نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

راههای پیشگیری از افسردگی

این حالتهای ایجاد شده معمولاً بعد از گذشت چند روز برطرف می‌شود و فرد به زندگی طبیعی خود باز می‌گردد. اما آنچه روانشناسان آن را افسردگی می‌ند، به این شکل نیست. بلکه این اصطلاح برای تعریف بیماری شدیدتری به کار می‌رود که حداقل چند روز طول می‌کشد و بر جسم و روح و روان فرد اثر می‌گذارد. این بیماری ممکن است بی هیچ دلیلی بروز کند و زندگی فرد را مورد تهدید قرار دهد. هیچ وقت وجود یک علامت تک نشانگر وجود افسردگی و یا به قول معروف افسردگی بالینی در فرد نمی باشد. بسیاری از علایم شبیه یکدیگرند، اما وقتی فرد به افسردگی مبتلا می‌شود این علائم شدیدتر می‌ شوند و مدت بیشتری ادامه می‌یابند. اگر حالت ناامیدی و افسردگی بر تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر بگذارد، ۲ یا چند هفته ادامه پیدا کند و یا به حدی برسد که فرد به فکر خودکشی بیفتید، کار صحیح آن است که از دیگران یاری بطلبید، و راه درمان را پیش بگیرد.

به یاد داشته باشید که افسردگی یک بیماری است که می‌توان آن را با موفقیت درمان کرد و به موقع بهبود خواهد یافت.

خانم زهرا خرم آبادی مربی بهداشت نیشابور اسلاید راههای پیشگیری از افسردگی را با تصاویر زیبا برای بهداشتی های عزیز ارسال کرده اند، مراقبان سلامت می توانند از آن برای نصب در برد بهداشت مدرسه خود استفاده کنند.

نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

برای دانلود فایل کامل راههای پیشگیری از افسردگی روی لینک زیر کلیک کنید

 

لینک مطالب مرتبط:

اسلاید علایم افسردگی

افسردگی، بیا حرف بزنیم

– کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد



ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

می خواهیم در این بخش شما را با تکنیک های درمانی مختلف برای رفع انواع مشکلات روحی و روانی از جمله استرس و اضطراب آشنا کنیم هیجان های منفی خود را می توانید با طراحی و نقاشی و رنگ آمیزی از بین ببرید برخی عوامل استرس زا در زندگی می توانند باعث مضطرب شدن ما شوند با روش های جدید درمانی در این زمینه آشنا شوید .

برای بدست آوردن آرامش و کنترل هیجان و استرس لازم نیست به دنبال مصرف دارو باشید، شما می‌توانید تنها با انجام یک کار ساده و به ظاهر کودکانه آرامش را به خود هدیه دهید.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند رنگ درمانی و تکنیک های رنگ آمیزی و نقاشی می تواند باعث درمان بسیاری از بیماری ها در بزرگسالان شود.

نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

نقاشی با آبرنگ، مداد رنگی یا گواش تنها مخصوص کودکان نیست و بزرگسالان نیز با استفاده از همین شیوه کودکانه می توانند با بسیاری از عوامل استرس زا در محل کار خود مقابله کنند.

کارشناسان بسیاری از دانشگاه های برتر جهان در خصوص اثرگذاری نقاشی بر رفع استرس و کنترل بیماری های روانی، تحقیقات وسیع و گسترده انجام داده اند و دریافتند همانطور که گوش دادن به موسیقی در ایجاد آرامش و جلوگیری از بروز استرس مفید است، کشیدن نقاشی هرچند به صورت ساده و با کمترین امکانات نیز می تواند اثر مشابهی در ایجاد آرامش و برطرف گردن هیجان داشته باشد.

استفاده از روانشنانسی رنگ ها در درمان و کنترل بیماری ها، قدمت طولانی دارد. این امر در رنگ لباس پزشکان و رنگ آمیزی اتاق های مختلف بیمارستان ها و اتاق جراحی به وضوح دیده می شود.

کارشناسان بر این اساس به افراد توصیه می کنند زمانی که احساس استرس و هیجان شدید و غیرقابل کنترل دارند از کشیدن نقاشی به ویژه طرح های رنگی کمک بگیرند و احساسات خود را نقاشی کنند یا یک موضوع مورد علاقه مانند منظره، شی یا یک حیوان را نقاشی کنند.

یکی از طرح‌های جالب و جدید برای کمک به کاهش استرس در بزرگسالان الهام گرفتن از دفتر رنگ‌آمیزی کودکان است که در آن طرح های خالی برای رنگ آمیزی وجود دارد و با این تکنیک فرد احساس شادی و آرامش بدست می آورد.

منبع : دکتر سلام

(۵۴۳)

مجله خبری تصویری تگ

ازاختلال دو قطبي با عنوان افسردگي شيدائي
برده مي‌شد.همانگونه که از قبلي استنباط مي‌شود کسي که
دچار اختلال دوقطبي است دچار نوسانات خلقي  شديد ميباشد.اين
نوسانات معمولا هفته ها يا ماها طول ميکشد و با انچه مردم عادي در
زندگي روزمره تجربه ميکنند بسيارمتفاوت است.

نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

بسياري از كودكان هنگام جدا شدن از والدين ناراحت مي
شوند، به خصوص در خانواده هايي كه مراقبت هاي غيرمنطقي از كودك صورت مي
گيرد. اما برخي از كودكان اضطراب بسيار شديدي را موقع جدا شدن از مادرشان
نشان مي دهند.

در مدرسه فرزندان دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه مي‌كنند. معلم با
محبت و توجه، آنان را در مسير صحيح هدايت مي‌كند، دانش‌آموز در مدرسه
چگونگي برقراري روابط درست عاطفي، سازگاري با ديگران و مسووليت‌پذيري را
مي‌آموزد و راه‌هاي مبارزه با كينه‌توزي، ديگرآزاري و حسادت را ياد
مي‌گيرد.

تامین سلامت دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است، اما بهداشت روانی دانش‌آموزان، بویژه در دوره بلوغ، می‌تواند از بیماریها و ناهنجاریهای روانی جلوگیری کند

بهداشت
روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است. همچنان
که از جسم خود مراقبت می کنیم روح خود را نیز باید مقاومت تر کنیم تا زندگی
بهتری داشته باشیم. در زندگی «چگونه بودن» خیلی مهم تر از «بودن یا نبودن»
است.

رشد و سلامت دانش‌آموزان تحت تاثیر شرایط دوران
کودکی و نفوذ تربیتی والدین است

افسردگی بیماری قرن حاضر و مشکل خیلی از افراد است؛ مشکلی که ممکن است قسمت بیشتری از عمر هر کس را بگیرد.

در رابطه با روحیه و حوصله نداشتن برای درس

قبل از آنکه بخواهیم به ریشه شناسی و های مربوط به افسردگی بپردازیم لازم است نشانه شناسی افسردگی را مورد توجه قرار دهیم تا با شناختی که از این نشانه ها و علایم دارد بتوانیم زودهنگام و در همان آغاز به پیشگیری اقدام کنیم و این دسته از افراد را به مشاوران و متخصصان در این زمینه ارجاع دهیم.

     اولین
گام به منظور اداره و کنترل خشم این است که باور کنید، می توانید این کار را انجام
دهید  

انسان ها به آرامش و سلامت رواني نياز دارند، زيرا در سايه آرامش مي توانند به رشد و كمال، اهداف عالي و سجاياي اخلاقي برسند. از سويي ديگر، سلامت رواني در گرو

گروهی از روان شناسان و روان د رمانگران، فرد ی را از نظر روانی سالم می د
انند که احساس اجتماعی د ر او رشد یافته و قاد ر باشد ارتباط سازند ه ای
با د یگران برقرار کند .

شاید برخی بگویند که این مطلب چه ربطی به بهداشت روانی دارد؟!! ولی میدانیم که عقل و فکر سالم در بدن سالم قرار دارد بنابرین می توان گفت این مطلب ارتباط غیر مستقیمی با بهداشت روانی دارد.

بيماري هاي رواني از بدو پيدايش بشر وجود داشته و هيچ فردي، از هيچ طبقه
اقتصادي ـ اجتماعي خاصي، در مقابل آن ها مصونيت نداشته و خطري است که بشر
را مرتبا تهديد مي‌کند. خوشبختانه نهضت بهداشت رواني در نيم قرن اخير،
افکار غلط و خرافات در مورد اين بيماري ها را کنار گذاشته و

بهنجار و نابهنجار در ارتباط با رفتار بشر، اصطلاح های نسبی هستند؛
بنابراین تعریف آن ها دشوار است. مثلا بهنجاری الگوهای رفتاری و صفات
شخصیتی توصیف شده است که

Powered By
 

BLOGFA.COM

%PDF-1.7
%
8 obj
> /Annots [ 7 R ] /PZ 1 >>
endobj
9 obj
> stream
x[oO`G#Z!UE)
V⍰T”ؒI`DCJR6*:ٵVQj{fvvvט5Wkܹw~|;=ܱecذWsW=bgc؎iяxZ@eVWglxώCaAh-`t:bPmWT^^`okxk+-YʊwrDȚmU5Mzk6nԄ,w,.?2Z’rY$iKYB|{eY~[o2ZI$蚗qB}[4VV5y[?zV)=v^7#O[ڊ^
nUB +ώ

بسیاری از بیماری ها را با استفاده از هنر می توان درمان کرد

همه ما در دوران کودکی نقاشی هایی کشیده ایم. نقاشی خیلی وقت ها ما را به یاد اولین تجربه های قلم در دست گرفتنمان می اندازد.

بجز
عده محدودی که نقاشی را به صورت حرفه ای در سنین بزرگسالی دنبال می کنند
تقریبا نقاشی کشیدن برای ما به خاطره ای دور تبدیل می شود اما آیا می دانید
نقاشی یکی از ابزارهای هنر درمانی است؟

در واقع هنر درمانی شامل طیف
وسیعی از کاربردهای درمانی است که از هنرهای دیداری مانند نقاشی، کلاژ،
طراحی و مجسمه سازی تشکیل شده است. در یک سوی این طیف هنر به عنوان ابزاری
از ارتباط غیرکلامی مورد تاکید قرار دارد چون آثار هنری علاوه بر امکان
تداعی و تفسیر به درک و حل مشکلات هم کمک می کند. در سوی دیگر این طیف،
درمان از خود فرآیند هنری ناشی می شود.

هنر درمانی یک خدمت تخصصی انسانی است و برپایه دانش رشد انسان و تئوری های روانشناختی قرار دارد.

نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

«فرحناز
نژادی»، هنر درمانگر در این مورد می گوید: سودمندی و موفقیت این روش
وابسته به نیرویی است که یک اثر هنری خاص در طول زمان برای حل تعارضات درون
فردی و تعارضات بین فرد و جامعه از خود نشان می دهد. بنابراین کار هنر
درمانگر در حیطه درمان، توضیح و تشریح هنرهای دیداری است که به عنوان پلی
بین تجارب درونی و بیرونی فرد است. درمانگر با توجه به سن، توانایی و وضعیت
درمانجو و خود نوع وسیله هنری را انتخاب می کند و روشی را برمی
گزیند که تاثیر فوری در فرد ایجاد کرده و منجر به رهایی محتویات ناخودآگاه
ذهن او شود. در نقاشی درمانی و به طور کلی هنر درمانی تکنیک های حرفه ای یک
هنر به هیچ عنوان مورد توجه نیست.

این هنر درمانگر، در ادامه می
افزاید: هنر درمانی در دو بخش درمان و پیشگیری و بهداشت روان مورد استفاده
قرار می گیرد. تخلیه هیجانی و رسیدن به آرامش، مواجهه با تعارضات خود، کسب
آگاهی، افزایش بینش و سازگاری از اهداف درمانی این روش است. در بخش پیشگیری
کاربرد هنر وسیع تر شده و شامل آموزش و پرورش کودکان استثنایی و عادی،
افزایش اعتمادبه نفس در نوجوانان و پیشگیری از پرخاشگری در آنها، آموزش
موارد تربیتی، اجتماعی و فرهنگی در جهت رشد شخصیت فردی و اجتماعی و شکل
گیری هویت کودک و پرورش خلاقیت او می شود.

گاهی به آثار و نقاشی های به جای مانده از انسان غارنشین دوران پارینه
سنگی و تجریه و تحلیل آنها، به وضوح روند تکاملی و سیر رشد روحی و روانی
نوع بشر را آشکار کرده و چگونگی برخورد با دغدغه های ذهنی و همچنین
ترفندهایی برای دستیابی به آرامش روحی را در این تصاویر نشان می دهد. بیشتر
روانشناسان معتقدند هیچ تحلیلی به طور کامل نمی تواند همانند تفسیر تصاویر
و نقاشی ها، تفاوت فکری و خصوصیات روحی افراد را نمایان کند. البته بدیهی
است که این کار نیاز به تخصص لازم دارد.

به طور کلی همه آثار هنری از
جمله نقاشی سرشار از پیام، تمثیل و اشاره است. چرا تخیلات هنری مانند خواب
و رویا در اعماق وجود ناخودآگاه انسان، همه تمایلات، روحیات و محتویات
درونی و گاه پنهان او را متجلی می کند. انسان در نقاشی به کمک تجسم ذهنیات
خود، کشمکش ها، دلهره ها، لایمات، کمبودها، ترس، اضطراب و در نهایت آمال
و آرزوهای خود را بیان کرده و راهی برای بروز، ارضاء و شاید در برخی مورد
مقابله با آنها می یابد. مصائب روحی انسان هنگامی که به طریقی بیان، ترسیم و
مطرح می شود باعث تسکین آلام عاطفی و فشارهای درونی او شده و به نحوی
ناخودآگاه این ترس ها یا دغدغه ها با تجلی در نقاشی، ساخت مجسمه و یا حتی
آرایش و رنگ آمیزی چهره خود به نوعی زمینه ساز ارضای تمایلات و آرزوهای او
می شود. به همین دلیل به طور مثال در نقاشی های انسان اولیه او را در حال
شکار حیوانات، تقابل با بلایای طبیعی، ساختن سرپناه و می بینیم. ترسیم
مظاهر اصلی طبیعت مانند ماه و خورشید و رعد و برق و سیل و توفان و غیره هم
هریک به نوعی تداعی کننده بخشی از نیازها و ترس های اوست.

کسانی که
دارای مشکلات سازشی هستند می توانند با تصویرسازی ذهنی و پیاده کردن آن به
حل مشکلات و مسائل خود نائل شوند که این امر با کمک یک هنردرمانگر مجرب
زودتر به هدف می رسد.

کاربرد بالینی هنردرمانی در برگیرنده کودکان و
بزرگسالان بستری در بیمارستان ها و افراد روان پریشی که داوطلبانه در پی
مداوای روان درمانی هستند، افراد زندانی، عقب مانده های ذهنی، کودکان مبتلا
به ناتوانی یادگیری، زوجین مشکل دار، خانواده ها و افرادی که علائمی از
ناراحتی های هیجانی ناشی از بیماری های جسمی مانند بیماری های مزمن کلیه،
سرطان، هموفیلی، آسم، دیابت و مشکلات عصبی دارند، است. جلسات هنر درمانی در
گروه های کوچک و بزرگ و یا با خانواده ها برگزار می شود. شیوه و تکنیک های
متنوعی در هنردرمانی وجود دارد. در هنر درمانی استفاده از هنر واسطه ای
برای دستیابی به اهداف درمانی مورد توجه قرار می گیرد، به عنوان مثال می
توان از نقاشی انگشتی، نقاشی رنگ و روغن و گل که واسطه لمسی محسوب می شوند
برد.

برای همه بیماران یا به عبارتی
مراجعان، هنر درمانی شکلی از تماس و ارتباط غیرکلامی است که از طریق فاصله
انداختن بین افکار و احساسات مشکل دار نفعی را عاید آنها می کند و همچنین
به بیماران روان پریش کمک می کند تا رویا را از واقعیت جدا کنند.

تحقیقات
نشان داده اند وقتی افراد در فعالیت هایی شرکت می کنند که از آن لذت می
برند، فاکتورهای فیزیولوژیک آنها مانند فشار خون، ضربان قلب و تنفس آهسته
تر می شود، بنابراین به وسیله فعالیت ها و ارتباطات هنری می توان کنش هایی
را در فیزیولوژی و بیولوژی فرد فعال کرد، که آن کنش ها توان مقابله فرد در
برابر بیماری ها را بالا برده، روی سیستم ایمنی او تاثیر می گذارند. همچنین
در بدن ما هورمون هایی وجود دارند که روی استرس تاثیر می گذارند.

کاهش
و ترشح این هورمون ها تحت تاثیر شرایط محیط است. در یک محیط بیمارستانی
ممکن است فرد دچار استرس و حتی افسردگی شود، یک فعالیت هنری خوب مانند یک
بازی هنری و موزیکال می تواند تا حدود زیادی در کنترل و کاهش این حالات
مفید باشد و نه تنها روان را تحت تاثیر خود قرار بدهد بلکه به صورت مستقیم و
غیرمستقیم روی جسم هم تاثیر بگذارد.

خلق هنر فرصتی است تا چشم ها و
دست ها با هم تمرین کنند و بین آنها هماهنگی ایجاد شود و مسیرهای عصبی بین
دست و مغز تحریک وتهییج شود. شما باید با گل کار کنید، مجسمه بسازید، رنگ
را بردارید و روی کاغذ یا بوم بکشید، نمایش اجرا کنید، وارد قصه شوید و همه
این فعالیت ها انسان را وادار می کند، در محیط فعال باشد، در نتیجه ارتباط
بیشتری با دیگران خواهد داشت، سطح انرژی اش بالا می رود و اعتمادی را که
برای مقابله و یا پذیرش بیماری لازم دارد، به دست می آورد.

آمریکا و
اروپا در زمینه تاثیر هنردرمانی در درمان اختلالات روانی و رفتاری پژوهش
های بسیاری انجام داده اند. در این کشورها روی تاثیر هنر درمانی در کاهش و
درمان انواع بیماری های روانی، از اسکیزوفرنی ها و افسردگی های دوقطبی
گرفته تا اضطراب و افسردگی و مشکلات هیستریک و وسواس کار شده است. پژوهش
های زیادی هم در زمینه روانکاوی و تأثیرات مثبت هنردرمانی در درمان
بیمارانی که مشکلات آنها (مانند؛ اضطراب ها، ترس ها، افسردگی ها و وسواس
هایشان) به نوعی دارای زمینه های درونی و ناخودآگاه است، انجام شده.

به
تازگی هنر درمانی وارد حیطه های رفتارگرایی و شناخت گرایی هم شده است. هنر
درمانی در دنیا نه تنها به عنوان روشی برای درمان اختلالات روانی مدنظر
است بلکه در درمان و کاهش بیماری های جسمی هم مورد توجه قرار می گیرد.
تحقیقات بیشماری در زمینه تاثیر مثبت هنر درمانی روی بیماران جسمی مانند
مبتلایان به اچ.آی.وی و سرطان و کسانی که دچار صدمات مغزی شده اند و همچنین
بیمارانی با مشکلات عصب شناختی انجام شده است.

در دهه های اخیر
تمرکز هنردرمانی روی پیشگیری و بالا بردن سطح سلامت و کیفیت زندگی
افراد متمرکز شده است. در مورد اینکه با هنر درمانی چطور می توان، مردم را
توانمندتر کرد و توان مقابله آنها را با مسائل احتمالی زندگی افزایش داد،
کارهای زیادی انجام شده است.

با استفاده از هنردرمانی می توان مهارت
های اجتماعی مردم را افزایش داد. در واقع هنر درمانی هم مثل زمینه های
پزشکی از اینکه توجه خود را به درمان معطوف کند، در مورد پیشگیری و
تقویت بهداشت روانی افراد کار می کند و درمرحله نخست سعی دارد از طریق
توانمندی سازی انسان از ابتلا به بیماری ها جلوگیری کند و در مرحله بعدی به
درمان و کاهش بیماری ها بپردازد.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

شهرام حسین نژادی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این طرح به مناسبت هفته بهداشت روان در یک هفته اجرا می شود و مسابقه کتابخوانی مشاوران مدارس، نقاشی دانش‌آموزان با موضوع بهداشت روان، تریبون آزاد مشاوران، جلسات توجیهی و آموزشی دانش‌آموزان و آموزش فرزندپروری و همسر‌داری والدین از بخش های آن است.وی افزود: خانواده و مدرسه به عنوان 2 نهاد تاثیرگذار باید با توجه به سن، روح و اندیشه دانش آموزان، آنها را برای پذیرش اصول تربیتی، پرورشی و علمی آماده کنند.وی با اشاره به اینکه بهداشت روانی از مهم ترین شاخص های بهداشتی انسان تلقی می شود، اضافه کرد: روحیه لطیف کودکان در دوره ابتدایی و روحیه حساس نوجوانان در دوران دبیرستان، آماده دریافت بهترین و پاک ترین پیام های زندگی است.حسین نژادی اضطراب، استرس، نبود اعتماد به نفس، احساس حقارت، افسردگی و حسادت را از تهدیدات روانی ذکر و خاطرنشان کرد: والدین و معلمان باید مراقب باشند عوامل محیطی حاکم در خانواده، مدرسه و اجتماع به تهدید روانی تبدیل نشود. وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش بهترین محیط آموزش بهداشت و سلامت است و اجرای بره های پیشگیرانه و آموزشی در سنین کودکی از اهمیت خاصی در اعتلای بهداشت و روان جامعه برخوردار است.16 هزار دانش آموز در 156 مدرسه آستارا تحصیل می کنند.این شهرستان با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده است.خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی715 / 7124 /63

اجتماعي

بهداشت روان

مدارس آستارا

دانش آموزان

نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
نقاشی بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *