کمبود سلنیوم در دام

کمبود سلنیوم در دام
کمبود سلنیوم در دام

%PDF-1.4
%
1 0 obj
>/OutputIntents[>]/Metadata 2653 0 R >>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/XObject>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI]>>/Annots[ 50 0 R ]/MediaBox[ 0 0 595.2 841.92]/Contents 4 0 R /StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>stream
x]ou_%˵oBwc_E46Ը?L)FMqdD֮- !_@@[Ȁ)J

بر آن شدیم تا شما خوبان را در جهت پیشرفت در سطح آگاهی از روش های دامداری و پرورش دام و امور مربوط به آن یاری دهیم .از اینرو پیوسته مقالات و مطالب خواندنی و پرباری را از طریق همین سایت به حضورتان پیشکش می نماییم.

در مقاله ی حاضر به بحث بیماری سلنیوم: کمبود ویتامین E  که از بیماری های متابولیکی دام است ، می پردازیم . 

 

سلنیوم در تمام بافتهای بدن وجود دارد و از طریق شیردان، روده کوچک و تا حدی روده بزرگ جذب میشود. هم در تمام سلولهای بدن وجود دارد و در E ویتامینکبد ذخیره میگردد.و سلنیوم بصورت سینرژیسم هم عمل می – E ویتامینکنند و در بدن نقش آنتیاکسیدان دارند.بدنبال اکسیداسیون غیر مفید در بدن، پراکسیدها ایجاد می شوند که این ترکیبات با چربیهای غشاهای سلولی (غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع ) ترکیب شده و باعث تخریب این غشاها می شوند و نکروز سلولی را بوجود میآورند. و سلنیوم، مانع از بوجود E در واقع ویتامین آمدن فعالیتهای پراکسیدی میشوند. سلنیوم، باعث بیماری عضله E کمبود ویتامین میشود. سن وقوع بیماری در (White muscle disease) سفید گوسالهها 2 8 ماهگی میباشد علت کمبود. سلینوم E عبارت است  :

کمبود سلنیوم در دام

  –  1) تغذیه با اسیدهای چرب غیراشباع مثل روغن ماهی

  –  2) تغذیه با پودر ماهی

  –  3) رشد سریع حیوانات جوان

علائم بیماری:

علائم بیماری به دوفرم حاد و تحت حاد وجود دارد: در این فرم عضله قلب همراه :

الف ) فرم حاد(Acute)

یا بدون درگیری عضلات دیافراگم و یا بین دنده ای درگیر میشود. ممکن است حیوان بدون نشان دادن علائم و بدون متوجه شده صاحب دام تلف شود و یا اینکه در مدت 12 ساعت تلف گردد که در این مدت دام به ﭘﻬلو زمین گیر میشود و دچار تاکیکاردی همراه با آرتیمی قلبی است. در دامهای مسنتر میوگلوبینوریا هم دیده میشود.

اگر عضلات دیافراگم و بین دنده ای هم درگیر شده باشند، تعداد تنفس حیو ان افزایش پیدا کرده که در این حالت ممکن است با پنومونی اشتباه گرفته شود. ریه ها، passive به علت نارسایی گردش خون و پرخونی

ممکن است ترشحات سروزی یا سروزی  خونی در بینی حیوان وجود داشته باشد. فرم حاد درما ن ندارد . چون ترمیم سلولهای قلبی نکروز شده غیرممکن است.

ب) فرم تحت حاد:و White muscle disease فرم تحت حاد در گوساله ها ایجاد میکند. Stiff lamb disease در بره ها ایجامعمولاً عضلات اندامهای حرکتی بخصوص پاها در گیر می شوند که می تواند همراه و یا بدون درگیری اندامهای حرکتی بصورت قرینه باشد.

علائم بیماری:

شامل عدم تمایل به حرکت و سختی و دشواری در حرکت، تمایل به خوابیدن، لرزش عضلانی بویژه در پاها

می شود paresis آه بصورت دوطرفه است و بتدریج دام دچار ولی دام اشتها دارد. دام قدرت روی پا ایستادن را از دست میدهد و روی جناغ سینه مینشیند که با عکس العمل درد همراه است. اگر عضلات بین دنده ای و دیافراگم هم درگیر شوند، تعداد تنفس حیوان افزایش مییابد. خشک راه رفتن و قوسی نگهداشتن پشت، به زمین افتادن و دست و پا زدن و مشکل تنفسی و مرگ ناگهانی از علائم دیگر هستند.

علائم کالبدگشائی:

در ضایعات قلبی، عضلات بطن ها درگیر هستند . این عضلات تغییر رنگ داده وبه رنگ خاکستری مایل به زرد تا سفید دیده میشود. ریه و کبد به دلیل درگیری قلب نیز passive پرخونی می توتند مشاهده گردد.

درمان:

– فرم حاد بیماری درمان ندارد.

3 سلینیوم Mg 2 از محلول cc – در فرم تحت حاد تزریق برای یک گوساله 45 IM به صورا E 150 ویتامین Iu و آیلوگرمی آافی می باشد. معمولاً یک تزریق کافی است و در مدت یکهفته حیوان مداوا می شود. ولی اگر ضرورت پیدا ک رد، می توانیم یکماه بعد درمان را تکرار کنیم. سلینوم یک ماده سمی است و باید در تجویز آن دقت لازم را اعمال کرد.

 

پس از بررسی های اولیه و جمع آوری اطلاعات و دانش فنی لازم ، که چندین سال به طول انجامید ، شرکت دکاموند در سال 1366 تاسیس و به ثبت رسید تا بتواند دانش و اطلاعات جمع آوری شده و اندوخته خود طی مدت زمان گذشته را در عرصه عمل به بازار مصرف عرضه نماید.

هم اینک فعالیت های جدید این شرکت در زمینه ی تولید گوساله دانی ، پوشش ضد آب گوساله دونی ، گوساله دانی پیشرفته ، لوازم و تجهیزات دامداری و گاوداری ، پوشش سیلو به ثمر رسیده است و آمادگی فروش بالای 2000 عدد گوساله دانی به گاوداری های مدرن در سراسر کشور را داراست. آماده ی  هر گونه پاسخگویی  به سوالات و نیازهای شما در خصوص زمینه های یاد شده هستیم.

//  دسترسی به سایر مقالات سایت  //

کلیدواژه ها : بیماری سلنیوم: کمبود ویتامین E ، لوازم و تجهیزات دامداری و گاوداری ، پوشش سیلو ، برزنت ضد آب ، تشک گوساله ، گوساله دانی ، بیماری های دام ، مقالات دامداری ، بيماري تب برفکي، راههاي انتقال بيماري تب برفكي ، علائم كلينيكي بيماري تب برفكي ، كنترل بيماري تب برفكي ، روش واكسيناسيون در بيماري تب برفكي ، بيماري جنون گاوي ، بیماری های دام ، بیماری های دام بزرگ ، بیماری دام ،حفظ سلامت دستگاه گوارش در گاوهاي شيري، مقالات پرورش دام ، بیماری های دام ، بیماری دام های بزرگ ، اخبار دامپزشکی ، اخبار دامداری ، دامداری ، دامپروری ،پرورش گاو شیری ، گاو ، گوسفند ، تجهیزات دامداری ، گاو ، گاوداری ، پرورش گاو ، مقالات دام ، تجهیزات دامی ، تجهیزات گاوداری ، آموزش گاوداری ، آموزش دامداری  ، آموزش دامداری و دامپروری ، پرورش گاو ، پرورش گوسفند ، پرورش طیور نرم افزارهای مرتبط با دامداری بیماریهای دام دامداری نوین روشهای جلوگیری از بیماریهای دام افزایش شیردهی دام گاو و گوساله وزارت جهاد کشاورزی آموزش و دوره های مخصوص دامدارها دوره جیره نویسی دام نظافت گاوداری ها آموزش دامداری ، مصوبات دولت در زمینه محصولات لبنی و گوشتی ، پرورش گاو ، پرورش گوسفند ، پرورش طیور نرم افزارهای مرتبط با دامداری بیماریهای دام دامداری نوین روشهای جلوگیری از بیماریهای دام افزایش شیردهی دام گاو و گوساله وزارت جهاد کشاورزی آموزش و دوره های مخصوص دامدارها دوره جیره نویسی دام نظافت گاوداری هاآموزش دامداری ، پرورش گاو ، پرورش گوسفند ، پرورش طیور نرم افزارهای مرتبط با دامداری بیماریهای دام دامداری نوین روشهای جلوگیری از بیماریهای دام افزایش شیردهی دام گاو و گوساله وزارت جهاد کشاورزی آموزش و دوره های مخصوص دامدارها دوره جیره نویسی دام نظافت گاوداری هاآموزش دامداری ، پرورش گاو ، پرورش گوسفند ، پرورش طیور نرم افزارهای مرتبط با دامداری بیماریهای دام دامداری نوین روشهای جلوگیری از بیماریهای دام افزایش شیردهی دام گاو و گوساله وزارت جهاد کشاورزی آموزش و دوره های مخصوص دامدارها دوره جیره نویسی دام نظافت گاوداری ها ، اخبار دامداری و دامپروری ، خبر های صنعت دامپروری ، مقالات دامداری ، اخبار دامپزشکی، بیماری دام های بزرگ ،  بیماری دام های بزرگ ، تب نزله ای در گاو ، زکام یا نزله بدخیم ، زکام یا نزله بدخیم سر ، و تورم قانقاریائی غشاء مخاطی بینی ، اخبار دامداری ، مقالات دامداری ، تازه های دامپزشکی ،  بیماری دام های بزرگ ، گاو

منبع : http://damdari.info/

 

تلفن :

36204005 – 026

36218003 – 026

تلفکس : 36218013 -026

سامانه پیام کوتاه :  30004126272727

 

Copyright ©2008-2010 decamond.ir – Powered by: www.sunic.ir

در طیور برای پیشگیری و درمان عوارض ناشی از کمبود ویتامین E و سلنیوم، کاهش رشد، کاهش جوجه درآوری، انسفالومالاسی، دیستروفی عضلانی و اصلاح متابولیسم چربی ها (جلوگیری از لاشه چرب) همچنین برای پیشگیری و درمان دیستروفی عضلانی ( بیماری عضله سفید- میوپاتی تغذیه ای)، جفت ماندگی در گاو، اسب، گوسفند و بز تجویز می گردد.

در طیور برای پیشگیری و درمان عوارض ناشی از کمبود ویتامین E و سلنیوم، کاهش رشد، کاهش جوجه درآوری، انسفالومالاسی، دیستروفی عضلانی و اصلاح متابولیسم چربی ها ( جلوگیری از لاشه چرب ) همچنین برای پیشگیری و درمان دیستروفی عضلانی ( بیماری عضله سفید- میوپاتی تغذیه ای)، جفت ماندگی در گاو، اسب، گوسفند و بز تجویز می گردد.

1. باروری: در بیوسنتز تستوسترون و تکامل طبیعی اسپرماتوزوید

2. سیستم ایمنی: از RNA در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کند و باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می شود.

3. یک عامل ضد التهاب

کمبود سلنیوم در دام

4. در ساخت نوروترانسمیتر های مغز

5. محافظت از چشم

6. سلنیوم باعث جلوگیری از افسردگی، بی حوصلگی، اضطراب و پرخاشگری می شود.

7. سلنیوم باعث کاهش روند پیری، بیماری های قلبی و سرطان می شود.

8.سلنیوم در عملکرد مناسب غده تیروئید نقش دارد.

9. سلنیوم در بازسازی و ترمیم بخش های تخریب شده یDNA نقش دارد و در جلوگیری از تاثیر سموم در کبد موثر است.

ارسنیک دفع سلنیوم از بدن را تسریع می کند.

 بیشتر پروتئین های حاوی سلنیوم دارای عملکرد آنزیمی هستند. گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسایددیسموتاز از آن جمله اند.

کارایی سلنیوم به وسیله ویتامین E و مواد آنتی اکسیدان افزایش می یابد.

جذب سلنیوم با مصرف دُز بالای ویتامین C، روی و فلزات سنگین کاهش می یابد.

افزایش سلنیوم جیره  ←   افزایش سلنیوم تخم مرغ

افزایش سلنیوم         ←    افزایش   قابلیت نگهداری تخم مرغ

افزایش سلنیوم         ←    افزایش کیفیت تخم مرغ طی دوره نگهداری

سلنیوم در جیره        ←    سلنیوم در ادرار و مدفوع و خون

طيور

افزايش تحمل به سرما كه به اندازه پوشش پرها از فعاليت هورمون تيروئيد نيز تاثير مي پذيرد كه بستگي به عنصر سلنيوم دارد .
كاهش اثرات منفي غلظت بالاي آمونياك و CO2 در سالنهاي مرغداري بر عملكرد طيور
از بين بردن راديكالهاي آزادي كه در موقع درگيري با بيماري هاايجاد مي گردد
كاهش اثرات منفي وجود فلزات سنگين در جيره جوجه هاي گوشتي بر عملكرد آنها
كاهش اثرات منفي داروهايي كه جذب آنتي اكسيدانهاي جيره را كاهش مي دهند 
افزايش عملكرد سيستم ايمني
بهبود عملكرد جوجه هاي گوشتي در مواقع درگيري با سندرم عدم جذب
جلوگيري ازابتلا به بيماري عضله سفيد


دام

كاهش درصد جفت ماندگي
افزايش درصد گيرايي تلقيح و آبستني در دام بزرگ
جلوگيري از سقط جنين در ميشهاي آبستن
كاهش عفونت هاي رحمي و ورم پستان
افزايش عملكرد سيستم ايمني
جلوگيري ازابتلا به بيماري عضله سفيد


– کمبودها و بیماری متابولیک :

در انسان و دام کمبود سلنیوم باعث نکروز کبد، پرریزی و سرطان می‌شود.

کمبود سلنیوم باعث دیستروفی عضلانی ، بیماری مویرگی ، التهابی ، فیبروزیس پانکراتیک ، کاهش پر ، نقص ایمنی  و کاهش جوجه در آوری میباشد.

علائم کمبود سلنیوم در جوجه ها مربوط به نقش سلنیوم در محافظت آنتی اکسیدانی از طریق آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز است.

تراوش آب در زیر پوست در جوجه ها در اثر کمبود سلنیوم حتی در صورت کافی بودن ویتامین Eجیره

تحلیل پانکراس و ماهیچه های سنگدان و قلب در طیور نیز گزارش شده است.

کمبود سلنیوم در طیور باعث کاهش تولید تولید تخم مرغ و کاهش قابلیت جوجه درآوری می شود.

زمانی که جنین به قدرکافی ویتامین E دریافت نکند، ممکن است مادر باردار در معرض سقط جنین قرار گیرد، چراکه کمبود این ویتامین از رشد اعضای حیاتی بدن نوزاد جلوگیری می کند.

محققان دانشگاه اورگن اخیراً دریافته اند که کمبود شدید ویتامین E موجب کاهش اسیدهای ضروری  بدن می شود که سلول ها را مجبور می کند تا برای پیشگیری از آسیب و صدمه بر گلوکز تکیه نمایند.

در صورت فقدان گلوکز برای تامین انرژی، بسیاری از ویژگی های فیزیکی و نورولوژیکی، مخصوصاً در مغز، ایجاد نمی شود و در نتیجه مرگ اتفاق می افتد.

ویتامین E به سیستم ایمنی در مقابله با بیماری ها کمک می کند اما یکی از وظایف اصلی آن، نقش آن به عنوان یک آنتی اکسیدان است. در این نقش، مولکول های باردار منفی موسوم به رادیکال های ازاد را که می توانند به سلول ها اسیب رسانده و منجر به بروز مشکلاتی نظیر بیماری قلبی و سرطان شوند را خنثی می کند.

به گفته محققان، با محدودکردن تولید رادیکال های آزاد و همچنین از طریق سایر مکانیسم ها، ویتامین E می تواند به پیشگیری یا به تاخیرانداختن بیماری های مزمن مرتبط با رادیکال های آزاد کمک کند.

ضعف عضلانی: وجود ویتامین ای برای سیستم عصب مرکزی ضروری است و به‌عنوان یکی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی بدن تعریف‌شده که کمبود آن باعث «استرس اکسیداتیو»، تولید اثر سمی و آسیب به ساختارهای درون‌سلولی می‌شود که درنهایت احساس ضعف در ماهیچه‌ها به انسان دست می‌دهد.

ناموزون راه رفتن: کمبود ویتامین ای باعث ایجاد نورون‌های خاصی به نام Purkinje شده و روند سیگنال رسانی به سیستم عصبی را مختل می‌کند.

خستگی و سوزن سوزن شدن بدن: آسیب دیدن فیبرهای عصبی مانع از انتقال سیگنال به‌درستی شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می‌شود.

کاهش وضوح دید: کمبود ویتامین ای باعث ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه شده و سلول‌های چشم تضعیف می‌شوند. این پدیده می‌تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.

اختلال در سیستم ایمنی بدن: برخی تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین ای می‌تواند مانع فعالیت سلول‌های ایمنی بدن شود

کمبود سلنیوم در دام

همچنین در بسیاری از بیماری های مرتبط با مامایئ گاو شیری و گوسفند ماده جهت پیشگیری از جفت ماندگی و تولید بره های زنده وپیشگیری از سقط این ویتامین داده می شود .

در طیور برای پیشگیری و درمان عوارض ناشی از کمبود ویتامین E و سلنیوم، کاهش رشد، کاهش جوجه درآوری، انسفالومالاسی، دیستروفی عضلانی و اصلاح متابولیسم چربی ها ( جلوگیری از لاشه چرب ) همچنین برای پیشگیری و درمان دیستروفی عضلانی ( بیماری عضله سفید- میوپاتی تغذیه ای)، جفت ماندگی در گاو، اسب، گوسفند و بز تجویز می گردد.

1. باروری: در بیوسنتز تستوسترون و تکامل طبیعی اسپرماتوزوید

2. سیستم ایمنی: از RNA در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کند و باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می شود.

3. یک عامل ضد التهاب

4. در ساخت نوروترانسمیتر های مغز

5. محافظت از چشم

6. سلنیوم باعث جلوگیری از افسردگی، بی حوصلگی، اضطراب و پرخاشگری می شود.

7. سلنیوم باعث کاهش روند پیری، بیماری های قلبی و سرطان می شود.

8.سلنیوم در عملکرد مناسب غده تیروئید نقش دارد.

9. سلنیوم در بازسازی و ترمیم بخش های تخریب شده یDNA نقش دارد و در جلوگیری از تاثیر سموم در کبد موثر است.

ارسنیک دفع سلنیوم از بدن را تسریع می کند.

 بیشتر پروتئین های حاوی سلنیوم دارای عملکرد آنزیمی هستند. گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسایددیسموتاز از آن جمله اند.

کارایی سلنیوم به وسیله ویتامین E و مواد آنتی اکسیدان افزایش می یابد.

جذب سلنیوم با مصرف دُز بالای ویتامین C، روی و فلزات سنگین کاهش می یابد.

افزایش سلنیوم جیره  ←   افزایش سلنیوم تخم مرغ

افزایش سلنیوم         ←    افزایش   قابلیت نگهداری تخم مرغ

افزایش سلنیوم         ←    افزایش کیفیت تخم مرغ طی دوره نگهداری

سلنیوم در جیره        ←    سلنیوم در ادرار و مدفوع و خون

طيور

افزايش تحمل به سرما كه به اندازه پوشش پرها از فعاليت هورمون تيروئيد نيز تاثير مي پذيرد كه بستگي به عنصر سلنيوم دارد .
كاهش اثرات منفي غلظت بالاي آمونياك و CO2 در سالنهاي مرغداري بر عملكرد طيور
از بين بردن راديكالهاي آزادي كه در موقع درگيري با بيماري هاايجاد مي گردد
كاهش اثرات منفي وجود فلزات سنگين در جيره جوجه هاي گوشتي بر عملكرد آنها
كاهش اثرات منفي داروهايي كه جذب آنتي اكسيدانهاي جيره را كاهش مي دهند 
افزايش عملكرد سيستم ايمني
بهبود عملكرد جوجه هاي گوشتي در مواقع درگيري با سندرم عدم جذب
جلوگيري ازابتلا به بيماري عضله سفيد


دام

كاهش درصد جفت ماندگي
افزايش درصد گيرايي تلقيح و آبستني در دام بزرگ
جلوگيري از سقط جنين در ميشهاي آبستن
كاهش عفونت هاي رحمي و ورم پستان
افزايش عملكرد سيستم ايمني
جلوگيري ازابتلا به بيماري عضله سفيد


– کمبودها و بیماری متابولیک :

در انسان و دام کمبود سلنیوم باعث نکروز کبد، پرریزی و سرطان می‌شود.

کمبود سلنیوم باعث دیستروفی عضلانی ، بیماری مویرگی ، التهابی ، فیبروزیس پانکراتیک ، کاهش پر ، نقص ایمنی  و کاهش جوجه در آوری میباشد.

علائم کمبود سلنیوم در جوجه ها مربوط به نقش سلنیوم در محافظت آنتی اکسیدانی از طریق آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز است.

تراوش آب در زیر پوست در جوجه ها در اثر کمبود سلنیوم حتی در صورت کافی بودن ویتامین Eجیره

تحلیل پانکراس و ماهیچه های سنگدان و قلب در طیور نیز گزارش شده است.

کمبود سلنیوم در طیور باعث کاهش تولید تولید تخم مرغ و کاهش قابلیت جوجه درآوری می شود.

زمانی که جنین به قدرکافی ویتامین E دریافت نکند، ممکن است مادر باردار در معرض سقط جنین قرار گیرد، چراکه کمبود این ویتامین از رشد اعضای حیاتی بدن نوزاد جلوگیری می کند.

محققان دانشگاه اورگن اخیراً دریافته اند که کمبود شدید ویتامین E موجب کاهش اسیدهای ضروری  بدن می شود که سلول ها را مجبور می کند تا برای پیشگیری از آسیب و صدمه بر گلوکز تکیه نمایند.

در صورت فقدان گلوکز برای تامین انرژی، بسیاری از ویژگی های فیزیکی و نورولوژیکی، مخصوصاً در مغز، ایجاد نمی شود و در نتیجه مرگ اتفاق می افتد.

ویتامین E به سیستم ایمنی در مقابله با بیماری ها کمک می کند اما یکی از وظایف اصلی آن، نقش آن به عنوان یک آنتی اکسیدان است. در این نقش، مولکول های باردار منفی موسوم به رادیکال های ازاد را که می توانند به سلول ها اسیب رسانده و منجر به بروز مشکلاتی نظیر بیماری قلبی و سرطان شوند را خنثی می کند.

به گفته محققان، با محدودکردن تولید رادیکال های آزاد و همچنین از طریق سایر مکانیسم ها، ویتامین E می تواند به پیشگیری یا به تاخیرانداختن بیماری های مزمن مرتبط با رادیکال های آزاد کمک کند.

ضعف عضلانی: وجود ویتامین ای برای سیستم عصب مرکزی ضروری است و به‌عنوان یکی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی بدن تعریف‌شده که کمبود آن باعث «استرس اکسیداتیو»، تولید اثر سمی و آسیب به ساختارهای درون‌سلولی می‌شود که درنهایت احساس ضعف در ماهیچه‌ها به انسان دست می‌دهد.

ناموزون راه رفتن: کمبود ویتامین ای باعث ایجاد نورون‌های خاصی به نام Purkinje شده و روند سیگنال رسانی به سیستم عصبی را مختل می‌کند.

خستگی و سوزن سوزن شدن بدن: آسیب دیدن فیبرهای عصبی مانع از انتقال سیگنال به‌درستی شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می‌شود.

کاهش وضوح دید: کمبود ویتامین ای باعث ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه شده و سلول‌های چشم تضعیف می‌شوند. این پدیده می‌تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.

اختلال در سیستم ایمنی بدن: برخی تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین ای می‌تواند مانع فعالیت سلول‌های ایمنی بدن شود

همچنین در بسیاری از بیماری های مرتبط با مامایئ گاو شیری و گوسفند ماده جهت پیشگیری از جفت ماندگی و تولید بره های زنده وپیشگیری از سقط این ویتامین داده می شود .

1397-7-24

1397-7-21

1397-7-19

1397-7-16

1397-7-14

1397-7-11

1397-7-9

1397-7-6

1397-7-3

%PDF-1.4
3 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xUM1qv:ٽAb]EZobBH$SƩhS1obLbŮ
ɻ–wo3ǂ-? ì02I6)pd]YQ^@9Ew”I~JN֊cf뭫V잎 gKZV=rvM}t}Xo#>Cr IW?^^E
endstream
endobj
5 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 6 0 R>>
endobj
6 0 obj
>
stream
xmOj0+ޱcD’v6(;`ƭSfk!!ӓ1͘J.{t?+(䰧c%3 Z[HصqЧWhV7?h4|

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/Annots[ 26 0 R] /MediaBox[ 0 0 595.32 841.92] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x=َ$q?cCg>FU9ݲ
1㧅fwGjoL.Xz#ן釯LJׯ~?{?>|_??O?_~yGӏ;㧟>o~sd=onϿt8a7`
=zTMB0Tuc~O{7I㟿{GBLhB’ד܇{2yxOً

استناددهی: BibTeX | EndNote

بیماری عضله سفید یا دیستروفی عضلانی تغذیه‌ای بیشتر در تازه متولدین و حیوانات جوان با رشد سریع دیده می شود که در اثر کمبود سلنیوم و ویتامین E و یا کمبود هر دو اتفاق می افتد. این بیماری باعث دجنراسیون هیالینه و نکروز شدید عضلات قلبی و اسکلتی می شود که می تواند به صورت ثانویه و در اثر نارسایی حاد قلب باعث مرگ حیوان شود. شکل حاد این بیماری ممکن است در گله های درگیر میزان مرگ و میر تا 95٪ را ایجاد نماید. هدف این مطالعه گزارش موارد تشخیص داده شده بیماری عضله سفید بر اساس ضایعات ماکروسکوپی و میکروسکوپی در بره‌ها و بزغاله‌های کالبدگشایی شده در بخش پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد می باشد.
در مجموع تعداد 13 راس حیوان (7 راس بره و 6 راس بزغاله) از بهمن ماه سال 1388 الی فروردین ماه سال 1392 بر اساس یافته های آسیب شناسی به بیماری عضله سفید مبتلا بودند. حیوانات درگیر از مناطق جغرافیایی مختلف استان چهارمحال و بختیاری همانند شهرکرد، فرخ شهر، بن، لردگان و کوهرنگ به کلینیک دانشکده ارجاع داده شده بودند و سن آنها بین 20 روز تا 75 روز قرار داشت. در کالبدگشایی حیوانات مبتلا به این بیماری، خطوط و نواحی سفید رنگ و آهکی شده در اپیکارد، میوکارد و اندوکارد بطن راست و چپ وجود داشت. جهت مشاهده چهره میکروسکوپی ضایعات بیماری عضله سفید، نمونه های بافتی از برخی از ضایعات قلب گرفته شد و پس از آماده سازی اسلایدهای آسیب شناسی به روش متداول پارافین و رنگ آمیزی با هماتوکسیلین – ائوزین، مورد مطالعه قرار گرفت. از نظر میکروسکوپی سلول های عضلانی قلب دچار نکروز و کلسیفیکاسیون شده بودند. افزایش بافت همبند و نفوذ سلول های آماسی نیز مشاهده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بیماری عضله سفید می تواند در قسمت های مختلف استان چهارمحال و بختیاری باعث ضرر اقتصادی شود و بایستی به برنامه های کنترلی این بیماری توجه ویژه‌ای مبذول گردد.

منابع:
3- Gunes, V., Ozcan, K., Citil, M., Onmaza, A.C., Erdoganc, H.M. (2010) Detection of Myocardial Degeneration with Point-of-Care Cardiac Troponin Assays and Histopathology in Lambs with White Muscle Disease. The Veterinary Journal, Vol: 184, (3): 376-378
4- Tunca, R., Erdogan, H.M., Sozmen, M., Citil, M., Devrim, A.K., Erginsoy, S., Erdogan, U. (2009) Evaluation of Cardiac Troponin I and Inducible Nitric Oxide Synthase Expressions in Lambs with White Muscle Disease. Turkish Journal of Veterinary and Animal Sciences, Vol: 33, (1): 53-59

@inproceedings{paperid:1041493,author = {نورانی, حسین and ایرج کریمی and زینب نظریان سامانی},title = {مطالعه گذشته نگر وقوع بیماری عضله سفید در بره و بزغاله‌},booktitle = {هجدهمین کنگره دامپزشکی ایران},year = {2014},location = {تهران, ايران},keywords = {بیماری عضله سفید، آسیب شناسی، بره، بزغاله},}

کمبود سلنیوم در دام

[Download]

%0 Conference Proceedings%T مطالعه گذشته نگر وقوع بیماری عضله سفید در بره و بزغاله‌%A نورانی, حسین%A ایرج کریمی%A زینب نظریان سامانی%J هجدهمین کنگره دامپزشکی ایران%D 2014

[Download]

© تمامی حقوق برای این سایت محفوظ است.

کمبود سلنیوم در دام
کمبود سلنیوم در دام
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *