مجازات اعدام در ژاپن

مجازات اعدام در ژاپن
مجازات اعدام در ژاپن

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

مجازات اعدام در ژاپن

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

شش تن دیگر از اعضا فرقه آئوم شینریکو در ژاپن اعدام شدند.

روز پنجشنبه، ۴ مرداد (۲۶ ژوئیه)، چیزو ماتسوموتو، وزیر دادگستری ژاپن اعلام کرد که احکام شش نفر که در ارتباط با حمله شیمیایی به یک ایستگاه مترو در توکیو، پایتخت، در سال ۱۹۹۵ و موارد دیگر قتل مجرم شناخته و به اعدام محکوم شده بودند اجرا شده است.

روز ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) سال جاری هم هفت تن از اعضای این فرقه از جمله شوکو آساهارا، رهبر آن، اعدام شدند.

در حمله شیمیایی به یک ایستگاه مترو در توکیو که در آن گاز کشنده سارین به کار رفت، ۱۳ نفر کشته شدند و بیش از شش هزار تن دیگر آسیب دیدند. این حمله بخشی از عملیات اعضای فرقه در سراسر ژاپن بود که ۲۹ کشته برجای گذاشت.

وزیر دادگستری ژاپن در توجیه اجرای حکم اعدام این افراد گفت که “جنایات هولناک” این گروه به دقت برنامه‌ریزی و سازماندهی شده بود. او گفت که هدف این گروه، ارتکاب “تروریسم کور بود و آنان مرتکب جرایمی شدند جهان را تکان داد.”

+ ژاپن عاملان حمله شیمیایی به ایستگاه مترو را اعدام کرد

یکی از کسانی که روز پنجشنبه اعدام شد کازوکایی اوکازاکی نام داشت که، به گفته خانم ماتسوموتو، از اولین کسانی بود که به این گروه پیوست و در اقدامات قبلی این گروه از جمله قتل یک وکیل دعاوی و خانواده ‌ش دست داشت. این وکیل دعاوی که قبلا به عضویت گروه درآمده بود در نظر داشت از آن خارج شود و به همین دلیل نیز به قتل رسید.

علاوه بر حمله به ایستگاه مترو در پاریس، سه تن از اعدام شدگان در روز پنجشنبه مسئول حمله دیگری با گاز سارین در یکی از شهرهای مرکزی ژاپن و چند فقره قتل دیگر و همچنین عامل تهیه و تولید اسلحه و مواد شیمیایی برای گروه بودند. به گفته وزیر دادگستری ژاپن، ساتورو هاشیموتو، یکی از اعدام شدگان در قتل ده نفر دیگر مشارکت داشت.

روند رسیدگی قضایی و صدور احکام اعدام این افراد چندین سال به طول انجامید و احکام بعضی از آنان پس از طی مراحل متعدد تجدید نظر و استیناف خواهی در سال ۲۰۰۶ تایید شد اما روند رسیدگی به پرونده تعدادی دیگر برای چند سال دیگر ادامه داشت.

مجازات اعدام در ژاپن لغو نشده اما محاکم قضایی به ندرت حکم اعدام صادر می‌کنند و احکام صادر شده نیز کمتر به اجرا گذاشته می‌شود. ژاپن در کنار آمریکا، تنها عضو گروه هفت کشور صنعتی پیشرفته جهان است که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده و صدور احکام اعدام برای برخی جرایم همچنان در قوانین ژاپن وجود دارد و گاه به اجرا گذاشته می‌شود.

اعدام در ژاپن با دار و در داخل محوطه زندان انجام می‌شود و در اجرای حکم، سه مامور اعدام همزمان تکمه باز شدن دریچه زیر پای محکومان را فشار می‌دهند تا هیچکدام مطمئن نباشد که عامل مرگ محکوم به اعدام بوده است.

در بعضی از سال‌ها، اجرای احکام اعدام در ژاپن افزایش قابل توجهی داشته و از جمله بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، احکام اعدام بیست و چهار تن به اجرا درآمد.

در گذشته، احکام اعدام به منظور عبرت دیگران در ملاء عام به اجرا در می‌آمد اما امروزه این شیوه وحشیانه دانسته و ملغی شده است و تنها ماموران اعدام و یک فرد روحانی بر اجرای حکم نظارت دارند.

برخلاف ایالات متحده، زمان اجرای حکم اعدام پیشاپیش به اطلاع عموم می‌رسد و زندانیان نیز معمولا کوتاه مدتی پیش از اجرای حکم از آن اطلاع می‌یابند. کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد در گزارشی، از نحوه اعدام در ژاپن انتقاد کرده و آن را به منزله فشار روانی بر محکومان و خانواده‌های آنان دانسته است.

معمولا محاکم ژاپن در صدور احکام اعدام محتاطانه عمل می‌کنند و فرصت قابل توجهی برای تجدید نظر و فرجام خواهی در اختیار فرد محکوم و وکلای او قرار می‌گیرد. بر خلاف آمریکا که ممکن است بین حکم نهایی و اجرای آن سال‌ها فاصله بیفتد، قوانین ژاپن مقرر می‌کند که پس از طی مراحل قانونی و نهایی شدن حکم اعدام، لازم است حکم ظرف شش ماه اجرا شود.

در مورد ادامه یا لغو مجازات اعدام در ژاپن بحث‌های داغی در جریان بوده است. مخالفان حکم اعدام با تاکید بر احتمال اشتباه در هر دادرسی، اعدام فرد بی‌گناه را قتل عمد دانسته و به همین جهت خواستار لغو کامل مجازات اعدام هستند در حالیکه افراد موافق این نوع مجازات آن را برای جلوگیری از ارتکاب جرایم جدی لازم می‌دانند.

براساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ در ژاپن انجام شد، بیش از ۸۰ درصد از مردم این کشور با حفظ مجازات اعدام و صدور این حکم برای شماری از جرایم موافق بودند در حالی که تعداد موافقان اعدام در آمریکا ار ۵۴ درصد بیشتر نیست. در سال ۲۰۱۰، کینکو چیبا، وزیر دادگستری وقت ژاپن که با مجازات اعدام مخالف بود، دو حکم اعدام را لغو کرد و به خبرنگاران اجازه داد از اتاق اعدام دیدن و از آن گزارش تهیه کنند با این هدف که افکار عمومی را علیه این نوع مجازات برانگیزند.

نهادهای بین‌المللی مجازات اعدام را مگر در موارد خاص و با توجه ویژه به روند دادرسی و صدور حکم مردود می‌دانند و از لغو این مجازات حمایت می‌کنند.

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

مجازات اعدام در ژاپن

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

در دهه‌های اخیر، بسیاری کشورها مجازات اعدام را کنار گذاشته‌اند.

چندی پیش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت “۱۷۰ کشور یا مجازات اعدام را به کل ملغی کرده‌اند یا اجرایش را متوقف کرده‌اند.” آیا این ادعا درست است؟

بنا به آمار سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل که اعدام‌ و قوانین اعدام در سراسر جهان را رصد و ثبت می‌کند، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۳ کشور دست‌کم یک نفر را اعدام کرده‌اند. در نتیجه می‌شود گفت از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۱۷۰ کشور در سال گذشته میلادی مجازات اعدام نداشته‌اند.

اما آمار عفو بین‌الملل نشان می‌دهد در پنج سال گذشته ۳۳ کشور دست‌کم یک اعدام داشته‌اند و صرفا ۱۴۲ کشور مجازات اعدام را در قانون (یا در عمل) کنار گذاشته‌اند.

عفو بین‌الملل این آمار را از اخبار رسمی کشورها، گزارش‌های رسانه‌ای و خانواده یا وکلای کسانی که به اعدام محکوم شده‌اند، استخراج می‌کند.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۸۴ درصد کل اعدام‌های ثبت‌شده جهان در چهار کشور بوده: عربستان سعودی، عراق، پاکستان و ایران.

دلیل اینکه می‌گوییم اعدام‌های ثبت‌شده این است که در چین آمار اعدام‌ها محرمانه است و منتشر نمی‌شود. تخمین کارشناسان عفو بین‌الملل این است که حکومت چین هر سال هزاران نفر را اعدام می‌کند.

همه اعدام‌های سال گذشته میلادی به یکی از این چهار شیوه بوده: سر بریدن، دار، تزریق داروی کشنده، و شلیک گلوله.

سازمان‌های حقوق بشری در سال ۲۰۱۷ روی‌هم ۲۵۹۱ مورد اعدام در ۵۳ کشور دنیا ثبت کرده‌اند. در برخی موارد حکم اعدام در یک کشور صادر شده ولی چون مقام‌های آن کشور ترجیح می‌داده‌اند اعدام نداشته باشند، مجازات در کشوری دیگر اجرا شده.

(آمار عفو بین‌الملل پنج کشور که عضو سازمان ملل متحد نیستند را نیز به حساب می‌آورد.)

پس از سخنرانی اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد، دولت مالزی اعلام کرد مجازات اعدام را برخواهد چید.

در مالزی حدود ۱۲۰۰ نفر حکم اعدام دارند. جرایمی چون قتل، قاچاق موارد مخدر، و خیانت به کشور، مجازات اعدام دارند. قرار است پارلمان مالزی به زودی این موضوع را بررسی کند.

سال ۲۰۱۷، دو کشور گینه و مغولستان مجازات اعدام را کنار گذاشتند. اوایل سال جاری نیز رئیس‌جمهوری گامبیا اعلام کرد مجازات اعدام تعلیق می‌شود. به گزارش روزنامه گاردین، از سال ۲۰۱۲ کسی در گامبیا اعدام نشده.

ماه ژوئن امسال پارلمان بورکینافاسو هم قانون کیفری جدید این کشور را تصویب کرد، که در آن مجازات اعدام وجود ندارد.

بنا به بررسی‌های عفو بین‌الملل، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۰ کشور جنوب آفریقا مجازات اعدام را برچیده بودند.

در آمریکا، تا کنون ۲۰ ایالت مجازات اعدام را ممنوع کرده‌اند آخرین‌شان ایالت واشنگتن در اکتبر ۲۰۱۸. دادگاه عالی این ایالت رای داد که مجازات اعدام “به شکلی دل‌بخواهی و با غرض‌ورزی نژادی” انجام می‌شود.

سال ۲۰۱۷ میلادی، روی‌هم ۲۳ نفر در آمریکا اعدام شدند.

در دهه‌های اخیر بسیاری کشورها مجازات اعدام را برچیده‌اند. سال ۱۹۹۱ فقط ۴۸ کشور اعدام نداشتند. سال ۲۰۱۷ این رقم به ۱۰۶ رسید. در سال‌های اخیر تعداد کشورهایی که مجازات اعدام دارند ولی در عمل اجرا نمی‌کنند نیز بیشتر شده.

کشورهایی که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ اقلا یک نفر را اعدام کرده‌اند:

آمریکا، اردن، افغانستان، امارات عربی متحده، اندونزی، ایران، بحرین، بلاروس، بنگلادش، بوتسوانا، پاکستان، تایلند، تایوان، چاد، چین، ژاپن، سنگاپور، سودان، سودان جنوبی، سومالی، عراق، عربستان سعودی، عمان، سرزمین‌های فلسطینی، کره شمالی، کویت، گینه استوایی، مالزی، مصر، نیجریه، ویتنام، هند، یمن

کشورهایی که مجازات اعدام دارند اما در این بازه زمانی اعدام نکرده‌اند:

آنتیگوا و باربودا، اتیوپی، اوگاندا، باربادوس، باهاماس، بلیز، ترینیداد و توباگو، جامائیکا، جزایر کومور، جمهوری دموکراتیک کنگو، دومینیکا، زیمبابوه، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت، قطر، کوبا، گامبیا، گویان، لبنان

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

مجازات اعدام در ژاپن

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

در ژاپن، احکام هفت عضو فرقه آئوم که به اعدام محکوم شده بودند، پس از چندین سال اجرا شده است.

روز جمعه، ۱۵ تیر (۶ ژوئیه)، شوکو آساهارا، رهبر فرقه آئوم شینریکو – روز قیامت – و شش عضو این فرقه که در ارتباط با حمله با گاز سارین به یک ایستگاه مترو در توکیو در سال ۱۹۹۵ محاکمه و مجرم شناخته شده بودند اعدام شدند. احکام اعدام این هفت زندانی جمعه در زندان‌های مختلف در ژاپن به اجرا درآمد.

این حمله با گاز سمی سارین صورت گرفت که در اثر آن، سیزده تن کشته شدند و حدود شصت تن به شدت آسیب دیدند و به چند صد تن دیگر نیز آسیب وارد آمد. ظاهرا انگیزه این حمله، اعتقادات مذهبی اعضای این فرقه بود هرچند آنان هرگز به ارتکاب جرم اعتراف نکردند و گفتند که در آن فرقه، اقداماتی از این قبیل به طور علنی مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

این افراد همچنین به حمله شیمیایی دیگری با استفاده از گاز سارین در سال قبل از آن متهم بودند. در آن حمله که در یکی از محله‌های شهر ماتسوموتو انجام گرفت هشت نفر کشته شدند و چند صد تن آسیب دیدند اما آسیب آنها جدی نبود. این فرقه، که در شماری از کشورهای جهان سازمان تروریستی شناخته شده، به ارتکاب عملیات خشونت‌آمیز دیگری هم متهم بوده است.

ژاپن در کنار آمریکا، تنها عضو گروه هفت کشور صنعتی پیشرفته جهان است که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده و صدور احکام اعدام برای برخی جرایم همچنان در قوانین ژاپن وجود دارد و گاه به اجرا گذاشته می‌شود.

حکم اعدام در ژاپن با دار و در داخل محوطه زندان اجرا می‌شود. در اجرای حکم، سه مامور اعدام همزمان تکمه باز شدن دریچه زیر پای محکومان را فشار می‌دهند تا هیچکدام مطمئن نباشد که عامل مرگ آنان بوده است.

در بعضی از سال‌ها، اجرای احکام اعدام در ژاپن افزایش قابل توجهی داشته و از جمله بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، احکام اعدام بیست و چهار تن به اجرا درآمد.

+ عفو بین الملل: یک نوجوان محکوم به قتل در قم اعدام شد

+ نگرانی از آمار اعدام ایران‌ در گزارش سالانه حقوق بشر بریتانیا

+ چهار شخص ‘مرتبط با ایران’ در عربستان به اعدام محکوم شدند

+ میشل لاینز؛ زنی که شاهد سیصد اعدام بود

در گذشته، احکام اعدام به منظور عبرت دیگران در ملاء عام به اجرا در می‌آمد اما امروزه این شیوه وحشیانه دانسته و ملغی شده است و تنها ماموران اعدام و یک فرد روحانی بر اجرای حکم نظارت دارند.

برخلاف ایالات متحده، زمان اجرای حکم اعدام پیشاپیش به اطلاع عموم می‌رسد و زندانیان نیز معمولا یک ساعت قبل از اجرای حکم، از آن اطلاع می‌یابند. کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد در گزارشی، از نحوه اعدام در ژاپن انتقاد کرده و آن را به منزله فشار روانی بر محکومان و خانواده‌های آنان دانسته است.

معمولا محاکم ژاپن در صدور احکام اعدام محتاطانه عمل می‌کنند و فرصت قابل توجهی برای تجدید نظر و فرجام خواهی در اختیار فرد محکوم و وکلای او قرار می‌گیرد. در مورد پرونده فرقه آئوم شینریکو، بین آغاز محاکمه و نهایی شدن حکم اعدام بیست سال فاصله بود و در این مدت، رسیدگی به پرونده ادامه داشت. بر خلاف آمریکا که ممکن است بین حکم نهایی و اجرای آن سال‌ها فاصله بیفتد، قوانین ژاپن مقرر می‌کند که پس از طی مراحل قانونی و نهایی شدن حکم اعدام، لازم است حکم ظرف شش ماه اجرا شود.

در مورد ادامه یا لغو مجازات اعدام در ژاپن بحث‌های داغی در جریان بوده است. مخالفان حکم اعدام با تاکید بر احتمال اشتباه در هر دادرسی، اعدام فرد بی‌گناه را قتل عمد دانسته و به همین جهت خواستار لغو کامل مجازات اعدام هستند در حالیکه افراد موافق این نوع مجازات آن را برای جلوگیری از ارتکاب جرایم جدی لازم می‌دانند.

براساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ در ژاپن انجام شد، بیش از ۸۰ درصد از مردم این کشور با حفظ مجازات اعدام و صدور این حکم برای شماری از جرایم موافق بودند در حالی که تعداد موافقان اعدام در آمریکا ار ۵۴ درصد بیشتر نیست. در سال ۲۰۱۰، کینکو چیبا، وزیر دادگستری وقت ژاپن که با مجازات اعدام مخالف بود، دو حکم اعدام را لغو کرد و به خبرنگاران اجازه داد از اتاق اعدام دیدن و از آن گزارش تهیه کنند با این هدف که افکار عمومی را علیه این نوع مجازات برانگیزند.

نهادهای بین‌المللی مجازات اعدام را مگر در موارد خاص و با توجه ویژه به روند دادرسی و صدور حکم مردود می‌دانند و از لغو این مجازات حمایت می‌کنند.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

مجازات اعدام در ژاپن

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

دادگاه ژاپن روز سه‌شنبه یک زن سالخورده را که به «بیوه سیاه» مشهور است به دلیل ارتکاب قتل‌های سریالی، به اعدام محکوم کرد. چیساکو کاکهی، زن ۷۰ ساله ژاپنی تعدادی مرد مسن از جمله همسرش را با سم کشته است. این زن که دستکم سه بار ازدواج کرده و با سه مرد دیگر نیز رابطه داشته است، چهارمین همسر و همچنین دو نفر از شریک‌های زندگیش را طی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی با سیانور مسموم کرده و کشته است. چیساکو کاکهی همچنین در تلاش بوده تا چهارمین قربانی خود را نیز به قتل برساند؛ دادگاه در این موضوع نیز او را…مطالب بیشتر: http://persian.euronews.com/2017/11/0…یورونیوز؛ پربیننده ترین شبکه خبری در اروپامشترک شوید!http://www.youtube.com/subscription_c…یورونیوز به سیزده زبان در دسترس شماست:https://www.youtube.com/user/euronews…به زبان فارسی: وبسایت: http://persian.euronews.comFacebook https://www.facebook.com/euronewsTwitter http://twitter.com/euronews_pe

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Playlists werden geladen…

Texis Web Script (Vortex) Copyright (c) 1996-2012 Thunderstone – EPI, Inc.
Commercial Version 6.01.1342652989 20120718 (i686-unknown-linux2.4.9-64-32)

Error

002 /vtx/…: Cannot open source file: No such file or directory
002 [Error Script]: Cannot open ErrorScript: No such file or directory
002 [Error File]: Cannot open ErrorFile: No such file or directory

مجازات اعدام در ژاپن
مجازات اعدام در ژاپن
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *