مجازات حد سرقت چیست

مجازات حد سرقت چیست
مجازات حد سرقت چیست

ERROR: /home/mashhoor/domains/mashhoor.ir/public_html/front/404.php NOT FOUND

روستای “حمدان سلجه” یکی از روستاهای مسیر خسرج در حمیدیه، پس از سیل همچنان دچار آبگرفتگی است و اهالی این روستا رمضان خود را در چادرهای مسافرتی بر تپه‌های جنگلی خسرج و روی شن‌های داغ ۴۴ درجه می‌گذرانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آغاز اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون در خوزستان همزمان با سراسر…

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان از برگزاری 2 هزار برنامه به مناسبت روزهای سوم و چهارم خردادماه خبر داد. به…

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: سیل فروکش کرده است اما خسارت‌ها و مسایل پساسیل همچنان ادامه دارد و ممکن است…

رییس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان ساعت کاری جدید شعب بانک‌های استان را اعلام کرد.مجازات حد سرقت چیست

تیم فوتبال نفت آبادان در فصل هجدهم برخلاف پیش‌‌بینی برخی کارشناسان نه تنها با نتایج خوب در لیگ ماند، بلکه نشان داد که این پتانسیل را دارد تا در صورت تقویت در برخی خطوط، در لیگ نوزدهم در کورس قهرمانی هم باشد.

روستای “حمدان سلجه” یکی از روستاهای
مسیر خسرج در حمیدیه، پس از سیل همچنان دچار آبگرفتگی است و اهالی این
روستا رمضان خود را در چادرهای مسافرتی بر تپه‌های جنگلی خسرج و روی شن‌های
داغ ۴۴ درجه می‌گذرانند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی افزایش ابر، رگبار پراکنده، رعد و برق، وزش باد و  وقوع گرد و غبار محلی خبر داد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع زمین‌لرزه 3.

رئيس پليس آگاهی خوزستان نسبت به خطر ترفندهای افراد کلاهبردار به بهانه پيدا کردن سکه‌های زير خاکی هشدار داد.

در روزهایی که سود سهام عدالت در حال پرداخت است، آماری مبنی بر فوت ۲.

نایب‌رییس فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به باشگاه نفت مسجدسلیمان خواستار رفع چند مشکل و متذکر شد، در غیر این‌صورت برابر مقررات برخورد خواهد شد.

سرپرست معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر ظرفیت خوب خانه‎های روستایی استان به منظور تبدیل شدن به خانه‎های بوم‎گردی گفت: ایجاد و توسعه این خانه‎ها علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب توقف جریان مهاجرت از روستا به شهر می‎شود.

کارگاه آموزشی عکاسی
بحران ویژه عکاسان خبری و مستند با حضور یلدا معیری توسط آموزشگاه عکاسی امین در اهواز
برگزار می‌شود.

کاپیتان سابق تیم‌ملی بسکتبال با ویلچر از وضعیت نامناسب سالن تمرینی‌ ورزشکاران خوزستانی‌ در اهواز انتقاد کرد.

از سوی کانون ادبی مدیریت فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز،
بیش از یک هزار بسته فرهنگی به کودکان مناطق سیل‌زده استان خوزستان اهدا می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین.

دستیاران جواد نکونام در فولاد خوزستان برای فصل نوزدهم فوتبال مشخص شدند.

ثبت‌نام
نقل و انتقال دانشجویان برای نیم‌سال اول سال تحصیلی 98-99 در دانشگاه علمی
کاربردی از امروز، یکم خردادماه آغاز شده است و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از برگزاری امتحانات نهایی برای ۴۵ هزار ۵۸۲ دانش‌آموز پایه دوازدهم نظام جدید، پیش دانشگاهی، نظری و فنی و حرفه‌ای به صورت الکترونیکی در خوزستان خبر داد.

کشاورزان 
شهرستان ایذه  در استان خوزستان  برداشت محصول گندم خود را آغاز کرده اند.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


سرقت یعنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری است. در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق (فردی که مالی را دزدیده است) باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتیکه اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند و قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز میباشد.

سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه های مختلفی دارند، انگیزه برخی از سارقان، فروش مال دزدی شده و بدست آوردن پول است.

برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر. انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است.

بنابراین پس از آنکه دزدی صورت گرفت، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را دارند و غالباً هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه است.مجازات حد سرقت چیست

سرقت تعزیری، سرقتی است که مجازات آن در قانون تعیین شده باشد.

در صورتی که سرقت شرایط حد را نداشته باشد و همراه با یکی از شرایط زیر باشد، سارق به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد:

حد، مجازاتی است که در شرع مشخص شده است و قانون آنرا تعیین نکرده است.

در صورتیکه تمامی شرایط زیر وجود داشته باشد سرقت حدی خواهد بود:

با این شرایط بسیار نادر و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید و حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم .البته باز هم شرایطی برای اجرای حد دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد.

مجازات سرقت حدی در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن، به طوری که انگشت شصت و کف دست باقی بماند.  در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند. درمرتبه سوم، حبس ابد. در مرتبه چهارم، اعدام هرچند سرقت در زندان باشد.

اگر سرقت همراه با اذیت و آزار باشد یا سارق اسلحه داشته باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر جرمی هم انجام شده باشد، به مجازات آن جرم هم محکوم خواهد شد.
سرقت مسلحانه گروهی در شب

هرگاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یکی از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد هر یک از مرتکبین به ۵ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.

در صورتیکه سارق شرایط زیر را باهم داشته باشد، به ۵ تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود:

۱٫    سرقت در شب واقع شده باشد.
۲٫    سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
۳٫    یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
۴٫    از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد.
۵٫    در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حد اقل یک نفر از آنها مسلح باشد و یا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برایند به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شوند.

در صورتی که ساکنان منزل قصد دفاع از مال یا ناموس داشته باشند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

هر گاه دو یا چند نفر با برنامه ریزی و نقشه قبلی، وجه نقد یا اوراق بهادار یا جواهرات را از بانکها و صرافیها دزدی کنند و لااقل یک نفر از سارقین مسلح به سلاح سرد یا گرم ظاهر یا مخفی، پر یا خالی باشد، چه از آن استفاده بکند چه نکند، در صورت وقوع سرقت به حبس ابد و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم خواهد شد.

هرگاه علی رغم میل سارقین، هیچ یک از اهداف عینی قتل و سرقت اتفاق نیفتد به حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم میشوند.

محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ترساندن آنها به نحوی که باعث ناامنی در محیط شود.

هرگاه فردی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاصی سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد ولی بر اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود.

راهزنی، توسل به زور برای خارج کردن اموال دیگران از تسلطشان در جاده های برون شهری است.

سارق مسلح و قطاع الطریق (قطع کننده راه) هر گاه با اسلحه امنیت مردم یا جاده را بر هم زند و رعب و وحشت ایجاد کند محارب است.

در این صورت به مجازات اعدام یا قطع دست راست یا پای چب یا تبعید محکوم میشود و اگر کسی راهزنی بکند و محارب محسوب نشود به ۳ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا۷۴ ضربه محکوم میشود.

هرکس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به زور یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید (بدزدد) یا مخفی کند به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که سن قربانی کمتر از ۱۵ سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به قربانی آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شود.

در صورتیکه دزدیدن شخص با رضایت خود او باشد، آدم ربایی نخواهد بود.

برابر قانون در کلیه موارد دزدی و ربودن اموال، دادگاه علاوه بر تعیین مجازات، سارق یا رباینده را به رد (بازگردان) عین مال مسروقه محکوم می کند و اگر عین آن وجود نداشته باشد، سارق به رد مثل یا قیمت مال مسروقه یا ربوده شده و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد.

اگر سارق عین مال را برنگرداند یا قیمت آن را نپردازد، چنانچه مالی از او در دسترس باشد ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده برداشت می شود؛ در غیر این صورت، به تقاضای مال باخته تا زمان پرداخت در حبس باقی خواهد ماند حتی اگر مدت محکومیت مجازات اصلی او تمام شده باشد.

مدارک لازم برای شکایت سرقت

همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.

۱۵ سال خیانت دزدی و واریز به حساب شخص دیگر(ارائه فیش بانکی) ربودن مدارک سکه -پول{وانتقال ان } غیبت شب از منزل روابط تلفنی طولانی مدت با شخص خاص(پرینت -عکس ونامه موجود) ساخت کلید وربودن وسایل کار (گرانقیمت) باز کردن گاو صندوق وربودن اسناد مهر و….شناسایی شخص توسط دوربین وصورت جلسه کارشناسان پلیس فتاح فروختن وسایل منزل چند بار گزارش ازمردم دال بر کار کردن در شرکتهای کلاهبردار و…… شکایت خانمی که عکس و…روی گوشی دارد و…….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

مجازات حد سرقت چیست

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


س185. اگر فردی نزد حاكم به سرقت اقرار كند، آیا در صورت وجود دیگر شرایط احصاء شده در حدّ سرقت، صِرف اقرار برای قطع كافی است یا نیاز به مرافعه مال‌باخته نیز دارد؟

ج. مجرّد اقرار به سرقت برای ثبوت حدّ كافی نیست و محتاج به مرافعه مال‌باخته عند الحاكم است. والله العالم

 

س186. در صورت نیاز به شكایت در مورد بالا، آیا برای اجرای حدّ، صِرف المرافعه كافی است یا مطالبه قطع ید از سوی مال‌باخته نیز لازم است؟

ج. بعد از ثبوت سرقت عند الحاكم به مرافعه شرعیه، اجرای حدّ موقوف به مطالبه مال‌باخته نیست. والله العالممجازات حد سرقت چیست

س187. اگر زانی یا سارق بعد از اثبات جرم ادّعا کند که قبلاً توبه کرده است و قراینی نیز بر این امر باشد، آیا حدّ ساقط می‌شود؟

ج. اگر توبه قبل از قیام بینه و ثبوت جرم نزد حاکم باشد، حدّ ساقط می‌شود. والله العالم

س188. در مواردی که طریق اثبات سرقت مستوجب حدّ، اقرار مرتکب عند الحاکم است بفرمایید:

1. به جهت عدم شناسایی و یا عدم دسترسی به مسروق‌منه یا ترس وی از طرح شکایت مرافعه عند الحاکم صورت نگرفته است؟

2. شکایت و مرافعه از سوی مسروق‌منه صرفاً به‌خاطر استرداد مال یا نهایتاً تعزیر سارق ارائه شده است نه مطالبه حدّ سرقت؟

3. در صورتی که از سوی مسروق‌منه مطالبه قطع ید شده امّا سارق پس از اقرار توبه نموده است بفرمایید:

آیا ولی امر مسلمین حقّ عفو وی را دارد؟

ج. در صورت (1) که مرافعه واقع نشده، حدّی بر سارق نیست و در صورت (2) چنانچه اقرار معتبر تحقّق یافته باشد، حدّ ثابت است و در این صورت حاکم جامع الشرایط می‌تواند عفو کند و در صورت (3) که توبه پس از اقرار است، نیز حدّ ثابت ولی قابل عفو است. والله العالم

 

س189. آیا بین توبه قبل از صدور حکم و بعد از صدور حکم تفاوتی هست؟

ج. چنان‌که بیان شد اگر توبه بعد از اقرار باشد، حدّ جاری می‌شود لکن چون ثبوت جرم با اقرار است قابل عفو از طرف حاکم شرع جامع الشرایط است. والله العالم

س190. با توجه به تعبیر فقهای عظام که می‌فرمایند: لو عفی عن القطع قبل المرافعة لم یقطع. اگر مسروق‌منه قبل از مرافعه حدّ را ببخشد و سپس برای استرداد مال شکایت نماید یا در حین مرافعه عند الحاکم تصریح نماید که حدّ را بخشیده است و تنها طالب مال است، آیا حاکم شرع می‌تواند حدّ را اجرا نماید؟

ج. اگر مسروق‌منه قبل از رفع امر به حاکم شرع سارق را ببخشد یا مال مسروق را به سارق هبه کند، حدّ جاری نمی‌شود. والله العالم

س191. آیا در هنگام اجرای حدّ سرقت، جایز است دست سارق را بی‌حسّ نمود، آنگاه آن را قطع کرد؟ چرا؟

ج. ظاهراً مانعی ندارد. والله العالم

س192. آیا بعد از اجرای حدّ سرقت، سارق می‌تواند با عمل جرّاحی، انگشتان بریده شده را به دست خود پیوند بزند؟ چرا؟

ج. مشکل است. والله العالم

س193. آیا اگر ثابت شود که مجازات دیگری برای جلوگیری از سرقت مؤثرتر است، جایز است آن مجازات جایگزین حدّ سرقت شود؟ چرا؟

ج. جایز نیست. والله العالم

س194. هرگاه مرتکب جرم مستوجب حدّ دیوانه شود، آیا محاکمه و اجرای حدّ در صور زیر تا زمان إفاقه به تأخیر می‌افتد:

 

1. هرگاه مرتکب جرم مستوجب حدّ، بعد از ارتکاب جرم و قبل از محاکمه و اثبات جرم، دیوانه شود؟

2. هرگاه وی بعد از اقرار یا اقامه بینه و قبل از صدور حکم دیوانه شود، آیا در این فرض بین اقرار مستوجب قتل یا رجم و جلد تفاوتی وجود دارد؟

3. هرگاه وی بعد از حکم محکمه بدوی و قبل از قطعی شدن حکم در دادگاه عالی دیوانه شود. (با توجه به اینکه حکم بدوی قضات مأذون بدون تأیید دادگاه تجدید نظر یا دیوانعالی کشور نافذ نیست.)

ج. در مورد (1 و 2) چنانچه جرم شرعاً موجب حدّ نزد قاضی جامع الشرایط ثابت شود حدّ اجرا می‌گردد و در مورد (3) که هنوز مقتضی حدّ نزد قاضی جامع الشرایط ثابت نشده، حدّی در بین نیست. والله العالم

س195. اگر حاکم اسلام تشخیص دهند که تعطیل حدّی از حدودالله به مصلحت اسلام و مسلمین است و اجرای آن موجب ضرر به اصل اسلام می‌شود، آیا در چنین شرایطی تعطیل نمودن حدود الهی جایز است؟

ج. تعطیل حدود هرگز به مصلحت اسلام و مسلمین نخواهد بود و چنین تصوری غلط و مخالف نصّ صریح قرآن مجید و روایات وارده از ائمه معصومین(ع) است. والله العالم

س196.آیا اجرای حدود الهی اختصاص به زمان معصوم(ع) دارد یا خیر؟ چرا؟

ج. اجرای حدود، اختصاص به زمان معصوم(ع) ندارد. والله العالم

س197. مستدعی است پاسخ عنایت فرمایید؟

 

1. آیا مال‌باخته می‌تواند قبل از مرافعه نزد قاضی، حدّ قطع را مورد عفو قرار دهد و سپس برای استرداد مال شکایت نماید؟ درضمن مرافعه برای مال چطور؟ آیا تصریح او به عفو از قطع، موجب سقوط حدّ است؟

2. آیا پس از مرافعه نزد قاضی و قبل از اثبات جرم در دادگاه، عفو سارق از سوی مال‌باخته، موجب سقوط حدّ می‌شود؟

3. در صورت منفی بودن پاسخ بند 2، چنانچه مال‌باخته پس از مرافعه و قبل از اثبات، از تعقیب و پی‌گیری صرف‌نظر نماید، تکلیف چیست؟ آیا دادگاه موظّف به پی‌گیری است؟ و آیا اگر به دلیلی بر اثبات جرم دست بیابد (مثلاً سارق دو بار اقرار نماید) می‌تواند حدّ را جاری سازد؟

ج1و2و3. عفو سارق از طرف مالک قبل از مرافعه یا بعد از آن و قبل از ثبوت سرقت، مسقط حدّ است و موردی برای محاکمه و حدّ باقی نمی‌ماند. والله العالممجازات حد سرقت چیست

مجازات حد سرقت چیست
مجازات حد سرقت چیست
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *