سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

به استناد بند پنج اصل یکصد و پنجاه و شش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که یکی از وظایف قوه قضائیه را “اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین” بیان می دارد، از اواخر سال ۱۳۸۹ معاونتی تحت عنوان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ساختار قوه قضائیه تعریف، راه اندازی و از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی فعالیت خود را آغاز می نماید.

 

دکتر محمد باقر الفت، معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان

سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

پس از راه اندازی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ساختار قوه قضائیه در ادامه نیز این معاونت در دادگستری های کل سراسر کشور از جمله در استان کرمان راه اندازی می گردد.

نظر به اینکه تحقق امر پیشگیری از وقوع جرم نیازمند نگاه و رویکرد علمی و جامع نگرانه می باشد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با همین رویکرد، بره ها، فعالیت ها و ساختار سازمانی خود را بر مبنای حوزه های کاری به شرح زیر تشکیل داده است که تمامی ابعاد پیشگیری از جرم را شامل می گردد:

به منظور پاسخگویی به نیازمندیِ هر اقدام و فعالیت اثربخشی به پشتوانه های علمی و پژوهشی نیز  مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی راه اندازی شده است.

شورای پیشگیری از وقوع جرم نیز به عنوان شورای عالی سیاستگذاری در سطح کلان و استانی و شهرستانی جهت بره ریزی، راهبری، هماهنگی در سطوح ذی ربط از دیگر ارکان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم می باشد.

دفتر بره ریزی و دبیرخانه شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم و شورای ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی نیز دو بخش تاثیرگذار دیگر این معاونت در بره ریزی و اطلاع رسانی می باشند.

 

محمدباقر اسلامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان

عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان

محمد باقر اسلامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ضمن اشاره به حوزه های فعالیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی، پیشگیری های وضعی، پیشگیری های امنیتی و انتظامی، پیشگیری های حقوقی و قضایی، مشارکت های مردمی، مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی، دفتر بره ریزی، اطلاع رسانی و شورای پیشگیری از وقوع جرم از جمل حوزه فعالیت های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.

وی تعداد بره های ابلاغی سال گذشته را 44 عنوان بره دانست و گفت: در حوزه عملکردی شورای پیشگیری از وقوع جرم، 6 جلسه با 45 مصوبه برگزار شده است.

وی یادآور شد: سیاستگذاری، بره ریزی و هماهنگی اجرای بره های پیشگیرانه در سطح استان که نیازمند اهتمام و اقدام هماهنگ بین بخشی است در جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم متشکل از مدیران عالی رتبه استان انجام می شود.

✅باز تاسیس ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم با جذب 33 دیده بان پیشگیری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در سال گذشته ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان با جذب و گزینش 33 نفر از داوطلبین مردمی به عنوان دیده بان پیشگیری بازتأسیس شد.

محمد باقر اسلامی افزود: با توجه به عملکرد شاخص و انجام فعالیت های اثربخش اعضای هسته های مردمی پیشگیری از وقوع جرم طی سال های گذشته به عنوان همیار دستگاه قضایی در سال 1395 پس از برگزاری نشست هم اندیشی مسئولین فعال هسته های مردمی و برگزاری دوره های آموزشی ویژه اعضای این هسته ها بصورت مجازی، 11 هسته مردمی پیشگیری از وقوع جرم در قالب 9 هسته تخصصی و 2 هسته عادی در شش ماهه دوم سال راه اندازی شد.
وی بیان کرد: به منظور بهره گیری از ظرفیت های مؤثر سازمان های مردم نهاد به عنوان گروه های اثرگذار اجتماعی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در راستای بره ساماندهی و بکار گیری سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه کاهش اعتیاد به مواد مخدر تعداد 27 سازمان مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی شناسایی شد.

وی اظهار کرد: ضمن برگزاری یک نشست تخصصی با محوریت کاهش اعتیاد و یک کارگاه آموزشی برای آنان جهت بررسی زمینه های بکارگیری این سمن ها در پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی برای شروع فعالیت با یکی از فعالین آنان قرارداد همکاری در زمینه اجرایی کردن آئین ه مراقبت بعد از خروج معتادان نیز منعقد شد.

وی ادامه داد: در راستای بهره گیری از یکی دیگر از اقشار اثرگذار اجتماع (مبلغین و فعالین مذهبی) نیز یک کارگاه آموزشی با رویکرد پیشگیری از طلاق برای 4 نفر از مبلغین مذهبی (ائمه جماعت مساجد شهر کرمان) برگزار و پیرو آن در مراسم معنوی اعتکاف نیز 16 جلسه آموزشی با رویکرد پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی در 16 مسجد شهر کرمان توسط قضات برجسته دادگستری برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ماه مبارک رمضان و در شب های قدر نیز 4 جلسه آموزشی در 4 مسجد از مناطق چهارگانه شهر کرمان به منظور بهره گیری از ظرفیت های مناسب منابر و مجالس دینی و مذهبی بره ریزی و برگزار شد.


✅عملکرد حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی

وی به عملکرد حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی نیز اشاره  کرد و گفت: در راستای توانمندسازی معلمان و ارتقای نقش آنان- بعنوان یکی از عناصر اثرگذار بر شخصیت نوجوان در خلال فرآیند تعلیم و تربیت- در پیشگیری از بروز آسیب ها و جرائم تعداد 7 دوره آموزشی برای فرهنگیان شاغل در مقطع ابتدایی مدارس حاشیه شهر کرمان و همچنین تعداد 9 دوره آموزشی برای فرهنگیان شاغل در مقطع ابتدایی مدارس شهرستان های جنوب و شرق استان برگزار شد که ماحصل آن برگزاری 16 دوره آموزشی با محتوا و سرفصل های پیشگیری رشدمدار ویژه فرهنگیان شاغل در مقطع ابتدایی مدارس و ارائه پنج هزار و 22 نفر ساعت آموزش به معلمین این مقطع است.
وی افزود: در راستای توانمندسازی والدین دانش آموزان نیز تعداد 6 کارگاه آموزش 2 مهارت پیشگیری رشدمدار برای 165 نفر از والدین دانش آموزان مدارس حاشیه شهر کرمان برگزار شد که ماحصل آن ارائه سه هزار و 24 نفر ساعت آموزش بوده است.

وی ادامه داد: به منظور ارتقای آگاهی های عمومی و حقوقی آحاد جامعه نیز تعداد 45 دوره آموزشی پیشگیرانه برای اقشار مختلف جامعه از جمله روسا و اعضای اصناف، فرهنگیان، کارکنان زندان، کارکنان ادارات، اولیا و مربیان و برگزار شد که ماحصل آن ارائه 6 هزار نفرساعت آموزش به اقشار مختلف جامعه است.

اسلامی به تلاش های انجام شده در راستای اصلاح و بازاجتماعی کردن افراد نیز، گفت: به منظور بازاجتماعی کردن معتادان متجاهر، 9 دوره سبک زندگی اسلامی ایرانی (مهاجر) ویژه بهبود یافتگان مرکز درمان اجباری برگزار و ماحصل آن برگزاری پنج هزار و 896 نفرساعت آموزش برای معتادان متجاهر موضوع ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر در مرکز درمان و کاهش آسیب ماده 16 شهر کرمان است.

وی عملیاتی کردن آئین ه مراقبت بعد از خروج معتادان فاقد گواهی درمان، متجاهر و کارتن خواب تحت درمان یا بهبود یافته  را یادآور شد و افزود: در این راستا ضمن برگزاری جلسات کارگروه ویژه متشکل از کارشناسان دستگاه های اجرایی و بازدیدهای متعدد از مرکز درمان ماده 16 ، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با موضوع عملیاتی کردن آئین ه مراقبت بعد از خروج معتادان برای کارشناسان دستگاه های اجراییِ ذی ربط، قضات ارجاع دهنده معتادان به مرکز ماده 16، تیم تخصصی درمان، سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد نیز شناسایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان  ادامه داد: در نهایت با یکی از این سازمان ها قرارداد همکاری به عنوان نماینده ناظر مقام قضایی برای تقویت نظارت بر حسن اجرای تکالیف موضوع آئین ه منعقد شده است.


✅اقدامات انجام شده حوزه حاشیه نشینی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به بره ها و  اقدامات انجام شده حوزه حاشیه نشینی نیز اشاره  کرد و گفت: در این راستا اقداماتی از قبیل تشکیل کارگروه پیش بینی و پیشگیری از بافت ناکارآمد استان کرمان، با برگزاری 4 جلسه و 28 مصوبه ، شناسایی مناطق حاشیه نشین شهر کرمان و رفع تصرفات اراضی روستاهای ده بالا- ده یاسایی- مومن آباد- رضا آباد توسط فرمانداری بر اساس احکام صادره دادستانی و دادگستری در جهت پیشگیری از گسترش شهرنشینی و حفاظت از اراضی ملی ، شناسایی مناطق و روستاهای در معرض تخریب و مهاجرت بی رویه استان، از طریق کلیه دستگاه های عضو کارگروه، رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی استان (283 روستا و آبادی) صورت پذیرفته است.

وی راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی کننده به جرائم حاشیه نشینی در دادسرای عمومی و انقلاب کرمان (شعبه پانزدهم بازپرسی) ، برگزاری 7 جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال به جهت حفظ و نگهداری از اراضی ملی و دولتی (رفع تصرف 2466 هکتار از اراضی و اعاده 134 هکتار از اراضی تغییر کاربری شده در سال 1394) ،تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی نقش سازمان ها در پیشگیری از جرائم تصرفات غیرقانونی اراضی ملی زیست محیطی،برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مشاورین املاک شهر کرمان و شناسایی 4 نقطه در معرض حاشیه نشین شهر کرمان و تهیه فایل رقومی آنها جهت جانمایی و ثبت در طرح کاداستر استان را ازسایر اقدامات در این بخش دانست.

✅اقدامات انجام شده درحوزه پیشگیری های وضعی، امنیتی و انتظامی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به عملکرد حوزه پیشگیری های وضعی، امنیتی و انتظامی نیز اشاره و بیان کرد: یکی از ارکان موثر و اصلی آزادی و پذیرش دموکراسی در هر جامعه ای برگزاری انتخابات و تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان به عنوان یک حق می باشد.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات های گوناگون و پی در پی در نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکنون (به طور میانگین هر سال 1 انتخابات) امر برگزاری انتخابات را نهادینه کرده  و ضمن حضور پرشور و مشارکت و دشمن شکن مردم که تجلی اراده آن ها در حمایت از نظام بوده است، سازمان ها و دستگاه های متعددی در حوزه دولتی و غیر دولتی در این امر مشارکت می کنند و  می توان گفت انتخابات در حال حاضر برای مردم امری مانوس و آشنا می باشد.

 وی اظهار کرد: در این میان قوه قضائیه نیز همواره ، همراه و همگام با مردم بوده و با مسئولین (ناظران و مجریان) همکاری و حضور موثر خود را در جهت تحقق اهداف نظام ثابت و در اجرای وظایف ذاتی نیز ضمن پیشگیری از بروز تخلفات و جرائم در رسیدگی و برخورد با مجرمین و متخلفین نیز اقدامات بایسته را معمول دارد اما همه این مطالب مانع از آن نمی باشد که در برگزاری انتخابات آتی (در سال 96) با توجه به حوزه اختیارات و وظائف ذاتی و تعریف شده بره قابل اجرا نداشته باشیم و یا نحوه عملکرد ها را مورد بازنگری قرار نداده و شیوه عمل و روش های کاری را مورد تجدید نظر قرار ندهیم.

وی افزود:با توجه به دستور مقام محترم قوه و براساس بره های از پیش تعیین شده در حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به منظور آمادگی و آماده کردن فضا و محیط لازم برای این وظیفه ˓بلافاصله پس از شروع کار در سال 95 موضوع همکاری در انتخابات سال 96 مطرح و اقدامات اولیه انجام و در نشستهایی داخلی ابتدا چگونگی انجام کار مورد مباحثه و کارشناسی واقع و تهیه بره کاری مدون در دستور کار قرار گرفت که به شرح ذیل مختصری از فعالیت های صورت گرفته ارائه می گردد:

اسلامی به اقدامات انجام شده در این راستا اشاره و بیان کرد: پیگیری و مکاتبه با دستگاههای مربوطه به جهت جمع آوری مستندات و سوابق انتخاباتی سالیان گذشته (آذر 95)، مطرح کردن موضوع تهیه مجموعه بره ها و شیوه های پیشگیری از جرائم و تخلفات در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و تصویب آن و شروع تهیه و تدوین این مجموعه( دیماه 95)، پیگیری و مکاتبه با دستگاهها و نهادهای مربوطه به جهت همکاری در تهیه مجموعه در مسیر انتخاب و نهایتا تدوین این مجموعه (بهمن ماه) و چاپ و تکثیر به تعداد 13 جلد( 3 جلد توسط معاونت اجتماعی استان و 1 جلد توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ) و ارسال و توزیع 33 جلد کتاب به هریک از معاونت اجتماعی های سراسر کشور ، حوزه های قضایی سراسر استان و دستگاههای مربوطه استان (دیماه 95)در  این راستا انجام شده است.
وی به تهیه طرح امنیت قضائی و حقوقی انتخابات همزمان 96 و تصویب آن در ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخابات استان و ارسال آن به ستاد مرکزی پیشگیری از جرائم انتخاباتی کشور، حوزه های قضائی استان و  دستگاههای عضو ستاد استانی (اسفند ماه 95) اشاره کرد.

وی گفت: پیگیری و راه اندازی ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی همزمان 96 در مرکز استان و سراسر استان به ریاست روسای دادگستری ها پس از ابلاغ بخشه ریاست محترم قوه قضائیه نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: تهیه بره کاری دستگاههای عضو ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان توسط معاونت اجتماعی و تصویب این بره ها در جلسه ستاد استانی و ارسال به سراسر استان و دستگاههای مربوطه استانی انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ادامه داد: پیگیری، مکاتبه و راه اندازی 17 شعبه تخصصی و تعیین 34 قاضی رسیدگی کننده به جرائم و تخلفات انتخاباتی در سراسر حوزه های قضائی استان، بره ریزی و هماهنگی با ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی شهرستان های استان به منظور بازدید و نظارت اعضای ستاد استان از فعالیت های آنها، برگزاری 8 جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان با تصویب 38 مصوبه نیز انجام شده است.

وی به اهم مصوبات جلسات و اقدامات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان اشاره و بیان کرد: راه اندازی کمیته رصد فضای مجازی به ریاست دادستان و اعضای پلیس فتا و اطلاعات، تاکید بر عدم استفاده مدیران و کارکنان دستگاههای دولتی به عدم استفاده از امکانات دولتی در بحث انتخابات، تهیه و پخش بره های پیشگیرانه انتخاباتی توسط صدا و سیمای مرکز استان در در حوزه های تبیین، تبلیغ، تهییج، تعیین نقاط حساس و نیمه حساس و عادی استان از حیث جرائم و تخلفات انتخاباتی در استان و راه اندازی کارگروه مشترک بین سازمانی جهت حل و فصل اختلافات پیش آمده در نقاط حساس انتخاباتی استان از جمله این موارد است.

سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

اسلامی اظهار داشت: همکاری و هماهنگی کامل ستاد نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا با ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان از طریق حضور نماینده ی فعال در ستاد، اندیشیدن تمهیدات لازم در خصوص صدور گواهی عدم سوء پیشینه زدهای انتخاباتی در ایام تعطیلات نوروز، رصد فضای انتخابات توسط دستگاههای قضائی، امنیتی و انتظامی و ، برگزاری جلسه توجیهی با چاپخانه داران، اصحاب رسانه و جرائد، خیریه ها، سمن ها و دستگاههای خدمات رسان، ستادهای تبلیغاتی ریاست جمهوری، زدهای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا، ستاد نظارت بر انتخابات شوراها . برگزاری 38 جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در شهرستان های استان نیز انجام شده است.
وی بیان کرد: تهیه و تدوین بروشور توصیه های انتخاباتی ارسال به فرمانداری جهت توزیع بین داوطلبان شوراهای اسلامی شهر وروستا به منظور آگاهسازی آنان، مکاتبه با دستگاه های مربوطه، ستادهای سراسر استان و رصد کامل فضای انتخابات از طریق مکاتبه، پیگیری های تلفنی، مکاتبه با ستادهای تبلیغاتی به جهت رعایت قوانین تبلیغاتی، بروز رسانی آمار تعداد پرونده های تشکیل شده جرائم و تخلفات انتخاباتی سراسر استان، مکاتبه با ائمه جمعه و جماعات جهت تشویق مردم به حضور در انتخابات و توجیه به منع مداخله سیاسی و برگزاری جلسات آموزشی برای ظابطان دستگاه قضائی در مورد انتخابات و چگونگی اجرای فرآیند آن از دیگر  اقدامات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان کرمان بوده است.

✅اقدامات انجام شده در حوزه سبک زندگی اسلامی – ایرانی

اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سبک زندگی اسلامی – ایرانی نیز گفت: برگزاری دو  دوره تربیت مربی مدیریت مهارت و دانش رفتار برای 33 نفر از کارشناسان و مدیران دستگاه های اجرایی و انتظامی استان و رؤسا و اعضای شورای حل اختلاف کرمان انجام شده است.
وی برگزاری 11 دوره مدیریت مهارت و دانش رفتار برای بیش از 2 نفر از افراد و گروه های مختلف جامعه (دانش آموزان، دانشجویان، بهبودیافتگان و ) توسط مربیان آموزش دیده را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه سبک زندگی اسلامی – ایرانی دانست و ادامه داد: برگزاری 68 دوره آموزشی برای گروه های آسیب دیده اجتماعی از جمله متقاضیان طلاق، معتادین متجاهر ارجاع شده به مرکز درمان ماده 16 و مرتکبین جرائم امنیت اخلاقی و جرائم تعزیری درجه 6 تا 8در این راستا انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار داشت: در راستای حوزه پیشگیری های حقوقی و قضایی نیز برگزاری سه دوره آموزشی برای 25 نفر از مشاورین املاک کرمان با هدف شناسایی بسترهای وقوع جرایم مالی (کلاهبرداری) با تمرکز بر ارتقا و اثربخشی عملکرد مشاورین املاک انجام شد که در همین راستا نیز تعداد سه هزار پوستر در ابعاد 7*1 حاوی نکات مهم حقوقی در تمامی بنگاه های املاک سطح استان برای استفاده مراجعین به این بنگاه ها و پیشگیری از وقوع مشکل در حین معاملات نصب شد.


✅اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی

اسلامی به اقدامات حوزه عملکرد حوزه اطلاع رسانی نیز اشاره و عنوان کرد:  در این راستا تولید 15 دقیقه بره (اشاره) به صورت 3 فیلم کوتاه 5 دقیقه ای و پخش از سیمای مرکز کرمان، تهیه 3 پیام پیشگیری و پخش در فضای مجازی، تلویزیون های شهری و چاپ و نصب در قالب بروشور، بنر و پوستر در مکان های عمومی، اتوبوس های شهری، مجتمع های قضایی، مدارس و ، تهیه و انتشار مستمر ماهه خبری تازه های پیشگیری و تولید و پخش 17 انیمیشن، 18 فیلم کوتاه و 28 مستند انجام شده است.

وی بیان کرد: تألیف کتب در مسیر انتخاب، دانستنی های حقوقی، اسرار خانواده پایدار و ..، تولید 1 فیلم کوتاه 3 دقیقه ای با موضوع پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی جهت پخش در فضای مجازی، تولید و پخش 15 بره کوتاه یک دقیقه ای در قالب موشن گرافیک با موضوع پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی و تولید و انتشار بروشورهای با موضوع آئین ه مراقبت، انتخابات و نیز صورت گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، گفت: در راستای اقدامات مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی نیز گردآوری و تحلیل آمار جرایم، دعاوی و آسیب های اجتماعی که در این راستا سیمای پنج ساله دعاوی و آسیب های اجتماعی 91 تا 94 و سیمای مقایسه ای شش ماهه های اول و دوم سال های 94 و 95 تهیه و تدوین شده است.
وی اظهار داشت: برگزاری دو جلسه شورای علمی و پژوهشی جهت بررسی طرح های پژوهشی، حمایت و نظارت بر اجرای 1 طرح پژوهشی با موضوع خشونت، حمایت و نظارت بر اجرای 1 طرح پژوهشی با موضوع طلاق و انجام یک پژوهش علمی با موضوع بررسی عوامل مؤثر بر سرقت در شهر کرمان در مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی انجام شده است.

نظرات و پیشنهادات

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خبر داد

گروه جامعه – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان از افزایش ۵۰ درصدی عضویت دیده‌بان پیشگیری در استان کرمان درسال ۹۷ خبر داد
به‌گزارش فردای کرمان، به‌نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، محمدباقر اسلامی در دومین کارگاه آموزشی سامانه سجام در سال ۹۷، اظهار کرد: «ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم با استمداد از آحادِ مردمِ ایران، مشتاقانه می‌کوشد تا با استفاده از ابزارهای علمی، فرهنگی، رسانه‌ای و شیوه‌های نوین ارتباطی از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی حسِ مسئولیتِ اجتماعی مردم را تقویت و مطالبه‌گری ایشان را در راستای پیشگیری از وقوع جرم به سمتِ نهادها، سازمان ها، موسسات ذیربط هدایت کند».
وی با اشاره به عوامل موثر بر احساس مسئولیت اجتماعی گفت: «مطالبه مردمی از دستگاه‌های عمومی و خصوصی و نظارت بر عملکرد مسئولان و سازمان های ذیربط، جلب اعتماد مردم بوسیله شفافیت عملکرد و دخالت دادن مردم، کاهش تصدی گری دولت، برداشتن محدویت‌ها و واگذاری امور به مردم و بره‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیتِ عظیم و پتانسیل بالقوۀ مردم در تمام امور از جمله این عوامل است».
وی ادامه داد: «همچنین تلاش برای ایجاد همدلی و هم‌افزایی و همنوایی در سطح ملی، ایفای نقش در تولید علم با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان برای همه مردم، عدم همکاری با توطئه‌های علمی و فرهنگی دشمنان و رصدِ تبلیغات هدفمند دشمن و گسترش مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کشور از دیگر عوامل موثر بر احساس مسئولیت اجتماعی محسوب می‌شوند».

اسلامی با بیان اهداف ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، گفت: «تاسیس بزرگترین تشکل مردمی(شبکه اجتماعی) قوه قضائیه با قابلیت نقش‌آفرینی برای آحادِ و اقشارِ جامعه در عرصه‌ها ی مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در راستای پیشگیری از وقوع جرم، جلب مشارکت عامۀ مردم و انسجام بخشیدن به تلاش های مردمی و نهادهای مدنی کشور، برای اصلاح جامعه و تعمیق امنیت و تضمین سلامت اخلاقی، اجتماعی در مقیاس جغرافیای انسانی کشور، با مسئول ساختن غیرمستقیم مردم در تأمین و پایداری امنیت از اهداف این ستاد به شمار می‌روند».
وی سپس به اصول و سیاست های کلی پیشگیری مردمی نیز اشاره و تصریح کرد: «هر الگوی پیشگیری ضرورتاً باید مبتنی بر اصول، ارزش‌ها و منطبق بر بوم‌ شناسی اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده و زمینه ساز نقش آفرینی برای تمام آحادِ مردم باشد».
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: «پیشگیری مردمی الزاما یک موضوع اجتماعی است و در تمامی مراحل علاوه بر مسئولیت آفرینی، واجدِ دوشاخصه اصلی مشارکت و تعامل است».
اسلامی تاکید کرد: «یافتن راهکارهای مقابله با جرایم، آسیب‌ها و معضلات جدید اجتماعی با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی روز بوسیله هسته‌ها و همچنین پیش‌بینی حوادث آینده و رصد رویدادهایی که منتهی به وقوع جرم خواهد شد هم از جمله سیاست‌های کلی پیشگیری مردمی محسوب می‌شوند».
وی یادآور شد: «پیشگیری امری فرابخشی است و همه قوای سه‌ گانه کشور، دستگاه‌ها، نهادها و بخش‌ها در آن مشارکت دارند، اما براساس قانون، مدیریت و راهبری موضوع پیشگیری از وقوع جرم برعهده دستگاه قضایی کشور است».
اسلامی در بخش دیگری ضمن معرفی سایت سامانه جامع اطلاعات مردمی(سجام) به آدرسWWW.SAJAM.ADLIRAN.IR اظهار کرد: «خوشبختانه تعداد اعضای سامانه سجام از ۵۰۰ نفر به ۸۵۰ نفر افزایش یافته است و دیگر متقاضیان دیده بان پیشگیری می‌توانند اطلاعات خود را در چند بخش شامل اطلاعات سجلی، آدرس و تلفن‌ها، اطلاعات شغلی، اطلاعات تحصیلی و سایر فعالیت‌ها را در سایت فوق ثبت کنند».
وی در ادامه به سطح دسترسی کاربران نیز اشاره و بیان کرد: «به منظور راهبری با کیفیت و دقیق سامانه، برای تمامی کاربران (استانی و مرکز) سطح دسترسی مختلف براساس مسئولیت اعلام شده، تعریف خواهد شد».
اسلامی خاطرنشان کرد: «نوع سطح دسترسی‌ها براساس نمایشی یا اقدامی خواهد بود به طور مثال برخی کاربران قادر به اعمال تغییرات در اطلاعات خواهند بود و برخی فقط امکان رویت و مشاهده اطلاعات را دارند».
برپایه‌ی این خبر، پست الکترونیک سامانه سجام به آدرس SETADMARDOMI@CHMAIL.IR و SETADMARDOMI@IRAN.IR در اختیار متقاضیان قرار دارد.

قوه قضاییه مدت‌ها است بی‌سر و صدا شبکه‌ای را احیا کرده که هدف اصلی آن، سرکشی در زندگی خصوصی مردم، نظارت بر عملکرد نهاد‌های دولتی یا شناسایی و برخورد با انواع تهدید‌های سیاسی و امنیتی تحت عنوان «پیش گیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» است.

این شبکه در راستای تحقق بند سوم «سیاست‌های کلی قضایی» که سال ۱۳۸۸به قوه قضاییه ابلاغ شد، در سال ۱۳۹۵ احیا شده است.

شبکه «دیده‌بان» یا «ستاد مردمی پیش گیری از وقوع جرم قوه قضاییه» از سال ۱۳۸۳ با عنوان «ستادهای پیش گیری و حفاظت اجتماعی» در دادگستری‌ها فعال بود اما از سال ۱۳۹۵ پوست‌اندازی کرد و ماموریت‌های آن بسیار گسترده‌تر از قبل شد.

تمام فعالیت‌های مربوط به سازمان دهی نیرو‌های این شبکه از طریق سایتی به «سجام» (سیستم جامع اطلاعات مردمی) انجام می‌شود که دسترسی به آن از خارج از ایران امکان‌پذیر نیست. سجام در معرفی این ستاد احیا شده نوشته است: «با احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و قانون امر به معروف و نهی از منکر و و عدم مداخله در آن ها، دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد.»

اهداف این ستاد نیز تأسیس بزرگ ترین تشکل مردمی (شبکه اجتماعی) قوه قضاییه با قابلیت نقش‌آفرینی برای آحاد و اقشارِ جامعه در عرصه‌های مختلف در راستای پیش گیری از وقوع جرم اعلام شده است.

سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

جلب مشارکت عامه مردم و انسجام بخشیدن به تلاش‌های مردمی و نهادهای مدنی کشور برای اصلاح جامعه از دیگر اهداف این شبکه است.

هدف سوم این ستاد هم تعمیق امنیت و تضمین سلامت اخلاقی، اجتماعی در مقیاس جغرافیای انسانی کشور با مسوول ساختن غیرمستقیم مردم در تأمین و پایداری امنیت عنوان شده است.

این ستاد و سامانه‌اش زیر نظر اداره کل پیش گیری‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره می‌شود که در واقع، وظیفه دریافت گزارش‌های مردمی درباره تخلفات و جرایم را دارد.

سامانه سجام در واقع زیرمجموعه یک فرآیند اجرایی است؛ یعنی این سامانه برای ستاد مردمی پیش گیری از وقوع جرم در نظر گرفته شده است تا اقدامات ستاد از طریق این سامانه انجام شود.

آن‌طور که مقام قضایی گفته‌اند، کارکرد این سامانه نیز بر مبنای خوداظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارش‌ها است.

اصلی‌ترین کاری که به ظاهر مسوولان قضایی برای این ستاد تعریف کرده‌اند، ارسال گزارش معضلات محلات و مناطق و شهرستان‌ها توسط خود مردم است.
ثبت‌ دهیاران، اعضای شورا‌ها، هیاتی‌ها، بسیجی‌ها، کارگران، کارمندان و دیگر اقشار جامعه در سامانه سجام از مهم ترین اهداف اجرایی مقام‌های قضایی برای این ستاد تعریف شده است.

«مهدی رحیمی»، دبیر اجرایی سامانه سجام گفته است این شبکه در تمام استان‌ها نیرو جذب می‌کند اما این به معنای استخدام کردن مردم نیست بلکه آن ها به صورت داوطلبانه درخواست عضویت در سامانه را می‌دهند.

رحیمی افزوده است پس از ثبت‌ افراد در این سامانه، آن ها آموزش دیده و سازمان دهی می‌شوند که چه طور گزارش‌های خود را در زمینه تخلفات ادارات دولتی و جرایم اجتماعی تهیه و ارسال کنند.

فرآیند اجرایی سامانه به این شکل است که متقاضیان عضویت در سراسر کشور از طریق این سامانه ثبت‌ می‌کنند و پس از آن بررسی و تطبیق مشخصات متقاضی عضویت، احراز هویت و استعلام‌های مورد نیاز در این رابطه انجام می‌شود. در مرحله بعد، صلاحیت عضو تایید و پس از احراز هویت، کد عضویتی برای آن تعریف می‌شود. پس از آن، متقاضیان تایید شده در سامانه سازمان دهی می‌شوند.

به گفته «محمدباقر الفت»، معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر به عنوان «دیده بان پیش گیری از جرایم» در این سامانه ثبت‌ و فعالیت خود را آغاز کرده‌‌اند.

الفت گفته است: «وظیفه دیده‌بانان پیش گیری از جرم، ممانعت از شکل‌گیری وقایعی است که می‌تواند به ناهنجاری و جرم تبدیل شود.»

«علی القاصی»، رییس دادگستری استان فارس هم درباره شبکه دیده‌بان و سامانه سجام گفته است: «این طرح با تأسی از امر به معروف و نهی از منکر اجرایی شده است.»

القاضی افزوده است: «نیرو‌های متعهد در سراسر کشور جذب این شبکه بزرگ اجتماعی شده و گزارش‌هایی که از این افراد دریافت می‌شود، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.»

«علی اصغر رفاهی»، مدیرکل پیش گیری‌های مردمی و مشارکت‌های اجتماعی معاونت پیش گیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعلام کرده است اعضای این شبکه تا فروردین سال ۱۳۹۸ باید به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

رفاهی دی ماه امسال گزارشی از فعالیت این شبکه و سامانه اینترنتی وابسته به آن داده که حاوی نکات قابل توجهی است. او گفته است اعضای این شبکه تاکنون در استان خراسان رضوی ۴۷۳ گزارش، استان فارس ۳۳۲ گزارش، استان چهارمحال و بختیاری ۱۲۳ گزارش، استان البرز ۱۲۹ گزارش و استان یزد ۵۵ گزارش در سجام ثبت کرده‌اند.

آن‌طور که این مقام مسوول گفته است، تاکنون استان خوزستان با جذب حدود ۲۲ هزار نفر، در رده نخست جذب مشارکت‌های مردمی در سامانه سجام قرار دارد.

به گفته او، استان فارس با پنج هزار و ۴۰۰ نفر، استان خراسان رضوی با بیش از سه هزار نفر، استان کرمانشاه با دو هزار و ۲۵۰ نفر، استان گیلان با هزار و ۲۳۰ نفر و استان کردستان با هزار و ۱۶۰ نفر، در رده‌های بعدی قرار دارند.

سایت سجام نیز در گزارش دیگری از استان‌های خراسان جنوبی، لرستان، اردبیل، سمنان و زنجان به عنوان ضعف‌ترین استان‌ها در زمینه جذب نیرو خبر داده است.

رفاهی کفته است: «گزارش‌های مردمی کاملا محرمانه اند و هیچ اطلاعاتی از فرد اعلام کننده تخلف در جایی اعلام نمی‌شود و فقط سازمان‌های مربوطه گزارش را دریافت می‌کنند.»

وی هم چنین آمار داده است چهار هزار گزارش ارسالی بررسی و بیش از ۲۰۰ گزارش ارسالی مردمی به سامانه سجام صحت سنجی و عملیاتی شده اند.»

به گفته او، گزارش‌هایی که از افراد دریافت می‌شوند، به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت و پس از تایید مسوولان هسته‌ای و استانی، برای دستگاه‌های دولتی ارسال و «مطالبه‌گری» می‌شوند تا دستگاه‌های دولتی نواقص را برطرف کنند.

مقام‌های قضایی در شرایطی از ارایه جزییات کار این ستاد و سامانه سجام خودداری می‌کنند که یک تصویر منتشر شده از بره داخلی این سایت نشان می‌دهد اهداف آن بیش تر از آن چیزی است که پیش‌تر اعلام شده است.

این تصویر مربوط به برچسب‌گذاری یا انتخاب موضوع گزارش اعضای این شبکه به دستگاه قضایی است که عناوین اصلی آن، امنیتی، سیاسی، جاسوسی و نظامی است.

«فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های غیرقانونی»، «تشکیل یا اداره جمعیت غیرقانونی» و «جرایم امنیت داخلی و خارجی» از دیگر طبقه‌بندی جرایم در این سایت است.

از این شبکه در واقع می‌توان به عنوان شبکه خبرچین‌های قوه قضاییه برد که با اهداف کاملا خاص و ویژه‌ راه‌اندازی شده است؛ شبکه‌ای که مشابه آن را بیش تر نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی در اختیار دارند.

سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
سایت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *