خواص دارویی و گیاهی
مزاحمت تلفنی عبارت از یک فعل عمدی آگاهانه است که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته میشود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد؛ مگر اینکه مرتکب با ارائه دلائلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است.
مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه فردی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.
مانند اینکه در نیمههای شب با به صدا در آوردن زنگ تلفن دیگری او را از خواب بیدار کرده و آرامش او را بر هم بزند.
مزاحمتهای تلفنی به صور گوناگون صورت میگیرد:
بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.
این ماده قانونی، مزاحمت با تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است؛ علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال ۱۳۶۶ نیز موید این مطلب است که میگوید: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینههای مربوطه خواهد بود.
برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینههای مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمعآوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.مجازات مزاحمت تلفنی برای بار اول
برای تحقق این جرم، رفتار فیزیکی خارجی مرتکب در ایجاد ارتباط لزوماً باید به صورت رفتار غیرمتعارف بوده و انجام آن باعث ناراحتی و سلب آسایش شنونده یا گیرنده پیام شود. بنابراین ترک فعل نمیتواند تشکیلدهنده عنصر مادی این جرم باشد.
یعنی هر کس با علم و اطلاع از قصد دیگری مبنی بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای شخص ثالث، اقدامی در جلوگیری از این کار به عمل نیاورد، ترک فعل او باعث تحقق عنصر مادی نمیشود.
هرگاه ایجاد مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگری مانند تهدید به قتل و اخاذی باشد، عمل مرتکب واجد عناوین متعدد ایجاد مزاحمت تلفنی (موضوع ماده ۶۴۱) و نیز مشمول حکم ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی خواهد بود. بر اساس ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان ازدو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
گفتنی است؛ جرم مزاحمت تلفنی جرم مطلق به شمار میآیدو مقید به نتیجه خاص نیست، بنابراین وجود سوء نیتخاص لازم نیست بلکه مرتکب باید دارای سوء نیت عام باشد.
مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.
برای این اقدام، کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده است، مراجعه کنید. داشتن نامهای از مخابرات نیز میتواند باعث سرعت در کار شود.
در این مرحله میتوانید روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح میکنید. عنوان مجرمانه این شکایت نیز چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تلفن.»
همچنین در صورتی که توهین شدیدی صورت گرفته باشد، شاکی میتواند تقاضای «اعاده حیثیت» را نیز مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد که در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته میشود: «نامشخص»
بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبههای دادیاری یا بازپرسی، با نامهای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل تحقیقات مینویسد، کلانتری از مخابرات در خصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان میکند.
ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.
این نامهها نیز برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال میشود. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است و حتی مخابرات میتواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی و این مساله را مشخص کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟
پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال میشود و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق میکند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال میشود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر میشود.
از آنجایی که کیفر مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا ۶ ماه خواهد بود (ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی)، به نظر میرسد در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد؛ به این دلیل که این جرم از جرایم عمومی است و قانون مجازات اسلامی این جرم را در شمار جرایم قابل گذشت احصا نکرده است.
در مرحله بازپرسی، اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده میشود. البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.
در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه مییابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی میکند.
یکی از شیوههای اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط شده است. صدای ضبط شده در رسیدگی به یک پرونده جزو امارات محسوب میشود و گاهی دادیاران، بازپرسها یا قضات این مساله را نمیپذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده، ساختگی باشد.
اگر در اثر ارتکاب عمل مزاحم، شخص متحمل ضرر و زیان مادی شود، در این صورت مطابق قوانین جاری کشور، شاکی میتواند با تقدیم دادخواست به دادگاههای حقوقی به همراه دلایل اقدام کند. هرگاه دادگاه، متهم را مجرم بداند، مکلف است ضمن صدور حکم جزایی نسبت به مطالعه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر کند و هرگاه نیاز بیشتر به تحقیق درباره ورود خسارت مدعی خصوصی باشد، پس از رسیدگی لازم نسبت به صدور حکم اقدام کند. به عقیده برخی حقوقدانان، افرادی که از نیمه شب به بعد، از طریق تلفن آسایش دیگران را سلب کنند و این مزاحمت موجب خسارت مالی یا جانی شود، مطابق با قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات، حسب مورد تعقیب خواهند شد و حتی اگر کسی عمدا یا با سوء نیت به وسیله تلفن، خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، مجازات خواهد شد. لازم به ذکر است که مزاحمتها، به مشکلاتی که برای خانوادهها ایجاد میکنند، محدود نمیشود، بلکه آتشنشانی، موسسات تاکسی تلفنی، غذاخوریهایی که مشترکان تلفنی دارند، پلیس ۱۱۰، ۱۱۸ و غیره را نیز شامل میشود.
همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
وبسایت
۸۷۱۳۲ (۰۲۱)
به عنوان مثل تصور کنید که اگر بعد از هر مزاحمت تلفنی، قربانیان این جرم موضوع را پیگیری کنند در این صورت تعداد مزاحمت تلفنی تا چه اندازه کمتر خواهد شداما معمولا مردم از کنار این جرم میگذرند و به دنبال آن مرتکب این جرم نیز وقتی با واکنشی مواجه نمیشود به ارتکاب آن ادامه میدهد. در ادامه با بررسی یک پرونده مشاهده خواهیم کرد که رسیدگی به شکایت مزاحمت تلفنی چه مسیری را طی میکند.
در پرونده کیفری حاضر، خانم زهرا… به عنوان شاکی دعوا، شکواییهای را علیه آقای حمیدرضا… تنظیم میکند. موضوع شکایت وی عبارت است از جرم مزاحمت تلفنی. شاکی پرونده در شکایتنامه خود چنین اظهار کرده است: «آقای حمیدرضا… از ساعت ۱۲ شب به بعد و در فواصل زمانی کوتاه مرتبا و به طور متمادی از طریق تلفن ثابت با منزل اینجانب تماس میگیرد و به این طریق مزاحمتهایی را برای اینجانب و همچنین خانوادهام ایجاد کرده است. به این ترتیب از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی به این موضوع و تعقیب و به مجازات رساندن متهم دعوا را دارم». شکواییه خانم زهرا… به همراه سایر اوراق مربوط به پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب صالح تقدیم میشود. دادسرای عمومی و انقلاب نیز دستور ارجاع پرونده به کلانتری محل را در برای انجام تحقیقات مقدماتی میدهد. به این ترتیب خانم زهرا… به عنوان شاکی پرونده، با دریافت مجدد پرونده، آن را به کلانتری محل وقوع جرم میبرد. پرونده مذکور پس از ثبت در این نهاد انتظامی، تکمیل میشود. در کلانتری فوق اظهارات مجدد خانم زهرا… در پرونده قید میشود. سپس پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب مذکور بازگردانده میشود. پس از این اقدام، پرونده به شعبه سوم دادیاری فرستاده میشود. در ادامه پرونده از طریق دفتر شعبه دادیاری به دادیار قضایی داده میشود. وی نیز با ملاحظه محتویات پرونده فعلی، قرار تحقیق و معاینه محلی صادر میکند. همچنین دادیار پرونده دستور تحقیق و پیگیری در خصوص وضعیت روحی، روانی، شغلی و اجتماعی مشتکیعنه، یعنی آقای حمیدرضا… به طور نامحسوس میدهد. پس از تکمیل پرونده و انجام دستورهای مقام قضایی، پرونده فوق به کلانتری محل ارسال میشود و بر اساس اخطاریهای طرفین دعوای کیفری کنونی به کلانتری مذکور احضار میشوند. با حضور متهم دعوا، وی منکر واقعه پیشآمده میشود. سپس پرونده اخیر به دادیاری سوم دادسرای عمومی و انقلاب تهران بازگردانده میشود. دادیار محترم پرونده نیز شاکی دعوا را احضار میکند.
در خصوص شکایت خانم زهرا… به طرفیت آقای حمیدرضا… در خصوص مزاحمت تلفنی با عنایت به شکایت شاکی مبنی بر مزاحمتهای شبانهروز مشتکیعنه برای وی و خانوادهاش و گزارش مرجع انتظامی و دفاعیات بلاوجه متهم به استناد ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی به چهار ماه حبس محکوم میشود. رای صادره حضوری و ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران میباشدمجازات مزاحمت تلفنی برای بار اول
وی با حضور در جلسه رسیدگی در دادیاری مذکور، اظهار میکند که شش ماه قبل نیز با مراجعه به اداره مخابرات و تکمیل فرم و شناسایی و اعلام شماره آقای حمید رضا… از طریق این اداره نیز پیگیر ماجرا شده است که حتی سه بار به متهم دعوا نیز به دلیل این موضوع اخطار شده بود و مدت ۲ ماه نیز خط تلفن وی قطع بوده است. در نهایت طرفین دعوا با گواهان و شهود در شعبه سوم دادیاری حاضر میشوند و در نتیجه مقرر میشود که مشتکیعنه، آقای حمید رضا… دیگر مرتکب عمل مزاحمت نشود. گفتنی است، شهود پرونده در این مرجع قضایی اعلام میکنند که حدود ۲ سال پیش طرفین با یکدیگر به مدت سه ماه نامزد بودند که بعدا به علت پی بردن به اعتیاد مشتکیعنه توسط شاکی دعوا، نامزدی آنها نیز به هم خورده است. در نهایت دادیار پرونده به مشتکیعنه، یعنی آقای حمید رضا… دستور داد که از این عمل زشت دست بردارد تا پرونده وی هر چه زودتر در مرجع قضایی بسته شود اما در جلسه رسیدگی بعدی تعیینی توسط دادیار محترم پرونده، شاکی دعوا مجددا عنوان کرد که اکنون هم مشتکیعنه دعوای کیفری در ساعات شبانهروز و این بار از طریق تلفن عمومی باعث ایجاد مزاحمت برای من و خانوادهام میشود و حتی عمل مزاحمت تلفنی وی نیز تشدید شده است که این موضوع باعث آزار و رنجش خاطر وی شده است. وی در ادامه در جلسه فوق اظهار میکند که با توجه به اینکه متهم به جرم، فردی ضعیفالنفس است و به این دلیل به موادمخدر پناه برده است، تقاضای تعقیب و مجازات وی را دارم. در ضمن با توجه به تحقیقات مقدماتی کلانتری محل وقوع جرم پیرامون وضع اجتماعی و شغلی متهم محرز شده است که مشتکیعنه پرونده، فردی بیکار است و باعث آزار و اذیت همسایگان شاکی نیز شده است.
در نهایت دادیار پرونده قرار کفالت به مبلغ ۱۰ میلیون ریال نسبت به متهم دعوا صادر میکند. در ادامه یکی از نردیکان متهم دعوا با حضور در شعبه محترم دادیاری با سپردن سند ماشین پیکان خود، برگه قبولی کفالت را تکمیل و نهایتا دادیار محترم شعبه قرار قبولی کفالت را تا زمان صدور حکم و اجرای آن صادر میکند که با توجه به عدم اعتراض متهم دعوا، پرونده روال خود را طی میکند. مجددا شاکی دعوا با حضور در دادیاری محترم بیان میکند که مشتکیعنه پرونده هنوز هم به مزاحمت و آزار وی و خانوادهاش ادامه داده و حتی چند بار با الفاظ رکیک و با تغییر صدای خود شاکی دعوا را تهدید کرده است همچنین شاکی با قرار گذاشتن در یکی از پارکهای تهران و با وجود چند شاهد، حضور متهم را گواهی کرده است، اما متهم دعوا اظهارات شاکی را رد کرده و بیان میکند تنها از محل موردنظر در حال تردد بوده است و پس از آن شاکی به وی نزدیک شده و با او صحبت کرده است. در هر حال مقام قضایی پرونده، قرار مجرمیت علیه متهم دعوا صادر میکند. در نتیجه پرونده مزبور همراه با قرار مجرمیت صادره نزد دادیار اظهارنظر ارسال میشود تا وی درباره صحت و سقم قرار صادره نظر دهد.
در نهایت این مقام قضایی با ملاحظه محتویات پرونده با قرار مجرمیت صادره توسط دادیار پرونده موافقت میکند. در نیجه با صدور کیفرخواست علیه متهم، پرونده اخیر به مجتمع قضایی صالح ارسال میشود.
در ادامه دادگاه نیز وقت رسیدگی تعیین و در همان جلسه رسیدگی به شرح زیر مبادرت به صدور رای میکند:
در خصوص شکایت خانم زهرا… به طرفیت آقای حمیدرضا… در خصوص مزاحمت تلفنی با عنایت به شکایت شاکی مبنی بر مزاحمتهای شبانهروز مشتکیعنه برای وی و خانوادهاش و گزارش مرجع انتظامی و دفاعیات بلاوجه متهم به استناد ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی به چهار ماه حبس محکوم میشود. رای صادره حضوری و ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران میباشد.
در خصوص نکات این پرونده و رای صادره باید اذعان داشت که اولا ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ (بخش تعزیرات) که کماکان به قوت خود باقی است، مقرر میکند: «هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».
«هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد»
همچنین ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابراتی ایران مصوب سال ۱۳۶۶ درباره مزاحمت تلفنی بیان میکند: «هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینههای مربوطه خواهد بود.
برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینههای مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت مخابرات ارتباط تلفنی وی را به طور دایم قطع و اقدام به جمعآوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد».
در پرونده فوق مزاحمت تلفنی علاوه بر اکه متهم به مدت چند ماه نیز تلفنش قطع شده و پس از تقاضای وی و پرداخت هزینههای مربوط مجددا وصل شده، اما این موضوع نیز باعث پشیمانی وی نشده است و به کرات به مزاحمتهای خود ادامه داده است که این امر منجر به تحمل چهار ماه حبس شده است.
یاسا همان قانون است.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
وبسایت
۸۷۱۳۲ (۰۲۱)
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: کسانی که به بهانه های مختلف برای افراد و به ویژه بانوان مزاحمت ایجاد میکنند بدانند مدعی العموم به سادگی از آنها نخواهد گذشت.
به گزارش ایلنا، قاضی محمد بخشی محبی با اشاره به شکایت برخی از شهروندان به مراجع قضایی درخصوص انواع مزاحمت های تلفنی ساده یا همراه با توهین وتهدید اظهار داشت : مزاحمت تلفنی اگرچه به ظاهر ساده و بی اهمیت به نظر می رسد اما در برخی پرونده ها همین مزاحمت ها منجر به فروپاشی یک خانواده از یکدیگر و مشکلات عدیده ای شده است.
وی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی و افزایش مدت حضور در این شبکه ها به خودی خود متاسفانه باعث ایجاد برخی سوتفاهم ها و مشکلات برای برخی خانواده ها شده است و مزاحمت های تلفنی که رخ می دهد به این بد دلی ها دامن میزند و زندگی بزه دیده را مختل نیز می سازد.
قاضی بخشی محبی افزود: برخی از مزاحمت های تلفنی به دلیل کینه و خصومت های شخصی اتفاق می افتد و در قالب آن جرائم دیگری از جمله توهین و تهدید نیز رخ می دهد که آن ها نیز قابل رسیدگی و مجازات هستند.مجازات مزاحمت تلفنی برای بار اول
وی بیان داشت : در ماده 641 قانون مجازات اسلامی تصریح شده است که هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس تا شش ماه محکوم خواهد شد.
وی افزود : با تغییراتی که در قانون ًایجاد شده ومیزان مجازات مقرر قانونی این جرایم مستقیما در دادگاه مورد رسیدگی قرار میگیرد .
سرپرست دادسرای ناحیه ٦ مشهد ضمن اشاره به قانون تاسیس مخابرات ادامه داد: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینههای مربوطه خواهد بود برای بار دوم ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینههای مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دایم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.
وی با توصیه خطاب به شهروندانی که تلفن همراه ایشان سرقت یا مفقود میشود تاکید کرد: شهروندان در هنگام وقوع این مشکلات حتما سیم کارت خود را بسوزانند تا امکان سواستفاده مزاحمین و افراد بیماری که از هر فرصتی برای ارتکاب جرم های کوچک و بزرگ استفاده می کنند از بین برود چرا که در بسیاری از مواقع بزه دیدگانی با مراجعه به دادسرا اعلام کرده اند که گوشی شان دزدیده شده و چندی بعد خودشان به عنوان متهم مزاحمت تلفنی به دادسرا احضار شده اند و بعد از تحقیقات مشخص شده به امید پیدا کردن گوشی خود یا ردیابی آن سیمکارت خود را نسوزانده اند و خط مورد استفاده مجرمین قرار گرفته است .
معاون دادستان مشهد در پایان گفت : وظیفه مدعی العموم ایجاد آرامش و امنیت در اجتماع است و از آنجایی که جرایم ارتکابی بوسیله تلفن این امنیت را مختل می سازد از هیچ تلاشی برای مقابله با آن فروگذار نخواهیم کرد به ویژه آنکه جرم جنبه عمومی داشته و حتی در صورت گذشت شاکی باز هم حکم به مجازات برای مجرم صادر میشود و مدعی العموم به عنوان شاکی باقی می ماند.
اخبار مرتبط
خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.
آدرس ایمیلی که با آن ثبتنام کردهاید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.
بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت
با شیوع و گسترش دستگاههای مخابراتی و ارتباطی از جمله تلفن، قانونگذار در سال ۱۳۷۵، ایجاد مزاحمت بهوسیله این دستگاهها را در قالب ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ (بخش تعزیرات) جرمانگاری کرد. در این مقاله شما را با جرم مزاحمت تلفنی آشنا کرده و در ادامه با مجازات مزاحمت تلفنی در قانون ایران و دستگاههای مخابراتی آشنا خواهیم کرد.مجازات مزاحمت تلفنی برای بار اول
برای تحقق مزاحمت تلفنی، نیازی نیست که لزوماً سخن یا مطلبی گفته شود و عرفاً مزاحمت منوط به بیان واژگان، کلمات، جملات یا عباراتی از سوی مرتکب نیست، بلکه صرف برقراری تماس بدون ردوبدل شدن کلام هم در بسیاری از موارد مزاحمت تلفنی تلقی میشود. بنابراین رفتارهایی همچون تلفن زدن و قطع کردن یا تلفن زدن و سکوت کردن، بهویژه در ساعاتی مثل نیمهشب، میتواند موجب تحقق این جرم شوند.
بدیهی است که مرتکب برای انجام این کار باید عمدی داشته باشد؛ پس کسی که در حالت خوابگردی با شمارهای تماس میگیرد و سکوت میکند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی نشده است. بهعلاوه قصد ایجاد مزاحمت هم از شرایط وقوع جرم است. بنابراین کسی که مکرراً شماره تلفن دیگری را بهتصور اینکه مربوط به یک اداره دولتی است، گرفته و روی دستگاه پیامگیر، پیامهای انتقادآمیز میگذارد، مزاحم تلفنی تلقی نمیشود.
اما آیا ایجاد مزاحمت بهوسیله تلفن یا سایر وسایل و دستگاههای مخابراتی با یکبار تماس گرفتن، پیام گذاشتن، ارسال اوراق، یا فرستادن نامه الکترونیکی تحقق مییابد و یا اینکه این رفتار باید تکرار شود؟ با توجه به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، درمییابیم که آن چه برای قانونگذار اهمیت دارد و جرم بهواسطه آن بهوجود میآید، ایجاد مزاحمت است و دفعات برقراری تماس، پیام گذاشتن و… موضوعیت ندارد. هرچند، تکرار دفعات مزاحمت موجب میشود تا قاضی از اوضاع و احوال پرونده آگاهی بیشتری پیدا کند و آسانتر به وقوع مزاحمت و تحقق جرم حکم دهد.
بنا به صراحت ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، وسیله ارتکاب رفتار مجرمانه از سوی مرتکب، موضوعیت داشته و تنها با استفاده از «تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر» میتوان مرتکب این جرم شد. تلفن دستگاه شناختهشدهای است که میتوان آن را مصداق بارز دستگاههای مخابراتی دانست و شاید به همین خاطر قانونگذار از میان دستگاههای مخابراتی تنها نام تلفن را آورده و سپس در جهت همگام شدن با فناوری روز و تحولات صنعت مخابرات، متن ماده را از حیث وسایل مجرمانه از حالت انحصار خارج کرده و با قید عبارت «دستگاه های مخابراتی دیگر» آن را شامل سایر دستگاههای مخابراتی نیز دانسته است.
بنابراین، این ماده علاوهبر تلفنهای ثابت و همراه، شامل دستگاه نمابر(فکس)، تلکس، پیجر، بیسیم و رایانه متصل به اینترنت نیز میشود و هم، کسی که از طریق تلفن زدن و صحبت کردن با دیگری مزاحم وی میشود و هم کسی که از طریق ارسال فاکس، نامه الکترونیکی، پیامک، گذاشتن پیام روی دستگاه پیامگیر تلفن دیگری یا ارسال پیام از طریق پیجر برای دیگری ایجاد مزاحمت میکند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شده است.
علاوهبر، مجازات مذکور در این ماده، مقررات خاص شرکت مخابرات نیز علیه مرتکب اجرا میشود. مطابق این مقررات در تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات (مصوب سال ۱۳۶۴)، خط تلفن فرد مزاحم برای بار اول، بهمدت یک هفته، برای مرتبه دوم بهمدت سه ماه و برای بار سوم بهطور دائم قطع میشود.
سؤالی که مطرح میشود، این است که اگر شخصی علاوهبر ایجاد مزاحمت، مرتکب توهین، تهدید و… نیز شود، میتوان در مورد این جرایم نیز علیه وی شکایت کرد؟ شخصی که علاوهبر ایجاد مزاحمت از طریق دستگاههای مخابراتی، رفتارهای مجرمانه دیگری مثل توهین، تهدید و… (در قانون مجازاتی مجزا دارند) نیز مرتکب میشود، میتوان به اتهام هر دو مجازات از وی شکایت کرد.
از حیث صلاحیت ذاتی، دادگاه رسیدگیکننده به جرم مزاحمت تلفنی، دادگاه کیفری دو است. از حیث صلاحیت محلی، چون قاعده کلی بر این است که دادگاهی، صلاحیت رسیدگی به جرایم را دارد، که جرم در حوزه قضایی آن واقع شده باشد، برای رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی نیز، باید دید که این جرم دقیقا در چه مکانی رخ داده است.
در جرم مزاحمت تلفنی رفتار مجرمانه در یک محل اتفاق افتاده و نتیجه آن در محل دیگری است. مطابق رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، چون وقوع بزه منوط به آن است که مقصود فرد مرتکب محقق گردد، بنابراین در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود، محل حدوث نتیجه مزبور، محل وقوع جرم محسوب میشود و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگیکننده نیز همین امر خواهد بود. بنابراین محل دریافت تماس تلفنی، محل وقوع جرم است و دادگاه این محل صالح به رسیدگی است. مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی «هرگاه کسی بهوسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوهبر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».
(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')
section.chetor__last__box { margin-bottom: 15px; padding: 20px; position: relative; border: 1px solid #e8e8e8; border-bottom: 3px solid #c8c8c8; background-color: #FAFAFA; border-top-left-radius: 15px } section.chetor__last__box .main__img { float: right; margin-left: 20px; margin-right: auto } .chetor__last__box-title { padding-right: 170px; text-align: right; margin: 0 0 7px; font-size: 20px } .chetor__last__box-text { padding-right: 170px; padding-left: 0; margin-top: 6px; font-size: 13px } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: left } a.chetor__last__box-anchor-text { font-size: 18px; color: #fff; background-color: #7eb044; border-bottom: 3px solid #5d8133; display: inline-block; padding: 3px 25px; margin-top: 0; border-radius: 4px } .chetor__last__box-text p { text-align: right } .chetor__last__box-term-badge { position: absolute; top: 0; left: 0; z-index: 1 } .chetor__last__box-term-badge img { float: left; padding: 5px } .chetor__last__box-term-badge span { font-family: IranSans; font-weight: 400; font-size: 12px; visibility: hidden; opacity: 0; -webkit-transition: opacity .5s linear, visibility .5s; transition: opacity .3s linear, visibility .3s } .chetor__last__box-term-badge:hover span { visibility: visible; opacity: 1 } @media only screen and (max-width:380px) { section.chetor__last__box .main__img { float: none; margin-left: auto } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 } .chetor__last__box-title { padding: 7px 0 0; text-align: center } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: center } .chetor__last__box-term-badge span { visibility: visible; opacity: 1 } } @media (max-width:768px) { .chetor__last__box-anchor-text { width: 100%; text-align: center; } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 !important; } }
تبلیغات در
مشاوره با وکیل تهران
ارائه خدمات تنظیم اوراق قضایی،مشاوره حقوقی و قبول وکالت در پرونده های ملکی، خانوادگی، کیفری وحقوقی در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه؛ دعاوی حقوقی خود را به ما بسپارید.
مشاوره با وکیل تهران
خدمات دعاوی ملکیخدمات دعاوی تجاریخدمات دعاوی خانوادگیخدمات دعاوی کیفریخدمات ایرانیان مقیم خارج
قبل از شکایت از عملی که از سوی فردی به وقوع پیوسته و طرف مقابل را دچار اذیت و آزار روحی و روانی کرده باید بررسی کرد و مطلع شد که آیا این عمل از سوی قانونگذار جرم انگاری شده یا خیر و آیا می توان از این باب متهم را به کیفر عملش رساند یا خیر؟ از جمله مواردی که این شبهه را در ذهن مطرح می سازد و ذهن را به سوی پیدا کردن ماده ای برای جرم انگاری سوق می دهد، مزاحمت تلفنی است که با یک بررسی مختصر در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی در می یابیم که قانونگذار محترم در ماده 641 قانون مجازات اسلامی به صراحت این عمل را جرم دانسته و برای آن مجازاتی در نظر گرفته است . طبق ماده 641 قانون مجازلات اسلامی : ” هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد ” در باب مقررات خاص قانون شرکت مخابرات باید خاطر نشان کرد به موجب ماده واحده اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابراتی ایران مصوب سال 1336 : ” هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند بار اول پس از کشف ، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود . برای بار دوم پس از کشف ، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت مخابرات ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد ” لازم به ذکر است با توجه به اینکه نتیجه حاصل از مزاحمت تلفنی چیست مجازات این جرم نیز ممکن است علاوه بر آنچه باشد که در ماده به آن اشاره شده برای مثال اگر فرد متحمل ضرر و زیان مادی شود ، شاکی می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه های حقوقی به همراه دلایل اقدام کند و هر گاه دادگاه متهم را مجرم بداند مکلف است ضمن صدور حکم جزای نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر کند .
بنابراین اگر شما نیزاز شاکیان جرم مزاحمت تلفنی هستید می توانید موضوع را از سوی شرکت مخابرات بررسی کنید و یا در قالب شکوائیه ، شکایتی را در دادسرایی که مزاحمت در آنجا به وقوع پیوسته تنظیم کید و خواستار پیگیری آن شوید .
لازم به ذکر است طبق رای وحدت رویه شماره 721 مورخ 21/4/ 1390 وقوع بزه مزاحمت برای اشخاص به وسیله تلفن از دستگاه های مخابراتی دیگر موضوع ماده 641 قانون مجازات اسلامی منوط به آن است که نتیجه آن که مقصود مرتکب است محقق گردد ، بنابراین در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه دیگر حاصل شود ، محل حدوث نتیجه مزبور ، محل وقوع جرم محسوب و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده نیز خواد بود .مجازات مزاحمت تلفنی برای بار اول
برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی ، علاوه بر دلایل عمومی اثبات جرائم که در قانون مجازات اسلامی نیز به آنها اشاره شده از قبیل: اقرار، شهادت و … می توان از اماراتی چون صدای ضبط شده فرد مزاحم استفاده کرد که قاضی رسیدگی کننده می تواند در این زمینه نظریه کارشناس خبره امر را نیز جلب کند باید توجه داشت که با توجه به جایگاه رفیع علم قاضی در نظام کیفری ایران و مستندا به ماده 12 قانون مجازات اسلامی : در صورتی که علم قاضی با ادله ثانونی دیگر در تعارض باشداگر علم ، بین باقی بماند ، آن ادله برای قاضی معتبر نیست و قاضی با ذکر مستندات علم خود و جهات رد ادله دیگر ، رای صادر می کند. چنانچه برای قاضی علم حاصل نشود، ادله قانونی معتبر است و بر اساس آنها رای صادر می شود .
مزاحمت تلفنی
ايجاد هر گونه مزاحمت عمدي يا سهوي به وسيله تلفن از طريق هر فرد يا گروه و در هر رده سني براي مشتركان ديگر، مزاحمت تلفني محسوب مي شود؛ اما براي شكايت درخصوص اين مزاحمت ها به كجا بايد مراجعه كرد؟
به كجا شكايت كنيم؟
خيلي از افرادي كه قرباني مزاحمت تلفني ميشوند ترجيح ميدهند كه موضوع را پيگيري نكنند؛ اما براي كساني كه اين مزاحمتها امانشان را بريده است و به ستوه آمدهاند، چارهاي جز شكايت و پيگيري وجود ندارد.
گفتيم كه علاوه بر مجازات زندان كه در قانون مجازات اسلامي براي مزاحمان در نظر گرفته شده است مجازاتهاي ديگري هم در قوانين شركت مخابرات براي آنان وجود دارد؛ بنابراين قربانيان مزاحمت تلفني ميتوانند از دو طريق موضوع را پيگيري كنند.
اداره حقوقي وزارت دادگستري در سال ۱۳۷۳ در اين خصوص نظريهاي داده است كه تكليف موضوع را بهتر مشخص ميكند. در اين نظريه گفته شده است: در مورد مزاحمت تلفني چنانچه عمل مشتكيعنه (كسي كه از او شكايت شده) فقط مزاحمت تلفني باشد و همراه با جرم ديگري مانند فحاشي و استعمال الفاظ ركيك نباشد، در صورت احراز مزاحمت، تلفن مزاحم قطع ميشود؛ اما چنانچه مزاحمت تلفني همراه با جرايم ديگر از قبيل فحاشي يا تهديد باشد، رسيدگي به بزه ارتكابي با دادگاههاي عمومي محل خواهد بود.
بنابراين اگر از جمله افرادي هستيد كه بعد از آن كه تلفن زنگ ميزند و گوشي را برميداريد، كسي جواب نميدهد و اين عمل چند بار و گاه بارها و بارها تكرار ميشود يا اينكه قرباني اشكال ديگر مزاحمت تلفني هستيد ميتوانيد به مراجع يادشده مراجعه كنيد تا با مزاحم برخورد شود.
داشتن نامهاي از مخابرات نيز ميتواند باعث سرعت در كار شود. در اين مرحله روي يك برگه كاغذ شكايت خود را مطرح ميكنيد. عنوان مجرمانه اين شكايت هم چنين است: «ايجاد مزاحمت تلفني از طريق ارسال پيامك.» اگر توهين شديدي هم صورت گرفته باشد، شاكي ميتواند تقاضاي «اعاده حيثيت» را هم مطرح كند. ممكن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنين حالتي در بخش مربوط به متشاكي نوشته ميشود: «نامشخص».
بعد از اين مرحله، با ارجاع شكايت به يكي از شعبههاي دادياري يا بازپرسي، با نامهاي كه دادگاه خطاب به كلانتري براي تكميل كردن تحقيقات مينويسد، كلانتري از مخابرات درخصوص اين شماره تلفن استعلام و تقاضاي پرينت مكالمات تلفني را عنوان ميكند. ممكن است اين استعلام به طور مستقيم از سوي دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اوليه كار در اين مرحله شناسايي مزاحم است.
حتي مخابرات ميتواند گوشي تلفن همراهي كه از آن تماس گرفته شده را رديابي كند و اين مساله را مشخص كند كه آخرين بار چه زماني و چگونه از آن استفاده شده و چه سيم كارتي در آن فعال بوده است؟ پس از اين مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوي دادسرا براي آن نشاني و صاحب خط تلفن اخطاريه ارسال ميشود و دادسرا ايشان را احضار و تحقيق ميكند.
اگر فردي در مرحله اول در دادسرا يا كلانتري حاضر نشود، براي بار دوم نيز براي او اخطاريه ارسال ميشود و در نهايت با عدم حضور وي، براي بار سوم در صورتي كه دادستان دلايل جرم را قوي تشخيص دهد، براي او حكم جلب صادر ميشود.
در مرحله بازپرسي اگر فرد مزاحم اين مساله را بپذيرد، پرونده با صدور كيفرخواست براي صدور راي به دادگاه فرستاده ميشود. البته ممكن است مزاحم در طول مراحل بازجويي عنوان كند كه استعلام را قبول ندارد.
در اين مرحله تا زمان اقرار، بازجويي ادامه مييابد و در صورتي كه دلايل كافي وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدي خود را طي ميكند.
يكي از شيوههاي اثبات مزاحمت تلفني، استناد به صداي ضبط شده است اما گاهي دادياران، بازپرسها يا قضات اين مساله را نميپذيرند. چون ممكن است با توجه به پيشرفت تكنولوژي، صداي ضبط شده ساختگي باشد.
با همه اين مجازاتها باز هم كساني پيدا ميشوند كه اعصاب و روان مردم را دستمايه سرگرمي خود مي كنند.
كمترين فايده مجازات مزاحمان تلفني اين است كه از تعداد آنان ميكاهد؛ اما نميتوان انكار كرد كه با توجه به پيامدهاي گسترده اين شيوه مردمآزاري، بايد براي افزايش تأثير مجازاتها چارهاي انديشيد و فكري كرد؛ شايد بايد قوانين را سفت و سختتر نوشت و شايد لازم است شناسايي و برخورد با مزاحمان را با همكاري شهروندان جديتر پيگيري كرد.
مجازات مزاحم تلفنی
مجازات فردی که مزاحمت تلفنی ایجاد میکند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا شش ماه خواهد بود، به نظر می رسد که در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد به دلیل این که این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت است.مجازات مزاحمت تلفنی برای بار اول
یعنی اگر شاکی خصوصی به طور کامل رضایت دهد بازهم ممکن است برای مزاحم تلفنی مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شود و به دلیل رضایت شاکی خصوصی قطعا مزاحم تلفنی مجازات کمتری خواهد شد.
همچنین کسانی که از نیمه شب به بعد به وسیله اعمالی از طریق تلفن، موجب سلب آسایش دیگران شوند و این مزاحمت موجب خسارت مالی یا جانی گردد، مطابق با قانون مسئولیت مدنی و قانون جزا، حسب مورد تعقیب خواهند شد و حتی اگر کسی عمدا و یا با سوء نیت به وسیله تلفن خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، مطابق با قانون جزا مجازات خواهد شد و حسب مورد تا حد اعدام هم قابل کیفر خواهد بود.
محبوبها
در مرحله بعد شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی ارجاع میگردد در این مرحله شعبه مذکور نامهای خطاب به کلانتری جهت تکمیل تحقیقات مینویسد سپس کلانتری از مخابرات در خصوص شماره تلفن مورد شکایت استعلام میکند نامه مذکور به بخش حقوقی مخابرات ارجاع میگردد تا ردیابی خط تلفن مربوط انجام شود سپس با شناسایی صاحب خط تلفن، نامبرده به دادسرا احضار میشود و تحقیقات آغاز میشود.
مجازات مزاحمت تلفنی برای بار اول
بعد از این مرحله، با ارجاع شكایت به یكی از شعبههای دادیاری یا بازپرسی، با نامهای كه دادگاه خطاب به كلانتری برای تكمیل كردن تحقیقات مینویسد، كلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مكالمات تلفنی را عنوان میكند. ممكن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اولیه كار در این مرحله شناسایی متشاكی است.
در مرحله بازپرسی اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور كیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده میشود. البته ممكن است متشاكی در طول مراحل بازجویی عنوان كند كه استعلام را قبول ندارد.
در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه مییابد و در صورتی كه دلایل كافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی میكند.
یكی از شیوههای اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط شده است. صدای ضبط شده در رسیدگی به یك پرونده جزو اماره محسوب میشود و گاهی دادیاران، بازپرسها یا قضات این مساله را نمیپذیرند. چون ممكن است با توجه به پیشرفت تكنولوژی، صدای ضبط شده ساختگی باشد. نكتهای كه بندرچی به آن اشاره میكند، جالب توجه است. او میگوید: در محاكم دادگستری كارشناسان مختلفی مانند كارشناس راه و ساختمان، كارشناس خط، آتش نشانی و… وجود دارد، اما به دلیل این كه مواردی مانند پیامك پدیدههای جدیدی است، كارشناس رسمی و خبره در این مورد وجود ندارد، اما گاهی قاضی میتواند از آدمی خبره برای كارشناسی كمك بگیرد، اما اگر مقام قضایی از طریق شیوههایی همچون تطبیق صدای ضبط شده با صدای متهم قانع شود كه این صدا به فرد مزاحم تعلق دارد و اگر شهود در این زمینه شهادت دهند یا فرد متشاكی اعتراف كند، پرونده با كیفرخواست به دادگاه ارسال میشود.
درخصوص مزاحمت با موبایل و پیامك هم این استاد دانشگاه به نكته جالبی اشاره میكند و میگوید: درخصوص مزاحمت با موبایل و پیامك چون بتازگی ایجاد شده، قانون خاصی نداریم. در این مرحله قضات دو نوع عملكرد دارند.
یك عده میگویند چون قانون خاصی نداریم، این مسائل قابل تعقیب كیفری نیست و وقتی قانون مجازاتی تعیین نكرده، نمیتوان فرد مجرم را مجازات كرد.
برخی از قضات هم میگویند آیین دادرسی كیفری در این زمینه پیشبینی كرده در موارد سكوت قانون قاضی باید به فتاوی مراجعه كند. به همین سبب این قضات، به توهینهایی كه در قالب پیامك هم باشد به عنوان عملی مجرمانه رسیدگی میكنند و فرستده را به سبب این توهین مورد تعقیب قرار میدهند.
چه مجازاتی در انتظار مجرمان است؟
برای مجازات مزاحمتهای پیامكی و تلفنی، مجرمان به مجازات تعزیری محكوم میشوند. این مجازات ممكن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. آن گونه كه این وكیل دادگستری میگوید، نوع مجازات نیز بسته به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد. گاهی جرم یك مزاحمت ساده است و در آن توهین، تهدید و فحاشی وجود ندارد، اما گاهی ممكن است مزاحم توهین یا تهدیدی كند كه در این شرایط مجازات مجرم اضافه میشود. قاضی با توجه به شخصیت مجرم و دفعات تكرار جرم، بیپول بودن یا پولدار بودن یا سابقهدار بودن، تصمیم میگیرد. اگر متشاكی حرفهای نباشد، معمولا قضات به جرائم نقدی اكتفاء میكنند. این جریمه از 50هزار تومان به بالاست كه ممكن است برای یك فرد پولدار 500 هزار تومان و برای یك آدم بی پول و یك دانشآموز 50 هزار تومان باشد. ممكن است در مواردی قاضی تصمیم بگیرد مجازات را تا یك سال تعلیق كند كه در صورت عدم تكرار جرم، این مجازات منتفی میشود.
نكته پایانی دیگری كه محمدرضا بندرچی به آن اشاره میكند، امكان ادامه یافتن مواردی از قبیل مزاحمت پیامكی و تلفنی حتی بعد از طلاق است. پیشنهاد این وكیل دادگستری این است كه طرفین در زمان طلاق در طلاقنامه با هم توافق كنند تمام شكایاتی را كه تا آن تاریخ علیه هم مطرح كردهاند یا تمام شكایتها اعم از كیفری و جزایی كه تا آن لحظه زمینه شكلگیریاش ایجاد شده را به صلح خاتمه دهند و حق شكایت كیفری یا حقوقی را از خود سلب كنند تا دیگر زمینهای برای شكایتهای بعدی نیز وجود نداشته باشد.