اثرات مصرف ماری جوانا

اثرات مصرف ماری جوانا

دولت بریتانیا گفته است استفاده از ماری‌جوانا (گیاه شاه‌دانه) برای مصارف پزشکی را بررسی می‌کند اما قانونی شدن استفاده تفریحی از ماری‌جوانا را رد کرد. این پیشنهاد را ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا مطرح کرده بود.

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، گفت شواهد علمی قوی وجود دارد که ماری‌جوانا “به سلامت روانی و جسمی افراد آسیب می‌زند.”

گفته می‌شود در بین مواد غیر قانونی، ماری‌جوانا بیشترین و گسترده‌ترین مصرف را در بریتانیا دارد.

در حالی که مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث سرخوشی، آرامش و خواب‌آلودگی شود، بسیاری از متخصصان معتقدند که ماری‌جوانا آنطور که برخی ادعا می‌کنند، بی‌ضرر نیست.

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان بریتانیا مصرف ماری‌جوانا در برخی موارد ممکن است اضطراب و پارانویا در افراد را افزایش دهد و منجر به سردرگمی و حتی توهم شود.

مارتا دی فارتی از کینگز کالج لندن می‌گوید “شواهد قانع‌کننده‌ای” وجود دارد که مصرف منظم ماری‌جوانا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مثل اسکیزوفرنی را به خصوص در نوجوانان افزایش می‌دهد.

مایکل بلومفیلد از دانشگاه کالج لندن هم می‌گوید تصور می‌شود نوجوانان به ویژه آسیب‌پذیر هستند به دلیل این که مغز آنها هنوز در حال رشد است.

داکتر دی فارتی می‌گوید تحقیقات همچنین خطر بالایی از ابتلا به روانپریشی را به نوعی از مار‌ی‌جوانا مرتبط دانسته‌اند که میزان بیشتری از ماده روانگردان ” THC”(تتراهیدروکانابینول) دارد.

نتیجه یک تحقیق قبلی نشان داد که خطر ابتلا به روانپریشی در افرادی که هر روزرماری‌جوانای قوی مصرف می‌کنند، پنج برابر از کسانی است که ازآن استفاده نمی‌کنند.

انواع ضعیف‌تر ماری‌جوانا که مقدار کمتری از ” THC” دارند، به عنوان ضد روانپریشی عمل می‌کند و با برخی اثرات منفی ترکیب ” THC” مقابله می‌کند.

باید در نظر داشت که اکثر افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، به روانپریشی مبتلا نمی‌شوند و همچنین کسانی که به این عارضه دچار می‌شوند هرگز ماری‌جوانا مصرف نکرده‌اند.

گفته شده که ژنتیک افراد هم در بر خطرات مصرف ماری‌جوانا تاثیر می‌گذارد.

اثر مصرف ماری‌جوانا بر سلامتی هنوز محل بحث است به دلیل این که همه تحقیقات در این زمینه به نتایج مشابهی نرسیده‌اند.

با آن که برخی مطالعات ارتباطی میان مصرف ماری‌جوانا به صورت منظم پیدا کرده است، دکتر دی فارتی می‌گوید این ارتباط به وضوح ارتباط آن با روان‌پریشی نیست. احتمال دارد افرادی که افسردگی دارند ماری‌جوانا مصرف کنند.

زمانی متخصصان فکر می‌کردند، ماری‌جوانا اعتیادآور نیست اما شواهد جدید نشان می‌دهد که ماری‌جوانا می‌تواند اعتیاد‌آور باشد، به خصوص اگر مرتب مصرف شود. تخمین زده شده که حدود ۱۰ درصد از افرادی که مرتب این ماده را استفاده می‌کنند، به آن وابسته می‌شوند.

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان، ترک اعتیاد به ماری‌جوانا ممکن است در برخی افراد باعث علائمی مثل ولع شدید، کم‌خوابی، نوسانات خلقی، زودرنجی و بی‌قراری شود.

پروفسور سلیا مورگن، استاد روانپزشکی در دانشگاه اکستر می‌گوید: “این باعث می‌شود روابط عاطفی این افراد با مشکل روبه رو شود. همچنین روی توانایی آنها در کار و مدرسه تاثیر می‌گذارد.”

در حالی که ممکن است برخی از این اعتیادها روانشناختی باشد، دکتر بلومفیلد می‌گوید که شواهد خوبی در دست است که نشان می‌دهد ماده ” THC” در ماری‌جوانا می‌تواند برای برخی افراد اعتیاد جسمی هم ایجاد کند:

“اعتیاد به ماری‌جوانا وجود دارد و بالقوه می‌تواند زندگی بسیاری را خراب کند.”

دکتر مورگن می‌گوید مصرف ماری‌جوانا در کوتاه مدت به حافظه و توانایی شناختی افراد آسیب می‌زند. به نظر می‌رسد برخی اثرات ضعیف و قابل برگشت آن تا بیست روز باقی بماند.

پروفسور مورگن می‌گوید درباره این که مصرف ماری‌جوانا باعث می‌شود فرد به مواد مخدر قوی‌تری روی بیاورد، شواهد قوی وجود ندارد اما مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث شود که فرد به سیگار روی بیاورد:

“توتون یکی از مضرترین مواد اعتیادآور است”.

همه می‌دانند که کشیدن توتون خطر ابتلا به شماری از بیماری‌ها از جمله سرطان و امراض قلبی را بالا می‌برد اما آیا کشیدن ماری‌جوانا هم چنین خطری به دنبال دارد؟

روشن نیست که آیا کشیدن ماری‌جوانا خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد و معلوم نیست بالا بودن خطر ابتلا به سرطان در میان مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا مربوط است با مخلوط کردن آن با توتون است یا مربوط به خود ماری‌جوانا.

نظر به اداره خدمات ملی بهداشت بریتانیا در هر حالت افرادی که به صورت منظم چه خالص چه با توتون ماری‌جوانا می‌کشند، به احتمال زیاد ممکن است به بیماری برونشیت، التهاب پوشش ریه‌ها مبتلا شوند.

بسیاری از بیماران که خود را با مصرف تفریحی ماریجوانا درمان کرده‌اند، می‌گویند برای آنها مفید بوده است.

اخیرا هم دو خانواده در بریتانیا خبرساز شدند. خانواده‌های بیلی کالدول دوازده ساله و آلفی دینگلی شش ساله در بریتانیا می‌گویند استفاده درمانی از روغن حشیش حملات صرع پسران‌شان را تا حد زیادی کنترل کرده است.

در حالی که این نوع روغن حشیش برای تفریح مصرف نمی‌شود اما استفاده طبی آن هم مجوز ندارد.

گزارش شده ماری‌جوانا می‌تواند به کاهش علائم درد مزمن، بیماری ام‌اس، تهوع و استفراغ به خصوص در جریان شیمی‌درمانی و همچنین اضطراب کمک کند و شواهد متوسطی وجود دارد که مصرف دارویی ماری‌جوانا می‌تواند به اختلال خواب، بی‌اشتهایی، فیبرومیالژیا، ضربه روحی پس از اتفاق بسیار وحشتناک ( PTSD) و پارکینسون کمک کند. اثرات مصرف ماری جوانا

دولت بریتانیا در حال بررسی شواهد است تا توصیه‌های خودش را در این زمینه ارایه کند.

اگر می‌خواهید مطالب بیشتری درباره موضوعات پزشکی در بی‌بی‌سی فارسی بخوانید، سوال‌های خود را از طریق فرم زیر برای ما بفرستید.

#ازمابپرس ابزاری است که به شما امکان می‌دهد تا با سوال‌های خود در تهیه مطالب و گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی سهیم شوید.

درباره #ازمابپرس بدانید

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

%PDF-1.4
%
939 obj&gt
endobj

xref
939 26
16 n
1518 n
832 n
1827 n
1853 n
1896 n
237 n
2285 n
2813 n
3247 n
3394 n
3665 n
3742 n
47 n
4622 n
5923 n
665 n
6744 n
7563 n
7827 n
34297 n
354 n
35274 n
6273 n
1199 n
1319 n
trailer
]&gt&gt
startxref

%%EOF

941 obj&gtstream
xb“`b“a`e`p`d@



در ۱۹ جولای گذشته بود که سنای کانادا رأی به قانونی شدن خرید و فروش و مصرف ماریجوانا در این کشور داد و بدین ترتیب کانادا به دومین کشوری تبدیل شد که بعد از اروگوئه مصرف شاهدانه و مشتقات آن را آزاد می سازد. مصرف ماریجوانا در برخی از ایالات آمریکا نیز قانونی بوده و تعداد این ایالات نیز رو به افزایش است. بسیاری از طرفداران آزاد شدن مصرف این ماده مخدر بر فواید درمانی آن تاکید دارند. مطالعات بسیاری نشان می دهند که مصرف ماریجوانا و شاهدانه به طور کلی باعث تسکین درد و کاهش اثرات و علائم انواعی از صرع می شود.

یکی از اصلی ترین ترکیبات ماریجوانا، تتراهیدروکانابینول یا THC است که بر روی سیستم جایزه مغز تاثیر می گذارد، بخشی از مغز که به کارهایی که به ما احساس خوبی می دهند واکنش نشان می دهد، فعالیت های شادی بخشی مانند غذا خوردن یا داشتن رابطه جنسی. در نتیجه مصرف ماریجوانا، این بخش از مغز به شدت تحریک می شود و این موضوع حالتی شبیه خلسگی و نشئگی را در فرد به وجود می آورد. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با اثرات مثبت و منفی که ماریجوانا (گُل) بر روی مغز و بدن شما می گذارد به طور مفصل صحبت کنیم.

احساس این که زمان به سرعت در حال گذر است یا برعکس آن، کند شدن گذشت زمان، از اصلی ترین اثرات جانبی گزارش شده مصرف ماریجوانا است که در ایران با «گُل» یا «علف» شناخته می شود. بسیاری این ماده را با حشیش یکی می دانند که تصور اشتباهی است. حشیش همان چیزی است که در ایران «سیگاری» یده می شود در حالی که ماریجوانا که با «گُل» در ایران مورد استفاده قرار می گیرد ماده مخدر خطرناک تر با تاثیر روانگردانی بسیار بیشتری نسبت به مورد قبلی است.اثرات مصرف ماری جوانا

اگر چه هم گیاه حشیش و هم ماریجوانا از خانواده مشترک شاه دانه هستند اما غلطت ماده سمی و روانگردان THC در هر کدام از آن ها متفاوت است. در حالی که ۳۰ درصد از حجم ماریجوانا را این ماده سمی تشکیل می دهد اما در حشیش تنها ۰٫۳ درصد از این ماده روانگردان یافت می شود. بدین ترتیب خاصیت سرخوش کنندگی و نشئگی حشیش بسیار کمتر از پسرعمویش است.

بخوانید: با ۱۰ ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب و مرگبار هر یک از آن ها آشنا شوید

مصرف این ماده در کوتاه مدت باعث افزایش ضربان قلب می شود.تنها چند دقیقه بعد از بلعیدن دود ناشی از سوختن ماریجوانا، ضربان قلب فرداز ۲۰ تا ۵۰ بار در دقیقه افزایش خواهد یافت. این حالت از ۲۰ دقیقه تا ۳ ساعت دوام خواهد داشت هرچند مدارک متقنی دال بر افزایش خطر حمله قلبی با مصرف ماریجوانا وجود ندارد. در مقابل، کانابیویدل موجود در ماریجوانا می تواند تاثیرات درمانی مفیدی داشته باشد که از آن میان می توان به تسکین درد، کاهش حملات صرعی در کودکان و کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز اشاره کرد. حتی کسانی که از التهاب روده رنج می برند نیز با مصرف ماریجوانا احساس بهتری خواهند داشت.

ماریجوانا می تواند باعث قرمز شدن چشم ها شود. از آنجایی که ماریجوانا اتساع و گشاد شدن رگ های خونی را در پی دارد باعث قرمز شدن چشم ها خواهد شد. یکی دیگر از تاثیرات استعمال ماریجوانا افزایش قابل توجه اشتهاست. با استعمال این ماده مخدر قسمت هایی از مغز که مسئول کنترل اشتهای ما هستند تحت تاثیر قرار گرفته و فرد را به خوردن غذای ترغیب می کنند. همه چیز به سلول هایی در مغز مربوط می شود که در حالت نرمال پس از خوردن یک غذای سنگین فعال شده و به ما گوشزد می کنند که دست از خوردن بکشیم. ترکیبات روانگردان موجود در ماریجوانا تنها بخشی از این سلول های سرکوب کننده اشتها را فعال می کند و به جای این که حس سیری را در ما ایجاد کند باعث می شود که احساس گرسنگی کنیم.

مصرف ماریجوانا در نحوه شکل دادن به خاطرات نیز تاثیر گذار است. این ماده مخدر با تغییر دادن روش پردازش اطلاعات در مغز، باعث بر هم خوردن نظم کاری مغز می شود اما دانشمندان هنوز در مورد نحوه رخ دادن این تغییرات پاسخ علمی نیافته اند. با این وجود، برخی از محققان بر این باورند که گُل باعث ایجاد اختلال در حافظه کوتاه مدت شده و گفته می شود که چنین تاثیری در مصرف کنندگان کم تجربه و با دفعات مصرف کمتر و نظم تر از مصرف کنندگان همیشگی دیده می شود. چنین تاثیری در لحظات اولیه پس از مصرف ماریجوانا بسیار و شدیدتر است.

مصرف ماریجوانا می تواند باعث بر هم خوردن حس تعادل شود و این موضوع از طریق تحت تاثیر قرار گرفتن دو بخش از مغز که در ایجاد تعادل، هماهنگی، زمان واکنش و نحوه ایستادن دخالت دارند ایجاد می شود. همچنین این ماده روانگردان می تواند حس زمان در شما را تغییر دهد که در نتیجه تغییر جریان خون به مخچه صورت می گیرد.

در برخی از افراد مصرف ماریجوانا می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. دانشمندان هنوز نتوانسته اند به این سوال پاسخ دهند که آیا مصرف ماریجوانا باعث افزایش افسردگی می شود یا کسانی که افسرده هستند تمایل بیشتری به مصرف این ماده مخدر دارند. اما تحقیقی که در هلند صورت گرفته نشان می دهد که مصرف گُل می تواند خطر ابتلا به افسردگی را در میان جوانانی که یک ژن سروتونین خاص در بدنشان داشته اند و نسبت به این نوع بیماری روانی آسیب پذیرتر هستند افزایش دهد.

علاوه بر این گفته می شود که مصرف گُل می تواند خطر پیشرفت حالات شیزوفرنیک در افراد را نیز در پی داشته باشد. بر اساس مطالعات صورت گرفته خطر ابتلا به شیزوفرنی در میان مصرف کنندگان ماریجوانا بسیار است.

بخوانید: ۱۶ حقیقت تکان دهنده درباره ماده مخدر «شیشه» که احتمالاً تا به حال از آن ها اطلاع نداشته اید

از دیگر تاثیرات مخرب مصرف این ماده مخدر می توان به ارتباط آن با افزایش ریسک ابتلا به افسردگی اجتماعی اشاره کرد. اگر چه تحقیقات در این مورد بسیار محدود است اما می توان ارتباطی دستکم محدود را بین این دو تایید کرد. در گذشته از ماده کانابیدیول که از ترکیبات اصلی گیاه شاه دانه است برای کاهش نمودهای بیماری افسردگی استفاده می شد.

چیزی که باید بدانید این است که قدرت و توان نشئه کنندگی ماریجوانا نسبت به گذشته بسیار شده و نسبت ماده موثره روانگردان این ترکیب یعنی تتراهیدروکانابینول نسبت به کانابیدیول بسیار افزایش قابل توجهی یافته است. از سال ۱۹۹۵ تاکنون غلظت تترا هیدروکانابینول که ماده موثره گیاه ماریجواناست ۳ برابر شده است. غلظت این ترکیب در ماریجوانای تولیدی دهه ۱۹۹۰ حدود ۴ درصد بود که در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است. در این اثنا، غلظت ترکیب مفید کانابیدیول که استفاده های دارویی و درمانی دارد کاهش یافته و از نسبت ۱۴ به ۱ (نسبت تتراهیدروکانابینول به کانابیدیول) در سال ۱۹۹۵ به ۸۰ به ۱ در سال ۲۰۱۴ رسیده است. هر چه گیاه خشک شده ماریجوانا قدیمی تر باشد غلظت تتراهیدروکانابینول در آن کاهش می یابد. نحوه نگهداری از آن نیز در غلظت این ماه تاثیر گذار است. این دو مانع نقش مهمی در تعیین میزان قدرت و اثرگذاری گُل دارند.

همچنین مصرف مداوم ماریجوانا تغییراتی را در ساختار مغز ایجاد می کند. در مطالعات اخیر، محققان از اسکن های مغزی ام آر ای برای دستیابی به تصویری بهتر از تاثیرات مصرف ماریجوانا بر مغز افراد بالغی که دستکم هفته ای ۴ بار ماریجوانا مصرف می کنند استفاده کردند. در مقایسه با افرادی که هرگز گُل مصرف نکرده یا به ندرت مصرف می کردند، مصرف کنندگان همیشگی قشر مغزی پیشین حدقه ای بسیار کوچکتری داشتند، منطقه ای از مغز که برای پردازش احساسات و تصمیم گیری بسیار حیاتی است. البته این افراد ارتباطات درون مغزی بسیار بیشتری نیز نسبت به دیگر افراد داشتند که به باور محققان جبرانی برای کاهش اندازه آن قسمت از مغز که گفته شد بوده است. بدین ترتیب می توان ادعا کرد افراد بالغی که شروع به مصرف ماریجوانا می کنند بیش از دیگران در خطر کاهش اندازه مغز قرار دارند.

ماریجوانا بر عملکرد ریه ها نیز تاثیرگذار است اما به نظر نمی رسد که تاثیری بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه داشته باشد. کسانی که به طور مرتبط گُل مصرف می کنند در خطر بیشتری برای ابتلا به برونشیت های ریوی قرار دارند. همچنین بر اساس گزارش های تحقیقاتی، دست برداشتن از مصرف ماریجوانا این خطرات را کاهش خواهد داد. با این وجود در تحقیقات، هیچ ارتباط قابل توجهی بین مصرف ماریجوانا و ابتلا به سرطان ریه، گردن یا سری که معمولاً در مورد مصرف سیگار شایع است یافت نشد.

بخوانید: با حیواناتی که مواد مخدر، مشروبات الکلی و داروهای روان گردان استفاده می کنند آشنا شوید

در مقابل، برخی از ورزشکاران بر این باورند که مصرف ماریجوانا به اشکال مختلف می تواند باعث بهبود عملکرد بدنی آن ها شود. ورزشکاران برخی از رشته های ورزشی، به خصوص رشته های ورزشی استقامتی و ماجراجویانه می گویند که استعمال ماریجوانا می تواند عملکرد ورزشی آن ها را بهبود بخشد. این موضوع بدلیل تاثیرات ضد التهابی و ضد دردی ماریجوانا است که تحمل درد در ورزش های استقامتی و با زمان طولانی را بهبود می بخشد. اما مصرف ماریجوانا در مواردی نیز باعث کاهش کیفیتی عملکردی ورزشکاران می شود زیرا تمرکز، هماهنگی و تهییج را در آن ها از بین برده و فرآیند ریکاوری طبیعی بدن را مختل می کند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف گُل در دوران بارداری می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بین مصرف ماریجوانا در دوران بارداری و کاهش وزن نوزاد هنگام زایمان رابطه ای مستقیم وجود دارد. همچنین مطالعاتی محدودتر ادعا دارند که مصرف این ماده مخدر در دوران بارداری برای نوزاد مشکلاتی را ایجاد می کند که نیاز به قرار دادن او در بخش مراقبت های ویژه بعد از تولد را افزایش خواهد داد.

با این وجود هنوز سوالات و ابهامات زیادی در مورد تاثیر مصرف ماریجوانا بر روی مغز و بدن انسان وجود دارد و برخی حتی بر این باورند که این ماده روانگردان کاربردهای دارویی مفیدی نیز دارد. با این وجود، با قاطعیت می توان گفت که مصرف این ماده مخدر بدون ریسک نخواهد بود. بدین ترتیب تحقیقات بسیاری باید انجام گیرد که تاثیرات مفید شاهدانه به طور کلی و مشتقات آن را مشخص نماید و در ادامه بتوان خطرات همراه با استفاده دارویی یا تفریحی از آن را به حداقل رساند.

بخوانید: مردگان متحرک؛ «اسپایس»، مخدر جدیدی که افراد را به زامبی بدل می کند

با تشکر بابت توضیحاتتون من بعنوان کسی که مصرف طولانی ماریجونا داشتم بعنوان یک ایرانی این رو واقعا هشدارمیدم که مصرف ماریجوانا یا همون گل نیازمند تحقیقات فوق العاده جدی و تجربیه! مثلا یه حالاتی برای مغز ایجاد میکنه که منحصر بفرده از نوع خودش! به شما شهود و روشن بینی میده به مرور زمان تبادل اطلاعات و افکار بین افردای که ماریجوانا مصرف میکنن به هیچ وجه صورت نمیگیره بلکه این تبادل انرژی هست که بیشر صورت میگیره! یعنی کما اینکه دو نفر که اصطلاحا چت هستن! نیاز نیست با هم هم زبانی کنن کما اینکه یک ساعت هم از طریق تبادل انرژی شاید گفت همدلی کنن! که این هم جنبه ی خوبی داره هم میتوه در عین حال برای خیلی ها خطرناک باشه! و موضوع مهم دیگه ای که هست اینه که این موضوع باید علی الخصوص در ایران مورد بررسی های و دقیق تری صورت بگیره چون هم فراگیر تر شده هم روابط تنگاتنگی با سبک زندگی! ایرانی ها و در نهایت تاثیر گذاری عمیق روی ایرانی ها داره ! تاثیراتی که بدون مطالعات و آزمایشهای دقیق میتونه از هر نظر به ضرر جامعه ما تموم شه من بعنوان یک جوان ایرانی که نمیدونم فریادم رو کجا باید ‍بیاده کنم واقعا این یکی از مهم ترین موضوعات و معماهای زندگیم شده ! که انگار جز اینکه : باید به کسی که از من گل کشیده هیچ نهاد متخصص یا مسولی نیست که من بتونم بهش مراجعه کنم! که مسلما این وسط یه راه گریز و فوق العاده ریسک بذیر میمونه که من به ناچار باید اونو انتخاب کنم؟!
و تاکید میکنم که تحقیقات باید علمی باشن حتما چون هیچ چیز جز علم نمیتونه توجیه منطقی و کاملی واسه یکی مثه من داشته باشه! ولو معجزه چون بعنوان مثال هیچ اهل شریعتی نمیتواند توجیهی شهودی و کما اینکه منطقی در این باره داشته باشد مگر اینکه خودش تجربه مصرف گل و تاثیرت اونو تجربه کرده باشه! تاکید میکنم موضوع خیلی مهمه ! و خیلی چالش بر انگیز! در اخر فک کنم تجربه شخصیمو بگم خوب تمومش کردم:
من احساس میکنم مصرف گل مارو به عالمی میبره که عالم سحر و جادو هست! و تاثیرات ظاهرا مثبتی که فرد از این طریق دریافت میکنه درواقع یه نوع فرار رو به جلو یا بهتره بگم توهم هست!!!!چون تمام (اینها اموری بنهان هستن و درک اونها برای اکثریت عقول دشواره! و دانشی هست که احتمالا درباره ی معرفت احوال فلکی!!! و اوضاع کواکب و رابطه اون با امور زمینی و موالید ثلاثه بطور اخص بحث میکند
) نتیجه گیری اخری کردم طبق تعریف سحر از حاجی خلیفه در کشف الضون ج ۲ ص ۹۸۰ هست!
که بی ارتباط نیست با حالاتی که من در عالم چتی تجربه کردم!
چون کسانی که گل مصرف میکنن ارتباط عمیقی با ماه دارن که درواقع یجورایی میشه گفت که این ماه بهشون الهام میکنه
حالا اینکه چه نوع الهامی ؟! الله و اعلم
التماس تفکر!

در ادامه باید توضیحاتم رو اینطوری تکمیل کنم که راه حق یکی است و آن راه راستی ایست!
پس هر راهی که یه سری چیزا رو نابحق به تو داد
کما اینکه در تشخیص حق و غیر حق هم ناتوان باشی
باید بداونی که اون راه اشتباس چون ماحصل چیزی که با روش درست باشه کاملا هم طریقتش متفاوته هم نتیجه!
مثل بزرگانخودمون مثه امامان مثل مولانا حافظ و
رجوع میکنم به اشعار حضرت عشق مولانا که متناسبا باهاشون برخوردم. من الله توفیق:
حس دنیا نردبان این جهان!
حس دینی نردبان آسمان!
صحت این حس بجویید از طبیب
صحت آن حس بجویید از حبیب
در این باره نیکلسون می گوید :همانگونه که سلامت جسم به فعالیت حواس طبیعی وابسته است ، سلامت روح نیز به پالایش حواس روحانی وابسته است که عارف بوسیله این حواس به معرفت خدا نائل می شود
در ادامه:صحت این حس ز معموری تن
صحت آن حس ز تخریب بدن
راه جان مر جسم را ویران کند
بعد از آن ویرانی آبادان کند
کرد ویران خانه بهر گنج زر
وز همان گنجش کند معمور تر
آب را ببرید و جوی را آب کرد
بعد از آن در جو روان کرد آب خورد
و ادامه

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

تبلیغات

تبلیغات

با نزدیک شدن به ۱۷ اکتبر و شروع اجرای قانونی شدن مصرف ماری‌جوآنا در کانادا، بحث بر سر درستی یا نادرستی مصرف این ماده نیز بالا گرفته است. خیلی‌ از مهاجران با ماری‌جوانا در اینجا آشنا شده‌اند و اطلاعات دقیقی در مورد آن ندارند. حالا که استفاده از این گیاه در کانادا قانونی می‌شود، زمان خوبی است تا نگاهی به این گیاه و اثرات مصرف آن از زاویه پزشکی بیندازیم.

ماری‌جوانا ماده‌ای است که از برگ‌ها و جوانه‌های گیاه کانابیس یا شاهدانه به دست می‌آید. کاشت و پرورش این گیاه به حدود سه‌هزارسال قبل بازمی‌گردد.  در گذشته از این گیاه برای ساختن کاغذ، جامه، طناب یا بادبان استفاده می‌شده است و دانه‌های این گیاه مصرف خوراکی داشته است. به دلیل سرعت رشد بالای این گیاه، کشت آن برای مصارف صنعتی به سرعت گسترش یافت.

شواهد زیادی وجود دارد که مردم باستان در مورد خواص روان‌گردان آن می‌دانستند و حتی ممکن است گونه‌های خاصی از این گیاه که دارای جزء شیمیایی THC – که همان جزئی است که باعث حالت سرخوشی می‌شود- بیشتری بودند را تنها برای مصرف در جشن‌های مذهبی یا مراسم شفایابی کشت می‌کرده‌اند. دانه‌های سوخته شاهدانه از مقبره‌های «شمن‌»ها در چین و سیبری مربوط به 5 سال قبل از میلاد مسیح به دست آمده است. اولین بار در سال ۱۸۳۰ خواص درمانی کاهش درد معده برای آن مطرح شد و بعد از آن به عنوان مُسَکِن مورد استفاده قرار می‌گرفت.اثرات مصرف ماری جوانا

تاریخ‌نگار باستانی یونان، هرودوت، در کتابش درباره سکاها – گروه بزرگی از عشایر که در آسیای مرکزی زندگی می‌کردند- توضیح می‌دهد که این افراد دود ناشی از سوزاندن کردن دانه‌ها و گل‌های گیاه شاهدانه را برای سرخوش شدن استنشاق می‌کرده‌اند.
با این وجود در دوره مدرن به دلیل خاصیت روان‌گردانی که مصرف این گیاه به همراه دارد، استفاده از آن در بسیاری از جوامع ممنوع شده است.

کانادا در سال ۱۹۲۳ قانون ممنوعیت مصرف و خرید و فروش ماری‌جوانا را به تصویب رساند. از آن زمان تاکنون مصرف ماری‌جوانا در کانادا صرفا برای مصارف پزشکی قانونی بوده است.

ماری‌جوآنا، خشک شده گل، جوانه و گاهی برگ‌های گیاه شاهدانه (cannabis sativa) است. در مویَک‌های بالایی این گیاه از 1 نوع ماده شیمیایی تولید و جمع می‌شود که آن‌ها را کانابیوئید می‌ند. این کانابیوئیدها بر روی گیرنده‌های سلول‌های مغزی و بدنی اثر می‌گذارند و نوع رفتار و ارتباط آن‌ها را تغییر می‌‌دهند. یکی از این کانابیوئید‌ها که تا به حال بیشترین تحقیق بر روی آن انجام گرفته است THC دارد. این ماده بیشترین تاثیر را بر روی احساس سرخوشی بعد از مصرف و یا ایجاد مسمومیت دارد. ماری‌جوانا همچنین به ‌های Weed, Mary jane, Grass, Pot, Cannabis شناخته می‌شود و در ایران نیز به ‌های گل، علف، گرس، ماری‌جین و مرجان مشهور است.

بسیاری  ماری‌جوانا را با حشیش یکی می‌دانند در صورتی که این دو با هم متفاوت هستند. هر دو آن‌ها از گیاه شاهدانه به دست می‌آیند اما ماری‌جوانا خشک شده گل‌ها، جوانه‌ها و گاهی برگ‌های گیاه است در حالی‌که حشیش از صمغ گیاه به دست می‌آید و THC بیشتری دارد.

بسیاری  ماری‌جوآنا را با حشیش یکی می‌دانند در صورتی که این دو با هم متفاوت هستند. هر دو آن‌ها از گیاه شاهدانه به دست می‌آیند اما ماری‌جوانا خشک شده گل‌ها، جوانه‌ها و گاهی برگ‌های گیاه است در حالی‌که حشیش از صمغ گیاه به دست می‌آید و THC بیشتری دارد.

یکی از موارد مورد استفاده ماری‌جوانا مصارف پزشکی آن است. سازمان غذا و دارو امریکا چند دارو را که از مواد شیمیایی شناخته شده در ماری‌جوانا ساخته می‌شوند، تایید کرده است. یکی از آن‌ها در درمان تهوع و استفراغ شدید ناشی از شیمی درمانی و نوع دیگر در درمان بیماری بی‌اشتهایی عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر مطالعات فراوانی در مورد اثرات درمانی ماری‌جوانا صورت گرفته است که همچنان نیز ادامه دارد.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شده که:

اما ماری‌جوانا تنها برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد افراد از این ماده به منظور تفریح و برای ایجاد سرخوشی استفاده می‌کنند.

ماری‌جوآنا به صورت‌های مختلفی مانند کشیدن با استفاده از نوع پیچیده شده در کاغذ سیگار یا با استفاده از پیپ و پات، به ‌شکل بخور با دستگاه‌های Vaporizer یا به صورت خوراکی مانند استفاده از روغن و گیاه در شیرینی‌ها یا نان‌ها و یا نوشیدن نوشابه‌ها یا چای‌های دارای ماری‌جوانا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مرحله اول حالت سرخوشی دقایقی بعد از استنشاق، یا در حدود یک ساعت بعد از خوردن آن به وجود می‌آید؛ در این مرحله حالات زیر تجربه می‌شود:

یوفوریا یا حالتی به همراه رضایت یا حال خوب؛
احساس سبکباری یا بی‌خیالی؛
افزایش روحیه اجتماعی؛
افزایش ادراک تجربیات حسی؛
احساس خلاقیت بیشتر؛
خندیدن بی اختیار

در مرحله دوم فرد حالتی را تجربه می‌کند که به آن Stoned گفته می‌شود، به این معنی که فرد به هر چیزی که توجه‌اش را جلب کند با نگاهی خالی، خیره می‌شود. خواب آلودگی، حرکات بدنی آرام و عملکرد ذهنی کند از خصوصیات این مرحله است که معمولا یک ساعت بعد از استنشاق و یا شش ساعت یا بعد از خوردن ماری‌جوانا اتفاق می‌افتد.
علاوه بر آن مصرف ماری‌جوانا می‌تواند بر عملکرد شناختی فرد تاثیر بگذارد و در حافظه کوتاه مدت و میان مدت، توجه و تمرکز اختلال ایجاد کند. قضاوت را مختل و سرعت واکنش را کند می‌کند که به همین دلیل رانندگی تحت تاثیر ماری‌جوانا بسیار خطرناک است. از دیگر عوارض مصرف آن پرخونی چشم‌ها، خشکی دهان، افزایش اشتها، بالارفتن ضربان قلب و فشارخون را می‌توان برد.

 

بر اساس مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته مواردی یافت شده که نشان می‌دهد مصرف ماری‌جوآنا می‌تواند ضرر و زیان‌هایی به همراه داشته باشد. کشیدن منظم ماری‌جوانا ریسک سرفه مزمن را بالا می‌برد، اما هنوز شواهد محکمی که ارتباط میان مصرف ماری‌جوانا و بیماری‌های مزمن ریوی را نشان دهد یافت نشده است ولی بعضی از شواهد از ارتباط آن با بدخیمی‌های ریوی برده‌اند.

ارتباطی میان مصرف ماری‌جوآنا و نوعی از سرطان بیضه (سمینومای با رشد آهسته) در بعضی از مدارک مشاهده شده است.

در مطالعه‌ای که بر روی نوجوانان در کانادا انجام گرفت و در آن ۲۵۶۶ نوجوان ۱۳ تا ۱۶ ساله به مدت چهار سال تحت مطالعه بودند، مشخص شد که نوجوانانی که به صورت هفتگی یا روزانه ماری‌جوانا مصرف می‌کنند ۱۵۹ درصد از نوجوانان معمولی در خطر بروز نشانه‌های شبه‌جنون هستند و ارتباط خطی میان مصرف منظم ماری‌جوانا و خلقیات شبه‌جنون در نوجوانان وجود دارد. از سویی دیگر در مطالعه دیگری مشخص شد که نوجوانان کمتر از ۱۸ سالی که حداقل دو یا سه بار در هفته ماریجوانا استفاده می‌کنند در سال‌های ابتدای جوانی بسیار از دیگر بزرگسالان احتمال دارد نشانه‌های بیماری شیدایی (مانیا) را از خود نشان دهند و ارتباطی بین آن وجود دارد. به همین دلایل و تغییراتی که ماری‌جوانا بر مغز این گروه سنی می‌گذارد مصرف آن برای زیر ۱۸ سال ممنوع است.

در صورت وجود بیماری‌های اعصاب و روان، ماری‌جوآنا باید با احتیاط مصرف شود، زیرا مصرف آن می‌تواند نشانه‌های بیماری افسردگی را تشدید کند و یا باعث بروز حالات شیدایی در بیماری دو قطبی شود. در صورت وجود بیماری اسکیزوفرنی نیز حالات جنون را تشدید می‌کند. از سویی دیگر بین مصرف آن و افکار خودکشی، ارتباط وجود دارد.

خانم‌های باردار به دلیل خطراتی که ممکن است مصرف مار‌ی‌جوآنا برای جنین‌شان داشته باشد، باید از مصرف آن پرهیز کنند.

شرایط حمل و نگهداری ماری‌جوانا بعد از ۱۷ اکتبر در کبک

هر فرد تنها می‌تواند تا ۳۰ گرم ماری‌جوانا با خود داشته باشد.

در هر منزل مسکونی تنها تا ۱۵۰ گرم ماری‌جوانا می‌تواند وجود داشته باشد.

استفاده و خرید آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

مصرف ماری‌جوانا در محوطه مهدکودک‌ها، دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و محوطه کالج‌ها ممنوع است. همچنین در محوطه دانشگاه‌ها، موسسات سلامت، خدمات اجتماعی و ایستگاه‌های اتوبوس نیز ممنوع است.

ممنوعیت رانندگی در زمانی که فرد تحت تاثیر این ماده است.

برای آشنایی با قوانینی که دولت کبک وضع کرده، می‌توانید به encadrementcannabis.gouv.qc.ca مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که اثرات مصرف ماری‌جوانا می‌تواند از فردی به فرد دیگر تغییر کند و با مصرف همزمان الکل یا مواد مخدر دیگر تشدید شود. در این میان باید توجه داشت که مصرف درست و با آگاهی کامل، نظارت بهینه نسبت به رفتار نوجوانان و رعایت کلیه موارد ذکر شده می‌تواند خطرات ناشی از مصرف و یا مسمومیت با آن را به حداقل برساند.

«مداد»، مجله آنلاین مونترال

ارتباط با «مداد»:
438738868
آدرس:
No. 3285 Cavendish Blvd, Apt 355
Montréal, QC
Canada


Tweets by Medad_MTL

MÉDAD
Persian E-magazine of Montréal

MÉDAD is an Independent, Montreal based, Persian Language E-Magazine.
Using the digital platform, Medad is trying to be the voice of Afghan / Iranian-Montrealers.
Medad Editorial is formed by a group of experienced and independent journalists.

Tel: 438738868

Address:3285 Cavendish Blvd, #355
Montréal

تمام حقوق این وبگاه برای مجله آنلاین «مداد» محفوظ است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *