اثر آمپول بتامتازون روی جنین

سابقه و هدف: كورتيكواستروئيدها معمولا براي بلوغ ريه جنين به مادران باردار تجويز مي شود ولي در مورد اثرات و عوارض آنها هنوز بحث هاي زيادي وجود دارد. لذا اين مطالعه به منظور بررسي تاثير بتامتازون بر وضعيت همودييك مادر (ضربان قلب و فشار خون) انجام شد.مواد و روشها: اين مطالعه كارآزمايي باليني بر روي 1 زن باردار در خطر زايمان زودرس بين هفته هاي 34-24 بارداري در بيمارستان شهيد يحيي نژاد بابل در سال 1385 انجام شد. بتامتازون به صورت تزريق عضلاني 12 ميلي گرم (در دو دوز به فاصله 12 ساعت) تجويز شد و فشار خون سيستوليك و دياستوليك و ضربان قلب مادر باردار قبل از تجويز بتامتازون (2 بار به فاصله 5 دقيقه) و بعد از دوز اول و دوم (هر كدام 2 بار به فاصله 2 ساعت) اندازه گيري و با هم مقايسه شدند.يافته ها: ميانگين سني بيماران مورد مطالعه 24.2±4.7 سال بود كه در محدوده 4-16 سال قرار داشتند. ميانگين سن حاملگي 32.4±2.6 هفته بود. ميانگين متوسط تعداد نبض مادران بعد از تجويز دوز اول بتامتازون (85.2±8.2) به طور معني داري بالاتر از قبل از درمان (84±8.2) بود (P.33). ولي ميانگين متوسط فشار خون سيستوليك و دياستوليك مادر قبل از تجويز بتامتازون با بعد از تجويز هر دوز تفاوت معني داري با هم نداشتند.نتيجه گيري: نتايج مطالعه نشان داد كه بتامتازون سبب تغييرات معني داري در فشار خون سيستوليك و دياستوليك مادران باردار نمي شود ولي ممكن است متوسط ضربان قلب مادر بعد از تجويز دوز اول افزايش يابد كه اين تغيير هم گذرا مي باشد. استفاده از بتامتازون موجب تغييرات همودييك قابل ملاحظه در مادر نمي شود.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

اثر آمپول بتامتازون روی جنین

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

تزریق بتامتازون در هفته های 35 و 36 بارداری می تواند به میزان قابل توجهی سندرم زجر تنفسی را در نوزادان کاهش دهد و نحوه تزریق آن معمولاً عضلانی است..

سندرم زجر تنفسي مهم ترين مشکل ريوي نوزادان است هرچند مطالعات مختلفي اثربخشي کورتيکواستروئيد در سنين حاملگي کمتر از 34 هفته را نشان داده اند، ولي تاثير اين مداخلات در بارداري هاي بالاتر از هفته 34، هنوز مورد بحث است به همین منظور مطالعه ای با هدف بررسی تعيين اثر بتامتازون تزريقي قبل از زايمان در پيشگيري از سندرم زجر تنفسي نوزادان متولد شده در هفته هاي 35 و 36 بارداري توسط مجید منصوری فوق تخصص نوزادان و استادیار گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد.

 اين مطالعه کارآزمايي باليني تصادفي شده دو سوکور روي 2 زن در معرض خطر زايمان پره ترم با سن بارداري 35 تا 36 هفته مراجعه کننده به مرکز آموزشي درماني انجام شد. 1 نفر از افراد به صورت تصادفي در گروه درمان با بتامتازون به مقدار 12 ميلي گرم در 2 دوز داخل عضله به فاصله 24 ساعت و 1 نفر نيز به صورت تصادفي نرمال سالين به مقدار يک سي سي دريافت کردند.

اطلاعات مورد نياز شامل سن مادر، جنس و وزن نوزاد و ابتلا به سندرم زجر تنفسي و نياز به بستري نوزادان جمع آوري شد. از آزمون هاي کاي اسکوئر، فيشر، تي مستقل و من ويتني براي تحليل داده ها استفاده شد.

يافته ها نشان داد که تفاوت معني داري در سن مادر، وزن و جنس نوزادان در دو گروه مشاهده نشد. تعداد موارد سندرم زجر تنفسي در گروه مداخله 8 مورد (8 درصد) و در گروه دارونما 2 مورد (2 درصد) بود. نياز به بستري در گروه مداخله و گروه دارونما به ترتيب 16 (16 درصد) و 28 (28 درصد) تعيين شد.اثر آمپول بتامتازون روی جنین

نتایج بدست آمده از یافته های بدست آمده نشان داد که تزريق بتامتازون به مقدار 12 ميلي گرم در 2 دوز به فاصله 24 ساعت در هفته هاي 35-36 بارداري به طور معني داري موارد سندرم زجر تنفسي در نوزادان را کاهش مي دهد.

“لطفاً نظرات خود را درباره این مطلب با “نی نی نما” در میان بگذارید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.


 

 

URL: http://jbums.org/article-1-3468-fa.html

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *