کاشت گیاه دارویی میخک

خواص دارویی و گیاهی

گیاهی که به خاطر گل هایش در سراسر جهان کشت و کار می شود. ارقام جدید ان مقاوم به بیماری هاست و در چند دهه اخیر خواص کیفی و کمی ان مورد توجه بسیاری از محققین باغبانی قرار گرفته کتاب ها و مقالات متعددی در این باره نگاشته شده اند. همچنین مطالعات وسیعی پیرامون شرایطی که در ان میخک به خوبی رشد و نمو کرده گل می دهد به انجام رسیده است. میخک یکی از گیاهان بسیار قدیمی است و تاریخ کشت و کار ان بس طولانی است. در ایران کشت و کار میخک از سال ها پیش متداول بوده است و برای گل بریده در سطح وسیع تولید می شود. مهم ترین عارضه ان زنگ میخک است که به شدت به محصول میخک لطمه زده باعث رغوبی گل می شود.

انواع وحشی میخکگونه های متعدد میخک وحشی در کوهستان های ایران در محل های سنگی و در ضلع رو به شمال کوه ها به طور طبیعی رویش یافته است. این گیاهان دارای گل هایی ریز و زیبا می باشند. بذر گیری و رویش انواع میخک وحشی سال ها پیش در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران انجام گرفته است و نیز گونه هایی به منظور دورگ گیری و اصلاح میخک در کرج کشت و کار شده اند.

ارقام خارجی و اصلاح میخک معروف ترین ارقام خارجی میخک از رقم ویلیام سیم منشا یافته اند از این رقم نوع میخک سفید و صورتی و تیره به دست امده اند. در 5 سال اخیر اصلاح کنندگان میخک از طریق خود تلقیحی به خالص کردن نژاد های مختلف میخک پرداخته اند و نیز با دورگ گیری در نسلهای مختلف تفکیک صفات امیختن و ترکیب ان ها را انجام داده اند. اصلاح کنندگان میخک با انجام تلقیح و دورگ گیری هزاران پایه میخک به دست اورده اند که بعد از گلدهی و حتی قبل از ان شروع به حذف پایه های نا مرغوب و انتخاب بهترین انها را می کنند به طوری که بعد از یکی دو سال که از انجام دورگ گیری ها می گذرد از هر چند هزار پایه فقط چند واریته و رقم به دست می اید. بهترین این واریته ها که از نظر مقاومت در مقابل شرایط ساعد محیطی و مقاومت در مقابل زنگ میخک و نیز صفات کمی و کیفی گل مناسب تشخیص داده میشود از طریق غیرجنسی توسط قلمه گیری تکثیر و به بازار عرضه میشود.یکی دیگر از راه های اصلاح میخک تشخیص و ازیاد جوانه های تغییر شکل یافته است که در اثر موتاسیون بوجود می آیند هر گونه خواص توارثی که در گیاه یکباره تغییر یابد به علت موتاسیون است.مطالعات وسیعی در مورد تابش اشعهy روی جوانه های میخک و در نتیجه حصول انواع تغییر شکل یافته تا کنون به انجام رسیده است و از این طریق  رقم های بسیاری تکثیر و به طور اقتصادی از انها بهره برداری شده است.

تکثیر میخک: ازدیاد میخک غالبا از طریق رویشی و توسط قلمه گیری از شاخه های سبز ان صورت می گیرد. قلمه ها باید عاری از وجود بیماری ها و افات و نماتد باشد. بنابراین اصل فنون پیشرفته ای در این زمینه به کار گرفته شده اند. کاشت برش نازکی از یک قلمه در محلول های مغذی برای تشخیص بیماری های اوندی(اندکس کاشت) به کار بردن بلوک های هسته ای کلیه گیاهان موجود در ان از طریق کاشت جوانه انتهایی تامین می شود و استفاده از گیاهان این بلوک ها که در محیط سربسته و به دور از بیماری ها نگه داری می شوند و در بلوک های ازدیاد که تولید قلمه میخک می شود همگی جزیی از این فنون می باشند. سیستم ازدیاد میخک به علاوه نحوی برقرار می شود که همواره موضوع انتخاب بهترین پایه ها و حذف ضعیف ترها امکان پذیر باشد. همچنین مطالعات وسیعی در مورد شرایط ریشه زایی قلمه مشخصات انها و انبار کردن قلمه به انجام رسیده است که شرح ان در این مختصر مناسبت ندارد. خاک  کود و ابیاری میخک:در ایران میخک کاران غالبا این گیاه را در گلدان می کارند در فصل های بهار تابستان پاییز انها را خارج از گلخانه نگه داری می کنند و در زمستان به گلخانه می برند. این طریقه کشت و کار میخک بسیار قدیمی و کهنه است. در روش های جدید میخک را در بستری اماده در گلخانه ها کشت و کار می کنند. در تابستان با سیستم های مختلف هوای گلخانه را سرد می کنند تا مناسب این محصول شود. سال هاست که در کرج در یکی از گلخانه ها میخک کاری در بستری از خاک و نه در گلدان انجام می گیرد. در این گلخانه میخک را در کرتهایی در کف گلخانه بدون اضافه کردن هیچ گونه ماده ی دیگر کشت و کار کرده اند. گر چه میخک در خاک های نسبتا سنگین بهتر از گلهای دیگر مقاومت می کند اما کیفیت گل و احتمالا میزان محصول در واحد سطح در این مورد از حد متعارف پایین تر بوده است. برای تهویه بهتر خاک اضافه کردن تورب و مواد الی و همچنین ماسه به بستر کاشت میخک توصیه شده است. ازمایش های متعددی در این باره انجام گرفته است مثلا در مخلوط 1 درصد رس 4 درصد ماسه و 5 درصد تورب کیفیت گل میخک بسیار خوب و میزان محصول زیاد بوده است. میخک نظیر گیاهان دیگر به ازت فسفر پتاسیم و بسیاری از میکروالمانها نیازمند است. کمبود ازت باعث می شود که رشد میخک کم شده برگ ها نازک و باریک شوند و انحنا طبیعی انها از بین برود. برای بالا بردن ازت خاک به سطح 1 پی پی ام اضافه کردن کود ازتی تا میزان 1.5 تا 2 کیلو ازت خالص در هر 1 متر کاشت توصیه شده است. همچنین به کار بردن 1.5 کیلو پتاسیم قابل جذب در همین سطح از بستر کاشت و 2.5 کیلو سوپر فسفات در همین سطح از بستر کاشت توصیه شده است. این میزان کود تقریبا چهار برابر کودی است که برای بستر کاشت گل های یک ساله توصیه شده است. در محلول پاشی ها نیز کلات اهن به میزان 8 گرم در 1 لیتر اب توصیه شده است. ازمایش های مختلف نشان داده اند که میخک نسبت به گیاهان دیگر گلخانه ای از نظر کمبود و یا زیادی اب در خاک مقاومت داشته و واکنش ان در مقابل بی ابی و یا ابیاری بیش از اندازه شدید نمی باشد. به هر حال ابیاری مناسب که بسته به فصل درجه حرارت گلخانه و نوع خاک متفاوت است برای محصول میخک تدارک دیده می شود.

سبد خرید شما خالی است!

تمام دسته بندی ها

نوشته شده توسط Bazram در آموزش کاشت و پرورش . 1 نظر

آموزش ثبت و خريد از سايت بذرام

جهت ارتباط از طریق تلگرام با کارشناس فروش کلیک کنید.

اگر این مطلب مفید است، شاید یکی از دوستان شما نیز به آن احتیاج داشته باشد. آن را به اشتراک بگذارید.

9,5تومان

7,2تومان

459تومان

32تومان

5,25تومان

195تومان

USDA یا وزارت کشاورزی ایالات متحده یک سازمان در سطح کابینه است که بر صنعت کشاورزی آمریکا نظارت دارد. وظایف وزارت کشاورزی ایالات متحده کمک به کشاورزان با پرداخت یارانه و حمایت از قیمت تولیدات آن هاست و همچنین با بازرسی محصولات کشاوزی سلامت مردم آمریکا را تضمین می کند. تاییدیه گرفتن از این سازمان به مفهوم رعایت تمام استانداردهای صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا است.

مشاوره : سوالی دارید؟ (کلیک کنید)

فکس :21-897 897 1

:

بذرام در لغت به معنی جای خرم و با طراوت است. در
بذرام یک اصل بسیار مهم وجود دارد، اینکه باغ، باغچه یا حتی گل آپارتمانی شما حس
طراوت و شادی را داشته باشد. بدون شک یک گل پژمرده یا گیاه ناسالم آراسته و زیبا
نخواهد بود. در بذرام بذر سبزیجات، بذر
صیفی جات و بذر درختان میوه عرضه می‌شود تا با تولید محصولات کشاورزی سالم،
سلامتی جسمی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. همچنین کاشت بذر گیاهان دارویی که سبب افزایش سطح سلامتی خواهد شد. اما در
فضای سبز همیشه کاشت انواع گل و چمن ضروری است. لذا بذر چمن و بذر گل در
فروشگاه بذرام عرضه می‌شود. لوازم باغبانی، کود
و سموم ارگانیک، انواع خاک و گلدان و دیگر ملزومات
باغبانی که شاید تهیه آن
برایتان کمی دشوار باشد، با تنوع و کیفیت بالا در فروشگاه بذرام وجود دارند.
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *