مجازات شرب خمر در قرآن

مجازات شرب خمر در قرآن
مجازات شرب خمر در قرآن

نرم افزار استخاره با توجه به نظرات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی )

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شرب خمر که در اصطلاح عام به شراب‌خواری نیز معروف است، از دو کلمه‌ی «شُرب» و «خَمر» ساخته شده است. شرب به معنی نوشیدن و خمر به معنی مایعی است که مست کند. بنابراین می‌­توان گفت منظور از شرب خمر، نوشیدن مشروبات الکلی (مست‌کننده) است. همراه ما باشید، در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره‌ی احکام و مجازات شرب خمر در اختیارتان خواهیم گذاشت.

مجازات شرب خمر در قرآن

مصرف خمر و سایر مسکرات آثار و عواقب نامطلوب و ناخوشایندی از لحاظ روحی و روانی دارد. شرب خمر یک مجازات حدی است، حد به مجازاتی گفته می­‌شود که میزان، نوع و کیفیت آن در شرع مقدس اسلام تعیین شده است. بنابراین در خصوص شرب خمر نیز می‌­توان گفت حدی است یعنی شرایط و کیفیات این جرم و مجازات آن در شرع مقدس اسلام بیان شده است. قانون‌گذار ایران به تبع شرع در قانون مجازات اسلامی و در بخش حدود به این جرم و مجازات ناشی از آن پرداخته است.

مطابق با ماده‌ی ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به‌گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

قانون‌گذار در ماده‌ی ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ علاوه‌بر خوردن مسکر، تزریق و تدخین (دود کردن) آن را نیز موجب حد دانسته است که این حکم با نظر فقهای شیعه مبنی بر اینکه خوردن مسکرات موجب حد است، سازگاری ندارد. بنابراین نسبت به تزریق و تدخین مسکرات شبهه وجود دارد که با توجه به قاعده‌‌ی درء، حد ساقط می‌­شود. (قاعده‌ی درء به این معناست که هرگاه تردید کنیم که آیا جرمی که موجب حد می‌شود محقق شده یا نه، اصل را بر این می‌گذاریم که نشده است و حد را اجرا نمی‌کنیم. به عبارت دیگر، تا زمانی که قاضی یقین پیدا نکند که جرمِ موجبِ حد محقق گشته، حکم حد را صادر نمی‌کند.)

گذشته از آن اصل تفسیر به نفع متهم مؤید این مطلب است که در موارد شک و از باب تفسیر به نفع متهم، حکم به عدم اجرای حد شود.

در پاسخ باید گفت اگر ما قائل به این عقیده باشیم که قرآن کتابی است برای تمام ادوار و منظور از «مصرف» در آن تمام روش‌های استعمال مسکرات بوده است، بالطبع تدخین، تزریق و دیگر روش‌ها هم حرام و قابل مجازات و اجرای حد خواهد بود. ولی اگر قائل به تفسیر ظاهری باشیم فقط خوردن آن قابل مجازات است که البته این نظر عقلا و مستندا درست به‌نظر نمی­‌رسد.

به‌طورکلی می­‌توان گفت تنها اعمالی که شرع مقدس اسلام و قانون آنها را حرام اعلام کرده و صریحا قید شده‌اند، قابل مجازات هستند. به عبارت دیگر تا زمانی که جرم بودن عملی تصریح نشده و مجازات آن مشخص نگردد، عادلانه نیست که کسی را به‌خاطر انجام آن مجازات کنیم. این قاعده در فقه و حقوق «قبح عقاب بلا بیان» نام دارد. همچنین امرِ «تفسیر به نفع متهم» نیز از بدیهیاتی است که جای بحثی باقی نمی‌گذارد، پس می‌توان ادعا کرد که نمی‌توان گفت استعمال این مواد حرام و دارای عقوبت است.

حد مصرف شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق است و مطابق قانون خوردن آبجو و مسکر موجب حد است هرچند مستی نیاورد. سکر حالتی است که در آن عقل انسان زایل و قدرت تفکر از او گرفته می‌شود. پس ماده‌ای که این حالت را در انسان ایجاد نکند، متفاوت از چیزی است که در قانون و فقه بیان شده است.

حد بر مسلمانی که مسکر مصرف کند جاری می‌شود، غیرمسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر محکوم به حد می‌شود. اگر مصرف مسکر توسط غیرمسلمان علنی نباشد ولی مرتکب در حال مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر شود، به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم می‌شود.

ماده ۸۳۵ قانون در این‌باره می‌گوید: هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و درصورتی‌که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

اقرار یعنی اینکه خود شخص به ارتکاب جرم از جانب خود خبر بدهد. اقرار از طریق لفظ یا نوشتن یا اشاره (در صورت عدم امکان از طریق فعل) انجام می‌شود و در هر صورت باید روشن و بدون ابهام باشد. در کلیه‌ی جرایم یک‌بار اقرار کافی است مگر آنکه در قانون خلاف آن به‌صراحت بیان شده باشد، به‌طور مثال قانونگذار در خصوص شرب خمر دوبار اقرار را برای اثبات معتبر دانسته است. اقرارکننده باید عاقل، بالغ و مختار باشد بنابراین اقراری که تحت اکراه، اجبار، شکنجه، اذیت و آزار روحی یا جسمی اخذ شود، فاقد ارزش و اعتبار است.

شهادت یعنی اینکه شخصی غیر از طرفین دعوا از وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضایی خبر بدهد. شهادت شرعی آن است که قانون‌گذار آن را معتبر و دارای حجیت دانسته است اعم از آنکه مفید علم باشد یا نباشد. شاهد شرعی در زمان ادای شهادت باید دارای این شرایط باشد:

نصاب شهادت در کلیه جرایم شهادت دو شاهد مرد است مگر جرایمی که قانون‌گذار استثنا نموده باشد مانند زنا که با شهادت ۴ مرد ثابت می‌­شود. بنابراین شرب خمر در اصل جای می‌­گیرد و با شهادت دو مرد قابل اثبات است.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

مانند یک حقوق‌دان قراردادی حرفه‌ای تنظیم کنید

20000تومان

13900تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

وکیل پایه یک دادگستری-کارشناس ارشد حقوق خصوصی

باسلام بسیار جالب و خواندنی بود ممنونم بدلیل اطلاعات زی نفعی که در اختیار قراردادی ..
اما شاید طرح موضوع ک خواهم گفت در این مقاله و جایگاه ستم باشد ولی بعلت استیصالم بیان خواهم کرد و قبلاً تقاضای بخشش را دارم ..
مدت تقریباً دوساله ک در محیط کارم مورد بی لطفی رئسا قرار گرفته ام و این موضوع باعث شده رئیس مستقیم منبت اشاره و دستور مقامات بالائی شخصیت و و رفتار اجتماعی من را مورد انواع هجویات قرار دهد …
موضوع به اینصورت است که بخاطر تعاملاتی که با پرسنل شهرداری داریم عملا و علنا ایشان را بصورت یک ب یک در دفترکارخودفراخوان ک رده و با بدگویی شدید به من و ..اینجانب را فردی معتادمعرفی کرده و از آنها میخواهد که هیچگونه ارتباطی بامن نداشته باشند …در این رابطه دونفر از همکارانم که نسبتا جوانترهستند وی را یاری میکنند بارها موضوع را بفرماندهی اعلام کردم که بعلت نبود شاهد هیچ توفیقی حاصل نشد…. همکاران را چنان ترسانده که ایشان هرگونه ارتباط ری ک بامن داشتند را قطع کرده تاجائی که حتی تلگرام من را نیز بصورت دسته جمعی بلاک کردن…
این بایکوت بشدت بر سلامتی جسمانی و زندگی اجتماعی من تاثیر گذاشته بشکلی که کم کم بیماری افسردگی حادثم میشود ..نمیدانم چ کنم هیچ دادرسی ندارم همکارانم را بعضاً بقرآن قسم دادم ولی حتی یک نفر حاظر نشد کمکم کند … حتی حاظرنشدند در اختفا کوچکترین ارتباطی بامن برقرار کنند..
نگفته نماند در پی شکایتی ک سال گذشته از رئیس و دوهمکارم داشتم ک چرا آنها با دروغ‌پراکنی و …
فرروبسای بالاتر بصورت جمعی نامه ای بدادگاه نوشته ودرآن نامه نمیدانم چ مطالب ی نوشتند که بازپرس بجهت تعیین سلامت جسمانی و روانی بنده را به مراکز درمانی (پزشک قانونی) معرفی که پس از آزمایش و تست های فراوانی ک از اینجانب بعمل آورد شد طی نامه‌ای در بسته اینجانب را در کمال صحت و سلامت عقل و ادراک دانسته و حتی سطح هوشیاری اینجانب را بالاتر از نرم معمول اعلام نمودند….!!!
با این ک سعی کردم باختصار شرح خود را بنویسم ولی باز ولی میدانم مطالب زیاد و قطعا توجه ب آن ذهنی روشن و تعهدی شگرف را طلب میکند…
شما را بخدا قسم میدهم. بخاطر سه فرزندم کمکم کنید شبها خواب ندارم آثار افسردگی کم کم درمان نمایان شده..هیچ امیدی ندارم..تمام این اتفاقات فقط به یک دلیل می‌باشد ک در صورت پرسش جنابعالی عرض خواهم کرد …
با تقدیم احترامات لازم …

انواع قرص خواب؛ ۸ نوع قرص خواب آور و نحوهٔ مصرف آن‌ها

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

مجازات شرب خمر در قرآن

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

رژیم سبزیجات و تأثیر فوق العاده آن بر کاهش وزن


علت سردرد شدید و حالت تهوع چیست؟

عصبانیت در بارداری و ۹ راهکار موثر برای مدیریت آن

مدیریت اضطراب سخنرانی با ۶ نکته‌ای که آرامش را به شما بازمی‌گرداند

چرا تنبل بودن واقعا به نفع شما است؟

ترین های جهان

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

بهترین فیلم های اکشن؛ ۳۱ فیلم برتر برای دوستداران هیجان

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز



در قرآن مجید چندین آیه دربارة حرمت شراب و مفاسد و مضرات آن نازل شده‌، لكن با توجه به اینكه شرب خمر در بین جزیرة العرب خیلی رائج بود اسلام برای تحریم این عامل فساد از روش تدریج و آماده ساختن افكار استفاده نموده در آیة 219 بقره فرموده‌: “یَسْ ?‹َلُونَكَ عَن‌ِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُل‌ْ فِیهِمَآ إِثْم‌ٌ كَبِیر; دربارة شراب و قمار از تو سؤال میكنند بگو در آنها گناه بزرگی است‌” تعبیر به گناه بزرگ بیانگر حرمت این دو عمل و نیز اشاره به ضرر و زیانهای بزرگی است كه بر جسم و روح انسان وارد می‌كنند. در آیة 34 نسأ فرموده “لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلَوَة‌َ وَأَنتُم‌ْ سُكَـَرَی‌َ; در حال مستی هرگز نزدیك نماز و مسجد نروید.” مفهوم آیه این نیست كه در غیر حال نماز نوشیدن شراب جایز بوده‌، بلكه همان برنامه تدریجی و مرحله‌ای را دنبال می‌كند. قرآن كریم‌، دربارة شراب و قمار می‌فرماید: “یَـََّأَیُّهَا الَّذِین‌َ ءَامَنُوَّا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالاْ ?َنصَاب‌ُ وَالاْ ?َزْلَـَم‌ُ رِجْس‌ٌ مِّن‌ْ عَمَل‌ِ الشَّیْطَـَن‌ِ فَاجْتَنِبُوه‌ُ لَعَلَّكُم‌ْ تُفْلِحُون‌َ;(مائده‌، 90) ای كسانی‌كه ایمان آورده‌اید! شراب و قمار و بت‌ها و تیرهای قرعه پلیدند ]و[ از عمل شیطانند; پس‌، از آنها دوری گزینید; باشد كه رستگار شوید.” این آیه مبارك‌، پیامهای فراوانی دارد از جمله‌: 1. ایمان و شراب‌خواری با هم سازگار نیستند; 2. شراب و قمار در ردیف بت‌پرستی است‌; 3. دستورها و نهی‌های اسلام بی‌حكمت نیست‌; 4. نه تنها شراب نخورید، بلكه حتی گِرد آن هم نروید و به آن نزدیك نشوید; 5. تغذیه سالم در سعادت انسان‌ها مؤثر است‌;(ر.ك‌: تفسیر نور، محسن قرائتی‌، ج 3، ص 171، مؤسسة در راه حق‌.) 6. در این آیه و آیة بعدی همین سوره‌، به برخی از زیان‌های آشكار شراب و قمار اشاره شده و می‌فرماید: “شیطان می‌خواهد از طریق شراب و قمار در میان شما بذر عداوت و دشمنی بپاشد و از نماز و ذكر خدا بازدارد و معلوم می‌شود كه ضررهای معنوی‌، مهم‌تر از زیان‌های جسمی و مادّی است‌.” افزون بر این‌، دانشمندان و محققان‌، زیان‌های فراوانی را برای نوشابه‌های الكلی ذكر كرده‌اند كه به برخی از اظهارات آنها اشاره می‌شود: یكی از دانشمندان مشهور غربی ثابت كرده است كه جوانهای بیست‌ساله كه احتمال دارد پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشیدن الكل بیشتر از 35 سال عمر نمی‌كنند. در شخص معتاد به شراب و الكل‌، عاطفه خانوادگی و میزان محبت به زن و فرزند ضعیف است‌; به طوری كه مكرر اتفاق افتاده است كه مثلاً پدری در حال مستی فرزندان خود را با دست خود كشته است‌. مشروبات الكلی‌، عقل و هوش انسان را از بین می‌برد. به موجب آماری كه از تیمارستان‌های آمریكا به دست آمده است‌، 85 درصد از بیماران روانی آنها، مبتلایان به الكل هستند. یكی دیگر از دانشمندان انگلیسی می‌نویسد: مشروبات الكلی در كشورهای شمالی‌، انسان را كودن و ابله و در كشورهای جنوبی دیوانه می‌كند; سپس می‌گوید: آیین اسلام‌، تمام انواع نوشابه‌های الكلی را تحریم كرده و این یكی از امتیازات اسلام است‌.(ر.ك‌: تفسیر نمونه‌، ج 5، ص 70 ـ 76 و ج 1، ص 124 ـ 126.)

مجازات شرب خمر در قرآن
مجازات شرب خمر در قرآن
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *