مجازات اعدام در عربستان

مجازات اعدام در عربستان
مجازات اعدام در عربستان

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

حکم ۳۷ نفر که در عربستان سعودی به اتهام “تفکر تروریستی” به اعدام محکوم شده بودند اجرا شد. در آمار جهانی اعدام، عربستان پس از ایران در رده دوم قرار دارد.

روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) وزارت کشور عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای خبر اعدام ۳۷ نفر را در الشرقیه، القصیم، ریاض، عسیر، مدینه و مکه اعلام کرد.

مجازات اعدام در عربستان

در این بیانیه آمده است که این افراد “تفکر تروریستی و افراطی” داشته‌اند.

وزارت کشور عربستان در رابطه با این اعدام‌ها جزئيات بیشتری منتشر نکرده، اما تاکید ورزیده است که تمامی این افراد شهروند عربستان سعودی بوده‌اند.

یکی از اعدامیان به صلیب کشیده شده است. عربستان این گونه اعدام را تنها در مواردی اجرا می‌کند که متهم جرم بسیار سنگینی مرتکب شده باشد.

رایج‌ترین شیوه اعدام در این کشور گردن‌ زدن با شمشیر است.

بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، قوه قضائیه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ حکم اعدام ۱۴۹ نفر را اجرا کرده است. به این ترتیب این کشور پس از ایران (با ۲۵۳ اعدام) بیشترین میزان اعدام در سطح جهانی را داشته است. تنها کشوری که از اعلام آمار اعدام‌ها خودداری می‌کند، چین است.

اوایل آوریل فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای به اعدام‌هایی که در عربستان سعودی صورت می‌گیرد واکنش نشان داد. در این بیانیه که به مناسبت اعدام چهار نفر در این کشور عربی منتشر شده بود آمده است که اتحادیه اروپا مجازات اعدام را اقدامی سنگدلانه و غیرانسانی می‌داند و قاطعانه با آن مخالف است.

پاسخ به “حمله تروریستی”؟

برخی ناظران احتمال داده‌اند که اعدام‌های روز سه‌شنبه واکنشی به اقدام مسلحانه در روز اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) باشد. رسانه‌های دولتی عربستان در این روز از حمله مسلحانه به یک ساختمان امنیتی در استان ریاض و کشته شدن چهار مهاجم و زخمی شدن سه تن از نیروهای امنیتی خبر دادند.

این حمله در زلفی، شهرکی در ۲۵۰ کیلومتری شمال غربی پایتخت عربستان، ریاض، صورت گرفت.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

تلویزیون العربیه گزارش داد که مهاجمان تیربار و بمب و کوکتل مولوتف با خود داشتها‌ند.

چند ساعت پس از این حادثه گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی می‌گویند با یک حمله تروریستی مقابله کرده و در جریان آن چهار مهاجم را کشته‌اند. “دولت اسلامی”(داعش) چند ساعت پس از این رویداد مسئولیت حمله به ساختمان سازمان امنیت داخلی عربستان را برعهده گرفت. (21.04.2019)
 

هفت گروه حقوق بشری و مدافع آزادی بیان آمریکا، بریتانیا و فرانسه را به علنی کردن اطلاعات مربوط به محاکمه ۱۱ نفر در عربستان در ارتباط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور فراخواندند. (06.04.2019)
 

۲۶ می روز برگزاری انتخابات پارلمان اروپاست. به منظور افزایش شمار رای دهندگان کارزار “آری به اروپا” در آلمان در یک اقدام ابتکاری غرفه های رای گیری خود را در اماکنی جذاب و دیدنی برپا کرده است.

دستگاه قضایی ترکیه برای صدها تن از همکاران فعلی و قبلی وزارت خارجه این کشور به ظن ارتباط با جنبش گولن حکم بازداشت صادر کرد. دادستان کل ترکیه می‌گوید این عده با تقلب آزمون‌های استخدامی را پشت سرگذاشته‌اند.

به گزارش منابع خبری وابسته به ریاض، شیعیان حوثی یمن دو موشک به سمت عربستان پرتاب کرده‌اند که در هوا منهدم شدند. وزیر اطلاع‌رسانی دولت مورد حمایت عربستان در یمن این اقدام را به نیروهای مورد حمایت ایران نسبت داده است.

دستگاه قضایی ترکیه برای صدها تن از همکاران فعلی و قبلی وزارت خارجه به ظن ارتباط با جنبش گولن حکم بازداشت صادر کرد.
 

کارزار “آری به اروپا” در آلمان در یک اقدام ابتکاری غرفه های رای گیری خود را در اماکنی جذاب و دیدنی برپا کرده است.
 

پیش از آغاز جام جهانی فوتبال زنان، ویدئویی تبلیغاتی درباره تیم ملی زنان آلمان در شبکه‌های اجتماعی بارها همرسانی شده است.
 

© 2019 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

مجازات اعدام در عربستان

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

عربستان سعودی ٣٧ نفر را به اتهام “تروریسم” مجرم شناخته و اعدام کرده است.

اعدام‌‍‌های اخیر در شهرهای مکه، مدینه و ریاض و همچنین در استان عمدتا سنی قصیم و در استان شرقیه محل سکونت اکثریت اقلیت شیعه این کشور، انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، مردانی که اعدام شدند “تفکر تروریستی و افراطی در پیش گرفته بودند و باندهای تروریستی شکل داده بودند تا امنیت را بر هم بزنند و مخدوش کنند.”

این خبرگزاری گفت که یک نفر بعد از اعدام “مصلوب شده” است، مجازاتی که برای جرائم بسیار سنگین استفاده می‌شود. اعدام در عربستان معمولا گردن زدن است و در مواردی سر بریده در ملا عام به نمایش گذاشته می‌شود که به آن مصلوب کردن می‌گویند و عربستان می‌گوید شرع اسلام آن را مجاز می‌داند.

یک نفر نیز به اتهام “تفرقه‌افکنی فرقه‌ای” اعدام شده، اتهامی که معمولا برای فعالان شیعه استفاده می‌شود.

بنا به آمار خبرگزاری رسمی عربستان، از آغاز سال ٢٠١٩ صد نفر در عربستان اعدام شده‌اند.

دو روز پیش چهار نفر در حمله به مقر نیروهای امنیتی در شمال پایتخت کشته شدند و داعش مدعی مسئولیت آن شد.

روز بعد اعلام شد که ١٣ نفر دستگیر شده‌اند اما گفته نشد که این افراد در کجا دستگیر شده و آیا به حمله یکشنبه مربوط بوده‌اند یا نه.

در سال ٢٠١١ و در بهار عربی ساکنان استان شرقیه که بیشتر اقلیت شیعه عربستان در آن زندگی می کنند به خیابانها ریختند و به تبعیض علیه شیعیان اعتراض کردند. این اعتراض‌ها به درگیری با نیروهای امنیتی و کشته شدن و دستگیری عده‌ای انجامید.

عربستان در ژانویه سال ٢٠١٦، ٤٧ نفر از جمله شیخ نمر روحانی شیعه را که در ایران درس طلبگی خوانده را اعدام کرد. پس از آن عده‌ای در اعتراض به سفارت عربستان در تهران حمله کردند که سبب شد روابط دو کشور قطع شود.

پس از آن و بویژه از سال ٢٠١٧، پس از کشته شدن یک کودک و یک مرد پاکستانی در استان قطیف در استان شرقیه هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند و از آن زمان به بعد این شهر ناآرام است. گفته شده بخشی از شهر عوامیه در این استان مدتی در محاصره نیروهای امنیتی بوده است.

با اینکه آمار دقیقی در دست نیست اما تخمین زده می شود که ده تا پانزده درصد جمعیت ٣٢ میلیونی عربستان شیعه هستند.

عربستان ایران را متهم می‌کند که منطقه را بی‌ثبات و در امور کشورهای آن مداخله می‌کند. ایران این اتهام‌ها را تکذیب و ادعاهای مشابهی را مطرح می‌کند.

فعالان حقوق بشر بارها نگرانی خود را درباره رعایت عدالت و انصاف در دادگاه‌های عربستان ابراز کرده‌اند.

به گفته عفو بین الملل سال گذشته در عربستان ١٤٩ نفر اعدام شدند و به گفته این سازمان فقط در ایران موارد اعدام بیشتر از این بوده است.

اتهام‌های تروریسم، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر، قتل، تجاوز و همجنسگرایی در عربستان معمولا مجازات اعدام دارند و به گفته این کشور هدف آن بازدارندگی از جرائم بزرگ است.

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

مجازات اعدام در عربستان

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

در دهه‌های اخیر، بسیاری کشورها مجازات اعدام را کنار گذاشته‌اند.

چندی پیش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت “۱۷۰ کشور یا مجازات اعدام را به کل ملغی کرده‌اند یا اجرایش را متوقف کرده‌اند.” آیا این ادعا درست است؟

بنا به آمار سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل که اعدام‌ و قوانین اعدام در سراسر جهان را رصد و ثبت می‌کند، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۳ کشور دست‌کم یک نفر را اعدام کرده‌اند. در نتیجه می‌شود گفت از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۱۷۰ کشور در سال گذشته میلادی مجازات اعدام نداشته‌اند.

اما آمار عفو بین‌الملل نشان می‌دهد در پنج سال گذشته ۳۳ کشور دست‌کم یک اعدام داشته‌اند و صرفا ۱۴۲ کشور مجازات اعدام را در قانون (یا در عمل) کنار گذاشته‌اند.

عفو بین‌الملل این آمار را از اخبار رسمی کشورها، گزارش‌های رسانه‌ای و خانواده یا وکلای کسانی که به اعدام محکوم شده‌اند، استخراج می‌کند.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۸۴ درصد کل اعدام‌های ثبت‌شده جهان در چهار کشور بوده: عربستان سعودی، عراق، پاکستان و ایران.

دلیل اینکه می‌گوییم اعدام‌های ثبت‌شده این است که در چین آمار اعدام‌ها محرمانه است و منتشر نمی‌شود. تخمین کارشناسان عفو بین‌الملل این است که حکومت چین هر سال هزاران نفر را اعدام می‌کند.

همه اعدام‌های سال گذشته میلادی به یکی از این چهار شیوه بوده: سر بریدن، دار، تزریق داروی کشنده، و شلیک گلوله.

سازمان‌های حقوق بشری در سال ۲۰۱۷ روی‌هم ۲۵۹۱ مورد اعدام در ۵۳ کشور دنیا ثبت کرده‌اند. در برخی موارد حکم اعدام در یک کشور صادر شده ولی چون مقام‌های آن کشور ترجیح می‌داده‌اند اعدام نداشته باشند، مجازات در کشوری دیگر اجرا شده.

(آمار عفو بین‌الملل پنج کشور که عضو سازمان ملل متحد نیستند را نیز به حساب می‌آورد.)

پس از سخنرانی اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد، دولت مالزی اعلام کرد مجازات اعدام را برخواهد چید.

در مالزی حدود ۱۲۰۰ نفر حکم اعدام دارند. جرایمی چون قتل، قاچاق موارد مخدر، و خیانت به کشور، مجازات اعدام دارند. قرار است پارلمان مالزی به زودی این موضوع را بررسی کند.

سال ۲۰۱۷، دو کشور گینه و مغولستان مجازات اعدام را کنار گذاشتند. اوایل سال جاری نیز رئیس‌جمهوری گامبیا اعلام کرد مجازات اعدام تعلیق می‌شود. به گزارش روزنامه گاردین، از سال ۲۰۱۲ کسی در گامبیا اعدام نشده.

ماه ژوئن امسال پارلمان بورکینافاسو هم قانون کیفری جدید این کشور را تصویب کرد، که در آن مجازات اعدام وجود ندارد.

بنا به بررسی‌های عفو بین‌الملل، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۰ کشور جنوب آفریقا مجازات اعدام را برچیده بودند.

در آمریکا، تا کنون ۲۰ ایالت مجازات اعدام را ممنوع کرده‌اند آخرین‌شان ایالت واشنگتن در اکتبر ۲۰۱۸. دادگاه عالی این ایالت رای داد که مجازات اعدام “به شکلی دل‌بخواهی و با غرض‌ورزی نژادی” انجام می‌شود.

سال ۲۰۱۷ میلادی، روی‌هم ۲۳ نفر در آمریکا اعدام شدند.

در دهه‌های اخیر بسیاری کشورها مجازات اعدام را برچیده‌اند. سال ۱۹۹۱ فقط ۴۸ کشور اعدام نداشتند. سال ۲۰۱۷ این رقم به ۱۰۶ رسید. در سال‌های اخیر تعداد کشورهایی که مجازات اعدام دارند ولی در عمل اجرا نمی‌کنند نیز بیشتر شده.

کشورهایی که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ اقلا یک نفر را اعدام کرده‌اند:

آمریکا، اردن، افغانستان، امارات عربی متحده، اندونزی، ایران، بحرین، بلاروس، بنگلادش، بوتسوانا، پاکستان، تایلند، تایوان، چاد، چین، ژاپن، سنگاپور، سودان، سودان جنوبی، سومالی، عراق، عربستان سعودی، عمان، سرزمین‌های فلسطینی، کره شمالی، کویت، گینه استوایی، مالزی، مصر، نیجریه، ویتنام، هند، یمن

کشورهایی که مجازات اعدام دارند اما در این بازه زمانی اعدام نکرده‌اند:

آنتیگوا و باربودا، اتیوپی، اوگاندا، باربادوس، باهاماس، بلیز، ترینیداد و توباگو، جامائیکا، جزایر کومور، جمهوری دموکراتیک کنگو، دومینیکا، زیمبابوه، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت، قطر، کوبا، گامبیا، گویان، لبنان

مجازات اعدام در عربستان
مجازات اعدام در عربستان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *