پیشگیری از نازکی شبکیه

پیشگیری از نازکی شبکیه
پیشگیری از نازکی شبکیه

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، این مطالعه نشان می دهد نازک شدن شبکیه منجر به کاهش سلول های مغزی می شود که ترشح کننده دوپامین هستند. دوپامین یک انتقال دهنده شیمیایی است که نقش مهمی در بیماری های انحطاطی دارد. کاهش نورون های دوپامین سبب کاهش توانایی چشم برای پردازش تصاویر و رنگ ها می شود و این یکی از مهمترین دلایل مشکلات بینایی در افراد مبتلا به پارکینسون است.پارکینسون بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می شود. جسم سیاه پیام های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می گیرد و باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می شود. روش های رایج کنترل این بیماری، داروی هایی هستند که با تحریک مغز، به ترشح دوپامین کمک می کنند. این روش ها بیماری را درمان نمی کنند، بلکه علایم را کاهش می دهد و پاسخ آن روی افراد مختلف، متفاوت است. بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می شود و به تدریج اکثر اندام را درگیر می کند.بیش از 10 میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است.با استفاده از این دستاورد می توان بیماری پارکینسون را با یک اسکن ساده در مراحل اولیه تشخیص داد. این مطالعه نشان می دهد نازک شدگی شبکیه علاوه بر پارکینسون می تواند نشانه بیماری های دیگری نیز باشد.نتایج این مطالعه در نشریه Neurology منتشر شده است.علمی (6) **9259**1440

علمی آموزشی

شبکیه

پارکینسون

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

پیشگیری از نازکی شبکیه

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

پیشگیری از نازکی شبکیه

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

پزشکان گام بزرگی به سوی درمان رایج ترین نوع نابینایی در بریتانیا موسوم به “دژنراسیون ماکولا” که مربوط به پیری است برداشته اند.

داگلاس واترز، ۸۶ ساله، که در چشم راست خود دید نداشت اکنون بعد از این درمان می گوید: “حالا می توانم با آن روزنامه بخوانم.”

او یکی از دو بیماری بود که یک نوع درمان بدیع با کمک سلول های بنیادی در بیمارستان چشم مورفیلدز لندن در آنها آزمایش شد.

این سلول ها که از رویان انسان استخراج شده به صورت وصله ای پرورش داده شد و با ظرافت پشت چشم قرار داده شد.

آقای واترز اهل لندن سه سال قبل در چشم راست دچار دژنراسیون شدید ماکولا شد.

ماکولا بخشی از چشم است که امکان دید درست در روبروی چشم را فراهم می کند، و از جمله برای تشخیص صورت افراد، تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب لازم است.

داگلاس می گوید که پس از این عمل اکنون بینایی در چشم راست را کاملا بازیافته.

ماکولا متشکل از بافت هایی است که نور را حس می کنند. در پشت این بافت ها لایه “رنگدانه ای شبکیه” قرار دارد که وقتی سست و ضعیف می شود باعث تحلیل ماکولا و کوری می شود.

پزشکان راهی برای ساختن این لایه و قرار دادن آن در پشت ماکولا یافته اند.

این تکنیک که جزییات آن در نشریه “بیوتکنولوژی نیچر” چاپ شده با سلول های بنیادی شروع می شود. اینها نوع خاصی از سلول ها هستند که توانایی بدل شدن به انواع بافت های بدن را دارند.

این سلول ها به نوعی که لایه رنگدانه ای را می سازد تبدیل می شوند و در داخل “داربستی” در چشم قرار می گیرند.

قطر این لایه فقط یک سلول است – حدود ۴ میکرون – و طول و عرض آن ۶ میلیمتر در ۴ میلیمتر.

این عمل حدود دو ساعت طول می کشد.

پروفسور لیندون کروز از پزشکان شرکت کننده در این برنامه ضمن هیجان انگیز خواندن این دستاورد گفت که بر آن نام “درمان” نمی گذارد چون بینایی کاملا طبیعی را برنمی گرداند.

در هر یک از این دو مریض فقط یک چشم عمل شد. بیمار دوم یک زن شست و اندی ساله است. هر دو بیما برای یک سال بینایی بهبود یافته در این چشم را حفظ کرده اند.

آنها قبل از عمل قادر به خواندن با چشم معیوب نبودند اما پس از عمل قادر به خواندن ۶۰ تا ۸۰ کلمه در دقیقه هستند.

در مرحله بعد هشت بیمار دیگر در آزمایش های کلینیکی شرکت خواهند کرد.

پزشکان می خواهند از ایمنی آن مطمئن شوند. یک نگرانی این است که سلول های پیوندی سرطانی شوند اما تابحال نشانی از این مشکل دیده نشده است.

پروفسور پیت کافی از موسسه چشم پزشکی دانشگاه کالج لندن گفت: “این مطالعه پیشرفتی واقعی در پزشکی ترمیمی است. ما امیدواریم به درمانی سریع و ارزان بدل شود به طوری که ظرف پنج سال در نظام بهداشتی بریتانیا در دسترس بیماران قرار گیرد.”

بیش از ۶۰۰ هزار نفر در بریتانیا دچار این مشکل هستند. این بیماری عامل اصلی نابینایی در بریتانیا و سومین عامل کوری در جهان است.

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   دکتر فریبا قاسمی ‌ درباره نازک شدن شبکیه اظهار کرد: نازک شدن شبکه یک اصطلاح کلی است به این معنا که گاهی در نزدیک بینی‌های بالا و اختلالات مادرزادی از کودکی تا بزرگسالی مشاهده می‌شود.وی افزود: اختلالات چسبندگی مایع زجاجیه به شبکیه در برخی از موارد سبب نازک شدن شبکیه و به وجود آمدن سوراخ‌‌هایی در آن می‌شود  که این امر به مرور زمان سبب کنده شدن شبکیه چشم بیمار ‌می‌شود.

 

این متخصص شبکیه خاطرنشان کرد: نشانه‌های ابتلا به نازک شدن شبکیه مشاهده مگس پران‌‌ها در جلوی چشم و زدن جرقه‌‌ها یا فلاش در قسمت‌‌هایی از میدان بینایی است که اگر هر چه سریعتر تشخیص داده شود با انجام لیزر قابل درمان است.قاسمی ‌با اشاره به اینکه در ازدواج‌های فامیلی نازک شدن شبکیه بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: ابتلاء به برخی از بیماری‌های ارثی باعث نازک شدن کل شبکه می‌شود.

 

این چشم پزشک عنوان کرد: نازک شدن شبکیه در بیماری‌هایی که سلول‌های عصبی را درگیر می کند، همچون در افراد مبتلا به بیماری آرپی شایع‌تر است.وی ادامه داد: این افراد معمولاً دچار شب کوری بوده و در برخی از موارد هنگام نور زیاد نیز دچار کاهش بینایی شده و در زمانی که از نور شدید اتاق به نور کم نیز وارد می‌شوند دچار کاهش بینایی می‌شوند.پیشگیری از نازکی شبکیه

 

قاسمی ‌با اشاره به اینکه تنها راه پیشگیری از نازک شدن شبکیه انجام لیزر است، گفت: با توجه به اینکه نازک شدن شبکیه ارثی بوده توصیه می‌شود از ازدواج‌های فامیلی پیشگیری شود تا آمار ابتلا به این بیماری و عوارض آن کاهش یابد.

 

این متخصص چشم یادآورشد: در هنگا‌می‌ که رگ‌های چشم افراد درگیر ‌می‌شوند به دنبال آن سکته‌‌های نسبی در خود چشم به وجود ‌می‌آید که این عامل باعث نازک شدن شبکیه شده و معمولاً این افراد با کاهش دید به پزشک مراجعه می‌کند.

 

بهداشت نیوز

2025

پیشگیری از نازکی شبکیه
پیشگیری از نازکی شبکیه
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *