چند نوع بیمه اختیاری داریم

خواص دارویی و گیاهی

چند نوع بیمه اختیاری داریم
چند نوع بیمه اختیاری داریم

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شما در هر صنفی که مشغول به فعالیت باشید، باید بیمه شوید و از خدمات صنعت بیمه استفاده کنید. بیمه انواع و اقسام مختلفی دارد. بیمه بازنشستگی، بیمه عمر، بیمه تکمیلی و آتش‌سوزی و خودرو، ازجمله بیمه‌های شناخته‌شده در جامعه محسوب می‌شوند. بیمه بودن، نوعی کاهش ریسک و افزایش اعتماد به آینده است. ما در این مقاله به بررسی بیمه بیکاری، بیمه خویش فرما و بیمه مشاغل آزاد می‌پردازیم و به ۳۰ پرسش متداول دربارهٔ انواع بیمه تامین اجتماعی پاسخ خواهیم داد.چند نوع بیمه اختیاری داریم

بیش از ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ایران، بیمه‌شدهٔ اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند و تقریبا ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، از خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده می‌کنند. بیش از ۳٫۵ میلیون نفر مستمری‌بگیر و بازنشستهٔ این سازمان‌اند که ماهانه خدمات مادی دریافت می‌کنند که با توجه به روند پیرشدن جمعیت کشور، تعدادشان در حال افزایش است.

متأسفانه فرهنگ بیمه در ایران، مثل فرهنگ ایمنی و بهداشت محیط کار (HSE) و فرهنگ پرداخت صحیح و اصولی مالیات، ضعیف است و توجه شایانی به آن نمی‌شود. تراژدی پلاسکو در سال ۹۵، بیمه‌نبودن نیمی از جامعه ایران و اقتصادِ ضعیفِ مبتنی بر نفت، خود مصادیق عدم توجه صحیح به این سه عامل رونق و توسعه است.

در سازمان تأمین اجتماعی (و نه در کل صنعت بیمه) دو نوع بیمه وجود دارد:

بیمه اجباری: شامل همهٔ مشمولین قانون کار اعم از کارفرما و کارگر می‌شود. یعنی هرکسی که مزد و حقوق می‌دهد و می‌گیرد.

بیمه غیراجباری یا خویش‌فرمایی: شامل کسانی است که مشمول بیمه ‌اجباری نیستند. این بیمه هم دو بخش دارد: بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد که این دو با هم اختلافاتی دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

بیمه بیکاری همان‌طور که از نامش پیداست، بیمهٔ زمان بیکاری و نداشتن شغل است. همهٔ بیمه‌شدگان اجباری سازمان تأمین اجتماعی که کارفرما دارند و کارفرمایشان براساس کد کارگاه یا ردیف پیمان خود نزد یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی در ۳۱ استان کشور، نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران (۲۰ درصد) اقدام می‌کند، مشمول بیمه بیکاری هستند.

این بیمه زمانی اجرایی و عملیاتی می‌شود که کارگر نزد سازمان تأمین اجتماعی سابقهٔ بیمه داشته و به‌صورت غیرارادی بیکار شده باشد. اگر شما تخلفی کرده باشید و به‌دلیل سابقهٔ محکومیت قضایی از کار اخراج شده باشید، این بیمه به شما تعلق نخواهد گرفت؛ مگر در موارد استثنایی که قانون مشخص کرده است.

به افرادی بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد که نامهٔ عدم نیاز از کارفرما را گرفته و ظرف حداکثر ۳۰ روز پس از خروج از کار قبلی، به یکی از شعب ادارهٔ کار در محدودهٔ محل شرکت مراجعه و درخواست بیمه بیکاری را تسلیم کنند.

مزایای قانون کار برای افرادی که مشمول و واجد شرایط بیمه بیکاری هستند، فراوان است. مدت زمان، مبلغ و نحوهٔ محاسبهٔ میزان بیمه بیکاری کارگران مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، براساس سوابق بیمه‌پردازی آنها و همچنین تأهل یا مجرد بودن محاسبه خواهد شد.

بیمه اختیاری همان‌طور که از نامش پیداست، بیمه‌ای است که شخص به‌صورت اختیاری، خود را بیمه می‌کند. مثلا شما در خانه، طراحی لباس انجام می‌دهید یا نقشه‌کش یا فریلنسر (دورکار) هستید و برای کارفرمایی کار نمی‌کنید. شما می‌توانید خود را بیمه کنید، از مزایای قانونی آن استفاده کنید و پس از گذشت مدتی، بازنشسته و از مزایای بیمه بازنشستگی آن نیز بهره‌مند شوید.

افرادی که بیمه اجباری نیستند و کارفرما ندارند، می‌توانند خود را بیمه اختیاری یا بیمه خویش‌فرما کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. اگر هم قبلا شما سابقه بیمه اجباری داشتید و به هر دلیلی علاقه‌ای به کار کردن با کارفرماهای قبلی ندارید، می‌توانید بیمه خود را به‌صورت خویش‌فرما ادامه بدهید.

بیمه اختیاری از نظر سنی محدودیت‌هایی دارد. مثلا فرد باید حداقل یک‌ماه سابقهٔ بیمه و زیر ۵۰ سال سن داشته باشد. همچنین بانوان خانه‌داری که بیش از چهل‌وپنج سال سن دارند، امکان بیمه اختیاری را ندارند.

کسانی که کارفرما ندارند، غرامت زمان بیکاری به آنها تعلق نخواهد گرفت. به‌همین خاطر، چیزی به‌نام بیمه بیکاری در بیمه اختیاری معنا ندارد. بنابراین یکی از تفاوت‌های بیمه اجباری با بیمه بیکاری یا خویش‌فرما این است که بیمه بیکاری در بیمه اجباری وجود دارد ولی در بیمه اختیاری نه.

البته باید توجه کنید که بیمه اختیاری، بیشتر شامل مزایای بیمه‌های اجباری مثل مقرری بازنشستگی، درمان و از کار افتادگی می‌شود و نرخ بیمه‌پردازی آن، کمتر از بیمه اجباری است. چراکه شما ۳ درصد از حق بیمه بیکاری مشمولان بیمه اجباری را پرداخت نمی‌کنید؛ چون اصلا بیمه بیکاری به شما تعلق نمی‌گیرد. لذا حق بیمه ماهانه‌ای که پرداخت می‌کنید، کمتر خواهد بود که رقمش را هر سال دولت تعیین می‌کند.

سه نرخ حق بیمهٔ ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۶ درصد در بیمه‌های اختیاری و بیمهٔ زنان خانه‌دار وجود دارد که در هر یک از این پرداخت‌ها، دولت موظف به پرداخت ۲ درصد حق بیمه است. این در حالی است که در بیمه‌های اجباری، ۳۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌شود که ۲۰ درصد آن را کارفرما و ۷ درصد آن را کارگر پرداخت می‌کند (از حقوقش کسر می‌شود).

بیمه اختیاری برای کسانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، مناسب است. این افراد می‌توانند به نزدیک‌ترین شعبهٔ سازمان تامین اجتماعی محل سکونت خود در یکی از استان‌های کشور مراجعه کنند و برای بیمه اختیاری اقدام کنند.

این افراد باید مدارک موردنیاز را در اختیار سازمان قرار بدهند و حق بیمهٔ مصوب را در زمان اعلامی پرداخت کنند. اگر حق بیمه اختیاری شما پرداخت نشود، بیمه باطل شده و شما موظف هستید در چهارچوب قوانین این سازمان، درخواست کنید. اگر خودتان حوصلهٔ پیگیری امور اداری را ندارید، می‌توانید وکیل بگیرید تا کارهای شما را دنبال کند. در وکالت‌نامه باید به‌صراحت قید شود که وکیل شما، اجازهٔ انعقاد قرارداد بیمهٔ اختیاری را دارد و وکالت‌نامه‌های کلی، فاقد اعتبار خواهد بود.

درخواست شما پس از تسلیم به واحد نام‌نویسی شعبه، ظرف ۶۰ روز بررسی و استحقاق یا عدم استحقاق شما اعلام خواهد شد. این اعلام نیز مکتوب است. افراد مشمول و دارای سابقهٔ بیمه و افراد تحت تکفل آنها، باید برای معاینهٔ پزشکی به پزشک معتمد سازمان در استان محل سکونت مراجعه کنند.

اگر شما ۹ ماه پیش، بیمه اجباری مداوم داشتید و قطعی‌ای در پرداخت حق بیمه شما مشاهده نشود، از انجام معاینات پزشکی معاف هستید. اگر احیانا در زمان پیگیری مسائل بیمه اختیاری، با کارفرمایی به توافق رسیدید، کتبا به سازمان اعلام کنید تا پروندهٔ بیمهٔ اختیاری شما از روند اداری خارج شود. شما نمی‌توانید هم بیمهٔ اختیاری داشته باشید و هم بیمهٔ اجباری.

داشتن اصل شناسنامه، کارت ملی، یک قطعه عکس و تکمیل فرم مربوطه، اقدام اول است. اما فردی می‌تواند برای بیمه اختیاری اقدام کند که شرایط زیر را داشته باشد:

اگر شما با مدارک جعلی و اسناد غیرقانونی، با یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور قرارداد بیمهٔ اختیاری ببندید، بیمهٔ شما قطع شده و از مزایای قانونی بی‌بهره خواهید بود. اگر هم خدماتی دریافت کرده باشید، از شما مسترد می‌شود.

درصد حق بیمهٔ بیکاری از جمله سؤالات متداولی است که متقاضیان این نوع بیمه دارند. توجه کنید که درصد حق بیمه متقاضیان بیمهٔ اختیاری، بیست و شش درصد دستمزد و حقوق توافقی با سازمان است. بیمهٔ اختیاری بر اساس حق بیمه‌ای که توافق می‌شود، شامل همهٔ تعهدات بیمه‌ای سازمان است. اگر شما قبل از اول فروردین سال ۱۳۸۶، بیمه ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ درصدی داشتید، از آن تاریخ به بعد با بیمه ۲۶ درصدی، وضعیت شما تطبیق داده خواهد شد.

شعب، ظرف مهلت ۶۰ روزه، سابقه بیمه‌پردازی، سن، معرفی به کمیسیون پزشکی و نتایج گزارش‌های رسیده را بررسی نهایی خواهند کرد. اگر شما واجد شرایط دریافت بیمه اختیاری باشید، ۲۰ روز فرصت دارید که برای انعقاد قرارداد، به یکی از شعب سازمان مراجعه کنید. ۱۰ روز کاری پس از انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، مهلت دارید تا حق بیمه را از تاریخ درخواست، یک‌جا واریز کنید.

مزایای استفاده از بیمه بیکاری به شرح زیر است:

بیمه بیکاری به دارندگان بیمه اختیاری تعلق نمی‌گیرد. چرا که آن‌ها خود کارفرمای خودشان هستند.

بیمه اختیاری با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، تفاوت جزئی دارد. علاوه بر این‌که فرد باید حداقل یک ماه سابقه قبلی پرداخت داشته باشد، خدمات دریافتی او نیز متفاوت است. همان‌طور که در بالا دیدید، حق بیمه اختیاری، بیست و شش درصد بوده و کلیه خدمات مستمری بازنشستگی، کارافتادگی، فوت، تعهدات درمان، پروتز و هزینه کفن و دفن و… را در برمی‌گیرد.

اما در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، تعهدات سازمان به چند دسته تقسیم می‌شود:

البته شما می‌توانید از کارافتادگی کلی و درمان را با همراه هزینه درمان به صورت سرانه پرداخت کنید. اگر متأهل باشید یا افرادی تحت تکفل شما باشند، حق بیمه درمان، ماهانه دریافت خواهد شد. سرانه درمان، سالانه توسط شورای عالی درمان سازمان تأمین اجتماعی تعیین خواهد شد که کمتر از ۱ میلیون ریال است.

پس اگر ۱۸ درصدی هستید، با پرداخت حق بیمه و سرانه درمان به‌ازای هر نفر از افراد تحت تکفل، مشمول استفاده کامل از خدمات سازمان که در بیمه اجباری ارائه می‌شود، خواهید بود.

در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، خدمات بیمه بیکاری، خدمات کمک‌هزینه ازدواج، خدمات غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و خدمات پروتز ارائه نخواهد شد. اگر شما مشتاق بهره‌مندی از بیمه بیکاری هستید، باید به سمت بیمه اجباری رفته و اگر خواهان کمک‌هزینه ازدواج و خدمات غرامت ایام بیماری و بارداری هستید، باید به سمت بیمه خویش‌فرما بروید.

تنها تفاوت این بیمه‌ها در داشتن بیمه بیکاری نیست. چراکه در بیمه حرف و مشاغل آزاد، غرامت بارداری و ایام بیماری وجود ندارد؛ درحالی‌که در بیمه اجباری و اختیاری چنین امکانی وجود دارد.

بله. اگر شما در کارگاهی به‌صورت غیرحضوری (دورکاری) شاغل و قراردادی با کارفرما داشته باشید و رابطه کارفرمایی و کارگری شما اثبات شود، می‌توانید حق بیمه اجباری را خودتان به کارفرما پرداخت کنید تا نام شما را در لیست بیمه ماهانه کارگران لحاظ شود. در این حالت، شما مشمول بیمه اجباری بوده و دفترچه مزبور را دریافت خواهید کرد و بیمه بیکاری نیز در صورت نیاز به شما تعلق خواهد گرفت.

مهم‌ترین تفاوت را می‌توان حمایت قوه مجریه و قوه قضاییه از بیمه‌شدگان اجباری دانست، اما در بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد، چون کارگر و کارفرما یکی است، اجباری در پوشش بیمه‌ای نیست و بیمه‌شده با اختیار خود، نسبت به بیمه اقدام کرده است.

توجه کنید که سابقه بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را می‌توان به صورت اینترنتی همانند ده‌ها میلیون بیمه‌شده اجباری کشور، از طریق سامانه مشاهده سوابق تأمین اجتماعی، به‌صورت انلاین مشاهده کرد.چند نوع بیمه اختیاری داریم

خیر. نمی‌تواند. چراکه داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه بیمه برای به جریان افتادن بیمه اختیاری الزامی است و استنثنایی هم وجود ندارد.

توجه کنید که به دلیل آن‌که در بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد، هیچ‌گونه ارتباط کارگری و کارفرمایی وجود ندارد، لذا بنابراین پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی که از تعهدات کارفرما است، معنا نخواهد نداشت.

طبق قانون کار، کلیه بیمه شدگان اختیاری و بیمه شدگان حرف و صاحبان مشاغل آزاد، مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و مشمول قانون کار نخواهند شد. چرا که کارفرما خودشان هستند. اما کلیه مشمولان قانون کار، مشمول تامین اجتماعی هستند.

بله. مبلغش توسط سازمان محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. اخذ حق بیمه بابت احتساب مدت خدمت مقدس سربازی بیمه شده، به صورت هفت سی ام حق بیمه شده و بیست و سه سی ام سهم دولت قابل وصول است.

توجه کنید که شما در ماه، بر اساس کف و سقف حق بیمه که هر سال توسط سازمان تامین اجتماعی تعیین می شود، می‌توانید بیمه ماهانه را پرداخت کنید و منع قانونی اشتغال یک نفر در یک یا چند کارگاه تا سال ۱۳۹۷ وجود نداشته است. هر چقدر مبلغ ماهانه حق بیمه شما بیش تر باشد، مزایای بازنشستگی و بیکاری شما در قالب بیمه اجباری بیش تر خواهد بود.

نظارت بر قراردادهای کارگر و کارفرما و حس اجرای تعهدات طرفین، موضوعی است که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قوه قضاییه مربوطه است و ارتباطی به این سازمان ندارد.

به این دلیل است که دولت، هر ساله مبلغ حداقل حقوق و دستمزد را افزایش می دهد و این افزایش دستمزد، روی مبلغ حق بیمه تاثیر مستقیم دارد.

چون شما بیمه اجباری بوده‌اید و کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه شما بر اساس کسر ۷ درصد حق بیمه کارگری از دستمزد ماهانه بوده است. شما می‌توانید به اداره کار محل سکونت مراجعه کنید. بعد درخواست اعاده حق بیمه کنید تا اداره کار پس از بررسی‌ها و برگزاری کمیسیون با حضور نماینده بیمه، وضعیت شما را بررسی و طی نامه‌ای، صحت ادعای شما را به تأمین اجتماعی جهت وصول مطالبات ابلاغ کند.

کارفرما باید اصل حق بیمه ۱ سالی را که پرداخت نکرده است، به‌انضمام جریمه عدم پرداخت، به سازمان پرداخت کند یا سازمان، شرایط وصول مطالبات خود را فراهم کند. پس از وصول مطالبات، حق بیمه مدتی که پرداخت نشده است، در سابقه شما منظور و در سامانه سابقه، قابل مشاهده خواهد بود.

بله.

مرجع تشخیص، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانی است که شما در آن مشغول به کار بودید؛ نه استانی که در آن سکونت داشتید. اگر شما در روز اول اشتغال در کارگاهی، از کار بیکار شوید، می‌توانید درصورتی‌که مشمول قانون بیمه بیکاری باشید، از خدمات آن استفاده فرمایید.

بله.

توجه کنید که سقف پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شده اجباری مجرد ۳۶ ماه و سقف پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شده اجباری متأهل، ۵۰ ماه است. استثناء این است که اگر شما در زمان وقوع بیکاری، حداقل پنجاه و پنج سال سن و دارای حداقل ۱۲۰ ماه سابقه پرداخت بیمه اجباری باشید، در صورت بیکار بودن تا زمان بازنشستگی، مقرری بیمه بیکاری به شما پرداخت خواهد شد.

مبلغ بیمه بیکاری تا سال ۱۳۹۷، معادل پنجاه و پنج درصد متوسط حقوق و دستمزد ماهانه است و ملاک، ۹۰ روز پیش از وقوع بیکاری است. به متأهلان و کسانی که تکفل افرادی را بر عهده دارند، به‌ازای هر نفر نیز ۱۰ درصدِ حداقل دستمزد، اضافه خواهد شد.

بله. باید به سامانه اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور مراجعه کنید.

اشتغال به کار مجدد بیمه شده و عدم شرکت در کلاس‌هایی که سازمان تامین اجتماعی برای بازآموزی و کارآموزی و اشتغال معرفی می کند و عدم حضور در زمان مورد نظر در ادارات کار برای اثر انگشت و حضور و غیاب، سبب قطع مقرری بیمه بیکاری خواهد شد. اگر در مدتی که بیمه بیکاری به شما تعلق می گیرد، مشمول قانون بیمه بازنشستگی شوید، مقرری بیمه بیکاری شما قطع خواهد شد. اگر بر اساس تخصص و تجربه شما، کاری به شما پیشنهاد و از انجام آن خودداری کنید، مقرری شما قطع خواهد شد. اگر کارفرمای قبلی شما را به کار دعوت کند، بیمه بیکاری شما قطع خواهد شد.

حداقل سن ۱۸ سال است و استخدام افرادی که زیر ۱۵ سال دارند، در هر کارگاهی ممنوع است. کارگری که سنش بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمام باشد، طبق ماده ۸۰ قانون کار، کارگر نوجوان محسوب می‌شود و در بدو استخدام، وضعیت او باید توسط کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی بررسی شود و آزمایش‌های پزشکی مصوب انجام دهد.

خیر. ضرورتی ندارد. با توجه به آیین‌نامه بیمه اختیاری، تشخیص و گواهی پزشک معتمد سازمان در استان محل سکونت کفایت می‌کند.

طبق ماده بیست و هشت قانون تأمین اجتماعی، دولت متعهد به پرداخت ۲ تا ۳ درصد حق بیمه مشمولان بیمه اختیاری شده اما مسئول پرداخت حق بیمه، خودِ شخص است. درصد حق بیمهٔ اختیاری، با توجه به حقوق و دستمزی که بیمه‌پرداز به سازمان اعلام می‌کند، مشخص می‌گردد و آن‌ها خود، مبنای پرداخت حق بیمهٔ اختیاری را تعیین می‌کنند که نباید از میزان اعلامی سازمان پایین‌تر باشد.

کف و سقف حق بیمهٔ ماهانه که سازمان در هر سال اعلام می‌کند، ملاک است و حق بیمهٔ اختیاری شما در این بازه مشخص و ماهانه پرداخت می‌شود. اگر شما بیمهٔ اختیاری دارید، هر ۲۴ ماه یک‌بار می‌توانید، دستمزد مبنای حق بیمه اختیاری خود را به‌اندازهٔ ۱۰ درصد افزایش دهید.

شما شصت روز برای پرداخت حق بیمه فرصت دارید؛ در غیر این‌صورت، قرارداد منعقدشدهٔ شما لغو شده و ادامهٔ بیمه، منوط به ارائهٔ درخواست جدید است، اما اگر در بیمهٔ اجباری، حق بیمه شما پرداخت نشود، قرارداد شما با سازمان لغو نمی‌شود. در این بیمه کارفرما مسئول پرداخت است و این حقِ بیمه از کارفرما طبق قانون وصول خواهد شد.

شما باید به‌منظور پرداخت حق بیمه اختیاری، به یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید و آن شعبه نیز، سوابق قبلی شما را در اختیار داشته باشد. در غیر این صورت، باید فرم جمع‌آوری سوابق را پر کنید و مدتی منتظر بمانید تا سازمان، سوابق شما را از شعبی که بیمه شما در آنجا پرداخت می‌شده، جمع آوری کند و به‌صورت متمرکز درآورد. متأسفانه به‌دلیل لینک نبودن شعبه های سازمان تأمین اجتماعی به یکدیگر، این کار زمان‌بر است.

پس از انجام این مرحله، یک قطعه عکس و فرم تکمیل‌شده در اختیار شعبه قرار دهید. پس از آن، طبق قانون، شعبه ۶۰ روز فرصت دارد که درخواست شما را بررسی و احراز یا عدم احراز صلاحیت شما را برای برقراری بیمه اختیاری بررسی کند.

همراهان گرامی؛

پس از مطالعه کامل و با دقت این نوشتار و مراجعه به سایت سازمان تأمین اجتماعی، اگر سؤالی درباره بیمه اجباری، بیمه اختیاری، بیمه حرف و مشاغل آزاد دارید، آن را در کامنت همین بخش مطرح کنید.

توصیه ما به همه هموطنانی که توانایی پرداخت حق بیمه دارند، این است که حتما از خدمات بیمه‌ای تأمین اجتماعی براساس نیاز و وسع خود استفاده کنند. حتی اگر خارج از کشور نیز زندگی می‌کنید و سابقه بیمه در ایران دارید، سوابق خود را پیگیری و تا بازنشستگی، دنبال و تکمیل کنند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')
section.chetor__last__box { margin-bottom: 15px; padding: 20px; position: relative; border: 1px solid #e8e8e8; border-bottom: 3px solid #c8c8c8; background-color: #FAFAFA; border-top-left-radius: 15px } section.chetor__last__box .main__img { float: right; margin-left: 20px; margin-right: auto } .chetor__last__box-title { padding-right: 170px; text-align: right; margin: 0 0 7px; font-size: 20px } .chetor__last__box-text { padding-right: 170px; padding-left: 0; margin-top: 6px; font-size: 13px } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: left } a.chetor__last__box-anchor-text { font-size: 18px; color: #fff; background-color: #7eb044; border-bottom: 3px solid #5d8133; display: inline-block; padding: 3px 25px; margin-top: 0; border-radius: 4px } .chetor__last__box-text p { text-align: right } .chetor__last__box-term-badge { position: absolute; top: 0; left: 0; z-index: 1 } .chetor__last__box-term-badge img { float: left; padding: 5px } .chetor__last__box-term-badge span { font-family: IranSans; font-weight: 400; font-size: 12px; visibility: hidden; opacity: 0; -webkit-transition: opacity .5s linear, visibility .5s; transition: opacity .3s linear, visibility .3s } .chetor__last__box-term-badge:hover span { visibility: visible; opacity: 1 } @media only screen and (max-width:380px) { section.chetor__last__box .main__img { float: none; margin-left: auto } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 } .chetor__last__box-title { padding: 7px 0 0; text-align: center } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: center } .chetor__last__box-term-badge span { visibility: visible; opacity: 1 } } @media (max-width:768px) { .chetor__last__box-anchor-text { width: 100%; text-align: center; } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 !important; } }

تبلیغات در

مشاوره با وکیل تهران

ارائه خدمات تنظیم اوراق قضایی،مشاوره حقوقی و قبول وکالت در پرونده های ملکی، خانوادگی، کیفری وحقوقی در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه؛ دعاوی حقوقی خود را به ما بسپارید.
مشاوره با وکیل تهران

به گزارش تارنمای اداره کل تامین اجتماعی استان قم،بیمه تامین اجتماعی شامل گروه‌های مختلف اجتماعی است که به‌تدریج تحت پوشش خدمات و حمایت‌های خاص آن قرار گرفته و می‌گیرند.
قانون تامین اجتماعی این قابلیت را دارد که افرادی را که مشمول هیچ بیمه‌ای نیستند،تحت پوشش قرار دهد.در این چارچوب بیمه بر اساس قانون تامین اجتماعی به دو دسته عمده تقسیم ‌می‌شود:
*الف: بیمه اجباری: بیمه اجباری شامل کلیه مشمولین قانون کار و کسانی است که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ها،کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشغول به کارند.
*ب: بیمه‌های خویش‌فرما:بیمه خویش‌فرما به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱. بیمه اختیاری ۲. بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد
بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند.متقاضی این نوع بیمه،مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود،حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند.
درصورت عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر قرارداد بیمه او باطل می‌شود و متقاضی موظف است در چارچوب ضوابط مجددا درخواست خود را ارائه کند.البته متقاضی بیمه اختیاری می‌تواند برای انعقاد بیمه اختیاری با سازمان وکیل بگیرد.
در متن وکالت‌نامه باید دقیقا موضوع وکالت مبنی بر انعقاد قرارداد بیمه اختیاری ذکر شود و قراردادهای وکالتی که به صورت کلی تنظیم شده باشند در این خصوص فاقد اعتبارند.
سازمان تامین اجتماعی از زمان ثبت تقاضای بیمه اختیاری در دفتر شعبه موظف است حداکثر ظرف دو ماه موضوع را بررسی و استحقاق یا عدم استحقاق را کتبا به متقاضی اعلام کند.
در صورت وجود شرایط سنی و سابقه انعقاد قرارداد بیمه اختیاری،متقاضی و افراد تحت تکفل برای معاینه پزشکی به پزشک معتمد سازمان معرفی می‌شوند.
متقاضیانی که هنگام ارائه تقاضا بیشتر از نه ماه از قطع پرداخت حق بیمه آن‌ها نگذشته باشد از انجام معاینات پزشکی معاف هستند.
چنانچه بیمه‌شدگان اختیاری با اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرند یا مشمول صندوق‌های بیمه‌ای دیگر شوند موظف‌اند آن را کتبا به اطلاع سازمان برسانند تا برای قطع بیمه اختیاری آنان اقدام شود؛در غیر این صورت حق بیمه‌های دریافتی پس از کسر هزینه‌های اداری مربوط مسترد ‌می‌شود و سابقه ایجادشده حذف می‌گردد.
* شرایط بیمه اختیاری
کسانی می‌توانند بیمه اختیاری شوند که دارای شرایط زیر باشند:
داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
داشتن حداکثر 50 سال سن (مرد و زن)
در صورتی که سن متقاضی در زمان تقاضا بیش از ۵۵ سال باشد باید،معادل مدت مازاد سنی،سابقه حق بیمه را بپردازد.
برای مثال،اگر متقاضی بیمه اختیاری ۵۷ساله باشد باید هنگام درخواست دو سال سابقه پرداخت حق بیمه را بپردازد و اگر ۶۰ساله باشد داشتن پنج سال سابقه الزامی است.
متقاضیانی که بیش از ده سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند از شرط سنی معاف‌اند و با هر سنی می‌توانند بیمه شوند.
چنانچه بیمه‌شده‌ای یکبار با سازمان قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده باشد تا سه‌بار حق انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را بدون شرط سنی خواهد داشت.
البته دوران انقطاع جزء بیمه و سوابق فرد منظور نخواهد شد.برای کسانی که بیش از سن مقرر سن دارند، سوابق انتقالی از صندوق‌های دیگر برای تامین سابقه مورد نیاز محاسبه نخواهد شد.
چنانچه متقاضی بیمه اختیاری با ارائه مدارک و اسناد غیرقانونی و جعلی مبادرت به انعقاد قرارداد کند،بیمه وی قطع می‌شود و نمی‌تواند از مزایای سازمان استفاده کند.
* درصد حق بیمه اختیاری
درصد حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری 27 درصد دستمزد و حقوق توافق‌شده است.بیمه اختیاری بر اساس حق بیمه مذکور کلیه تعهدات بیمه‌ای را شامل ‌می‌شود.
علاوه بر حق بیمه فوق دولت نیز پرداخت ۳ درصد از حق بیمه را طبق قانون تامین اجتماعی(ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی)متعهد شده است.
باید توجه داشت که مسئول پرداخت حق بیمه در بیمه‌های اختیاری،خود شخص بیمه ‌شده است.
* مبنا و نحوه محاسبه حق بیمه در بیمه‌های اختیاری
متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه را خود مشخص کنند، برای این منظور باید آن را بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند.
بیمه‌شدگان اختیاری می‌توانند با ارائه درخواست،هر دو سال یکبار،دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را ۱۰ درصد افزایش دهند.
* مهلت پرداخت حق بیمه
بیمه‌شدگان اختیاری موظف‌اند حق بیمه خود را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنند،در غیر این صورت قرارداد منعقدشده از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده لغو می‌شود و ادامه بیمه موکول به درخواست جدید خواهد بود.
اولین پرداخت حق بیمه باید همزمان با انعقاد قرارداد صورت گیرد.
* نحوه ارائه درخواست و عقد قرارداد بیمه اختیاری
متقاضی بیمه اختیاری باید با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز است،فرم مربوطه را دریافت و تکمیل کند،سپس آن را همراه یک قطعه عکس و رسید اخذشده از شعبه ارائه کند.
پس از انجام اقدامات فوق،شعبه موظف است حداکثر ظرف دوماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه،وضع متقاضی را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق او بررسی و نتیجه را اعلام کند.
بررسی شعبه شامل سن،سابقه،معرفی به کمیسیون پزشکی و دریافت نتیجه و سایر مراحل اداری است. چنانچه متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شد باید حداکثر ظرف بیست روز از تاریخ اعلام آن برای انعقاد قرارداد به شعبه مراجعه کند و حداکثر ظرف ده روز پس از انعقاد قرارداد بیمه اختیاری،حق بیمه را از تاریخ درخواست به صورت یکجا پرداخت نماید.
* تعهدات سازمان در قبال بیمه‌شدگان اختیاری
بیمه‌شدگان اختیاری خدمات زیر را دریافت خواهند کرد:
مستمری بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی
خدمات درمانی
هزینه کفن و دفن همانند بیمه‌شدگان اجباری
وسایل کمک‌پزشکی،همانند بیمه‌شدگان اجباری

کمک‌هزینه ازدواج،ازکارافتادگی جزئی،غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیمه بیکاری شامل بیمه‌شدگان اختیاری نمی‌شود؛زیرا این بیمه‌شدگان دارای کارفرما نیستند همچنین در کارگاه‌های مشمول قانون کار اشتغال ندارند و خود مستقیما خواهان ادامه بیمه به طور اختیاری هستند.
به غیر از موارد فوق شرایط مربوط به برخورداری از خدماتی از قبیل بازنشستگی،ازکارافتادگی کلی غیرناشی از کار،مستمری بازماندگان و… همانند بیمه‌شدگان اجباری است.

سئوال: آیا کسی که قبلا بیمه اختیاری بوده و حالا در شهر یا محل دیگری زندگی می‌کند و می‌خواهد خود را بیمه کند باید برای بیمه مجدد به شعبه یا شهر قبلی خود مراجعه کند؟
پاسخ: با توجه به اصلاحات جدید در این زمینه، دیگر نیازی به مراجعه به شهر یا شعبه قبلی نیست و متقاضی می‌تواند در شعبه محل یا شهر اقامت خود بیمه اختیاری درخواست کند.
سئوال: پدر من کارگر است، بالای ۶۰ سال سن دارند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست. آیا راهی برای بیمه کردن ایشان وجود دارد؟
پاسخ: با توجه به اینکه ایشان سابقه بیمه‌ای ندارند و سنشان نیز بالاست، نمی‌توانند بیمه خویش‌فرما شوند. تنها در صورتی که در کارگاهی مشغول به کار شوند تا حق بیمه ایشان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.
سئوال: همسر من کارت پایان خدمت ندارد و متولد ۱۳۶۱ است. ایشان مشغول به کار آزاد هستند و تا به حال تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند. به نظر شما برای استفاده از تسهیلات بازنشستگی و…، از چه طریق می‌توانند بیمه شوند؟ در ضمن من مشغول به کارم و جداگانه تحت پوشش بیمه اجباری هستم.
پاسخ: بیمه نیازی به کارت پایان خدمت ندارد، ولی قرارداد کار با کارت پایان خدمت منعقد می‌شود؛ چراکه در غیر این صورت برای کارفرما مسئولیت دارد. همسر شما می‌تواند خود را بیمه خویش‌فرما کند، یعنی بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد.
سئوال: آیا کلیه متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند دستمزد مبنای حق بیمه را خود انتخاب کنند؟
پاسخ: تعیین دستمزد مبنای حق بیمه برای متقاضیانی که بیش از ده سال سابقه بیمه‌ای دارند بر اساس میانگین آخرین ۳۶۰ روز کارکرد بیمه آنان صورت می‌گیرد.


 


 

چند نوع بیمه اختیاری داریم


آخرین تغییرات: بخشنامه مورخ 1398/5/1


بخشنامه 686


امور فنی بیمه‏ شدگان

اصلاح ماده 3
آئین نامه ادامه بیمه به طور اختیاری

به موجب بند 7 مصوبه هشتاد و پنجمین جلسه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‏های تابعه مورخ 19‏/10‏/97 اصلاحاتی در ماده 3 آئین نامه ادامه بیمه به طور اختیاری مصوب 26‏/06‏/85 و اصلاحیه مورخ 20‏/11‏/86 شورای عالی تأمین اجتماعی و 11‏/11‏/89 و 09‏/10‏/96 هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‏های تابعه در خصوص نحوه تعیین دستمزد و همچنین مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیان ایجاد گردیده است. بر این اساس بندهای 19، 20 و 21 بخشنامه جایگزین 651 امور فنی بیمه شدگان از تاریخ صدور این بخشنامه به شرح ذیل تغییر می‏یابد:

الف ‏- مبنای پرداخت حق بیمه مشمولین برای کسانی که بیش از 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین 70 تا 100 درصد میانگین دستمزد آخرین 360 روز قبل از ثبت تقاضای ادامه بیمه به طور اختیاری به انتخاب متقاضی خواهد بود مشروط بر اینکه از 2‏‏‏/1حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر نباشد و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که 5 سال و یا کمتر از 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین 2‏‏/1حداقل و حداکثر دستمزد شاغلین خواهد بود.
ب ‏- از ابتدای هر سال به میزان درصدی که طبق مقررات مصوب شورای عالی کار به سطوح دستمزد شاغلین اضافه می‏گردد مبنای کسر حق بیمۀ بیمه شدگان افزایش می‏یابد. در هر حال مبنای پرداخت حق بیمه از 2‏‏/1حداقل دستمزد کمتر و از حداکثر دستمزد مصوب بیشتر نخواهد بود.
ج ‏- کلیه بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که در ردیف بیمه پردازان  فعال قرار دارند و مبنای پرداخت حق بیمه آنان بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا 2‏‏/1 حداقل دستمزد مصوب می‏باشد از ابتدای سال 1398 مبنای پرداخت حق بیمه آنان تا 2‏‏/1 حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار اصلاح و مبنای پرداخت حق بیمه و ارائه تعهدات قرار می‏گیرد.

تلفن:2537722030

فکس:2537708883

نشانی: قم – خیابان شهید لواسانی(ساحلی) – روبروی پل شهید رجایی – اداره کل استان قم

کد پستی: 3713635338

نشانی پست الکترونیک:qom@tamin.ir

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی قم از آنجاییکه فرد در بیمه اختیاری کارفرما ندارد بنابراین مزایای قانون کار به آنها تعلق نمی گیرد به طور مثال بیمه اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود به همین دلیل از بحث غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.
بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمی توانند بیمه اجباری را ادامه دهند و برای اینکه سوابق این افراد بدون استفاده باقی نماند بنابراین می توانند از بیمه اختیاری و مشاغل آزاد استفاده کنند.
هیچ محدودیتی در دفعات بیمه اختیاری وجود ندارد و افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی از لحاظ دفعات، در صورت عدم ادامه بیمه اجباری مبادرت به بیمه اختیاری کنند.
البته در بیمه اختیاری از نظر سنی محدودیت وجود دارد به طوریکه افراد باید دارای حداقل یک ماه سابقه بیمه بوده و زیر 50 سال سن داشته باشند، همچنین زنان خانه دار بالای 45 سال نمی توانند بیمه اختیاری شوند.
از آنجاییکه فرد در بیمه اختیاری کارفرما ندارد بنابراین مزایای قانون کار به آنها تعلق نمی گیرد به طور مثال بیمه اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود به همین دلیل از بحث غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.
بیمه اختیاری بیشتر مزایای بیمه‌های اجباری مانند بازنشستگی، از کارافتادگی، درمان و… را شامل می‌شود.
نرخ بیمه اختیاری و مشاغل آزاد از بیمه اجباری کمتر است.
سه نرخ حق بیمه در بیمه های اختیاری و بیمه زنان خانه دار وجود دارد؛ 12 ،14 و 16 درصد که در هریک از این پرداخت ها دولت دو درصد حق بیمه پرداخت می کند در حالیکه 30 درصد حق بیمه شامل بیمه های اجباری می شود.

بیمه بر اساس قانون تامین اجتماعی به دو دسته عمده تقسیم می شود:

الف: بیمه اجباری: بیمه اجباری شامل تمامی مشمولین قانون کار و کسانی است که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ها، کارخانه ها و شرکت‌ها مشغول به کارند.

ب: بیمه های خویش فرما: بیمه خویش فرما به دو دســته تقســیم می شود: ۱. بیمه اختیاری ۲. بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود حق بیمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند.چند نوع بیمه اختیاری داریم

درصورت عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر قرارداد بیمه او باطل می‌شــود و متقاضی موظف است در چارچوب ضوابط مجددا درخواســت خود را ارائه کند.

البته متقاضی بیمه اختیاری می‌تواند برای انعقاد بیمه اختیاری با سازمان وکیل بگیرد.در متن وکالت‌نامه باید دقیقا موضــوع وکالت مبنی بر انعقاد قرارداد بیمه اختیاری ذکر شود و قراردادهای وکالتی که به صورت کلی تنظیم شده باشند در این خصوص فاقد اعتبارند.

ســازمان تامین اجتماعی از زمان ثبت تقاضای بیمه اختیاری در دفتر شعبه موظف است حداکثر در مدت دو ماه موضوع را بررسی و استحقاق یا عدم استحقاق را کتبا به متقاضی اعلام کند. در صورت وجود شــرایط سنی و ســابقه انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، متقاضی و افراد تحت تکفل برای معاینه پزشکی به پزشک معتمد سازمان معرفی می‌شوند.

متقاضیانی که هنگام ارائه تقاضا بیشتر از نه ماه از قطع پرداخت حق بیمه آن‌ها نگذشته باشد از انجام معاینات پزشکی معاف هستند. چنانچه بیمه شدگان اختیاری با اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرند یا مشمول صندوق‌های بیمه ای دیگر شــوند موظف اند آن را کتبا به اطلاع سازمان برسانند تا برای قطع بیمه اختیاری آنان اقدام شود؛ در غیر این صورت حق بیمه های دریافتی پس از کسر هزینه های اداری مربوط مسترد شده و سابقه ایجادشده حذف می‌شود.


*شرایط بیمه اختیاری

کسانی می توانند بیمه اختیاری شوند که دارای شرایط زیر باشند:

داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشتن حداکثر 50 سال سن (مرد و زن) در صورتی که ســن متقاضی در زمان تقاضا بیش از ۵۵ ســال باشد باید، معادل مدت مازاد سنی، ســابقه حق بیمه را بپردازد.

برای مثال، اگر متقاضی بیمه اختیاری ۵۷ساله باشد باید هنگام درخواست دو ســال ســابقه پرداخت حق بیمه را بپردازد و اگر ۶۰ساله باشد داشــتن پنج سال سابقه الزامی است.

متقاضیانی که بیش از ده سال ســابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند از شرط ســنی معاف اند و با هر سنی می‌توانند بیمه شوند. چنانچه بیمه شده ای یکبار با سازمان قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده باشد تا سه بار حق انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را بدون شرط سنی خواهد داشت.

البته دوران انقطاع جزء بیمه و سوابق فرد منظور نخواهد شد. برای کسانی که بیش از سن مقرر سن دارند، سوابق انتقالی از صندوق‌های دیگر برای تامین سابقه مورد نیاز محاسبه نخواهد شد.

چنانچه متقاضی بیمه اختیاری با ارائه مدارک و اسناد غیرقانونی و جعلی مبادرت به انعقاد قرارداد کند، بیمه وی قطع می‌شود و نمی‌تواند از مزایای سازمان استفاده کند.


*درصد حق بیمه اختیاری

درصد حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری 27 درصد دستمزد و حقوق توافق شده است. بیمه اختیاری بر اساس حق بیمه مذکور تمامی تعهدات بیمه ای را شامل می‌شود.

متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه را خود مشخص کنند، برای این منظور باید آن را بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند.

بیمه شدگان اختیاری می‌توانند با ارائه درخواست، هر دو سال یکبار، دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را ۱۰ درصد افزایش دهند.

بیمه شدگان اختیاری موظف اند حق بیمه خود را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنند، در غیر این صورت قرارداد منعقدشده از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده لغو می‌شود و ادامه بیمه موکول به درخواست جدید خواهد بود. اولین پرداخت حق بیمه باید همزمان با انعقاد قرارداد صورت گیرد.

متقاضی بیمه اختیاری باید با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی، که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز است، فرم مربوطه را دریافت و تکمیل کند، سپس آن را همراه یک قطعه عکس و رسید اخذشده از شعبه ارائه کند. پس از انجام اقدامات فوق، شعبه موظف است حداکثر ظرف دوماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه، وضع متقاضی را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق او بررسی و نتیجه را اعلام کند.

بررسی شعبه شامل سن، سابقه، معرفی به کمیسیون پزشکی و دریافت نتیجه و سایر مراحل اداری است. چنانچه متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شد باید حداکثر در مدت بیست روز از تاریخ اعلام آن برای انعقاد قرارداد به شــعبه مراجعه کند و حداکثر در مدت ده روز پس از انعقاد قــرارداد بیمه اختیاری، حق بیمه را از تاریخ درخواســت به صورت یکجا پرداخت کند.


*تعهدات سازمان در قبال بیمه شدگان اختیاری

بیمه شدگان اختیاری خدمات زیر را دریافت خواهند کرد:

مستمری بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی خدمات درمانی، هزینه کفن و دفن، همانند بیمه شدگان اجباری وسایل کمک پزشکی، همانند بیمه شدگان اجباری کمک هزینه ازدواج، ازکارافتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری،

بیمه بیکاری شامل بیمه شدگان اختیاری نمی‌شود؛ زیرا این بیمه شدگان دارای کارفرما نیســتند، در کارگاه‌های مشمول قانون کار اشتغال ندارند و خود مستقیما خواهان ادامه بیمه به طور اختیاری هستند.

*عدم تعلق مزایای قانون کار به بیمه شدگان اختیاری

البته باید گفت که در بیمه اختیاری فرد کارفرما ندارد بنابراین مزایای قانون کار به آن‌ها تعلق نمی گیرد به طور مثال بیمه اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود به همین دلیل از بحث غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمی توانند بیمه اجباری را ادامه دهند و برای اینکه سوابق این افراد بدون استفاده باقی نماند بنابراین می توانند از بیمه اختیاری و مشاغل آزاد استفاده کنند.

 افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی از لحاظ دفعات، در صورت عدم ادامه بیمه اجباری مبادرت به بیمه اختیاری کنند.

البته در بیمه اختیاری از نظر سنی محدودیت وجود دارد به طوری که افراد باید دارای حداقل یک ماه سابقه بیمه بوده و زیر ۵۰ سال سن داشته باشند، همچنین زنان خانه دار بالای ۴۵ سال نمی توانند بیمه اختیاری شوند.

 از آنجایی که فرد در بیمه اختیاری کارفرما ندارد بنابراین مزایای قانون کار به آن‌ها تعلق نمی گیرد به طور مثال بیمه اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود به همین دلیل از بحث غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

بیمه اختیاری بیشتر مزایای بیمه‌های اجباری مانند بازنشستگی، از کارافتادگی و درمان را شامل می‌شود.

 سه نرخ حق بیمه در بیمه های اختیاری و بیمه زنان خانه دار وجود دارد؛ ۱۲ ،۱۴ و ۱۶ درصد که در هریک از این پرداخت ها دولت دو درصد حق بیمه پرداخت می کند در حالی‌که ۳۰ درصد حق بیمه شامل بیمه های اجباری می شود.

گفتنی است؛ به غیر از موارد ذکر شده شرایط مربوط به برخورداری از خدماتی از قبیل بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی غیرناشی از کار، مستمری بازماندگان و… همانند بیمه شدگان اجباری است.


 

بیمه اختیاری نوعی از بیمه تامین‌اجتماعی است که متقاضی، حق‌بیمه را خود پرداخت میکند و از تعهدات و خدمات سازمان تامین‌اجتماعی برخوردار میشود.

این نوع بیمه به منظور تداوم پرداخت حق‌بیمه تا رسیدن به شرایط استفاده از خدمات بلندمدت سازمان تامین‌اجتماعی از قبیل بازنشستگی و ازکارافتادگی یا مستمری فوت به وجود آمده و برای انعقاد آن نیاز به ۳۰ روز سابقه قبلی در سازمان تامین‌اجتماعی است.
تفاوت بیمه اختیاری با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

این تفاوت علاوه بر نیاز داشــتن به حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی برای متقاضیان بیمه اختیاری، به نوع خدماتی که ارائه میشود نیز مربوط میشــود.چند نوع بیمه اختیاری داریم

در بیمه اختیاری حق‌بیمه 27 درصد مقطوع است که کل خدمات از قبیل مســتمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه کفن‌ودفن را دربرمیگیرد ولی در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تعهدات به چند دسته به شرح زیر تقسیم میشود:

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با۱۲ درصد:
در این نوع بیمه فقط خدمات مربوط به بازنشستگی ارائه میشود.
بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با ۱۴ درصد:
در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بابت بازنشستگی بیمه‌شده و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌شده اصلی ارائه میشود
بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۱۸ درصد:
در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت و همچنین خدمات مربوط به ازکارافتادگی کلی غیرناشــی از کار به این گروه از بیمه‌شدگان ارائه میشود. این بیمه شامل ازکارافتادگی جزئی و نقص عضو نمیشود، چون این موارد فقط به لحاظ حوادث ناشی از کار مطرح میشوند که کار در بیمه‌های خویش‌فرما به دلیل عدم وجود کارفرما و اشــتغال موضوع حوادث ناشی از کار منتفی است.
بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی کلی و درمان، با ۱۸ درصد دستمزد توافق‌شده همراه هزینه درمان به صورت سرانه:
حق‌بیمه درمان در این نوع بیمه با توجه به افراد تحت تکفل به صورت ســرانه ماهانه دریافت میشود. ســرانه درمان هر سال توسط شورای عالی درمان تعیین میشود. در سال ۹۴ سرانه درمان ۲۷۰ هزار ریال تعیین شده بود و هنوز ســرانه درمان سال ۹۵ به تصویب نرسیده است.

بنابراین در بیمه صاحبان حرف و مشــاغل آزاد پرداخت ۱۸ درصد حق‌بیمه و پرداخت ســرانه درمان به ازای هر نفر افراد تحت تکفل برای هرماه موجب اســتفاده کامل از خدمات کامل سازمان به‌جز مواردی که در بیمه اجباری وجود دارد میشود.

خدمات بیمه بیکاری، کمک‌هزینه ازدواج، غرامت دســتمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز در این نوع بیمه ارائه نمیشود.
تفاوت بیمه اجباری با بیمه اختیاری و حرف و مشاغل آزاد

مهمترین تفاوت بیمه اجباری با بیمه‌های خویش‌فرما، همانگونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است، به اجباری بودن آن بازمیگردد.

این خصوصیت برای بیمه‌های اجباری دارای تبعات و نتایج خاصی است، به نحوی که برای احراز آن فقط وجود رابطه کاری و اشتغال فرد در کارگاه کافی است، حتی اگر حق‌بیمه توسط کارفرما پرداخت نشود.

در این صورت چنانچه کارگری در طول اشتغال نیاز به خدمات تامین‌اجتماعی داشته باشد، در چارچوب قانون میتواند پیگیر حقوق کار و بیمه خود شود. در حالی که در بیمه‌های خویش‌فرما، اجباری در پوشش بیمه‌ای نیست و متقاضی با اختیار و در چارچوب نظام بیمه‌ای خود را تحت پوشش بیمه قرار میدهد.

از طرف دیگر بیمه اجباری مورد حمایت قوانین و مقررات و دولت است و فرد میتواند از حمایت سیستم قضایی و اجرایی کشور بهره‌مند شود. در بیمه خویش‌فرما چنین حمایتی وجود نــدارد ولی از آنجا که در قانون تامین‌اجتماعی به‌صراحت بر اجرای آن تاکید شده، در سطحی کمتر مورد حمایت بخش عمومی قرار میگیرد.

در بیمه‌هــای خویش‌فرما نیز دولت پرداخت ۳ درصد حق‌بیمه را متعهد شــده و در صورت بروز اختلاف نیز متقاضی میتواند به دیوان عدالت اداری مراجعه و از ســازمان تامین‌اجتماعی شکایت کند، در صورتی که در قراردادهای خصوصی مرجع شکایت محاکم عمومی است.

پرسش:اگر کسی هیچ‌گونه سابقه بیمه‌ای نداشته باشد، می‌تواند به مدت یک ماه یا بیشــتر بیمه‌صاحبان حرف ومشــاغل آزاد شود و سپس درخواست بیمه اختیاری کند؟

پاسخ: بله، میتواند بیمه خود را به بیمه اختیاری تبدیل کند.


پرسش:شرایط بیمه اختیاری چیست؟


پاسخ: شرایط بیمه اختیاری عبارت است از:

داشتن ۳۰ روز سابقه پرداخت حق‌بیمه
داشتن حداکثر ۵۰ سال سن. کسانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند به ازای هرســال افزایش سن، به یک سال سابقه قبلی نیاز دارند. کسانی که بیش از ۱۰ سال سابقه دارند از شرط سنی مربوط معاف میشوند.
پرسش: بیمه‌شــدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد از کمک‌هزینه عائله‌مندی برخوردار می‌شــوند یاخیر؟

پاسخ: خیر، در این نوع بیمه رابطه کارگــری و کارفرمایی وجود ندارد، بنابراین کمک هزینه عائله‌مندی که توســط کارفرما پرداخت میشود، موضوعا منتفی است.

پرسش:همه بیمه‌شدگان قانون تامین‌اجتماعی مشمول قانون‌کار نیز می‌شوند؟

پاسخ: خیــر، طبق قانــون کار کلیه مشــمولین قانون کار مشــمول تامین‌اجتماعی هستند، ولی تمامی مشمولین قانون تامین‌اجتماعی مشمول قانون کار نمیشوند، از قبیل بیمه‌شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد و…

پرسش:چنانچه بیمه‌شده اصلی صاحبان حرف و مشاغل آزاد،اختیاری و بیمه رانندگان به خدمت ســربازی اعزام شود، افراد تحت تکفل این‌گونه‌ بیمه‌شدگان به اســتناد مواد ۹۴ و ۹۵  قانــون تامین‌اجتماعی می‌توانند از مزایای درمانی استفاده کنند؟

پاسخ: خیر، استفاده از دفترچه درمان فقط برای خانواده و افراد تحت تکفل بیمه‌شدگانی است که به‌صورت اجباری بیمه شده اند.

پرسش:برای بیمه اختیاری اخذ گواهی سلامت از کمیسیون پزشکی ضروری است؟

پاسخ: درگذشته گواهی کمیسیون پزشــکی الزامی بود که با اصلاحات اخیر در آیین‌نامه بیمه اختیاری تشخیص و گواهی پزشک معتمد سازمان کافی است.


 


**محمدتلخابی

رییس و کارشناس ارشد روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان قم

تلفن:2537722030

فکس:2537708883

نشانی: قم – خیابان شهید لواسانی(ساحلی) – روبروی پل شهید رجایی – اداره کل استان قم

کد پستی: 3713635338

نشانی پست الکترونیک:qom@tamin.ir

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی تا پایان شهریور ماه سال جاری، از مجموع بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی، ٧٠٦ هزار و ٢٦١ نفر بیمه شده اختیاری هستند که ٥ درصد بیمه شدگان اصلی این سازمان را تشکیل می دهند.

 به گزارش ایسنا، ۱۳ میلیون و ٨٥٠ هزار و ٤٩ نفر در همین مدت به عنوان بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

در قانون تامین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای افرادی که مدتی به واسطه اشتغال تحت پوشش بیمه اجتماعی بوده اما به دلیل عدم اشتغال، از پوشش این بیمه خارج شده اند، تدابیری اندیشیده شده است به نحوی که این گونه اشخاص با دارا بودن حداقل ٣٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه، بتوانند بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند.

متقاضیان بیمه اختیاری می توانند تا سن ٥٠ سالگی با دارا بودن حداقل ٣٠ روز سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ بازنشستگی معتبر باشد، بیمه خود را به طور اختیاری ادامه دهند.

همچنین چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا، بیش از ٥٠ سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی، معادل مدت مازاد سنی وی خواهد بود.چند نوع بیمه اختیاری داریم

تمامی متقاضیانی که حداقل ١٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند نیز بدون رعایت شرط سنی تقاضای آنان پذیرفته خواهد شد.

نرخ پرداخت حق بیمه در بیمه اختیاری، معادل ٢٦ درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه مورد قرار داد خواهد بود و بیمه شدگان بیمه اختیاری با انعقاد قرارداد، پرداخت حق بیمه و احراز شرایط مقرر می توانند از بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و درمان بهره مند شوند.

بیمه شدگان اختیاری باید پس از شروع بیمه، حق بیمه هرماه را حداکثر تا آخرین روز ٢ ماه بعد پرداخت کنند در غیر اینصورت قرارداد منعقده از تاریخ عدم پرداخت حق بیمه لغو و ادامه بیمه آنان موکول به تسلیم تقاضای جدید و موافقت سازمان  تامین اجتماعی خواهد بود.

تمامی بیمه شدگان اختیاری و آن دسته از مستمری بگیرانی که با احتساب سابقه پرداخت حق بیمه ادامه به طور اختیاری، درردیف مستمری بگیران قراردارند، همانند بیمه شدگان اجباری از پرداخت فرانشیز درمانی معاف خواهند بود و هزینه کفن و دفن و همچنین وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) به آنان مطابق مقررات مربوطه ارائه می شود.

متقاضیان ادامه بیمه به طور اختیاری باید قبل از انعقاد قرارداد، توسط سازمان تامین اجتماعی، مورد معاینه پزشکی قرار گیرند اما آن گروه از متقاضیانی که طبق گواهی پزشک معتمد سازمان، در زمان ارائه تقاضای ادامه بیمه به طور اختیاری، از کارافتاده کلی شناخته شوند، نمی‌توانند از حمایت مربوط به از کارافتادگی برخوردار شوند.

انتهای پیام

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

سازمان تأمین اجتماعی بنابر بر تکالیف قانونی خود موظف است پوشش بیمه ای برای کلیه اشخاصی که صاحب شغل هستند یا به نوعی در برابر دریافت دستمزد کار می کنند است و مشمول پوشش های دیگری نیز نیستند را ایجاد کند. (ماده 4 قانون تأمین اجتماعی) در این راستا چندین نوع پوشش بیمه ای برای شرایط و مشاغل مختلف طراحی شده است.
با توجه به این نکته، جدول انواع بیمه و حق بیمه های مشمول به شرح زیر است.
اما ذکر این نکته نیز ضروری است که تنها سه نوع اول لیست زیر یعنی بیمه های اجباری، مشاغل آزاد و اختیاری با شرکت های دانش بنیان مرتبط می شوند.
به طور کلی کلیه پرسنل شرکت و حتی هیئت مدیره آنها می توانند از خدمات بیمه اجباری بهره مند شوند و در این زمینه تفاوتی میان گروه مشاغل یا سطح حقوق و دستمزد نیست. اما در صورتی که فرد در هیچ شرکتی مشغول به فعالیت نباشد (کارفرما نداشته باشد) و خودش بخواهد برای پرداخت حق بیمه اقدام کند، به شرط دارا بودن حداقل یک ماه سابقه پرداخت می تواند از بیمه اختیاری (خویش فرما) بهره مند شود.
در حالتی که فرد از ابتدا شغل آزاد داشته و بدون سابقه قبلی بخواهد حق بیمه برای خود پرداخت کند، می تواند با همان شرایط از بیمه مشاغل آزاد استفاده کند.
لذا به طور خلاصه، بیمه اختیاری حداقل یک ماه سابقه پرداخت نیاز دارد ولی مشاغل آزاد نیازی به سابقه پرداخت ندارد.

چند نوع بیمه اختیاری داریم

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

در ادامه مقالات آموزشی سایت حساب آموز با موضوع دانستنی های بیمه تامین اجتماعی، این مقاله را به بیمه اختیاری اختصاص داده ایم. بر اساس قانون تامین اجتماعی کشور، افرادی که مشمول هیچ بیمه ای نیستند می توانند به درخواست خود تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. به این نوع بیمه در اصطلاح بیمه خویش فرما گفته می شود.

 

بیمه خویش فرما شامل دو نوع بیمه می باشد:

۱- بیمه اختیاری که موضوع این مقاله می باشد.

۲- بیمه صاحبان حرف و مشاغل که در مقاله جداگانه درباره آن توضیح داده خواهد.چند نوع بیمه اختیاری داریم

 

 

 

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. شخصی که درخواست این نوع بیمه را دارد باید مستقیما با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی و ارائه درخواست کتبی و تحویل اسناد و مدارک، خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری شود. پس از بررسی و تایید، شخص تحت پوشش بیمه اختیاری قرار گرفته و مشمول قوانین مربوط به این نوع بیمه می شود. سازمان تامین اجتماعی از زمان ثبت تقاضای بیمه اختیاری در دفتر شعبه موظف است حداکثر ظرف دو ماه موضوع را بررسی و استحقاق یا عدم استحقاق را کتبا به متقاضی اعلام کند.

الف- پرداخت حق بیمه در این حالت کاملا به عهده شخص بیمه شده است و وی موظف به پرداخت حق بیمه در مهلت قانونی می باشد. درصورت عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر قرارداد بیمه شخص باطل شده و متقاضی باید مجددا درخواست خود را مبنی بر ثبت بیمه ارائه کرده و مراحل مربوطه را مجددا طی کند .

ب- متقاضی بیمه اختیاری می‌تواند برای انعقاد بیمه با سازمان وکیل هم داشته باشد. در متن وکالت‌نامه باید دقیقا موضوع وکالت مبنی بر انعقاد قرارداد بیمه اختیاری ذکر شود و قراردادهای وکالتی که به صورت کلی تنظیم شده باشند در این خصوص فاقد اعتبارند.

پ- در صورت وجود شرایط سنی و سابقه انعقاد قرارداد بیمه اختیاری،متقاضی و افراد تحت تکفل برای معاینه پزشکی به پزشک معتمد سازمان معرفی می‌شوند.
متقاضیانی که هنگام ارائه تقاضا بیشتر از نه ماه از قطع پرداخت حق بیمه آن‌ها نگذشته باشد از انجام معاینات پزشکی معاف هستند.
ت- در صورتی که بیمه‌شدگان اختیاری در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی مشغول به کار شده و تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرند و یا مشمول صندوق‌های بیمه‌ای دیگر شوند بیمه اختیاری آنان قطع می شود و آنها موظف‌اند موضوع را کتبا به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهند تا برای قطع بیمه اختیاری آنان اقدام شود؛در غیر این صورت حق بیمه‌های دریافتی پس از کسر هزینه‌های اداری مربوط مسترد ‌می‌شود و سابقه ایجادشده حذف می‌گردد.

اشخاصی می‌توانند بیمه اختیاری شوند که دارای شرایط زیر باشند:
حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
حداکثر ۵٠ سال سن (مرد و زن)

 

نکته:

در صورتی که سن متقاضی در زمان تقاضا بیش از ۵۵ سال باشد باید،معادل مدت مازاد سنی،سابقه حق بیمه را بپردازد. برای مثال،اگر متقاضی بیمه اختیاری ۵۷ساله باشد باید هنگام درخواست دو سال سابقه پرداخت حق بیمه را بپردازد و اگر ۶۰ساله باشد داشتن پنج سال سابقه الزامی است.
متقاضیانی که بیش از ده سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند از شرط سنی معاف‌اند و با هر سنی می‌توانند بیمه شوند.

چنانچه بیمه‌شده‌ای یکبار با سازمان قرارداد بیمه اختیاری منعقد کرده باشد تا سه‌بار حق انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را بدون شرط سنی خواهد داشت. البته دوران انقطاع جزء بیمه و سوابق فرد منظور نخواهد شد.برای کسانی که بیش از سن مقرر سن دارند، سوابق انتقالی از صندوق‌های دیگر برای تامین سابقه مورد نیاز محاسبه نخواهد شد.

چنانچه متقاضی بیمه اختیاری با ارائه مدارک و اسناد غیرقانونی و جعلی مبادرت به انعقاد قرارداد کند،بیمه وی قطع می‌شود و نمی‌تواند از مزایای سازمان استفاده کند.

 

درصد حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری ۲۶ درصد دستمزد و حقوق توافق‌شده است.بیمه اختیاری بر اساس حق بیمه مذکور کلیه تعهدات بیمه‌ای را شامل ‌می‌شود.
بیمه‌شدگان اختیاری که قبلا با بیمه‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی مشمول بیمه بوده‌اند،از تاریخ ۸۶/۰۱/۰۱ با بیمه ۲۶ درصدی تطبیق یافتند و در برابر تعهدات مذکور بیمه کامل خواهند بود. علاوه بر حق بیمه فوق دولت نیز پرداخت ۳ درصد از حق بیمه را طبق قانون تامین اجتماعی(ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی)متعهد شده است.

متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه را خود مشخص کنند. این رقم باید بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین شود. این نوع بیمه شدگان می‌توانند با ارائه درخواست،هر دو سال یکبار دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را ۱۰ درصد افزایش دهند.

بیمه‌شدگان اختیاری موظف‌اند حق بیمه خود را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنند،در غیر این صورت قرارداد منعقدشده از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده لغو می‌شود و ادامه بیمه موکول به درخواست جدید خواهد بود. اولین پرداخت حق بیمه اجبارا باید همزمان با انعقاد قرارداد صورت گیرد.

متقاضی بیمه اختیاری باید با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز است،فرم مربوطه را دریافت و تکمیل کند،سپس آن را همراه یک قطعه عکس و رسید اخذشده از شعبه ارائه کند. پس از انجام اقدامات فوق،شعبه موظف است حداکثر ظرف دوماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه،وضع متقاضی را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق او بررسی و نتیجه را اعلام کند.
بررسی شعبه شامل سن،سابقه،معرفی به کمیسیون پزشکی و دریافت نتیجه و سایر مراحل اداری است. چنانچه متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شد باید حداکثر ظرف بیست روز از تاریخ اعلام آن برای انعقاد قرارداد به شعبه مراجعه کند و حداکثر ظرف ده روز پس از انعقاد قرارداد بیمه اختیاری،حق بیمه را از تاریخ درخواست به صورت یکجا پرداخت نماید.

پرداخت مستمری بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی
ارائه خدمات درمانی
هزینه کفن و دفن همانند بیمه‌شدگان اجباری
وسایل کمک‌پزشکی،همانند بیمه‌شدگان اجباری

کمک‌هزینه ازدواج،ازکارافتادگی جزئی،غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیمه بیکاری شامل بیمه‌شدگان اختیاری نمی‌شود؛زیرا این بیمه‌شدگان دارای کارفرما نیستند همچنین در کارگاه‌های مشمول قانون کار اشتغال ندارند و خود مستقیما خواهان ادامه بیمه به طور اختیاری هستند.
به غیر از موارد فوق شرایط مربوط به برخورداری از خدماتی از قبیل بازنشستگی،ازکارافتادگی کلی غیرناشی از کار،مستمری بازماندگان و… همانند بیمه‌شدگان اجباری است.

سئوال ۱: آیا کسی که قبلا بیمه اختیاری بوده و حالا در شهر یا محل دیگری زندگی می‌کند و می‌خواهد خود را بیمه کند باید برای بیمه مجدد به شعبه یا شهر قبلی خود مراجعه کند؟
پاسخ: با توجه به اصلاحات جدید در این زمینه، دیگر نیازی به مراجعه به شهر یا شعبه قبلی نیست و متقاضی می‌تواند در شعبه محل یا شهر اقامت خود بیمه اختیاری درخواست کند.
سئوال ۲: پدر من کارگر است، بالای ۶۰ سال سن دارند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست. آیا راهی برای بیمه کردن ایشان وجود دارد؟
پاسخ: با توجه به اینکه ایشان سابقه بیمه‌ای ندارند و سنشان نیز بالاست، نمی‌توانند بیمه خویش‌فرما شوند. تنها در صورتی که در کارگاهی مشغول به کار شوند تا حق بیمه ایشان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.
سئوال ۳: همسر من کارت پایان خدمت ندارد و متولد ۱۳۶۱ است. ایشان مشغول به کار آزاد هستند و تا به حال تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند. به نظر شما برای استفاده از تسهیلات بازنشستگی و…، از چه طریق می‌توانند بیمه شوند؟ در ضمن من مشغول به کارم و جداگانه تحت پوشش بیمه اجباری هستم.
پاسخ: بیمه نیازی به کارت پایان خدمت ندارد، ولی قرارداد کار با کارت پایان خدمت منعقد می‌شود؛ چراکه در غیر این صورت برای کارفرما مسئولیت دارد. همسر شما می‌تواند خود را بیمه خویش‌فرما کند، یعنی بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد.
سئوال ۴: آیا کلیه متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند دستمزد مبنای حق بیمه را خود انتخاب کنند؟
پاسخ: تعیین دستمزد مبنای حق بیمه برای متقاضیانی که بیش از ده سال سابقه بیمه‌ای دارند بر اساس میانگین آخرین ۳۶۰ روز کارکرد بیمه آنان صورت می‌گیرد.

 

نکته: منبع اصلی این مقاله سایت سازمان تامین اجتماعی می باشد.

با سلام. من مدت ۶ سال شاغل و بیمه اجباری تامین اجتماعی بودم. الان مدت ۴ سال است که شغلی ندارم و دارای بیمه اختیاری تامین اجتماعی هستم. اگر در سالهای بعد شاغل شوم و بیمه اختیاری را قطع کنم و بیمه اجباری شوم، آیا تمام این سالهای بیمه اجباری و اختیاری جزو سابقه کار من محسوب خواهد شد؟ همینطور مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی من چیست؟

سلام خدمت شما. مدت زمان پرداخت بیمه اختیاری به عنوان سابقه کاری شما محسوب می‎شود. مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی میانگین حقوق و مزایای مشمول بیمه در دو سال آخر قبل از بازنشستگی است.

سلام
من ۱۹ سال سابقه بیمه اجباری دارم. در حال حاضر بیمه بیکاری دریافت میکنم. میتوانم از بیمه اختیاری تا زمان بازنشستگی استفاده کنم ؟

سلام خدمت شما. بله می توانید. فقط در نظر داشته باشید در بیمه اختیاری با توجه به نبود کارفرما و عدم پرداخت بیمه ۳% نمی توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.

با سلام
در صورت استفاده از بیمه اختیاری ایا میشود حقوق بالاتر از حقوق پایه را در لیست وارد کرد و متعاقب با ان حقوق بازنشستگی بالاتر از حقوق پایه بشود؟؟

بر اساس آئین نامه اصلاحی مورخ ۱۳۸۶/۱۱/۲۰ شورای عالی تأمین‌ اجتماعی، مبنای پرداخت حق بیمه بیکاری برای کسانی که بیش از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند عبارت است از میانگین مبنای پرداخت حق بیمه آخرین ۳۶۰ روز قبل از تاریخ ثبت تقاضای ادامه بیمه به طور اختیاری مشروط بر اینکه مبلغ مزبور کمتر از حداقل دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه زمان تقاضا نباشد. مبنای پرداخت حق بیمه مشمولینی که کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل و حداکثر دستمزد شاغلین خواهد بود.

سلام
برای بیمه خویش فرما تامین اجتماعی کارت پایان خدمت میخاد؟

سلام. بر اساس پرسش هایی که از دوستان فعال در زمینه بیمه به عمل آمد گویا داشتن کارت پایان خدمت الزامی نیست.

سلام من ازدواج کردم ۲۳ سالمه همسرم باردار هست و دارای دیابت هستم ایا برای تست پزشکی مشکلی نداره و بیمه میکنن منو
و این که از طرف پدرم دفترچه نیرو های مسلح دارم

سلام خدمت شما. بر اساس اطلاعاتی که من دارم مشکل خاصی وجود ندارد. اما برای اطمینان بیشتر حتما سریعتر به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید و از کارشناس سازمان تامین اجتماعی راهنمایی بخواهید. همچنین شاید مطالعه این مطلب این مطلب برای شما مفید باشد.

سلام. من برادرم ۶۳ سالشه و دارای ۲۰ سال سابقه بیمه هستش.۱۰ سال بیمه لحباری و ۱۰ سال اختیاری. الان کاناداست. چه وکالتی باید برام بفرسته تا بتونم بازنشستگی شو بگیرم؟؟ اصلا میتونم با وکالت نامه برم درخواست بازنشستگیشو بدم؟چند نوع بیمه اختیاری داریم

سلام وقت بخیر. ایشان باید به شما وکالت کاری بدهند تا شما بتوانید با استفاده از آن کارهای لازم در خصوص بازنشستگی ایشان را انجام دهید. برای اطمینان از اینکه چه مواردی باید در وکالت نامه ذکر شود به شعبه ای که پرونده ایشان در آنجاست مراجعه و از کارشناس مسئول انجام امور بازنشتگان راهنمایی بخواهید. در مورد وکالت نامه هم در حدی که من اطلاع دارم باید توسط کنسولگری ایران تایید شود. موفق باشید

سلام

من ۶ سال بیمه اجباری بودم البته در بین این ۶ سال فواصل بدون بیمه هم دارم. بعد از این مدت ۲ سال بدون بیمه بودم و در حال حاضر بیمه اختیاری هستم . آیا سالهایی که بیمه نبودم قابل خرید هست ؟

سلام. خیر این امکان وجود ندارد.

سلام من ۱۸ سالمه الان دوساله دارم کار میکنم میتونم خودمو بیمه اختیاری کنم

سلام خدمت شما. بله. برای این کار با همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه به شعبه تامین اجتماعی محل سکونت یا فعالیت خود مراجعه کنید. پس از مراجعه باید اقداماتی از جمله آزمایشات پزشکی و عقد قرارداد با تامین اجتماعی انجام شود. پیشنهاد من این است که هر چه زودتر برای این کار اقدام کنید. موفق باشید.

با عرض سلام
بنده ۶۱ سال سن دارم ۱۸ سال سابقه بیمه دارم و ۲ سال هم برای جهاد کار کرده بودم که بیمه مرا رد نکردند . مدارک اداره کار موجود و رای شکایت به نفع اینجانب صادر شده ولی در حال حاضر جهاد حاضر به پرداخت مبلغ نیست و تامین اجتماعی هم در جواب می گویند که حق برداشت از حساب را ندارند تکلیف چیست ؟ من بیکارم و با دوسال دیگر میتوانم بازنشستگی بگیرم

سلام خدمت شما. با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر من بهتر است از طریق اداره کار یا کارشناس وزارت کار که در این مورد فعالیت دارد موضوع را پیگیری و در صورت نیاز اقدام قانونی انجام دهید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
در صورت ثبت دیدگاه در این مطلب،تغییرات جدید به شما اطلاع داده می شود. در صورت تمایل به اطلاع رسانی بدون ثبت دیدگاه اینجا را کلیک کنید.

پرداخت‎های آنلاین در سایت حساب آموز توسط شرکت به پرداخت ملت انجام می‎شود

در صورت نیاز به اطلاعات دوره‎ها و خدمات می‎توانید از راه‎های زیر با ما تماس بگیرید (پرسش‎های کاری خود را از طریق سایت یا در پایان مقالات مطرح کنید):

تلفن: ۹۷ ۵۷ ۰۲۷ ۰۹۱۲
روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸
پنجشنبه ها از ساعت ۹ تا ۱۴

ایمیل: info@hesabamooz.com

اینستاگرام: instagram.com/hesabamooz

تلگرام: telegram.me/hesabamoozch

سایت حساب آموز در زمینه آموزش کاربردی حسابداری فعالیت می کند. کلیه حقوق سایت متعلق به آقای سعید قنبری دمساز می باشد.


بیمه اختیاری نوعی از بیمه تامین‌ اجتماعی است که متقاضی، حق‌ آن را خود پرداخت میکند و از تعهدات و خدمات سازمان تامین‌ اجتماعی برخوردار میشود.

این نوع بیمه به منظور تداوم پرداخت حق‌ بیمه تا رسیدن به شرایط استفاده از خدمات بلندمدت سازمان تامین‌ اجتماعی از قبیل بازنشستگی و ازکارافتادگی یا مستمری فوت به وجود آمده و برای انعقاد آن نیاز به ۳۰ روز سابقه قبلی  در سازمان تامین‌اجتماعی است.

این تفاوت علاوه بر نیاز داشــتن به حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی برای متقاضیان اختیاری، به نوع خدماتی که ارائه میشود نیز مربوط میشــود.

در بیمه اختیاری حق‌بیمه ۲۶ درصد مقطوع است که کل خدمات از قبیل مســتمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه کفن‌ودفن را دربرمیگیرد ولی در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تعهدات به چند دسته به شرح زیر تقسیم میشود:چند نوع بیمه اختیاری داریم

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با ۱۲ درصد:

در این نوع بیمه فقط خدمات مربوط به بازنشستگی ارائه میشود.

بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با ۱۴ درصد:

در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بابت بازنشستگی بیمه‌شده و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌شده اصلی ارائه میشود

بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۱۸ درصد:

در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت و همچنین خدمات مربوط به ازکارافتادگی کلی غیرناشــی از کار به این گروه از بیمه‌شدگان ارائه میشود. این بیمه شامل ازکارافتادگی جزئی و نقص عضو نمیشود، چون این موارد فقط به لحاظ حوادث ناشی از کار مطرح میشوند که کار در بیمه‌های خویش‌فرما به دلیل عدم وجود کارفرما و اشــتغال موضوع حوادث ناشی از کار منتفی است.

بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی کلی و درمان، با ۱۸ درصد دستمزد توافق‌شده همراه هزینه درمان به صورت سرانه:

حق‌بیمه درمان با توجه به افراد تحت تکفل به صورت ســرانه ماهانه دریافت میشود. ســرانه درمان هر سال توسط شورای عالی درمان تعیین میشود. در سال ۹۴ سرانه درمان ۲۷۰ هزار ریال تعیین شده بود و هنوز ســرانه درمان سال ۹۵ به تصویب نرسیده است.

بنابراین در بیمه صاحبان حرف و مشــاغل آزاد پرداخت ۱۸ درصد حق‌بیمه و پرداخت ســرانه درمان به ازای هر نفر افراد تحت تکفل برای هرماه موجب اســتفاده کامل از خدمات کامل سازمان به‌ جز مواردی که در اجباری وجود  دارد میشود.

خدمات بیمه بیکاری، کمک‌هزینه ازدواج، غرامت دســتمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز در این نوع بیمه ارائه نمیشود.

مهمترین تفاوت اجباری با بیمه‌های خویش‌فرما، همانگونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است، به اجباری بودن آن بازمیگردد.

این خصوصیت برای بیمه‌های اجباری دارای تبعات و نتایج خاصی است، به نحوی که برای احراز آن فقط وجود رابطه کاری و اشتغال فرد در کارگاه کافی است، حتی اگر حق‌بیمه توسط کارفرما پرداخت نشود.

در این صورت چنانچه کارگری در طول اشتغال نیاز به خدمات تامین‌اجتماعی داشته باشد، در چارچوب قانون میتواند پیگیر حقوق کارخود شود. در حالی که در بیمه‌های خویش‌فرما، اجباری در پوشش نیست و متقاضی با اختیار و در چارچوب نظام خود را تحت پوشش خود قرار میدهد.

از طرف دیگر اجباری مورد حمایت قوانین و مقررات و دولت است و فرد میتواند از حمایت سیستم قضایی و اجرایی کشور بهره‌مند شود. از آنجا که در قانون تامین‌ اجتماعی  به‌صراحت بر اجرای آن تاکید شده، در سطحی کمتر مورد حمایت بخش عمومی قرار میگیرد.

در بیمه‌هــای خویش‌فرما نیز دولت پرداخت ۳ درصد حق‌ آن  را متعهد شــده و در صورت بروز اختلاف نیز متقاضی میتواند به دیوان عدالت اداری مراجعه و از سازمان تامین‌ اجتماعی شکایت کند، در صورتی که در قراردادهای  خصوصی مرجع شکایت محاکم عمومی است.

پرسش: اگر کسی هیچ‌گونه سابقه کار نداشته باشد، می‌تواند به مدت یک ماه یا بیشــتر صاحبان آن حرف ومشــاغل آزاد شود و سپس درخواست بیمه اختیاری کند؟

پاسخ: بله، میتواندبیمه خود را به اختیاری تبدیل کند.

پرسش:شرایطبیمه اختیاری چیست؟

پاسخ: شرایط  اختیاری عبارت است از:

پرسش:بیمه‌شــدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد از کمک‌هزینه عائله‌مندی برخوردار می‌شــوند یاخیر؟

پاسخ: خیر، در این نوع بیمه رابطه کارگــری و کارفرمایی وجود ندارد، بنابراین کمک هزینه عائله‌مندی که توســط کارفرما پرداخت میشود، موضوعا منتفی است.

پرسش:همه بیمه‌شدگان قانون تامین‌اجتماعی مشمول قانون‌کار نیز می‌شوند؟

پاسخ: خیــر، طبق قانــون کار کلیه مشــمولین قانون کار مشــمول تامین‌اجتماعی هستند، ولی تمامی مشمولین قانون تامین‌اجتماعی مشمول قانون کار نمیشوند، از قبیل بیمه‌شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد و…

پرسش:چنانچه بیمه‌شده اصلی صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری و بیمه رانندگان به خدمت ســربازی اعزام شود، افراد تحت تکفل این‌گونه‌ بیمه‌شدگان به اســتناد مواد ۹۴ و ۹۵  قانون تامین‌ اجتماعی می‌توانند از مزایای  درمانی استفاده کنند؟

پاسخ: خیر، استفاده از دفترچه درمان فقط برای خانواده و افراد تحت تکفل بیمه‌شدگانی است که به‌صورت اجباری بیمه شده اند.

پرسش:برای بیمه اختیاری اخذ گواهی سلامت از کمیسیون پزشکی ضروری است؟

پاسخ: درگذشته گواهی کمیسیون پزشــکی الزامی بود که با اصلاحات اخیر در آیین‌نامه اختیاری تشخیص و گواهی پزشک معتمد سازمان کافی است.

همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

چند نوع بیمه اختیاری داریم

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


خوش آمدید , وارد شوید

رمز برای شما ایمیل شد

مجله بیمه – خرید آنلاین انواع بیمه از بیمه بازار چند نوع بیمه اختیاری داریم

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث راننده محور؛ مهم ترین تغییرات بیمه ثالث ۹۸

بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث که جریمه نشویم

کوپن بیمه ثالث حذف شد

بیمه بدنه ۲۰۶؛ محاسبه قیمت و خرید اینترنتی

چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

چگونه تخفیف بیمه بدنه را انتقال بدهیم؟

بهترین راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو

بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟ مزایا و معایب هرکدام را بشناسید.

مقایسه بیمه عمر پاسارگاد و ایران

شرایط و جزئیات بیمه عمر پاسارگاد

۸ نکته که قبل از استعلام بیمه عمر باید بدانید!

اقدامات ایمنی لازم جهت جلوگیری از آتش‌سوزی در منازل!

نکاتی که قبل از خرید بیمه آتش سوزی باید بدانید

اولین خسارت بیمه آتش سوزی یا فرست لاس

بیمه تأمین اجتماعی خویش‌فرما که به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شوند، دسته‌ای دیگر از بیمه‌های تأمین اجتماعی هستند که مهمترین تفاوت آن‌ها با بیمه اجباری، همان‌گونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است، آن است که پرداخت حق بیمه از سوی خود شخص و دولت است.

فهرست مطالب این نوشته:

بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه به دو دسته بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرما تقسیم می‌شود:

بیمه اجباری: این بیمه مشمول تمام کسانی که در قبال دریافت حقوق و دستمزد در شرکت‌ها، کارگاه‌ها و… کار می‌کنند.

بیمه خویش فرما:  این بیمه به دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود، حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند.

متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند:

بیمه شدگان اختیاری می‌توانند کل خدمات از قبیل مســتمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه کفن‌ودفن و کمک هزینه ازدواج، ازکارافتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری را دریافت کنند.

بیمه بیکاری، کمک‌هزینه عائله‌مندی و مزایای کار شامل بیمه شدگان اختیاری نمی‌شود.

این بیمه برای کسانی است که به حرفه یا شغلی با داشتن کارگر یا به تنهایی مشغول به کار هستند(به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراکز ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی) و مشمول مقررات حمایتی خاصی نمی‌باشند.

در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد سه نوع پرداخت حق بیمه وجود دارد:

در این نوع بیمه فقط خدمات مربوط به بازنشستگی ارائه می‌شود.

در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بابت بازنشستگی بیمه‌شده و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌شده اصلی ارائه می‌شود.

در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت و همچنین خدمات مربوط به ازکارافتادگی کلی غیرناشــی از کار به این گروه از بیمه‌شدگان ارائه می‌شود. این بیمه شامل ازکارافتادگی جزئی و نقص عضو نمی‌شود، چون این موارد فقط به لحاظ حوادث ناشی از کار مطرح می‌شوند که کار در بیمه‌های خویش‌فرما به دلیل عدم وجود کارفرما و اشــتغال موضوع حوادث ناشی از کار منتفی است.

با ۱۸ درصد دستمزد توافق‌شده همراه هزینه درمان به صورت سرانه

حق‌بیمه درمان در این نوع بیمه با توجه به افراد تحت تکفل به صورت ســرانه ماهانه دریافت می‌شود. ســرانه درمان هر سال توسط شورای عالی درمان تعیین می‌شود. در سال ۹۷ سرانه درمان ۴۴۰ هزار ریال تعیین شده است.

بنابراین در بیمه صاحبان حرف و مشــاغل آزاد پرداخت ۱۸ درصد حق‌بیمه و پرداخت ســرانه درمان به ازای هر نفر افراد تحت تکفل برای هرماه موجب اســتفاده کامل از خدمات کامل سازمان به‌جز مواردی که در بیمه اجباری وجود دارد می‌شود.

خدمات بیمه بیکاری، کمک‌هزینه ازدواج، غرامت دســتمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز در این نوع بیمه ارائه نمی‌شود.

سوابق ناشی از بیمه خویش فرما (اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد) صرفاً سابقه پرداخت حق بیمه محسوب می گردند، جز سابقه کار فرد حساب نمی‌شود.چند نوع بیمه اختیاری داریم

مبلغ بیمه خویش فرما در سال ۹۷ برای هر یک از بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد متفاوت است. در زیر نرخ بیمه تامین اجتماعی خویش فرما برای این دو نوع از بیمه محاسبه شده است:

درصد حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری ۲۶ درصد دستمزد و حقوق می‌باشد که می‌بایست آن را بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند.

نرخ بیمه پرداختی در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۷  متناسب با  نوع و نرخ حق بیمه پرداختی متفاوت بوده و به صورت زیر می باشد :

چنانچه متقاضی دریافت دفترچه خدمات درمانی باشید، بایستی برای هر دفترچه بیمه علاوه بر پرداخت حق بیمه برای هر نفر در ماه حق سرانه درمان آن را پرداخت کنید. مبلغ حق سرانه درمان سال ۹۷، ۴۴۰۰۰۰ ریال است.

حتما بخوانید:

شرایط بیمه تامین اجتماعی خویش فرما در هر یک از بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد متفاوت است که در زیر شرایط لازم برای هر کدام بیان شده است:

شرایط لازم برای ثبت نام و عضویت در بیمه اختیاری تامین اجتماعی عبارتند از:

 

در صورتی که هنگام تقاضای بیمه اختیاری سن متقاضی بیش از ۵۵ سال باشد بایستی معادل مدت مازاد سنی، سابقه حق بیمه را بپردازد.

به طور مثال اگر متقاضی هنگام تقاضای بیمه ۶۰ سال سن داشته باشد بایستی هنگام درخواست بیمه ۵ سال حق بیمه پرداخت کند.

 

کسانی می‌توانند تحت پوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی قرار بگیرند که شرایط زیر را داشته باشند:

به طور مثال اگر یک مرد هنگام تقاضای بیمه ۵۵ سال سن داشته باشد در صورت داشتن ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌تواند از چنین بیمه‌ای بهره‌مند شود.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی خویش فرما در هر یک از بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد متفاوت است که در زیر مدارک لازم برای هر کدام بیان شده است:

متقاضی بیمه اختیاری برای دریافت بیمه اختیاری تامین اجتماعی بایستی به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز است مراجعه کند و فرم مربوطه را دریافت کرده و تکمیل نماید، سپس آن را همراه یک قطعه عکس و رسید اخذشده از شعبه ارائه کند. در صورتی که قبل از قطع بیمه ۳۶۵ روز به طور پیوسته دارای سابقه بیمه باشید و تاریخ قطع بیمه کمتر از ۹ ماه باشد نیاز به اعزام به معاینات پزشکی نیست.

شعبه موظف است وضعیت متقاضی را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق او حداکثر ظرف دوماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه، بررسی کرده و نتیجه را اعلام نماید.

چنانچه متقاضی واجد شرایط باشد می‌بایست حداکثر در مدت بیست روز از تاریخ اعلام برای انعقاد قرارداد به شــعبه مراجعه کند و حق بیمه تعیین شده را حداکثر در مدت ده روز پس از انعقاد قــرارداد بیمه اختیاری از تاریخ درخواســت به صورت یکجا پرداخت کند.

حتما بخوانید:

متقاضی بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد برای دریافت این بیمه می تواند با ارائه مدارک زیر به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی محل سکونت خود مراجعه و ثبت نام نماید.

 

در تصویر زیر، می‌توانید همه اطلاعات فوق را بصورت خلاصه مشاهده کنید:

مشاهده سوابق بیمه با موبایل (با کد USSD)

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت بیمه بیکاری

مقدار عیدی سال ۹۸ چقدر است؟

استعلام بیمه شخص ثالث آسیا

بیمه مسافرتی سامان

مطلب قبلی

نرخ بیمه شخص ثالث هر سال چگونه تعیین می‌شود؟

مطلب بعدی

بیمه آتش‌سوزی با کمترین ضریب نفوذ نیاز به شناسانده شدن دارد

بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟ مزایا و معایب هرکدام را بشناسید.

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی- ثبت نام اینترنتی

بیمه بیکاری ۹۸ و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید:

شرایط و مدارک لازم برای گرفتن کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

سلام . وقتتون بخیر و خدا قوت در حق بیمه ۱۲ درصد مشاغل آزاد اگر دفترچه بیمه با سرانه ۴۴۰۰۰ تومان رو داشته باشیم ، هزینه بیماری های سخت مثل سرطان و دیابت و یا عمل های جراحی و هزینه ی آزمایشات و داروهای کمیاب توسط دفترچه بیمه تامین اجتماعی پرداخت میشه؟ یا حداقل بخشی از این هزینه ها پرداخت میشه؟

سلام ببخشید من ۹ ماه شاغل بودن بیمه بودم الان دیگه شاغل نیستم میخاسم بیمه کنم خودم رو فقط برا سابقه دفترچه درمانی نمیخام ماهی چند باید خالی کنم؟

سلام دوست عزیز شما میتونید بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد رو با پرداخت ۱۲ یا ۱۴ درصد از حقوق انتخاب کنید که نرخش براتون به ترتیب حدود ۱۳۰ تا ۱۶۰ تومان است.

برای حق بیمه خویش فرما میشه فقط قسمت مربوط به بازنشستگی پرداخت بشه ؟ سابقه بیمش برام مهمه ..چیزای دیگش فعلا نمیخوام مث دفترچه و فوت و از کارافتادگی و…..

سلام بله دوست عزیز

سلام.آیا اشخاص ساکن و شهروند سایر کشورها میتوانند از بیمه اختیاری استفاده نمایند؟

با سلام دوست عزیز شما می‌توانید از بیمه ایرانیان خارج از کشور تامین اجتماعی استفاده کنید.

سلام مبلغ حق بیمه خویش فرما چقدره؟

با سلام مبلغ بیمه حدودا ۳۰۰ تومان است البته این مبلغ بستگی به شغل فرد دارد.

سلام من روانشناس هستم .چه بیمه ای مناسب من است .تا حالا سابقه بیمه ندارم .لطفا راهنمایی بفرمائید.

با سلام برای دریافت مشاوره خرید بیمه با شماره ۰۲۱۵۴۸۹۷۰۰۰ تماس بگیرید.

سلام. بنده معلول جسمی حرکتی هستم. شغلی ندارم .خواستم بدونم کدوم بیمه رو انتخاب کنم که دفترچه درمانی نداشته باشه چون فقط میخام فقط از مستمری بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال ِ بیمه استفاده کنم. در واقع میخام بیمه ای باشه که بنده بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال حقوق بگیر بشم.

سلام میتونین از بیمه های عمر استفاده کنید

با عرض سلام و خسته نباشید . همسرم ۴۹ سال و کار آزاد دارد و هیچ گونه سابقه بیمه ندارد . برای بیمه خویش فرما چه باید انجام دهد ؟ لطفا راهنمایی فرمایید . متشکرم

سلام همسرتون میتونن به صورت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد تحت پوشش قرار بگیرن. مدارکی مثل کارت ملی، شناسنامه خودشون و اعضای خانوادشون رو ببرن و بعد از ثبت نام اولین حق بیمه رو پرداخت کنن و تحت پوشش قرار بگیرن.

با عرض سلام و خسته نباشید . همسرم ۴۹ سال و کار آزاد دارد و هیچ گونه سابقه بیمه ندارد . برای بیمه خویش فرما چه باید انجام دهد ؟ لطفا راهنمایی فرمایید . متشکرم

با سلام.من ۲۸ساله هستم و ۲۸ساله که بیمه تامین اجتماعی بودم ولی دو ماهه ازدواج کردم و از بیمه پدرم خارج شدم همسرم دفتر پیشخوان دولت از خودش داره ولی خودش رو بیمه نکرده و منم الان بیمه نیستم میخوایم اقدام کنیم برای بیمه کدوم یک از طرح ها رو میتوانیم انتخاب کنیم.اگر امکان داره راهنماییم کنید که از ابتدا باید به کجا بروم و چگونه اقدام کنم.باتشکر

وقت بخیر کارت مهارت فنی حرفه ای شامل بیمه خویش فرما می شود؟ اگر کار داشته باشیم یا نداشته باشیم. چون ساعت کار در هفته بستگی به پیشنهاد کاری دارد.

سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون من الان بیمه اختیاری هستم و متاهل میخاستم بدونم چه طور میتونم خانومم رو بیمه تکمیلی کنم؟

سلام از طریق صنف شغلیتون و یا به وصورت بیمه های تکمیلی انفرادی مثل سامان، ملت …

سلام ، یک سوال داشتم ، من خودم بیمە هستم مادرم تحت تکفل من است می خوام براش دفترچەخدمات درمانی بگیرم شرایتش چجوری ایا سنش هم مهم است. با تشکر

سلام منظورتون بیمه درمان تکمیلی هست؟ چون اگر تحت تکفل هستن که میتونن از دفترچه تامین اجتماعی استفاده کنن

با سلام.من ۲۸ساله هستم و ۲۸ساله که بیمه تامین اجتماعی بودم ولی دو ماهه ازدواج کردم و از بیمه پدرم خارج شدم همسرم دفتر پیشخوان دولت از خودش داره ولی خودش رو بیمه نکرده و منم الان بیمه نیستم میخوایم اقدام کنیم برای بیمه کدوم یک از طرح ها رو میتوانیم انتخاب کنیم.اگر امکان داره راهنماییم کنید که از ابتدا باید به کجا بروم و چگونه اقدام کنم.باتشکر

سلام هم میتونین بیمه اجباری خویش فرما و هم بیمه مشاغل ازاد کنین.

خیلی ممنون از وقتی که برای این مطلب گداشتید

سلام ممنون از شما

[…] مطالب مرتبط: بیمه تأمین اجتماعی خویش فرما را بهتر بشناسید. […]

پستهای اخیر

بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟ مزایا و معایب هرکدام را بشناسید.

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی- ثبت نام اینترنتی

ارزانترین بیمه مسافرتی را کدام شرکت‌ ارائه می دهد؟

مبلغ عیدی در سال ۹۸ چقدر است؟

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

هزینه های پاراکلینیکی در بیمه تکمیلی چیست؟

بیمه بدنه ۲۰۶؛ محاسبه قیمت و خرید اینترنتی

خرید بیمه تکمیلی زیر ۵۰ نفر در پنل فروش سازمانی بیمه بازار

بیمه شخص ثالث راننده محور؛ مهم ترین تغییرات بیمه ثالث ۹۸

بیمتو اینترنتی خریداری کن

چگونه اینشورتک‌ها صنعت بیمه را دگرگون کردند؟

طرح ترافیک تهران ۹۸؛ جزئیات و نحوه خرید طرح ترافیک

مقایسه بیمه عمر پاسارگاد و ایران

چگونه هزینه بیمه تکمیلی را دریافت کنیم؟

چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث که جریمه نشویم

شرایط و جزئیات بیمه عمر پاسارگاد

۸ نکته که قبل از استعلام بیمه عمر باید بدانید!

بیمه بیکاری ۹۸ و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید:

برای اطلاع از آخرین خبرها و تخفیف‌های بیمه‌بازار ایمیل خود را وارد کنید

بیمه‌بازار، اولین فروشگاه آنلاین برای خرید اینترنتی بیمه است. بیمه بازار با ایجاد فضایی برای مشاوره، مقایسه و خرید آنلاین، تمامی مراحل فرایند تهیه بیمه‌نامه را فراهم کرده است. این سایت امکان مقایسه و خرید آنلاین از شرکت‌های بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله «ایران»، «آسیا»، «البرز»، «پارسیان»، «پاسارگاد»، «رازی»، «دانا»، «کارآفرین»، «نوین» را برای مشتریان ایجاد نموده است. در بیمه‌بازار با ارائه شاخص‌هایی که از عملکرد شرکت‌های بیمه استخراج شده است، امکان انتخاب مطمئن مشتریان را فراهم می‌سازد.

خوش آمدید , وارد شوید

رمز برای شما ایمیل شد

بیمه‌ها چند نوع مختلف دارند که کاربردهای آن‌ها هم کاملا با هم فرق می‌کند. ما قصد داریم انواع بیمه را به زبان ساده و در یک دقیقه برای شما توضیح بدهیم.

به طور کلی سه دسته بیمه داریم: بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسئولیت.

بیمه اشخاص همان طوری که از اسمش پیداست ، بیمه‌ای است مربوط به جان و سلامتی اشخاص.

بیمه اشخاص شامل 3 نوع بیمه‌ می‌شود: بیمه عمر, بیمه حادثه و بیمه درمان (بیمه تکمیلی)

در بیمه اموال، اموال و دارایی‌های افراد بیمه‌ می‌شود.چند نوع بیمه اختیاری داریم

بیمه اموال شامل 4 نوع بیمه است:

یکی دیگر از انواع بیمه بیمه مسئولیت است. در این بیمه مسئولیت افراد در برابر موضوعات مختلف بیمه‌ می‌شود.

بیمه مسئولیت 4 دسته کلی دارد:

به جز این 3 دسته اصلی که گفتیم، یک سری بیمه‌های خاص دیگری هم وجود دارد که به درد آدم‌های کمتری‌ می‌خورد اما به هر حال لازم است. بیمه‌‌هایی مثل:

ما همه این بیمه‌ها را همراه با شرایط و پوشش‌های آن‌ها در مطالب بعدی به شکلی کاملا ساده توضیح خواهیم داد.

پس همچنان با ما باشید.

دسته بندی خوب بود ، توضیحات مختصر مفید

سپاس از شما که مطالعه فرمودید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

راه های ارتباطی

منوی سایت

مجوزهای دسترسی

شبکه‌های اجتماعی

چند نوع بیمه اختیاری داریم
چند نوع بیمه اختیاری داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *