مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد
مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

%PDF-1.3
3 obj
>>>]
/Contents 4 R>>
endobj
4 obj
>
stream
xUOMOW#;ԋi@bstmD֩ߓ
–?g=?+설9.]8eѐ|izkz^lַN7Nka`|;p.+ X?C~/]

چکیدهاین مقاله اعتیاد را به عنوان یک مسئله اجتماعی فرض کرده و سهل الوصول ترین کار براي کنترل و مهار این بیماري خطرناك راتاکید بر پیشگیري می داند. خانواده رکن اساسی و مهمی در امر پیشگیري از اعتیاد محسوب می شود. گروه زیادي از متخصصاناعتیاد را نشانه بحران خانوادگی یا اجتماعی می دانند. هدف این مقاله دادن آگاهی به جامعه خصوصا خانواده ها و گروه سنینوجوانان و جوانان و حساس کردن آنان نسبت به خطري است که به نوعی همه را تهدید می نماید سپس شناخت راه هاي عملیبراي پیشگیري و معرفی آن به جامعه است. روش مورد استفاده در نگارش این مقاله کتابخانه اي (اسنادي) است.اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف مواد، به صورت یک معضل اجتماعی، روانی و بهداشتی درآمده که کشورهاي مختلف و جوامعانسانی را به شدت تهدید می کند. روند رو گسترش اعتیاد و سوء مصرف مواد بنیادهاي جوامع را در ابعاد گوناگون اقتصادي، اجتماعی،اخلاقی و فرهنگی تحت تاثیر قرار داده و آن ها را از درون دچار فساد و تباهی کرده و در نهایت به انحطاط می کشاند. اعتیاد به موادمخدر در سال هاي اخیر به یکی از مشکلات عمده سلامت در جهان تبدیل شده است وتا به حال موجب مرگ میلیون ها نفر درجهان شده است. پیش بینی ها حاکی از افزایش شمار مبتلایان به این بیماري بوده لذا پرداختن به مقوله پیشگیري اهمیت فوق العادهاي پیدا کرده چرا که بارها شنیده ایم، پیشگیري مقدم بر درمان است.پیشگیري از لحاظ لغوي به مفهوم جلوگیري، مانع شدن، جلو بستن و اقدامات احتیاطی براي جلوگیري از اتفاقات بد و ناخواسته است.در جرم شناسی پیشگیرانه مقصود از پیشگیري از جرم کلیه اقدامات و تدابیري است که هدف آن کاهش فرصت ها و موقعیت هايارتکاب جرم یا به حداقل رسانیدن وسعت و شدت ارتکاب جرم است.پیشگیري آسان ترین و کم هزینه ترین روش در جلوگیري از آسیب ها و انواع خطرهاي پیش روست و سبب کاهش هزینه هايسنگین انسانی، مادي و معنوي در خانواده و جامعه است. در این میان نقش خانواده در پیشگیري اولیه بسیار کلیدي، با اهمیت واساسی است. کانون گرم خانواده سالم، توانایی پرورش فرزندانی برومند و سالم را در خود دارد.كلید واژه: اعتیاد، خانواده، پیشگیري اولیھ۴مقدمھشرایط اقتصادي، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سی ساله گذشته زمینه مساعدي براي گسترش آسیب هاياجتماعی فراهم آورده است. با توجه به جوانی جمعیت کشورمان این موضوع ابعاد پیچیده تري به خود گرفته.الگوي مصرف مواد مخدر بسیار خطرناك تر از شکل سنتی آن ( از تریاك به انواع مواد شیمیایی تغییر یافته) ومیزان وابستگی افراد را به شدت افزایش داده و کار درمان و ترك اعتیاد را مشکل ساخته است.امروزه آزمایشگاه هاي تبدیل مواد مخدر کوچک شده و در زیر زمین هاي منازل به دور از چشم کنترل مامورینمبارزه با مواد مخدر به کار خود ادامه می دهند و این امر کار برخورد قانونی با این معضل را سخت تر می نماید. بهنظر می رسد یک عزم ملی و بین المللی براي مبارزه با مواد مخدر در شرایط کنونی ضروري است.اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف مواد، به صورت یک معضل اجتماعی، روانی و بهداشتی درآمده که کشورهايمختلف و جوامع انسانی را به شدت تهدید می کند. روند رو گسترش اعتیاد و سوء مصرف مواد بنیادهاي جوامع رادر ابعاد گوناگون اقتصادي، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی تحت تاثیر قرار داده و آن ها را از درون دچار فساد و.( تباهی کرده و در نهایت به انحطاط می کشاند(رعدي، 1382اعتیاد به مواد مخدر در سال هاي اخیر به یکی از مشکلات عمده سلامت در جهان تبدیل شده است و تا به حالموجب مرگ میلیون ها نفر در جهان شده است. پیش بینی ها حاکی از افزایش شمار مبتلایان به این بیماري بودهلذا پرداختن به مقوله پیشگیري اهمیت فوق العاده اي پیدا می کند.متاسفانه 3 درصد اعتبارات نیروي انتظامی، 6 درصد اعتبارات زندان ها و 7 درصد حجم فعالیت دادگاه هايانقلاب در رابطه با مبارزه مواد مخدر است. در دو دهه گذشته بیش از 3 شهید تقدیم مبارزه با مواد مخدر شدهاست(جمالی و بشارتی فر، 1382 ). هر سال 1 نفر از زندانیان کشور در خصوص مواد مخدر دوره محکومیتخود را می گذرانند. بیش از 5 نفر اعدام، بیش از 5 نفر در درگیري هاي مسلحانه کشته شده اند. گردشمالی تجارت مواد مخدر در سال 7 میلیارد تومان است. با وجود سه میلیون نفر معتاد در کشور پرداختن به اینموضوع اجتناب ناپذیر می نمایاند.پیشگیري از لحاظ لغوي به مفهوم جلوگیري، مانع شدن، جلو بستن و اقدامات احتیاطی براي جلوگیري از اتفاقاتبد و ناخواسته است. در جرم شناسی پیشگیرانه مقصود از پیشگیري از جرم کلیه اقدامات و تدابیري است که هدفآن کاهش فرصت ها و موقعیت هاي ارتکاب جرم یا به حداقل رسانیدن وسعت و شدت ارتکاب جرم است(صادقی. ( و حمیدي، 1384انجمن ملی مبارزه با مواد مخدر در دهه 197 پیشگیري را فرآیندي می داند سازنده براي بهبود پیشرفت شخصیو اجتماعی فرد در جهت رشد توانایی هاي کامل انسانی و از میان بردن و کاهش نقایص جسمانی، عاطفی، عقلیو اجتماعی که می تواند از گرایش و تمایل فرد به مواد شیمیایی جلوگیري نماید. در سال هاي گذشته ثابت شدهاست که درمان سوء مصرف مواد مخدر مشکل، گران و کاربر است. به علاوه حتی با موثرترین درمان ها نیزاحتمال عود اعتیاد بسیار زیاد است در چنین شرایطی اهمیت پیشگیري در این است که به طور منطقی جایگزیندرمان می شود. فرض بر این است که جلوگیري از مبتلا شدن افراد به سوء مصرف مواد مخدر آسان تر از درماناین اختلال است. هدف پیشگیري به تاخیر انداختن یا جلوگیري از شروع استفاده از افراد جامعه است. پیشگیري۵آسان ترین و کم هزینه ترین روش در جلوگیري از آسیب ها و انواع خطرهاي پیش روست و سبب کاهش هزینه.( هاي سنگین انسانی، مادي و معنوي در خانواده و جامعه است(جمالی و بشارتی فر، 1382پدر یا مادر بودن مسئولیت سخت و دشواري است لیکن در اغلب کشورها والدین جوان به ندرت براي این نقشمهم آموزش می بینند.این امر به ویژه زمانی مهم می شود که اغلب مطالعات به عمل آمده تاثیر مثبت والدین وخانواده ها که از عوامل مهم تاثیر گذار بر سوء مصرف مواد مخدر و سایر رفتارهاي خطرنک جوانان به وی ژه درسال هاي کودکی که تاثیر و نفوذ والدین از دوستان و همکلاسی هاست را نشان می دهند (گزارش جهانی.( مواد مخدر، 2با توجه به آن چه گفته شد این مقاله سعی در تبیین نقش خانواده در پیشگیري اولیه از اعتیاد را دارد.اعتیاد ١اعتیاد را به عادت کردن، خو گرفتن، خود را وقف عادتی نکوهیده کردن معنی کرده اند. ابتلاي اسارت آمیز به مادهمخدر که از نظر جسمی یا اجتماعی زیان آور شمرده شود اعتیاد دارد (جمالی و بشارتی فر، 1382 ). اعتیاد یکبیماري زیست شناختی، روان شناختی (جمالی و بشارتی فر، 1382 ).و اجتماعی است. عوامل متعددي در اتیولوژيسوء مصرف و اعتیاد موثر هستند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند. عواملموثر بر فرد، محیط فرد و عوامل اجتماعی، عوامل در هم بافته اي هستند که بر یکدیگر تاثیر می گذارند. دركکلیه علل و عوامل زمینه اي موجب می شود تا روند پیشگیري، شناسایی، درمان و پیگیریبه طور هدفمند طرح.( ریزي شود( وزیریان و مستشاري، 1381فرجاد در کتاب جامعه شناسی انحرافات و مسائل اجتماعی، معتاد را این گونه تعریف می نماید: معتاد کسی استکه عادت به مصرف دارو دارد و در نتیجه ي مصرف که نیاز جسمی و روانی اوست اخلاق عمومی، سلامت و رفاه.( خود، خانواده و اجتماعش را به خطر می اندازد(صادقی و حمیدي، 1384امروزه در محافل دانشگاهی به جاي اعتیاد از وابستگی ٢ برده می شود، هر چند که در میان مردم این بیماريبه اعتیاد و خود بیمار به عنوان معتاد شناخته شده است. بر اساس آخرین جمع بندي هاي علمی که در دهه هشتادمیلادي انجام گرفت وابستگی یک نشانگان بالینی است که در پی مصرف مواد علائمی در حالات رفتاري،شناختی و فیزیولوژیکی فرد مصرف کننده ظاهر می گردد. میزان وابستگی کمی است و به درجات مختلفی میتواند وجود داشته باشد. شدت این وابستگی با رفتارها متعاقب مصرف مواد، سنجیده می شود. بیمار وابسته به موادعلیرغم تجربه مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد، قادر به قطع مصرف آن نیست و به طور اجباري و وسواسگونه به مصرف آن ادامه می دهد. مصرف مواد یک الگوي رفتاري غیر انطباقی و بیمار گونه است که بروز علائمرفتاري، فیزیوژیکی و شناختی به اختلال هاي بالینی در فرد مصرف کننده منجر می شود. این اختلال ها عبارتنداز:١-Addiction٢-Substance Dependence۶-1 ایجاد تحمل: بیمار در دفعات بعدي مصرف براي رسیدن به سطح قبلی روانی و جسمانی ناشی از اثر مواد، بایدمقادیر بیشتري از آن را مصرف کند.-2 بروز علائم ترك: عدم مصرف مواد علائم جسمانی و روانی ترك مانند بی قراري، اضطراب، بی خوابی، دردعضلات، اسهال و استفراغ ظاهر می شود.-3 تمایل بعدي: در بیماران براي قطع مصرف، مواد وجود دارد ولی بیمار قادر به این کار نمی باشد.-4 بیمار براي تهیه مواد هزینه، وقت و سرمایه هاي دیگران و خانواده را مصرف می کند.-5 در پی استمرار مصرف و تغییرات روانی و رفتاري در بیمار، مشارکت وي در فعالیت هاي خانوادگی، اجتماعی،تفریحی و شغلی کاسته می شود.-6 علیرغم آگاهی بیمار از عوارض جسمانی و روانی مصرف مواد، بیمار قادر به عدم استفاده از آن نمی باشد.در تعریف آکادمیک براي این که فردي را بیمار وابسته به مواد بدانیم لازم است حداقل 12 ماه الگوي مستمر.( مصرف مواد را داشته باشد(وزیریان و مستشاري، 1381با شناسایی عوامل مخاطره آمیز و اموزش آن به افراد جامعه می توان در پیشگیري موثرتر عمل نماییم. مهم تریناین عوامل را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:عوامل مخاطره آمیزعوامل مخاطره آمیز مصرف مواد شامل عوامل فردي، عوامل بین فردي و محیطی و عوامل اجتماعی است.عوامل مخاطره آمیز فرديدوره نوجوانی استعداد ارثی صفات شخصیتی(صفات ضد اجتماعی، پرخاشگري و اعتماد به نفس پایین) اختلال هاي روانی(افسردگی اساسی، فوبی) نگرش مثبت به مواد موقعیت هاي مخاطره آمیز(ترك تحصیل، بی سرپرستی) تاثیر مثبت مواد بر فرد عوامل مخاطره آمیز بین فردي و محیطيعوامل مربوط به خانواده(غفلت از فرزندان، وجود الگوي ناسب در خانواده، خانواده آشفته) عوامل مربوط به دوستان( دوستان مصرف کننده مواد) عوامل مربوط به مدرسه( فقدان محدودیت، فقدان حمایت) عوامل مربوط به محل سکونت( شیوع خشونت و اعمال خلاف) ٧عوامل مخاطره آمیز اجتماعيفقدان قوانین و مقررات جدي ضد مواد مخدر بازار مواد مصرف مواد به عنوان هنجار اجتماعی کمبود فعالیت هاي جایگزین کمبود امکانات حمایتی، مشاوره اي و درمانی .( توسعه صنعتی، محرومیت اجتماعی- اقتصادي( وزیریان و مستشاري، 1381 استراتژي ھاي مبارزه با مواد مخدررا حل هاي مختلفی پیش رو ي ماست اگر جامع به موضوع نگاه کنیم اقدامات ما باید چند بعدي باشد تا نتیجه یانتیج مورد نظر را بگیریم. اگر این راهبردها را هم زمان به کار بگیریم می توانیم انتظار پیامدهاي مطلوب را داشتهباشیم .تدابیر پیشگیرانه درمان توان بخشی کاهش عرضه کاهش تقاضا کاهش آسیب از آن جایی که این مقاله تمرکز بر نقش خانواده در پیشگیري از اعتیاد دارد لذا فقط در مورد تدابیر پیشگیرانهسخن به میان خواهد آمد.نقش خانواده در پیشگیري اولیھخانواده با انتقال ارزش ها و تفسیري که از زندگی دارد ، به زندگی نوجوان معنا میدهد ، همان چیزي که ویکتورفرانکل به آن معنا درمانی می گوید(احمدي، 1383 ).یکی از مشکلات عمده اي که نسل جوان جامعه با آن رو بهروست، خطر اعتیاد و گرایش به مصرف مواد مخدر است. از آن جا که مصرف این گونه مواد در بین جوانان ونوجوانان رو به افزایش است، وظیفه والدین، مربیان و سایر نهادهاي اجتماعی براي آگاه ساختن قشر جوان ازعواقب مصرف مواد مخدر به مراتب سنگین تر از قبل می شود.آمار نشان می دهد رقم سنی معتادان درایران، بین 21 تا 27 سال است.با توجه به این موضوع،والدین و مربیان باید سعی کنند با استفاده از روش ها وآموزش هاي لازم، بچه ها را از همان دوران کودکی و پیش از نوجوانی با آثار زیان بار مصرف این گونه مواد وپیامدهاي جسمی و روانی ناشی از آن آشنا سازند.(سلحشور، 1383 ).جوادیان( 1386 )در پژوهش خود با عنوان نظرافراد معتاد در مورد نقش عوامل مختلف در پیشگیري و کاهش اعتیاد نشان داد خانواده نقش مهمی در پیشگیري٨از اعتیاد دارد.خانواده تاثیر عمیقی در فرد می گذارد و شخصیت او را پی ریزي می کند. اگر محیط خانواده سالم باشد فرد داراياعتماد به نفس ، مهر و محبت و احساس مسئولیت می شود. بررسیهاي متعدد نشان داده است که اگر فرد موردتوجه خانواده واقع نشود و یا از خانواده طرد شود و یا برعکس اگر بیش از حد مورد توجه و حمایت واقع شود آمادهکجروي ، ناسازگاري و تجاوز به حقوق دیگران خواهد شد. افرادي که در محیط خانه پذیرفته نشده اند و بامحرومیت عاطفی و فقدان مهر مادري روبرو بوده اند، محبت و عواطف دیگران را احساس نمی کنند و با ترك خانهو مدرسه و ناسازگاري رفتار خصمانه بروز می دهند. این افراد فاقد قدرت سازش می شوند. حمایت بیش از اندازه واغماض بی نهایت پدر و مادر نیز سبب می شود که فرزند بسیار پرتوقع و به اصطلاح لوس و نازپرورده بار آید و درنتیجه به تدریج در سازش با دیگران دچار اشکال شود. چنین فردي به عنوان یک موجود ضد اجتماعی طعمه خوبیبراي قاچاقچیان مواد مخدر و جنایتکاران به شمار می آید. برقراري رابطه صحیح پدر و مادر با کودك سبب می شودکه رشد شخصیت بچه سیر طبیعی داشته باشد و از انحراف و کجروي مصون بماند. عواقب خطرناك اعتیاد ایجابمی کند که والدین از لحظه تولد ، بچه را موجودي بدانند که یاد می گیرد و رشد شخصیت او منوط به برقراريرابطه صحیح بین همه اعضا خانواده است. مواظبت مادر از کودك و ایجاد رابطه عاطفی با فرزند و رفتار خردمندانهتوام با مهربانی پدر نه تنها به رشد شخصیت و متعادل شدن کودك کمک می کند، بلکه در صورت اعتیاد اتفاقی در.( دوره بلوغ نیز درمان را آسان می سازد( نیک صالحی، 1389نگرش مثبت یا گرایش به مصرف مواد مخدر در خانواده، از هم گسیختگی خانواده، ناسازگاري ها و اختلالاتخانوادگی، کمبودهاي عاطفی، بی سوادي و ناآگاهی والدین نسبت به مسائل اجتماعی، عدم کنترل فرزندان وروش هاي ناسب تربیتی، فقر خانواده از عوامل اصلی اعتیاد به شمار می آیند .از طرف دیگر، خانواده گرم وصمیمی یکی از بهترین ابزارهاي پیشگیري از گرایش فرزندان به مصرف مواد مخدر است. ایجاد و پرورش روابطصمیمی و سرشار از ثبات و امنیت عاطفی در خانواده، پرورش اعتماد به نفس همراه با احساس تعلق به جمع ونوعدوستی، با رفتارهاي گوناگونی امکان پذیر می شود که پدران و مادران باید آنها را یاد بگیرند و به کار بندند.اعتیاد یک معضل خانمانسوز است و تمام خانواده ها باید آگاهی و اطلاعات لازم را در زمینه اعتیاد داشته باشند.خانواده باید تمامی علائم و زمینه هاي ناهنجاري ها را بشناسد و براي مقابله با آن به کسب مهارت بپردازد و درگفتن را یاد دهند تا « نه » ضمن خانواده ها با توجه به دانش و اطلاعاتی که کسب کرده اند باید به فرزندان خود.(http://irnon.com/post-٢٩۵١.aspx) جوانان در معرض آسیب هاي اجتماعی مصون بمانندبراي پیشگیري از عادات و رفتارهاي منفی و غیر سالم نوجوانان و جوانان،هیچ گاه نباید صبر کرد تا آنان با چنینمشکلاتی درگیر شوند و آن گاه در صدد یافتن راه حل و شیوه مقابله با آن برآمد.از طرف دیگر،با نادیده گرفتن یاانکار واقعیات موجود،نه تنها نمی توان مشکلی را حل کرد،بلکه فرصت یافتن راه حل هم از دست می رود. بهايپیشگیري موثر از اعتیاد جوانان،همانا هوشیاري همیشگی والدین و اعضاي موثر خانواده است.نتایج تحقیقات بیشماري نشان می دهند نوجوانان و جوانانی که ارتباط صمیمانه و نزدیکی با اعضاي خانواده شان دارند و از بودن٩در جمع آن ها احساس رضایت و شادي می کنند ،کمتر به دنبال رفتارهاي ناسالم می روند .از جمله راه کارهايموثري که والدین می توانند به منظور پیشگیري از اعتیاد جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر به کار بندندعبارتند از:-1 معیارهاي خوب بودن و بد بودن را به فرزندانشان یاد دهند و ارزش هاي پسندیده اخلاقی،رفتارهايمناسب اجتماعی،انتظارات جامعه از یک نوجوان مسئول، اهمیت رشد و بالندگی نوجوان براي پیشرفت-2 اجتماعی که در آن زندگی می کند و را به آن ها بیاموزد.-3 در برابر اجراي مقررات و قوانین حاکم بر خانه،مدرسه و اجتماع،جدي،مسئول و هوشیار باشند.رعایت آیینه هاي انضباطی و ضوایط و قوانین مدونی که در مدارس اجرا می شوند،می تواند مانعی براي بسیارياز کجروي هاي اجتماعی باشد.-4 سعی کنید الگوي رفتاري خوبی براي فرزند نوجوان خود باشید.او همواره نظاره گر اعمال و رفتارهايشماست.والدینی که خود، سیگار می کشند،در مصرف داروهاي مسکن و خواب آور افراط می کنند یانگرش و شفاف و مشخصی در برابر مصرف مواد مخدر به فرزندانشان ارائه نمی کنند،راه را برايانحراف و تصمیم گیري هاي ناسب جوانان هموار می سازند.-5 عزت نفس،خویشتن داري و اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید.فرصت ها و موقعیت هایی برايفرزند نوجوانتان پیش آورید تا او بتواند پیروزمندانه به اهدافش برسد.-6 ارتباط موثر و صمیمانه اي با نوجوان برقرار کنید.گوش دادن به صحبت هاي او،حمایت از رفتارهايمثبت،پسندیده و سالم،توجه کردن به احساسات و عواطف او و پذیرش بی قید و شرط جوانان و نوجوانانبه آن ها کمک می کند تا با ایجاد رابطه اي نزدیک و صمیمانه با والدین خود در صدد مقابله با بحرانهاي زندگی برآیند.-7 فرصت هایی براي او ایجاد کنید تا مسئولانه درباره کارهاي روزانه خودش تصمیم گیري کند. به او یادبدهید که چگونه با افراد دیگر اجتماع ارتباط برقرار نماید.-8 نسبت به احساس افسردگی،بی حوصلگی و انزواطلبی فرزند نوجوانتان حساس و هوشیار باشید.-9 واقعیت هاي اجتماع را به فرزند نوجوان گوشزد کنید.گروهی از والدین تصور می کنند با مطرح نکردنمشکلات گوناگون جامعه و سرپوش گذاشتن بر حقایق تلخ زندگی،روشی مناسب براي حمایت ازفرزندشان انتخاب می کنند،در حالی که آنان نیاز دارند اطلاعات صحیحی درباره مسائل جامعه اي که درآن زندگی می کنند، داشته باشند و در این زمینه، بهترین راه کار آن است که پدر و مادر سعی کنند بایافتن منابع و مدارك علمی و موثق،اطلاعات و دانسته هاي خانواده شان را ارتقاءدهند و راهنماي.( معتمدي براي فرزندانشان باشند.(سلحشور، 1383١٠پیشگیري ازسوء مصرف مواد حوزه اي نو و پویاست.بحث هاي زیادي در مورد هزینه، کارایی و خطرات برههاي پیشگیرانه وجود دارد.روش هاي پیشگیرانه به چند حوزه بزرگ تقسیم می شوند:این بره ها رویکرد مختلفی دارند هم چون: (school-bassed) 1. بره هاي پیشگیرانه مدرسه مداراین گونه بره ها با افزایش دانش :(Educational-Cognitive) بره هاي آموزش –شناختی کودکان در مورد مواد به خاطر جلب توجه و کنجکاوي آنان ممکن است منجر به افزایش مصرفمواد شود.این بره ها اگرچه به افزایش :(Affective-Interpersonal) بره هاي عاطفی-بین فردي درك خود، فهم احساس ها و روابط بین فردي و آگاهی از ارتباطات و فرایندهاي تصمیم گیري میپردازند،اثر بخشی کمی در کاهش مصرف ،تغییر نگرش ها،یا به تاخیر انداختن شروع مصرف موادداشته اند.بره ریزي فعالیت هاي جایگزین براي افرادي که احتم الا :(Alternative) بره هاي جایگزین از مصرف مواد براي گذراندن اوقات فراغت خود استفاده می کنند اثر بخشی علومیدارد.که خود بر 2 نوعند: (Behavioral) ٢.بره هاي رفتاري (Social Influences Approach) رویکرد تاثیر پذیري اجتماعی Personal-Social skills Training ) آموزش مهارت هاي فردي اجتماعی هر دو شیوه خصوصا هنگامی که با یکدیگر ترکیب شده باشند موثرند. (Approachesاین بره ها به آموزش :(Community-Bassed) 3. بره هاي پیشگیرانه جامعه مدار پیشگیري یراي رسانه ها،والدین و گروههاي اجتماعی می پردازند اما نتایج مبهمی داشته اند.(Family-Focused) 4. بره پیشگیري متمرکز بر خانواده Family Skills ) و آموزش مهارت هاي خانواده (Parent Training) 5.آموزش والدین (Training(Family Therapy) 6. شیوه هاي گوناگون خانواده درمانی (Family Self-Help Groups) 7. گروه هاي خود یاري خانواده (Multi-Component) 8. بره هاي پیشگیرانه چند بخشی (Environmental Public Policy 9. سیاستگزاري محیطی براي مردم .( وزیریان، 1381 )(Approachesپیشنهاد به خانواده ها در خصوص پیشگیري : نوجوانان و جوانان خود را در ارتباط با معضلات فردي و اجتماعی مصرف مواد مخدر آگاه کنید. – اوقات فراغت نوجوانان خود را مورد بازبینی قرار داده و آن ها را به مطالعه و سرگرمی هاي سالم – ١١مانند ورزش تشویق کنید.ارتباطات خود را با فرزندان بهبود بخشیده و حتی الامکان به آن ها استقلال راي داده و در تصمیم – گیري هاي درون خانواده آن ها را مشارکت دهید.در موقعیت هاي دشوار تحصیلی، شغلی و زناشویی در کنار فرزندان خود بوده و به عنوان حامی، – پشتوانه مادي و معنوي آن ها باشید.به جاي تاکید بر نقطه ضعف ها و ناتوانی هاي آن ها بر توانایی هایشان تاکید کنید. – تبعیض بین فرزندان را از زندگی خود دور کنید. – دوستان فرزندان خود را شناخته و به چگونگی مصرف پول هایشان توجه بیشتري مبذول نمایید. – پیاده کردن شیوه هاي انضباطی سالم همراه با نشان دادن محبت خود به منظور کنترل رفت و – آمدهاي فرزندان خود در طول شبانه روز.تشویق فرزندان به انجام فرایض دینی خود به منظور استفاده از عاملی قوي در جلوگیري از مفاسد – و بزهکاري ها.توجه به وضعیت روحی و روانی فرزندان و اقدامات به موقع و صحیح جهت رفع مشکلات روانی – آن ها.در نظر گرفتن مشاوري که بتواند در صورت نیاز به خانواده کمک کند. – جلوگیري از بحث ها و مجادله هاي بیهوده در منزل و دور نگاه داشتن خانواده از مشاجرات و – تنش ها.توجه به حضور پدر به عنوان سرپرست و الگویی رفتاري براي نوجوانان و جوانان حائز اهمیت – .( بسیاري است( جمالی و بشارتی فر، 1382پیشنهاد به مسئولین در باب پیشگیري- تشکیل سمینارهاي و دادن آگاهیهاي لازم به والدین و کلیه افراد خانواده و ارائه نگرشهاي تازه نسبت به مسائلنوجوانان و جوانان-تغییرات و دگرگونی هاي جدي و فراگیر در نظام آموزشی(بره هاي درسی) و مواد درسی در راستاي آموزشمهارت هاي زندگی و تقویت پایه و بنیان خانواده و عزت نفس انسانی-توسعه مراکز تفریحی سالم، به ویژه ایجاد کانون هاي ویژه جوانان براي پرکردن اوقات فراغت آنها-جلب همیاري و همکاري صمیمانه مردم با نیروهاي انتظامی در جهت مبارزه بی امان با قاچاقچیان و فروشندگانموادمخدر-جذب نیروهاي جوانان به کار و سرگرمی و فراهم ساختن زمینه هاي اشتغال ذهنی سالم، از طریق افزایش وگسترش محیط هاي آموزشی ،پرورشی، ورزشی، تفریحی و ١٢-طرح نهادي کردن اوقات فراغت می تواند به عنوان یک پیشنهاد معقولانه در جهت تقلیل انحراف و اعتیاد تلقیشود. در این زمینه مدارس و آموزش و پرورش باید از نهادهاي از قبیل : نهادهاي انقلابی، تربیتی و پرورشی،تربیت بدنی، وزارت ارشاد اسلامی، راد یو و تلویزیون و مجلات و سازمانهاي انتشاراتی، سینما و تئاتر،آموزشگاههاي حضري و تفریحی و سرانجام خانواده ها کمک بگیرند. زیراکه هریک از این نهادها به نحوي میتوانند قسمتی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پرسازند و خلاءهاي آسیب رسانی به شخصیت و عواطف آنانرا از بین ببرند، به شرط اینکه طرح نهادي کردن اوقات فراغت با توجه به نیازهاي هر منطقه و استان، سننمختلف، علایق، و رغبتها و در نهایت کمکهاي مردمی تدوین شود.-دادن آگاهیهاي لازم سیاسی و اجتماعی به جامعه و بالابردن سطح فرهنگ و شناخت آنان نسبت به تعهدات ومسئولیتهاي ایشان از طریق مدارس، رسانه هاي گروهی، و مطبوعات و برگزاري سمینارها و ایرادسخنرانیها درمجالس دینی و مذهبی و توجه به اعتیاد به صورت یک نهضت همگانی.-تدوین و اجراي کامل همه جانبۀ قوانین و ضوابط لازم براي مبارزة جدي و قاطع با قاچاقچیان موادمخدر وسوداگران و عاملان اصلی، تقویت و توسعۀ نیروهاي امنیتی براي مبارزه با موادمخدر و حفاظت مرزهاي کشور از.( ورود قاچاق که پشتوانه اجرائی آن همان سیاستهاي کیفري است (گنجی و شیخی، 1386نتیجھبه طور کلی هدف اصلی پیشگیري از مصرف مواد مخدر جلوگیري از رویداد سوءمصرف مواد در جامعه می باشدچراکه بهتر و مقرون به صرفه است که با اینگونه مشکلات در همان مرحله اول مقابله شود تا در مراحل بعديهمانطور که اغلب افراد اولین بار مواد مخدر را در سنین دانش آموزي تجربه می کنند بره هاي پیشگیري نیزبایستی در همان سن آغاز شود.هدف عملی تر ،کاهش و یا به تعویق انداختن شروع سوء مصرف مواد در جامعه است چرا که آسیب پذیري دربرابر سوءمصرف مواد معمولا با بالا رفتن سن کمتر می شود .هر چه بتوانیم شروع آن را به تعویق بیندازیمامکان به دام افتادن افراد کمتر می شود.اهداف دیگري که در برخی از کشورها دنبال می شود شامل پیشگیري ازپیشروي به سوي اعتیاد کامل به مواد مخدر است .در صورتیکه بره هاي پیشگیري در مراحل اولیه آغاز شوندشانس موفقیت می شود.این روند از طریق فعالیت هاي پیشگیري تسهیل خواهد شد.تا به امروز اغلب مطالعاتی که در زمینه اثر بخشی بره هاي پیشگیري مواد مخدر در جهان صنعتی به خصوصدر ایالت متحده به عمل آمده نشان داده است که رویکرد علمی در به هاي پیشگیري موفق خواهد بود(گزارش.( جهانی مواد مخدر، 2نتایج بسیاري از پژوهش نشان داده خانواده نقش موثري در پیشگیري اولیه می تواند ایفا نماید.والدین و خانواده هاپدر و مادر بودن مسئولیت سخت و دشواري است لیکن در اغلب کشورها والدین جوان به ندرت براي این نقشآموزش می بینند. این امر مهم به ویژه زمانی مهم می شود که اغلب مطالعات به عمل آمده تاثیر مثبت والدین وخانواده ها که از عوامل مهم تاثیر گذار بر سوء مصرف مواد مخدر و سایر رفتارهاي خطرناك جوانان به ویژه درسالهاي کودکی که تاثیر و نفوذ والدین ازدوستان و هم کلاسی هاست را نشان می دهند.گروههاي مذهبی١٣،اعتقادات مذهبی می تواند در مقابله با خطر مربوط به سوء مصرف مواد مخدر از جمله احساس انزوا و عدموابستگی مفید باشد.به این دلیل که مذهب یکی از محدود حوزه هایی است که هم کهنسالان و هم جوانان راجذب می کند.گروههاي مذهبی فرصت برقراري ارتباط با این گروهها را داشته و می توانند مداخلات لازمرا ارئه کنند.رسانه هاي جمعی معمولا در زمینه پیشگیري از سوء مصرف مواد قرار.( می گیرند. این رسانه ها به ارتقا آگاهیهاي مردم در این زمینه کمک می کنند(گزارش جهانی مواد مخدر ، 2١۴م

همیار پژوهش – پایگاه اشاعه گزینشی اطلاعات آموزشی و پژوهشی

شرح مختصر : امروزه آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی سلامت جامعه را با خطر مواجه ساخته است. خانواده نخستین نهاد اجتماعی است ، اگر فرآیند جامعه پذیری وکنترل اجتماعی در نهاد خانواده به طور مناسب وسالم اجرا شود ،می توان انتظار داشت فرزندانی که در چنین خانواده ای رشد یابند ،در آینده شهروندانی قانون گرا باشند ، زیرا خانواده در ایجاد باورهای هنجاری بسیار مؤثر است ومی تواند از توسعه جرایم وآسیب های اجتماعی جلوگیری کند .در مقاله حاضر نقش خانواده را در پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی باروش توصیفیتحلیلی و مطالعات کتابخانه ای، مورد بررسی قرار داده است .

این مقاله با پرداختن به ویژگی های این نقش و نقص آن را بیان کرده است . نتیجه حاصل از این تحقیق اثبات رابطه ی میان نقش پیشگیری خانواده وبروز خطر گرایش به جرایم وآسیب های اجتماعی است به عبارتی تحقق مطلوب خانواده در پیشگیری از جرایم وآسیب های اجتماعی جامعه نقش اساسی دارد .

فهرست :

مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

بیان مسئله

ضرورت و اهمیت پژوهش

اهداف و سؤالات

فصل اول

آسیب اجتماعی

انواع آسیب اجتماعی

خودکشی

سرقت

فقر

بی خانمان

بیکاری

تکدی گری

اعتیاد

مهاجرت

روسپیگری

طلاق

خشونت زنان

کودک آزاری

عوامل پیدایش آسیب اجتماعی

عوامل شخصیتی

عوامل فردی

عوامل اجتماعی

نظرگاه روانشناختی

نظرگاه مبتنی بر اجتماعی

فصل دوم

تعریف خانواده

نقش خانواده در پیشگیری

انضباط القایی

نقص خانواده در پیشگیری

فرزندپروری

برداشت از تربیت ها در نقص پیشگیری

اقتدار و نفوذ والدین در خانواده وفواید آن

چرا فرزندپروری مقتدرانه این قدر خوب کار می کند ؟

طبقه اجتماعی سبک فرزندپروری

فرهنگ و فرزند پروری

مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

تربیت نادرست

خشونت خانواده

مسایل اقتصادی

مسایل اجتماعی

مسایل فرهنگی

قتلهای وسی

فصل سوم

تعریف پیشگیری

پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی

استراتژی پیشگیری از بزهکاری

وظایف خانواده از آسیب ها

سایر پیشگیری

نتیجه گیری

مشکلات نوجوانان و جوانان

راهکارها موثر در پیشگیری نوجوانان و جوانان

جدول استرتژی پبشگیری از بزهکاری

منابع

تاثیر فعالیت های فوق بره بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر

بررسی میزان استناد مقالات پایگاه ISI Web of Science به مجلات دسترسی آزاد پایگاه DOAJ

تاثیر فعالیت های فوق بره بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر دانشکده ادبیات و علوم

بررسی رابطه بین عوامل مختلف (شغلی ، نوع ازدواج ، تعداد فرزندان ) با سازگاری زناشویی

آخرین مطالب

فایل صوتی درس «تاریخِ مفهوم» از دکتر اکبری و دکتر پاکتچی (۱و


نظریه‌های هنر و پست‌مدرنیسم

مصاحبه رادیویی دکتر معصومه ابراهیمی با موضوع “رواج فال


خرد و توسعه

دو فصله مطالعات قرآن و حدیث – دوره ۱۱، شماره ۲۲


ولادیسلاف تاتارکیویچ


والتر بنیامین

فراخوان ارسال مقاله برای پنجمین شماره ژورنال Occhiali

قانون، آزادی و اخلاق؛ درآمدی بر فلسفه حقوق کیفری و عمومی


جامعه شناسی جنسیت

زمينه و هدف: خانواده ها نقش مهمي در اعتياد فرزندان دارند. يافته ها نشان مي دهد که ارتباط نزديکي بين افراد خانواده و اعتياد وجود دارد. از آنجايي که در ميان اعضاي خانواده فردي که از کودکي بيشترين زمان را با فرد مي گذراند مادر است، بنابراين بر آن شديم تا نقش مادران را از ديدگاه مادران افراد معتاد بررسي کنيم.روش کار: اين مطالعه يک مطالعه توصيفي تحليلي است که بر روي 2 مادر داراي فرزند معتاد به مواد مخدر انجام شد. در اين مطالعه 2 مادر بين 4 تا 7 سال که بنا به گفته خود فرزند معتاد به مواد مخدر داشتند، به روش خوشه اي از سطح شهر کرمان انتخاب شدند. پس از آگاهي دادن و گرفتن رضايت ه، از پرسشه پژوهشگر ساخته اي که شامل اطلاعات دموگرافيک و 2 سوال در مورد نقش مادران در اعتياد فرزندان بود و پايايي و روايي آن مورد تاييد واقع شده بود، استفاده گرديد. داده ها با استفاده از SPSS15 و آزمون هاي آماري توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شدند.يافته ها: نتايج نشان داد که 85% مادران فرزند پسر معتاد و در سنين 22 تا 45 سال داشتند. %8 مادران خود را در اعتياد فرزندان مقصر مي شمردند و بر اين باور بودند که اگر مي دانستند که فرزند آنان نيز ممکن است معتاد شود، بيشتر مراقب مي بودند. جدال خانوادگي در 83%، بي اعتنايي به فرزندان در 41%، مصرف مواد در حضور فرزندان در 36% موثر گزارش شد.نتيجه گيري: يافته ها نشان داد که آگاهي مادران به ميزان زيادي مي تواند از اعتياد فرزندان پيشگيري نمايد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد
مقاله نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *