مهمی در رویش مو ایفا می‌کند اگر چه ریزش مو بخش طبیعی از پیری است اما اگر در سنین جوانی و میان‌سالی دچار ریزش موی شدید، تستوسترون خود را چک کنید. مسلما پایین است.2. افزایش وزن: سطح تستوسترون پایین به شدت می‌تواند چربی معده را افزایش دهد همچنین چربی دور کمر می‌تواند به دلیل اختلال در ترشح این هورمون باشد. تستوسترون به تنظیم و جایگزینی عضله و چربی در بدن کمک می‌کند. نبود این هورمون، این تعادل را به نفع چربی به ویژه دور شکم تغییر می‌دهد. 4. خستگی و کمبود انرژی: مردانی که تستوسترون پایینی دارند حتی با وجود خواب کافی، همیشه خسته و بی انرژی هستند.5. کاهش میل جنسی: همان طور که می‌دانیم تستوسترون هورمون جنسی مردان است و نقش کلیدی را در میل جنسی ایفا می‌کند. اگر شما به طور ناگهانی متوجه افت شدید میل جنسی شدید احتمالا تغییرات غیر طبیعی در سطح میزان این هورمون درتان رخ داده است.5. اختلال در نعوظ: تستوسترون در دستیابی به نعوظ کمک می‌کند اما به تنهایی سبب ایجاد آن نمی‌شود اما با تحریک مغز سبب تولید یک مولکول اکسید نیتریک شده که به تحریک نعوظ کمک می‌کند تستوسترون پایین باعث اختلال در نعوظ می‌شود.6. تضعیف قدرت عضلانی: یکی دیگر از وظایف این هورمون ایجاد تقویت در عضلات است. فقدان تستوسترون قدرت و حجم عضلات را به شدت کاهش می‌دهد. 7. تغییرات خلق و خو: مردان نیز مانند زنان در صورت کمبود هورمون جنسی دچار تغییر در خلق و خو می‌شوند. بر اساس یک تحقیق علمی نشان داده شد کمبود تستوسترون می تواند پیش زمینه ای برای «افسردگی» در افراد باشد.

 

 

اختلال کمبود طبیعت

اطلاعیه اسپوتنیک

ثبت نام و گرفتن اجازه دسترسی کاربران در وبسایت های "اسپوتنیک" از طریق حساب یا حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی حاکی از قبول این مقررات خواهد بود.

کاربران ملزم هستند قوانین ملی و بین المللی را رعایت کنند. کاربران موظف هستند با دیگر شرکت کنندگان در بحث ها و خوانندگان محترمانه صحبت کنند.

مدیریت سایت حق دارد کامنت های نوشته شده به زبان های دیگر متفاوت با زبان سایت را حذف کند.

هرگونه کامنت درج شده درسایت های sputniknews.com به هر زبانی قابل تغییر است.

کامنت های کاربران در حالات زیر حذف می شود:

مدیریت حق دارد در صورت نقض این مقررات دسترسی کاربر به صفحه را مسدود کرده یا حساب کاربری وی را بدون اطلاع دهی از قبل، حذف کند.

کاربر می تواند با برقراری تماس با ناظمان از طریق پست الکترونیکی زیر پیشنهاد احیای حساب / آزاد کردن دسترسی را مطرح کند: moderator.ir@sputniknews.com

نامه باید حاوی نکات زیر باشد:

اگر ناظمان احیای حساب کاربری / آزاد کردن دسترسی را ممکن تشخیص دهند، این کار انجام خواهد شد.

در صورت نقض دوباره مقررات از جانب کاربر، دسترسی دیگر احیا نخواهد شد. برای برقراری تماس با گروه ناظمان به نشانی زیر نامه بنویسید: moderator.ir@sputniknews.com

شما می توانید برای دریافت اطلاعیه های اسپوتنیک مشترک شوید

اختلال کمبود طبیعت
اختلال کمبود طبیعت
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *