مقدار مصرف ویتامین ب ۱۲

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کمبود ویتامین B12 در جهان بسیار شایع است. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در این زمینه صورت گرفت، کمبود این ویتامین در بسیاری از نقاط جهان از جمله آمریکا، هندوستان، مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و برخی نقاط آفریقا نگرانی‌های زیادی را در خصوص سلامت جامعه ایجاد کرده است. ویتامین B12 در خصوصیات رفتاری، سطح انرژی، سلامت حافظه، قلب، پوست، مو، گوارش و مؤثر است. این ویتامین در پیشگیری از خستگی آدرنال، بهبود عملکردهای سوخت‌وسازی مانند تولید آنزیم، سنتز DNA، تعادل هورمونی و کمک به سلامت دستگاه‌های عصبی و قلبی-عروقی مؤثر است. با توجه به فواید فراوان ویتامین B12، کمبود آن می‌تواند منجر به بروز علائمی مانند خستگی مزمن، اختلالات خُلقی مانند افسردگی و استرس مزمن شود.مقدار مصرف ویتامین ب ۱۲

ویتامین B12 که گاهی اوقات سیانوکُبالامین نیز یده می‌شود، به سلامت قلب و گوارش و نیز سلامت سلول‌های عصبی (از جمله سلول‌هایی که برای انتقال پیام‌های عصبی ضروری‌اند)، کمک می‌کند و در تشکیل پوشش محافظتی اعصاب به غلاف میلین سلول مؤثر است. بنابراین کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی و بروز بیماری‌های قلبی شود و همه‌ی عملکردهای شناختی افراد را با اختلال مواجه کند.

براساس تخمین واحد تغذیه‌ی مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا (NIH) در بعضی نقاط این کشور، ۱٫۵ تا ۱۵ درصد جمعیت از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند. برخی مطالعات دیگر مانند مطالعه‌ی انجام‌گرفته توسط مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی، میزان کمبود این ویتامین را از اعداد قبلی و تا بالای ۳۹٪ تخمین زده‌اند.

گوشت و لبنیات دامی که از علف تغذیه کرده باشد، ماهی آزاد، طیوری که به‌طور طبیعی پرورش یافته‌اند و تخم آنها و گوشت اندام‌های داخلی دام‌ها (مانند جگر سیاه) منابعی سرشار از ویتامین B12 هستند. براساس اعلام مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا، گیاهان به‌طور طبیعی ویتامین B12 ندارند و غذاهای گیاهی به شرطی می‌توانند محتوی ویتامین B12 باشند که طی فرایندهای صنعتی با این ویتامین غنی شوند.

ویتامین B12 در مخمرهای خوراکی، محصولات غلات غنی‌شده و جلبک‌های دریایی تا حدی یافت می‌شود. با‌این‌حال جذب ویتامین B12 از این غذاها، به‌اندازه‌ی خوراکی‌های دامی نیست.

تشخیص کمبود ویتامین B12 دشوار است، زیرا علائم کمبود ویتامین B12 مانند خستگی و عدم تمرکز بسیار رایج‌اند. کمبود ویتامین B12 از طریق اندازه‌گیری میزان آن در خون قابل تشخیص است. بااین‌حال نیمی از افرادی که از مشکلات مرتبط با کمبود این ویتامین رنج می‌برند، سطح ویتامین B12 خون‌شان در آزمایش‌ها طبیعی است.

برای تشخیص دقیق‌تر کمبود ویتامین B12، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد. ولی تا زمانی که فرد به کم‌خونی یا بیماری‌های قلبی مشکوک نباشد، پزشک انجام این آزمایش‌ها را توصیه نمی‌کند. بنابراین اگر خودتان فکر می‌کنید به کمبود ویتامین B12 مبتلا هستید، ولی آزمایش خون‌تان طبیعی است، درمورد انجام آزمایش‌های دقیق‌تر مخصوصا آزمایش‌هایی که میزان بالای هموسیستئین را شناسایی می‌کنند، با پزشک‌تان مشورت کنید.

افراد مسنی که اختلالات گوارشی دارند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین B12 هستند. این پدیده به‌خاطر کاهش میزان اسید معده در این افراد است. اسید معده برای تولید مناسب ویتامین B12 موردنیاز است.

غذاهای دامی محتوی ویتامین B12 هستند، بنابراین کسانی که رژیم گیاهخواری دارند و غذاهای جانوری مصرف نمی‌کنند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند. بنابراین به افراد مسن و کسانی که رژیم گیاهخواری دارند، مصرف مکمل‌های ویتامین B12 توصیه می‌شود.

سایر افرادی که احتمال ابتلا به کمبود ویتامین B12 در آنها است، عبارتند از:

اگر قصد دارید مکمل‌های حاوی ویتامین B12 را مصرف کنید، بهتر است از مکمل‌های ب‌کمپلکس یا مولتی‌ویتامین‌های باکیفیت و تهیه‌شده از غذاهای طبیعی استفاده کنید. ویتامین‌های گروه B به تعادل و عملکرد بهتر یکدیگر کمک کنند. از این رو بهتر است از مکمل‌ها یا مولتی‌‌ویتامین‌هایی که محتوی طیف گسترده‌ای از ویتامین‌های گروه B هستند، استفاده کنید. این مکمل‌ها می‌توانند محتوی انواع مختلف ویتامین B مانند بیوتین، نیاسین و ریبوفلاوین باشند.

براساس اعلام مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا (NIH) مقدار مناسب خوراکی ویتامین B12 به شرح زیر است:

در مقایسه با سایر ویتامین‌ها، بدن ما به مقدار زیادی ویتامین B12 نیاز ندارد. ولی همین مقدار هم باید هر روز تأمین شود، زیرا این ویتامین محلول در آب است و مقدار اضافی آن به‌راحتی از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود.

مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌کند روزانه از مکمل‌های ویتامین B12 یا غذاهای غنی‌شده با ویتامین B12 استفاده کنند. میزان توصیه‌شده‌ی مصرف ویتامین B12 در این افراد، ۲۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز است و بدن افراد مسن با این مقدار از ویتامین B12 می‌تواند به‌درستی کار کند.

ویتامین B12 به شکل قرص، قطره‌های زیرزبانی و اسپری دهانی وجود دارد. ممکن است قطره‌ها یا اسپری دهانی برای برخی از بزرگسالانی که در جذب این ویتامین از معده مشکل دارند، مناسب‌تر باشد.

ویتامین B12 محلول در آب است و مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود، درنتیجه احتمال مسمومیت و بروز عوارض ناشی از آن کم است. با این حال بهتر است آن را در مقادیر توصیه‌شده مصرف کنید و بدون مشورت با پزشک، در مصرف مکمل‌های آن زیاده‌روی نکنید.

براساس اعلام مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا برای جذب مناسب ویتامین B12 از غذاها و بهره‌مندی حداکثری از آنها، دو مرحله موردنیاز است.

ویتامین B12 به پروتئین‌های موجود در غذا متصل است. در مرحله‌ی اول هیدروکلریک اسید موجود در معده، ویتامین B12 را از این پروتئین‌ها جدا می‌کند. سپس ویتامین B12 با پروتئینی به فاکتور داخلی که توسط معده ساخته می‌شود، ترکیب و توسط بدن جذب می‌شود.

بنابراین برای جذب مناسب ویتامین B12، سلامتی دستگاه گوارش ضروری است. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ صورت گرفت، جذب ویتامین B12 دشوار است و افراد سالم تنها می‌توانند ۵۰٪ یا مقدار کمتری از ویتامین B12 موجود در غذاها را جذب کنند. ویتامین B12 موجود در مرغ، گوشت و ماهی بیشترین قابلیت جذب را دارند. این در حالی است که جذب ویتامین B12 از تخم‌مرغ بسیار ضعیف و تنها ۹٪ آن برای بدن قابل استفاده است.

جذب ویتامین B12 از منابع گیاهی مانند جلبک‌ها پایین است و این موضوع گیاهخواران را در معرض کمبود ویتامین B12 قرار می‌دهد. از این رو توصیه می‌شود گیاهخواران حتی زمانی که گمان می‌کنند مقدار ویتامین B12 دریافتی‌شان از غذاهای گیاهی کافی است، باز هم از مکمل‌های حاوی این ویتامین استفاده کنند.

با اینکه میزان جذب ویتامین B12 در افراد مختلف متفاوت است، ولی در ادامه به مهم‌ترین منابع غذایی محتوی ویتامین B12 اشاره می‌کنیم (به همراه درصد آنها بر مبنای نیاز روزمره‌ی بزرگسالان یعنی ۲٫۴ میکروگرم در روز):

بهتر است ویتامین B12 و سایر مواد مغذی را از غذاها و به‌طور طبیعی دریافت کنید. مواد مغذی، محتوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر خوراکی و هستند، در صورتی که مکمل های غذایی فاقد چنین موادی هستند. مکمل‌ها در مواقعی که کمبود مواد مغذی در فرد بسیار شدید باشد، می‌توانند کمک‌کننده باشند. ولی اینکه فرد برای تأمین مواد موردنیازش به آنها وابسته باشد، کار درستی نیست. شما نیز می‌توانید با افزودن غذاهای سرشار از ویتامین B12 به رژیم غذایی‌تان، از کمبود آن جلوگیری کنید.

جذب ویتامین B12 در افرادی که به‌مدت طولانی نوشیدنی‌های الکلی مصرف کرده‌اند یا افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، می‌تواند با اختلال همراه شود. علاوه بر الکل و نیکوتین، مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌تواند توانایی معده برای جذب و استفاده از ویتامین B12 را کاهش بدهد. به همین دلیل کسانی که از داروهای کنترل اسید معده استفاده می‌کنند، بهتر است درمورد نیازشان به مصرف مکمل‌های ویتامین B12، با پزشک مشورت کنند.

مکمل‌های پتاسیم نیز می‌توانند جذب ویتامین B12 را کاهش بدهند. بنابراین اگر مقدار زیادی مکمل پتاسیم مصرف می‌کنید، امکان بروز کمبود ویتامین B12 در شما وجود خواهد داشت. پتاسیمی که به‌طور طبیعی در غذاها وجود دارد، معمولا مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، ولی مکمل‌های آن ممکن است فرد را در معرض کمبود ویتامین B12 قرار بدهند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

مقدار مصرف ویتامین ب ۱۲

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

گلوتامین؛ منابع و مکمل ها، فواید و مقدار مصرف آن

جاهای دیدنی اهواز؛ سفر به سرزمین پل‌های ایران

اصلاح طرح لبخند؛ فواید و عوارض طرح لبخند هالیوودی

رهبران واقعی چطور اطلاعات موردنیازشان را گردآوری می‌کنند؟

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– کمبود ویتامین B12 موجب علائم غیر قابل بازگشت عصبی می شود. در ایالات متحده ی آمریکا بین ۱/۵ الی ۱۵ درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین B12 هستند.

ویتامین B12 همانند ویتامین های دیگر گروه B محلول در آب است. این موضوع بدین معنیست که این ویتامین در آب حل می شود و به درون شریان های خونی روانه می شود. بدن انسان می تواند این ویتامین را برای حداکثر ۴ سال ذخیره کند. مقدار اضافی ویتامین B12 از طریق ادرار دفع می شود.

ویتامین B12 بزرگترین و پیچیده ترین ساختار را در بین ویتامین ها دارد. این ویتامین بصورت طبیعی در محصولات گوشتی یافت می شود و تنها تولید صنعتی آن از طریق سنتز تخمیر باکتریایی انجام می شود.مقدار مصرف ویتامین ب ۱۲

ویتامین B12 برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی حیاتی است. همچنین این ویتامین در تولید سلول های قرمز خون نقش داشته و برای ساخت و تثبیت DNA کمک کننده است.

عملکرد بدن انسان میلیون ها سلول قرمز را در هر دقیقه  تولید می کند. این سلول ها بدون ویتامین B12 تکثیر نمی شوند. تولید سلول های قرمز خون در صورت کمبود ویتامین B12 کاهش می یابد. آنمی یا همان کم خونی زمانی اتفاق می افتد که سلول های قرمز خون کاهش یابد.

کمبود ویتامین B12 زمانی روی می دهد که بدن انسان به مقدار کافی این ویتامین را دریافت نمی کند. این مسئله می تواند منجر به آسیب برگشت ناپذیر و صدمات بالقوه ی شدیدی، علی الخصوص به سیستم عصبی و مغز شود.

حتی کاهش بسیار کم این ویتامین می تواند باعث بروز علائم کمبود ویتامین B12 شود. این علائم عبارتند از: افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه و کوفتگی عضلانی. گرچه این علائم به تنهایی برای تشخیص کمبود ویتامین B12 کافی نیست.

زمانی که این علائم تشدید شدند، باعث تغییرات عصبی نظیر بی حسی و مور مور شدن دست ها و پاها می شود. در بعضی از افراد حفظ تعادل مشکل می شود.

نوزادانی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند ممکن است حرکات غیر عادی از خود بروز دهند، نظیر لرزش صورت، نقص عکس العمل های غیر ارادی، مشکلات تغذیه ای، سوزش و خارش و در نهایت درصورت عدم درمان این کمبود نوزاد دچار مشکلات مربوط رشد و تکامل می کند.

کمبود ویتامین B12 همراه با آسیب های دائمی عصبی و مغزی است. بعضی از افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، ریسک بیشتری دارند تا به روان پریشی، شیدایی و زوال عقل مبتلا شوند.

کمبود این ویتامین می تواند باعث کم خونی شود. شایعترین علائم آنمی یا همان کم خونی عبارتند از خستگی و کوفتگی غیر عادی، تنگی نفس، ضربان قلب نظم. افرادی که دچار کم خونی هستند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

همچنین افرادی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند ریسک ابتلا به عفونت در آنها بسیار است.

موسسه ی سلامت آمریکا (NIH) توصیه می کند تا نوجوانان و بزرگسالان بالای ۱۴ سال روزانه نیازمند ۲/۴ میکروگرم ویتامین B12 مصرف کنند. زنان باردار باید از مصرف روزانه ۲/۶ میکروگرم ویتامین B12 اطمینان حاصل نموده و زنان شیرده روزانه ۲/۸ میکروگرم این ویتامین را لازم دارند.

مصرف بیش از حد این ویتامین مضر و خطرناک نیست. گرچه همیشه توصیه ی ما بر این است که قبل از مصرف هر گونه مکملی به پزشک مراجعه شود.

بعضی از داروها ممکن است با این ویتامین تداخل ایجاد کند. این داروها نظیر متفورمین، داروهای گوارشی و گروه هیستامین ها  که اغلب برای بیماری زخم معده بکار می روند، است.

آنتی بیوتیک کلرامفنیکول (chloramphenicol) یا کلرمیسیتین (chloromycetin) ممکن است با تولید سلول های قرمز خون در افرادی که مکمل مصرف می کنند، تداخل ایجاد کند.

این ویتامین به صورت طبیعی در محصولات حیوانی نظیر ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنیاتی یافت می شود. این ویتامین معمولا در محصولات گیاهی یافت نمی شود.

همانگونه که منابع ویتامین B12 ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات است، افرادی که از این منابع تغذیه نمی کنند دچار ریسک ابتلا به کمبود این ویتامین هستند و باید برای جبران این کمبود از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد، گیاه خواران و افرادی که مدت طولانی گیاه خواری انجام می دهند، دچار کمبود ویتامین B12 هستند.

از ۲۳۲ گیاه خواری که مورد بررسی قرار گرفت، بیش از نیمی از آن ها دچار کمبود ویتامین B12 بودند. این کمبود در ۷ درصد از گیاه خوارانی که تحت نظر بودند، دیده شد و تنها در یک نفر که همه چیز خوار بود دیده شد.

زنان گیاه خوار باردار، نیازمند دقت بیشتری در مصرف مکمل ها هستند و لازم است، از مواد غذای غنی شده استفاده کنند تا این ویتامین از طریق جفت و شیر دهی به بچه انتقال داده شود. نوزادانی که دچار کمبود این ویتامین هستند، ممکن است دچار مشکلات عصبی دائمی و شدیدی شوند.

گیاه خواران می توانند از مکمل B12 استفاده کنند تا دچار کمبود این ویتامین نشوند. این مکمل علی الخصوص در دوران بارداری و شیر دهی بسیار اهمیت دارد. بعضی از انواع شیر سویا و سرلاک صبحانه غنی شده از این ویتامین  هستند.

توصیه می شود تا همیشه با حفظ تعادل رژیم غذایی و دریافت مقادیر لازم تغذیه ای قبل از درمان با مکمل از ابتلا به کمبود این ویتامین جلوگیری کنیم. نشانه های کمبود ویتامین B12 به راحتی با یک رژیم مغذی و سالم قابل پیشگیری است.

دلایل زیادی وجود دارد که از B12 تزریقی استفاده کنیم. این دلایل عبارتند از:

فایده ی واضح تزریق ویتامین B12، درمان کمبود آن و جلوگیری از ابتلا به علائم همراه با آن است. همچنین B12 تزریقی، ریسک ابتلا به برخی از مشکلات کمبود این ویتامین را نظیر موارد زیر کاهش می دهد:

B12 تزریقی چون به معده نمی رود پس مستقیما توسط جریان خون جذب می شود. بنابراین برای افرادی نظیر سالخوردگانی که دچار مشکلات گوارشی و اسید معده کمی هستند، B12 تزریقی انتخابی بسیار بهتر از مکمل خوراکی B12 است.

ورم زانو : ورم زانو و یا پا عارضه احتمالی ویتامین B12 تزریقی است و نیاز به بررسی پزشکی فوری است. برای مصرف این ویتامین محدودیتی وجود ندارد زیرا احتمال سمی بودن و اوردوز آن بسیار پایین است.

گرچه B12 تزریقی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. عوارض خفیف و خطرات احتمالی که در صورت ادامه دار بودن و یا بدتر شدن نیازمند بررسی پزشک است عبارتند از:

نبض ما– ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

منابع:

medicalnewstoday

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

7 خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

مقدار مصرف ویتامین ب ۱۲

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

5 خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

12 فواید شگفت انگیز خرما

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *