چند نوع بازی با ورق داریم

خواص دارویی و گیاهی

چند نوع بازی با ورق داریم
چند نوع بازی با ورق داریم

بازی ورق (ورق‌بازی) (به انگلیسی: Playing card)، به بازی با ورق‌های بازی یا پاستور گفته می‌شود.

از ۵۲ عدد صفحه مقوایی یا پلاستیکی که در ۴ دسته خال مختلف ۱۳ کارتی به‌علاوه ۲ عدد کارت جوکر یا دلقک، قرار می‌گیرند تشکیل شده‌است. از این ورق‌ها برای انواع بازی و سرگرمی، شعبده بازی‌ها، چشم‌بندی و تردستی‌ها استفاده می‌شود. اکثر بازی‌ها و سرگرمی‌ها صرفاً با ۵۲ کارت اصلی صورت می‌گیرد و جوکر نقش چندانی در بازی‌ها ندارد و گاهی از کارت جوکر به جای کارت گمشده‌استفاده می‌شود. البته بازی‌ها و سرگرمی‌هایی نیز هستند که با کارت جوکر انجام می‌شوند مثل بازی شیطانک و همچنین شلم. هر ورق در یک طرف دارای شکلی و علامتی است که با بقیه ورق‌ها متفاوت است و طرف دیگر همه آن‌ها (در یک دست ورق) کاملاً مشابه یکدیگر می‌باشند.

تاریخ شروع ورق بازی به قرن یازدهم در چین برمی‌گردد. در آن زمان پول‌های کاغذی چینی دارای چهار شکل مختلف بود و هم‌چنین دارای اعدادی بین ۲ الی ۹ در سه مورد و در یکی اعداد ۱ الی ۹. چنین تصور می‌شود که اولین ورق‌های بازی در واقع همان اسکناس‌های چینی بوده‌است که برای موارد شرط‌بندی و بازی نیز از آن‌ها استفاده می‌شده‌است. با این همه به نظر می‌رسد که اولین ورق‌های چاپ شده مربوط است به مجموعه دومینوهای چینی که ۲۱ شکل ترکیبات مختلف یک تاس در روی آن‌ها منقوش بوده‌است.

پیش از مرسوم شدن ورق بازی به شیوه امروزی در ایران نوعی بازی ورق به نام گنجفه در این سرزمین مرسوم بوده‌است. گنجفه به احتمال زیاد در قرن شانزدهم و در دربار صفویان پدید آمده و از آنجا به هندوستان راه یافته‌است. با توجه به شباهت‌های ساختاری گنجفه و ورق بازی اروپایی، این دو مسلماً از هم تأثیر پذیرفته‌اند، هر چند که جهت این تأثیر به درستی معلوم نمی‌باشد.

در بازی گنجفه هشت دستهٔ دوازده‌برگی که نود و شش ورق دارد به کار می‌رود. هر یک از این دسته‌های هشتگانه سابقاً نامی به ترتیب زیر داشت: غلام، تاج، شمشیر، اشرفی (زر سرخ)، چنگ، برات، سکه (زر سفید)، قماش. هر دسته ۱۲ برگ داشت: دو تا به نام شاه و وزیر و بقیه به شمارهٔ یک تا ده شناخته می‌گردید. برای این بازی، دستگاهی مخصوص می‌ساختند و آن را گنجفه می‌نامیدند.[۱]

چند نوع بازی با ورق داریم

در جمهوری اسلامی ایران بازی با ورق، به دلیل نهی شدن آن توسط اسلام به عنوان آلت قمار،[۲] جرم محسوب می‌شود. با این‌وجود بازی با ورق همچنان محبوبیّت خود را در بین مردم حفظ کرده‌است، چنان‌که ورقِ بازی در رده ۱۶ ام فهرست بیشترین کالاهای قاچاق شده در سال ۱۳۸۳، پس از مواد مخدر و قبل از ارز قرار گرفته‌است.[۳]

متأسفانه در فارسی اصطلاحات یکدستی برای رویدادهای ورق بازی نداریم. برای مثال ما به بسیاری از رویدادها «دست» می‌گوییم، مانند: دست دادن (برگ دادن، همچنین: برگ خوب دادن، برگه‌های مورد نظر آمدن، به عبارتی «دست خوب»)، دست (برگ‌هایی که در اختیار داریم؛ مثال، دست خوب، دست بد، دست پُر)، دست بازی (دُور یا نوبتی که در حال بازی شدن است)، ست (یک دست ۷ تایی در بازی حکم)، برگ‌های روی زمین (زمینه)، یک پک یا دِک ۵۲ تایی برگ (دسته)، سمت وسوی چرخش برگ‌ها (از دست راست برگ بده) و … ما به همهٔ این‌ها «دست» می‌گوییم، حال آن که هر یک تعریف و اصطلاح جداگانه ای دارند. واژهٔ «بازی» نیز به همین شکل است؛ بنابراین در واژه نامهٔ مختصر زیر، تنها به واژه‌های مشخصی پرداخته شده‌است و معادل انگلیسی آن‌ها را نیز نوشته‌ایم:

تعداد بازی‌های آن به تعداد کارت های پاسور (52 کارت) است، که معروف‌ترین آن‌ها به ترتیب الفبایی عبارتند از:

بازی به صورت چهار نفره بازی می‌شود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است، به غیر از یک سری تبصره‌های استثنائی که خیلی کم پیش می‌آید. این بازی به انگلیسی Court piece نامیده می‌شود.

شرح مختصر:

به هر بازیکن ۱۳ برگ داده می‌شود که یک خال، به انتخاب شخص حاکم، به عنوان خال حکم (رنگ به دری افغانستان) انتخاب می‌شود و بر همه خال‌های دیگر برتری دارد. بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می‌کنند و هر تیم که زودتر ۷ برگ را برد برنده آن بازی است. هر کس که ۷ بازی را برد یک روند را برده و هر کس ۲ یا ۳ روند را برد برنده نهایی بازی است.

شرح کامل:

تبصره‌ها و قوانین:

شلم از کلمه “ slam“ انگلیسی و “chelem“ فرانسه گرفته شده‌است و معنی آن جمع‌آوری تمام برگ‌های بازی است. هدف این بازی رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولاً ۱۱۶۵) زودتر از رقیب است. بازی به دو صورت با ژوکر و بدون ژوکر انجام می‌شود.

شرح مختصر بازی (بدون جوکر): در این بازی هر بازیکن ۱۲ برگ دریافت می‌کند (ابتدا با انداختن آس مشخص می‌شود که چه کسی کارت پخش کن باشد و سپس کارت پخش کن ۱۲ تا کارت به نفر سمت راست، بعداً ۱۲ کارت به نفر جلویی و بعد از آن ۱۲ کارت به نفر سمت چپ خود می‌دهد و ۴ تا بر زمین گذاشته و بقیهٔ کارت‌ها مال خودش است). بعد شروع به خواندن امتیازی که می‌توانند بگیرند می‌کنند. مثلاً ۱۲۵ امتیاز از کل ۱۶۵ امتیاز ممکن (این مرحله نیاز به مهارت دارد). کسی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم تعیین می‌شود و کسی که نمی‌تواند امتیاز بالاتر از بیشترین امتیاز گفته شده را بدست بیاور اصطلاحاً می‌گوید «پاس». سپس حاکم با همکاری یارش باید تلاش کند تا امتیاز تعهد شده را کسب کند. در اینصورت او به همان تعداد امتیاز که گرفته‌است امتیاز دریافت می‌کند و در صورتی که نتواند به امتیاز تعهد داده شده برسد به همان اندازه نمره منفی دریافت می‌کند در صورتیکه همه ورق‌ها را جمع کند (شلم) ۳۳۰ امتیاز تعلق می‌گیرد بازی ادامه خواهد داشت تا وقتی که یک تیم زودتر به امتیاز نهایی برسد. در این بازی بردن هر دست ۵ امتیاز دارد. هر ۵ لو، ۵ امتیاز ‚ هر ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و هر تک آس هم ۱۰ امتیاز دارد.

به این ترتیب در مجموع کل امتیاز یک بازی ۱۶۵ امتیاز است:

۱۳×۵ (۱۳ تا دست برده شده)+ ۴×۵ (۴ تا ۵ لو)+ ۴×۱۰ (۴تا آس)+ ۴×۱۰(۴ تا ۱۰ لو)=۱۶۵

شرح مختصر بازی (با ژوکر): در بازی با ژوکر تمام قوانین ثابت است با این تفاوت که ژوکر قرمز ۲۰ امتیاز و ژوکر سیاه ۱۵ امتیاز به مجموع امتیازات اضافه می‌کنند و کل امتیازات بازی به ۲۰۰ امتیاز می‌رسد. ارزش برگ ژوکرها بالاتر از تمام کارت‌ها (حتی آس حکم) می‌باشد و ژوکر قرمز بالاتر از ژوکر سیاه است.

این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است. این بازی از خانواده حکم است.

شرح مختصر بازی:

در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به‌شمار می‌رود. در این بازی حکم همیشه پیک است. هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می‌تواند بگیرد اعلام می‌کند (حد اقل ۲ دست). سپس بازی می‌کنیم. در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می‌خورد. کسب کردن دست تعهد شده ۱۰ امتیاز برای هر دست، و برای دست‌های اضافی گرفته شده ۱ امتیاز برای هر دست حساب می‌شود. بازی تا ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ ادامه دارد

شرح کامل بازی:

آغاز بازی:دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می‌کنیم و ۲ لو خشت و دل را بیرون می‌کشیم تا ۵۲ برگ کامل شود.

الف) دست دادن:

بر حسب قرعه یک نفر دست می‌دهد. دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است. نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاستور عوض نمی‌شود تا وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد. در این هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل می‌شود؛ و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را تا زمانی‌که امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد

ب) تعهد کردن و نحوه شمارش امتیاز:

پس از دست دادن، هر فردی اعلام می‌کند که چند دست خواهد برد. این تعداد از ۲ دست کمتر نمی‌تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاستور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می‌کنند. پس از پایان این مرحله، جمع تعهد هر تیم نوشته می‌شود، مثلأ تیم اول جمعاً ۶ دست و تیم دوم جمعاً ۵ دست خوانده‌است. در پایان بازی، چنانچه تیمی نتوانسته باشد به اندازه دست‌های تعهد شده دست ببرد، تعهد خود × ۱۰ را منفی خواهد خورد. مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند ۶ دست را بگیرد، ۶۰ امتیاز منفی خواهد خورد. اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده، یا بیشتر از آن را بگیرد، به تعداد دست‌های تعهد شده، هر دست ۱۰ امتیاز و برای دست‌های اضافی که گرفته، هر دست ۱ امتیاز می‌گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما به جای ۶ دست، ۸ دست ببرد، ۶۲ امتیاز می‌گیرد: ۶۰ امتیاز برای ۶ دست تعهد شده و ۲ امتیاز برای دو دست اضافی

ج) بازی:

بازی توسط فرد سمت راست پاستور آغاز می‌شود و کاملاً مطابق حکم است اما با یک تفاوت در نحوه بازی ژوکرها: ژوکرها را می‌توان در هر زمان که بخواهیم بازی کنیم، بدون توجه به این که آیا خال بازی شده را در دستمان داریم یا نه. مثلأ اگر تک دل بازی شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته باشیم، در صورت صلاح دانستن می‌توانیم با ژوکر بازی کنیم و آن را ببریم. ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن است. این دو حتی تک پیک یعنی بالاترین برگ حکم را هم می‌برند. اما نکته جالب بازی این است که ژوکر رنگی اجازه بازی شدن را ندارد تا وقتی که ژوکر سیاه بازی شده باشد. در واقع ژوکر رنگی گروگان ژوکر سیاه است و کسی که ژوکر سیاه را داشته باشد می‌تواند با بازی خوب از بازی مناسب ژوکر رنگی جلوگیری کند. نکته دیگر این که ژوکر سیاه باید حتماً تا دست دهم بازی شود. این کار برای این است که ژوکر رنگی هم اجازه بازی بیابد

د) شمارش امتیاز و پایان بازی:

بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده، که معمولاً ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ است. ادامه می‌یابد.

ه) قانون دیگری که این بازی دارد امکان خرید و فروش دست است به این صورت که گروهی که تعداد دست کمتری را اعلام کرده‌اند می‌توانند دست بهتر گروه مقابل را با اعلام حداقل دو دست بیشتر (اگر بالای ۱۰ بود یک دست بیشتر) مال خود کنند مثال گروه اول ۷ دست می‌خواند ولی گروه دوم می‌بیند با دست بدی که دارد حداکثر ۳ دست می‌گیرد (احتمالاً گروه اول امتیاز بیشتری دارد و می‌خواهد بدون ریسک تا پایان بازی پیش رود) یعنی گروه اول امکان گرفتن ۱۰ دست را دارد پس گروه دوم اعلام می‌کند که دست گروه اول را می‌خرد پس هر کس پس از حفظ کردن دست خود دست خود را به نفر سمت راست خود می‌دهد و دو گروه دوباره تعداد دستی که می‌خوانند را اعلام می‌کنند (گروه دوم حداقل باید ۹ دست را اعلام کند) خرید و فروش می‌تواند چند بار انجام شود.

چهاربرگ یا پاسور یا سور یا یازده شناخته‌شده‌ترین و آسان‌ترین بازی با ورق است که می‌توان به سادگی آن را فرا گرفت. این بازی را می‌توان به روش‌های گوناگون ۲ نفره، ۳ نفره و ۴ نفره و… انجام داد که البته گونه ۲ نفره آن بیشتر مورد توجه است.

دست دادن: ابتدا یک نفر ورق‌ها را بُر زده و چهار برگ به حریف، چهار برگ به خودش و چهار برگ روی زمین پخش می‌کند.

بازی کردن: نحوه بازی به این گونه است که هر گاه مجموع عدد روی چند کارت ۱۱ شد فرد می‌تواند آن برگ‌ها را جمع کند.

قوانین

امتیازبندی

این بازی صرفا دو نفره می‌باشد . هدف در این بازی مرتب کردن کارت‌ها به دو صورت ران(Run) و یا ست(Set) می‌باشد . منظور از ران مرتب کردن کارت‌های از یک خال و به ترتیب پشت سر هم می‌باشد . به عنوان مثال J,Q,K از خال خشت◇ تشکیل یک ران می‌دهند . منظور از ست مرتب کردن اعداد از خال‌های مختلف می‌باشد . به عنوان مثال عدد 10 از خال خشت◇، پیک♤ و خاج(گشنیز)♧ تشکیل یک ست می‌دهند . نکتهٔ مهم این جاست که کارت‌های مرتب شده باید سه تا کارت یا بیشتر باشد مثلا دو تا 10 از خال خشت◇ تشکیل ست نمی‌دهند در حالی که چهار تا از آن تشکیل ست می‌دهند . بازی با 52 برگ پاسور ( بدون JOKER) انجام می‌شود .

معمولا با آوردن ACE شروع کنندهٔ بازی مشخص می‌شود . نفر دیگر کارت پخش کن خواهد بود . شروع‌کننده می‌تواند به روش‌های دیگر یا توافقی مشخص شود . کارت پخش کن موظف است 11 برگ به شروع‌کننده و 10 برگ به خودش بدهد و مابقی ورق‌ها را به پشت روی زمین قرار دهد . (برخی‌ها به شروع‌کننده نیز همان 10 برگ را می‌دهند که این مسئله توافقی است) اگر شروع‌کننده 11 برگ داشت موظف است یک برگ را به پایین بیندازد (کار منطقی این است که برگه ای را که نیاز ندارد به زمین بیندازد) و اگر 10 برگ داشت باید ابتدا یک برگ از زمین برداشته و سپس برگه ای را به زمین بیندازد . او می‌تواند برگه ای را که از زمین برداشته نیز به به زمین بیندازد . نکتهٔ قابل توجه این جاست که هر برگه ای که از دست روی زمین قرار می‌گیرد باید به رو باشد تا حریف بتواند آن را ببیند که اگر خواست آن را بردارد یا یکی از برگه‌های به پشت که نمی‌داند زیر آن چیست . پس از هر برداشتن و گذاشتن کارت نوبت به حریف واگذار می‌شود تا او نیز این کار را انجام دهد تا جایی که یکی از بازیکنان بازی را ناک (Knock) کند . ناک به معنی بستن بازی است و بازیکن زمانی می‌تواند ناک کند که مجموع امتیاز کارت‌های جور نشدهٔ او (Deadwood) ده یا کمتر از ده باشد .

ACE : امتیاز 1
اعداد 2 تا 10 : امتیاز به ارزش عددی خود
J,Q,K (عکس ها) : امتیاز 10

چند نوع بازی با ورق داریم

قوانین و رتبه‌بندی در بازی پوکر

نمودار زیر به ترتیب شامل بهترین دست (Royal Flush) تا بدترین دست ممکن (High Card) است که در بازی پوکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که در بازی پوکر بهترین دست برنده می*شود، بنابراین به‌طور مثال دست (Full House) نسبت به (Flush) برتری دارد.

A♠ K♠ Q♠ J♠ ۱۰♠

Q♥ J♥ ۱۰♥ ۹♥ ۸♥

K♣ K♦ K♥ K♠ ۹♥

۸♣ ۸♦ ۸♠ K♣ K♠

K♠ J♠ ۸♠ ۴♠ ۳♠

۵♦ ۴♥ ۳♠ ۲♦ A♦

۷♣ ۷♥ ۷♠ K♦ ۲♠

A♣ A♦ ۸♥ ۸♠ Q♠

۹♥ ۹♠ A♣ J♠ ۴♥

A♦ ۱۰♦ ۹♠ ۵♣ ۴♣

نحوه توزیع ورق*ها

در انواع Hold’em, Omaha و Five Crad Draw یک دیسک در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بین بازیکنان می‌چرخد که به آن Dealer می‌گویند. توزیع کارت از نفر بعد از Dealer شروع می‌شود و به هر نفر یک کارت داده می‌شود تا به Dealer برسیم. سپس این کار یک دور دیگر (در Hold’em) یا سه بار دیگر (در Omaha) انجام می‌شود. (در Hold’em هر نفر ۲ کارت و در Omaha هر نفر ۴ کارت خواهد داشت)

روند انجام شرط‌بندی (Betting):

حداقل میزان پول لازم برای ورود به هر دور بازی Big Blind نام دارد. دیسک Dealer نشان می‌دهد که نفر بعد از آن در جهت عقربه‌های ساعت باید نصف میزان حداقل (Small Blind) را قبل از دریافت هر کارتی بپردازد و نفر بعد از وی کل مبلغ را(Big Blind). در واقع این دو نفر مجبور به پرداخت این مبالغ هستند. برای اختصار از این پس از Big Blind و Small Bling به عنوان SB و BB یاد می‌شود.

بعد از توزیع کارت، شرط‌بندی از نفر بعد از BB شروع می‌شود.

هر بازیکن برای ورود به بازی باید حداقل میزان BB را بپردازد یا در غیر اینصورت از آن دور بازی خارج شود و به اصطلاح جا برود (Fold).

حالت دیگر این است که شخصی با توجه به پتانسیل بالای کارت‌های موجود در دستش میزان شرط را افزایش دهد (Raise).

حداقل میزان Raise به اندازه یک BB است. از نظر حداکثر میزان Raise پوکر به سه دسته تقسیم می‌شود. Limit و No-Limit و Pot Limit در نوع Limit حداکثر مبلغ افزایش همان یک BB است و اینکار تا حداکثر ۴ دور انجام پذیر است. در نوع Pot Limit حداکثر به اندازه پولی که تا به آن لحظه در میان بازی (Pot) جمع شده می‌توان Raise کرد. در نوع No Limit محدودیتی در میزان افزایش شرط نیست.

بعد از Raise هر بازیکنی باید به میزان آخرین شرط بپردازد تا بتواند در آن دور بازی شرکت کند. برای مثال اگر در یک دور، SB برابر ۱۰ و BB برابر ۲۰ است، اگر کسی مبلغ را به ۶۰ افزایش دهد، نفرات بعدی باید حداقل همان ۶۰ را برای حضور در بازی بپردازند.

مثال ۱ – تعداد افراد ۶ نفر

SB = ۱۰

BB = ۲۰

نفر اول بعد از BB جا می‌رود. (Fold)

نفر دوم ۲۰ دلار می‌پردازد. (Call)

نفر سوم ۲۰ دلار می‌پردازد. (Call)

نفر چهارم که همان نفر صاحب دیسک Dealer است جا می‌رود. (Fold)

نفر SB چون قبلاً ۱۰ تا پرداخته‌است، برای ادامه باید ۱۰ تای دیگر بپردازد.

نفر BB در اینجا دارای دو انتخاب است. وی می‌تواند یا Check کند به این معنی که چون قبلاً ۲۰ تا پرداخته با اعلام موافقت خود با میزان شرط، آن دور شرط را می‌بندد و وارد دور بعد می‌شویم. حالت دیگر این است که وی Raise می‌کند که در این حالت کلیه افراد باقی‌مانده، باید به نوبت به میزان ما به التفاوت مبلغ جدید و ۲۰ تایی که قبلاً پرداخته‌اند بپردازند تا قادر به ادامه بازی باشند. اگر کسی مایل به پرداخت مبلغ اضافه نیست Fold می‌کند و از آن دور بازی خارج می‌شود ولی پولی که تا آن زمان در بازی گذاشته را از دست خواهد داد.

دور اول کارت‌های اشتراکی: سه کارت با نام Flop

بعد از پایان دور اول شرط‌بندی، ۳ کارت رو می‌شود. این سه کارت متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این سه کارت به دو کارت موجود در دست خود یک دست ۵ تایی پوکر که در بالا لیست شده می‌سازد. بعد از نمایش Flop یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند. باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن دور جدید کارت بعدی اشتراکی رو می‌شود.

دور دوم کارت‌های اشتراکی: یک کارت با نام Turn یا Fourth Street

بعد از پایان دور دوم شرط‌بندی، ۱ کارت رو می‌شود. این کارت نیز همچون سه کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این چهار کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۶ کارت که در بالا لیست شده می‌سازد. بعد از نمایش Turn یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن دور جدید کارت پایانی اشتراکی رو می‌شود.

دور سوم کارت‌های اشتراکی: یک کارت با نام River یا Fifth Street

بعد از پایان دور سوم شرط‌بندی، ۱ کارت که کارت آخر است رو می‌شود. این کارت نیز همچون چهار کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این پنج کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۷ کارت که در بالا لیست شده می‌سازد. بعد از نمایش River یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

در هر دور بازی اگر افزایش شرط توسط یک بازیکن منتهی به جارفتن یا Fold بقیه شود، نفر باقی‌مانده برنده کلیه پولهایی است که تا آن لحظه جمع شده‌است.

پس از رو شده کارت آخر یا River و پس از بسته شدن دور شرط، در صورتی که بیش از یک نفر در بازی حضور دارند، Show Down یا نمایش دست‌ها اتفاق می‌افتد. به این معنی که آخرین نفر که قبل از کارت آخر شرط را افزایش داده (و در صورت عدم افزایش، SB یا نفر اول بعد از وی که در بازی حضور دارد) کارتهایش را رو می‌کند و به ترتیب بقیه نیز همین کار را می‌کنند و بهترین دست پول‌های موجود را می‌برد.

اگر دو یا چند نفر دست‌های مشابه داشته باشند، Split یا تقسیم پول انجام می‌شود.

بدیهی است میزان افزایش مبلغ توسط شما به قدرت دست شما در هر لحظه یا استنباط شما از ضعف حریفتان با توجه به بازی وی تا آن لحظه بستگی دارد.

مثال 2 (No-Limit Hold’em) – تعداد افراد ۶ نفر

SB: ده دلار

BB: بیست دلار

نفر اول بعد از BB (علی) با دست ۳♠ ۲♦ جا می‌رود. (Fold) نفر دوم (بهزاد) با دست Q♥ J♥ بیست دلار می‌پردازد. (Call) نفر سوم (مجید) با دست A♠ A♦ با شصت دلار افزایش شرط را به هشتاد دلار می‌رساند. (Raise) نفر چهارم (الهام) که همان نفر صاحب دیسک Dealer است با دست ۵♠ ۴♥ جا می‌رود (Fold). نفر SB (روشنک) چون قبلاً ۱۰ دلار پرداخته‌است، برای ادامه باید ۷۰ دلار دیگر بپردازد. وی با دست K♠ Q♠ هفتاد دلار دیگر می‌پردازد. نفر BB (مسعود) با دست J♠ ۴♥ جا می‌رود. نفر اول بعد از BB که قبلاً جا رفته‌است. نفر دوم بعد از BB که قبلاً با دست Q♥ J♥ بیست دلار پرداخته‌است شصت دلار دیگر می‌پردازد و دور شرط‌بندی بسته می‌شود. پول موجود در Pot: دویست و ۶۰ دلار

Flop:

A♣ ۹♠ ۷♠

نوبت بهزاد است. وی با ترکیب A♣ ۹♠ ۷♠ Q♥ J♥ دست قدرتمندی نساخته‌است؛ بنابراین چک می‌کند. مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ ۹♠ ۷♠ دستی بسیار قدرتمند تا این لحظه دارد. سه آس. وی ۱۰۰ دلار شرط می‌بندد. روشنک با ترکیب A♣ ۹♠ ۷♠ K♠ Q♠ دستی قدرتمندی ندارد ولی اگر یک پیک دیگر روی زمین ظاهر شود دستی بسیار قدرتمند خواهد ساخت. وی تصمیم می‌گیرد ۱۰۰ دلار برای دیدن کارت بعدی بپردازد. مجدداً بازی به بهزاد می‌رسد. وی نه دست خوبی دارد و نه امیدی برای بهبود دستش دارد. وی از خیر پولی که تاکنون سرمایه‌گذاری کرده می‌گذرد و جا می‌رود.

پول موجود در Pot: چهارصد و ۶۰ دلار

Turn:

۱۰♠

Board:

A♣ ۹♠ ۷♠ ۱۰♠

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ ۹♠ ۱۰♠ با دیدن پیک سوم تا حدودی نگران این است که روشنک با داشتن دو پیک در دستش به فلاش رسیده باشد. با اینحال وی ۲۰۰ دلار شرط می‌بندد. روشنک با ترکیب ۹♠ ۷♠ K♠ Q ♠۱۰♠ دست بسیار قدرتمندی دارد. وی ۲۰۰ دلار را Call می‌کند.

پول موجود در Pot: هشتصد و ۶۰ دلار

River:

۷♥

Board:

A♣ ۹♠ ۷♠ ۱۰♠ ۷♥

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ ۷♥ ۷♠ تقریباً شکست‌ناپذیر است. روشنک تنها باید ۷♦ ۷♣ داشته باشد تا با کاره هفت مجید را ببرد که احتمالی بسیار بعید است. مجید تمام موجودی اش را ۱۰۰۰ دلار دیگر باشد به میان می‌گذارد.

روشنک کماکان بهترین ترکیب ممکنش همان ۹♠ ۷♠ K♠ Q ♠۱۰♠ است. دیدن یک Pair در کارت‌های مشترک او را نگران کرده که نکند مجید به فول هاوس رسیده باشد. با این حال وی موجودی باقی‌مانده اش را که ۱۲۰۰ دلار دیگر است را به میان می‌گذارد. البته از موجودی وی تنها ۱۰۰۰ دلار دیگر به میان می‌رود (برابر با آخرین موجودی مجید) و ۲۰۰ دلار برای خودش می‌ماند.

مجید با ترکیب ♠ A ♦ A♣ ۷♥ ۷♠ (Aces full of Sevens) روشنک را که دارای ترکیب ۹♠ ۷♠ K♠ Q ♠۱۰♠ است (Flush King high) شکست می‌دهد.

بیست و یک یا بلک‌جک یکی از بازی ورق‌بازی است که برای انجام آن بایستی از سکه یا اسکناس بهره گرفت. البته برخی از افراد برای پرهیز از بکارگیری سکه یا اسکناس از ژتون‌ها یا اشیای دیگری به عنوان پول استفاده می‌کنند. اما شرط کمیابی آن شی باید رعایت شود.

در این بازی مدیریت مجوعه ورق‌ها همراه ریسک‌پذیری، شرط‌بندی و تا اندازه‌ای بلوف است، به گونه‌ای که باید به عدد ۲۱ دست یافت یا به حد پایین آن دست یافت. اگر بازیکنی مجموع کارت‌هایش بیش از ۲۱ شود، بازی را باخته‌است. کسی که باخته‌است می‌بایست به حریفان باخت خود را اعلام کند.

تعداد بازیکنان:

برای این بازی حداقل نیاز به ۳ نفر می‌باشد و حداکثر ۱۰ نفر

روش بازی:

ابتدا طبق قرعه شخص دست دهنده مشخص می‌شود و همانند اکثر بازی‌های ورق، از سمت راست شروع به پخش کردن ورق‌ها می‌کند و تعداد کارت‌ها براساس تعداد نفرات مشخص می‌شود.

قواعد بازی:

۱: در صورتی‌که تعداد نفرات بیش از ۶ نفر باشد باید از ۲ دست ورق استفاده شود.

۳: نفر سمت چپ دست دهنده به عنوان شروع‌کننده بازی نسبت به دست خود، تعداد و کارت خود را اعلام کرده و کارت‌های خود را از پشت به زمین می‌اندازد، مثلاً نفر اول که در سمت چپ نشسته باید از یک (آس)شروع کند یعنی مثلا می‌گوید ۲ تا آس و ۲ تا کارت به زمین می‌اندازد و نوبت او تمام می‌شود و نفر دوم باید عدد ۲ را به زمین بیندازد خب او می‌تواند اگر ۳ تا دو داشته باشد یکی از آنهارا نگاهداشته و دوتای دیگر را بیندازد یا هر ۳ را بیندازد حتی می‌تواند همراه ۳ تا دوی خود یک کارت دیگر مثل یک دونه پنجش رو هم به زمین بندازه اما خوب باید اون موقع بگه ۴ تا دو ولی در واقع ۳ تا دو و یه دونه پنجه که خب مطمعنا چهارمین دو دست یکی دیگست و وقتی بگی ۴ تا دو میگه بلوف زدی چون یه دو دست منه پس چطوری تو چهارتا دویی که دستتون رو میشه پس اولا سعی کنین هیچ وقت با چاهارتا بلوف نزنین دوما دونستیم که زمانی که یکی کارتا رو میذاره زمین اگه یکی شک کنه که کلکی تو کارشه و بگه بلف زدی اون موقع کارت‌های گذاشته شده روی زمین چک میشن (چون رو به پشت میزاریم زمین برمیگردونن) تا ببین واقعا راست گفته یا بلف زده که اگر واقعا بلف زده بود کل کارت‌های روی زمینو فرد بلف زننده ور میداره و اگر بدون بلف و دروغ واقعا کارت‌ها رو درست گذاشته اون موقع فردی که ادا داره بازیکن بلفو زده تمام کارت‌های روی زمینو ور میداره در ضمن اگه کسی فهمید که یه بازیکن بلف زده، حق گفتن نداره و باید به بازیکنی که نوبت بعدی بگه که اون اعلام کنه که فرد قبلیش بلوف زده تا تست کنن
اگرم واقعی نباشه اونی که شک کرده بود مجازات میشه نه اونی که گفته

مثلا اگه علی و بهنوش و سارا و بهنام بازی کنن و علی دیلر باشه پس بهنوش که چپشه شروع میکنه و ادامه پیدا میکنه تا به بهنام برسه.
خب بهنام میگه دوتا ۳ و میذاره زمین یه دفعه سارا متوجه شک میکنه که بلوف زده پس مجبوره به علی که نوبتشه بگه که کارتارو چک کنه حالا اگه واقعا دو تا ۳ بود کارت‌های روی زمین رو سارا برمیداره و اگر نه و بهنام بلوف زده باشه اون موقع کارت‌های رو زمین رو خود بهنام بر میداره

@ یک نفر زمانی میبره که کل کارتای دستش تموم بشه

@ بازی از آس شروع میشه و تا شاه میره و دوباره به آس برمیگرده یعنی _ اگر چهار نفر باشه _ نفر اول آس باید بذاره، نفر دوم ۲ و نفر سوم ۳ و نفر چهارم ۴ و نفر اول ۵ و نفر دوم ۶ و نفر سوم ۷ و نفر چهارم ۸ و نفر اول ۹ و نفر دوم ۱۰ و نفر سوم سرباز و نفر چهارم بی‌بی و نفر اول شاه و نفر دوم آس و نفر سویم دو … الی آخر

این بازی بسیار ساده است و یادگیری آن بسیار آسان است و محدودیتی از نظر تعداد نفرات ندارد. با این حال بازی کردن با شمار کمتر از سه و نیز شمار بسیار زیاد از گیرایی آن می‌کاهد. به مجموعه ورق‌ها یک ژوکر افزوده می‌شود و بازیکنان تلاش می‌کنند با تبادل نوبتی و شانسی کارت‌ها، هر چه زودتر کارت‌های خود را به صورت دو به دو و از یک شماره از دست خود خارج کنند. در پایان کسی که دارنده ژوکر است بازنده بازی است و اصطلاحاً شیطان یا دزد نامیده می‌شود. نفر اول شروع می‌کند و یکی از ورق‌های نفر سمت راست خود را از پشت می‌کشد اگر ورق جوری با آن داشت هر ۲ را زمین می‌اندازد و یک ورق دیگر می‌کشد و همین‌طور ادامه می‌دهد و اگر ورق هم خوان (از نظر عددی یا مثلاً شاه یا بی بی و…) نداشت نوبت او تمام می‌شود و نفر سمت راست همین کار را با نفر سمت راست خود می‌کند و دور تکرار می‌شود. جوکر با هیچ ورقی پایین انداخته نمی‌شود و کسی که در آخر جوکر در دستش باقی می‌ماند بازنده است و با نظر جمع جریمه‌ای را می‌دهد.

ترتیب دست دادن دست‌ها به صورت ۱۴ و ۱۳ و ۱۳ و ۱۳ است و نفری که ۱۴ ورق گرفته‌است بازی را شروع می‌کند. (هر کسی که طبق قرعه انتخاب شود مثلاً با آس)

نخستین کسی که بازی را به پایان برده‌است، شاه (یا حاکم) و نفر یکی مانده به نفر پایانی، جلاد نام می‌گیرد و شاه می‌تواند یک حکم کیفر را برای بازنده دستور دهد.

این یک بازی حداقل دونفره و حداکثر ۱۰ نفره می‌باشد؛ که در آن افراد باید زودتر به عدد ۲۱ برسند.

سایر بازی‌های نه چندان معروف در ایران:

۱. پینوکل (Pinochle): بازی ای شبیه به ریم میان دو یا ۴ نفر با دو بستهٔ ۴۸ تایی و کارت‌های ۹ تا A، که بیشتر در آمریکای شمالی بازی می‌شود. هدف از این بازی، جمع کردن کارت‌ها به ترتیب و تقریباً شبیه به ریم است.

۲. کاناستا (Canasta): بازی ای شبیه به ریم با دو بسته ورق و بیشتر میان ۴ نفر. هدف از این بازی، جمع کردن کارت‌ها به ترتیب است.

۳. بریج (Bridge): بازی ۴ نفره ای در ۲ گروه دو نفره شبیه به حُکم.

۴. ویست (Whist): بازی ۴ نفره ای در ۲ گروه دو نفره که هر گروه می‌کوشد بیشترین ترفندها را بزند و برنده، گروهی است که بیشترین ترفند (بلوف) را بزند.

در این بازی هدف تمام کردن کارت‌های درون دستمان است. این بازی فقط به صورت سه نفره بازی می‌شود و صورت دیگری ندارد.

نحوه شروع: ابتدا با انداختن آس معلوم می‌شود که چه کسی شروع می‌کند. بازی در جهت راست نفر اول بازی می‌شود.

دست دادن: به کسی که اول بازی می‌کند ۴ تا کارت داده و تا نفر سوم این کار جریان پیدا می‌کند. هر بازیکن به کارت‌های خود نگاه کرده و ۱ کارت به رو بر زمین می‌گذارد (به دلخواه). سپس ۲ بار به هر بازیکن ۴ تا کارت(۸ تا) داده می‌شود. «یعنی اول ۴ تا داده و بعد از یک دور دوباره ۴ تا داده می‌شود.» بقیه کارت به پشت روی زمین گذاشته می‌شود.

شروع بازی: هر بازیکن باید کارت‌های دست خود بر کارت‌هایی که ابتدا به رو بر زمین گذاشته شده بگذارد که از آن‌ها بزرگ باشد «کارت‌های دست بازیکن بزرگتر از کارت‌های زمین باشد» و می‌تواند اعداد به ترتیب نباشد. در غیر این صورت باید دو تا جریمه از روی کارت رو به پشت زمین بردارد و نوبت نفر بعد است و بازی به همین منوال ادامه می‌یابد تا کارت‌های یک نفر تمام شود.

نکات مهم

1) اگر یک دور هیچ یک از بازیکنان نتوانستند کارتی بر روی زمین بگذارند یک دور دیگر مثل اولین دور هر یک از بازیکنان یک کارت از کارت‌های خود به دلخواه بر روی زمین گذاشته و بازی بر اساس کارت‌های جدید ادامه پیدا می‌کند.
2) زمانی که کارت‌های جریمه زمین (به پشت) تمام شود، تمام کارت‌های به رو زمین بر خوزده و جایگزین آن‌ها می‌شوند. دوباره مثل مرحله اول شروع هر کس کارتی بر زمین گذاشته (از کارت‌های در دست) و بازی ادامه پیدا می‌کند.

شلم یا روک یکی از بازی‌های پاسور است که بعد از حکم، محبوب‌ترین بازی ورق در میان ایرانیان محسوب می‌شود. شلم از واژه “Slam” انگلیسی و “Chelem” فرانسوی گرفته شده‌است و معنی آن جمع‌آوری تمام برگ‌های (دست‌های) بازی است.

هدف این بازی زودتر رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولاً ۱۶۵) است. شلم یک بازی چهارنفره است که می‌شود آن را سه یا دونفره هم بازی کرد.

این بازی، از بازی حکم حرفه‌ای‌تر بوده و دارای هیجان و ظرافت بیشتری هم هست. بنابراین برای بازی شلم بایستی با بازی حکم آشنا بود، چراکه قوانین بازی و سر کردن ورق‌ها در آن کاملاً مشابه حکم هست با این تفاوت که امتیاز شماری در آن اهمیت زیادی دارد و در خواندن دست‌ها باید دقت ویژه‌ای را به‌خرج داد.

در این بازی هر بازیکن ۱۲ برگ دریافت می‌کند. سپس شروع به خواندن امتیازی که می‌توانند بگیرند می‌کنند. مثلاً ۱۲۵ امتیاز از کل ۱۶۵ امتیاز ممکن یا ۲۰۰ امتیاز در صورت وجود جوکر در بازی. کسی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم تعیین می‌شود. سپس او با همکاری یارش باید تلاش کند تا امتیاز تعهد شده را کسب کند. در اینصورت او به همان تعداد امتیاز که کسب کرده امتیاز دریافت می‌کند. بازی ادامه خواهد داشت تا وقتی که یک تیم زودتر به امتیاز نهایی برسد. در این بازی بردن هر دست ۵ امتیاز دارد. هر ۵ لو، ۵ امتیاز ‚ هر ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و هر تک (آس) هم ۱۰ امتیاز دارد، جوکر قرمز ۲۰ امتیاز و جوکر مشکی ۱۵ امتیاز. به این ترتیب در مجموع کل امتیاز یک بازی۲۰۰ امتیاز است.

پخش کردن ورق هم توسط لیدر به تشخیص وی می‌باشد که می‌تواند به صورت دلخواه از نظر تعداد و تنوع تعدادی بین افراد توزیع نماید.

چند نوع بازی با ورق داریم

ممکن است افراد به‌صورت توافقی هر آس را ۱۵ امتیاز در نظر بگیرند (در صورت نداشتن جوکر) که در این صورت جمع کل امتیاز بازی ۱۸۵ شده و تیم برنده باید به امتیاز ۱۸۵ برسد
در صورتی که در پایان بازی (بازی آخر) هر دو تیم به امتیاز نهایی برسد تیمی برنده است که امتیاز بیشتری را کسب کرده‌است.

قانون شلم:
الف) شلم یا شلم مثبت: اگر تیم حاکم موفق به جمع کردن کلیه برگ‌ها شود، در چنین حالتی ۳۳۰ امتیاز به تیم حاکم اضافه می‌شود، (مشخص است که تیم حاکم هرگز شلم نمی‌شود‚ زیرا در اول بازی فرد حاکم چهار برگ را به عنوان برده از دست خود خارج می‌کند).ب) شلم خواندن: اگر تیمی هنگام دست خواندن اعلام کند که همهٔ دست‌ها را می‌گیرد (شلم بخواند)، در صورت موفق شدن ۳۳۰ امتیاز می‌گیردو اگر نتواند کل برگها را بگیر ۳۳۰ امتیاز از دست می‌دهد.اگر تیمی ۱۶۵ خوانده باشد تیم بعدی میتواند شلم بخواندمراحل خواندن بعد از ۱۶۰بشرح ذیل می‌باشد ۱۶۵ (یعنی همانند دیگر اعداد با ان رفتار خواهد شد) بعد از ان شلم (یعنی قبول ۳۳۰ عدد منفی) و بعد از ان کُنس می‌باشد که یعنی هر که ان دست را ببرد کل بازی را برده‌است و اگر ببازد کل بازی را باخته‌است سوای امتیاز کسب شده و تابلوی اعداد تا ان لحظه. منتهی طرفین بازی هر دو باید کنس شدن بازی را قبول کنند و الا بازی بر مبنای تابلوی اعلانات پیش خواهد رفت. معمولاً اگر تابلوی اعداد هر دو گروه بالای ۱۰۰۰ باشد بازیکنان اجازه پیدا می‌کنند که بعد از عدد شلم، کنس بخوانند ولی باید کنس شدن بازی را همه بازیکنان قبول کنند و الا بالاترین عدد خوانده شده همان شلم خواهد بود.

برای نگهداری و ثبت امتیازها یک جدول سه ستونی مانند شکل زیر کشیده می‌شود. هر یک از ستون‌های چپ و راست متعلق به یک تیم است و در ستون وسط امتیاز تعهد شده در هر بازی را می‌نویسم. همچنین بعد از اینکه هر چهار بازیکن دست دادند و دوباره نوبت دست دادن به نفر اول رسید‚ یک خط افقی در ستون وسط می‌کشیم تا مشخص شود که دست دادن دست بعد با چه کسی است مثالی از بازی:

الف‚ ب‚ ج و د نام چهار بازیکن ما می‌باشد که به ترتیب در سمت راست یکدیگر نشسته‌اند. پس الف و ج در یک تیم و ب و د نیز در یک تیم هستند:

بازی انجام می‌شود و تیم ب و د ۳۵ امتیاز دریافت می‌کند و در نتیجه امتیاز تیم الف و ج ۱۳۰ می‌شود:(۱۶۵–۳۵=۱۳۰) در این حالت امتیاز تیم ب و د همان ۳۵ امتیاز ثبت می‌شود، اما تیم الف و ج به دلیل اینکه نتوانسته‌اند تعهدشان را انجام دهند ۱۳۵ امتیاز منفی می‌خورند. :

سیستم بازی به همان شکل است. اما برای پر کردن جای خالی دو نفر بازیکن دیگر از زمین کمک می‌گیریم، به شکل زیر:

بعد هر کس که این دور را برده، دور بعد را از دست خود بازی می‌کند و بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد. تا وقتی که همه برگ‌ها بازی شوند. طبیعتاً در اواخر بازی یک یا دو دسته از برگهای جلوی فرد تمام می‌شوند. در این حالت هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و فرد باید با برگ روی همان یک یا دو دسته باقی‌مانده بازی کند. شمارش امتیازها هم مانند همان بازی چهارنفره‌است.
در واقع زمین نقش یار هر کس را دارد، تنها با این محدودیت که در هر بار فقط سه برگ برای بازی در اختیار می‌گذارد.

بی بی سلام نوعی ورق‌بازی تفریحی است که با ۳ یا ۴ نفر یا بیشتر انجام می‌شود و نیاز به یک دست ۵۲تایی ورق دارد و یک نفر باید کارت‌پخش‌کن باشد. هدف از بازی این است که سریع‌تر از بقیه بازیکنان ورق‌های دست خود را خالی کرد. در این بازی سرعت عمل لازم است.

ابتدا کارت‌پخش‌کن به همه بازیکنان به تعداد مساوی ورق می‌دهد. اگر ورق‌ها مساوی به همه نرسید می‌توان توافقی به یک یا چند نفر یک ورق بیشتر داد. بازیکنان هیچکدام از ورق‌ها را تا وقتی که روی زمین نیامده است نمی‌بینند.

برای شروع، نفر بعد از کارت‌پخش‌کن یک ورق را به رو بر زمین می‌گذارد. (نفر بعد از کارت‌پخش‌کن نفر سمت راست او است زیرا نوبت‌ها پادساعتگرد می‌چرخد.)

برندهٔ بازی کسی است که زودتر از همه ورق‌های دست خود را خالی کند.

پوکر (در انگلیسی: Poker)، نام بازی فکری – تخصصی و گروهی است که با شانس و بلوف زدن بسیار همراه است. بازی پوکر نوعی از بازی ورق و یکی از معروفترین و محبوب‌ترین بازی‌های قمارخانه‌ای در سرتاسر جهان است.پوکر یکی از بازیهای شیرین و پر طرفدار بین ثروت مندان جهان بشمار می آید. بازی پوکر در ایران نیز در این چند ساله یک بازی زیر زمینی محبوب بشمار می آید.

بازیهای دارای کارتهای مشترک (Community Cards)

بازیهای اوماها و Stud در دونوع High, High/Low بازی می‌شوند. (بالا و بالا/پایین)

بازیهایی که هر کس تنها با کارتهای خود بازی می‌کند. مانند:

انواع کم طرفداری از این بازی نیز وجود دارد که شامل لیست بسیار بلندی می‌شود. بعضی از آنها در زیر لیست شده‌اند:

چند نوع بازی با ورق داریم

در بازی پوکر بهترین ۵ تایی از میان ۷ کارت(۲ برگ در دست هر بازیکن، و ۵ برگ زمین که متعلق به همه بازیکنان است) برنده است.

نمودار مقابل به ترتیب شامل بهترین دست یعنی تاپ استریت (ردیف) فلاش (Royal Flush) تا بدترین دست ممکن بش (High Card)است که در بازی پوکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترتیب در روش ۵ برگی که در ایران مرسوم است کمی متفاوت است. در پوکر پنج برگی سه عدد از یک ورق از استریت برتر است و رنگ هم دست بهتری از فول می‌باشد. همچنین در بسیاری موارد در پوکر ۵ کارتی از تمام ورقها استفاده نمی‌شود و برای نمونه در بازی با شرکت ۵ نفر از کارتهای کمتر از ۶ استفاده نمی‌شود

A♠ K♠ Q♠ J♠ ۱۰♠

Q♥ J♥ 10♥ 9♥ 8♥

K♣ K♦ K♥ K♠
9♥

8♣ 8♦ 8♠ K♣ K♠

K♠ J♠ 8♠ 4♠ 3♠

5♦ 4♥ 3♠ 2♦ A♦

7♣ 7♥ 7♠ K♦ 2♠

A♣ A♦ 8♥ 8♠ Q♠

9♥ 9♠ A♣ J♠ 4♥

A♦ 10♦ 9♠ 5♣ 4♣

1: پر (pair):اگر چند نفر پر باشند، پر بزرگتر برنده است. برای مثال پر 8، پر 6 را می‌برد. اگر دو نفر پر یک عدد باشند، کسی که برگ[های] دیگر (غیر پر) اش بزرگتر است برنده است. البته اگر جزو دو برگی که از زمین بیرون انداخته می‌شوند نباشد. (یادآوری می‌شود از ۵ برگ زمین و ۲ برگ دست هر نفر، ۵ برگ برتر انتخاب می‌شود.

۲: دو پر(two pair): اگر چند نفر ۲پر باشند، برنده کسی است که پر بزرگترش (top pair)از بقیه بزرگتر باشد. برای مثال KK 55 از QQ JJ بهتر است.
اگر دو نفر دو پر یکسان باشند: در این حالت مسلماً ۴ برگ از ۵ برگ انتخابی هر نفر مشخص شده است و یکسان است، پس برگ پنجم هرکس بزرگتر باشد برنده است، و اگر بزرگترین برگ، روی زمین باشد، بازی مساوی است و پولی که وسط است، بین افراد مساوی تقسیم می‌شود.
مثال:دست علی ۸وA و دست سینا ۸وQ است. برگهای زمین هم ۱۰٬۱۰٬۸،K،۵ است.
۵ تای علی ۱۰٬۱۰٬۸٬۸،A است و ۵ تای سینا ۱۰٬۱۰٬۸٬۸،K، پس علی برنده است.
ولی اگر دست علی ۸و۹ و دست سینا ۸و۲ باشد، بازی مساویست، چون ۵ تایی هردو ۱۰٬۱۰٬۸٬۸،K است.

۳: سه (three of a kind): اگر چند نفر سه باشند، کسی که با عدد بزرگتری سه است برنده است.
برای مثال ۶ ۶ ۶، ۲ ۲ ۲ را می‌برد.

۴: ردیف (straight):اگر چند نفر «ردیف» باشند، کسی که ردیفش از عدد بزرگتری شروع شود برنده است.
برای مثال ۹ ۸ ۷ ۶ ۵، ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ را می‌برد

.
۵: رنگ (flush):اگر چند نفر رنگ باشند، کسی که بزرگترین برگ از خال مورد نظر را دارد برنده است.

برای مثال اگر زمین شامل ۸♠ ۴♠ ۳♠ باشد، کسی که J♠و ۲♠ دارد، کسی را که ۹♠ و ۸♠ دارد می‌برد.

۶:فول(full house):فول شامل یک پر و یک «سه» است، اگر چند نفر فول باشند، کسی که سه تاییش بزرگتر است برنده است.
برای مثال J J J 3 3 از 4 4 4 A A دست بهتری است.

۷:کاره (four of a kind):اگر چند نفر کاره باشند، کسی که با عدد بزرگتری کاره است برنده است.
برای مثال ۸۸۸۸، ۶۶۶۶ را می‌برد.

۸:استریت فلاش (straight flush): اگر چند نفر استریت فلاش باشند، کسی که استریت فلاشش با عدد بزرگتری شروع شود برنده است.
برای مثال ۳♠۴♠۵♠۶♠۷♠، ۲♠۳♠۴♠۵♠۶♠ را می‌برد.

در انواع Hold’em, Omaha و Five Crad Draw یک دور در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بین بازیکنان می‌چرخد. توزیع کارت از نفر بعد از کارت‌پخش‌کن یا بُرزن شروع می‌شود و به هر نفر یک کارت داده می‌شود. سپس این کار یک دور دیگر (در Hold’em) یا سه بار دیگر (در Omaha) انجام می‌شود. (در Hold’em هر نفر ۲ کارت و در Omaha هر نفر ۴ کارت خواهند داشت)

حداقل میزان پول لازم برای ورود به هر دور بازی چیپ (Big Blind) نام دارد.
اولین نفر بعد از کارت‌پخش‌کن در جهت عقربه‌های ساعت باید نصف میزان حداقل Small Blind (در ایران به آن نیم گیر می‌گویند) را قبل از دریافت هر کارتی بپردازد و نفر بعد از وی کل مبلغ راBig Blind (در ایران به آن گیر می‌گویند). در واقع این دو نفر مجبور به پرداخت این مبالغ هستند.
برای اختصار از این پس از Big Blind و Small Blind به عنوان SB و BB یاد می‌شود.

بعد از توزیع کارت توسط کارت‌پخش‌کن، شرط‌بندی از نفر بعد از BB شروع می‌شود.

هر بازیکن برای ورود به بازی باید حداقل میزان BB را بپردازد یا در غیر اینصورت از آن دور بازی خارج شود و به اصطلاح جا برود (Fold).

حالت دیگر این است که شخصی با توجه به پتانسیل بالای کارتهای موجود در دستش میزان شرط را افزایش دهد (توپ زدن) (Raise).

حداقل میزان Raise به اندازه یک BB است. از نظر حداکثر میزان Raise پوکر به سه دسته تقسیم می‌شود. Limit و No-Limit و Pot Limit
در نوع Limit حداکثر مبلغ افزایش همان یک BB است و اینکار تا حداکثر ۴ دور انجام پذیر است.
در نوع Pot Limit حداکثر به اندازه پولی که تا به آن لحظه در میان بازی پوت (Pot) جمع شده می‌توان Raise توپ زد.
در نوع No Limit محدودیتی در میزان افزایش شرط نیست.

بعد از Raise هر بازیکنی باید به میزان آخرین شرط بپردازد تا بتواند در آن دور بازی شرکت کند. برای مثال اگر در یک دور، SB برابر ۱۰ و BB برابر ۲۰ است، اگر کسی مبلغ را به ۶۰ افزایش دهد، نفرات بعدی باید حداقل همان ۶۰ را برای حضور در بازی بپردازند.

مثال ۱ – تعداد افراد ۶ نفر

SB = ۱۰

BB = ۲۰

نفر اول بعد از BB جا می‌رود. (Fold)

نفر دوم ۲۰ دلار می‌پردازد. (Call)

نفر سوم ۲۰ دلار می‌پردازد. (Call)

نفر چهارم که همان نفر صاحب دیسک Dealer است جا می‌رود. (Fold)

چند نوع بازی با ورق داریم

نفر SB چون قبلاً ۱۰ تا پرداخته است، برای ادامه باید ۱۰ تای دیگر بپردازد.

نفر BB در اینجا دارای دو انتخاب است. وی می‌تواند یا Check کند به این معنی که چون قبلاً ۲۰ تا پرداخته با اعلام موافقت خود با میزان شرط، آن دور شرط را می‌بندد و وارد دور بعد می‌شویم. حالت دیگر این است که وی Raise می‌کند که در این حالت کلیه افراد باقی‌مانده، باید به نوبت به میزان ما به التفاوت مبلغ جدید و ۲۰ تایی که قبلاً پرداخته‌اند بپردازند تا قادر به ادامه بازی باشند. اگر کسی مایل به پرداخت مبلغ اضافه نیست Fold می‌کند و از آن دور بازی خارج می‌شود ولی پولی که تا آن زمان در بازی گذاشته را از دست خواهد داد.

دور اول کارتهای مشترک: سه کارت با نام Flop

بعد از پایان دور اول شرط‌بندی، ۳ کارت رو می‌شود. این سه کارت متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این سه کارت به دو کارت موجود در دست خود یک دست ۵ تایی پوکر که در بالا لیست شده می‌سازد.
بعد از نمایش Flop یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.
باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن این دور، دور جدید کارتهای مشترک شروع میشود که دور دوم بحساب می‌آید.

دور دوم کارتهای مشترک: یک کارت با نام Turn یا Fourth Street

بعد از پایان دور دوم شرط‌بندی، ۱ کارت رو می‌شود. این کارت نیز همچون سه کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این چهار کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۶ کارت که در بالا لیست شده می‌سازد.
بعد از نمایش Turn یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن دور جدید کارت پایانی اشتراکی رو می‌شود.

دور سوم کارتهای مشترک: یک کارت با نام River یا Fifth Street

بعد از پایان دور سوم شرط‌بندی، ۱ کارت که کارت آخر است رو می‌شود. این کارت نیز همچون چهار کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این پنج کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۷ کارت که در بالا لیست شده می‌سازد.
بعد از نمایش River یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

در هر دور بازی اگر افزایش شرط توسط یک بازیکن منتهی به جارفتن یا Fold بقیه شود، نفر باقی‌مانده برنده کلیه پولهایی است که تا آن لحظه جمع شده‌است.

پس از رو شده کارت آخر یا River و پس از بسته شدن دور شرط، در صورتی که بیش از یک نفر در بازی حضور دارند، Show Down یا دیدن دستها اتفاق می‌افتد. به این معنی که آخرین نفر که قبل از کارت آخر شرط را افزایش داده (و در صورت عدم افزایش، SB یا نفر اول بعد از وی که در بازی حضور دارد) کارتهایش را رو می‌کند و به ترتیب بقیه نیز همین کار را می‌کنند و بهترین دست پولهای موجود را می‌برد.

اگر دو یا چند نفر دستهای مشابه داشته باشند، Split یا تقسیم پول انجام می‌شود.

بدیهی است میزان افزایش مبلغ توسط شما به قدرت دست شما در هر لحظه یا استنباط شما از ضعف حریفتان با توجه به بازی وی تا آن لحظه بستگی دارد.

مثال 2 (No-Limit Hold’em) – تعداد افراد ۶ نفر

SB: ده دلار

BB: بیست دلار

نفر اول بعد از BB (علی) با دست
۳♠ 2♦ جا می‌رود. (Fold)
نفر دوم (بهزاد) با دست Q♥ J♥ بیست دلار می‌پردازد. (Call)
نفر سوم (مجید) با دست A♠ A♦ با شصت دلار افزایش شرط را به هشتاد دلار می‌رساند. (Raise)
نفر چهارم (الهام) که همان نفر صاحب دیسک Dealer است با دست 5♠ 4♥ جا می‌رود (Fold).
نفر SB (روشنک) چون قبلاً 10 دلار پرداخته است، برای ادامه باید 70 دلار دیگر بپردازد. وی با دست K♠ Q♠ هفتاد دلار دیگر می‌پردازد.
نفر BB (مسعود) با دست J♠ 4♥ جا می‌رود.
نفر اول بعد از BB که قبلاً جا رفته‌است.
نفر دوم بعد از BB که قبلاً با دست Q♥ J♥ بیست دلار پرداخته‌است شصت دلار دیگر می‌پردازد و دور شرط بندی بسته می‌شود.
پول موجود در Pot: دویست و 60 دلار

Flop:

A♣ 9♠ 7♠

نوبت بهزاد است. وی با ترکیب A♣ 9♠ 7♠ Q♥ J♥ دست قدرتمندی نساخته‌است؛ بنابراین چک می‌کند.
مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 9♠ 7♠ دستی بسیار قدرتمند تا این لحظه دارد. سه آس. وی 100 دلار شرط می‌بندد.
روشنک با ترکیب A♣ 9♠ 7♠ K♠ Q♠ دستی قدرتمندی ندارد ولی اگر یک پیک دیگر روی زمین ظاهر شود دستی بسیار قدرتمند خواهد ساخت. وی تصمیم می‌گیرد 100 دلار برای دیدن کارت بعدی بپردازد.
مجدداً بازی به بهزاد می‌رسد. وی نه دست خوبی دارد و نه امیدی برای بهبود دستش دارد. وی از خیر پولی که تاکنون سرمایه‌گذاری کرده می‌گذرد و جا می‌رود.

پول موجود در Pot: چهارصد و 60 دلار

Turn:

10♠

Board:

A♣ 9♠ 7♠ 10♠

. @pokertube مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 9♠ 10♠ با دیدن پیک سوم تا حدودی نگران این است که روشنک با داشتن دو پیک در دستش به فلاش رسیده باشد. با اینحال وی 200 دلار شرط می‌بندد.
روشنک با ترکیب 9♠ 7♠ K♠ Q ♠10♠ دست بسیار قدرتمندی دارد. وی 200 دلار را Call می‌کند.

پول موجود در Pot: هشتصد و 60 دلار

River:

7♥

Board:

A♣ 9♠ 7♠ 10♠ 7♥

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 7♥ 7♠ تقریباً شکست ناپذیر است. روشنک تنها باید 7♦ 7♣ داشته باشد تا با کاره هفت مجید را ببرد که احتمالی بسیار بعید است. مجید تمام موجودی اش را 1000 دلار دیگر باشد به میان می‌گذارد.

روشنک کماکان بهترین ترکیب ممکنش همان 9♠ 7♠ K♠ Q ♠10♠ است. دیدن یک Pair در کارتهای مشترک او را نگران کرده که نکند مجید به فول هاوس رسیده باشد. با این حال وی موجودی باقی‌مانده اش را که 1200 دلار دیگر است را به میان می‌گذارد. البته از موجودی وی تنها 1000 دلار دیگر به میان می‌رود (برابر با آخرین موجودی مجید) و 200 دلار برای خودش می‌ماند.

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 7♥ 7♠ (Aces full of Sevens) روشنک را که دارای ترکیب 9♠ 7♠ K♠ Q ♠10♠ است (Flush King high) شکست می‌دهد. . @pokertube

پوکر تگزاس هولد ام http://en.wikipedia.org/wiki/Texas_hold_%27em

حکم نام بازی‌ای با ورق‌های بازی (۵۲تایی) متکی بر بخت و مهارت است. محبوب‌ترین گونهٔ این بازی نوع چهارنفرهٔ آن است گرچه گونه‌های دو نفره و سه نفره و شش نفره ی آن هم بازی می‌شود. در میان بازی‌های ورق حکم نزد ایرانیان از محبوبیت زیادی برخوردار است. در گونهٔ چهارنفری حکم بازیکنان دوبه‌دو یار یکدیگرند و دیگر گونه‌ها هر کس علیه بقیه بازی می‌کند.

اساس برد و باخت در هر «دور بازی» بر برنده شدن در «هفت بازی» یا «هفت دست بازی» استوار است و اساس برنده شدن در هر دست بازی کسب هفت امتیاز است که به هر کدام از این امتیازها هم «دست» می‌گویند و برنده شدن هر امتیاز را اصطلاحاً «دست‌گرفتن» می‌گویند. پس مثلاً ممکن است در بازی پنجم از هفت بازی گروه بازنده شش دست گرفته باشد و گروه برنده هم که هفت دست گرفته‌است. در گونهٔ چهارنفر امتیازها برای تیم لحاظ می‌شود و نه فرد.

ترتیب ورق‌های هر خال بر اساس ارزیابی درجه نظامی، از کمینه به بیشینه بدین ترتیب است: ۲ (کم‌درجه‌ترین خال)، ۳، ۴…۱۰، سرباز، بی‌بی، شاه، تک (آس، ایس یا اصطلاح انگلیسی Ace). به‌طور پیش‌فرض خال‌ها بر یکدیگر برتری و غالبیتی ندارد. اما پس از تعیین خال حکم توسط حاکم، برتری و غالبیت از سوی تمامی خال‌های حکم بر تمامی مجموع 39 خال دیگر برقرار می‌شود. ضعیف‌ترین ورق این 13 خال برتر و غالب، ورق با نمره ۲ است که از مجموع 3 ورق‌ تک (آس) خال‌های دیگر هم برتر و غالب‌تر شناخته و در نظر گرفته می‌شود. خال حکم در ابتدای هر دور (Round) بازی توسط فردی که در مقام حاکم آن دور نشسته است، تعیین می‌شود. نحوهٔ حاکم شدن در ذیل توضیح داده خواهد شد.

به خاطر محبوبیت بیشتر حکم چهارنفره قوانین بازی بر اساس آن شرح داده می‌شود و سپس در مورد انواع دیگر بازی حکم تفاوت‌ها با حکم چهار نفره ذکر می‌شود.

افراد بر رأس‌های یکی مربع می‌نشینند. اگر پیشتر یارکشی انجام شده باشد افراد باید به گونه‌ای بنشینند که یار هر کس روبرویش (یعنی رأس مقابل) باشد. سپس یکی از چهار نفر ورق‌ها را پس از برزدن یک یک از رو به صورت پادساعتگرد به افراد می‌دهد (یعنی آشکارا بر زمین می‌گذارد تا همگان ببینند) بنابراین خودش آخرین نفری‌است که ورق دریافت می‌کند. نخستین کسی که آس دریافت کند (یا اصطلاحاً نخستین کسی که «آس بیاورد» یا «به او آس بیفتد») حاکم می‌شود. اگر یارکشی پیشتر انجام شده باشد ورق‌ها جمع‌آوری می‌شود و پس از برخوردن تقسیم ورق‌ها برای بازی اصلی آغاز می‌گردد (اصطلاحاً دست داده می‌شود). اگر یارکشی انجام نشده باشد دادن ورق‌ها به صورت تک‌تک بر همان سمت پیشین به افراد ادامه می‌یابد تا شخص دیگری آس دریافت کند. این شخص یار حاکم خواهد بود. پس از اینکه یار حاکم تعیین شد. تغییر مکان احتمالی برای روبروی هم قرار گرفتن یاران صورت می‌گیرد.

چند نوع بازی با ورق داریم

به تقسیم ورق میان بازی‌کنان اصطلاحاً «دست‌دادن» یا «ورق‌دادن» می‌گویند. در هر دست بازی بازیکنی که سمت چپ حاکم نشسته‌است دست می‌دهد. یعنی به گونه‌ای دست داده می‌شود که نخستین ورق به حاکم رسد و آخرین ورق به دست‌دهنده. ورق‌دهنده پس از بُرزدن ورق‌ها به اندازهٔ کافی دستهٔ ورق‌ها را از پشت (یعنی بر زمین[۱] می‌نهد یا بر کف دستش نگاه می‌دارد و کف دست سوی یار حاکم می‌برد تا یار حاکم آن را «کوپ کند». منظور از کوپ کردن این است که یار حاکم در ستبرای دستهٔ‌ورق نقطه‌ای (ورقی) را انتخاب کند و بدون برهم زدن ترتیب ورق‌ها و البته بدون نگاه کردن آن‌ها ورق‌های زیر آن نقطه را رو قرار می‌دهد که در این صورت اگر برگ یار حاکم زیر 10 باشد حاکم نمی تواند برگ را زمین بریزد در صورت «کوپ نکردن» این امکان وجود دارد که اگر حاکم از ورق های دریافتی ورق بالای 10 نداشته باشد دست را زمین بریزد . پس مثلاً اگر صورت ابتدایی ورق‌ها را به‌ترتیب شماره‌گذاری کنیم:
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ … ۵۲. پس از کوپ ممکن است به صورت ۳۷ ۳۸ ۳۹ … ۵۲ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ …۳۶ در آید. این حرکت از این روست که تا حدی از تقلب احتمالی شخص ورق‌دهنده جلوگیری شود چرا که پیش از ورق‌دادن معلوم است که ورق پایانی از آنِ ورق‌دهنده خواهد بود و ورق دهنده فرضاً می‌تواند یک ورق آس را برای خود در ته دستهٔ ورق‌ها قرار دهد. با انجام عمل کوپ این آس فرضی به جایی در میانهٔ ورق‌ها خواهد افتاد. گاه (معمولاً در بازی‌های نه چندان جدی) یار حاکم با انگشتانش بر دستهٔ ورق می‌زند و این به این معناست که «بُر ورق‌دهنده را قبول دارد».

ابتدا ورق‌دهنده با آغاز از حاکم به هر بازیکن پنج ورق می‌دهد. ورق دهنده باید طوری برگه‌ها را پخش کند که برگهٔ آخر به خودش برسد. لازم است ذکر شود که معمولاً در بازی‌های دوستانه ورق دهنده می‌تواند پنج برگ نخست از دست یارش را ببیند. در اینجا «حاکم» با توجه به دست خود[۲] خالی را خال حکم انتخاب می‌کند. در بعضی مواقع خصوصاً در بازی‌های نه چندان جدی حاکم می‌تواند خال ورق میانی یارش را به عنوان خال حکم انتخاب کند. اگر چنین کند یار حاکم باید ورق میانی‌اش را به همگان نشان دهد. چنان‌که دیده می‌شود به هم نخوردن ترتیب ورق‌ها هنگام دست دادن اهمیت دارد. معلوم باشد که ورق اولی که به شخص داده شده چه بوده‌است و ورق دوم چه بوده‌است. اخلاق ورق‌دهی حکم می‌کند که ترتیب ورق‌های داده شده به هر بازیکن هنگام دست‌دادن به هم نخورد. این مسئله اهمیت بیشتری می‌تواند داشته باشد چرا که برخی حاکمان بر اساس ترتیب ورق حکم می‌کنند. (مثلاً همواره خال ورق دومی را که دریافت کرده‌اند خال حکم اعلام می‌کنند)

پس از تعیین شدن حکم، یا به بیان دقیق‌تر خال حکم، ورق‌دهنده دو بار دیگر در بسته‌های چهارتایی به بازیکنان به همان ترتیب پیشین ورق می‌دهد. (به بیان کامل تر: به‌طور کلی ورق دهنده در دور اول به همهٔ بازیکنان چهار تا-پنج تا ورق می‌دهد و بعد از آن به همه چهار تا-چهار تا ورق می‌دهد تا جایی که ورق‌ها تمام شوند)

بعد از اتمام تقسیم ورق‌ها بازی آغاز می‌شود.

ورق نخست را حاکم «می‌آید». اصطلاح «آمدن» در حکم به معنی قرار دادن ورقی (از رو) بر زمین است به‌طوری‌که همگان آن را ببینند. «فلان کس سرباز پیک آمد» به این معنی‌است که هنگامی که نوبتش شد ورق سرباز پیک را بر زمین نهاد. گاه به جای «آمدن» از «بازی کردن» استفاده می‌کنند. مثلاً «فلان کس سرباز پیک بازی کرد».حال اگر در ابتدای بازی یکی از حریف‌ها حکمی نداشته باشد دوباره باید برگه پخش شود

قوانین لازم الجرا:
۱- بازی به صورت پادساعتگرد میباشد .
۲- دربازی نوبت باید رعایت شود وهیچکس حق ندارد زودتراز نفربعدی بازی کند .
۳- اگر در دست اولی که کارت پخش میشود دست حاکم زیر۱۰باشد وتصویری(شاه،بی بی وسرباز)موجود نباشد حاکم میتواند درخواست توزیع دوباره کارت کند .
۴- چنانچه در دست حاکم تصویری موجود نباشد میتواند درخواست توزیع مجدد کارت را بدهد .
۵-چنانچه ۲ نفر از ۴نفر رای گیری کنند که کارت دوباره توزیع شود کارت ها دوباره توزیع خواهد شد ( مگر اینکه حکم در دست حاکم باشد ) .

به خال نخستین ورقی که بر زمین قرار داده شده‌است (و همچنان بر زمین است) «خال زمینه» می‌گویند. پس شخص حاکم با «آمدن» ورق، خال زمینه را تعیین کرده‌است. جهت ترتیب نوبت افراد همان جهتی‌است که دست داده شده‌است (معمولاً پادساعتگرد). اگر کسی در دستش ورقی از خال زمینه داشته باشد، حق آمدن ورقی از خال دیگر را ندارد و باید ورقی با همان خال زمینه بازی کند. اگر ورقی با خالِ آنِ زمینه ندارد، هر ورق دیگری را می‌تواند بازی کند. اگر خال زمینه حکم نباشد، هر ورقی از هر خالی جز خال حکم ارزشی کم‌تر از ورق زمینه دارد. یعنی مثلاً اگر ورق زمینه پنجِ دل باشد و [خالِ] حکمْ پیک باشد و شخص در دستش دل نداشته باشد اگر آس خشت هم بازی کند ارزش آس خشتش از پنج دل کمتر است. اگر شخص خال زمینه را ندارد و خال زمینه حکم نباشد هر ورقی از خال حکم از ورق زمینه ارزشش بیشتر است. اگر خال زمینه حکم باشد و شخص حکم نداشته باشد به هیچ تدبیری نمی‌تواند ورقی با ارزش‌تر از ورق زمینه بازی کند. هر گاه کسی خال [غیر حکم] زمینه را ندارد و ورقی با خال حکم بازی کند و اولین نفری باشد که خالی حکم بازی می‌کند به اصطلاح ورق زمینه را «بریده‌است» و در حالت کلی‌تر خال زمینه را بریده‌است. ممکن است کسی روی دست او ببرد یعنی او هم از خال زمینه نداشته باشد و ورق حکمی با ارزشی بالاتر از ورق برندهٔ اول بازی کند.
نکته: اگر تیم که به امتیاز ششم میرسد کوت کند به امتیاز یک برمیگردد و تیم دیگر در امتیاز خود باقی میماند.

پس از اینکه هر چهار نفر ورق‌های خود را بازی کردند با ارزش‌ترین ورق با توجه به ورق زمینه تعیین می‌شود و یک امتیاز (دست) نصیب تیمی می‌شود که یکی از بازیکنانش با ارزش‌ترین ورق را بازی کرده‌است. پس از کسب امتیاز ورق‌ها (این ورق‌ها هر بار چهار ورق‌اند) از صحنهٔ بازی کنار می‌رود و کسی حق مشاهده دوباره آن‌ها را ندارد و شخصی که در نوبت قبل باعث کسب امتیاز برای تیمش شده‌است باید از نو ورقی بازی کند. پس در نوبت دوم شخص حاکم لزوماً نخستین کسی نیست که بازی می‌کند؛ و برگ زمینه را شخصی که دست قبل باعث کسب امتیاز شده‌است تعیین می‌کند. اما جهت ترتیب نوبت‌ها همچنان حفظ می‌شود. (یعنی مثلاً پادساعتگرد می‌گردد) تیمی که هفت امتیاز کسب کند بازی را برنده شده‌است. اگر تیم برنده همان تیم حاکم باشد، حاکم همچنان حاکم باقی می‌ماند و اگر تیم حاکم شکست خورد، حاکمْ خودْ ورق‌دهنده می‌شود و به همان ترتیب نوبت پیشین ورق می‌دهد. (پس از برخوردن ورق‌ها). اگر در یک دست بازی یکی از تیم‌ها ۶ باشد و همان تیم، تیم مقابل را کُت کند، تیم کت‌کننده بازی را برده است.

اگر در یک دست بازی یکی از تیم‌ها هیچ امتیازی کسب نکند به اصطلاح «کُت» می‌شود. اگر تیم کت شونده تیم حاکم باشد سه باخت و اگر تیم کت شونده حاکم نباشد تو گویی دو باخت در نظر گرفته می‌شود. اگر بازیکنی ورق‌های خود را با توجه به ورق زمینه بازی نکند تیم به اصطلاح «کُت» می‌شود. به «کُت شدن» تیم حاکم، «حاکم کتی» یا «سه کتره» یا «پر کت» می‌گویند در کت کردن نیازی به اعلان نیست . اگر تیمی پس از این که ۷ دست را برد، اصرار به ادامه بازی داشت و موفق شد که تمام ۱۳ برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می‌گویند و اگر موفق به کسب ۱۳ دست نشود همان کتی لحاظ میشود. در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام‌کننده برنده نهایی بازی خواهد بود. همچنین اگر حاکم «بام» شود به آن «پر بام» یا «حاکم بام» می‌گویند. این پیروزی سهمگین‌ترین نوع برد است.
در ضمن اگر در توزیع ورقها اشتباهی شود و بیش از یک کارت خطا داشته باشند یکبار دیگر توزیع کارت انجام می‌شود و اگر یک کارت بیشتر به تیم حاکم داده شود فرد اعلام‌کننده می‌تواند هر کارتی را از رو به فردی که کمتر دارد بدهد فقط به شرطی که بعد از تحویل کارت حداقل یک کارت دیگر از همان ورق داشته باشد و اگر کارت اضافه نزد تیم توزیع‌کننده باشد این جا دو حالت پیش می‌آید: در حالت اول تیم حاکم می‌تواند درخواست تکرار توزیع ورق‌ها را بکند و در حالت دوم یک ورق به صورت شانسی از دست مقابل بدون نشان دادن ورق بردارد.
لازم به ذکر است که تیم برنده برگ هارا جمع کرده و کنار خودش قرار میدهد اما لزوما نباید به همگان نشان دهد.
ترتيب انداختن كارت ها به صورت پادساعتگرد است
موارد خاص :هنگامی که بازی بین دو گروه زن و مرد باشد (یک زن و یک مرد در هر گروه )در بازی وقتی تک و شاه بازی شده باشد بازیکن می تواند از یارش بپرسد که آیا بی بی دست تو هست یا خیر .نکته جالبتر انجاست که در صورتی که شخصی فراموش کند از یارش درباره بی بی سوال کند و برگه مربوطه را ببرد ،امکان اصلاح آن در پایان همان دور وجود دارد.

در این بازی زمانی که گروهی دست ششم را گرفته باشد و در هنگام بازی کردن دست هفتم تیم حریف را کت کند و با دو امتیازی که بدست اورد به هشت دست برسد برنده محسوب میشود ، چون باید در این بازی فقط به هفت دست رسید و در این صورت تیم مقابل حتی با یک دست برنده بازی خواهد بود.

((برگرفته از کتاب شبهای سیاهکل))

این ۶ زیررده در این رده قرار دارند؛ این رده در کل حاوی ۶ زیررده است.

این ۱۹ صفحه در این رده قرار دارند؛ این رده در کل حاوی ۱۹ صفحه است.

بازی ریم

بازی شیطان

چند نوع بازی با ورق داریم

بازی بلف

بی بی سلام

بی بی سلام نوعی ورق‌بازی تفریحی است که با ۳ یا ۴ نفر یا بیشتر انجام می‌شود و نیاز به یک دست ۵۲تایی ورق دارد و یک نفر باید کارت‌پخش‌کن باشد. هدف از بازی این است که سریع‌تر از بقیه بازیکنان ورق‌های دست خود را خالی کرد. در این بازی سرعت عمل لازم است.

ابتدا کارت‌پخش‌کن به همه بازیکنان به تعداد مساوی ورق می‌دهد. اگر ورق‌ها مساوی به همه نرسید می‌توان توافقی به یک یا چند نفر یک ورق بیشتر داد. بازیکنان هیچکدام از ورق‌ها را تا وقتی که روی زمین نیامده است نمی‌بینند.

برای شروع، نفر بعد از کارت‌پخش‌کن یک ورق را به رو بر زمین می‌گذارد. (نفر بعد از کارت‌پخش‌کن نفر سمت راست او است زیرا نوبت‌ها پادساعتگرد می‌چرخد.)

برندهٔ بازی کسی است که زودتر از همه ورق‌های دست خود را خالی کند.

چند نوع بازی با ورق داریم

آموزش بازی شیطون (شاه _دزد _وزیر)

سم بازی: شیطون یا (شاه _دزد _وزیر)

اصالت: نا مشخص

تعداد بازیکن: ۳ الی ۶ نفره

استاندارد: ۵۱ با کسر آس خاج یا ۵۲ بعلاوه جوکر

هدف از بازی: سریعتر از بقیه برگ تموم کردن.

نوع بازی: سرگرمی

توزیع کارت: Dealer

ابتدا یکی از جوکرها رو قاطی پاسور ها میکنیم یا تک گشنیز ( خاج ) رو از پاسور ها خارج میکنیم  و بعد کارت‌ها را بین همه پخش می‌کنیم .

بازیکنان جفت کارت‌های مشابهی را که دارند مثلاً دو تا ۹لو را جدا میکنند و روی عرشه می‌اندازند برای اینکه همه ببینند.

آموزش:

– وقتی همه بازیکنان کارت‌های مشابه را جدا کردند بازی شروع میشه و نفر اول که کارت گرفته شروع میکنه و یکی از کارت‌های بازیکن سمت راستی خود را میکشد.

اگر کارتی مثلش داشت هر دو را روی عرشه میزاره و یک ورق دیگه میکشه و اگر ورق هم خوان نداشت نوبت او تمام می‌شود و نفر سمت راست همین کار را با نفر سمت راستی خودش انجام میده و دور تکرار می‌شود .

قوانین بازی:

– اولین نفر که کارت تموم میکنه شاه میشه

– دومین نفر که کارت تموم میکنه وزیر میشه

– سومین نفر که کارت تموم میکنه جلاد میشه

– آخرین نفر هم که جوکر یا تک اسپیک رو داره بدبخت میشه(دزد) و باید به دستور شاه و مشورت وزیر مجازات بشه

– حکم را هم جلاد اجرا میکنه

پایان بازی:

– کسی که در آخر جوکر یا تک اسپیک در دستش باقی بماند بازنده است و کسی که اولین نفر کارت تموم بکنه برندس .

چند نکته:

– جوکر یا تک اسپیک با هیچ ورقی پایین انداخته نمی‌شود

– اگر احیاناً از دست نفر سمت راست خود جوکر یا تک اسپیک را کشیدید سعی کنید لبخند نزنید یا چهرتون تغییر نکنه و خودتون رو تابلو نکنید.

آموزش بازی ریم

ریم یه بازی دونفره است و با یک دست پاسور انجام میشه.
یکی از بازیکنان ورق پخش میکنه : ۱۰ تا به حریف میده و ۱۱ واسه ی خودش بر میداره .

بقیه اوراق رو به پشت روی زمین میگذاره .

هدف در این بازی اینه که به پاسور ها نظم بده ، یعنی ۳تا ( به بالا) ورق رو به ترتیب کنار هم جور کنه مثلا : ۱ ۲ ۳٫٫ ( از یک خال ) یا اینکه ۳تا (به بالا) ورق مثل هم داشته باشه ( مثلا ۳ تا شاه).

بعد از تقسیم ورق ها کسی که ۱۱ تا پاسور داره باید یکی از ورق هاشو بندازه تا مثل طرف مقابل ۱۰ تا ورق داشته باشه ( ورقی رو میندازه که فکر میکنه به دردش نمیخوره) البته ورق رو باید طوری روی زمین بندازه که حریف هم بتونه اون رو ببینه ( تا اگه به دردش می خوره برش داره ) بعد از اون نوبت حریفه اون میتونه برگ افتده روی زمین رو برداره یا یکی از ۳۱ ورقی که به پشت روی زمین وجود داره ( توجه هرگاه از هز جایی برگه ای برداشته میشه باید از توی دست یه پاسور روی زمین بیفته تا دوباره جمع پاسور های توی دسمون به ۱۰ تا برسه) .

همینطور بازی ادامه پیدا میکنه تا یه نفر پاسور هاش جور بشه .

در این موقع پاسور های فرد بازنده باید بازدید بشه و مقدار ورق های جور نشده شمرده بشه . مثلا اگه ۶ تا رو جور کره و ۴ تا جور نشده و اون ۴ تا به این صورت باشه : شاه دل ، تک خشت ، ۵ لو خشت ، سرباز دل ؛ پس ۴۳امتیاز به فرد برنده داده میشود زیرا تک=۱۴ ، شاه =۱۳ ، ۵لو=۵ ، سرباز=۱۱ و ۱۴+۱۳+۵+۱۱=۴۳٫

در ابتدای بازی باید حد امتیازات رو برای اتمام بازی شرط کنید.


شروع موضوع توسط tomboyish ‏21 آپریل 2005 در انجمن گفتگوی آزاد

بازی ورق (ورق‌بازی) (به انگلیسی: Playing card)، به بازی با ورق‌های بازی یا پاستور گفته می‌شود.

از ۵۲ عدد صفحه مقوایی یا پلاستیکی که در ۴ دسته خال مختلف ۱۳ کارتی به‌علاوه ۲ عدد کارت جوکر یا دلقک، قرار می‌گیرند تشکیل شده‌است. از این ورق‌ها برای انواع بازی و سرگرمی، شعبده بازی‌ها، چشم‌بندی و تردستی‌ها استفاده می‌شود. اکثر بازی‌ها و سرگرمی‌ها صرفاً با ۵۲ کارت اصلی صورت می‌گیرد و جوکر نقش چندانی در بازی‌ها ندارد و گاهی از کارت جوکر به جای کارت گمشده‌استفاده می‌شود. البته بازی‌ها و سرگرمی‌هایی نیز هستند که با کارت جوکر انجام می‌شوند مثل بازی شیطانک و همچنین شلم. هر ورق در یک طرف دارای شکلی و علامتی است که با بقیه ورق‌ها متفاوت است و طرف دیگر همه آن‌ها (در یک دست ورق) کاملاً مشابه یکدیگر می‌باشند.

تاریخ شروع ورق بازی به قرن یازدهم در چین برمی‌گردد. در آن زمان پول‌های کاغذی چینی دارای چهار شکل مختلف بود و هم‌چنین دارای اعدادی بین ۲ الی ۹ در سه مورد و در یکی اعداد ۱ الی ۹. چنین تصور می‌شود که اولین ورق‌های بازی در واقع همان اسکناس‌های چینی بوده‌است که برای موارد شرط‌بندی و بازی نیز از آن‌ها استفاده می‌شده‌است. با این همه به نظر می‌رسد که اولین ورق‌های چاپ شده مربوط است به مجموعه دومینوهای چینی که ۲۱ شکل ترکیبات مختلف یک تاس در روی آن‌ها منقوش بوده‌است.

پیش از مرسوم شدن ورق بازی به شیوه امروزی در ایران نوعی بازی ورق به نام گنجفه در این سرزمین مرسوم بوده‌است. گنجفه به احتمال زیاد در قرن شانزدهم و در دربار صفویان پدید آمده و از آنجا به هندوستان راه یافته‌است. با توجه به شباهت‌های ساختاری گنجفه و ورق بازی اروپایی، این دو مسلماً از هم تأثیر پذیرفته‌اند، هر چند که جهت این تأثیر به درستی معلوم نمی‌باشد.

در بازی گنجفه هشت دستهٔ دوازده‌برگی که نود و شش ورق دارد به کار می‌رود. هر یک از این دسته‌های هشتگانه سابقاً نامی به ترتیب زیر داشت: غلام، تاج، شمشیر، اشرفی (زر سرخ)، چنگ، برات، سکه (زر سفید)، قماش. هر دسته ۱۲ برگ داشت: دو تا به نام شاه و وزیر و بقیه به شمارهٔ یک تا ده شناخته می‌گردید. برای این بازی، دستگاهی مخصوص می‌ساختند و آن را گنجفه می‌نامیدند.[۱]

چند نوع بازی با ورق داریم

در جمهوری اسلامی ایران بازی با ورق، به دلیل نهی شدن آن توسط اسلام به عنوان آلت قمار،[۲] جرم محسوب می‌شود. با این‌وجود بازی با ورق همچنان محبوبیّت خود را در بین مردم حفظ کرده‌است، چنان‌که ورقِ بازی در رده ۱۶ ام فهرست بیشترین کالاهای قاچاق شده در سال ۱۳۸۳، پس از مواد مخدر و قبل از ارز قرار گرفته‌است.[۳]

متأسفانه در فارسی اصطلاحات یکدستی برای رویدادهای ورق بازی نداریم. برای مثال ما به بسیاری از رویدادها «دست» می‌گوییم، مانند: دست دادن (برگ دادن، همچنین: برگ خوب دادن، برگه‌های مورد نظر آمدن، به عبارتی «دست خوب»)، دست (برگ‌هایی که در اختیار داریم؛ مثال، دست خوب، دست بد، دست پُر)، دست بازی (دُور یا نوبتی که در حال بازی شدن است)، ست (یک دست ۷ تایی در بازی حکم)، برگ‌های روی زمین (زمینه)، یک پک یا دِک ۵۲ تایی برگ (دسته)، سمت وسوی چرخش برگ‌ها (از دست راست برگ بده) و … ما به همهٔ این‌ها «دست» می‌گوییم، حال آن که هر یک تعریف و اصطلاح جداگانه ای دارند. واژهٔ «بازی» نیز به همین شکل است؛ بنابراین در واژه نامهٔ مختصر زیر، تنها به واژه‌های مشخصی پرداخته شده‌است و معادل انگلیسی آن‌ها را نیز نوشته‌ایم:

تعداد بازی‌های آن به تعداد کارت های پاسور (52 کارت) است، که معروف‌ترین آن‌ها به ترتیب الفبایی عبارتند از:

بازی به صورت چهار نفره بازی می‌شود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است، به غیر از یک سری تبصره‌های استثنائی که خیلی کم پیش می‌آید. این بازی به انگلیسی Court piece نامیده می‌شود.

شرح مختصر:

به هر بازیکن ۱۳ برگ داده می‌شود که یک خال، به انتخاب شخص حاکم، به عنوان خال حکم (رنگ به دری افغانستان) انتخاب می‌شود و بر همه خال‌های دیگر برتری دارد. بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می‌کنند و هر تیم که زودتر ۷ برگ را برد برنده آن بازی است. هر کس که ۷ بازی را برد یک روند را برده و هر کس ۲ یا ۳ روند را برد برنده نهایی بازی است.

شرح کامل:

تبصره‌ها و قوانین:

شلم از کلمه “ slam“ انگلیسی و “chelem“ فرانسه گرفته شده‌است و معنی آن جمع‌آوری تمام برگ‌های بازی است. هدف این بازی رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولاً ۱۱۶۵) زودتر از رقیب است. بازی به دو صورت با ژوکر و بدون ژوکر انجام می‌شود.

شرح مختصر بازی (بدون جوکر): در این بازی هر بازیکن ۱۲ برگ دریافت می‌کند (ابتدا با انداختن آس مشخص می‌شود که چه کسی کارت پخش کن باشد و سپس کارت پخش کن ۱۲ تا کارت به نفر سمت راست، بعداً ۱۲ کارت به نفر جلویی و بعد از آن ۱۲ کارت به نفر سمت چپ خود می‌دهد و ۴ تا بر زمین گذاشته و بقیهٔ کارت‌ها مال خودش است). بعد شروع به خواندن امتیازی که می‌توانند بگیرند می‌کنند. مثلاً ۱۲۵ امتیاز از کل ۱۶۵ امتیاز ممکن (این مرحله نیاز به مهارت دارد). کسی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم تعیین می‌شود و کسی که نمی‌تواند امتیاز بالاتر از بیشترین امتیاز گفته شده را بدست بیاور اصطلاحاً می‌گوید «پاس». سپس حاکم با همکاری یارش باید تلاش کند تا امتیاز تعهد شده را کسب کند. در اینصورت او به همان تعداد امتیاز که گرفته‌است امتیاز دریافت می‌کند و در صورتی که نتواند به امتیاز تعهد داده شده برسد به همان اندازه نمره منفی دریافت می‌کند در صورتیکه همه ورق‌ها را جمع کند (شلم) ۳۳۰ امتیاز تعلق می‌گیرد بازی ادامه خواهد داشت تا وقتی که یک تیم زودتر به امتیاز نهایی برسد. در این بازی بردن هر دست ۵ امتیاز دارد. هر ۵ لو، ۵ امتیاز ‚ هر ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و هر تک آس هم ۱۰ امتیاز دارد.

به این ترتیب در مجموع کل امتیاز یک بازی ۱۶۵ امتیاز است:

۱۳×۵ (۱۳ تا دست برده شده)+ ۴×۵ (۴ تا ۵ لو)+ ۴×۱۰ (۴تا آس)+ ۴×۱۰(۴ تا ۱۰ لو)=۱۶۵

شرح مختصر بازی (با ژوکر): در بازی با ژوکر تمام قوانین ثابت است با این تفاوت که ژوکر قرمز ۲۰ امتیاز و ژوکر سیاه ۱۵ امتیاز به مجموع امتیازات اضافه می‌کنند و کل امتیازات بازی به ۲۰۰ امتیاز می‌رسد. ارزش برگ ژوکرها بالاتر از تمام کارت‌ها (حتی آس حکم) می‌باشد و ژوکر قرمز بالاتر از ژوکر سیاه است.

این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است. این بازی از خانواده حکم است.

شرح مختصر بازی:

در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به‌شمار می‌رود. در این بازی حکم همیشه پیک است. هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می‌تواند بگیرد اعلام می‌کند (حد اقل ۲ دست). سپس بازی می‌کنیم. در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می‌خورد. کسب کردن دست تعهد شده ۱۰ امتیاز برای هر دست، و برای دست‌های اضافی گرفته شده ۱ امتیاز برای هر دست حساب می‌شود. بازی تا ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ ادامه دارد

شرح کامل بازی:

آغاز بازی:دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می‌کنیم و ۲ لو خشت و دل را بیرون می‌کشیم تا ۵۲ برگ کامل شود.

الف) دست دادن:

بر حسب قرعه یک نفر دست می‌دهد. دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است. نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاستور عوض نمی‌شود تا وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد. در این هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل می‌شود؛ و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را تا زمانی‌که امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد

ب) تعهد کردن و نحوه شمارش امتیاز:

پس از دست دادن، هر فردی اعلام می‌کند که چند دست خواهد برد. این تعداد از ۲ دست کمتر نمی‌تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاستور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می‌کنند. پس از پایان این مرحله، جمع تعهد هر تیم نوشته می‌شود، مثلأ تیم اول جمعاً ۶ دست و تیم دوم جمعاً ۵ دست خوانده‌است. در پایان بازی، چنانچه تیمی نتوانسته باشد به اندازه دست‌های تعهد شده دست ببرد، تعهد خود × ۱۰ را منفی خواهد خورد. مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند ۶ دست را بگیرد، ۶۰ امتیاز منفی خواهد خورد. اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده، یا بیشتر از آن را بگیرد، به تعداد دست‌های تعهد شده، هر دست ۱۰ امتیاز و برای دست‌های اضافی که گرفته، هر دست ۱ امتیاز می‌گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما به جای ۶ دست، ۸ دست ببرد، ۶۲ امتیاز می‌گیرد: ۶۰ امتیاز برای ۶ دست تعهد شده و ۲ امتیاز برای دو دست اضافی

ج) بازی:

بازی توسط فرد سمت راست پاستور آغاز می‌شود و کاملاً مطابق حکم است اما با یک تفاوت در نحوه بازی ژوکرها: ژوکرها را می‌توان در هر زمان که بخواهیم بازی کنیم، بدون توجه به این که آیا خال بازی شده را در دستمان داریم یا نه. مثلأ اگر تک دل بازی شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته باشیم، در صورت صلاح دانستن می‌توانیم با ژوکر بازی کنیم و آن را ببریم. ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن است. این دو حتی تک پیک یعنی بالاترین برگ حکم را هم می‌برند. اما نکته جالب بازی این است که ژوکر رنگی اجازه بازی شدن را ندارد تا وقتی که ژوکر سیاه بازی شده باشد. در واقع ژوکر رنگی گروگان ژوکر سیاه است و کسی که ژوکر سیاه را داشته باشد می‌تواند با بازی خوب از بازی مناسب ژوکر رنگی جلوگیری کند. نکته دیگر این که ژوکر سیاه باید حتماً تا دست دهم بازی شود. این کار برای این است که ژوکر رنگی هم اجازه بازی بیابد

د) شمارش امتیاز و پایان بازی:

بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده، که معمولاً ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ است. ادامه می‌یابد.

ه) قانون دیگری که این بازی دارد امکان خرید و فروش دست است به این صورت که گروهی که تعداد دست کمتری را اعلام کرده‌اند می‌توانند دست بهتر گروه مقابل را با اعلام حداقل دو دست بیشتر (اگر بالای ۱۰ بود یک دست بیشتر) مال خود کنند مثال گروه اول ۷ دست می‌خواند ولی گروه دوم می‌بیند با دست بدی که دارد حداکثر ۳ دست می‌گیرد (احتمالاً گروه اول امتیاز بیشتری دارد و می‌خواهد بدون ریسک تا پایان بازی پیش رود) یعنی گروه اول امکان گرفتن ۱۰ دست را دارد پس گروه دوم اعلام می‌کند که دست گروه اول را می‌خرد پس هر کس پس از حفظ کردن دست خود دست خود را به نفر سمت راست خود می‌دهد و دو گروه دوباره تعداد دستی که می‌خوانند را اعلام می‌کنند (گروه دوم حداقل باید ۹ دست را اعلام کند) خرید و فروش می‌تواند چند بار انجام شود.

چهاربرگ یا پاسور یا سور یا یازده شناخته‌شده‌ترین و آسان‌ترین بازی با ورق است که می‌توان به سادگی آن را فرا گرفت. این بازی را می‌توان به روش‌های گوناگون ۲ نفره، ۳ نفره و ۴ نفره و… انجام داد که البته گونه ۲ نفره آن بیشتر مورد توجه است.

دست دادن: ابتدا یک نفر ورق‌ها را بُر زده و چهار برگ به حریف، چهار برگ به خودش و چهار برگ روی زمین پخش می‌کند.

بازی کردن: نحوه بازی به این گونه است که هر گاه مجموع عدد روی چند کارت ۱۱ شد فرد می‌تواند آن برگ‌ها را جمع کند.

قوانین

امتیازبندی

این بازی صرفا دو نفره می‌باشد . هدف در این بازی مرتب کردن کارت‌ها به دو صورت ران(Run) و یا ست(Set) می‌باشد . منظور از ران مرتب کردن کارت‌های از یک خال و به ترتیب پشت سر هم می‌باشد . به عنوان مثال J,Q,K از خال خشت◇ تشکیل یک ران می‌دهند . منظور از ست مرتب کردن اعداد از خال‌های مختلف می‌باشد . به عنوان مثال عدد 10 از خال خشت◇، پیک♤ و خاج(گشنیز)♧ تشکیل یک ست می‌دهند . نکتهٔ مهم این جاست که کارت‌های مرتب شده باید سه تا کارت یا بیشتر باشد مثلا دو تا 10 از خال خشت◇ تشکیل ست نمی‌دهند در حالی که چهار تا از آن تشکیل ست می‌دهند . بازی با 52 برگ پاسور ( بدون JOKER) انجام می‌شود .

معمولا با آوردن ACE شروع کنندهٔ بازی مشخص می‌شود . نفر دیگر کارت پخش کن خواهد بود . شروع‌کننده می‌تواند به روش‌های دیگر یا توافقی مشخص شود . کارت پخش کن موظف است 11 برگ به شروع‌کننده و 10 برگ به خودش بدهد و مابقی ورق‌ها را به پشت روی زمین قرار دهد . (برخی‌ها به شروع‌کننده نیز همان 10 برگ را می‌دهند که این مسئله توافقی است) اگر شروع‌کننده 11 برگ داشت موظف است یک برگ را به پایین بیندازد (کار منطقی این است که برگه ای را که نیاز ندارد به زمین بیندازد) و اگر 10 برگ داشت باید ابتدا یک برگ از زمین برداشته و سپس برگه ای را به زمین بیندازد . او می‌تواند برگه ای را که از زمین برداشته نیز به به زمین بیندازد . نکتهٔ قابل توجه این جاست که هر برگه ای که از دست روی زمین قرار می‌گیرد باید به رو باشد تا حریف بتواند آن را ببیند که اگر خواست آن را بردارد یا یکی از برگه‌های به پشت که نمی‌داند زیر آن چیست . پس از هر برداشتن و گذاشتن کارت نوبت به حریف واگذار می‌شود تا او نیز این کار را انجام دهد تا جایی که یکی از بازیکنان بازی را ناک (Knock) کند . ناک به معنی بستن بازی است و بازیکن زمانی می‌تواند ناک کند که مجموع امتیاز کارت‌های جور نشدهٔ او (Deadwood) ده یا کمتر از ده باشد .

ACE : امتیاز 1
اعداد 2 تا 10 : امتیاز به ارزش عددی خود
J,Q,K (عکس ها) : امتیاز 10

چند نوع بازی با ورق داریم

قوانین و رتبه‌بندی در بازی پوکر

نمودار زیر به ترتیب شامل بهترین دست (Royal Flush) تا بدترین دست ممکن (High Card) است که در بازی پوکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که در بازی پوکر بهترین دست برنده می*شود، بنابراین به‌طور مثال دست (Full House) نسبت به (Flush) برتری دارد.

A♠ K♠ Q♠ J♠ ۱۰♠

Q♥ J♥ ۱۰♥ ۹♥ ۸♥

K♣ K♦ K♥ K♠ ۹♥

۸♣ ۸♦ ۸♠ K♣ K♠

K♠ J♠ ۸♠ ۴♠ ۳♠

۵♦ ۴♥ ۳♠ ۲♦ A♦

۷♣ ۷♥ ۷♠ K♦ ۲♠

A♣ A♦ ۸♥ ۸♠ Q♠

۹♥ ۹♠ A♣ J♠ ۴♥

A♦ ۱۰♦ ۹♠ ۵♣ ۴♣

نحوه توزیع ورق*ها

در انواع Hold’em, Omaha و Five Crad Draw یک دیسک در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بین بازیکنان می‌چرخد که به آن Dealer می‌گویند. توزیع کارت از نفر بعد از Dealer شروع می‌شود و به هر نفر یک کارت داده می‌شود تا به Dealer برسیم. سپس این کار یک دور دیگر (در Hold’em) یا سه بار دیگر (در Omaha) انجام می‌شود. (در Hold’em هر نفر ۲ کارت و در Omaha هر نفر ۴ کارت خواهد داشت)

روند انجام شرط‌بندی (Betting):

حداقل میزان پول لازم برای ورود به هر دور بازی Big Blind نام دارد. دیسک Dealer نشان می‌دهد که نفر بعد از آن در جهت عقربه‌های ساعت باید نصف میزان حداقل (Small Blind) را قبل از دریافت هر کارتی بپردازد و نفر بعد از وی کل مبلغ را(Big Blind). در واقع این دو نفر مجبور به پرداخت این مبالغ هستند. برای اختصار از این پس از Big Blind و Small Bling به عنوان SB و BB یاد می‌شود.

بعد از توزیع کارت، شرط‌بندی از نفر بعد از BB شروع می‌شود.

هر بازیکن برای ورود به بازی باید حداقل میزان BB را بپردازد یا در غیر اینصورت از آن دور بازی خارج شود و به اصطلاح جا برود (Fold).

حالت دیگر این است که شخصی با توجه به پتانسیل بالای کارت‌های موجود در دستش میزان شرط را افزایش دهد (Raise).

حداقل میزان Raise به اندازه یک BB است. از نظر حداکثر میزان Raise پوکر به سه دسته تقسیم می‌شود. Limit و No-Limit و Pot Limit در نوع Limit حداکثر مبلغ افزایش همان یک BB است و اینکار تا حداکثر ۴ دور انجام پذیر است. در نوع Pot Limit حداکثر به اندازه پولی که تا به آن لحظه در میان بازی (Pot) جمع شده می‌توان Raise کرد. در نوع No Limit محدودیتی در میزان افزایش شرط نیست.

بعد از Raise هر بازیکنی باید به میزان آخرین شرط بپردازد تا بتواند در آن دور بازی شرکت کند. برای مثال اگر در یک دور، SB برابر ۱۰ و BB برابر ۲۰ است، اگر کسی مبلغ را به ۶۰ افزایش دهد، نفرات بعدی باید حداقل همان ۶۰ را برای حضور در بازی بپردازند.

مثال ۱ – تعداد افراد ۶ نفر

SB = ۱۰

BB = ۲۰

نفر اول بعد از BB جا می‌رود. (Fold)

نفر دوم ۲۰ دلار می‌پردازد. (Call)

نفر سوم ۲۰ دلار می‌پردازد. (Call)

نفر چهارم که همان نفر صاحب دیسک Dealer است جا می‌رود. (Fold)

نفر SB چون قبلاً ۱۰ تا پرداخته‌است، برای ادامه باید ۱۰ تای دیگر بپردازد.

نفر BB در اینجا دارای دو انتخاب است. وی می‌تواند یا Check کند به این معنی که چون قبلاً ۲۰ تا پرداخته با اعلام موافقت خود با میزان شرط، آن دور شرط را می‌بندد و وارد دور بعد می‌شویم. حالت دیگر این است که وی Raise می‌کند که در این حالت کلیه افراد باقی‌مانده، باید به نوبت به میزان ما به التفاوت مبلغ جدید و ۲۰ تایی که قبلاً پرداخته‌اند بپردازند تا قادر به ادامه بازی باشند. اگر کسی مایل به پرداخت مبلغ اضافه نیست Fold می‌کند و از آن دور بازی خارج می‌شود ولی پولی که تا آن زمان در بازی گذاشته را از دست خواهد داد.

دور اول کارت‌های اشتراکی: سه کارت با نام Flop

بعد از پایان دور اول شرط‌بندی، ۳ کارت رو می‌شود. این سه کارت متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این سه کارت به دو کارت موجود در دست خود یک دست ۵ تایی پوکر که در بالا لیست شده می‌سازد. بعد از نمایش Flop یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند. باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن دور جدید کارت بعدی اشتراکی رو می‌شود.

دور دوم کارت‌های اشتراکی: یک کارت با نام Turn یا Fourth Street

بعد از پایان دور دوم شرط‌بندی، ۱ کارت رو می‌شود. این کارت نیز همچون سه کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این چهار کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۶ کارت که در بالا لیست شده می‌سازد. بعد از نمایش Turn یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

بعد از بسته شدن دور جدید کارت پایانی اشتراکی رو می‌شود.

دور سوم کارت‌های اشتراکی: یک کارت با نام River یا Fifth Street

بعد از پایان دور سوم شرط‌بندی، ۱ کارت که کارت آخر است رو می‌شود. این کارت نیز همچون چهار کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این پنج کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۷ کارت که در بالا لیست شده می‌سازد. بعد از نمایش River یک دور تازه شرط‌بندی، انجام می‌شود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه‌های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.

باز هم مانند قبل هر بازیکن می‌تواند Check کند، Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.

در هر دور بازی اگر افزایش شرط توسط یک بازیکن منتهی به جارفتن یا Fold بقیه شود، نفر باقی‌مانده برنده کلیه پولهایی است که تا آن لحظه جمع شده‌است.

پس از رو شده کارت آخر یا River و پس از بسته شدن دور شرط، در صورتی که بیش از یک نفر در بازی حضور دارند، Show Down یا نمایش دست‌ها اتفاق می‌افتد. به این معنی که آخرین نفر که قبل از کارت آخر شرط را افزایش داده (و در صورت عدم افزایش، SB یا نفر اول بعد از وی که در بازی حضور دارد) کارتهایش را رو می‌کند و به ترتیب بقیه نیز همین کار را می‌کنند و بهترین دست پول‌های موجود را می‌برد.

اگر دو یا چند نفر دست‌های مشابه داشته باشند، Split یا تقسیم پول انجام می‌شود.

بدیهی است میزان افزایش مبلغ توسط شما به قدرت دست شما در هر لحظه یا استنباط شما از ضعف حریفتان با توجه به بازی وی تا آن لحظه بستگی دارد.

مثال 2 (No-Limit Hold’em) – تعداد افراد ۶ نفر

SB: ده دلار

BB: بیست دلار

نفر اول بعد از BB (علی) با دست ۳♠ ۲♦ جا می‌رود. (Fold) نفر دوم (بهزاد) با دست Q♥ J♥ بیست دلار می‌پردازد. (Call) نفر سوم (مجید) با دست A♠ A♦ با شصت دلار افزایش شرط را به هشتاد دلار می‌رساند. (Raise) نفر چهارم (الهام) که همان نفر صاحب دیسک Dealer است با دست ۵♠ ۴♥ جا می‌رود (Fold). نفر SB (روشنک) چون قبلاً ۱۰ دلار پرداخته‌است، برای ادامه باید ۷۰ دلار دیگر بپردازد. وی با دست K♠ Q♠ هفتاد دلار دیگر می‌پردازد. نفر BB (مسعود) با دست J♠ ۴♥ جا می‌رود. نفر اول بعد از BB که قبلاً جا رفته‌است. نفر دوم بعد از BB که قبلاً با دست Q♥ J♥ بیست دلار پرداخته‌است شصت دلار دیگر می‌پردازد و دور شرط‌بندی بسته می‌شود. پول موجود در Pot: دویست و ۶۰ دلار

Flop:

A♣ ۹♠ ۷♠

نوبت بهزاد است. وی با ترکیب A♣ ۹♠ ۷♠ Q♥ J♥ دست قدرتمندی نساخته‌است؛ بنابراین چک می‌کند. مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ ۹♠ ۷♠ دستی بسیار قدرتمند تا این لحظه دارد. سه آس. وی ۱۰۰ دلار شرط می‌بندد. روشنک با ترکیب A♣ ۹♠ ۷♠ K♠ Q♠ دستی قدرتمندی ندارد ولی اگر یک پیک دیگر روی زمین ظاهر شود دستی بسیار قدرتمند خواهد ساخت. وی تصمیم می‌گیرد ۱۰۰ دلار برای دیدن کارت بعدی بپردازد. مجدداً بازی به بهزاد می‌رسد. وی نه دست خوبی دارد و نه امیدی برای بهبود دستش دارد. وی از خیر پولی که تاکنون سرمایه‌گذاری کرده می‌گذرد و جا می‌رود.

پول موجود در Pot: چهارصد و ۶۰ دلار

Turn:

۱۰♠

Board:

A♣ ۹♠ ۷♠ ۱۰♠

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ ۹♠ ۱۰♠ با دیدن پیک سوم تا حدودی نگران این است که روشنک با داشتن دو پیک در دستش به فلاش رسیده باشد. با اینحال وی ۲۰۰ دلار شرط می‌بندد. روشنک با ترکیب ۹♠ ۷♠ K♠ Q ♠۱۰♠ دست بسیار قدرتمندی دارد. وی ۲۰۰ دلار را Call می‌کند.

پول موجود در Pot: هشتصد و ۶۰ دلار

River:

۷♥

Board:

A♣ ۹♠ ۷♠ ۱۰♠ ۷♥

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ ۷♥ ۷♠ تقریباً شکست‌ناپذیر است. روشنک تنها باید ۷♦ ۷♣ داشته باشد تا با کاره هفت مجید را ببرد که احتمالی بسیار بعید است. مجید تمام موجودی اش را ۱۰۰۰ دلار دیگر باشد به میان می‌گذارد.

روشنک کماکان بهترین ترکیب ممکنش همان ۹♠ ۷♠ K♠ Q ♠۱۰♠ است. دیدن یک Pair در کارت‌های مشترک او را نگران کرده که نکند مجید به فول هاوس رسیده باشد. با این حال وی موجودی باقی‌مانده اش را که ۱۲۰۰ دلار دیگر است را به میان می‌گذارد. البته از موجودی وی تنها ۱۰۰۰ دلار دیگر به میان می‌رود (برابر با آخرین موجودی مجید) و ۲۰۰ دلار برای خودش می‌ماند.

مجید با ترکیب ♠ A ♦ A♣ ۷♥ ۷♠ (Aces full of Sevens) روشنک را که دارای ترکیب ۹♠ ۷♠ K♠ Q ♠۱۰♠ است (Flush King high) شکست می‌دهد.

بیست و یک یا بلک‌جک یکی از بازی ورق‌بازی است که برای انجام آن بایستی از سکه یا اسکناس بهره گرفت. البته برخی از افراد برای پرهیز از بکارگیری سکه یا اسکناس از ژتون‌ها یا اشیای دیگری به عنوان پول استفاده می‌کنند. اما شرط کمیابی آن شی باید رعایت شود.

در این بازی مدیریت مجوعه ورق‌ها همراه ریسک‌پذیری، شرط‌بندی و تا اندازه‌ای بلوف است، به گونه‌ای که باید به عدد ۲۱ دست یافت یا به حد پایین آن دست یافت. اگر بازیکنی مجموع کارت‌هایش بیش از ۲۱ شود، بازی را باخته‌است. کسی که باخته‌است می‌بایست به حریفان باخت خود را اعلام کند.

تعداد بازیکنان:

برای این بازی حداقل نیاز به ۳ نفر می‌باشد و حداکثر ۱۰ نفر

روش بازی:

ابتدا طبق قرعه شخص دست دهنده مشخص می‌شود و همانند اکثر بازی‌های ورق، از سمت راست شروع به پخش کردن ورق‌ها می‌کند و تعداد کارت‌ها براساس تعداد نفرات مشخص می‌شود.

قواعد بازی:

۱: در صورتی‌که تعداد نفرات بیش از ۶ نفر باشد باید از ۲ دست ورق استفاده شود.

۳: نفر سمت چپ دست دهنده به عنوان شروع‌کننده بازی نسبت به دست خود، تعداد و کارت خود را اعلام کرده و کارت‌های خود را از پشت به زمین می‌اندازد، مثلاً نفر اول که در سمت چپ نشسته باید از یک (آس)شروع کند یعنی مثلا می‌گوید ۲ تا آس و ۲ تا کارت به زمین می‌اندازد و نوبت او تمام می‌شود و نفر دوم باید عدد ۲ را به زمین بیندازد خب او می‌تواند اگر ۳ تا دو داشته باشد یکی از آنهارا نگاهداشته و دوتای دیگر را بیندازد یا هر ۳ را بیندازد حتی می‌تواند همراه ۳ تا دوی خود یک کارت دیگر مثل یک دونه پنجش رو هم به زمین بندازه اما خوب باید اون موقع بگه ۴ تا دو ولی در واقع ۳ تا دو و یه دونه پنجه که خب مطمعنا چهارمین دو دست یکی دیگست و وقتی بگی ۴ تا دو میگه بلوف زدی چون یه دو دست منه پس چطوری تو چهارتا دویی که دستتون رو میشه پس اولا سعی کنین هیچ وقت با چاهارتا بلوف نزنین دوما دونستیم که زمانی که یکی کارتا رو میذاره زمین اگه یکی شک کنه که کلکی تو کارشه و بگه بلف زدی اون موقع کارت‌های گذاشته شده روی زمین چک میشن (چون رو به پشت میزاریم زمین برمیگردونن) تا ببین واقعا راست گفته یا بلف زده که اگر واقعا بلف زده بود کل کارت‌های روی زمینو فرد بلف زننده ور میداره و اگر بدون بلف و دروغ واقعا کارت‌ها رو درست گذاشته اون موقع فردی که ادا داره بازیکن بلفو زده تمام کارت‌های روی زمینو ور میداره در ضمن اگه کسی فهمید که یه بازیکن بلف زده، حق گفتن نداره و باید به بازیکنی که نوبت بعدی بگه که اون اعلام کنه که فرد قبلیش بلوف زده تا تست کنن
اگرم واقعی نباشه اونی که شک کرده بود مجازات میشه نه اونی که گفته

مثلا اگه علی و بهنوش و سارا و بهنام بازی کنن و علی دیلر باشه پس بهنوش که چپشه شروع میکنه و ادامه پیدا میکنه تا به بهنام برسه.
خب بهنام میگه دوتا ۳ و میذاره زمین یه دفعه سارا متوجه شک میکنه که بلوف زده پس مجبوره به علی که نوبتشه بگه که کارتارو چک کنه حالا اگه واقعا دو تا ۳ بود کارت‌های روی زمین رو سارا برمیداره و اگر نه و بهنام بلوف زده باشه اون موقع کارت‌های رو زمین رو خود بهنام بر میداره

@ یک نفر زمانی میبره که کل کارتای دستش تموم بشه

@ بازی از آس شروع میشه و تا شاه میره و دوباره به آس برمیگرده یعنی _ اگر چهار نفر باشه _ نفر اول آس باید بذاره، نفر دوم ۲ و نفر سوم ۳ و نفر چهارم ۴ و نفر اول ۵ و نفر دوم ۶ و نفر سوم ۷ و نفر چهارم ۸ و نفر اول ۹ و نفر دوم ۱۰ و نفر سوم سرباز و نفر چهارم بی‌بی و نفر اول شاه و نفر دوم آس و نفر سویم دو … الی آخر

این بازی بسیار ساده است و یادگیری آن بسیار آسان است و محدودیتی از نظر تعداد نفرات ندارد. با این حال بازی کردن با شمار کمتر از سه و نیز شمار بسیار زیاد از گیرایی آن می‌کاهد. به مجموعه ورق‌ها یک ژوکر افزوده می‌شود و بازیکنان تلاش می‌کنند با تبادل نوبتی و شانسی کارت‌ها، هر چه زودتر کارت‌های خود را به صورت دو به دو و از یک شماره از دست خود خارج کنند. در پایان کسی که دارنده ژوکر است بازنده بازی است و اصطلاحاً شیطان یا دزد نامیده می‌شود. نفر اول شروع می‌کند و یکی از ورق‌های نفر سمت راست خود را از پشت می‌کشد اگر ورق جوری با آن داشت هر ۲ را زمین می‌اندازد و یک ورق دیگر می‌کشد و همین‌طور ادامه می‌دهد و اگر ورق هم خوان (از نظر عددی یا مثلاً شاه یا بی بی و…) نداشت نوبت او تمام می‌شود و نفر سمت راست همین کار را با نفر سمت راست خود می‌کند و دور تکرار می‌شود. جوکر با هیچ ورقی پایین انداخته نمی‌شود و کسی که در آخر جوکر در دستش باقی می‌ماند بازنده است و با نظر جمع جریمه‌ای را می‌دهد.

ترتیب دست دادن دست‌ها به صورت ۱۴ و ۱۳ و ۱۳ و ۱۳ است و نفری که ۱۴ ورق گرفته‌است بازی را شروع می‌کند. (هر کسی که طبق قرعه انتخاب شود مثلاً با آس)

نخستین کسی که بازی را به پایان برده‌است، شاه (یا حاکم) و نفر یکی مانده به نفر پایانی، جلاد نام می‌گیرد و شاه می‌تواند یک حکم کیفر را برای بازنده دستور دهد.

این یک بازی حداقل دونفره و حداکثر ۱۰ نفره می‌باشد؛ که در آن افراد باید زودتر به عدد ۲۱ برسند.

سایر بازی‌های نه چندان معروف در ایران:

۱. پینوکل (Pinochle): بازی ای شبیه به ریم میان دو یا ۴ نفر با دو بستهٔ ۴۸ تایی و کارت‌های ۹ تا A، که بیشتر در آمریکای شمالی بازی می‌شود. هدف از این بازی، جمع کردن کارت‌ها به ترتیب و تقریباً شبیه به ریم است.

۲. کاناستا (Canasta): بازی ای شبیه به ریم با دو بسته ورق و بیشتر میان ۴ نفر. هدف از این بازی، جمع کردن کارت‌ها به ترتیب است.

۳. بریج (Bridge): بازی ۴ نفره ای در ۲ گروه دو نفره شبیه به حُکم.

۴. ویست (Whist): بازی ۴ نفره ای در ۲ گروه دو نفره که هر گروه می‌کوشد بیشترین ترفندها را بزند و برنده، گروهی است که بیشترین ترفند (بلوف) را بزند.

در این بازی هدف تمام کردن کارت‌های درون دستمان است. این بازی فقط به صورت سه نفره بازی می‌شود و صورت دیگری ندارد.

نحوه شروع: ابتدا با انداختن آس معلوم می‌شود که چه کسی شروع می‌کند. بازی در جهت راست نفر اول بازی می‌شود.

دست دادن: به کسی که اول بازی می‌کند ۴ تا کارت داده و تا نفر سوم این کار جریان پیدا می‌کند. هر بازیکن به کارت‌های خود نگاه کرده و ۱ کارت به رو بر زمین می‌گذارد (به دلخواه). سپس ۲ بار به هر بازیکن ۴ تا کارت(۸ تا) داده می‌شود. «یعنی اول ۴ تا داده و بعد از یک دور دوباره ۴ تا داده می‌شود.» بقیه کارت به پشت روی زمین گذاشته می‌شود.

شروع بازی: هر بازیکن باید کارت‌های دست خود بر کارت‌هایی که ابتدا به رو بر زمین گذاشته شده بگذارد که از آن‌ها بزرگ باشد «کارت‌های دست بازیکن بزرگتر از کارت‌های زمین باشد» و می‌تواند اعداد به ترتیب نباشد. در غیر این صورت باید دو تا جریمه از روی کارت رو به پشت زمین بردارد و نوبت نفر بعد است و بازی به همین منوال ادامه می‌یابد تا کارت‌های یک نفر تمام شود.

نکات مهم

1) اگر یک دور هیچ یک از بازیکنان نتوانستند کارتی بر روی زمین بگذارند یک دور دیگر مثل اولین دور هر یک از بازیکنان یک کارت از کارت‌های خود به دلخواه بر روی زمین گذاشته و بازی بر اساس کارت‌های جدید ادامه پیدا می‌کند.
2) زمانی که کارت‌های جریمه زمین (به پشت) تمام شود، تمام کارت‌های به رو زمین بر خوزده و جایگزین آن‌ها می‌شوند. دوباره مثل مرحله اول شروع هر کس کارتی بر زمین گذاشته (از کارت‌های در دست) و بازی ادامه پیدا می‌کند.

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

چند نوع بازی با ورق داریم

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

خیلی ممنون که ویدئو ما را تماشا کردینما تو این کانال هر هفته ویدئو شعبده بازی با پاسور میزاریمپس اگه نمی‌خواهید ویدئوهای ما را از بدین پس لطفاً ما را سبسکرایب کنید و زنگوله کانال رو روشن کنید

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Playlists werden geladen…

     

قوانین :1- عدد 10 جهت بازی رو بر میگردونه2- عدد 2 که میاد باید بگی یکی کارت برداره به انتخاب خودت3- عدد هفت که میاد باید 2 تا کارت برداری یا اگر 7 داری روش بزاری که نفر بعدیت 4 تا برگ داره اگر اون هم 7 داشت نفر بعدیش 6 تا و اگر نفر بعدیش هم 7 داشت نفر بعدیش باید 8 تا کارت برداره4- عدد 8 جایزه داره و باید برای جایزه یک خال از همون برگ رو روکنی یا اگه 8 داشتی میتونی دوباره روش بیای و جایزتو بندازی5-آس نفر بعدی رو میپرونه و نوبت یک دست بازی رو ازش میگیره6- سرباز حکم رو عوض میکنه و میتونه رو همه چیز به جز 7 بیادتو این بازی هر کس زودتر برگاشو تموم کنه اون برندس وقتی که یک برگ تو دستتون هست باید سریع بگید تک برگ اگر نگید یک کارت جرمیه میشید و بهتون یک کار میدنهر کجا تو این بازی اشتباه کنید مثلا نوبتتون نباشه و برگ بیاید یک کارت جریمه میشیدنحوه امتیاز دهی هم به این صورت هستش که : 2- 10 همون امتیاز منفی برابر خودشون را دارندسرباز امتیاز منفی برابر 20 را دارهبی بی 3شاه 4آس 11و اگر کسی بتونه بازی را با سرباز تمام کنه یعنی آخرین کارتی که میاره سرباز باشه امتیاز منفی بقیه در 2 ضرب میشه(دو برابر میشه)برای خاتمه بازی باید یه مقداری برای حد امتیاز منفی قائل شد که میتونه از 100 تا 500 یا بیشتر باشه و هر کس مقدار امتیاز منفیش به این حد برسه باخته و از دور بازی حذف میشه و بقیه نفرات بازی را ادامه میدن تا نهایت نفری که امتیاز منفیش از همه کمتره برنده حساب میشهتعداد تقسیم کارتها در ابتدای بازی هم 7 تاست در ضمن بهتره که دو دست ورق را با هم بر بزنیم تا ورقها زود تمام نشند و بازی هم سختتر بشهاگه نکته ای نامفهومه بگید تا توضیح بدم

چند نوع بازی با ورق داریم

دست دوم بازی کار بالا تکرار میشه اما این دفعه امیر 3 تا برگ میده به دست چپیش و به ترتیب همین طور. دست سوم امیر میده به نفر روبروییش یعنی حمید و امین هم میده به محمد و همین طور بالعکس یعنی حمید به امیر و….. دست چهارم کسی با کسی برگ عوض نمیکنه دست پنجم دوباره سیکل بالا از اول تکرار میشه شروع کننده بازی کسی است که 2 خاج یا گشنیز رو داره و افراد دیگه هم باید همون خال رو بازی کنند اگه کسی خاج نداره میتونه چیز دیگه ای بازی کنه بجز دل و بی بی پیک. برگ اولی که افتاده میشه نباید منفی باشه. خب فرض کنیم که امیر 2 خاج رو میره بعد امین بیبی خاج و حمید شاه و محمد هم آُس خاج. در این بین محمد آس رفته و بالاتر از بقیه است برگها رو جمع میکنه .هر چی خواست میندازه روی زمین.

فرض کنیم محمد آس خشت بازی میکنه , نفر بعدی امیر اما خشت نداره ! اینجا امیر میتونه یک منفی به محمد بده یعنی به جای خشت دل بازی کنه یا هرچی دیگه که خواست . توجه داشته باشید که دست اول که بازی شروع میشه نمیشه منفی انداخت. یک قانون دیگه تا کسی دل ننداخته کسی نمی تونه دل بازی کنه به این معنا که مثلا در حال بالا امیر یک دل میندازه حالا از این به بعد کسی اگه خواست میتونه بازی رو با دل شروع کنه برای توضیح بیشتر فرض بالا رو ادامه میدیم محمد آس خشت انداخت , امیر نداشت دل رد کرد , امین و حمید هم خشت دارند. حالا بازمحمد باید بازی کنه چون برگش بالاتر از همه بود . اینجا چون امیر یک منفی قبلا داده حالا محمد میتونه با دل بازی رو شروع کنه ( منظورم رو امیدوارم رسونده باشم ) دست وقتی تموم میشه که همه برگهاشون تموم شده باشه. بعد شروع میکنیم به شمردن منفی ها .به عنوان مثال امیر 22 منفی داره , محمد 1 دونه , امین 0 تا و حمید 3 تا ( کلا 26 تاست . 13 تا بی بی پیک 13 تا هم دل ). این اعداد یادداشت میشه کسی که امتیاز کمتری داره امتیازش بیشتره. برای برنده شدن هم حدی رو معین میکنیم مثلا میگیم که هرکی به 300 برسه باخته به همین ترتیب بازی میکنیم.

نکته ی مهم: کسی که بتونه همه ی 26 امتیاز منفی رو جمع کنه به افراد دیگه ي بازی 26 تا اضافه میشه به خودش هیچی ! این کار واردی میخواد که من توی بازی با کامپیوتر 90 % موارد موافقم چون هوش مصنوعی کمی داره ! نکته ی دیگه که این بازی به صورت 3 نفره هم به همین صورت است با این تفاوت که اونجا کسی نفر روبه رویی نداره که بخواد باهاش برگ معاوضه کنه پس 2 بار برگها رد و بدل میشه یکبار با دست چپی یکبار با دست راستی و دست سوم با هیچ کس و دست چهارم دوباره دست راستی و …. اونجا یک برگ باید بیرون گذاشته بشه که 99.99% موارد ( یا حداقل ما اینجوری بازی میکنیم ) یک 2 هست که باید یا 2 خشت باشه یا پیک . 2 دل رو برای منفی دادن و 2 خاج رو برای شروع بازی نیاز دارید…

اين بازي با جمعيت زياد و چند دسته ورق خيلي بيشتر حال مي ده. همه ورق ها را بين بازيكنان پخش مي كنيم . بعد به نوبت , هر كس يك دسته از ورق هاي مشابهي ( از نظر عدد ) را كه در دست دارد جدا مي كند و در وسط مي گذارد . يعني نفر اول شروع مي كند و مثلا 2 يا 3 يا 4 ورق را با هم از دستش جدا مي كند و مي گويد مثلا 4 تا 3 لو و به پشت در وسط مي گذارد و همين طور نوبت مي گذرد و دور مي گردد . اگر شما حدس بزنيد كه 1 نفر بلف زده و به دروغ گفته كه 4 ورق يك جور در وسط گذاشته مي گوييد بلف زدي و ورق ها را كه او وسط گذاشته نگاه مي كنيد اگر واقعا دروغ گفته بود او بايد تمام ورق هايي را كه تا به حال جمع شده به عنوان جريمه بردارد و اگر حدش شما اشتباه بود شما به عنوان جريمه بايد همه ورق ها را برداريد كسي كه زودتر از همه دستش خالي شود برنده است

براي اجراي اين حقه بايستي تمام شاه ها ؛ بي بي ها ؛سربازها و ده ها را از دسته ورق خارج كنيد.                                                                                           

نحوه اجراي حقه: ورقها را به داوطلب داده و از او بخواهيد تا برگه ها را خودش بر بزند سپس برگه ها را به شكل بادبزن در دست گرفته و از او بخواهيد برگه اي را تصادفا انتخاب كند به داوطلب بگوييد كه عدد روي ورق را در ذهن خود نگه دارد حال از او بخواهيد آن عدد را در دو ضرب كرده با 5 جمع كرده و نتيجه را در 5 ضرب كند حال به او بگوييد دوياره برگه اي را انتخاب كند و رقم روي برگه را با رقم جمع شده مرحله قبل جمع كند حال از او بخواهيد مجموع را به شما اعلام كند . عدد اعلام شده را ازش 25 تا كم كنيد. اون عدد بدست آمده دو تا عدد انتخابي است.

مثال: فرد عدد 7 را انتخاب كرده ( در اين حقه ما با خال برگه كاري نداريم)

7*2=14

14+5=19

19*5=95

حال برگه 6 را انتخاب ميكند

95+6=101

حال فرد عدد 101 را به شما اعلا ميكند

101-25=76

كلك دوم: براي اجراي اين حقه  1) سه ردیف هفت تایی ورق زیر هم بچینید

2) از طرف مقابل بخواین یه دونه از ورق ها رو پیش خودش انتخاب کنه فقط بگه تو کدوم ردیفه

3) ردیف ها رو جمع کنید ولی ردیفی رو که طرف مقابل گفته وسط دو ردیف دیگه قرار بدین

4) این بار موقع چیدن ردیف ها ورق ها رو به صورت عرضی بچینید(یعنی 1.1.1 …2.2.2…)

5) دوباره از طرف مقابل بخواین که بگه کارتی رو که انتخاب کرده بود حالا تو کدوم ردیفه و باز هم طوری که طرف مقابل نفهمه ردیف مورد نظر رو به عنوان ردیف وسط بردارین و…

6) سه بار کافی هست کارهای بالا رو انجام بدین باز بپرسین کدوم ردیف هر ردیفی بگه حتما ورق چهارم کارت مورد هست

 كلك سوم:  به طرف ميگي يه كارت رو بردار وقتي برداشت ميگي بزارتش بالاي بالا رو همه ي كارتها بعد كارت ها رو طوري بگيريد كه سطح كارتها افقي بشه بعد مثل وقتي كتاب رو تند برگ ميزنيد همونطوري كنيد وقتي ياروو گفت بس كارتا رو ميكشي بيرون (اولين كارت رو بادست نگه ميداريد و بقيه رو ميكشي بيرون ) اينطوري كارتي كه رو بود مياد وسط به همين سادگي

اگر تمام ۵۲ کارت پاسور به یک شکل بودند آنگاه بازی کردن با ورق ممکن نبود. بنابراین کارت های بازی را به چهار دسته ی مساوی که هر کدام ۱۳ کارت خواهند داشت تقسیم می کنیم. برای تمایز دادن این ۴ دسته از همدیگر به هر گروه یک نماد را نسبت می دهیم که آن نماد همان خال کارت است.(خاج.پيك.دل.خشت).

در داخل هر دسته نیز برای تشخیص ۱۳ کارت آن دسته از هم، آنها را با اعداد ۱ تا ۱۳ عددگزاری می کنیم. عدد شماره ی ۱ را آس می نامیم و عدد شماره ی ۱۱ را با سرباز، عدد شماره ی ۱۲ را با بی بی و عدد شماره ی ۱۳ را با نماد شاه نمایش می دهیم.

قابل ذکر است که خال های بازی ورق در کشورهای مختلف یکسان نیستند. خال های بازی پاسور امروزی متعلق به کشور فرانسه می باشند که بعدها وارد انگلستان شده و به خاطر سادگی در طراحی، از آنجا به تمام جهان راه یافتند.

معنی نمادین خال های فرانسوی بازی ورق

هر خال در بازی ورق نمادی از یک پدیده است. چهار خال بازی ورق و معنای نمادین و سمبولیک آنها را مرور می کنیم:

خال پیک (Spades): پیک که از آن با عنوان “دل سیاه” نیز یاد می شود در بین چهار خال بازی ورق بالاترین ارزش را دارد. پیک به عنوان سمبولی از مرگ شناخته می شود و معادل پیک در ورق آلمانی، چمن و در ورق سوئیسی، سپر است. رنگ خال پیک سیاه است.

خال دل (Hearts): خال دل پس از پیک برترین ارزش را در بین خال های بازی دارد. دل نمادی است از عشق و مهر. معادل دل در ورق آلمانی همان دل و در ورق سوئیسی، رز می باشد. رنگ خال دل قرمز است.

خال خشت (Diamonds): خال خشت که از آن با نام الماس نیز نامبرده می شود سومین رتبه را بین خال های بازی دارد و نمادی از دارایی و ثروتمندی می باشد. معادل خشت در ورق های آلمانی و سوئیسی زنگوله (ناقوس) می باشد. رنگ خال خشت قرمز است.

خال خاج (Clubs): خال خاج که نام های دیگری نظیر گشنیز و یا شبدر نیز دارد کمترین مقام را در بین چهار خال بازی دارد. خاج را نمادی از جنگ و نزاع می دانند. قابل ذکر است که Club به معنای گرز است. معادل خاج در ورق های آلمانی و سوئیسی، بلوط می باشد. رنگ خال خاج سیاه است..

چند نوع بازی با ورق داریم

اصطلاحات

با توجه به اين كه اصطلاحات يك دستي براي رويدادهاي ورق بازي در فارسي نداريم ، كار توضيح دادن خيلي مشكل مي شود . توجه كنيد كه به طور متداول ما به خيلي رويداد ها مي گوييم «دست» : به دست دادن ، به دستي كه براي بازي كردن در اختيار ماست ، به دستي كه در حال بازي كردن است ، به دست 7 تايي بازي ،مثلأ در حكم ، به دست روي زمين و …. .

خلاصه اين ها همه را دست مي گوييم كه اگر بخواهم به آن ها در اين سايت از دست نام ببرم خيلي گيج كننده خواهد شد و مشخص نمي شود منظورم كدام رويداد است . همين طور هم واژه بازي كه براي طيف وسيعي از امور به كار مي رود . به همين دليل ناچارم واژه هاي مشخصي را براي هر كدام از رويدادها به كار ببرم . به اين شرح:

خال (Suit): علامت مشخصه كارت ها : گشنيز ، خشت ، پيك و دل

دور (Trick): يك دور بازي كه در آن هر بازيكن يك كارت مي اندازد . مثلأ در حكم ، دور عبارت است از 4 برگي كه از نفر اول(آغازگر) شروع مي شود و با بازي نفر آخر پايان مي پذيرد.

دست (Game): يك بازي كامل ، كه در آن تمام برگها بازي شده باشند . مثلأ در حكم يك دست شامل 13 دور است كه در آن هر تيمي كه 7 دور را ببرد ، بازي را برده.

ست (Set): يك ست كامل از پيش تععين شده ؛ مثلأ در حكم هر 7 بازي را كه يك تيم ببرد يك ست تمام مي شود . از مجموع بازي ها تشكيل مي شود و با شماري از ست ها كل بازي ورق به پايان مي رسد . مثلأ با 2 يا 3 ست .

آغازگر (Leader): بازيكني كه دور را آغاز مي كند و باقي بازيكنان طي ترتيب مشخص بعد از او بازي مي كنند. معمولأ كسي است كه دور پيش با برگ برنده او به پايان رسيده.

دست دادن (Dealing): پخش كردن برگ هاي بازي بين بازيكنان .

دست دهنده (Dealer): كسي كه دست مي دهد.

حكم كردن (Bidding): عملي كه طي آن خال سر، ويا امتياز تعهد شده مشخص مي شود . مي تواند به صورت رقابت باشد (يعني هر كس تعهد بزرگتري كرد حكم كردن را ببرد، مثل شلم) و يا مي تواند به صورت نوبتي و تك نفره باشد (مثل حكم). 

درود بر شما

در این تردستی به شما یاد خواهیم داد که چگونه کارتی را بین چهار تا بی بی بزاریم و بعد غیبشون کنیم

برای این کار چهار تا بی بی رو جدا میکنید و چون در این مرحله هنوز هیچگونه حقه ای نیست میزارید مخاطب همه چیز را برسی کنه.

بعد چهارتا بی بی رو دستتون میگیرید (رو به بالا.همیشه در چنین حالت هایی کارت ها را از عرضشون بگیرید) بعد یکی یکی بی بی هارو برمیدارید میگید این بیبی فلان.پشترو میکنید میزارید زیر بقیه ی بی بی ها دومی هم همینطور و سومی را بعد از اینکه پشترو کردین و گذاشتین زیر بقیه ی بی بی ها با انگشت شست فاصله ای بین اون و کارت دومی ایجاد میکنید،و آخری رو هم مثل اولی.حالا با این کار شما بی بی ها رو به دو دسته ی دوتایی تقسیم کردید،بقیه ی دسته ی کارت هارو دست چپتون میگیرید و با مچ دست دیگتون به عرض پایین کارت ها میزنید(برای اینکه کارت ها را مرتب کنید) بعد دستتونو از روی کارت ها به سمت عرض بالایی میبرید تا به اونجا هم ضرباتی بزنید در همین حال دوتا بی بی پایینی رو میندازید روی دسته ی کارت ها (خیلی مهمه که در اینموقه دیالوگ بگید تا صدای کارت ها شنیده نشه) اگر هم خواستید از روش دیگه ای استفاده کنید خلاصه این دوتا بی بی باید روی دسته ی کارت ها باشن، بعد بی بی ها را میزارید زمین و میگید این بیبی ها جادویی هستن و میتونن کارت های دیگه را بخورن و تجزیش کنن!!.یه کارت از روی دسته ی کارت ها برمیدارید (که همون بی بی هستش) و مزارید بین بی بی ها و یکم کارت ها رو تاب میدید یا خم میکنید یا کارهای دیگه این مراحل سلیقه ای هستش.حالا میگید چهارتا بی بی با یه کارت اضافی باید بشه پنجتاکارت اول رو بر میدارید(1) برای کارت دوم انگشتتونو فقط روش میکشید و کارتو برنمیدارید و با اونیکی انگشت اون کارت رو فقط یکی دو سانت جلو میدید این کار را سریع انجام میدید(2)دفعه بعد کارتو واقعا برمیدارید(3)اخری رو هم همینطور(4) و حالا قسمت مورد علاقه ی من:طرف گیج میشه نمیفهمه چی شد.بهش میگید یبار دیگه اینکارو میکنم.بی بی بعدی رو از روی دسته ی کارت ها بر میدارید میزارید بین بی بی ها بازم ادا اتفار در میارید و خیلی عادی بی بی  ها را میشمارید چهارتا!!بعد تازه الآن بی بی ها را رو میکنید و به مخاطبین نشون میدید و میزارید خودشون همه چیز را چک بکنن تا فکر کنن همه چیز عادی هستش

برای یاد گیری سریع تر و بهتر رو به آینه تمرین کنید چون تو آینه می تونید زاویه ی دید مخاطب نسبت به خودتونو ببینید و میفهمید که کجا از دیدش دوره تا کارتو اونجا انجام بدی.

تا حالا شده که ببینید یکی یه کارتیو روی دسته ی کارت ها قرار بده و بعد از زیر درش بیاره یا بر عکس؟

تا حالا از خودتون پرسیدین چطور ممکنه یا چطور اینکار را کرد؟من بهتون میگم چتور ممکنه!!!!!! 

این تردستی نسبتا سادست و نیازی به تمرین ندارد

شما ابتدا چهار A رو از دسته ی کارت ها جدا کرده و به مخاطب میدید هنگامی که طرف مقابل کارت ها را چک میکنه خیلی زیرکانه یه کارت از روی دسته ی کارت ها برمیدارید و در کف دست راستتون میگیرید، بدون استفاده از انگشتان دست نگهش میدارید (طرف متوجه نشه ها)

بادست دیگه A ها را ازش میگیرید و رو دستتون میگیرید (پشت کارت ها رو به بالا) A ها را با انگشت شست باز میکنید

(روی دستتون باز میکنید.حرفه ایok? ) و چهارتا بودنشو نشان میدید و بعد به بهانه ی درست کردن کارت ها دسته رساستتون رو روی A ها میزارید و کارتی که تو دست راستتون بود را روشون میزارید، طوری که طرف نفهمه D:بعد اون پنج تا کارت رو میزارید روی دسته ی کارت ها و خیلی راحت کارتان را توزیح میدید که چیکار میخواید بکنید بعد کارت ها را بر میدارید و چهار تا کارت از از روشون برداشته و زمین میزارید (الآن باید یه دونه A روی دسته ی کارت ها مانده باشه و اولین کارتی که زمین گذاشتید A نیست اما اینو طرف نمیدونه 

حالا کارت آخر که A نیست و مخاطب از همه چی بی خبر اینو نمیدونه بر میدارید دوتا راه داره یکی اینکه اون کارت آخر رو توی دسته ی کارت ها قرار بدی و بعد کارت ها را روبه پایین روی زمین باز کنید و یک  Aرا  روبه بالا نشون طرف بدید یا اینکه اون کارت رو روی دسته ی کارت ها قرار بدید و دستتون رو جلوی دسته ی کتارت ها بگیرید (بین کارت و دیده طرف) دستتونو عقب جلو بدید و از اینجور کارا بعد کارتی را که گذاشتید روی کارت ها را رو میکنید و نشونش میدید وقتی طرف میبینه که  Aنیست  اینجوری میشه بعد کارت ها را روی زمین باز میکنید و  Aرا رو به بالا نشون میدید و اونو پیش بقیه ی A ها قرار میدیدنظر یادتون نره ، چون بهم انرژی میده موفق باشدی. تا درودی دیگر بدرود.

سلام و درود بر شما

ابتدا کارت ها را به شخص میدهید تا بر بزنه هر جوری که راحته بعد کارت ها رو میگیریم صورتمونو کاملا به پشت میکنیم و کارت ها رو ورق میزنیم               

سلام و درود

 

بعد از یک مدت طولانی با یه تردستی متفاوت و ساده برگشتم. اینبار میخوام بهتون بگم که چطوریبا نگاه کردن کارت ها رو بشمارید

 

در این تردستی هیچ حیله ی خاصی وجود نداره کارت ها را میدید طرف یه گوشه بره واسه خودش یه دسته از روی کارت ها برداره و بشماره، مثلا مجموع اون کارت هایی که برداشته 24تا کارت بوده ، بعد بهش میگید که دو رقم اون عددی که مجموع کارت هاست را با هم جمع کنه و حاصل بدست امده را از روی کارت ها برداره

(مثلا اگه 24 تا بود 2+4=6 و بعد از 24 باید 6تا کم کنه که میشه 18تا کارت)

بعد باقی مانده کارت را میگیرید بالا و بهش نگاه میکنید اینجا باید از ریاضی استفاده کنید این بلا رو سر هر عدد دو رقمی بیارید حاصل ، مضربی از 9 میشه یعنی حتما باید یا 9 با 18 یا 27 یا 36 یا 45 یا 54 که نمیتونه باشه چون پاسور کلا 52 تاست  

بعد که تشخیص دادید چند تاست بهش میگید و از حیرت کردنش لذت میبرید.موفق باشید kamY

اسم بازی: شیطون یا (شاه _دزد _وزیر)

اصالت: نا مشخص

تعداد بازیکن: 3 الی 6 نفره

استاندارد: 51 با کسر آس خاج یا 52 بعلاوه جوکر

هدف از بازی: سریعتر از بقیه برگ تموم کردن.

نوع بازی: سرگرمی

توزیع کارت: Dealer

ابتدا یکی از جوکرها رو قاطی پاسور ها میکنیم یا تک گشنیز ( خاج ) رو از پاسور ها خارج میکنیم  و بعد کارت‌ها را بین همه پخش می‌کنیم .

شروع بازی:

بازیکنان جفت کارت‌های مشابهی را که دارند مثلاً دو تا 9لو را جدا میکنند و روی عرشه می‌اندازند برای اینکه همه ببینند.

آموزش:

– وقتی همه بازیکنان کارت‌های مشابه را جدا کردند بازی شروع میشه و نفر اول که کارت گرفته شروع میکنه و یکی از کارت‌های بازیکن سمت راستی خود را میکشد.

اگر کارتی مثلش داشت هر دو را روی عرشه میزاره و یک ورق دیگه میکشه و اگر ورق هم خوان نداشت نوبت او تمام می‌شود و نفر سمت راست همین کار را با نفر سمت راستی خودش انجام میده و دور تکرار می‌شود .

قوانین بازی:

– اولین نفر که کارت تموم میکنه شاه میشه

– دومین نفر که کارت تموم میکنه وزیر میشه

– سومین نفر که کارت تموم میکنه جلاد میشه

– آخرین نفر هم که جوکر یا تک اسپیک رو داره بدبخت میشه(دزد) و باید به دستور شاه و مشورت وزیر مجازات بشه

– حکم را هم جلاد اجرا میکنه

پایان بازی:

– کسی که در آخر جوکر یا تک اسپیک در دستش باقی بماند بازنده است و کسی که اولین نفر کارت تموم بکنه برندس .

چند نکته:

– جوکر یا تک اسپیک با هیچ ورقی پایین انداخته نمی‌شود

– اگر احیاناً از دست نفر سمت راست خود جوکر یا تک اسپیک را کشیدید سعی کنید لبخند نزنید یا چهرتون تغییر نکنه و خودتون رو تابلو نکنید.

اسم بازی: 21 یا black jack

اصالت: اروپا

تعداد بازیکن: 2 الی 10 نفره

استاندارد: 36 کارت

هدف از بازی: بالا ترین امتیاز تا 21 بین بقیه برنده است.

نوع بازی: قمار

توزیع کارت: Dealer

– ابتدا تمام 2 و 3 و 4 و 5لو ها را از دست پاسور جدا کنید و با بقیه ورقها بازی کنید.

– بعد ارزش شاه ، معادل عدد 4 میشه – بی بی = 3 _ سرباز = 2

 – 5 هم که به کل نداریم .

– آس هم میشه 11

– استثنائا دوتا آس با هم اگر بازیکنی بدست بیاره میشه 21 اما فقط باید دوتا برگ داشته باشه که جفتش آس باشه.

شروع بازی:

– یک نفر بانکدار میشود البته بانکداری به نوبته و میچرخه .

– بازیکنی که بانکدار شد طی قراری که گذاشته میشه , پولی رو به عنوان بانک میزاره وسط , فرض میکنیم 2000تومان .

بعد شروع میکنه به کارت پخش کردن, یک کارت اول به خودش میده و بعد به نفر دست راستیش یک کارت دیگه میده و همینطور به بقیه . میتونه اول به دست راستیش بده با اون بازی کنه بعد نفر بعدی .

حالا نفر دست راستی باید شروع کنه شرط بستن روی کارتی که داره

نحوه ی خواندن هم توافقی است مثلا توافق میشود که کمترین خواندن مثلا از50 تومان شروع بشه  و نهایتشم کل بانکه

یک توافق دیگه هم که گذاشته میشه اینه که بانک چند برابر که شد بانک دار میتونه کل پول رو برداره و بانک رو که خالی هست تحویل بده به نفر بعدی .(توافقی)

آموزش:

فرض کنیم که من بانک دار هستم اول به خودم یک کارت میدم و به نفر دست راستیم یک کارت دیگه میدم .

نفر دست راستیم فرض میکنیم که بهش عدد 10 رو دادم .

حالا باید شرط بندی بکنه مثلا بگه 1000 تومان بعد باید بگه که بازم کارت می خواد یا نه اگه گفت آره یکی دیگه میدم بهش که فرض میکنیم که این یکی 7 باشه که جمعش میشه 17 حالا دو راه داره اونم اینه که یا بگه بازم کارت میخوام که ریسک کنه چون کارت بعدی اگه یک جوری باشه که جمع کارت هاش از 21 بالاتر بشه طرف به اصطلاح سوخته و باید 1000 تومانی که شرط بسته رو بذاره توی بانک .

حالا ما فرض میکنیم که کارت بیشتری نخواست اینجا بانکدار کارتهای خودشو برمیداره که فرض میکنیم کارت اولی اومده 9 و یکی دیگه هم بر میداره که اونم 8 هست جمع اینم میشه 17 و کارت بیشتری بر نمیداره

حالا کارت هاشونو مقایسه میکنند هردو 17 هستند اما چون یکی از طرفین بانکداره طبق قوانین بازی در این مواقع عدد بانکدار یکی بالاتره پس میشه 18 ! و بازیکن مخاطب بانکدار باخته و 1000تومان تو بانک میزاره.

بازیکنی که جمع کارتاش از 21 بیشتر شود اصطلاحا سوز یعنی رد شده که حتما باید بگه .

حالا اگه کارت های بانکدار از 21 رد شده بود یا کمتر بود فرد برده و 1000 تومان از بانک برمیداره و همین مراحل برای نفرات بعدی اعمال میشه

بازیکن میتونه روی دست دیگری شرط ببنده. (توافقی)

شرط بستن روی دست دیگری به این صورت است؟

فرض بکنیم من و حمید و احمد داریم بازی میکنیم .

احمد بانکداره و به حمید برگ داده اولین برگشم تکه.

احتمال اینکه این بازیکن بتونه ببره زیاده , فرض میکنیم که خودش بگه 400 تومان من هم میتونم بگم 300 تومان.

و بعد بازی را ادامه میدیم و ما میبریم یا میبازیم در حالت اول اون 400 از بانک برمیداره و من 300 .(هرکی که برده)

در حالت دوم اون 400 توی بانک میذاره من 300. (هرکی که باخته)

کل بانک هم میتونه خونده شه به این صورت کسی که دستش خوبه میگه کل بانک که البته روشنه که باید اندازه کل بانک خودش پول داشته باشه که اگه باخت بتونه بده !

قوانیین بازی:

– اگر بانکدار قبل از اینکه کارتش را رو کنه ببینه کارتش بده میتونه یکی از کارت هاش رو عوض کنه فقط یکی از کارت هاش

– اگر بانکدار و بازیکنه مقابل هر دو 21 بیارن بانکدار برندس .

– اگه فردی 3تا کارت بگیره و بازهم کارتی بخواد, باید یکی از کارت های قبلیشو حتما رو کنه اگر انجام نداد بانکدار که برگ میده حق داره برگ چهارم را رو کنه . این قانون برای 3 برگ به بالا اجرا میشه .

– فرض کنیم بانک 1000 تومانه و قرار باشه که 3000 تومان بشه و بانکدار بخواد بانک رو برداره برای اینکار بانکدار باید اطلاع بده و بگه اصطلاحا بانک خبره و برگهارو بر بزنه و وقتی که با همه بازی کرد باید بانک رو جمع کنه.

– بانکدار بودن الزامی نیست بازیکن میتونه وقتی نوبتش شد بگه من نمیخوام بانکدار باشم.

چند نکته:

– بازیکنی که مجموع کارتهاش از 21 بیشتر بشه سوخته و باید اعلام کنه .

– بازیکن باید حواسش به برگای رفته باشه و بدونه چه برگهایی رفته,  برای وقتی که با دوتا آدم حرفه ای بازی میکنید خیلی مهمه که بدونی چندتا تک مونده یا رفته این حواس جمعی به نحوه ی خوندن خیلی کمک میکنه .

– توی این بازی زیاد تقلب میشه مخصوصا اگر با یک حرفه ای بازی کنید باید واقعا حواستون جمع باشه چون دارین پول میبرین یا میبازین و اصولا این بازی خودش قماره و پول های زیادی به عنوان بانک گذاشته میشه مگه اینکه جو دوستانه باشه و نهایت بانک 3 یا 4 هزار تومن بشه .

اصطلاحات:

(عرشه = زمین) – (Dealer = کارت پخش کن)-(بر= مخلوط کردن کارت ها)

این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد ، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است . این بازی از خانواده حکم است.

شرح مختصر بازی

در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به شمار می رود . در این بازی حکم همیشه پیک است . هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می تواند بگیرد اعلام می کند (حد اقل 2 دست ) . سپس بازی می کنیم . در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می خورد. کسب کردن دست تعهد شده 10 امتیاز برای هر دست ، و برای دست های اضافی گرفته شده 1 امتیاز برای هر دست حساب می شود . بازی تا 501 یا 1001 ادامه دارد .

شرح کامل بازی

نکته: دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می کنیم و 2 لو خشت و دل را بیرون می کشیم تا 52 برگ کامل شود .

آغاز بازی

۱) دست دادن: بر حسب قرعه یک نفر دست می دهد . دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است .

نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاسور عوض نمی شود تا وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد .در این هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل می شود . و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را تا زمانیکه امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد .

 

 

۲) تعهد کردن و نحوه ی شمارش امتیاز: پس از دست دادن ، هر فردی اعلام می کند که چند دست خواهد برد. این تعداد از 2 دست کمتر نمی تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاسور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می کنند. پس از پایان این مرحله ، جمع تعهد هر تیم نوشته می شود ، مثلأ تیم اول جمعآ 6 دست و تیم دوم جمعأ 5 دست خوانده است .در پایان بازی ، چنانچه تیمی نتوانسته باشد به اندازه دست های تعهد شده دست ببرد ، تعهد خود × 10 را منفی خواهد خورد . مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند 6 دست را بگیرد ، 60 امتیاز منفی خواهد خورد . اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده ، یا بیشتر از آن را بگیرد ، به تعداد دست های تعهد شده ، هر دست 10 امتیاز و برای دست های اضافی که گرفته ، هر دست 1 امتیاز می گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما به جای 6 دست ، 8 دست ببرد ، 62 امتیاز می گیرد : 60 امتیاز برای 6 دست تعهد شده و 2 امتیاز برای دو دست اضافی.

۳) بازی: بازی توسط فرد سمت راست پاسور آغاز می شود و کاملأ مطابق حکم است اما با یک تفاوت در نحوه بازی ژوکرها : ژوکرها را می توان در هر زمان که بخواهیم بازی منیم ، بدون توجه به این که آیا خال بازی شده را در دستمان داریم یا نه. مثلأ اگر تک دل بازی شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته باشیم ، در صورت صلاح دانستن می توانیم با ژوکر بازی کنیم و آن را ببریم . ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن است . این دو حتی تک پیک یعنی بالاترین برگ حکم را هم می برند. اما نکته جالب بازی این است که ژوکر رنگی اجازه بازی شدن را ندارد تا وقتی که ژوکر سیاه بازی شده باشد . در واقع ژوکر رنگی گروگان ژوکر سیاه است و کسی که ژوکر سیاه را داشته باشد می تواند با بازی خوب از بازی مناسب ژوکر رنگی جلوگیری کند . نکته دیگر این که ژوکر سیاه باید حتمأ تا دست دهم بازی شود . این کار برای این است که ژوکر رنگی هم اجازه بازی بیابد.

۴) شمارش امتیاز و پایان بازی: بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده ، که معمولأ 501 یا 1001 است . ادامه می یابد .

یکی از معروفترین بازیهای پاسور!

بی شک محبوب ترین و عام ترین بازی ورق در ایران

بازی به صورت چهار نفره بازی می شود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است به غیر از یک سری تبصره های استثنائی که خیلی کم پیش می آید.

شرح مختصر

به هر بازیکن 13 برگ داده می شود که یک خال ، به انتخاب شخص حاکم ، به عنوان خال حکم انتخاب می شود و بر همه خال های دیگر برتری دارد . بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می کنند و هر تیم که زودتر 7 برگ را برد برنده آن بازی است . هر کس که 7 بازی را برد یک روند را برده و هر کس 2 یا 3 روند را برد برنده نهایی بازی است.

شرح کامل

۱) انتخاب حاکم :قبل از شروع بازی انتخاب یار و انتخاب حاکم صورت می گیرد. یار ها می توانند توافقی با هم باشند ولی حاکم حتمأ باید با قرعه کشی انتخاب شود . به این ترتیب که هر بازیکن یک برگ می کشد . هر کس عدد بزرگتری را برداشت حاکم است و برگ بزرگ بعدی هم یار حاکم است ( اگر یار ها هم با قرعه کشی انتخاب شوند) . اگر هم دو نفر برگ هم رده همدیگر را کشیدند می توانند دوباره برگ بکشند.

ترتیب عدد ها ترتیب معمولی است یعنی : A,k,q ,j ,10,9,8 …. 2

۲) دادن دست : نفر سمت راست حاکم مؤظف است دست بدهد . به این ترتیب که ابتدا برگ ها را بر می زند و به پشت در اختیار یار حاکم می گذارد تا او هم یک بر اختیاری بزند ( به این کار کپ کردن می گویند) . سپس به ترتیب ابتدا به حاکم ، سپس دیت راست او ، نفر بعدی و سرانجام خودش 5 برگ می دهد . حاکم با توجه به دست خودش یک خال را به عنوان خال حکم انتخاب می کند و با صدای بلند اعلام می کند . سپس در دو مرحله دیگر فرد دست دهنده 4 برگ به هر کس می دهد . تا 13 برگ دست هر بازیکن باشد . در این جا مرحله دست دادن تمام می شود.

 

 

۳) بازی کردن : حاکم بازی را شروع می کند . هر خالی که نفر اول بازی کرد ، بقیه هم باید همان خال را بازی کنند مگر این که از آن خال نداشته باشند که در این صورت می تواند هر برگی که دوست دارد بازی کند. سپس بازیکن سمت راستی باید بازی کند و به همین ترتیب بازی از طریق بازیکن سمت راست می چرخد .هر کسی که خال بزرگ تر را بازی کرده بود تیم او برده است و آن دست را در جلوی خود به پشت می گذارد . سپس کسی که برگ برنده را انداخته باید دست بعدی را شروع کند . هر گاه کسی خال بازی شده را نداشت می تواند به اختیار خود هر برگی را بازی کند . اگر از خال حکم بازی کند ، هر برگ از آن خال ، هر برگ از خال های دیگر را می برد . مثلأ اگر تک پیک بازی شده باشد اما حکم دل باشد و بازیکنی هیچ برگ پیک نداشته باشد می تواند با 2 لو دل آن دست را ببرد . چون دل خال حکم است.

۴) پایان دست و بازی : به محض این که جمع برگ های برده یک تیم به 7 دست رسید ، بدیهی است که آن تیم این دور بازی را برده . پس یک دست به نفع این تیم می شود . چنانچه حاکم دست قبل از این تیم بوده ، همان فرد حاکم می ماند ، اما اگر حاکم از تیم دیگر بوده ، حاکمی به نفر سمت راست او – که طبیعتأ از تیم برده فعلی است – تعلق می گیرد و به همین ترتیب با هر دست باخت تیم حاکم ، عنوان حاکمی به تیم برنده تعلق می گیرد . هر تیمی که 7 دست برد ، یک روند بازی را برده . و بسته به توافق اول بازی که چند روند بازی شود ، 1 یا 2 یا 3 دست ، هر تیم که زودتر به تعداد روند تعیین شده رسید برنده نهایی بازی خواهد بود.

تبصره ها و قوانین

۱) کوت : چنانچه تیم حاکم مؤفق شود دست را با نتیجه 7بر صفر ببرد ، به جای یک دست دو دست برای آن ها ثبت می شود.

۲) پر کوت : اگر حالت بالا برای تیم غیر حاکم آن دست پیش بیاید یعنی 7 بر صفر تیم حاکم را ببرد به جای یک دست 3 دست برده برایش ثبت می شود.

۳) بام : اگر تیمی پس از این که 7 دست را برد ، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام 13 برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین ترین نوع برد است.

فال احساس:فال احساس برای اطلاع ازاحساس شخص مقابل نسبت به شما واحساس شما نسبت به آن شخص است یه فال ساده بسیار جالب و تعجب آور !ابتدا ورق ها را خوب بر بزنید به حالتی که پشت ورق ها ببینید نه روی ورق را .سپس به تعداد اسم شخص مقابل بچینید .مثلا” مینا ” دارای 4 حرف است بنابرین باید از اول دسته به ترتیب ۴ ورق کنار هم بگذاریم و سپس به ترتیب از اولین ورق شروع به پر کردن همه ۴ دسته می کنیم .سپس دسته ها را از اولین دسته روی هم قرار دهید .حالا شروع به خواندن و تعبیر می کنیم . شما باید ورق های مشابه را پیدا کنید و کنار بگذارید

مثلا ۷ و ۷ حالا از هر نوعی بود .چنانچه کنار هم بودند انها را از بقیه دسته جدا کرده و کنار بگذارید به این ترتیب همه ورق های مشابه را کنار بگذارید و تعبیر کنید:۱ :یا همان تک نشان :دوست داشتن / ۲ : تردید و ۲دلی۳: ازدواج قصد ازدواج داشتن / ۴: مشکل داشتن / ۵ : ناراحتی و غم۶: تماس و ارتباط تلفنی – نامه – / ۷: حکایت از فکر کردن زیاد و به یاد او بودن را دارد۸: از تیپ و قیافه شما خوشش میاد / ۹:از رفتار و اخلاق شما خوشش میاد۱۰: فاصله- دوریسرباز : اگر برای مرد باشد نشان از غیرت و تعصب دارد اگر برای زن باشد یعنی شخص دیگری هم در زندگی او نقش مهمی دارد .بی بی : اگر برای زن باشد نشان از غیرت آن زن را دارد و اگر برای مرد باشد یعنی زنی دیگر را هم دوست دارد .( حتما رقیب نیست ! ممکن است از اعضای خانواده شخص باشد)شاه: به معنی سلطان دل بودنسپس از کارت های باقیمانده یک کارت با نیت احساس اصلی طرف مقابل بکشید و یک کارت با نیت احساس خود فال گیرنده بکشید و کارت سوم با نیت احساس مشترک بکشید و تبعیر کنید .

ریم یه بازی دونفره است و با یک دست پاسور انجام میشه.یکی از بازیکنان ورق پخش میکنه : 10 تا به حریف میده و 11 واسه ی خودش بر میداره . بقیه اوراق رو به پشت روی زمین میگذاره . هدف در این بازی اینه که به پاسور ها نظم بده ، یعنی 3تا ( به بالا) ورق رو به ترتیب کنار هم جور کنه مثلا : 1 2 3.. ( از یک خال ) یا اینکه 3تا (به بالا) ورق مثل هم داشته باشه ( مثلا 3 تا شاه). بعد از تقسیم ورق ها کسی که 11 تا پاسور داره باید یکی از ورق هاشو بندازه تا مثل طرف مقابل 10 تا ورق داشته باشه ( ورقی رو میندازه که فکر میکنه به دردش نمیخوره) .

البته ورق رو باید طوری روی زمین بندازه که حریف هم بتونه اون رو ببینه ( تا اگه به دردش می خوره برش داره ) بعد از اون نوبت حریفه اون میتونه برگ افتده روی زمین رو برداره یا یکی از 31 ورقی که به پشت روی زمین وجود داره ( توجه هرگاه از هز جایی برگه ای برداشته میشه باید از توی دست یه پاسور روی زمین بیفته تا دوباره جمع پاسور های توی دسمون به 10 تا برسه) .

همینطور بازی ادامه پیدا میکنه تا یه نفر پاسور هاش جور بشه .در این موقع پاسور های فرد بازنه باید بازدید بشه و مقدار ورق های جور نشده شمرده بشه .

مثلا اگه 6 تا رو جور کره و 4 تا جر نشده و اون 4 تا به این صورت باشه : شاه دل ، تک خشت ، 5 لو خشت ، سرباز دل ؛ پس 42 امتیاز به فرد برنده داده میشود زیرا تک=14 ، شاه =13 ، 5لو=5 ، سرباز=10 و 14+13+5+10=42. در ابتدای بازی باید حد امتیازات رو برای اتمام بازی شرط کنید

ورق بازی یا برگ یا قططه بازی از ۵۴ عدد صفحه مقوایی یا پلاستیکی که در ۴ دسته خال مختلف ۱۳ کارتی به علاوه ۲ عدد کارت جوکر یا دلقک، قرار می‌گیرند، تشکیل شده‌است. از این ورق‌ها برای انواع بازی و سرگرمی، انواع ورق بازی، چشم‌بندی و تردستی، ساختن برج با ورق و نیز برای قمار استفاده می‌شود. اکثر بازی‌ها و سرگرمی‌ها صرفاً با ۵۲ کارت اصلی صورت می‌گیرد و ژوکر (جوکر) نقش چندانی در بازی‌ها ندارد و گاهی از کارت ژوکر به عنوان جایگزینی برای کارت گمشده استفاده می‌شود. البته بازی‌ها و سرگرمی‌هایی نیز هستند که باید با کارت ژوکر انجام شوند مانند بازی شیطان (بازی شیطانک).

هر ورق در یک طرف دارای شکلی و علامتی است که با بقیه ورق‌ها متفاوت است، و طرف دیگر همهٔ ورق‌ها در یک دست ورق کاملاً مشابه یکدیگر می‌باشند.

پیش از مرسوم شدن ورق بازی به شیوه امروزی در ایران، نوعی بازی ورق به نام گنجفه در این سرزمین مرسوم بوده‌است. گنجفه به احتمال زیاد در قرن شانزدهم و در دربار صفویان پدید آمده و از آنجا به هندوستان راه یافته‌است. با توجه به شباهت‌های ساختاری گنجفه و ورق بازی اروپایی، این دو مسلماً از هم تأثیر پذیرفته‌اند، هر چند که جهت این تأثیر به درستی معلوم نمی‌باشد.

در جمهوری اسلامی ایران بازی با ورق، به دلیل نهی شدن آن توسط اسلام به عنوان آلت قمار،[۱] جرم شمرده می‌شود. با این‌وجود بازی با ورق همچنان محبوبیّت خود را در بین مردم حفظ کرده‌است، چنان‌که ورقِ بازی در رده ۱۶ام فهرست بیشترین کالاهای قاچاق شده در سال ۱۳۸۳، پس از مواد مخدر و قبل از ارز قرار گرفته‌است.[۲]

این بازی هم برای جمعیت های زیاد باحال
یکی از جوکرها را وارد دست می کنیم و بعد برگه ها را بین همه پخش می کنیم .
هر کس ورق های مشابهی ( از نظر عدد ) را که دارد ۲ تا ۲ تا جدا می کند و
در وسط می اندازد . بعد بازی شروع می شود . نفر اول شروع می کند و یکی از
ورق های نفر سمت راست خود را از پشت می کشد اگر ورق جوری با آن داشت هر ۲
را زمین می اندازد و یک ورق دیگر می کشد و همین طور ادامه می دهد و اگر ورق
هم خوان ( ار نظر عددی ) نداشت نوبت او تمام می شود و نفر سمت راست همین
کار را با نفر سمت راست خود می کند و دور تکرار می شود . جوکر با هیچ ورقی
پایین انداخته نمی شود و کسی که در آخر جوکر در دستش باقی می ماند بازنده
است و با نظر جمع جریمه ای را می دهد .
اگر احیانا از دست نفر سمت راست خود جوکر را کشیدید سعی کنید لبخند نزنید یا چهرتون تغییر نکنه و خودتون رو تابلو نکنید

……………………………………

قهوه

آغاز بازی :دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می کنیم و ۲ لو خشت و دل را بیرون می کشیم تا ۵۲ برگ کامل شود.

الف ) دست دادن : بر حسب قرعه یک نفر دست می دهد . دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است .

چند نوع بازی با ورق داریم

 

نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاسور عوض نمی شود تا
وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد .در این هنگام دست
دادن به نفر سمت راست منتقل می شود . و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را
تا زمانیکه امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد

 

ب ) تعهد کردن و نحوه شمارش امتیاز : پس از دست دادن ، هر فردی اعلام می
کند که چند دست خواهد برد. این تعداد از ۲ دست کمتر نمی تواند باشد. ابتدا
نفر سمت راست پاسور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می کنند. پس از
پایان این مرحله ، جمع تعهد هر تیم نوشته می شود ، مثلأ تیم اول جمعآ ۶ دست
و تیم دوم جمعأ ۵ دست خوانده است .در پایان بازی ، چنانچه تیمی نتوانسته
باشد به اندازه دست های تعهد شده دست ببرد ، تعهد خود × ۱۰ را منفی خواهد
خورد . مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند ۶ دست را بگیرد ، ۶۰ امتیاز
منفی خواهد خورد . اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده ، یا بیشتر از آن
را بگیرد ، به تعداد دست های تعهد شده ، هر دست ۱۰ امتیاز و برای دست های
اضافی که گرفته ، هر دست ۱ امتیاز می گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما
به جای ۶ دست ، ۸ دست ببرد ، ۶۲ امتیاز می گیرد : ۶۰ امتیاز برای ۶ دست
تعهد شده و ۲ امتیاز برای دو دست اضافی

 

ج) بازی : بازی توسط فرد سمت راست پاسور آغاز می شود و کاملأ مطابق حکم
است اما با یک تفاوت در نحوه بازی ژوکرها : ژوکرها را می توان در هر زمان
که بخواهیم بازی منیم ، بدون توجه به این که آیا خال بازی شده را در دستمان
داریم یا نه. مثلأ اگر تک دل بازی شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته
باشیم ، در صورت صلاح دانستن می توانیم با ژوکر بازی کنیم و آن را ببریم .
ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن است . این دو حتی تک
پیک یعنی بالاترین برگ حکم را هم می برند. اما نکته جالب بازی این است که
ژوکر رنگی اجازه بازی شدن را ندارد تا وقتی که ژوکر سیاه بازی شده باشد .
در واقع ژوکر رنگی گروگان ژوکر سیاه است و کسی که ژوکر سیاه را داشته باشد
می تواند با بازی خوب از بازی مناسب ژوکر رنگی جلوگیری کند . نکته دیگر این
که ژوکر سیاه باید حتمأ تا دست دهم بازی شود . این کار برای این است که
ژوکر رنگی هم اجازه بازی بیابد

 

د) شمارش امتیاز و پایان بازی : بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده ، که معمولأ ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ است . ادامه می یابد

…………………………………….

بازی بلف

این بازی با جمعیت زیاد و چند دسته ورق خیلی بیشتر حال می ده .
همه ورق ها را بین بازیکنان پخش می کنیم . بعد به نوبت , هر کس یک دسته از
ورق های مشابهی ( از نظر عدد ) را که در دست دارد جدا می کند و در وسط می
گذارد . یعنی نفر اول شروع می کند و مثلا ۲ یا ۳ یا ۴ ورق را با هم از دستش
جدا می کند و می گوید مثلا ۴ تا ۳ لو و به پشت در وسط می گذارد و همین طور
نوبت می گذرد و دور می گردد . اگر شما حدس بزنید که ۱ نفر بلف زده و به
دروغ گفته که ۴ ورق یک جور در وسط گذاشته می گویید بلف زدی و ورق ها را که
او وسط گذاشته نگاه می کنید اگر واقعا دروغ گفته بود او باید تمام ورق هایی
را که تا به حال جمع شده به عنوان جریمه بردارد و اگر حدش شما اشتباه بود
شما به عنوان جریمه باید همه ورق ها را بردارید کسی که زودتر از همه دستش
خالی شود برنده است

……………………………………

۷خبیث

این بازی اصالتا بازی المانی هستش ، بازیش بدرد جمعهای زیاد میخوره نحوه
دست دادن اینجوریه که به هر کس یک برگ میدید جهت خلاف عقربه ساعت همینجوری
میدید تا هر کس ۷ هفت تا برگ داشته باشه بعد باقی کارهای مانده را به پشت
در وسط قرار میدهید ویکی از کارت ها مانده بر میگردانید و کنار کارتهایی که
از پشت هستند از رو قرار میدهید بازی به این شکل که شما باید یا آن عدد
مورد نظر رو بیاید پایین یا آن خال مثلا اگه ۳ دل رو بود اگه دل داشتی گه
دل رو میایی اگه نداشته باید ۳ یه خال دیگه رو بیای اگه ۳ هم نداشتی باید
یک کارت برداری ( کسی نبینه دستتو ) اگه کارتی که برداشتی به برگ رو زمین میخورد میتونی روش قرار بدی اگر نه که تو دستت نگه میداری

قوانین :

۱- عدد ۱۰ جهت بازی رو بر میگردونه

۲- عدد ۲ که میاد باید بگی یکی کارت برداره به انتخاب خودت(اینو خودم واسه اولین باره که دیدم!)

۳- عدد هفت که میاد باید ۲ تا کارت برداری یا اگر ۷ داری روش بزاری که
نفر بعدیت ۴ تا برگ داره اگر اون هم ۷ داشت نفر بعدیش ۶ تا و اگر نفر بعدیش
هم ۷ داشت نفر بعدیش باید ۸ تا کارت برداره

۴- عدد ۸ جایزه داره و باید برای جایزه یک خال از همون برگ رو روکنی یا اگه ۸ داشتی میتونی دوباره روش بیای و جایزتو بندازی

۵-آس نفر بعدی رو میپرونه و نوبت یک دست بازی رو ازش میگیره

۶- سرباز حکم رو عوض میکنه و میتونه رو همه چیز به جز ۷ بیاد

تو این بازی هر کس زودتر برگاشو تموم کنه اون برندس وقتی که یک برگ تو
دستتون هست باید سریع بگید تک برگ اگر نگید یک کارت جرمیه میشید و بهتون یک
کار میدن

هر کجا تو این بازی اشتباه کنید مثلا نوبتتون نباشه و برگ بیاید یک کارت جریمه میشید

نحوه امتیاز دهی هم به این صورت هستش که : ۲- ۱۰ همون امتیاز منفی برابر خودشون را دارند

سرباز امتیاز منفی برابر ۲۰ را داره

بی بی ۳

شاه ۴

آس ۱۱

و اگر کسی بتونه بازی را با سرباز تمام کنه یعنی آخرین کارتی که میاره سرباز باشه امتیاز منفی بقیه در ۲ ضرب میشه(دو برابر میشه)

     

قوانین :1- عدد 10 جهت بازی رو بر میگردونه2- عدد 2 که میاد باید بگی یکی کارت برداره به انتخاب خودت3- عدد هفت که میاد باید 2 تا کارت برداری یا اگر 7 داری روش بزاری که نفر بعدیت 4 تا برگ داره اگر اون هم 7 داشت نفر بعدیش 6 تا و اگر نفر بعدیش هم 7 داشت نفر بعدیش باید 8 تا کارت برداره4- عدد 8 جایزه داره و باید برای جایزه یک خال از همون برگ رو روکنی یا اگه 8 داشتی میتونی دوباره روش بیای و جایزتو بندازی5-آس نفر بعدی رو میپرونه و نوبت یک دست بازی رو ازش میگیره6- سرباز حکم رو عوض میکنه و میتونه رو همه چیز به جز 7 بیادتو این بازی هر کس زودتر برگاشو تموم کنه اون برندس وقتی که یک برگ تو دستتون هست باید سریع بگید تک برگ اگر نگید یک کارت جرمیه میشید و بهتون یک کار میدنهر کجا تو این بازی اشتباه کنید مثلا نوبتتون نباشه و برگ بیاید یک کارت جریمه میشیدنحوه امتیاز دهی هم به این صورت هستش که : 2- 10 همون امتیاز منفی برابر خودشون را دارندسرباز امتیاز منفی برابر 20 را دارهبی بی 3شاه 4آس 11و اگر کسی بتونه بازی را با سرباز تمام کنه یعنی آخرین کارتی که میاره سرباز باشه امتیاز منفی بقیه در 2 ضرب میشه(دو برابر میشه)برای خاتمه بازی باید یه مقداری برای حد امتیاز منفی قائل شد که میتونه از 100 تا 500 یا بیشتر باشه و هر کس مقدار امتیاز منفیش به این حد برسه باخته و از دور بازی حذف میشه و بقیه نفرات بازی را ادامه میدن تا نهایت نفری که امتیاز منفیش از همه کمتره برنده حساب میشهتعداد تقسیم کارتها در ابتدای بازی هم 7 تاست در ضمن بهتره که دو دست ورق را با هم بر بزنیم تا ورقها زود تمام نشند و بازی هم سختتر بشهاگه نکته ای نامفهومه بگید تا توضیح بدم

چند نوع بازی با ورق داریم

دست دوم بازی کار بالا تکرار میشه اما این دفعه امیر 3 تا برگ میده به دست چپیش و به ترتیب همین طور. دست سوم امیر میده به نفر روبروییش یعنی حمید و امین هم میده به محمد و همین طور بالعکس یعنی حمید به امیر و….. دست چهارم کسی با کسی برگ عوض نمیکنه دست پنجم دوباره سیکل بالا از اول تکرار میشه شروع کننده بازی کسی است که 2 خاج یا گشنیز رو داره و افراد دیگه هم باید همون خال رو بازی کنند اگه کسی خاج نداره میتونه چیز دیگه ای بازی کنه بجز دل و بی بی پیک. برگ اولی که افتاده میشه نباید منفی باشه. خب فرض کنیم که امیر 2 خاج رو میره بعد امین بیبی خاج و حمید شاه و محمد هم آُس خاج. در این بین محمد آس رفته و بالاتر از بقیه است برگها رو جمع میکنه .هر چی خواست میندازه روی زمین.

فرض کنیم محمد آس خشت بازی میکنه , نفر بعدی امیر اما خشت نداره ! اینجا امیر میتونه یک منفی به محمد بده یعنی به جای خشت دل بازی کنه یا هرچی دیگه که خواست . توجه داشته باشید که دست اول که بازی شروع میشه نمیشه منفی انداخت. یک قانون دیگه تا کسی دل ننداخته کسی نمی تونه دل بازی کنه به این معنا که مثلا در حال بالا امیر یک دل میندازه حالا از این به بعد کسی اگه خواست میتونه بازی رو با دل شروع کنه برای توضیح بیشتر فرض بالا رو ادامه میدیم محمد آس خشت انداخت , امیر نداشت دل رد کرد , امین و حمید هم خشت دارند. حالا بازمحمد باید بازی کنه چون برگش بالاتر از همه بود . اینجا چون امیر یک منفی قبلا داده حالا محمد میتونه با دل بازی رو شروع کنه ( منظورم رو امیدوارم رسونده باشم ) دست وقتی تموم میشه که همه برگهاشون تموم شده باشه. بعد شروع میکنیم به شمردن منفی ها .به عنوان مثال امیر 22 منفی داره , محمد 1 دونه , امین 0 تا و حمید 3 تا ( کلا 26 تاست . 13 تا بی بی پیک 13 تا هم دل ). این اعداد یادداشت میشه کسی که امتیاز کمتری داره امتیازش بیشتره. برای برنده شدن هم حدی رو معین میکنیم مثلا میگیم که هرکی به 300 برسه باخته به همین ترتیب بازی میکنیم.

نکته ی مهم: کسی که بتونه همه ی 26 امتیاز منفی رو جمع کنه به افراد دیگه ي بازی 26 تا اضافه میشه به خودش هیچی ! این کار واردی میخواد که من توی بازی با کامپیوتر 90 % موارد موافقم چون هوش مصنوعی کمی داره ! نکته ی دیگه که این بازی به صورت 3 نفره هم به همین صورت است با این تفاوت که اونجا کسی نفر روبه رویی نداره که بخواد باهاش برگ معاوضه کنه پس 2 بار برگها رد و بدل میشه یکبار با دست چپی یکبار با دست راستی و دست سوم با هیچ کس و دست چهارم دوباره دست راستی و …. اونجا یک برگ باید بیرون گذاشته بشه که 99.99% موارد ( یا حداقل ما اینجوری بازی میکنیم ) یک 2 هست که باید یا 2 خشت باشه یا پیک . 2 دل رو برای منفی دادن و 2 خاج رو برای شروع بازی نیاز دارید…

اين بازي با جمعيت زياد و چند دسته ورق خيلي بيشتر حال مي ده. همه ورق ها را بين بازيكنان پخش مي كنيم . بعد به نوبت , هر كس يك دسته از ورق هاي مشابهي ( از نظر عدد ) را كه در دست دارد جدا مي كند و در وسط مي گذارد . يعني نفر اول شروع مي كند و مثلا 2 يا 3 يا 4 ورق را با هم از دستش جدا مي كند و مي گويد مثلا 4 تا 3 لو و به پشت در وسط مي گذارد و همين طور نوبت مي گذرد و دور مي گردد . اگر شما حدس بزنيد كه 1 نفر بلف زده و به دروغ گفته كه 4 ورق يك جور در وسط گذاشته مي گوييد بلف زدي و ورق ها را كه او وسط گذاشته نگاه مي كنيد اگر واقعا دروغ گفته بود او بايد تمام ورق هايي را كه تا به حال جمع شده به عنوان جريمه بردارد و اگر حدش شما اشتباه بود شما به عنوان جريمه بايد همه ورق ها را برداريد كسي كه زودتر از همه دستش خالي شود برنده است

براي اجراي اين حقه بايستي تمام شاه ها ؛ بي بي ها ؛سربازها و ده ها را از دسته ورق خارج كنيد.                                                                                           

نحوه اجراي حقه: ورقها را به داوطلب داده و از او بخواهيد تا برگه ها را خودش بر بزند سپس برگه ها را به شكل بادبزن در دست گرفته و از او بخواهيد برگه اي را تصادفا انتخاب كند به داوطلب بگوييد كه عدد روي ورق را در ذهن خود نگه دارد حال از او بخواهيد آن عدد را در دو ضرب كرده با 5 جمع كرده و نتيجه را در 5 ضرب كند حال به او بگوييد دوياره برگه اي را انتخاب كند و رقم روي برگه را با رقم جمع شده مرحله قبل جمع كند حال از او بخواهيد مجموع را به شما اعلام كند . عدد اعلام شده را ازش 25 تا كم كنيد. اون عدد بدست آمده دو تا عدد انتخابي است.

مثال: فرد عدد 7 را انتخاب كرده ( در اين حقه ما با خال برگه كاري نداريم)

7*2=14

14+5=19

19*5=95

حال برگه 6 را انتخاب ميكند

95+6=101

حال فرد عدد 101 را به شما اعلا ميكند

101-25=76

كلك دوم: براي اجراي اين حقه  1) سه ردیف هفت تایی ورق زیر هم بچینید

2) از طرف مقابل بخواین یه دونه از ورق ها رو پیش خودش انتخاب کنه فقط بگه تو کدوم ردیفه

3) ردیف ها رو جمع کنید ولی ردیفی رو که طرف مقابل گفته وسط دو ردیف دیگه قرار بدین

4) این بار موقع چیدن ردیف ها ورق ها رو به صورت عرضی بچینید(یعنی 1.1.1 …2.2.2…)

5) دوباره از طرف مقابل بخواین که بگه کارتی رو که انتخاب کرده بود حالا تو کدوم ردیفه و باز هم طوری که طرف مقابل نفهمه ردیف مورد نظر رو به عنوان ردیف وسط بردارین و…

6) سه بار کافی هست کارهای بالا رو انجام بدین باز بپرسین کدوم ردیف هر ردیفی بگه حتما ورق چهارم کارت مورد هست

 كلك سوم:  به طرف ميگي يه كارت رو بردار وقتي برداشت ميگي بزارتش بالاي بالا رو همه ي كارتها بعد كارت ها رو طوري بگيريد كه سطح كارتها افقي بشه بعد مثل وقتي كتاب رو تند برگ ميزنيد همونطوري كنيد وقتي ياروو گفت بس كارتا رو ميكشي بيرون (اولين كارت رو بادست نگه ميداريد و بقيه رو ميكشي بيرون ) اينطوري كارتي كه رو بود مياد وسط به همين سادگي

اگر تمام ۵۲ کارت پاسور به یک شکل بودند آنگاه بازی کردن با ورق ممکن نبود. بنابراین کارت های بازی را به چهار دسته ی مساوی که هر کدام ۱۳ کارت خواهند داشت تقسیم می کنیم. برای تمایز دادن این ۴ دسته از همدیگر به هر گروه یک نماد را نسبت می دهیم که آن نماد همان خال کارت است.(خاج.پيك.دل.خشت).

در داخل هر دسته نیز برای تشخیص ۱۳ کارت آن دسته از هم، آنها را با اعداد ۱ تا ۱۳ عددگزاری می کنیم. عدد شماره ی ۱ را آس می نامیم و عدد شماره ی ۱۱ را با سرباز، عدد شماره ی ۱۲ را با بی بی و عدد شماره ی ۱۳ را با نماد شاه نمایش می دهیم.

قابل ذکر است که خال های بازی ورق در کشورهای مختلف یکسان نیستند. خال های بازی پاسور امروزی متعلق به کشور فرانسه می باشند که بعدها وارد انگلستان شده و به خاطر سادگی در طراحی، از آنجا به تمام جهان راه یافتند.

معنی نمادین خال های فرانسوی بازی ورق

هر خال در بازی ورق نمادی از یک پدیده است. چهار خال بازی ورق و معنای نمادین و سمبولیک آنها را مرور می کنیم:

خال پیک (Spades): پیک که از آن با عنوان “دل سیاه” نیز یاد می شود در بین چهار خال بازی ورق بالاترین ارزش را دارد. پیک به عنوان سمبولی از مرگ شناخته می شود و معادل پیک در ورق آلمانی، چمن و در ورق سوئیسی، سپر است. رنگ خال پیک سیاه است.

خال دل (Hearts): خال دل پس از پیک برترین ارزش را در بین خال های بازی دارد. دل نمادی است از عشق و مهر. معادل دل در ورق آلمانی همان دل و در ورق سوئیسی، رز می باشد. رنگ خال دل قرمز است.

خال خشت (Diamonds): خال خشت که از آن با نام الماس نیز نامبرده می شود سومین رتبه را بین خال های بازی دارد و نمادی از دارایی و ثروتمندی می باشد. معادل خشت در ورق های آلمانی و سوئیسی زنگوله (ناقوس) می باشد. رنگ خال خشت قرمز است.

خال خاج (Clubs): خال خاج که نام های دیگری نظیر گشنیز و یا شبدر نیز دارد کمترین مقام را در بین چهار خال بازی دارد. خاج را نمادی از جنگ و نزاع می دانند. قابل ذکر است که Club به معنای گرز است. معادل خاج در ورق های آلمانی و سوئیسی، بلوط می باشد. رنگ خال خاج سیاه است..

چند نوع بازی با ورق داریم

اصطلاحات

با توجه به اين كه اصطلاحات يك دستي براي رويدادهاي ورق بازي در فارسي نداريم ، كار توضيح دادن خيلي مشكل مي شود . توجه كنيد كه به طور متداول ما به خيلي رويداد ها مي گوييم «دست» : به دست دادن ، به دستي كه براي بازي كردن در اختيار ماست ، به دستي كه در حال بازي كردن است ، به دست 7 تايي بازي ،مثلأ در حكم ، به دست روي زمين و …. .

خلاصه اين ها همه را دست مي گوييم كه اگر بخواهم به آن ها در اين سايت از دست نام ببرم خيلي گيج كننده خواهد شد و مشخص نمي شود منظورم كدام رويداد است . همين طور هم واژه بازي كه براي طيف وسيعي از امور به كار مي رود . به همين دليل ناچارم واژه هاي مشخصي را براي هر كدام از رويدادها به كار ببرم . به اين شرح:

خال (Suit): علامت مشخصه كارت ها : گشنيز ، خشت ، پيك و دل

دور (Trick): يك دور بازي كه در آن هر بازيكن يك كارت مي اندازد . مثلأ در حكم ، دور عبارت است از 4 برگي كه از نفر اول(آغازگر) شروع مي شود و با بازي نفر آخر پايان مي پذيرد.

دست (Game): يك بازي كامل ، كه در آن تمام برگها بازي شده باشند . مثلأ در حكم يك دست شامل 13 دور است كه در آن هر تيمي كه 7 دور را ببرد ، بازي را برده.

ست (Set): يك ست كامل از پيش تععين شده ؛ مثلأ در حكم هر 7 بازي را كه يك تيم ببرد يك ست تمام مي شود . از مجموع بازي ها تشكيل مي شود و با شماري از ست ها كل بازي ورق به پايان مي رسد . مثلأ با 2 يا 3 ست .

آغازگر (Leader): بازيكني كه دور را آغاز مي كند و باقي بازيكنان طي ترتيب مشخص بعد از او بازي مي كنند. معمولأ كسي است كه دور پيش با برگ برنده او به پايان رسيده.

دست دادن (Dealing): پخش كردن برگ هاي بازي بين بازيكنان .

دست دهنده (Dealer): كسي كه دست مي دهد.

حكم كردن (Bidding): عملي كه طي آن خال سر، ويا امتياز تعهد شده مشخص مي شود . مي تواند به صورت رقابت باشد (يعني هر كس تعهد بزرگتري كرد حكم كردن را ببرد، مثل شلم) و يا مي تواند به صورت نوبتي و تك نفره باشد (مثل حكم). 

درود بر شما

در این تردستی به شما یاد خواهیم داد که چگونه کارتی را بین چهار تا بی بی بزاریم و بعد غیبشون کنیم

برای این کار چهار تا بی بی رو جدا میکنید و چون در این مرحله هنوز هیچگونه حقه ای نیست میزارید مخاطب همه چیز را برسی کنه.

بعد چهارتا بی بی رو دستتون میگیرید (رو به بالا.همیشه در چنین حالت هایی کارت ها را از عرضشون بگیرید) بعد یکی یکی بی بی هارو برمیدارید میگید این بیبی فلان.پشترو میکنید میزارید زیر بقیه ی بی بی ها دومی هم همینطور و سومی را بعد از اینکه پشترو کردین و گذاشتین زیر بقیه ی بی بی ها با انگشت شست فاصله ای بین اون و کارت دومی ایجاد میکنید،و آخری رو هم مثل اولی.حالا با این کار شما بی بی ها رو به دو دسته ی دوتایی تقسیم کردید،بقیه ی دسته ی کارت هارو دست چپتون میگیرید و با مچ دست دیگتون به عرض پایین کارت ها میزنید(برای اینکه کارت ها را مرتب کنید) بعد دستتونو از روی کارت ها به سمت عرض بالایی میبرید تا به اونجا هم ضرباتی بزنید در همین حال دوتا بی بی پایینی رو میندازید روی دسته ی کارت ها (خیلی مهمه که در اینموقه دیالوگ بگید تا صدای کارت ها شنیده نشه) اگر هم خواستید از روش دیگه ای استفاده کنید خلاصه این دوتا بی بی باید روی دسته ی کارت ها باشن، بعد بی بی ها را میزارید زمین و میگید این بیبی ها جادویی هستن و میتونن کارت های دیگه را بخورن و تجزیش کنن!!.یه کارت از روی دسته ی کارت ها برمیدارید (که همون بی بی هستش) و مزارید بین بی بی ها و یکم کارت ها رو تاب میدید یا خم میکنید یا کارهای دیگه این مراحل سلیقه ای هستش.حالا میگید چهارتا بی بی با یه کارت اضافی باید بشه پنجتاکارت اول رو بر میدارید(1) برای کارت دوم انگشتتونو فقط روش میکشید و کارتو برنمیدارید و با اونیکی انگشت اون کارت رو فقط یکی دو سانت جلو میدید این کار را سریع انجام میدید(2)دفعه بعد کارتو واقعا برمیدارید(3)اخری رو هم همینطور(4) و حالا قسمت مورد علاقه ی من:طرف گیج میشه نمیفهمه چی شد.بهش میگید یبار دیگه اینکارو میکنم.بی بی بعدی رو از روی دسته ی کارت ها بر میدارید میزارید بین بی بی ها بازم ادا اتفار در میارید و خیلی عادی بی بی  ها را میشمارید چهارتا!!بعد تازه الآن بی بی ها را رو میکنید و به مخاطبین نشون میدید و میزارید خودشون همه چیز را چک بکنن تا فکر کنن همه چیز عادی هستش

برای یاد گیری سریع تر و بهتر رو به آینه تمرین کنید چون تو آینه می تونید زاویه ی دید مخاطب نسبت به خودتونو ببینید و میفهمید که کجا از دیدش دوره تا کارتو اونجا انجام بدی.

تا حالا شده که ببینید یکی یه کارتیو روی دسته ی کارت ها قرار بده و بعد از زیر درش بیاره یا بر عکس؟

تا حالا از خودتون پرسیدین چطور ممکنه یا چطور اینکار را کرد؟من بهتون میگم چتور ممکنه!!!!!! 

این تردستی نسبتا سادست و نیازی به تمرین ندارد

شما ابتدا چهار A رو از دسته ی کارت ها جدا کرده و به مخاطب میدید هنگامی که طرف مقابل کارت ها را چک میکنه خیلی زیرکانه یه کارت از روی دسته ی کارت ها برمیدارید و در کف دست راستتون میگیرید، بدون استفاده از انگشتان دست نگهش میدارید (طرف متوجه نشه ها)

بادست دیگه A ها را ازش میگیرید و رو دستتون میگیرید (پشت کارت ها رو به بالا) A ها را با انگشت شست باز میکنید

(روی دستتون باز میکنید.حرفه ایok? ) و چهارتا بودنشو نشان میدید و بعد به بهانه ی درست کردن کارت ها دسته رساستتون رو روی A ها میزارید و کارتی که تو دست راستتون بود را روشون میزارید، طوری که طرف نفهمه D:بعد اون پنج تا کارت رو میزارید روی دسته ی کارت ها و خیلی راحت کارتان را توزیح میدید که چیکار میخواید بکنید بعد کارت ها را بر میدارید و چهار تا کارت از از روشون برداشته و زمین میزارید (الآن باید یه دونه A روی دسته ی کارت ها مانده باشه و اولین کارتی که زمین گذاشتید A نیست اما اینو طرف نمیدونه 

حالا کارت آخر که A نیست و مخاطب از همه چی بی خبر اینو نمیدونه بر میدارید دوتا راه داره یکی اینکه اون کارت آخر رو توی دسته ی کارت ها قرار بدی و بعد کارت ها را روبه پایین روی زمین باز کنید و یک  Aرا  روبه بالا نشون طرف بدید یا اینکه اون کارت رو روی دسته ی کارت ها قرار بدید و دستتون رو جلوی دسته ی کتارت ها بگیرید (بین کارت و دیده طرف) دستتونو عقب جلو بدید و از اینجور کارا بعد کارتی را که گذاشتید روی کارت ها را رو میکنید و نشونش میدید وقتی طرف میبینه که  Aنیست  اینجوری میشه بعد کارت ها را روی زمین باز میکنید و  Aرا رو به بالا نشون میدید و اونو پیش بقیه ی A ها قرار میدیدنظر یادتون نره ، چون بهم انرژی میده موفق باشدی. تا درودی دیگر بدرود.

سلام و درود بر شما

ابتدا کارت ها را به شخص میدهید تا بر بزنه هر جوری که راحته بعد کارت ها رو میگیریم صورتمونو کاملا به پشت میکنیم و کارت ها رو ورق میزنیم               

سلام و درود

 

بعد از یک مدت طولانی با یه تردستی متفاوت و ساده برگشتم. اینبار میخوام بهتون بگم که چطوریبا نگاه کردن کارت ها رو بشمارید

 

در این تردستی هیچ حیله ی خاصی وجود نداره کارت ها را میدید طرف یه گوشه بره واسه خودش یه دسته از روی کارت ها برداره و بشماره، مثلا مجموع اون کارت هایی که برداشته 24تا کارت بوده ، بعد بهش میگید که دو رقم اون عددی که مجموع کارت هاست را با هم جمع کنه و حاصل بدست امده را از روی کارت ها برداره

(مثلا اگه 24 تا بود 2+4=6 و بعد از 24 باید 6تا کم کنه که میشه 18تا کارت)

بعد باقی مانده کارت را میگیرید بالا و بهش نگاه میکنید اینجا باید از ریاضی استفاده کنید این بلا رو سر هر عدد دو رقمی بیارید حاصل ، مضربی از 9 میشه یعنی حتما باید یا 9 با 18 یا 27 یا 36 یا 45 یا 54 که نمیتونه باشه چون پاسور کلا 52 تاست  

بعد که تشخیص دادید چند تاست بهش میگید و از حیرت کردنش لذت میبرید.موفق باشید kamY

اسم بازی: شیطون یا (شاه _دزد _وزیر)

اصالت: نا مشخص

تعداد بازیکن: 3 الی 6 نفره

استاندارد: 51 با کسر آس خاج یا 52 بعلاوه جوکر

هدف از بازی: سریعتر از بقیه برگ تموم کردن.

نوع بازی: سرگرمی

توزیع کارت: Dealer

ابتدا یکی از جوکرها رو قاطی پاسور ها میکنیم یا تک گشنیز ( خاج ) رو از پاسور ها خارج میکنیم  و بعد کارت‌ها را بین همه پخش می‌کنیم .

شروع بازی:

بازیکنان جفت کارت‌های مشابهی را که دارند مثلاً دو تا 9لو را جدا میکنند و روی عرشه می‌اندازند برای اینکه همه ببینند.

آموزش:

– وقتی همه بازیکنان کارت‌های مشابه را جدا کردند بازی شروع میشه و نفر اول که کارت گرفته شروع میکنه و یکی از کارت‌های بازیکن سمت راستی خود را میکشد.

اگر کارتی مثلش داشت هر دو را روی عرشه میزاره و یک ورق دیگه میکشه و اگر ورق هم خوان نداشت نوبت او تمام می‌شود و نفر سمت راست همین کار را با نفر سمت راستی خودش انجام میده و دور تکرار می‌شود .

قوانین بازی:

– اولین نفر که کارت تموم میکنه شاه میشه

– دومین نفر که کارت تموم میکنه وزیر میشه

– سومین نفر که کارت تموم میکنه جلاد میشه

– آخرین نفر هم که جوکر یا تک اسپیک رو داره بدبخت میشه(دزد) و باید به دستور شاه و مشورت وزیر مجازات بشه

– حکم را هم جلاد اجرا میکنه

پایان بازی:

– کسی که در آخر جوکر یا تک اسپیک در دستش باقی بماند بازنده است و کسی که اولین نفر کارت تموم بکنه برندس .

چند نکته:

– جوکر یا تک اسپیک با هیچ ورقی پایین انداخته نمی‌شود

– اگر احیاناً از دست نفر سمت راست خود جوکر یا تک اسپیک را کشیدید سعی کنید لبخند نزنید یا چهرتون تغییر نکنه و خودتون رو تابلو نکنید.

اسم بازی: 21 یا black jack

اصالت: اروپا

تعداد بازیکن: 2 الی 10 نفره

استاندارد: 36 کارت

هدف از بازی: بالا ترین امتیاز تا 21 بین بقیه برنده است.

نوع بازی: قمار

توزیع کارت: Dealer

– ابتدا تمام 2 و 3 و 4 و 5لو ها را از دست پاسور جدا کنید و با بقیه ورقها بازی کنید.

– بعد ارزش شاه ، معادل عدد 4 میشه – بی بی = 3 _ سرباز = 2

 – 5 هم که به کل نداریم .

– آس هم میشه 11

– استثنائا دوتا آس با هم اگر بازیکنی بدست بیاره میشه 21 اما فقط باید دوتا برگ داشته باشه که جفتش آس باشه.

شروع بازی:

– یک نفر بانکدار میشود البته بانکداری به نوبته و میچرخه .

– بازیکنی که بانکدار شد طی قراری که گذاشته میشه , پولی رو به عنوان بانک میزاره وسط , فرض میکنیم 2000تومان .

بعد شروع میکنه به کارت پخش کردن, یک کارت اول به خودش میده و بعد به نفر دست راستیش یک کارت دیگه میده و همینطور به بقیه . میتونه اول به دست راستیش بده با اون بازی کنه بعد نفر بعدی .

حالا نفر دست راستی باید شروع کنه شرط بستن روی کارتی که داره

نحوه ی خواندن هم توافقی است مثلا توافق میشود که کمترین خواندن مثلا از50 تومان شروع بشه  و نهایتشم کل بانکه

یک توافق دیگه هم که گذاشته میشه اینه که بانک چند برابر که شد بانک دار میتونه کل پول رو برداره و بانک رو که خالی هست تحویل بده به نفر بعدی .(توافقی)

آموزش:

فرض کنیم که من بانک دار هستم اول به خودم یک کارت میدم و به نفر دست راستیم یک کارت دیگه میدم .

نفر دست راستیم فرض میکنیم که بهش عدد 10 رو دادم .

حالا باید شرط بندی بکنه مثلا بگه 1000 تومان بعد باید بگه که بازم کارت می خواد یا نه اگه گفت آره یکی دیگه میدم بهش که فرض میکنیم که این یکی 7 باشه که جمعش میشه 17 حالا دو راه داره اونم اینه که یا بگه بازم کارت میخوام که ریسک کنه چون کارت بعدی اگه یک جوری باشه که جمع کارت هاش از 21 بالاتر بشه طرف به اصطلاح سوخته و باید 1000 تومانی که شرط بسته رو بذاره توی بانک .

حالا ما فرض میکنیم که کارت بیشتری نخواست اینجا بانکدار کارتهای خودشو برمیداره که فرض میکنیم کارت اولی اومده 9 و یکی دیگه هم بر میداره که اونم 8 هست جمع اینم میشه 17 و کارت بیشتری بر نمیداره

حالا کارت هاشونو مقایسه میکنند هردو 17 هستند اما چون یکی از طرفین بانکداره طبق قوانین بازی در این مواقع عدد بانکدار یکی بالاتره پس میشه 18 ! و بازیکن مخاطب بانکدار باخته و 1000تومان تو بانک میزاره.

بازیکنی که جمع کارتاش از 21 بیشتر شود اصطلاحا سوز یعنی رد شده که حتما باید بگه .

حالا اگه کارت های بانکدار از 21 رد شده بود یا کمتر بود فرد برده و 1000 تومان از بانک برمیداره و همین مراحل برای نفرات بعدی اعمال میشه

بازیکن میتونه روی دست دیگری شرط ببنده. (توافقی)

شرط بستن روی دست دیگری به این صورت است؟

فرض بکنیم من و حمید و احمد داریم بازی میکنیم .

احمد بانکداره و به حمید برگ داده اولین برگشم تکه.

احتمال اینکه این بازیکن بتونه ببره زیاده , فرض میکنیم که خودش بگه 400 تومان من هم میتونم بگم 300 تومان.

و بعد بازی را ادامه میدیم و ما میبریم یا میبازیم در حالت اول اون 400 از بانک برمیداره و من 300 .(هرکی که برده)

در حالت دوم اون 400 توی بانک میذاره من 300. (هرکی که باخته)

کل بانک هم میتونه خونده شه به این صورت کسی که دستش خوبه میگه کل بانک که البته روشنه که باید اندازه کل بانک خودش پول داشته باشه که اگه باخت بتونه بده !

قوانیین بازی:

– اگر بانکدار قبل از اینکه کارتش را رو کنه ببینه کارتش بده میتونه یکی از کارت هاش رو عوض کنه فقط یکی از کارت هاش

– اگر بانکدار و بازیکنه مقابل هر دو 21 بیارن بانکدار برندس .

– اگه فردی 3تا کارت بگیره و بازهم کارتی بخواد, باید یکی از کارت های قبلیشو حتما رو کنه اگر انجام نداد بانکدار که برگ میده حق داره برگ چهارم را رو کنه . این قانون برای 3 برگ به بالا اجرا میشه .

– فرض کنیم بانک 1000 تومانه و قرار باشه که 3000 تومان بشه و بانکدار بخواد بانک رو برداره برای اینکار بانکدار باید اطلاع بده و بگه اصطلاحا بانک خبره و برگهارو بر بزنه و وقتی که با همه بازی کرد باید بانک رو جمع کنه.

– بانکدار بودن الزامی نیست بازیکن میتونه وقتی نوبتش شد بگه من نمیخوام بانکدار باشم.

چند نکته:

– بازیکنی که مجموع کارتهاش از 21 بیشتر بشه سوخته و باید اعلام کنه .

– بازیکن باید حواسش به برگای رفته باشه و بدونه چه برگهایی رفته,  برای وقتی که با دوتا آدم حرفه ای بازی میکنید خیلی مهمه که بدونی چندتا تک مونده یا رفته این حواس جمعی به نحوه ی خوندن خیلی کمک میکنه .

– توی این بازی زیاد تقلب میشه مخصوصا اگر با یک حرفه ای بازی کنید باید واقعا حواستون جمع باشه چون دارین پول میبرین یا میبازین و اصولا این بازی خودش قماره و پول های زیادی به عنوان بانک گذاشته میشه مگه اینکه جو دوستانه باشه و نهایت بانک 3 یا 4 هزار تومن بشه .

اصطلاحات:

(عرشه = زمین) – (Dealer = کارت پخش کن)-(بر= مخلوط کردن کارت ها)

این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد ، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است . این بازی از خانواده حکم است.

شرح مختصر بازی

در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به شمار می رود . در این بازی حکم همیشه پیک است . هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می تواند بگیرد اعلام می کند (حد اقل 2 دست ) . سپس بازی می کنیم . در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می خورد. کسب کردن دست تعهد شده 10 امتیاز برای هر دست ، و برای دست های اضافی گرفته شده 1 امتیاز برای هر دست حساب می شود . بازی تا 501 یا 1001 ادامه دارد .

شرح کامل بازی

نکته: دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می کنیم و 2 لو خشت و دل را بیرون می کشیم تا 52 برگ کامل شود .

آغاز بازی

۱) دست دادن: بر حسب قرعه یک نفر دست می دهد . دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است .

نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاسور عوض نمی شود تا وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد .در این هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل می شود . و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را تا زمانیکه امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد .

 

 

۲) تعهد کردن و نحوه ی شمارش امتیاز: پس از دست دادن ، هر فردی اعلام می کند که چند دست خواهد برد. این تعداد از 2 دست کمتر نمی تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاسور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می کنند. پس از پایان این مرحله ، جمع تعهد هر تیم نوشته می شود ، مثلأ تیم اول جمعآ 6 دست و تیم دوم جمعأ 5 دست خوانده است .در پایان بازی ، چنانچه تیمی نتوانسته باشد به اندازه دست های تعهد شده دست ببرد ، تعهد خود × 10 را منفی خواهد خورد . مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند 6 دست را بگیرد ، 60 امتیاز منفی خواهد خورد . اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده ، یا بیشتر از آن را بگیرد ، به تعداد دست های تعهد شده ، هر دست 10 امتیاز و برای دست های اضافی که گرفته ، هر دست 1 امتیاز می گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما به جای 6 دست ، 8 دست ببرد ، 62 امتیاز می گیرد : 60 امتیاز برای 6 دست تعهد شده و 2 امتیاز برای دو دست اضافی.

۳) بازی: بازی توسط فرد سمت راست پاسور آغاز می شود و کاملأ مطابق حکم است اما با یک تفاوت در نحوه بازی ژوکرها : ژوکرها را می توان در هر زمان که بخواهیم بازی منیم ، بدون توجه به این که آیا خال بازی شده را در دستمان داریم یا نه. مثلأ اگر تک دل بازی شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته باشیم ، در صورت صلاح دانستن می توانیم با ژوکر بازی کنیم و آن را ببریم . ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن است . این دو حتی تک پیک یعنی بالاترین برگ حکم را هم می برند. اما نکته جالب بازی این است که ژوکر رنگی اجازه بازی شدن را ندارد تا وقتی که ژوکر سیاه بازی شده باشد . در واقع ژوکر رنگی گروگان ژوکر سیاه است و کسی که ژوکر سیاه را داشته باشد می تواند با بازی خوب از بازی مناسب ژوکر رنگی جلوگیری کند . نکته دیگر این که ژوکر سیاه باید حتمأ تا دست دهم بازی شود . این کار برای این است که ژوکر رنگی هم اجازه بازی بیابد.

۴) شمارش امتیاز و پایان بازی: بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده ، که معمولأ 501 یا 1001 است . ادامه می یابد .

یکی از معروفترین بازیهای پاسور!

بی شک محبوب ترین و عام ترین بازی ورق در ایران

بازی به صورت چهار نفره بازی می شود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است به غیر از یک سری تبصره های استثنائی که خیلی کم پیش می آید.

شرح مختصر

به هر بازیکن 13 برگ داده می شود که یک خال ، به انتخاب شخص حاکم ، به عنوان خال حکم انتخاب می شود و بر همه خال های دیگر برتری دارد . بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می کنند و هر تیم که زودتر 7 برگ را برد برنده آن بازی است . هر کس که 7 بازی را برد یک روند را برده و هر کس 2 یا 3 روند را برد برنده نهایی بازی است.

شرح کامل

۱) انتخاب حاکم :قبل از شروع بازی انتخاب یار و انتخاب حاکم صورت می گیرد. یار ها می توانند توافقی با هم باشند ولی حاکم حتمأ باید با قرعه کشی انتخاب شود . به این ترتیب که هر بازیکن یک برگ می کشد . هر کس عدد بزرگتری را برداشت حاکم است و برگ بزرگ بعدی هم یار حاکم است ( اگر یار ها هم با قرعه کشی انتخاب شوند) . اگر هم دو نفر برگ هم رده همدیگر را کشیدند می توانند دوباره برگ بکشند.

ترتیب عدد ها ترتیب معمولی است یعنی : A,k,q ,j ,10,9,8 …. 2

۲) دادن دست : نفر سمت راست حاکم مؤظف است دست بدهد . به این ترتیب که ابتدا برگ ها را بر می زند و به پشت در اختیار یار حاکم می گذارد تا او هم یک بر اختیاری بزند ( به این کار کپ کردن می گویند) . سپس به ترتیب ابتدا به حاکم ، سپس دیت راست او ، نفر بعدی و سرانجام خودش 5 برگ می دهد . حاکم با توجه به دست خودش یک خال را به عنوان خال حکم انتخاب می کند و با صدای بلند اعلام می کند . سپس در دو مرحله دیگر فرد دست دهنده 4 برگ به هر کس می دهد . تا 13 برگ دست هر بازیکن باشد . در این جا مرحله دست دادن تمام می شود.

 

 

۳) بازی کردن : حاکم بازی را شروع می کند . هر خالی که نفر اول بازی کرد ، بقیه هم باید همان خال را بازی کنند مگر این که از آن خال نداشته باشند که در این صورت می تواند هر برگی که دوست دارد بازی کند. سپس بازیکن سمت راستی باید بازی کند و به همین ترتیب بازی از طریق بازیکن سمت راست می چرخد .هر کسی که خال بزرگ تر را بازی کرده بود تیم او برده است و آن دست را در جلوی خود به پشت می گذارد . سپس کسی که برگ برنده را انداخته باید دست بعدی را شروع کند . هر گاه کسی خال بازی شده را نداشت می تواند به اختیار خود هر برگی را بازی کند . اگر از خال حکم بازی کند ، هر برگ از آن خال ، هر برگ از خال های دیگر را می برد . مثلأ اگر تک پیک بازی شده باشد اما حکم دل باشد و بازیکنی هیچ برگ پیک نداشته باشد می تواند با 2 لو دل آن دست را ببرد . چون دل خال حکم است.

۴) پایان دست و بازی : به محض این که جمع برگ های برده یک تیم به 7 دست رسید ، بدیهی است که آن تیم این دور بازی را برده . پس یک دست به نفع این تیم می شود . چنانچه حاکم دست قبل از این تیم بوده ، همان فرد حاکم می ماند ، اما اگر حاکم از تیم دیگر بوده ، حاکمی به نفر سمت راست او – که طبیعتأ از تیم برده فعلی است – تعلق می گیرد و به همین ترتیب با هر دست باخت تیم حاکم ، عنوان حاکمی به تیم برنده تعلق می گیرد . هر تیمی که 7 دست برد ، یک روند بازی را برده . و بسته به توافق اول بازی که چند روند بازی شود ، 1 یا 2 یا 3 دست ، هر تیم که زودتر به تعداد روند تعیین شده رسید برنده نهایی بازی خواهد بود.

تبصره ها و قوانین

۱) کوت : چنانچه تیم حاکم مؤفق شود دست را با نتیجه 7بر صفر ببرد ، به جای یک دست دو دست برای آن ها ثبت می شود.

۲) پر کوت : اگر حالت بالا برای تیم غیر حاکم آن دست پیش بیاید یعنی 7 بر صفر تیم حاکم را ببرد به جای یک دست 3 دست برده برایش ثبت می شود.

۳) بام : اگر تیمی پس از این که 7 دست را برد ، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام 13 برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین ترین نوع برد است.

فال احساس:فال احساس برای اطلاع ازاحساس شخص مقابل نسبت به شما واحساس شما نسبت به آن شخص است یه فال ساده بسیار جالب و تعجب آور !ابتدا ورق ها را خوب بر بزنید به حالتی که پشت ورق ها ببینید نه روی ورق را .سپس به تعداد اسم شخص مقابل بچینید .مثلا” مینا ” دارای 4 حرف است بنابرین باید از اول دسته به ترتیب ۴ ورق کنار هم بگذاریم و سپس به ترتیب از اولین ورق شروع به پر کردن همه ۴ دسته می کنیم .سپس دسته ها را از اولین دسته روی هم قرار دهید .حالا شروع به خواندن و تعبیر می کنیم . شما باید ورق های مشابه را پیدا کنید و کنار بگذارید

مثلا ۷ و ۷ حالا از هر نوعی بود .چنانچه کنار هم بودند انها را از بقیه دسته جدا کرده و کنار بگذارید به این ترتیب همه ورق های مشابه را کنار بگذارید و تعبیر کنید:۱ :یا همان تک نشان :دوست داشتن / ۲ : تردید و ۲دلی۳: ازدواج قصد ازدواج داشتن / ۴: مشکل داشتن / ۵ : ناراحتی و غم۶: تماس و ارتباط تلفنی – نامه – / ۷: حکایت از فکر کردن زیاد و به یاد او بودن را دارد۸: از تیپ و قیافه شما خوشش میاد / ۹:از رفتار و اخلاق شما خوشش میاد۱۰: فاصله- دوریسرباز : اگر برای مرد باشد نشان از غیرت و تعصب دارد اگر برای زن باشد یعنی شخص دیگری هم در زندگی او نقش مهمی دارد .بی بی : اگر برای زن باشد نشان از غیرت آن زن را دارد و اگر برای مرد باشد یعنی زنی دیگر را هم دوست دارد .( حتما رقیب نیست ! ممکن است از اعضای خانواده شخص باشد)شاه: به معنی سلطان دل بودنسپس از کارت های باقیمانده یک کارت با نیت احساس اصلی طرف مقابل بکشید و یک کارت با نیت احساس خود فال گیرنده بکشید و کارت سوم با نیت احساس مشترک بکشید و تبعیر کنید .

ریم یه بازی دونفره است و با یک دست پاسور انجام میشه.یکی از بازیکنان ورق پخش میکنه : 10 تا به حریف میده و 11 واسه ی خودش بر میداره . بقیه اوراق رو به پشت روی زمین میگذاره . هدف در این بازی اینه که به پاسور ها نظم بده ، یعنی 3تا ( به بالا) ورق رو به ترتیب کنار هم جور کنه مثلا : 1 2 3.. ( از یک خال ) یا اینکه 3تا (به بالا) ورق مثل هم داشته باشه ( مثلا 3 تا شاه). بعد از تقسیم ورق ها کسی که 11 تا پاسور داره باید یکی از ورق هاشو بندازه تا مثل طرف مقابل 10 تا ورق داشته باشه ( ورقی رو میندازه که فکر میکنه به دردش نمیخوره) .

البته ورق رو باید طوری روی زمین بندازه که حریف هم بتونه اون رو ببینه ( تا اگه به دردش می خوره برش داره ) بعد از اون نوبت حریفه اون میتونه برگ افتده روی زمین رو برداره یا یکی از 31 ورقی که به پشت روی زمین وجود داره ( توجه هرگاه از هز جایی برگه ای برداشته میشه باید از توی دست یه پاسور روی زمین بیفته تا دوباره جمع پاسور های توی دسمون به 10 تا برسه) .

همینطور بازی ادامه پیدا میکنه تا یه نفر پاسور هاش جور بشه .در این موقع پاسور های فرد بازنه باید بازدید بشه و مقدار ورق های جور نشده شمرده بشه .

مثلا اگه 6 تا رو جور کره و 4 تا جر نشده و اون 4 تا به این صورت باشه : شاه دل ، تک خشت ، 5 لو خشت ، سرباز دل ؛ پس 42 امتیاز به فرد برنده داده میشود زیرا تک=14 ، شاه =13 ، 5لو=5 ، سرباز=10 و 14+13+5+10=42. در ابتدای بازی باید حد امتیازات رو برای اتمام بازی شرط کنید

برای آشنایی بیشتر با گنجیفه می تونید سراغ ویکیپدیا برید

خواهش

Copyright © 2019 Balatarin, LLC


رمز عبور را فراموش کرده‌ام

چند نوع بازی با ورق داریم
چند نوع بازی با ورق داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *